MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Og husk at det spesielle med Devialet et at det ikke er klasse D, men en hybrid der du etter reklamen har et klasse A-signal, men med effektiviteten til klasse D.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Både Django L og XL er meget transparente og oppløste høyttalere. Ekstreme faktisk, i den grad at hva du får ut av de avhenger av hva du har av elektronikk og kabler. «Det du går glipp av» skyldes i tilfelle at du har brukt for lite penger ellers i anlegget!

    Dali Helicon 400 er meget gode og morsomme høyttalere til prisen. Hadde de selv for en femten år siden. Betalte vel en 28 tusen for de....? Skal du gå opp på Marten bør du ha forsterkere av en helt annen klasse enn du har i dag, ellers er det vekkastede penger. Bruk heller kr 100 tusen på en skikkelig forsterker pluss kabler og jeg kan garantere deg super lyd på din VPI.

    Og så skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt vurderer Django XL når du likevel bruker et eget system til bassen under 100Hz... det er jo nettopp der XL er ekstreme med en fantastisk bass helt ned til 26Hz.


    Hva vil dere si man "går glipp av" hvis man ender med django L kontra xl? Syns xl er en fantastisk høyttaler men der er jo en prisforskjell også. Hos meg personlig kjører jeg med separat bass system som går opp mot 100hz og ett lytterom på ca 30 m2.

    Joda, du har nok rett i att Django ikke står i stil med det jeg har av forsterkere.

    Hørte Django XL for noen år siden, før jeg hadde subbene jeg har nå og da var det veldig aktuelt med innkjøp - så ble det hussalg/kjøp og bygging av lytterom osv som tok en del penger, men siden har liksom Django stått som "drømmehøyttaleren" min.

    Vi får se hvordan veien går videre :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Både Django L og XL er meget transparente og oppløste høyttalere. Ekstreme faktisk, i den grad at hva du får ut av de avhenger av hva du har av elektronikk og kabler. «Det du går glipp av» skyldes i tilfelle at du har brukt for lite penger ellers i anlegget!

    Dali Helicon 400 er meget gode og morsomme høyttalere til prisen. Hadde de selv for en femten år siden. Betalte vel en 28 tusen for de....? Skal du gå opp på Marten bør du ha forsterkere av en helt annen klasse enn du har i dag, ellers er det vekkastede penger. Bruk heller kr 100 tusen på en skikkelig forsterker pluss kabler og jeg kan garantere deg super lyd på din VPI.

    Og så skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt vurderer Django XL når du likevel bruker et eget system til bassen under 100Hz... det er jo nettopp der XL er ekstreme med en fantastisk bass helt ned til 26Hz.


    Hva vil dere si man "går glipp av" hvis man ender med django L kontra xl? Syns xl er en fantastisk høyttaler men der er jo en prisforskjell også. Hos meg personlig kjører jeg med separat bass system som går opp mot 100hz og ett lytterom på ca 30 m2.

    Joda, du har nok rett i att Django ikke står i stil med det jeg har av forsterkere.

    Hørte Django XL for noen år siden, før jeg hadde subbene jeg har nå og da var det veldig aktuelt med innkjøp - så ble det hussalg/kjøp og bygging av lytterom osv som tok en del penger, men siden har liksom Django stått som "drømmehøyttaleren" min.

    Vi får se hvordan veien går videre :)
    :)
    Det er lov å drømme. Selv drømmer jeg om Marten Mingus Quintet. Men prisen jo hinsides da. Nærmere en halv mill....
    Så egentlig så er det vel ikke så lurt å virkeliggjøre drømmene sine. Da får man nemlig bare nye og dyrere drømmer.... :)

    Og nå må jeg banne i Marten-kjærka en gang til (klarer ikke å holde meg):
    Har de siste dagene gjort noe som gjør at lyden sannsynligvis får et mye større hopp i retning av Nirvana enn det å bytte fra Getz 2 til Mingus Quintet. Jeg har nemlig Transparent Reference XLR og høyttalerkabler på lån. Brukte selvsagt. Nye koster de også hinsides.
    Vi får se. Skal gi de en ukes innspillingstid før jeg tar en avgjørelse, men så langt tyder det på at dette er den største lydforbedringen jeg noensinne har fått. Og det med et par kabelstumper! :)

    Lykke til med veien videre!

    mvh
    Finn M
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Dette med skarphet i diskanten kan skyldes lite ideelle forhold på messer generelt der ikke bare akustikkproblemer men også støy i ulike former nok er et problem (radiostøy, mobil og ikke minst uren strøm). Med et rasedyr som Mingus Quintet så skal det nok ikke mer til enn litt indusert støy før øvre mellomtone/diskant blir en anelse skarp i lyden (husk at det er i dette området ørene våre har størst oppløsning).

    Hadde nemlig samme problemet i stua hjemme. Løsningen ble Transparent Reference MM2 kabler som faktisk er medisin i sånn henseende. Skarpheten i diskanten på mine Marten Getz 2 ble helt borte selv om diskanten var minst like luftig. Masse støy må ha blitt borte fordi lyden ble mer oppløst og avslappet på samme tid, man hørte nye detaljer og lydbildet på gode konsertopptak ble dypere. I tillegg ble lyden større med en mer kontant og mektig dypbass.

    Anbefales til alle eiere av Marten! Dette ble for meg i forhold til alternativene en billig oppgradering av anlegget.
    Først nå hørte jeg hvor utrolig gode Marten Getz 2 er, helt fantastiske høyttalere!

    getz2.jpg


    Jeg tar med noen bilder fra rommet med Mingus Twenty også. Lydinntrykket mitt er omtrent det samme som for Coltrane Momento, bare at Mingus høres generelt litt "skarpere" ut (men jeg følte den var mindre "skarp" nå enn første gangen jeg hørte Mingus Quintet i Munchen. Kan muligens ha noe med Vitus å gjøre). Da jeg klagde litt til en Vitus-fyr om litt for lite bass, triumferte han med at bassnivået kan justeres bak på Mingus. Jeg ble kanskje ikke like imponert da det viste seg at bassnivået allerede var skrudd opp på maks. Antageligvis var det neppe noe feil med bassnivået, heller at bassen ble litt slapp.

    Vis vedlegget 494535


    ToreM.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Dette med skarphet i diskanten kan skyldes lite ideelle forhold på messer generelt der ikke bare akustikkproblemer men også støy i ulike former nok er et problem (radiostøy, mobil og ikke minst uren strøm). Med et rasedyr som Mingus Quintet så skal det nok ikke mer til enn litt indusert støy før øvre mellomtone/diskant blir en anelse skarp i lyden (husk at det er i dette området ørene våre har størst oppløsning).
    Tregt svar på denne fra meg, men du har selvsagt helt rett i at ei hifi-messe er ingen fin plass for meg for å oppleve god hifi-lyd (derfor uttaler jeg meg generelt lite om lytteopplevelser fra messer). Hvis jeg skal danne meg et skikkelig inntrykk av en høyttaler må jeg ideelt sett ha den på hjemlån og lytte til den utover noen små nattetimer i ro og fred. For ro og fred blir det lite av på ei messe. Men noe hjemlån av Mingus Quintet er ikke aktuelt for meg pga prisen. Jeg har jo heller ikke komponenter ellers i oppsettet som forsvarer en så dyr ht.
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Hei,

    Er det noen av dere hørt Django L eller XL bli drevet av Plinius SA 103 forsterker eller en annen Plinius forsterker?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei,

    Er det noen av dere hørt Django L eller XL bli drevet av Plinius SA 103 forsterker eller en annen Plinius forsterker?
    Nei, men det jeg kan si er at Django ikke er spesielt tungdrevne. Derimot er de meget gjennomsiktige og oppløste og fortjener dermed gode komponenter ellers i kjeden. Vil anbefale forsterker som vektlegger musikalitet heller enn det å være hyperdetaljert. F.eks Rogue M-180 er en meget god match sammen med Django L.

    Leste testen av Plinius SA 103 i Stereophile, og tror at det kan være en god match. Mitt tips er at du da legger en del penger i en god forforsterker, gjerne en med rør. Rør og Django er nemlig en god kombo. Med så gode høyttalere blir faktisk forforsterker den viktigste komponenten i kjeden. Finner du en brukt Audio Reserarch LS-28, LS-27, Reference 3 eller lignende så er det ikke noe å lure på.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Nåvel, tror det er vanskelig å peke på en enkeltkomponent og si at den er viktigst. Jeg får mere og mere tro på at det er helheten av alle faktorer som i sum er viktigst. Hjelper neppe med en bra pre hvis en har en dårlig kilde f.eks. Kilden synes jeg ofte er undervurdert i disse strømme-tider. Jeg har hørt mange millionanlegg hvor det neppe er noe problem med forsterkeriet, enten det nå er med rør eller ikke, men hvor lyden i mine ører blir typisk skarp og slitsom å høre på. Og da blir det lettes å peke på kilden, strøm og rom/akustikk som mulige forbedringpotensialer.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Selvfølgelig er det summen som teller, det å forbedre det svakeste leddet i kjeden er det som gir størst gevinst.
    Vanligste feilen er vel å kjøpe seg dyrt anlegg for så å plassere høyttalerne inn i hvert sitt hjørne av stua. For å glede dama....

    Du glemte forresten kablene på lista di. Jeg skiftet for et par måneder siden ut glimrende høyttalerkabler i tjuetusenkr klassen og fikk bakoversveis ved bytte til Transparent Reference. Marten Getz II fikk plutselig skikkelig liv i dypbassen. Trodde ikke slikt var mulig fra et lukket system, men du verden! Faktisk er jeg nå glad for ikke å ha valgt bassrefleks da bassen blir mye mer presis.
    Tommel opp for Getz II!

    Okei, et sidesprang... Men grunnen til at jeg nevner forforsterkeren er at mange glemmer den. Man tenker først og fremst på høyttalerne. Dernest kanskje litt på effekttrinnet. Så glemmer man resten.
     
    Sist redigert:

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Hei,

    Er det noen av dere hørt Django L eller XL bli drevet av Plinius SA 103 forsterker eller en annen Plinius forsterker?
    Nei, men det jeg kan si er at Django ikke er spesielt tungdrevne. Derimot er de meget gjennomsiktige og oppløste og fortjener dermed gode komponenter ellers i kjeden. Vil anbefale forsterker som vektlegger musikalitet heller enn det å være hyperdetaljert. F.eks Rogue M-180 er en meget god match sammen med Django L.

    Leste testen av Plinius SA 103 i Stereophile, og tror at det kan være en god match. Mitt tips er at du da legger en del penger i en god forforsterker, gjerne en med rør. Rør og Django er nemlig en god kombo. Med så gode høyttalere blir faktisk forforsterker den viktigste komponenten i kjeden. Finner du en brukt Audio Reserarch LS-28, LS-27, Reference 3 eller lignende så er det ikke noe å lure på.
    Hei Finn,

    Takk for tilbakemeldingen.
    Jeg hadde en preamp Hegel P20 og den var mye bedre enn Electrocompaniet 4.6, men på enkelte innspillinger så var øvre mellomtonen litt hard og slitsom på Hegel’en, men for par måneder siden så byttet jeg den med en rør preamp fra Aesthetix Calypso og da falt siste brikken på plass, mere av alt og med nydelig mellomtone, nå kan jeg høre prog rock igjen uten problemer. Nå har byttesyken meldt seg på høyttaler fronten og er redd for å ikke få hard øvremellomtone igjen med Djangoene. Jeg har vurdert enten Django L, XL,PMC fact 8, PMC 25.26 eller Magico S1. PMC’ene og Magico har jeg mulighet for å prøve, men ikke Django høyttalerne, jeg sier PMC, men hjerte sier enten Django eller Magico, jeg for se hva jeg gjør.
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    Hei,

    Er det noen av dere hørt Django L eller XL bli drevet av Plinius SA 103 forsterker eller en annen Plinius forsterker?
    Nei, men det jeg kan si er at Django ikke er spesielt tungdrevne. Derimot er de meget gjennomsiktige og oppløste og fortjener dermed gode komponenter ellers i kjeden. Vil anbefale forsterker som vektlegger musikalitet heller enn det å være hyperdetaljert. F.eks Rogue M-180 er en meget god match sammen med Django L.

    Leste testen av Plinius SA 103 i Stereophile, og tror at det kan være en god match. Mitt tips er at du da legger en del penger i en god forforsterker, gjerne en med rør. Rør og Django er nemlig en god kombo. Med så gode høyttalere blir faktisk forforsterker den viktigste komponenten i kjeden. Finner du en brukt Audio Reserarch LS-28, LS-27, Reference 3 eller lignende så er det ikke noe å lure på.
    Nåvel, tror det er vanskelig å peke på en enkeltkomponent og si at den er viktigst. Jeg får mere og mere tro på at det er helheten av alle faktorer som i sum er viktigst. Hjelper neppe med en bra pre hvis en har en dårlig kilde f.eks. Kilden synes jeg ofte er undervurdert i disse strømme-tider. Jeg har hørt mange millionanlegg hvor det neppe er noe problem med forsterkeriet, enten det nå er med rør eller ikke, men hvor lyden i mine ører blir typisk skarp og slitsom å høre på. Og da blir det lettes å peke på kilden, strøm og rom/akustikk som mulige forbedringpotensialer.
    Hei Torem

    Jeg er helt enig med deg, det må ikke koste skjorta, men det viktigste er at alle komponentene bør matches nøye for å få godlyd og kilden er også en veldig viktig komponent, men Finn er faktisk inne på noe, jeg hadde alltid undervurdert preampen, men så hvor viktig det var når jeg byttet Electrocompaniet mot Hegel og nå med Aesthetix Calypso det er der jeg har opplevd de største endringene i lydbilde.
    Finn nevner høyttalerkabel også. Når det gjelder høyttalerkabler så har jeg troa der også, jeg selger kabler til industrien og har tilgang til masse forskjellige type kabler, med sølv og teflon isolasjon, kobber med forskjellige isolasjonsmaterialer og tverrsnitt og hybridkabler, hjemme har jeg forsket med masse forskjellige typer og samme typer med forskjellige tverrsnitt blandet sammen, blandet sammen kobber og sølv har drøss med prøver, men har ikke greid å lage noe som er bedre enn Kimber Monocle X. Har ikke prøvd andre dyrere merker, men at det funker det er ikke noe tvil om. Det eneste jeg sliter med å høre forskjell er strømkabler, der strekker ikke ørene mine til. I dag bruker 5mm2 teflonisolert sølvbelagt kobberkabler og skjermet kobberkabel til preampen, har byttet plasser og laget andre type kabler med massive ledere, skjerma og uskjerma varianter men hører ikke forskjell i det hele tatt.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Veldig enig Y.U. Når det gjelder strømkabler så har jeg store problemer med å høre forskjeller jeg også. Hadde nettopp inne en Isotek EVO3 Sigmas strømrenser (nypris 32kkr). Koblet opp den med gode strømkabler og hadde store problem med å høre forskjell ift å bruke 3 meter ledning fra Clas Ohlsson koblet mot Nordost Qbase og videre med OK kabler til komponentene. Skal forske mer på dette, men foreløpig er jeg meget skeptisk. Kanskje har jeg robuste komponenter som ikke er så følsomme for støy, ikke vet jeg, men kontrasten er ihvertfall stor i forhold til det jeg opplevde da jeg byttet fra Au24 høyttalerkabler til Transparent Reference. Forskjellen var da så stor at det var som å bytte effekttrinn.

    Når det gjelder Kimber Monocle X så er det en OK kabel til prisen, hadde de på lån for ca 10 år siden, men sammenligner man med Transparent Ultra f.eks (som jeg da gjorde) hører man bla at den er noe uryddig/kornete (har ikke noen annen måte å forklare det på). Det lå et sett Ultra ute på Finn.no til kr 10 tusen nå nettopp. Det var et gedigent røverkjøp.... tror de er solgt nå dessverre.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Om noen av Martens venner har bilder av innmaten til M Amp... så er jeg takknemlig

    Poste dem gjerne her .. eller i "innmat" tråden

    /JR
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg synes liksom det er litt stille rundt Marten for tida, men dette korte oppslaget på marten.se om den kommende messa i Munchen virker lovende. Hele 3 nye modeller:confused:

    --

    9 - 12 May 2019
    High End 2019

    Munich - Germany

    Three new models
    --
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da er det utmelding av tråden. Har vært Marten høyttaler i huset i åtte år. Har vært relativt trofast, foruten et gjestespill med et sett Viva høyttalere. Perioden har vært likt fordelt mellom Miles 3 og Bird 2. Mange gode stunder, men nå er det slutt for denne gang :)

    E0EE0EEB-D266-45C1-8AA2-382E4AA36B53.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Med 8 års erfaring er du fortsatt kvalifisert til å mene mye om Marten vil jeg tro. Men bra at du fikk solgt dem til slutt - og håper en ny eier får mye glede av dem. Bird 2 er muligens den beste modellen til Marten, i alle fall hvis en tar prislappen med i vurderingen.

    For meg blir Bird 2 dessverre litt i største laget. Og noe horn eller andre eksotiske løsninger kommer neppe inn hos meg (skummelt å si aldri, så jeg sier neppe).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Med 8 års erfaring er du fortsatt kvalifisert til å mene mye om Marten vil jeg tro. Men bra at du fikk solgt dem til slutt - og håper en ny eier får mye glede av dem. Bird 2 er muligens den beste modellen til Marten, i alle fall hvis en tar prislappen med i vurderingen.

    For meg blir Bird 2 dessverre litt i største laget. Og noe horn eller andre eksotiske løsninger kommer neppe inn hos meg (skummelt å si aldri, så jeg sier neppe).
    Har noen synspunkt på pris og signatur-veien til brødrene, men ingen vits å ta det her i vennetråden :) Selv synes jeg Bird 2 er et godt kompromiss mellom det (for) oppløste haifai-korrekte og en allround-høyttaler. Bird 2 sin nye eier blir en hyggelig tysker bosatt i Sveits :)

    En øl på Marriot lørdag 11 mai hadde vært hyggelig, torem......
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Ja, hadde sikkert vært trivelig det.

    Nå bor jeg i sentrum av München under messa, men er som regel innom Marriot pga Hifi Deluxe messa. Riktignok bruker jeg å være innom der med leiebil! Får se hva det blir til. I München er jeg på ferie og tar dagene litt som de kommer 🙂.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Med 8 års erfaring er du fortsatt kvalifisert til å mene mye om Marten vil jeg tro. Men bra at du fikk solgt dem til slutt - og håper en ny eier får mye glede av dem. Bird 2 er muligens den beste modellen til Marten, i alle fall hvis en tar prislappen med i vurderingen.

    For meg blir Bird 2 dessverre litt i største laget. Og noe horn eller andre eksotiske løsninger kommer neppe inn hos meg (skummelt å si aldri, så jeg sier neppe).
    Har noen synspunkt på pris og signatur-veien til brødrene, men ingen vits å ta det her i vennetråden :) Selv synes jeg Bird 2 er et godt kompromiss mellom det (for) oppløste haifai-korrekte og en allround-høyttaler. Bird 2 sin nye eier blir en hyggelig tysker bosatt i Sveits :)

    En øl på Marriot lørdag 11 mai hadde vært hyggelig, torem......
    Muligens de kontinentale Herrer ser lengre perspektiver på nytelse og lyd enn oss, mine tidligere Miles III havnet i Frankrike hos en herre for mange år siden, her oppe i steinrøysa er det andre hifimoter som dominerer blandt den gemene hifi hopen :cool:

    mvh
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Nå er historien om Marten i Norge litt spesiell siden forrige importør gav tildels store rabatter i forhold til såkalt veiledende nypris. Dette gav sikkert salget av Marten en aldri så liten boom og sikkert flere tok seg råd til f.eks. Miles III (det virker på meg at det kanskje er spesielt den modellen det er "mange" av i Norge). Jeg er nok et eksempel på det selv. Tror veiledende nypris på Miles III i valnøtt finish var 87k. da jeg kjøpte mitt par, og jeg hadde aldri kjøpt høyttalere til den prisen da. Det samme gjaldt Formfloor jeg eide før Miles III. Da jeg slo til på Formfloor hadde jeg tenkt å kjøpe 2-veis stativhøyttalere fra Dynaudio eller Harbeth, med Usher BE-718 som en outsider. Ingenting galt med de merkene, men Marten fremstod som litt mere eksotisk:) Det jeg imidlertid har erfart, og fortsatt erfarer!, er at et godt kjøp av en enkelt komponent typisk medfører at andre deler av oppsettet må oppgraderes i ettertid. F.eks. fungerte min daværende Primare -forsterker dårlig på Formfloor, og alt gnålet om Nordost her på Forumet fikk jeg meg til å droppe Nordost-ht-kablene jeg hadde da (nå har jeg riktignok funnet tilbake til Nordost, men nevner det egentlig ikke på Forumet for å unngå gnål - jeg er ikke vitenskapelig interessert i kabler!).

    Nåvel, dette ble litt avsporing, men jeg fikk på sett og vis illustrert litt hvorfor bruktprisene på Marten her på berget er litt lave. Som musicus er inne på; folk andre steder i verden oppfatter sikkert Marten som et alternativt til f.eks. Magico og andre dyre merker, og kjøper neppe Marten på impuls.

    Når det gjelder dagens priser på Marten er de ganske hårreisende for de av oss som husker priser bakover i tid. MEN når det er sagt ser jeg at mange av konkurrentene som bruker Accuton-elementer ikke akkurat selges på billigsalg de heller.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Da har det vel kommet frem hvilke 3 nye modeller fra Marten det er snakk om.

    2 modeller under 100k. (?) nypris her i Norge, Oscar Duo og Trio:
    https://www.monoandstereo.com/2019/05/new-marten-oscar-series-speakers.html.

    Men jeg blir ikke overrasket hvis det er denne de spiller på i Munchen neste uke. Mingus Orchestra, visstnok med en utropspris 185 000 Euro!

    marten_ny.jpg


    Jeg prøver uansett å gi en kort stemningsrapport fra Munchen etterhvert.
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Kult. Demoen er tilpasset de som liker svart pianolakk ser det ut som.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Antar de nye Oscar høyttalerne har Accuton elementer i bass/mellomtone? Elementene ser liksom litt annerledes ut en det jeg er vant til fra Accuton. Kan nesten ta de for å være Seas som hos Danjo.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Nye Oscar Duo stativht. i 3 forskjellige finish med matchene Solid Tech -stativer :) Bildene tatt på standen til Solid Tech i Munchen.

    oscar_duo1_small.jpg


    oscar_duo2_small.jpg


    oscar_duo3_small.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Nye Oscar Trio og Duo utstilt på standen til Jorma Design. Ser forresten at det står at Trio er 3-veis. Det er nok bare 2-veis, eller 2,5-veis om du vil.

    oscar_trio_1_small.jpg


    oscar_trio_2_small.jpg


    oscar_trio_3_small.jpg


    Litt klasseforskjell på størrelsen og finish på Oscar vs. Mingus Orchestra. Og ikke minst forskjell på prisen!
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg vet ikke hvor kjent dette er, men Acoustic Tuning har nå tatt over salget av Marten i Norge. Vi kan vel si det slik at Marten er tilbake i Trondheim etter en periode hos Mala på Østlandet. Dette betyr at jeg som bor i Trondheim forhåpentligvis får mulighet til å prøvelytte på f.eks. nye Oscar Trio. Kanskje t.o.m. sammenligne med Magico A3 som også Acoustic Tuning selger :p. Vi får se hva det blir til etterhvert.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen Marten venner som kan hjelpe med tekniske data på Miles 3? (Produktark, link til side med mer info osv.)
    4 Ohm
    91db
    Frekvensområde 29-40.000hz
    22cm x 116cm x 32cm
    ...?

    Gjelder egentlig matching til forsterker. Cordis 1.8 klarer ikke drive dem uten at den går i protect etter kort tid. Kan det være riktig?

    J
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen Marten venner som kan hjelpe med tekniske data på Miles 3? (Produktark, link til side med mer info osv.)
    4 Ohm
    91db
    Frekvensområde 29-40.000hz
    22cm x 116cm x 32cm
    ...?

    Gjelder egentlig matching til forsterker. Cordis 1.8 klarer ikke drive dem uten at den går i protect etter kort tid. Kan det være riktig?

    J
    Bruker han biwiring? Vet om forsterkere som kan gå i selvsving i noen tilfeller.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen Marten venner som kan hjelpe med tekniske data på Miles 3? (Produktark, link til side med mer info osv.)
    4 Ohm
    91db
    Frekvensområde 29-40.000hz
    22cm x 116cm x 32cm
    ...?

    Gjelder egentlig matching til forsterker. Cordis 1.8 klarer ikke drive dem uten at den går i protect etter kort tid. Kan det være riktig?

    J
    Bruker han biwiring? Vet om forsterkere som kan gå i selvsving i noen tilfeller.
    Usikker. Sjekker...
     

    julius0377

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    67
    Sted
    Østlandet
    Er det noen Marten venner som kan hjelpe med tekniske data på Miles 3? (Produktark, link til side med mer info osv.)
    4 Ohm
    91db
    Frekvensområde 29-40.000hz
    22cm x 116cm x 32cm
    ...?

    Gjelder egentlig matching til forsterker. Cordis 1.8 klarer ikke drive dem uten at den går i protect etter kort tid. Kan det være riktig?

    J
    Hadde disse, ohm på mine var oppgitt til 3,8 mener jeg. Kjørte mye forskjellige forsterkere, fra primaluna rør, nad m3, primare osv. Aldri noe problem på hverken høyt eller lavt volum.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg kan ingenting om det tekniske, men jeg sliter også med å tro at Cordis 1.8 skulle ha noe problem med å drive Miles 3. Jeg kjører mine Miles 3 på Holfi Power 150, og Cordis 1.8 kan da umulig klare bragden noe dårligere.

    På mitt oppsett synes jeg det låter veldig bra på lavt og moderat volum som jeg i praksis lytter til. Derfor har jeg heller ikke tatt meg råd til noe dyrere forsterkeri. På høyt volum synes jeg lyden blir litt "hard" og slitsom i lengden. Der kunne jeg ha tenkt meg litt mere "varme" i lydbildet hvis jeg kan si det slik. Tror kanskje dette med litt "hard" lyd også skylden tidlige årganger av Accuton-elementer. Nye og dyrere Accuton, som f.eks. de nyeste bass-elementene, tror jeg ikke har denne hardheten i samme grad.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Marten og Cary

    Hei

    Noen av dere som har Martens høyttalere med forsterkere fra Cary Audio, evt noen betraktninger rundt denne comboen?

    mvh
    PerM
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Hei

    Noen av dere som har Martens høyttalere med forsterkere fra Cary Audio, evt noen betraktninger rundt denne comboen?

    mvh
    PerM
    Hei,
    Kanskje litt avhengig av hvilke Marten-modell det er snakk om, men i alle fall modellene med Accuton-elementer (Miles f.eks.) skal generelt fungere bra med rørutstyr. Men prøv før kjøp hvis du har muligheten.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg vet ikke hvor kjent dette er, men Acoustic Tuning har nå tatt over salget av Marten i Norge. Vi kan vel si det slik at Marten er tilbake i Trondheim etter en periode hos Mala på Østlandet. Dette betyr at jeg som bor i Trondheim forhåpentligvis får mulighet til å prøvelytte på f.eks. nye Oscar Trio. Kanskje t.o.m. sammenligne med Magico A3 som også Acoustic Tuning selger :p. Vi får se hva det blir til etterhvert.
    For å kommentere mitt eget innlegg fra i høst, tok jeg meg (omsider) tid til en demo av Oscar Trio og Magico A3 hos Acoustic Tuning nå på lørdag. En fin demo av 2 ganske forskjellige høyttalere, hvor jeg utelukkende spillte egne medbrakte cd-er (på cd-spilleren til en AVM -"boks" Acoustic Tuning hadde stående, med D'Agostino som forsterker). Veldig kort oppsummert importerte Oscar Trio stort, og virker som en bra allround-høyttaler som også takler mine "dårlige" inspilte indie pop/rock-plater (som Cat Power jeg bruker som test på hvor bra et oppsett takler en (ganske) dårlig innspilling på cd). Lydbildet til Oscar Trio hørtes generelt litt "fyldigere" ut enn på mine Miles 3, hvis jeg kan si det slik. Og med mere bass enn det jeg klarer å få til på Miles 3. Magico A3 er selvsagt også flotte høyttalere, men blir nok litt for dyr for meg ny i alle fall. A3 fremstod nok litt mere "nådeløs" på dårlige innspillinger som Cat Power.

    5 subjektive test-cd-er for anledningen:

    Dire Straits ‎– Communiqué (her i en remastra utgave)
    Herbie Hancock ‎– River: The Joni Letters (åpningsspor med Norah Jones)
    Bill Evans ‎– Sunday At The Village Vanguard (Keepnews remaster. Bra lyd)
    Cat Power ‎– Moon Pix (indie pop fra 90-tallet)
    Caribou ‎– Our Love (elektronisk pop)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Hei

    Noen som har byttet fra Proac (response D Thirty Eight) til Marten Django XL eller Miles (eller noe annet fra Marten) og kan si noe om erfaringene med det?

    mvh
    PerM
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Noen som vurderer å selge sine Django XL eller Miles 5 så er jeg interessert..

    mvh
    PerM
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn