Høyttalere Martin Logan CLS II

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Har mulighet for å skaffe meg et par Martin Logan CLS II. Jeg har aldri hørt dem selv, og det var egentelig en av de nye hybridene som var på ønskelisten.

Noen med litt erfaring på disse? Hva var nypris og når ble de produsert?
 
O

om.s

Gjest
Korriger meg? men er ikke disse fullblodige elektrostater?!

mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.807
Antall liker
366
Torget vurderinger
3
CLS er ikke hybrid. Ren elektrostathøyttaler.

Superoppløst og åpen i mellomtonen, men lite i bunn og derfor temmelig slank lyd.

Har ikke hatt dem selv, men vet at mange måtte bytte paneler etter noen år....

Tror jeg heller ville kjøpt ett par Quad ESL-63 i bra stand enn disse.
 

Accuphase

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2005
Innlegg
103
Antall liker
5
Har selv hatt disse på 90 tallet, og mener og huske att de kostet ca 45000, krever plassering langt fra bak vegg for å få bass.
Hvis du får de til låter de fantastisk, har også hatt sequel og monolitt men var mest fornøyd med cls.
Det var en del problemer med panelene på de første p.g.a det var 110v som var bygd om til 220v.

Mvh Helge
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Siste utgaven CLS IIz var i salg fram til 2002.
I mine ører gir CLS et lydbilde som få andre høyttalere presterer. Akkurat så gjennomsiktig som den ser ut.
Men den er kresen på forsterkeri, og det sies at rør er et must, enten i pre eller effekt. Vær obs på impedansen!!
Brukte dem selv med ARC SP9 + Naka PA7 som forsterkere, og det låt greit! ;D

Forøvrig test her:
http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/650/
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jepp, dette er selvfølgelig fullblods elektrostater. Det jeg mente er at jeg kun har erfaring med hybridene.. :)

Lite bass... :( Hvordan er det å få disse til å spille sammen med subber?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.175
Antall liker
34.362
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hei, jeg har hatt både Quad ESL 63 og ML CLS 2. I motsetning til Quad så MÅ CLS 2 ha en sub for å spille tilfreds-stillende.
Vær også klar over at de krever en meget STRØMsterk forsterker.
Med dette på plass kan de spille fantastisk. Jeg brukte Mark Levinson og Chord forsterkere på mine i tillegg til en B+W sub med delefrekvens på 90 Hz.
Med den rette plasseringen (ca midt mellom høyttalere,litt nærmere bakvegg) så fikk jeg integrert subben veldig bra.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jepp, dette er selvfølgelig fullblods elektrostater. Det jeg mente er at jeg kun har erfaring med hybridene.. :)

Lite bass... :( Hvordan er det å få disse til å spille sammen med subber?
Du skal jammen ha litt av noen sub'er for å henge med de ultrakvikke CLS... det er prøvd opp og i mente av eiere i årtier så og si.. uten særlig hell i mange tilfeller.
Ikke nødvendigvis enig med Soundscape i at de MÅ ha en sub; da mange sub'er kan ødelegge den åpne, friske, flotte lyden i disse, men det blir ikke noe dypbass uten.. det skal jeg være enig i. Det er imo allikevel bedre (ja, for ikke å si helt nødvendig!) å få den til å spille på lag med rommet (bølgemessig) da den ruller nokså rolig av nedover når du treffer perfekt.

Dette er superhøyttalere, åpne som ei låvedør, spiser de fleste forsterkere til frokost (har vel en minimumsimpedans krypende farlig nær DC), og avslører suboptimale kilder og preamper til det irriterende.

Her må man ha en enormt strømstabil forsterker (effekt i watt er ikke nødvendigvis noe poeng), og attpåtil en med en eiendommelig ren og god klang.. ditto kilde selvsagt. Så må man ha et rom som tillater at man plasserer høyttalerne omlag 1/3 (evt 1/5 er et ok kompromiss) ut i rommet for å unngå utslokning.

Om en eller flere av disse mangler, så er det bare å glemme prosjektet tror jeg.

Må tilføye at jeg liker de veldig godt når de blir riktig satt opp; de er imo mer sømløs og vellydende enn mange av ML's hybrider. Problemet før i tida var bl.a at de eneste forsterkerne som drev de, var megabuck US roperter.. så det var sjelden å høre de spille spesielt godt.

Mvh Vidar P
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
CLS er ikke hybrid. Ren elektrostathøyttaler.

Superoppløst og åpen i mellomtonen, men lite i bunn og derfor temmelig slank lyd.

Har ikke hatt dem selv, men vet at mange måtte bytte paneler etter noen år....

Tror jeg heller ville kjøpt ett par Quad ESL-63 i bra stand enn disse.
Slank? da har du hørt dem i et elendig oppsett. Jeg hørte nylig CLS men min gamle Pass Labs X350.5 med en Accuphase DV-75 i "stumpen" og å kalle det slangt blir latterlig, dette dro bass som en enkel 10-12 tommers elementer, med den fordelen av at bassen er sinnsykt bedre definert og 100% klangmessig lik mellomtonen. Får CLS pulver nok og kilden er god så gjør de ting få andre, om noen, høyttalere kan gjøre den etter.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.685
Antall liker
28.256
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har hørt CLS 2z i to forskjellige oppsett, og har selv hatt dem hjemme til utprøving.
De låt helt fantastisk i et stort rom med OTL monoblokker, husker ikke lenger hva de het. De trenger god plass og godt forsterkeri. Nesten magisk lyd med rør, stort , åpent og detaljert.
WAF, derimot....
mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.807
Antall liker
366
Torget vurderinger
3
Slank? da har du hørt dem i et elendig oppsett. Jeg hørte nylig CLS men min gamle Pass Labs X350.5 med en Accuphase DV-75 i "stumpen" og å kalle det slangt blir latterlig, dette dro bass som en enkel 10-12 tommers elementer, med den fordelen av at bassen er sinnsykt bedre definert og 100% klangmessig lik mellomtonen. Får CLS pulver nok og kilden er god så gjør de ting få andre, om noen, høyttalere kan gjøre den etter.
Mulig det ikke var noen heldige kombinasjoner jeg hørte dem i, men snodig at ML nå bare leverer hybrider hvis CLS er så fabelaktig ;)
 
T

timc

Gjest
Grunnen er vel heller at de var/er så forbaska vanskelige å dra skikkelig igang. Impedanse av en annen verden. Skikkelig berg og dalbane.

Mvh
 
M

Medlem 1792

Gjest
Har mulighet for å skaffe meg et par Martin Logan CLS II. Jeg har aldri hørt dem selv, og det var egentelig en av de nye hybridene som var på ønskelisten.

Noen med litt erfaring på disse? Hva var nypris og når ble de produsert?
Jeg har også hatt ML CLSII. Jeg hadde da 2 stk. Thule mono blokker på 150 watt, det funka faktisk ganske greit. Det er fell å tro at disse ikke spiller bass når de er riktig plasser. Under optimale forhold så er dette en av ”verdens beste” høyttalere!
Jeg har også hatt ML Quest men da med 4 stk. Thule mono blokker. Disse hadde selvfølgelig mer bass enn CLS’ene men de var ikke like sammenhengende i lyden. CLS’ene er jo en enveis høyttaler uten delefilter og har da ikke noe overganger/overlapper mellom forskjellige elementer. Problemet med CLS’ene er vel at membran får større utslag enn på en hybrid ML og da kanskje noe mer slitasje.
På CLS IIz så var det en annen type membran mener jeg, på disse så var ikke det magnetiske sjiktet på utsiden av membranen men støpt inn i membranen. Disse membranene/panelene er da mer holdbare.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.029
Antall liker
894
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Gayle Sanders, konstruktøren bak ML, mener selv at det er CLS I som er den virkelige legenden. For å møte markedets kritikk til den vanskelig last denne første høyttaleren var, ble det hentet inn en ekstern ingeniør som løste problemet med lav ohm på CLS II, men som nå i ettertid blir gitt liten kredittt av Sanders selv. Han vil faktisk ikke nevne navnet på mannen.
Om CLS IIz har hentet inn igjen de kvalitetene som evt ble mistet fra I til II vet jeg ikke.
Har selv hatt CLS I og måtte bytte paneler etter noen år. Prøvde også å matche med 2 store 15" amerikanske subwoofere med fasefilter og alskens justeringsmuligheter. Anlegget med rør i alle ledd spillte fortreffelig på en innspilling, men måtte så måtte subbene tunes igjen når ny skive ble satt på. Dette var før romkorreksjonens tid som dere skjønner....
Men minnene om hakasleppet CLS gav meg på nærvær og musikalitet slipper aldri taket....
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Takk for tilbakemeldinger! :)

Om dette blir aktuelt for meg, skal de spille sammen med en Hegel H4A. Det burde jo være nok effekt, men jeg har egentelig lite erfaring med slike fullblods elektrostater. Og når det gjelder forsterkervalg, er det sikkert like mange meninger som personer her inne... ;)

Jeg har også mulighet for sette de opp med noen forhåpentligvis fete DIY basser. Men det skulle egentelig være et prosjekt for fremtiden og blir nok litt overkill foreløpig.
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.073
Antall liker
1.446
Sted
Trondheim
For å fjerne all tvil - med den RETTE forsterker vil CLS levere en meget detaljert bassgjengivelse, som er mer enn nok. Resten av frekvensområdet er mest sannsynligvis noe av det beste som er laget.

Din Hegel er på papiret sterk nok, spørsmålet er hvordan den takler strømmen når den nærmer seg 1ohm. Jeg er skeptisk!
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Hei,

Hadde disse på 90 tallet (antagelig CLS og ikke II i alle fall ikke z versjonen)
Prøvde også med en diger stereo sub med 2 stk 12" og aktiv deling, men forutsatt at du kan trekke CLS fram fra bakvegg + ha skikkelig rørforsterker på så var jeg mest fornøyd uten sub.
Brukte både store SS (Musical Fidelity) og rør, best var det med rør med skikkelige trafoer og 4 stk KT88/6550 PP pr. kanal.
Mener jeg solgte mine for ca kr. 10.000 på midten av 90 tallet.

Ole
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Har hørt CLS 2z i to forskjellige oppsett, og har selv hatt dem hjemme til utprøving.
De låt helt fantastisk i et stort rom med OTL monoblokker, husker ikke lenger hva de het. De trenger god plass og godt forsterkeri. Nesten magisk lyd med rør, stort , åpent og detaljert.
WAF, derimot....
                  mvh
otl til cls???
wow! hvilken otl'er var dette? og jeg som trodde otl ikke likte lave impedanser og kraftige svingninger.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Kan det ha vært Joule-electra blokker?
Eller Atmasphere?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.717
Sted
Kongsberg
Hei :)

Martin Logan CLS finnes faktisk i fem forskjellige versjoner. Det er visse forskjeller utseendemessig og lydmessig.

Den aller første modellen (CLS (I)) hadde kun horisontal inndeling av membranen. Denne har jeg aldri hørt selv, men det var denne som i sin tid ble testet i danske High Fidelity med flott forside.

Den neste modellen (CLS (I)) er den klart vanligste i Norge. Den ble tatt inn av BOAS og solgt i bøtter og spann - i Norge og resten av europa da BOAS solgte dem til en meget hyggelig pris. Jeg har denne versjonen selv. Her har man de vertikale og horisontale inndelingen av membranet som er felles for alle modeller untatt den aller første. Det som utseendemessig skiller I-eren fra alle de senere II-er modellene er at I-eren har to vertikale "basspanelene" som er like brede mens II-erne har et "basspanel som er bredere enn det andre. CLS I ble levert med to forskjellige filterbokser, som begge var av den "lave" typen. CLS I har etter min mening den beste mellomtonen av alle CLS-modellene.

CLS II (A) er også en relativt skjelden versjon med de tidligere omtalte asymetriske basspanelene - men har den "lave" filterboksen fra CLS I. II (A) har marginalt bedre bass og diskantgjengivelse enn I-eren men er dårligere i mellomtonen.

CLS II B er den første modellen med høy "filterboks". Denne versjonen har klart bedre bass enn de tidligere modellene, men mellomtone og diskant som II (A).

CLS II Z er i utgangspunktet lydmessig og utseendemessig identisk med II B, men var den første og eneste modellen som kom standard med Martin Logans "nye" membrandoping. Denne dopingen sikrer klart lenger levetid på membranene.

Denne nye dopingsmetoden brukes også på erstatningspaneler produsert etter 1994-95. Dette gjør at jeg kun kan anbefale CLS II Z eller tidligere modeller som har fått erstattet paneler med den nye typen. Jeg vet ikke om Audiocompaniet fortsatt har erstatningspaneler (regn med 15-20 tusen kroner) noe som innebærer at alle andre modeller vil ha begrenset levetid. De mister rett og slett følsomheten med tid. Vær ops.

Ellers er det verdt å merke seg at alle modeller har en variasjon av internkabling. Høyttalerne er levert med Monster, Kimber og sikkert noen til.

Alle modellene spiller fantastisk bra men er ikke lette å få til i forhold til rom og matchende utstyr. Men får man først til dette er CLS en av verdens aller beste høyttalere. De tegner et lydbilde som er overnaturlig stort og sprenger veggene i lytterommet. Klarheten og gjennomsiktigheten i mellomtonen er ekstrem.

CLS trives godt sammen med rør og den klart beste forsterkeren jeg har hørt på mine er Nagra VPA. Også rimligere rørforsterekere - helst med noen watt å ta av - gjør en god jobb. Selv bruker jeg monokoblede Golden Tube SE-40
På transistorsiden er det litt annerledes. Her må man være litt mer selektiv. Cayin, EC og ikke minst Atoll (100 Watt effektforsterker) spiller utmerket mens DP (6.4P - som fungerer utmerket med Quad ESL-63) ikke funker i det hele tatt. Her må man prøve, men det spørs om ikke Hegel blir litt for "frampå" med CLS.

Lykke til ;)

Gunnar Brekke
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.685
Antall liker
28.256
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
otl til cls???
wow! hvilken otl'er var dette? og jeg som trodde otl ikke likte lave impedanser og kraftige svingninger.
Det var noen digre amerikanske beist med viftekjøling. Noe med sans pareil, non pareil?
mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hei :)

Martin Logan CLS finnes faktisk i fem forskjellige versjoner. Det er visse forskjeller utseendemessig og lydmessig.

Den aller første modellen (CLS (I)) hadde kun horisontal inndeling av membranen. Denne har jeg aldri hørt selv, men det var denne som i sin tid ble testet i danske High Fidelity med flott forside.

Den neste modellen (CLS (I)) er den klart vanligste i Norge. Den ble tatt inn av BOAS og solgt i bøtter og spann - i Norge og resten av europa da BOAS solgte dem til en meget hyggelig pris. Jeg har denne versjonen selv. Her har man de vertikale og horisontale inndelingen av membranet som er felles for alle modeller untatt den aller første. Det som utseendemessig skiller I-eren fra alle de senere  II-er modellene er at I-eren har to vertikale "basspanelene" som er like brede mens II-erne har et "basspanel som er bredere enn det andre. CLS I ble levert med to forskjellige filterbokser, som begge var av den "lave" typen. CLS I har etter min mening den beste mellomtonen av alle CLS-modellene.

CLS II (A) er også en relativt skjelden versjon med de tidligere omtalte asymetriske basspanelene - men har den "lave" filterboksen fra CLS I. II (A) har marginalt bedre bass og diskantgjengivelse enn I-eren men er dårligere i mellomtonen.

CLS II B er den første modellen med høy "filterboks". Denne versjonen har klart bedre bass enn de tidligere modellene, men mellomtone og diskant som II (A).

CLS II Z er i utgangspunktet lydmessig og utseendemessig identisk med II B, men var den første og eneste modellen som kom standard med Martin Logans "nye" membrandoping. Denne dopingen sikrer klart lenger levetid på membranene.

Denne nye dopingsmetoden brukes også på erstatningspaneler produsert etter 1994-95. Dette gjør at jeg kun kan anbefale CLS II Z eller tidligere modeller som har fått erstattet paneler med den nye typen. Jeg vet ikke om Audiocompaniet fortsatt har erstatningspaneler (regn med 15-20 tusen kroner) noe som innebærer at alle andre modeller vil ha begrenset levetid. De mister rett og slett følsomheten med tid. Vær ops.

Ellers er det verdt å merke seg at alle modeller har en variasjon av internkabling. Høyttalerne er levert med Monster, Kimber og sikkert noen til.

Alle modellene spiller fantastisk bra men er ikke lette å få til i forhold til rom og matchende utstyr. Men får man først til dette er CLS en av verdens aller beste høyttalere. De tegner et lydbilde som er overnaturlig stort og sprenger veggene i lytterommet. Klarheten og gjennomsiktigheten i mellomtonen er ekstrem.

CLS trives godt sammen med rør og den klart beste forsterkeren jeg har hørt på mine er Nagra VPA. Også rimligere rørforsterekere - helst med noen watt å ta av - gjør en god jobb. Selv bruker jeg monokoblede Golden Tube SE-40
På transistorsiden er det litt annerledes. Her må man være litt mer selektiv. Cayin, EC og ikke minst Atoll (100 Watt effektforsterker) spiller utmerket mens DP (6.4P - som fungerer utmerket med Quad ESL-63) ikke funker i det hele tatt. Her må man prøve, men det spørs om ikke Hegel blir litt for "frampå" med CLS.

Lykke til ;)

Gunnar Brekke
Takk for godt og utdypende svar!  :)

De aktuelle modellene er en ener-modell, med utskiftede paneler.

Om dette blir aktuelt for meg, har jeg veldig lyst til å ekspremintere med noe rør-pre til Hegeltrinnet. Men om ting er veldig problematisk med tanke på elektronikk, plassering o.l. kan det kanskje bli for mye stress og alt for omfattende prosjekt..

Hvilken pris bør man gi for CLSene forutsatt at de er i "perfekt stand"(ifølge selger...)?
 

karlswe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2005
Innlegg
126
Antall liker
11
Jeg er en lykkelig eier av CLS med nye paneler, og har til gode å ha hørt en bedre høytaler. Har vært eier av disse siden 1985. Svakheten med CLS er at de ikke går så dypt i bassen i tillegg til at de stiller store krav til effektforsterker. Når det gjelder effektforsterker bør den kunne håndtere den vanskelige impedansen. I tillegg bør den ha stor strømstyrke, for i bassområdet trenger CLS mye strøm. har prøvd mange forsterkere på mine, eks flere typer DP, Krell, Tandberg. Det var først når jeg fikk tak i en Adyton Cordis 2 at det ble skikkelig liv, i mine øyne er dette en perfekt match. Vedrørende sub til CLS var jeg i kontakt med ML og de mente at den subben som var enklest å intergrere med CLS var Depth, også pga at den har den hurtigheten som skal til. Med den bakgrunn kjøpte jeg en Depth, men slet for å få det skikkelig til(mener 100%) men det fungerte tilfrdstillende. Det var først når jeg kjøpte en til Depth at det ble fart. Jeg merker ikke at jeg har subber før jeg slår de av. Depth anbefales på det sterkeste til CLS, for opptimalt resultat kjøp 2.

Mitt oppsett skal få spille i mange år enda.

Var i kontakt med ML for å høre hvor lenge de skulle produsere paneler til CLS I, fikk oplyst at de ville produsere så lenge der var behov, minst 15 år til.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.186
Antall liker
6.917
Torget vurderinger
4
Et flott og informativt innlegg, Gunnar!

De tegner et lydbilde som er overnaturlig stort......
...men overnaturlig store lydbilder er vel ikke mye high fidelity vel? Faktisk noe av det værste jeg vet.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
610
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Cls1 er vel 30 år gammel.
Sett at man har nye paneler, hvordan er levetiden på elektronikkboksen. Vil ikke komponentene tørke ut over tid?
 
Topp Bunn