MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Hei,
    Lytterommet blir nå mye mindre der den ene høyttaleren skal stå ganske tett inntil sidevegg mens den andre skal stå tett inntil ei murpipe som stikker ut fra bakveggen. Getz 1 og Django L fungerte begge bra i dette rommet da jeg prøvde de, så dersom Miles ikke er mer bassfattig enn disse så burde det gå bra....?

    Mingus Quintet burde sikkert funke, men så var det dette med prisen da.... ;-)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Så er vi ferdig med maling og ommøblering. Og ikke minst: anlegget er på plass der det burde ha stått de tre siste årene. Isteden har det vært feilplassert noe som drastisk har gått utover hifi-interessen. Må vel innrømme å ha spilt mest musikk via Spotify i bilen.....

    Men du verden: for en fantastisk lyd det ble nå! Hadde faktisk glemt at lyd utenom konsertsalen kunne være så bra! Kombinasjonen av darTZeel CTH-8550 (forsterker), Lindemann SACD, Valhalla XLR og Au24 SE høyttalerkabler og ikke minst: Marten Django XL gav fullstendig hakeslepp! OK, høyttalerne er et hakk for store fysisk i forhold til rommet, noe som fører til at bassen på enkelte innspillinger blir litt for kraftig (men på andre bare utrolig imponerende), men saken er at hifi-basillen virkelig har våknet igjen!
    Spørsmålet blir hva som kommer til å erstatte disse fantastiske høyttalerne i stua. Har nå virkelig lyst til å bla opp noen ekstra tusenlapper og satse på Marten Getz 2 som jeg vet vil passe utrolig bra. Men der er et annet alternativ som skal testes før saken blir avgjort....

    IMG_0002.JPG
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det har blitt sagt før her på forumet at Marten Django XL er snill og ikke krever noe særlig av elektronikken for å spille bra....
    Det går helt sikkert an å få OK lyd med billig elektronikk, men man hører ikke halvparten av potensialet før man kobler opp på darTZeel eller noe i samme klasse. De som bruker disse høyttalerne på en forsterker til 20-30 tusen aner ikke hvilken rasehest de har stående i stua. Du verden for et råskinn dette er! Har ikke hørt maken når det gjelder musikalitet, oppløsning og det å formidle atmosfæren fra en live konsert....
    Og når jeg fikk kjempesjans til å bytte mot Marten Getz 2 med et ikke alt for stort mellomlegg, var det ikke noe å tenke på....
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Virker som du har funnet tilbake til hifi-entusiasmen, FinnM. Kjekt det! :) Selv har jeg vel etter hvert hørt mange av Martens modeller, men Getz og Getz 2 har jeg faktisk ikke hørt. Det kommer vel noen bilder og lytteinntrykk når de er trygt plassert...:)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Munchen-messa nærmer seg med stormskritt og jeg har sjekket hjemmesidene til Marten om de har tenkt å presentere noe nytt der nede. Det eneste jeg har funnet så langt er denne:

    Marten Speakers » Blog Archive » What’s in the box?

    Her blir det bare tipping fra min side, men "skallet" på bildet ser Coltrane-aktig ut. Da kan jeg kanskje glemme nyheter i den mere betalebare enden av skalaen..
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Takk Wizard. Coltrane Tenor ja. Fin høyttaler - siden jeg bor i blokk er det nok denne Coltrane-modellen jeg ville ha valgt siden den er minst. Men prislappen setter en effektiv stopper for en slik tanke:(. Et spr er kanskje hvor mye bedre Tenor 2 er i forhold til Mingus Quintet. Mulig messa kan gi en liten pekepinne på det.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Da er jeg tilbake etter noen hyggelige dager i Munchen.

    my-highend.com har som alltid fine bilder fra messa i Munchen. Lenken under tror jeg går direkte til Marten-rommet:)

    【國外音響展】 2017年德國慕尼黑High End音響展實況報導: Munich High End Show - 第5頁

    Jeg satt ikke veldig lenge hos Marten denne gangen, siden prisnivået på nye høyttalere fra Marten etterhvert har gått langt over mitt budsjett. Men det jeg hørte låt ganske bra. De heftige rør-monoblokkene til Engstrøm tror jeg ga en veldig fin, og litt varm, bass (m.a.o. jeg liker fortsatt det nyeste basselementet til Accuton), men jeg synes fortsatt det mangler litt "luft" i øvre mellomtone/diskant i messesammenheng hos Marten. Men generelt god og lettere uformell stemning hos Marten i år, med spilling av bl.a. egeninnspilt mastertape på en 50(!?) år gammel spolebondspiller fra Nagra (se bilde i my-highend -lenken).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Det begynner nesten å bli vanskelig å se (og høre) forskjell på rommene til Maten og Engstrøm på messa, siden Engstrøm naturlig nok også brukte sine egne monoblokker, og de brukte Marten Coltrane 3 (antageligvis det samme paret som de brukte på messa i fjor). Siden det er litt "luftigere" og litt mindre "pes" i rommet til Engstrøm enn hos Marten, nøt jeg nok lyden litt bedre hos Engstrøm. MEN jeg skal ikke prøve meg på noen sammenligning av lyden Coltrane Tenor 2 vs. Coltrane 3.

    【國外音響展】 2017年德國慕尼黑High End音響展實況報導: Munich High End Show - 第6頁
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Komplett liste over systemet til Marten (jeg la merke til at analoginngangen på MSB Dac-en ble brukt som pre.):

    marten17.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal være forsiktig med å si så mye i vennetråden, men jeg tilbragte kun et par minutter på Marten-rommet, og det var nok. Da jeg var innom på fredagen låt dette skuffende, dessverre. Litt spennende var at jeg hørte Gauder i to forskjellige rom. Veldig dyre høyttalere, men etter hva jeg så var de bestykket med samme elementer som mine Bird 2, pluss et ekstra basselement. Låt veldig bra i mine (kanskje ikke så objektive ører), og de som mener keramikk-elementer låter hardt hadde sikkert hatt godt av en reality-check i et av disse rommene :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle venner i Marten tråden

    Jeg var så heldig å treffe på ToreM i Munchen.
    Han er såpass glad i Marten at jeg bare måtte ta et bilde
    av denne hyggelige karen.
    På bildet ser vi ham foran en "liten" subwoofer.
    Her er bildet:
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg var bare på messa lørdag og søndag, så jeg vet ikke hvordan det låt på fredag. Jeg synes Coltrane fortsatt har noe musikalsk ved seg, som f.eks. Gauder mangler (hørte riktignok ikke Gauder i år, men de er kun hifi i mine ører, som så mye annet på messa). Jeg er nok mere skeptisk til prisnivået til Marten enn til lyden. For en del år tilbake kostet vel Coltrane 1 snaue 500k. i Norge, mens Coltrane 3 koster vel bortimot 1 mill. i dag. Det er litt av en prisøkning.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Hei alle venner i Marten tråden

    Jeg var så heldig å treffe på ToreM i Munchen.
    Han er såpass glad i Marten at jeg bare måtte ta et bilde
    av denne hyggelige karen.
    På bildet ser vi ham foran en "liten" subwoofer.
    He, he, det er forøvrig ikke basselementene til Marten på bildet:) Jeg er ikke så kortvokst av meg!
    Alltid hyggelig å treffe nordmenn på messa. I år tok jeg meg litt tid til å være sosial også.
     

    jenjoh

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Marten miles 5 på plass, sammen med ny power og pre fra Audionet. Høytalerne spiller magisk, og er noe av det flotteste jeg har hatt i stua. Geir A var å leverte.utsryret, og har gitt meg en fantastisk service på veien.

    Sourcen for musikk kommer fra en MOJO dejavu music server, bestykket med bl.a. audio grade USB og ekstern lineær strøm forsyning. Forsterkersett består av Audionet I V2 effekt, og DNP forforsterker..

    IMG_0583.jpg
    IMG_0584.jpg


    40 timer inn i innspillingen, å det er en fantastisk lyd som kommer ut av denne kombinasjonen. Høytalerne er slanke og elegante.

    Kunne ikke vært mere fornøyd :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Etter at det har vært litt stille rundt Marten en stund nå, i alle fall her til lands, leser jeg at Mala Audio tar over som norsk distributør samtidig som dette bildet av ,eh, gromt hifi-utstyr dukker opp her på Nettet. Uten at jeg tror det er noen direkte sammenheng mellom disse 2 hendelsene:)

    martenh17.jpg



    Lurer forresten på hvor mye de lyseblå skoa koster. Ok, feil fokus!

    Bildet hentet fra en annen tråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...188-warszawa-messen-2017-a-6.html#post2628401
     

    MortenV

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2007
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Hei

    Noen som har erfaring med Lyngdorf sammen med Django XL eller L?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Jeg har ingen erfaring med Lyngdorf. Det er vel klasse D? Det er delte meninger om hvor bra det passer til Marten.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    20171230_133947.jpg


    Godt Nyttår til alle Marten fans. Helt på tampen av 2017 kom vintersola inn i stua noen få minutter midt på dagen. Så legger ved et bilde av mine Miles 3 med litt sol.

    ToreM.

    edit: bildet kommer vist opp ned fra mobilen. Får rette det opp fra laptopen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Syntes det var sprekt å henge i taket ;)

    Flott anlegg og flotte høyttalere.

    A1129C5D-ED94-4788-8E55-C4997E1F47DC.jpeg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Takk BangBang.
    Bra du klarte å snu bildet. Merkelig greie at det kommer opp ned fra mobilen.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Fikk kloa i et par gode, gamle Marten monk i dag og melder meg herved inn. Planen er å bruke de i loftstua på hytta. Noen som har hørt dem og kan si noe om hva jeg har i vente?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg har ingen erfaring med Lyngdorf. Det er vel klasse D? Det er delte meninger om hvor bra det passer til Marten.

    Jeg er ingen ekspert på Marten, men mener bestemt at deres egne forsterkere er klasse D. Uten at det nødvendig vis motsier det du sa. ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ut fra mine preferanser tror jeg de fleste av de Marten-modellene jeg har hørt kler klasse A/B og rør bedre enn klasse D. For meg har dette alltid vært et paradoks siden blokkene til Marten er klasse D (kan sikkert tunes flott med en fornuftig preamp). Jeg har selv aldri hørt ampene til Marten. Jeg har likevel vanskelig for å tro at ampene til Marten er noen referanse på høyttalerne deres, gitt at de aldri er blitt benyttet på noe av de mange demoene jeg har vært på i regi av Marten-brødrene. Selv tenker jeg på ampene til Marten som en kommersiell buklanding, men kanskje jeg tar feil :)
     

    julius0377

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    67
    Sted
    Østlandet
    Hei

    Noen som har erfaring med Lyngdorf sammen med Django XL eller L?
    Jeg har hatt Lyngdorf TDAI-2170 sammen med Marten Miles 3. Det er den absolutt dårligste kombinasjonen forsterker og høyttalere jeg noensinne har hatt (nedenfor en liste over kombinasjoner, og hvordan jeg synes det klaffet eller ei).

    Electrocompaniet ECI-3 - Marten Miles 3 = Helt OK, byggekvalitet på min ECI3 var ikke topp
    Nad M3 - Marten Miles 3 = Helt rått, kjempekombo
    Primare i22 DAC - Marten Miles 3 = Helt medium, klarte ikke drive de høyt og ikke så oppløst
    Lyngdorf - Marten Miles 3 = Dårligste kombo jeg har hørt, av alle lyttesessions i demorom hos forhandlere og komponenter hjemme hos meg selv
    Parasound P5+A21 - Marten Miles 3 = Nest beste kombo høyttalere og forsterker jeg har hatt i livet
    Parasound P5+A21 - Marten Bird = Beste kombo høyttalere og forsterker jeg har hatt i livet (gitt prestasjoner i "alle sjangre/kilder).
    ASR Emitter 1 Excl - Marten Bird = Helt rått, best på musikk i mine favorittsjangre (orkester/big-band/country/blues/hip-hop/rap), ikke like "anvendelig" til allt (f.eks. film) som med Parasound forsterkersettet
     

    MortenV

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2007
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Takk for svar!
    Kan det være en idé å bruke Lyngdorf som pre og parre den med enten NAD eller Parasound effekttrinn?
    Jeg ønsker å dra nytte av romkorreksjonen til Lyngdorf.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei Marten venner! Kan komme med vår erfaring så langt med forsterkere på Marten Miles 5 og Duke 2.

    Vi har prøvd både klasse D (PS Audio Audio Stellar S700), klasse AB(PS Audio BHK250) og klasse A rør (LM Audio 503PA monoblokker og LM Audio 508IA). Vår erfaring så langt er at Miles 5 og Duke 2 låter svært bra med alle disse alternativene. Man kan spille høyere med klasse D og klasse AB forsterkerne og de har også en tightere bass på høye volum, men om man ikke spiller mye høyt er rør en fin kombo. Ønsker man å også kunne spille relativt høyt med krevende musikk vil min anbefaling være en god AB eller klasse D konstruksjon. Ut fra vår erfaring med mange forskjellige forsterkere er det ikke nødvendigvis viktig om det er klasse AB eller klasse D, men mer om hvordan forsterkertypologien er implementert/satt sammen av produsent. Forskjellige merker låter forskjellig og matcher ulikt utstyr, men det er ikke nødvendigvis om det er klasse D, AB eller klasse A som er grunnen til god match eller ikke.

    Den beste komboen vi har prøvd så langt til allroundbruk er PS Audio BHK250 på Miles 5, men på Duke 2 synes vi kanskje at LM 508IA trekker det lengste strået.

    Vi låner gjerne ut ulike forsterkere om det er noen med Marten høyttalere som ønsker å teste litt! Ta kontakt på PM.
     

    julius0377

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    67
    Sted
    Østlandet
    Takk for svar!
    Kan det være en idé å bruke Lyngdorf som pre og parre den med enten NAD eller Parasound effekttrinn?
    Jeg ønsker å dra nytte av romkorreksjonen til Lyngdorf.
    Ja, det er en god ide hvis du er ute etter romkorreksjonen, men du kan oppnå romkorreksjon på mange andre måter med mindre du er "set on" en Lyngdorf. F.eks.

    McIntosh MEN220 med roomperfect teknologi fra Lyngdorf
    MiniDSP Med Dirac
    Anthem STR forforsterker
    og sikkert mange flere...

    Jeg har tidligere i livet også hatt Lyngdorf SDAI 2175 på BW CM9 høyttalere, min erfaring med både SDAI2175 og TDAI 2170 er at det i hovedsak er effektforsterkerdelen som ikke "klarer brasene". I begge tilfeller og kombinasjoner har bassen blitt rumlete og upresis, mellomtonen noe tilbaktrukket og diskanten ørlitte grann skarp.

    Andre klasse D forsterkere bruker såhvidt meg bekjent en annen type/variant av digital forsterkning, så jeg tror ikke det er direkte sammenliknbart. Har fått demo på både Devialet, NAD M2 ( i sin tid) og NAD M32, de lider ikke av samme utfordringer (så er de også kraftigere, skal sies). Mulig for eksempel komboen TDAI 2170 og SDA2400 kan bli bedre, denne komboen kan også bi-ampes på forrige generasjons Marten høyttalere som har bi-wiring opplegg.
     

    MortenV

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2007
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Jeg skal forsøke Lyngdorfen og så får jeg ta ett steg av gangen og evt prøve forskjellige effekttrinn. Kanskje Lyngdorf SDA2400 som du nevner eller NAD M22 (eller noe annet).
    Prøving og feiling er en del av moroa :)
     

    nygata42

    Medlem
    Ble medlem
    15.01.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    16
    Sted
    Oslo
    Da er jeg også med, som fan foreløpig

    Sikret meg akkurat oppgaven som testlytter av Heritage Duke 2 i forbindelse med at jeg har startet jobben med å finne en optimal match for min Hegel H190.

    Er rimelig fersk i "gamet" men endte opp med å sitte på hjemmesiden til Marten og titte på de forskjellige høyttalerne, lese Martens filosofi, se på høyttalerne igjen og så lese filosofien på nytt... Det er vakkert, sofistikert og en dønn klassisk tilnærming til lyd som jeg aldri har hørt men som jeg har lett etter uten å vite hva det var jeg så etter.

    Kan ikke vente på å høre Duke 2!
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Sikret meg akkurat oppgaven som testlytter av Heritage Duke 2 i forbindelse med at jeg har startet jobben med å finne en optimal match for min Hegel H190.

    Er rimelig fersk i "gamet" men endte opp med å sitte på hjemmesiden til Marten og titte på de forskjellige høyttalerne, lese Martens filosofi, se på høyttalerne igjen og så lese filosofien på nytt... Det er vakkert, sofistikert og en dønn klassisk tilnærming til lyd som jeg aldri har hørt men som jeg har lett etter uten å vite hva det var jeg så etter.

    Kan ikke vente på å høre Duke 2!
    For noen år tilbake ville jeg ha sagt at Hegel og Marten passer dårlig sammen. Hegel hadde i mine ører en skarp og slitsom hifi-lyd (var faktisk så ille at jeg måtte forlate en demo med topprigget Hegel på noen svært dyre Dynaudio ht. fordi ørene mine sa stopp!). Og Duke 1, dvs. forrige generasjon Hertiage, var nok svært følsom for skarp og slitsom hifi-lyd, antageligvis ville ht. bare forsterket det slitsomme, ikke minst i diskanten. MEN, og det er nok et viktig men her, siden den gang har Hegel tatt seg grundig sammen, samt at Duke 2 nok er litt mindre følsom mtp. lydsignatur til elektronikken enn det Duke 1 sikkert var. Så i dag kan det hende det fungerer. Men om det er noe optimal match er en annen sak. Hvis du har mulighet kunne du kanskje sjekket Duke 2 opp mot Dynaudio Contour 20. I følge min lokale Soundgarden er Contour noe av det beste som finnes, men det er jo ikke akkurat objektiv! Gøy uansett at noen får muligheten til å teste Duke 2.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Ut fra mine preferanser tror jeg de fleste av de Marten-modellene jeg har hørt kler klasse A/B og rør bedre enn klasse D. For meg har dette alltid vært et paradoks siden blokkene til Marten er klasse D (kan sikkert tunes flott med en fornuftig preamp). Jeg har selv aldri hørt ampene til Marten. Jeg har likevel vanskelig for å tro at ampene til Marten er noen referanse på høyttalerne deres, gitt at de aldri er blitt benyttet på noe av de mange demoene jeg har vært på i regi av Marten-brødrene. Selv tenker jeg på ampene til Marten som en kommersiell buklanding, men kanskje jeg tar feil :)
    Jeg synes dette oppsummerer mine erfaringer med Marten godt. Jeg har opplevd at avstanden fra "litt skarp og analytisk hifi-lyd" til "behagelig fyldig mellomtone med luftig diskant" kan være svært kort på mine Marten. Grunnen til at jeg subjektivt holder ut med Marten er at jeg faktisk klarer å få til mellomtonen + diskanten, og da fungerer det VELDIG bra i mine ører. Og det sikreste vedr. forsterkeri er nok klasse A/B som heller litt mot fyldig varm lyd, gjerne MOSFET. Slik som danske Holfi som jeg har gode erfaringer med, sikkert EC, og sikkert mange amerikanske forsterkere som Parasound. En mulig ulempen kan kanskje være at bassen ikke blir så stram ("tight") som sikkert mange ønsker seg anno 2018.

    En grunn til at jeg allikevel kunne tenkt meg å prøve klasse D er av rene praktiske årsaker, som vekt. Jeg bor i 4. etasje uten heis, og f.eks. PS Audio BHK250 er så tung at jeg antageligvis må leie en lift for å få den inn i stua! Mens en PS Audio Stellar klasse D er så lett at jeg nesten kan ta den under ei arm. Nåvel, hifi har alltid sine utfordringer. Er det ikke det ene så er det noe annet. Men gøy er det jo uansett.

    ToreM.
     
    Sist redigert:

    nygata42

    Medlem
    Ble medlem
    15.01.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    16
    Sted
    Oslo
    Sikret meg akkurat oppgaven som testlytter av Heritage Duke 2 i forbindelse med at jeg har startet jobben med å finne en optimal match for min Hegel H190.

    Er rimelig fersk i "gamet" men endte opp med å sitte på hjemmesiden til Marten og titte på de forskjellige høyttalerne, lese Martens filosofi, se på høyttalerne igjen og så lese filosofien på nytt... Det er vakkert, sofistikert og en dønn klassisk tilnærming til lyd som jeg aldri har hørt men som jeg har lett etter uten å vite hva det var jeg så etter.

    Kan ikke vente på å høre Duke 2!
    For noen år tilbake ville jeg ha sagt at Hegel og Marten passer dårlig sammen. Hegel hadde i mine ører en skarp og slitsom hifi-lyd (var faktisk så ille at jeg måtte forlate en demo med topprigget Hegel på noen svært dyre Dynaudio ht. fordi ørene mine sa stopp!). Og Duke 1, dvs. forrige generasjon Hertiage, var nok svært følsom for skarp og slitsom hifi-lyd, antageligvis ville ht. bare forsterket det slitsomme, ikke minst i diskanten. MEN, og det er nok et viktig men her, siden den gang har Hegel tatt seg grundig sammen, samt at Duke 2 nok er litt mindre følsom mtp. lydsignatur til elektronikken enn det Duke 1 sikkert var. Så i dag kan det hende det fungerer. Men om det er noe optimal match er en annen sak. Hvis du har mulighet kunne du kanskje sjekket Duke 2 opp mot Dynaudio Contour 20. I følge min lokale Soundgarden er Contour noe av det beste som finnes, men det er jo ikke akkurat objektiv! Gøy uansett at noen får muligheten til å teste Duke 2.
    Jeg var på SWSG forrige dagen og prøvelyttet DA Contour 20 OG DA Special Forty på H190. Begge ga god lyd - men Contour 20 var så merkbart bedre at jeg ble fristet til å søke den veien, til tross for at jeg synes fronten på DA Contour ikke er så fantastisk pen. Lyden var virkelig flott. Skal forsøke å få til en test med Duke 2 mot Contour 20 i samme rom med samme forsterker.

    Jeg er veldig følsom for diskant og er sånn sett lettskremt om dette er en utfordring med Marten/Hegel kombo.
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Sikret meg akkurat oppgaven som testlytter av Heritage Duke 2 i forbindelse med at jeg har startet jobben med å finne en optimal match for min Hegel H190.

    Er rimelig fersk i "gamet" men endte opp med å sitte på hjemmesiden til Marten og titte på de forskjellige høyttalerne, lese Martens filosofi, se på høyttalerne igjen og så lese filosofien på nytt... Det er vakkert, sofistikert og en dønn klassisk tilnærming til lyd som jeg aldri har hørt men som jeg har lett etter uten å vite hva det var jeg så etter.

    Kan ikke vente på å høre Duke 2!
    Blir spennende å høre hva du synes. Jeg tror kanskje du kan bli ganske fornøyd ... det er i alle fall jeg etter å ha eid Duke 2 i snart 2 år nå.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Til nygata42:
    Testet Contour 20 opp mot Marten Django XL for snart et år siden da jeg måtte bytte ut Djangoene mot noe mindre grunnet bytte til mindre rom. På min darTZeel forsterker ble det klart at Dynaudioene spilte utrolig bra, ikke minst i bassområdet, men selv om jeg alltid har vært en stor fan av Esotar diskanten, kunne den ikke matche Djangoene, rundet liksom litt av i toppen. Ble litt safe der Djangoene virkelig skinte. Med Contour hørte man på et meget godt anlegg. Med Marten glemte man at det var et anlegg man hørte på....

    Men som sagt: Contour er meget bra til prisen. Er min absolutte referanse rundt 50 tusen. Og der Contour 20 er forskjellig fra de aller fleste Dynaudiomodeller er at de ikke trenger så mye effekt for å åpne seg opp, spesielt nederst. Dynaudio har slitt med dette helt siden 80-tallet, men er blitt stadig bedre. De har vært i sterk kontrast til Marten som ikke er så avhengig av stor Wattstyrke. Men begge krever at elektronikken har høy kvalitet. Opplever du F.eks hardhet i øvre mellomtone/diskant, kan jeg garantere at det ikke er Marten sin feil!
    Når det er sagt vil jeg nok anbefale at du prøver ut bedre forsterker enn Hegel H190 på Dynaudio Contour 20 også. Contour 20 er litt varmere og vil runde litt av i toppen og dermed kamuflere feil og mangler hos elektronikken bedre enn Marten, men er meget gode og oppløste høyttalere de også. Jeg anbefaler at man bruker minst like mye penger på forsterker som på disse høyttalerne.
    Dette er det få selgere som sier noe om. Enten er det fordi de ikke vil miste et salg, eller fordi de mangler tilstrekkelig kunnskap. Eller en kombinasjon av begge....

    Prøvde selv ut Hegel H300 integrert for et par år siden. Den opplevdes kornete, hard, rundet av øverst og nederst og hadde alt for lite krefter til Dynaudio Contour 1,4S. Byttet så til et Hegel effekttrinn og sammen med Audio Research pre var resultet som dag og natt: helt utrolig bra: silkemykt, høy oppløsning, vakkert og dynamisk.....
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har hatt diverse Marten i stua. Django L, Django XL, Getz I og Getz II. Alle har vært meget musikalske formidlere. Samtidig er de meget oppløst og transparent. Det må de også være for å virkelig kunne brilliere på virkelig god elektronikk.
    Derfor: Hvis man opplever problem med Marten høyttalere så er det ikke høyttalernes feil, det er elektronikken. Derfor vil jeg anbefale rør dersom man ikke har råd til F.eks en integrert darTZeel som etter min mening er den ultimate match. For Marten trenger ikke nødvendigvis mange Watt, de trenger kvalitet. Har selv hatt god erfaring med 2x Macintosh 275R rør effekt sammen med Audio Research Reference 5 og Marten Django. Musikalsk kombo. Men darTZeel gir mer moro, spenning, trøkk i bassen og oppløsning. Fungerer som en mye kraftigere forsterker selv om den ikke er det på papiret.

    Jeg vil altså anbefale rør. Dersom du er ute etter en integrert, se etter en fra Audio Research.

    PS: ser at Soundgarden nå tar kr 65 tusen for et stk. Macintosh 275R. Selv betalte jeg kr 45 tusen for to stk kjørt som monoblokker for ca 7år siden. Det kalles prisstigning!! Trist, for de er meget bra!

    Ut fra mine preferanser tror jeg de fleste av de Marten-modellene jeg har hørt kler klasse A/B og rør bedre enn klasse D. For meg har dette alltid vært et paradoks siden blokkene til Marten er klasse D (kan sikkert tunes flott med en fornuftig preamp). Jeg har selv aldri hørt ampene til Marten. Jeg har likevel vanskelig for å tro at ampene til Marten er noen referanse på høyttalerne deres, gitt at de aldri er blitt benyttet på noe av de mange demoene jeg har vært på i regi av Marten-brødrene. Selv tenker jeg på ampene til Marten som en kommersiell buklanding, men kanskje jeg tar feil :)
    Jeg synes dette oppsummerer mine erfaringer med Marten godt. Jeg har opplevd at avstanden fra "litt skarp og analytisk hifi-lyd" til "behagelig fyldig mellomtone med luftig diskant" kan være svært kort på mine Marten. Grunnen til at jeg subjektivt holder ut med Marten er at jeg faktisk klarer å få til mellomtonen + diskanten, og da fungerer det VELDIG bra i mine ører. Og det sikreste vedr. forsterkeri er nok klasse A/B som heller litt mot fyldig varm lyd, gjerne MOSFET. Slik som danske Holfi som jeg har gode erfaringer med, sikkert EC, og sikkert mange amerikanske forsterkere som Parasound. En mulig ulempen kan kanskje være at bassen ikke blir så stram ("tight") som sikkert mange ønsker seg anno 2018.

    En grunn til at jeg allikevel kunne tenkt meg å prøve klasse D er av rene praktiske årsaker, som vekt. Jeg bor i 4. etasje uten heis, og f.eks. PS Audio BHK250 er så tung at jeg antageligvis må leie en lift for å få den inn i stua! Mens en PS Audio Stellar klasse D er så lett at jeg nesten kan ta den under ei arm. Nåvel, hifi har alltid sine utfordringer. Er det ikke det ene så er det noe annet. Men gøy er det jo uansett.

    ToreM.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn