Mark Levinsons venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    wotg skrev:
    LydMekk skrev:
    Har litt lyst på en ny 502 prosessor med gr. prisen tror jeg det blir med tanken... :)
    Er redd for at 502 er et produkt gitt ut for de som er på status jaget.
    Se på baksiden. Det ser mistenkelig ut som en Lexicon MC12 HD i ML innpakkning og til tredobbel pris.
    Prosessoren har jo heller ikke støtte for HDMI 1.3 og de nye lydformatene :(
    Med en pris oppimot 300.000,- her på berget så er det vel ganske så uinteressant samme hva?
    ML skal derimot komme med en ny cdspiller, den skulle jeg visst mer om :)
    Jepp. Valgte heller å oppgradere litt på min Lexicon MC-12B. Får overhalt output-kortet, setter inn nyere strømforsyning og bytter litt kabler og smådeler.

    Blir bra.

    Enig i at 502 er litt for mye kopi av MC-12B HD og til dobbelt pris. Eneste forskjell jeg finner er at 502 har mulighet for 192Khz inn digitalt og dårligere signal/støyforhold enn MC-12B HD.

    Har jo allerede en 4-2 Gefen HDMI switch og føler derfor ikke noe behov for HDMI i pros. Ser jo i tillegg ut til at de foreløpig ikke har fått BD opp i tilstrekkelige antall enda heller. Blir vel som med SACD...
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    LydMekk skrev:
    wotg skrev:
    LydMekk skrev:
    Har litt lyst på en ny 502 prosessor med gr. prisen tror jeg det blir med tanken... :)
    Er redd for at 502 er et produkt gitt ut for de som er på status jaget.
    Se på baksiden. Det ser mistenkelig ut som en Lexicon MC12 HD i ML innpakkning og til tredobbel pris.
    Prosessoren har jo heller ikke støtte for HDMI 1.3 og de nye lydformatene :(
    Med en pris oppimot 300.000,- her på berget så er det vel ganske så uinteressant samme hva?
    ML skal derimot komme med en ny cdspiller, den skulle jeg visst mer om :)
    Jepp. Valgte heller å oppgradere litt på min Lexicon MC-12B. Får overhalt output-kortet, setter inn nyere strømforsyning og bytter litt kabler og smådeler.

    Blir bra.

    Enig i at 502 er litt for mye kopi av MC-12B HD og til dobbelt pris. Eneste forskjell jeg finner er at 502 har mulighet for 192Khz inn digitalt og dårligere signal/støyforhold enn MC-12B HD.

    Har jo allerede en 4-2 Gefen HDMI switch og føler derfor ikke noe behov for HDMI i pros. Ser jo i tillegg ut til at de foreløpig ikke har fått BD opp i tilstrekkelige antall enda heller. Blir vel som med SACD...
    Høres fornuftig ut.
    Selv så solgte jeg min Krell prosessor og kjøpte en integrert sak fra Denon med "all the bells and whistles" Den fungerer ypperlig, men er jo på langt nær så oppløst som Krellen da.
    Venter heller med å kjøpe ny processor når high-end markedet er litt mere modent og til jeg ser hva som skjer med blu-ray markedet - hittil har ikke formatet imponert meg spesielt...
    Skal bli spennende å se hva Sim Audio og Lexicon viser frem på neste års CES.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Skal bli spennende å se/høre den nye cd-spilleren til Mark Levinson som forhåpentligvis kommer i høst (mer troverdig blir vel neste år en gang) Noen som har sett noen bilder eller har data om denne?
    390s har jo vært på markedet mange år nå i forskjellige versjoner og jeg føler vel at den er forbigått av flere spillere som f.eks. Esoteric/Dcs, så det er jammen på tide med en helt ny spiller her.
    På forsterkerfronten er jo Mark Levinson helt konge, uansett gammelt eller nytt utstyr.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Noen som vet hvordan den nye patenterte topologien Interleaved Power Technology (IPT) som benyttes i de nye No.53 referanse monoblokkene fungerer?

    Det skal visstnok være en slags digitalforsterker, men ikke klasse D.

    Mvh
    Roysen
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Her en babelfish oversettelse fra japansk side

    With No.53, several elements which make the weak point of the digital amplifier so far are improved, substantially. In the digital amplifier of former switching system, at 100kHz nearby frequency, you must apply the steep low-pass filter. In addition, the filter of the digital amplifier because influence of the dynamic load which speaker itself has is large, becomes the interference which pulls out the original power of the amplifier and the speaker.

    With No.53, the input signal was divided into four parts, after expanding each one, the technique, Interleaving which is made to mix was adopted. Because of this, switching frequency is pulled up to 4 times, has succeeded in simplifying the filter. Even with high frequency, sufficient f quality to be obtained, filter where it exceeds 100kHz substantially simple conversion. Also mutual interference of the speaker was held down. It is progressive to thrust the various problematical points of the output low-pass filter which is thought fate of the digital amplifier, outside audible zone.
    Furthermore, problem apparent concerning the distortion of the sound which is done with the digital amplifier, you could insert the technical female. Usually, it is used with the digital amplifier, the plus/0 respective amplifier is done, in order to protect the output element, ON/OFF alternately. Because of this, the inoperative territory Dead of instant Band occurs when the changing ON/OFF, becomes the primary factor of the distortion of sound. With No.53, both devices were put shortly period simultaneously in ON state with the technology which is called overlap/underlap, the distortion with Dead Band was cancelled.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    ML er så sinsykt sexy å se på. Den nye ampen er rå!
    512 så litt for kjedelig ut, men sikkert et helt sinsykt bra produkt, ikke noe edge cdspiller lureri der i gården.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Enig om utseendet på 512. Den ser like kjedelig ut som en McIntoshspiller, men jeg regner også med at ytelsene er på topp. De nye ampene til ML er mye mer vellykket - de er mer back to basic (300-serien) og har heldigvis fjernet seg fra det noe kjedelige designet på 400-serien.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    dandare skrev:
    De nye ampene til ML er mye mer vellykket - de er mer back to basic (300-serien) og har heldigvis fjernet seg fra det noe kjedelige designet på 400-serien.
    300-serien er ikke "back to basic" for effektforsterkere fra ML. Det er ML2 og ML3, med et design som ble bibeholdt t.o.m. 20-serien. Lurer på når ML skal gå tilbake til det designet. Det er det som er Mark Levinson IMO. Ikke noen vifter eller sånt tull, men kjøleribber som tar seg av varmeavledningen.....
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Hei godtfolk,

    har hørt rykter om en ny referanse-pre fra ML. Er det noen som vet noe mer, evt. har noen linker til mer info om denne?

    Mvh.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    300-serien har da solide utvendige kjøleribber i motsetning til 400-serien som har innvendige ribber og vifter.
    20-serien og eldre blir litt mer vintage-utstyr etter min mening (uten at de er dårligere av den grunn)

    Det stemer at det er rykter om en ny referanse pre, men forløpig er vel dette nettopp bare rykter. Men 32 ref. har nå gått ut av sortimentet så vi kan kansje håpe på nyheter snart?

    Det er lite informasjon å finne på ML's hjemmesider - De opererer fremdeles med 400-serien og har ikke fått inn hverken de nye forsterkerne eller den nye cd-spilleren i 500-serien.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det har du saktens rett i. Hovedgreia med den nye cd-spilleren er vel at den spiller sacd i motsetning til 390s. Samtidig har jo 390s atskillige år på nakken og er moden for en utskifting så slik sett bør den nye være bedre.
    Selv må jeg bare innrømme at jeg byttet min 390s ut i en Esoteric spiller. Etter nøye sammenligninger av disse 2 er det ingen tvil om at Esoteric slår ML på alle parametere.

    Er det noen som har peiling på når 512'en blir tilgjengelig??
    Importøren har sagt nå i høst, A-varer som forhandler ML tviler på om den kommer i år.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    dandare skrev:
    300-serien har da solide utvendige kjøleribber i motsetning til 400-serien som har innvendige ribber og vifter.
    20-serien og eldre blir litt mer vintage-utstyr etter min mening (uten at de er dårligere av den grunn)
    Joda, dandare, 300-serien har kjøleribber utvendig, men når en bruker uttrykket "back to basic" om ML er det de eldre utgavene som gjelder IMO. Har ikke hørt 300-serien selv under kontrollerte former (kun på demoer), men det er de som mener at f.eks. No. 27.5 spiller bedre enn 300-serien (antagelig med unntak av 33H og 33).
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    dandare skrev:
    Selv må jeg bare innrømme at jeg byttet min 390s ut i en Esoteric spiller. Etter nøye sammenligninger av disse 2 er det ingen tvil om at Esoteric slår ML på alle parametere.
    Det finnes alltid noe annet som andre synes er bedre (eller annerledes), men dette er jo en tråd for Mark Levinsons venner..... :-*
    JEG digger utseende og funksjonaliteten til 390S som DAC, CD-spiller og forforsterker. Det er tre ting på en gang dét ;D (Jeg har ikke vært så fornøyd med et produkt siden jeg kjøpte Tandberg TCP 3015A på 80-tallet, men det kan jeg skrive om i en annen tråd...) En ny spiller fra ML er derfor kjempespennende.

    Isoteric (og en mengde andre som dCS, Meridian,mbl,Accuphase etc etc) er også i toppsjiktet men dem man jo skrive om i en annen tråd...
     
    M

    musicus

    Gjest
    Jeg hadde en ML 383 hjemme noen dager på test og fant den som ett meget hyggelig bekjentskap, men den opplevdes noe "mørk" hvilket overrasket undertegnede, som nok hadde forventet en noe lysere presentasjon, noen av dere ML freaks som vet om dette er generellt for ML eller er det noe specifikt for 383?

    mvh
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    musicus skrev:
    Jeg hadde en ML 383 hjemme noen dager på test og fant den som ett meget hyggelig bekjentskap, men den opplevdes noe "mørk" hvilket overrasket undertegnede, som nok hadde forventet en noe lysere presentasjon, noen av dere ML freaks som vet om dette er generellt for ML eller er det noe specifikt for 383?

    mvh
    Jeg hadde ML 383 selv en periode (det var den som fikk meg til å gå fra rør til transistor igjen) og synes den hadde en fantastisk mellomtone og stemmegjengivning. Den var min introduksjon inn i ML. Jeg reagerte aldri på fravær eller mangel på diskant eller luftighet i toppen. Det ML 383 riktig nok manglet i forhold til sine større brødre var trøkk i bassområdet. Jeg tror ikke det var mangel på krefter, men en litt forsiktig lydfilosofi. Generelt tror jeg at ML kan karakteriseres som ganske nøytralt uten de store imponatoreffektene (som man blir lei av over tid og gir utskiftningsnevroser).... Jeg tror mange som har ML utstyr bare blir mer og mer fornøyd nettopp pga. ren nøytral lyd som er lett å kombinere med annet utstyr.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Lexluthor skrev:
    musicus skrev:
    Jeg hadde en ML 383 hjemme noen dager på test og fant den som ett meget hyggelig bekjentskap, men den opplevdes noe "mørk" hvilket overrasket undertegnede, som nok hadde forventet en noe lysere presentasjon, noen av dere ML freaks som vet om dette er generellt for ML eller er det noe specifikt for 383?

    mvh
    Jeg hadde ML 383 selv en periode (det var den som fikk meg til å gå fra rør til transistor igjen) og synes den hadde en fantastisk mellomtone og stemmegjengivning. Den var min introduksjon inn i ML. Jeg reagerte aldri på fravær eller mangel på diskant eller luftighet i toppen. Det ML 383 riktig nok manglet i forhold til sine større brødre var trøkk i bassområdet. Jeg tror ikke det var mangel på krefter, men en litt forsiktig lydfilosofi. Generelt tror jeg at ML kan karakteriseres som ganske nøytralt uten de store imponatoreffektene (som man blir lei av over tid og gir utskiftningsnevroser).... Jeg tror mange som har ML utstyr bare blir mer og mer fornøyd nettopp pga. ren nøytral lyd som er lett å kombinere med annet utstyr.
    Hei og takk for erfaringer.
    Merkelig dette, opplevde 383 mer som "mørk" og med bra skyv i bunn (nesten for mye av det gode) og litt mangel i utstrakthet i toppen jfrt mot Hovland settet, men absolutt en integrert jeg kunne levd med, men kanskje en tanke for "lukket" i toppen, men der er det vel vanskelig å slå en rør pre med meget gode Siemens/Telefunken rør i åpenhet og utklinging....

    mvh
     

    niklasthedolphin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2006
    Innlegg
    352
    Antall liker
    1
    Jeg er glad for nogle af Mark Levinson's forforstærkere.
    De kan være meget ærlige og spytter det ud der kommer ind.
    Desuden er de brugervenlige.

    Jeg er knap så glad for deres effekttrin.
    Jeg mener det bedste kommer frem hvis man kombinerer en god ML preamp med en god rør effektforstærker.

    "dolph"
     

    kaajola

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei Niklasthedolphi

    Det er bare gøy at folk ikke er enige. Jeg hadde i sin tid em ML 28 forforsterker. Det var muligens en av de dårligste fra ML, men likevel. Samtidig hadde jeg sluttrinnet 331 på 2*100W. 28 syntes jeg var litt "grå" og kjedelig, men jeg var meget fornøyd med lyden i 331.

    Senere byttet jeg ut 28 med en amerikansk rørforsterker Joule Electra LA 100 Mk III Den klarte å formidle lyden på en mye mer spennende og livaktig måte etter min mening.

    Borsett fra lyden så synes jeg det ver mye feil på ML utstyret. 28 var inne til rep i alle fall 2 ganger, og det stakkars sluttrinnet nærmest totalhavareste da 2 av de 4 (en i hvert hjørne) store kondensatorene begynte å lekke. Den hvite gørra inne i kondensatorene rant ut og dekket nesten hele printet. Videre rant det ut av forsterkeren og ned på hylla der den stod. Selv Eivind bare måpte da han så hva som hadde skjedd. Vel jeg fikk den reparet uten noen kostnader, men det tok tid.

    Smaken er som baken - og den er delt....
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    kaajola skrev:
    .... og det stakkars sluttrinnet nærmest totalhavareste da 2 av de 4 (en i hvert hjørne) store kondensatorene begynte å lekke. Den hvite gørra inne i kondensatorene rant ut og dekket nesten hele printet.
    Jeg har også lest at enkelte av ML 300 serien (331 - 336) hadde produksjonsfeil på de store Philips elektrolytt-kondensatorene pålydende 44000 uF og 50000 uF. Disse ble ved lekkasje byttet på garantien til samme type men produsert av UCC.

    Min ML 331 har de originale kondensatorene fra Philips. Jeg antar at dersom det hadde vært en feil på av disse så ville det ha vist seg for mange år siden. Det er i hvert fall ingen tegn til inkontinens.

    Jeg er veldig fornøyd med lyden og designen på ML 331. Den er utrolig robust og skikkelig kvalitet. Jeg synes den er en god match med ML 380S. Kombinasjonen lyder i hvert fall ikke grått og kjedelig. Det beste anlegget jeg har hatt i hus ;D
     

    kaajola

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei Lexluthor

    Som sakt var jeg aldri misfornøyd med lyden i ML 331. Den mener jeg var ganske nøytral i lyden. Ok bass og en behagelig veloppløst diskant.

    Din forforsterker har jeg vel bare hørt på messer og demoer, men den er utvilsomt av en helt annen klasse enn 28.

    Nå har jeg byttet til en Cary SLP 05 forforsterker og EC Nemo sluttrinn.

    Liker veldig godt lyden av rør i forforsterkeren og den kontrollen og de kreftene et solid transistor sluttrinn gir. Lydmessig synes jeg vel ikke at det er noen revolusjon opp til EC monoblokkene. Den største forskjellen er rett og slett at de har mere krefter og dermed stålkontroll på alt de driver med - særlig i bassen.
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    kaajola skrev:
    ....... det stakkars sluttrinnet nærmest totalhavareste da 2 av de 4 (en i hvert hjørne) store kondensatorene begynte å lekke. Den hvite gørra inne i kondensatorene rant ut og dekket nesten hele printet.
    Ble veldig nysgjerrig på denne hendelsen og måtte ta en titt på min 331. Knusktørt og fint etter 12 år..... Jeg fatter ikke hvordan elektrolytvæsken klarte å renne ut på printet som ligger på sidene av elektrolyttkondensatorene. Når man ser hvor de store elektrolyttkondensatorene er plassert burde lekkasjen dreneres rett ned på bunnplaten. Jeg antar at det har vært en svakhet i overtrykksproppen som du ser på bildet av forsterkerens underside. Lekkasjen vil jo alltid skje i bunn av kondensatorene fra proppen. Jeg skjønner ikke at det kan komme væske på printet selv om ovetrykksproppen blåser ut??? Måtte du skifte mer enn bare kondensatorene?
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Litt OT men har heldigvis aldri opplevd noe slikt i stua, men har opplevd i jobbsammenheng at lytter nærmest har eksplodert i et par gamle forsterkere. Det ble mye gris og enden på visa var totalhavari. Kan det være noe slikt som skjedde med kaajolas 331?
     

    kaajola

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei

    Ja, jeg vet ikke hva som skjedde inni forsterkeren, men det må ha sprutet ut på en eller annen måte. Det var vel noe overdrevet da jeg sa at hele printet var dekket. Mer korrekt er at store deler av printet var dekket. Reprasjonen tok som sagt lang tid og forklaringen jeg fikk var at de hadde renset printet. Den jobben måtte utføres litt innimellom alt annet. Jeg vet ikke om det innebar at deler måtte loddes av og rengjøres separat, men jeg tror faktisk det.

    En annen ting som er litt pussig var at jeg hørte aldri at det var feil på forsterkeren. Jeg så det når væsken rant utover hylla. Ja - Jeg er enig i at ordet totalhavari også var overdrevet for den virket tilsynelatende ok hele tiden. Derfor tror jeg ikke at det var noe annet som ble skiftet enn alle fire kondensatorene.

    Den ble i alle fall helt frisk etterpå, og fikk aldri noe tibakefall så lenge jeg hadde den.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Krell vs Mark Levinson

    Hei dere. Jeg kan ikke melde meg inn i klubben da jeg aldri har eid et ML produkt. Men jeg er veldig nysgjerrig..
    Har en del Krell-erfaring og er forsåvidt fornøyd med dette, men tenker at veien videre godt kan gå via ML eller andre kvalitetsmerker.
    Det jeg liker best med Krell er den enorme kontrollen i dypbassen. Jeg er ikke fullt så imponert over toppen, men dette varierer sikkert med modell. Har ikke erfaring med helt nye modeller.
    Er det mulig å si noe om hva man kan forvente av en ML-forsterker i forhold til en "tilsvarende" Krell. Jeg tenker da feks No.33/H vs 450Mcx, stereoalternativer kan også være aktuelt selv om jeg i øyeblikket ønsker monoblokker som min neste kraftforsterker.


    LK
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Fra Ultra High-End Audio Forum

    Mark Levinson No. 53

    I went to CEDIA specifically to audition the new No. 53 Reference mono amp from Mark Levinson. I have enjoyed the ML Reference 33 amps for many years, and I was planning on replacing these amps with the new reference digital mono amps. I thought I would share my impressions for anyone interested. First, "show conditions"...so take my remarks FWIW. The "audition" was in the Harmon International 18 wheeler portable audio/video demo room. I spoke with the rep about the limitations of the "room," and he pointed out some shortcomings which I was able to perceive immediately. Second, the ML monoblocks were played through the Revel Salon2 speakers, of which I am not a fan of their sound. I have heard those aluminum drivers before and they are not for me. Third, the cables used were "modest". My audiophile friend remarked that [Audiophile snob alert!] "he would not walk his dog with those cables for fear that the neighbors would think he used them in his stereo system." The rep also commented on the cables when he saw me examining them. The front end was the new Levinson CD/SACD player and the preamp was the ML No.320S.

    What the amp did right: silent black noise floor; effortless dynamics; huge power reserve; and most impressively of all, an unprecedented (for me) ability to properly handle the attack, sustain, decay and release of a note. I have never heard an amp reproduce the audio envelope of a sound with such precision--this was so impressive that I recommend that anyone with a chance arrange an audition. Whether it was instruments or the human voice, I have never heard an amp reproduce sound with such articulation and just an uncanny inner detail. This is why my next comment is ironic.

    What the amp did wrong: it sounded unnatural. I can't say that it sounded "digital", because I am not sure that is correct based on the common use of that criticism. It wasn't lean either--not by any means. It just sounded "different," and for me I would say unnatural. My Ref 33's sound completely analog by comparison; warmer and more pleasing. I had asked a few contacts in the industry of their impression of the new Levinson reference digital amp--before I made it to the show. Every one of them paused, and used the same word in describing them: "Different." I remember the ML rep saying he was involved in the double-blind listening test when they were voicing the new amp--and he proudly stated that he had picked the new amp 21 out of 25 times in comparing it to the Ref 33 amps they replaced. I kept wondering how he managed to miss it at all--it just sounded so "different."
     

    bogron

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2003
    Innlegg
    48
    Antall liker
    1
    Source: AVGuide

    Mark Levinson No. 532H stereo power amplifier

    Mark Levinson No. 535H five-channel amplifier



    Elkhart, IN-based Mark Levinson announced a series of four new No. 500H-series amplifiers, which debuted at CEDIA Expo last week. The amplifiers, which collectively represent Levinson’s next-generation entry-level range, all share what a Levinson press release terms “a new balanced current feedback amplifier (CFA) circuitry design.”

    Expanding on this point, the Levinson press release credits CFA with “unparalleled sensitivity and sound,” adding that, “CFA design uses a circuit topology that emphasizes current-mode operation, which is inherently much faster than more conventional voltage-mode operation.” Levinson further explains that, “with CFAs, amplifier gain may be controlled independently of bandwidth, a major advantage over conventional VFA topologies.”

    Four new 500H amplifiers have been announced: the No. 531H (a 300-watt monoblock priced at $6500), the No. 532H (a 2 x 300-watt stereo power amplifier priced at $8000), the No. 533H (a 3 x 300-watt three-channel amplifier priced at $10,000), and the No. 535H (a 5 x 200-watt five-channel amplifier priced at $12,000).

    The appearance of the No. 500H-series amplifiers is distinctive, with all models sporting thick, brushed, black anodized aluminum faceplates with recessed, bead-blasted, black anodized center sections. Chassis casework is also given a matching, brushed/black anodized finish. The overall “look and feel” of the amplifiers is pleasingly reminiscent of the appearance of some of the classic Levinson products of the late 1970s.

    For more information, visit: www.marklevinson.com
    [attaSource: AVGuide

    Mark Levinson No. 532H stereo power amplifier

    Mark Levinson No. 535H five-channel amplifier



    Elkhart, IN-based Mark Levinson announced a series of four new No. 500H-series amplifiers, which debuted at CEDIA Expo last week. The amplifiers, which collectively represent Levinson’s next-generation entry-level range, all share what a Levinson press release terms “a new balanced current feedback amplifier (CFA) circuitry design.”

    Expanding on this point, the Levinson press release credits CFA with “unparalleled sensitivity and sound,” adding that, “CFA design uses a circuit topology that emphasizes current-mode operation, which is inherently much faster than more conventional voltage-mode operation.” Levinson further explains that, “with CFAs, amplifier gain may be controlled independently of bandwidth, a major advantage over conventional VFA topologies.”

    Four new 500H amplifiers have been announced: the No. 531H (a 300-watt monoblock priced at $6500), the No. 532H (a 2 x 300-watt stereo power amplifier priced at $8000), the No. 533H (a 3 x 300-watt three-channel amplifier priced at $10,000), and the No. 535H (a 5 x 200-watt five-channel amplifier priced at $12,000).

    The appearance of the No. 500H-series amplifiers is distinctive, with all models sporting thick, brushed, black anodized aluminum faceplates with recessed, bead-blasted, black anodized center sections. Chassis casework is also given a matching, brushed/black anodized finish. The overall “look and feel” of the amplifiers is pleasingly reminiscent of the appearance of some of the classic Levinson products of the late 1970s.

    F
    * Facebook Facebook
     

    bogron

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2003
    Innlegg
    48
    Antall liker
    1
    Jeg lurer litt på hva Harman-konsernet driver på med når det gjelder ML-produktlinjen. Nettsidene deres er ikke oppdatert. Det ligger mye info på nettet om store problemer med CD/SACD spilleren 512, og ingen av de siste produktene har blitt anmeldt i fagpressen så langt jeg har registrert. Synd at det som ihvertfall var gode produkter, nå begynner å få et frynsete rykte i mange kretser. ???
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Det ligger en del tester ute på 500-serien med noen varierende konklusjoner. Stat-of-the-art forsterkern 53 har bl.a. blitt beskyldt for å låte "unaturlig", samtidig som den har fått masse skryt også.
    Cd-spilleren 512 har ganske riktig hatt store problemer/mangler og så vidt jeg vet er produksjonen stoppet inntil disse problemer blir løst.
    Jeg vurderer/har vurdert å anskaffe meg et sett med 53-blokkene men har blitt stadig mer skeptiskt både med hensyn til tilbakemeldinger og usikkerhet på hva som skjer med Mark Levinson.
    Et annet alternativ som blir stadig mer aktuelt er de gamle referanseblokkene 33. Selv om disse har noen år på nakken er de bygd som en tanks og relativt greie å få tak i på f.eks. audiogon.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Vel, den tiden merkene Mark Levinson, Revel, Proceed og Lexington blomstret ble de drevet under en felles paraplyorganisasjon som het Madrigal Laboratories som drev egen forskning og felles produktutvikling for alle merkene. Når Madrigal Laboratories ble nedlagt tok Harman International over og da forsvant mye av fagekspertisen. Samtidig mistet man samarbeidet og den felles poolen av midler og kompetanse som man delte seg i mellom noe som har ført til at de ikke lenger er helt leading edge i teknologi og produktkvalitet dessverre. Det blir omtrent som om norsk idrett skulle legge ned Olympiatoppen for å spare penger men samtidige forvente samme resultater i toppidretten.

    Etter at Madrigal ble nedlagt, så ble merket mer "lifestyle rettet" enn den tidligere high end profilen fordi Harman trodde high-end var i ferd med å dø ut og at pengene lå i lifestyle markedet. Dette viste seg å være feilslått og nå forsøker de å introdusere nye produkter rettet mot det samme markedet som i Madrigal perioden. Spørsmålet er om de har kunnskap og ressurser nok til å lykkes. Jeg tror ikke det.

    Om jeg skulle ønske å kjøpe ML produkter nå for å investere i den lyden, byggkvaliteten og eiergleden merket Mark Levinson en gang stod for ville jeg kikket på bruktmarkedet. ML No.33H og ML No.33 er selv pr. i dag blant de beste forsterkerne på markedet og for de bruktprisene de selges for på Audiogon må de være blant de bestlydende forsterkerne pr. krone man kan få tak i.

    Når det er sagt er jeg meget spent på hva eventuelle tester vil si om de nye Nr.53 og den kommende preampen No.52 Reference.

    Mvh
    Roysen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Harman International har ekspertisen (sorry Roysen, her er du på bærtur), men om den kommer til uttrykk i produkter på "klassisk" ML-nivå er en annen sak.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Valentino skrev:
    Harman International har ekspertisen (sorry Roysen, her er du på bærtur), men om den kommer til uttrykk i produkter på "klassisk" ML-nivå er en annen sak.
    1) Nå har vel jeg ikke uttalt meg så veldig bastant om nettopp det. Det jeg har uttalt meg om er kompetansen i selskapet Mark Levinson nå sammenlignet med Madrigal.

    2) Dersom kunnskapen bak produksjonen av Mark Levinson fremdeles er like fremragende, hvorfor har produktene som har blitt sluppet etter Madrigals fall da gjennomgående mye vanskeligere for å være like innovative og innha like god lyd- og bygg-kvalitet? At Harman International innhar topp kompetanse på en del områder er hevet over tvil. De innhar imidlertid ikke den samme markedsledende kompetansen på utvikling av banebrytende hi-fi komponenter som under Madrigal tiden. Den kompetansen er spredd for alle vinder i andre selskaper nå.

    At de er flinke til å utgi white papers om dobble blindtester og objektive målemetoder gir lite gode hi-fi produkter. At kompetansen de satt inne med i Madrigal er borte er et velkjent faktum i den amerikanske hi-fi industrien.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn