MarkusH's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    336
    Antall liker
    1.048
    Hmm, siden det var fine bokser til Hypex ampene høres det ut som de gamle ampene mine 😅. Jeg hadde engang 3 slike amper der jeg fikk frest kabinetter til dem.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Hmm, siden det var fine bokser til Hypex ampene høres det ut som de gamle ampene mine 😅. Jeg hadde engang 3 slike amper der jeg fikk frest kabinetter til dem.
    Godt mulig, god pris for slike amper så da måtte jeg bare handle. Sorte med "rifler" i sidene for lufting.
    IMG_20230203_222052.jpg

    Dårlig bilde, men ...
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    336
    Antall liker
    1.048
    Artig 🙂. Jeg hadde to av dem et par år, en er et år nyere. Jeg kjøpte dem nye, så vet du det. Du har sannsynligvis kjøpt dem av han som kjøpte dem av meg
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Artig 🙂. Jeg hadde to av dem et par år, en er et år nyere. Jeg kjøpte dem nye, så vet du det. Du har sannsynligvis kjøpt dem av han som kjøpte dem av meg
    Skjønner, det er fint å vite. ;) Ser veldig fine ut i alle fall, synes faktisk jeg betalte litt lite for de. 🙈
    Ble mindre for disse tre inkl frakt enn de to Hypex FA122 jeg sendte i retur til BRL. Hvis jeg skjønte det riktig i Hypex Filter Design så kunne jeg sette ønsket effekt i innstillingene, så da burde de jo fungere omtrent som FA122 gjorde.

    Bruken for min del blir mye den samme, men det er vel fire preset på PSC2.700D, mens FA122 bare hadde tre preset.
    Blir en preset med highpass på 150hz og en preset med highpass på 120hz tenker jeg. :)

    Han som hadde de hadde brukt de på JBL 3678 i LCR.

    Hva synes du om disse ampene forresten? :)
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    336
    Antall liker
    1.048
    Jeg var veldig fornøyd med dem, brukte dem til diskanter. Litt knottete DSP og noe sus fra den, men utover det fornøyd 🙂
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Etter litt hjelp av forrige eier og karmann ift innstillinger av Hypex PSC2.700D så er endelig linjekildene oppe og spiller igjen. Marantz SR6010 ble solgt nå i kveld og det nye "hjerte" i kinoen blir en Marantz SR6015, det er begynt med jobben å legge kabler bakover i rommet for Atmos bak også er ny pære til Epson 9300w ankommet og klar til installering. Neste på "lista" er diffuser til taket, kommer først til å lage noen for å se hvordan det tar seg ut, men "drømmer" litt om å fylle hele taket. Planen er mørk brun beis på 2"2" og lage 2d skyline i moduler på 55*55cm som skal diffusere ned til cirka 1147hz. Planen videre er førsterefleksjonsabsorbenter med brunt stoff, så det må bestilles, ellers blir det bare et 7.2.4-oppsett fremover med noe latere bass helt i bunnen. Ingen øvrige planer enn det nedi der.
    Stuestereo får dsp-oppgradering med en Dbx PA2, så får jeg litt å styre med oppe der også. :)
    IMG_20230215_154856.jpg

    Terminalplata har jeg klart å rote bort, men de siste fire terminalene er ankommet så det er mulig de blir montert når jeg finner igjen terminalplata.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Får vel bringe litt balanse på forumet, blant alle trådene rundt om på forumet her med dyre forsterkere og platespillere. :sneaky: Her er det i andre enden av skalaen, alt det spilles musikk på i min kino er nå hjemme-mekk og klasse d forsterkere (av billigste sort), med Spotify på Nvidia Shield 4k.
    Nå er Marantz SR6015 satt inn i racket, alle kabler ble i samme slengen markert for at det skulle være lett å finne frem neste gang.
    IMG_20230308_220847.jpg

    Spiller i stereo 2.2 med de tolv 18"erne bak lerretet, hele greia ble målt opp med Multeq-X for 7.2.4 også, selv om jeg må ha en litt mer aggressiv target kurve. Får ta ny tuning om ei stund, diy senter må jo inn og da må jeg vel ha ut receiveren igjen. 🙈
    IMG_20230308_221130.jpg

    IMG_20230308_221630.jpg

    IMG_20230308_222344.jpg

    Her er noe av musikk-utvalget, hører at jeg kanskje skulle gjort litt mer med stereo-innstillingene på receiveren dog.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Fikk omsider ut fingeren og fikk montert inn anaview modul nr.2 i kabinettet der det satt en modul fra før.
    IMG_20230331_132039.jpg
    IMG_20230412_211349.jpg
    IMG_20230414_200523.jpg

    Sitter her og drømmer om turkise vu-metre bak en vokset eikeplate med håndtak, samt to slike grønne startknapper til i front (på monoblokkene). Om det går an å få ordnet det så hadde det vært gøy, men med farta mi i det siste så tar det sikkert 2 år .... Pickup må også monteres på platespiller, den ligger på andre året i esken.

    Gikk en runde med meg selv angående dacen (igjen), har brukt optisk det meste av tiden jeg har hatt den, men tenkte jeg skulle prøve coax, helt tilfeldig egentlig og til min store overraskelse så fungerte det mye bedre. Dacen legger på noe i bassen på coax, hvor og hvor mye er usikkert, men det er merkbart, grunnen er nok så enkel som at det er et aktivt "filter" på den (den har flere å velge mellom), men dette har ikke jeg satt meg inn i.

    I forbindelse med "ny" amp på basstårna ble det tatt en målerunde i dag, fikset litt og resultatet så omtrent likt ut til slutt som når jeg startet. Det viktigste var at jeg fikk endret gain på tårna fra +4dB til 0dB, fikk ordnet litt på en dipp i frekvensgangen også, men det er ikke så farlig.

    Nå er setupen på forsterkere 1* anaview ams1000 brokoblet til hvert basstårn og 1* anaview ams1000 brokoblet til hver front, meget fornøyd med disse forsterkerne. :love:
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    "Nytt tilskudd"
    IMG_20230430_191339.jpg

    Primare Systems Little Sixteen, visstnok bare produsert 50 par av disse ... Foreløpig hytte-høyttalere, sitter (selvsagt) Accuton keramikk-diskant i de og et par 6,5" Eton mellomtoner.

    Spiller helt nydelig i mine ører på en Pioneer receiver av eldre årgang. :)
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    De kassene til hypex ampene var fine. Har noen selv og må bygge meg noen tilsvarende kasser. Du bruker dine kasser regner jeg med? 😊

    Hvordan er den andre siden av kassen løst, altså hvordan kobler man elementene til forsterkeren på innsiden av kassa? Er det bare et hull eller terminaler foran kassa?
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Hei,

    De kassene til hypex ampene var fine. Har noen selv og må bygge meg noen tilsvarende kasser. Du bruker dine kasser regner jeg med? 😊

    Hvordan er den andre siden av kassen løst, altså hvordan kobler man elementene til forsterkeren på innsiden av kassa? Er det bare et hull eller terminaler foran kassa?
    Kjøpte de delvis pga at da slapp jeg å lage kassene selv, var i en litt motlaus fase.

    Sitter speakon "terminaler" på baksida/framsida (motsatt side av der forsterkeren sitter), ingen element i den kassa, den er kun til forsterkeren(e).

    Har dårlig med bilder av de, kanskje du burde sende en PM til karmann, tror det var han som fikk disse bygget, jeg vet lite om de annet enn at de er CNC-frest og fine til forsterkerne.
    ;)
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Var dårlig formulert av meg bare. Mente hvordan elementene/høyttalerne er koblet til forsterkeren.

    Da altså med speakon. Mulig jeg lager tilsvarende løsning.

    Skjønner godt at det kan komme litt motløse tider, med all jobb, barn på aktiviteter, dugnader, oppussing av hus etc så er det godt å ta den enkle veien ut noen ganger. Er der selv så hvis du av en eller annen grunn ikke hadde brukt kassene ville jeg prøvd å fått kjøpt de 😉
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Var dårlig formulert av meg bare. Mente hvordan elementene/høyttalerne er koblet til forsterkeren.

    Da altså med speakon. Mulig jeg lager tilsvarende løsning.

    Skjønner godt at det kan komme litt motløse tider, med all jobb, barn på aktiviteter, dugnader, oppussing av hus etc så er det godt å ta den enkle veien ut noen ganger. Er der selv så hvis du av en eller annen grunn ikke hadde brukt kassene ville jeg prøvd å fått kjøpt de 😉
    Ja, speakon på forsterker-kassa og vanlige terminaler på høyttalerne, måtte ut med speakon for å finne ut hvordan det var koblet så jeg ikke fikk diskant på fulltoner for eksempel, det hadde vel gått fint på akkurat linjekildene da det sitter en beskyttelseskondis på de, men uansett greit å vite hva man driver med. :)

    Mulig de kommer for salg etterhvert, men da trolig først sammen med høyttalerne da de er mer eller mindre ubrukelige uten slike typer forsterkere. Det blir ingen salg av de per dags dato, men kinoen står såpass mye ubrukt for tiden at det eventuelt blir et tema etterhvert, bare tiden som vil vise hva som skjer med kino/stereo der nede. 🤷‍♂️
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Har vært usikker på kinoen en stund mtp bruken, men har nylig fått den nye dama litt mer interessert i film så den beholdes for nå. Blir oppgradering av senter snart, fokuset denne gangen har vært en senter som faktisk kan gjengi mer SPL enn den jeg har nå, den er rett og slett for puslete .... Planen er å hente ny senterhøyttaler i morgen, men når jeg får "installert" den eller om jeg må gå veien med å lage ny kasse til den er foreløpig usikkert, rett ut av boksen passer den ikke helt for å si det pent, men med en ribbon diskant og flere mindre elementer burde den kunne dytte ut noe mer lyd enn den jeg har nå. Nok om det.
    Det nyeste tilskuddet ble "kastet ut" fra hytta pga litt uforutsette problemer, de er litt skjøre enkelt sagt ift småbarn og hunder som frekventerte rommet de stod i, så de er hentet hjem til Brøttum.
    De er foreløpig testet i tv-stereo og Gud for en lyd 🙈 Synes nesten jeg burde vippse han som solgte de til meg noen tusenlapper til, disse går nok ikke ut herfra med det første .... Da spørs det om "kontoret" skal gjøres om til et lite lytterom, i alle fall midlertidig da jeg har effekt og kilde til de alt, en billig pre må kunne anskaffes samt noe til et lite sub-bygg. Ting haster ikke for tiden, godt å ha et slikt forhold til denne hobbyen. :)
    IMG_20230701_003159.jpg
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    IMG_20230810_225427.jpg

    Provisorisk, men det viktigste er på plass, øl og gode høyttalere. :) Tidal Hifi testes og Spotify er sagt opp, antakeligvis for godt. Wiim Mini står for streamingaspektet, NAD S200 er blitt testet for salg, men den må nok ha litt TLC før den kan forlate redet.
    Det lukter litt keramikk-diskant til linjekildene i løpet av vinteren, da dette er en forholdsvis kort affære så da vil jeg i alle fall prøve det. :)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Da var det lyd i anlegg nr.4 med "nye" subber. Ble cirka 56 liters netto lukka kasser med mye ull inni, med mulighet for passiv radiator eller i bruk som to lukka rom per kasse.
    Ett Seas L26ROY per kasse nå.
    IMG_20231110_011516.jpg

    IMG_20231110_011527.jpg

    Kassene er ikke helt ferdige, men det var ønskelig å få testet de nå. :)
    Tror jeg må satse på litt mer effekt enn først tiltenkt.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Dette er vel bare en dato-logg-tråd for min del nå, men det er enklere å holde styr på enn et papirark med datoer for når utstyr/ting er kjøpt/bygget.

    -Det er litt ulike planer fremover, sånn på sikt så mener jeg at kvaliteten i stereodelen i kjellerstua har falt litt, grunnet dårlige akustiske valg og for mye satsing i kinoen der nede. Første feilen var vel å fylle opp med drivere kontra mer isolasjon, men på en annen side så var oppgraderingen til pa-driverne en god ide.
    Bassfellene ble fjernet og lyden ble nok en del dårligere enn jeg først fikk med meg, slik jeg opplevde det da (kanskje det bare var bass-tåka, hvem vet?). Etter at alt var på plass så var jeg jo liksom ferdig med kinoen, før det ramlet inn noen gode kjøp også ble alt bare totalt rot i kinoen .... Feiltakelse nummer to ble oppfulgt med feiltakelse nr.3 og nr.4 over en kortere periode før jeg gikk "all-in" og plutselig så hadde jeg en råere/bedre kino enn jeg noen gang hadde trodd, men det hadde gått på bekostning av lyden i stereoen.
    Kapasitet har det blitt massevis av i kinoen, til et punkt der (la meg ærlig si at) det er alt for mye kapasitet for min bruk. Oppe i all galskapen ble det solgt litt utstyr for å frigjøre plass, men resultatet er forøvrig det samme, kinoen er blitt for stor fysisk, det er resultatet/konklusjonen uansett. I et litt desperat og svakt øyeblikk ble alt lagt ut for salg hvis en svak sjel skulle vise seg å kjøpe alt sammen, men så enkelt er det jo aldri .... Men at kinoen tar for mye plass er det INGEN tvil om, så noe må gjøres, den må minimeres og det må inn mer isolasjon for å bedre akustikken.

    -Tiltaket blir nok ombygging nr.3 av kinoen, alle bassreflekskasser må ut og mindre lukka kasser må inn, samt mer isolasjon må inn.
    -Takøy-absorbent hadde nok også hjulpet, samt litt skikkelig demping i førsterefleksjon i stereo.

    Har også en utfordring med at jeg må lage fire nye kasser til subber oppe på tv-stua da jeg endelig har lyst til å gjennomføre et prosjekt jeg har drømt om i noen år alt.

    Alt til sin tid og det å ha tålmodighet til å gjøre alt slik jeg ønsker det er det som jeg skal fokusere på nå. :)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    2023 er snart over, har egentlig ikke skjedd så mye på lydfronten, men det ligger planer for litt trearbeider det kommende året.

    Det blir omtrent total renovering i stereoen i kjellerstua, det skal inn to tårn til, nå med 8" som skal spille opp til cirka 500hz, kanskje litt høyere. Disse tårna vil bli bygget i mdf og får en dobbel frontbaffel med eikeplate i front, ønsker å fasefrese 45 grader fra flensene fordi jeg synes det ser veldig fint ut. :)
    Hva som skal ta over på 500hz er jeg usikker på, jeg har XTZ Divine 100.33 med Accuton 6,5" og Visaton keramisk diskant, men jeg ønsker å bygge noe nytt fra 500hz og oppover også.
    Jeg har Accuton C6 (C25-6-012) diskanter liggende som jeg gjerne vil bruke, har sittet og sett litt på mellomtoner som er i det sjiktet jeg ønsker og der er for eksempel Sb Acoustics MW13TX-4 (5"), ellers har man Purifi Audio PTT6.5W08-01 (6,5") som jeg synes ser veldig spennende ut. Foreløpig ikke sikker på konfigurasjon, men MTM vil jeg nok si er et minimum, kunne godt tenke meg å prøve en MMTMM. Ønsker i utgangspunktet litt høy deling, selv om Accuton-diskanten kan spille ned til 2500hz så ønsker jeg å dele på 4000-5000hz mot diskant.
    På grunn av litt endrede planer ift Primare høyttalere så blir L26ROY til overs og de kunne jeg tenke meg å bruke "helt i bunnen" under basstårna, men jeg ville hatt forholdsvis store kasser til de slik at de går ned til 10hz eller deromkring, har lyttet til L26ROY i infinite baffle før og det låt helt rått, men jeg tror ikke jeg får inn kasser som er spesielt store til de, så det får vel bli lukkede kasser med så mye volum jeg kan håndtere (tenker forøvrig gulv til tak høyde).
    Forsterkere til L26ROY ville blitt passende Hypex FA amper, det samme med frontene.
    Dette blir jo en større endring, men det er mulig jeg da havner på et 5-veis system.

    Kinoen skal ombygges fra bassrefleks til trykkammer, nå med tre tårn, med mindre jeg kommer over fire UM18 til, for da blir det fire tårn. De skal også bygges i mdf med eikefront, sannsynligvis så blir de estetisk "like" de nye Seas 8" tårna. Mulig jeg ender opp med linjekilde senter i kinoen også, selv om Arendal Sound 1723 gjør en veldig god jobb der allerede.

    Utenom byggeplanene så ligger det planer for innkjøp av makita-overfres(er), drill og sirkelsag (18V) er allerede i hus. Overfresen som er 18V er noe jeg sikler på, men det blir nok versjonen med kabel (230V) også kjenner jeg meg selv rett.

    2024 blir et gøyalt år ift trearbeider, har planer om spisebord i heltre eik og et stuebord (eller to) også, Rubio Monocoat SKAL prøves ut i år, samt litt andre ting. :)

    Utseende i dag er slik, ulikt bortsett fra at Divine 100.33 står ved siden av Divine 100.49.
    1000002151.jpg
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    5
    Høres ut som at du har mange fine prosjekter for 2024, sløydarbeid er alltid spennende å følge :D Mdf og eik høres ut som en god kombo.

    Skjønner du holder på å stake ut kursen og håper du tar i mot noen innspill.

    For bruk over 500Hz har purifi en dedikert mellomtone (PTT6.5M08-NFA-01) jeg definitivt ville vurdert.

    MTM vil av natur være sensitiv for kamfiltereffekt pga stor avstad mellom drivere (med samme virkeområde) og C-C avstand pluss delepunkt må derfor velges med omhu. Lavere er gjerne bedre, men det er en balansegang mot optimalt virkeområde for diskant - stresset diskant låter jo ikke bra.

    God jul!
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Jeg er åpen for innspill, ingenting over 500hz er skrevet i stein (eller under for så vidt). Jeg er heldig nok til at jeg kan prøve mine MTM-høyttalere fra 500hz og oppover før jeg bygger noe som helst også, det vil vel gi meg noen svar tenker jeg. LROY helt i bunn er også noe jeg ser frem til, da mine basstårn ruller av litt mye under 22/23hz (kan kompensere med "vinger" på kassene for å få mer i bunn), hadde jeg fått ut mer nivå til 10-12hz så hadde nok det vært fordelaktig for totalinntrykket. Det er vel 15dB forskjell på 10-20hz i dag, sånn cirka, større elementer vil jo gjøre det bedre ned mot 10hz, noe som også er en mulighet jeg kan forske på. :)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Høres ut som at du har mange fine prosjekter for 2024, sløydarbeid er alltid spennende å følge :D Mdf og eik høres ut som en god kombo.

    Skjønner du holder på å stake ut kursen og håper du tar i mot noen innspill.

    For bruk over 500Hz har purifi en dedikert mellomtone (PTT6.5M08-NFA-01) jeg definitivt ville vurdert.
    Purifi har vel slik jeg forstår minst tre modeller av 6,5", det er PTT6.5W04-NFA-01, PTT6.5X08-NFA-01 og den PTT6.5M08-NFA-01. Alle har jo forholdsvis lik frekvensrespons i dokumentene, de får noe grums rundt 4khz alle sammen også er det forholdsvis flatt nedover. Det ser jo uansett unektelig bra ut (litt for bra i mine øyne), så hvilken versjon av de man velger ved deling på 500hz og for eksempel under 4khz ser ikke ut til å være det avgjørende slik jeg leser kurven.

    Har lest litt om MTM-prinsippet tidligere og det byr absolutt på noen problemer/utfordringer, jeg har sett litt på matematikken også og kan ikke skjønne at de høyttalerne jeg allerede har er en MTM-konstruksjon (alt for lang senter-avstand mellom elementene). Offset diskant ift mellomtoner er heller ikke noe jeg ser på som særlig attraktivt estetisk sett, men det kunne også fungere å sette to elementer under og en diskant over, selv om en MTM trolig vil få lydbilde i den beste høyden. Jeg må se mer på det nå, et MTM prosjekt er egentlig blitt lagt på hylla i første omgang fordi det er vanskelig å få til med 6,5" elementer, uten å sette diskant offset i forhold til senter på mellomtonene. Proac-stilen er ikke noe for meg, men jeg skal undersøke dette en gang til. ;)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    478
    Torget vurderinger
    5
    Ikke se deg blind på frekvensrespons da - det gir bare halve svaret. De har laget en dedikert mellomtone som passer bruksområdet du nevner, så ville definitivt valgt den av de tre. Husker ikke specs men den har antakelig litt mindre masse, kortere spole og mindre slaglengde som fører til høyere følsomhet, noe som er gunstig (ikke alt kan kompenseres med mer effekt).

    Ta det for det det er - et enkelt innspill. Jeg har selv aldri hørt noe fra Purifi så aner ikke hvordan dette faktisk låter. Det finnes sikkert mye annet spennende der ute også for den saks skyld.

    MTM med 6,5" er heldigvis oppnåelig og diskant trenger ikke og monteres offset, men det er viktig å velge en egnet diskant og montere sakene så tett som mulig. Seas DXT er godt egnet da den tåler relativt lav deling (har en liten vaweguide innebygget) og har liten diameter. Offset plassering av diskant er forøvrig gunstig for å spre kantrefleksjonene på et større område, men dette kan løses på mange andre måter også.

    Man kan også argumentere for at dette er teoretiske problemer. Se på det forrige systemet til The Shy som var MMTMM, etter omtale å dømme låt dette fenomenalt. Antakelig kom ikke "problemene" frem her pga mye demping dvs hovedsakelig direktelyd, og låst lytteposisjon. Min gjetting iallefall 🙂

    Til syvende og sist er det jo vertikal symetri som er hovedgevinsten av MTM, så så fort man begynner å designe seg bort fra forutsetningene ville jeg vurdert andre løsninger. Men det finnes jo så mange spennende løsninger 😊
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Ikke se deg blind på frekvensrespons da - det gir bare halve svaret. De har laget en dedikert mellomtone som passer bruksområdet du nevner, så ville definitivt valgt den av de tre. Husker ikke specs men den har antakelig litt mindre masse, kortere spole og mindre slaglengde som fører til høyere følsomhet, noe som er gunstig (ikke alt kan kompenseres med mer effekt).

    Ta det for det det er - et enkelt innspill. Jeg har selv aldri hørt noe fra Purifi så aner ikke hvordan dette faktisk låter. Det finnes sikkert mye annet spennende der ute også for den saks skyld.

    MTM med 6,5" er heldigvis oppnåelig og diskant trenger ikke og monteres offset, men det er viktig å velge en egnet diskant og montere sakene så tett som mulig. Seas DXT er godt egnet da den tåler relativt lav deling (har en liten vaweguide innebygget) og har liten diameter. Offset plassering av diskant er forøvrig gunstig for å spre kantrefleksjonene på et større område, men dette kan løses på mange andre måter også.

    Man kan også argumentere for at dette er teoretiske problemer. Se på det forrige systemet til The Shy som var MMTMM, etter omtale å dømme låt dette fenomenalt. Antakelig kom ikke "problemene" frem her pga mye demping dvs hovedsakelig direktelyd, og låst lytteposisjon. Min gjetting iallefall 🙂

    Til syvende og sist er det jo vertikal symetri som er hovedgevinsten av MTM, så så fort man begynner å designe seg bort fra forutsetningene ville jeg vurdert andre løsninger. Men det finnes jo så mange spennende løsninger 😊
    Tar jeg senter-senter avstand mellom en mellomtone og diskant så kan delingen i min eksisterende MTM-høyttaler stemme, da blir det 13550/6,1=2221hz sånn cirka. Det betyr også at jeg kan montere Purifi PTT6.5M08-NFA-01 med Accuton C6 litt tettere ved hverandre (det går) og at jeg kanskje klarer å holde delefrekvensen på 2500hz (som hadde vært det beste i mine øyne).
    Purifi PTT6.5 er 17,6cm i diameter, Accuton C6 er 8cm, radien til begge lagt sammen er 12,8cm. Regnestykket blir sånn cirka 13550/5,1=2656hz, da er ikke driverne helt inntil hverandre heller.
    Denne teorien ser ut til å stemme, etter litt mer lesing rundt om.
     
    Sist redigert:

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Siste avgjørelse for 2023 tatt, ser fram til fire basstårn med 16* 18" i kinoen. Senterkanal foreløpig ikke tatt stilling til, AS 1723 THX eller DIY linjekilde, frister mest å beholde AS da den gjør en god jobb.
    Stereo blir uten Seas L26ROY, men da erstattes nederste del i bassen med sub-bass fra kinoen (8* pølsebass-18"). MTM-høyttaler planlegges å gjennomføres med Purifi, Accuton og Hypex. :)
    Jeg ser fram til 2024, ønsker alle andre et godt kommende år også. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.064
    Antall liker
    16.905
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Siste avgjørelse for 2023 tatt, ser fram til fire basstårn med 16* 18" i kinoen. Senterkanal foreløpig ikke tatt stilling til, AS 1723 THX eller DIY linjekilde, frister mest å beholde AS da den gjør en god jobb.
    Stereo blir uten Seas L26ROY, men da erstattes nederste del i bassen med sub-bass fra kinoen (8* pølsebass-18"). MTM-høyttaler planlegges å gjennomføres med Purifi, Accuton og Hypex. :)
    Jeg ser fram til 2024, ønsker alle andre et godt kommende år også. ;)
    Blir gøy å følge med på dine sprell i 2024. Høres ekstremt ut. God nytt år🥳
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    2024 har startet med mye simuleringer i VituixCAD, har sammenlignet Purifi PTT6.5X, W og M med hverandre i samme kassestørrelse, fra 500-2500hz som er tiltenkt frekvensområde for de så skiller det så lite mellom de at jeg går for den billigste av de. M-versjonen ligger 4-5dB høyere i volum (91dB mener jeg), men man må også huske at de skal ta over for serie-parallell-koblede Seas L22RN4X/P som er omtrent 88dB, som da matcher bedre med W og X-versjonen som ligger rundt 87,5dB (på 500hz). I bunn er det litt forskjell på de, uten at det har noe å si for min del, de kan alle tre operere i 6,3 liter trykkammer og det vil være rundt det volumet jeg sikter meg inn på. Baffelmål er funnet ut av, materialer og stort sett størrelse (b*d*h). Det blir litt spesiell baffel på de som blir gjennomgående på alle nybygg for min del i 2024, da hovedkassa vil lages i 12mm MDF, med to lag med 18mm eikeplater utenpå, med ei plate som vil fungere som baffelplata og ei plate som vil fungere som en slags liten waveguide/ekstra front for tillaging av stoff-fronter.
    De siste driverne til midbasstårn er bestilt, disse vil trolig bygges likt som MTM-høyttalerne, men der vil jeg nok bruke 19mm MDF som "stamme" i stedet for 12mm MDF, men dobbelt lag med eik blir det på de også, trolig enkelt lag med eik på sidene.
    Subbass-tårn får nok også samme byggemåte som midbasstårn, så blir siste punktet å evaluere om jeg skal bygge om eksisterende basstårn med eikefronter, vet ikke enda, men de burde nok hatt litt fyllstoff lagt til innvendig uansett.
    Ombygging av kinoen tror jeg rett og slett avlyses, satser på å få solgt det i stedet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Kom du til noen konklusjon? Linjer oppfører seg jo litt annerledes enn f.eks. en punktkilde ;)
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    392
    Antall liker
    429
    Sted
    Brøttum
    Kom du til noen konklusjon? Linjer oppfører seg jo litt annerledes enn f.eks. en punktkilde ;)
    Nei, har ikke noen konklusjon på dette grunnlaget. Skal det bli noe real fart i lyden må jeg kjøre nytt oppsett, måle litt ift plassering osv, dette var bare en grov test. Lyttet på de i 6-7 timer i strekk uten å slå av, så etter en slik "innvielse" så burde det være mulig å tune lyden ift preferansen min. Hjelper på at bassen sitter såpass bra og at fasen i delepunktet ikke var helt forferdelig, men det er nok en del mer å hente ut av dette. Har mulighet for anaview ams0100 og anaview ams1000 ift forsterkning og deling via Dbx venu360, istedet for Hypex psc2.700d som jeg har brukt på de til nå. Anaview har bedre kontroll på det jeg har brukt de på til nå, holder vel også en liten finger på at dbx'en vil være en bedre kilde for delepunkter også. Dette skal utforskes etterhvert.

    På plussiden så fungerer de veldig bra på heavy metal, men det er sannsynligvis fordi jeg opplever de litt mørkere i klangen enn Divine 100.49. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn