Mark Levinson

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei Bananrolf.
Har skaffet meg Asr Emitter 2,så ML 436 går ut for 55k.
 

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Innlegg
48
Antall liker
1
Bare til opplysning - verken 431 eller 432 har viftekjøling. Det har derimot monotrinnet 436.
Hadde problemer med 432 i starten, da den slo seg av grunnet overoppheting i venstre kanal. Det viste seg at det var feilinnstilt hvilestrøm i denne kanalen. Etter et kort og kostnadsfritt besøk av en tekniker med et tonn papirer fra ML har forsterkeren virket uten problemer. Den blir aldri varm uansett om jeg kjører på nok volum til at naboene klager over at jeg har et band i stua.

Jeg har tidligere eid 331( og hatt 332) på hjemlån og denne var et monster av en forsterker med store kjøleribber. Jeg har i tillegg lyttet til 335 og 436.

Lydmessig sett er de ganske like - selv om det er vanskelig å sammenlikne, da jeg også har byttet høytalere. Responsen fra kritikerkorpset i utlandet har vært svært positiv til den nye 4xx serien, men folk får dømme selv. De nye er enklere oppbygd, og er lettere å utøve service på - samt er beregnet på rack-montering.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Hei Fibreist
55k for 2 stk ML 436 er en bra pris. Hadde jeg ikke hatt min 335 så hadde jeg kjøpt dem. Har du kjøpt dem nye i Norge eller er de importert?? Uansett bør de være greie å selge for den prisen, faktisk et lite kupp. Lykke til med salget, men mener du virkeleig at ASR Emitter er en oppgradering???
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei Bananrolf.
MLene kommer fra en byttedeal med HiFi huset i Bærum,så opprinnelsen vet jeg ikke.
ASR Emitter er en oppgradering.Det har nok mye med den batteridrevne inngangsdelen å gjøre,det er bare så stille og detaljert,og mer en nok krefter til forholdsvis lettdrevne Von Schweikert VR 7 se,94db-6 ohm.
Jeg fikk ikke match mellom Meridian 808i og ML 436.
Da jeg isteden prøvde en billig Kinaforforsterker mellom 808 og Ml,ble det helt andre boller.Så som alltid,man må prøve hjemme om det passer sammen.
Match er alfa og omega.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg drodlet en stund på om jeg skulle gå for Accuphase E-408 eller Mark Levinson 383. Begge er lekre saker og jeg tror de har litt av samme lydfilosofi - avslappet og ustresset uten imponatoreffekter (som man før eller senere blir ekstremt lei.) ML 383 på beskjedne 36 kg :p er stappet med 13 kg mer komponenter enn Accuphase E-408, så kiloprisen for ML er billigere ;)



ML 383 er litt high-end og spiller med den beste oppløsning, diskant og romakustikk jeg har hørt uten å bruke rør. I mine ører låter ML 383 naturlig og avslappet og symfoniorkester blir helt "wide screen" og silkemykt.Det blir spennede å høre E-408 i samme oppsett.

Jeg har en følelse av at ProAc D38 og ML 383 er en god match - de deler i hvert fall noen siffer ;-)

Er ML 383 bare forsmaken på hva storebrødrene i familien kan by på eller er dette 'state of the art' dersom man ikke skal spille veldig høyt eller på vanskelige laster?

Ja, dette er 'ekte' Mark Levinson. Designet på forsterkeren er veldig lik de gamle. Old School med andre ord :)
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Jeg spiller egentlig ikke så høyt før 501 begynner å få problemer, men som nevnt har disse allerede i utgangspunktet problemer med for svak kjøling. Da begynner de å klippe ved et vist nivå, og når dette er nådd er det bare å skru av så de får kjølt seg ned igjen. Hvis ikke vil de bare bli enda varmere og til slutt slokne helt. Et vist lydnivå er det selvsagt, men som sagt ikke så høyt at ørene gjør vondt. Tror neppe at 402 har samme problem med kjølingen.

Hum hvilken beist av høyttalere har du?

501 blokkene mine ligger i halv søvne,selv om jeg spiller madrugada på blåse ut øre voks nivå:D
 
T

timc

Gjest
Lex: 383 blir bare en forsmak ja ;)

Har hørt en god del på ProAc 2.5 klone og en eldre ML no23. Veldig bra match.

Mvh
 
T

timc

Gjest
402 har samme kjølekapasitet som 501.

Mvh
Her tok jeg feil. Kjøleribbene på 501 og 252 er like. Ribbene på 402 er faktisk litt større. Men det ser man ikke uten at de står på siden av hverandre.

Mvh
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hva er det jeg får mer av lydmessig (så lenge jeg spiller på moderat volum) ved å gå over fra integrert ML 383 til separate ML i stedet?

Lex:  383 blir bare en forsmak ja ;)

Mvh
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei,Lexluthor.
Mer suppe,mer ro.I allefall min erfaring.
Mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
-
 
T

timc

Gjest
Mer ro, og enda bedre "eksplosjonsevne". Se om du får hørt en 335 eller 336 så skjønner du hva det går i ;)

Mvh
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Må si meg godt førnøyd med ML 383 i forhold til alt annet jeg har hørt av integrerte, men denne forsmaken går meg lyst på hovedretten ;)

Men hvor i all verden får man hørt på ML i Oslo-området? Før hadde ELNOR på Majorstua et show-room med mye ML og Revel men nå er det erstattet av kinesisk utstyr til 1/4 av prisen og skal i følge hifi-pusheren lyde dobbelt så bra som ML. (Trofastheten til egne merkevarer viser at money talks - men dette er jo deres levebrød men kun en fritidssyssel for oss).
 
T

timc

Gjest
Tror ikke det er noen som satser på ML i Norge for tida. Tror dette skjedde etter at HK overtok selskapet. Uansett er 33x serien gått ut av produksjon for flere år siden. Med unntak av 33H.

Når du sier at 383 er bedre en andre integrerte du har prøvd så lurer jeg på hvilken du samenligner med? Finnes det så mange alternativer i den prisklassen? Kjenner vel egentlig bare til Burmester....

Mvh
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Når du sier at 383 er bedre en andre integrerte du har prøvd så lurer jeg på hvilken du samenligner med? Finnes det så mange alternativer i den prisklassen? Kjenner vel egentlig bare til Burmester....
Mvh
Jeg har ikke fått sammenlignet ML 383 med andre integrerte i samme prisklasse, for det er jo ikke så stor utvalg som du selv sier. Jeg har jo erfart at også billigere utstyr kan låte veldig bra, så prisklassen er jo ikke ensbetydene med best. Men jeg har prøvd integrerte fra Densen, SAT, Bryston, Hegel, Electrocompaniet, Conrad-Johnson (rør), Cary (rør) og jeg skulle gjerne ha pøvd Accuphase E-408 (eller E-550 som er dyrere enn ML 383) men den har ikke vært tilgjengelig. Om prisen på ML 383 kan forsvares er vanskelig å si for det dreier seg også om byggekvalitet, design og merkevaren "Levinson"), men den lyder i hvert fall bedre enn alt jeg tidligere har eid eller lånt.
 
T

timc

Gjest
Hehe. Sammenlignet med de andre du har prøvd ligger 383 i en helt annen liga. Og det bør den også til prisen.

Mvh
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Vil også nevne Jeff Rowland Concentra II som en kandidat til ML 383. ASR Emitter er vel også en konkurrent i noenlunde samme kategori, men nei det er ellers få konkurrenter i det segmentet. Ville kanskje også tatt med Gamut, men har aldri hørt den.

Min konklusjon er riktignok at en integrert bare kan nå 80% av veien. For min del er planene om separate komponenter så fort økonomien tillater det og da med ML fortrinn. Ingen integrert boks har så langt rørt musikksjelen min slik jeg ønsker, dessverre ;(

Noen som har hørt de siste pre-ampene fra ML? Tenker da på 326s eller kanskje også 380s
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
A-varer i Sandnes er en seriøs ML forhandler som har peiling. Selger også revell og Lexicon
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg tror det var tidlig 90 tall.
Hørte på ett komplett ML annlegg. Supert!

ML er ikke flashy, bare ekte musikk!!!
Bassen til ML er nok den i transistorleiren du bare tilslutt føler
er nermest virkeligheten... tror jeg da.

Liker litt mer guffe selv da men...

Sitter faktisk å leser i
Absolute Sound nå (issue 161). Om No. 326S/432 combo.
ML blir stadig bedre sier man der!!!

For en FM fantast som meg selv, så er jo ML ett klart alternativ... FM er jo så høgge dyrt!!! 4-6x av ML ...

Absolute Sound konkluderer med at lyd kontra pris forholdet i ML er blitt slik at man nå får en lydkvalitet som
passerer den lyden man fikk for det dobbelte beløp for 10 år siden...

Og at Pre'en nå er helt utrolig transparent... kanskje bedre en No 32...?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Min konklusjon er riktignok at en integrert bare kan nå 80% av veien.
Denne var vel litt løs i kantene?? 80% av hva mht 383?
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Som ML skriver selv så er Nº 383 ML's svar på kjøkkenanlegg eller noe å ha på hytta ala Tivoli Audio ;)

The Nº 383 was designed with an ambitious sonic goal: to offer performance nearly the equal of Mark Levinson separate components.

The Nº 383 satisfies the high-expectations of Mark Levinson owners who want to enjoy music in another room or a second residence. It possesses the characteristic Mark Levinson sonic qualities: rich harmonics, effortless dynamics, and a high degree of detail and timbral resolution. The Nº 383 palpably conveys the emotionally satisfying nuances of great performances. When matched with high-quality sources and loudspeakers, the performance space and the musicians can be viewed without distraction through the open window of the Nº 383.

Recreational listening to the Nº 383 reveals how successful we've been in translating the performance characteristics of our best products into this amazing package. While Mark Levinson Reference products show how far we can go, the Nº 383 brings more people along for the ride.



Denne var vel litt løs i kantene?? 80% av hva mht 383?
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takk for den, Lex. Hadde tenkt å svare, men du kom meg i forkjøpet. ;D
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
"Min konklusjon er riktignok at en integrert bare kan nå 80% av veien."

Jeg oppfatter dette som om du på generelt grunnlag mener at en integrert forsterker ikke kan bli like god som separate komponenter, kun 80% så bra.

Hvis du sammenligner 383 med de to separate komponentene den er basert på, 334 og 380, er den mer enn 80% av disse.

Sammenlignet med 33 og 27, - vel det er noe annet.
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det finnes etter min kunnskap ikke dyre nok integrerte forsterkere til å konkurrere med skikkelig high-end separate komponenter. I samme prisklasse blir det værre å sammenlikne, da kan sikkert noen integrerte være veldig gode kjøp. Men det blir aldri skikkelig high-end. Etter min mening!
Man kan få gode musikk/hifi opplevelser, men mangler det som gjør det til de store gåsehud opplevelsene. Det er rett og slett noe som mangler, ergo tallfestet jeg dette med 80%. Men det var mer ment som et symbol på differansen, ikke at tallet nødvendigvis er 80%.
Dette er helt off-topic, så jeg ber om at diskusjonen stoppes med dette. Håper nå jeg klargjorde hva jeg mente.

Til Tweakman: Ja, jeg har lest artikkelen i TAS. Koste meg med den flere ganger i løpet av påsken. (Noen) Drømmer er til for å oppfylles...
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg lurer litt på om det er noen som har erfaring med å konvertere 110V utstyr til 220V.
Er dette noe som kan gjøres på alt av utstyr? eller er det spesifikt for ML. Tenker spesielt på parasound, krell, passlabs og bryston.
Hvis det er mulig, hvem påtar seg slikt arbeide?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Til Tweakman: Ja, jeg har lest artikkelen i TAS. Koste meg med den flere ganger i løpet av påsken. (Noen) Drømmer er til for å oppfylles...
:p Har alltid likt ML jeg, blir ikke mindre kos med årene det firmaet der nei!
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg lurer litt på om det er noen som har erfaring med å konvertere 110V utstyr til 220V.
Er dette noe som kan gjøres på alt av utstyr? eller er det spesifikt for ML. Tenker spesielt på parasound, krell, passlabs og bryston.
Hvis det er mulig, hvem påtar seg slikt arbeide?

Parasounds HALO-serie har universelle strømforsyninger som fungerer på både 110 og 220 volt.
 

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
623
Antall liker
4
Jeg mener at 80% er litt mye, men at en integrert kan nå 78% av veien er jeg med på......
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hmmmm, er ikke ASR'en din en integrert forsterker? Du får 78% av godlyden altså?
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Jeg lurer litt på om det er noen som har erfaring med å konvertere 110V utstyr til 220V.
Er dette noe som kan gjøres på alt av utstyr? eller er det spesifikt for ML. Tenker spesielt på parasound, krell, passlabs og bryston.
Hvis det er mulig, hvem påtar seg slikt arbeide?
Jeg har konvertert noe Mark Levinson utstyr. Det meste av utstyr trenger kun en fysisk omkobling av ledninger eller lingnende til primærvindingene på trafoen (strømforsyningen). Trafoen er ofte slik at det er to vindinger på primærsiden, disse er koblet i parallel for å ta imot 100-110v. Ved å seriekoble disse så kan den håndtere 220-240 volt.

Noe utstyr har flere sperrer for å hindre konvertering. ML 360 dacen feks har også en frekvens sjekker, den sjekker om nettspenningen har 60 eller 50 hz. I usa så har de 60 hz, benytter man en 230 til 110 stepdown trafo og kobler til dac så får man bare en feilmelding og dingsen nekter å fungere.

Det jeg gjorde var å koble av denne sperren, eller dvs å lodde av diode som stod mellom en cpu (motorola 680xx) og sekundærvindingene på en av trafoene. Jeg tok videre så en et veroboard og loddet på en mikrokontroller (AVR AT tiny) med kun 8 ben (dil 8 ) som jeg hadde kalibrert og programert til å gi 60hz ut. Koblet dette lille kortet på en ledig pinheader i dac som hadde bekvemlig nok både + og - 5 volt og jord/nøytral. Loddet så ledning fra en av utgangene til mikrokontrolleren til cpu'en til dac'en. Og vips så hadde jeg feika rundt heller importsperre helvete og spart drøssevis med spenn.

Dac'en kostet meg 20000,- fra usa, hva får man for det her i norge? :)
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Takk for opplysende svar :)
Jeg vurderer nemlig å kjøpe en brukt Parasound C2 og og en ML N°. 27.5
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Jeg har konvertert noe Mark Levinson utstyr. Det meste av utstyr trenger kun en fysisk omkobling av ledninger eller lingnende til primærvindingene på trafoen (strømforsyningen). Trafoen er ofte slik at det er to vindinger på primærsiden, disse er koblet i parallel for å ta imot 100-110v. Ved å seriekoble disse så kan den håndtere 220-240 volt.

Noe utstyr har flere sperrer for å hindre konvertering. ML 360 dacen feks har også en frekvens sjekker, den sjekker om nettspenningen har 60 eller 50 hz. I usa så har de 60 hz, benytter man en 230 til 110 stepdown trafo og kobler til dac så får man bare en feilmelding og dingsen nekter å fungere.
Hei.

Vet du om det samme gjelder for Proceed utstyr også?

Når det gjelder frekvensen kan man fikse dette ved å bruke PowerPlant der frekvensen kan justeres opp til 60?
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Hei.

Vet du om det samme gjelder for Proceed utstyr også?

Når det gjelder frekvensen kan man fikse dette ved å bruke PowerPlant der frekvensen kan justeres opp til 60?
Har ingen særlig kjennskap til Proceed, spm om de har slike sperrer - det vet jeg ikke.

Ja, en PowerPlant med 110V/60Hz vil fungere fint dersom den kan levere nok strøm.
 
R

Roysen

Gjest
Hei,

Jeg tenkte at jeg skulle bidra med mine erfaringer med ML. Jeg har eid to forskjellige ML forsterkere over periode på ca. 8 år. Først eide jeg en ML No.332 som erstattet en EC 120DMB. Forskjellen var som natt og dag. EC's frodige, men for lite stramme mellom- og nedre bass ble erstattet med en bass med jernkontroll. Toppen strakk seg ytterligere oppover uten at den ble påtrengende slik jeg synes kanskje Krell kan være til tider. Mellomtonen ble mer raffinert og den noe mørkere mellomtonen fra EC ble erstattet med en mellomtone som var adskillig mer nøytral.

Etter noen år senere byttet jeg ut ML No.332 med et par ML No.33H. Forskjellen her var også utrolig stor. ML 33H spesifiseres av leverandøren til å yte 150W i 8ohm, men Stereophile har målt den til å faktisk yte det dobbelte. Strømforsyningen i hver ML No.33H er større enn f.eks. i en Burmester 909. Det er derfor en mektig strømreserve til rådighet. Den innebygde dobbelbalanseringen håndterer hver halvdel av det balanserte signalet i sin tur balansert innenfor hver monoblokk. Strømregenereringskretsen regenererer den innkommende strømmen til en ren sinuskurve og hjelper også til at dette sannsynligvis var den beste forsterkerern på markedet sammen med storebror No.33 den gangen de ble lansert. Dynamikken er enorm, men samtidig en helt annen enn hva man finner i f.eks. Krell som kanskje innehar mer av det jeg vil kalle "imponatorfakter". ML plasserer lytteren lenger bak i salen, men Krell plasserer lytteren på første rad. I forhold til Burmester vil jeg si at ML er mer nøytral, men Burmester innehar en anelse mer mørk klangbalanse. Ellers vil jeg si at ML og Burmester ligner ganske mye på hverandre lydmessig.

Mvh
Roysen
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Har ingen særlig kjennskap til Proceed, spm om de har slike sperrer - det vet jeg ikke.

Ja, en PowerPlant med 110V/60Hz vil fungere fint dersom den kan levere nok strøm.
Det jeg tenkte på var at hvis det er enkelt å koble om fra 110 til 220-240 på trafoen, så kan en vanlig 240v PowerPlant ta seg av frekvensen da PP har mulighet for justering av denne.
Tenker da spesielt for bruk på pre/dac'er.

I så fall er det ikke noe problem med handel fra US..?
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Føler meg programforpliktet til å legge inn et innlegg på denne siden. Har en ML 27.5 som Roar Malmin har byttet kondensatorer på(RIFA) meget fornøyd med både jobben og forsterkeren. Musikalsk som FY, men har hørt mye pepper om de nye ML produktene. Har ikke erfaring med det selv, men det er det kanskje andre som har? ;D ;D
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Det jeg tenkte på var at hvis det er enkelt å koble om fra 110 til 220-240 på trafoen, så kan en vanlig 240v PowerPlant ta seg av frekvensen da PP har mulighet for justering av denne.
Tenker da spesielt for bruk på pre/dac'er.

I så fall er det ikke noe problem med handel fra US..?
Det burde gå bra.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Mailet med en forhandler i USA nå som har en brukt Proceed surround preamp til salgs. Og de kunne stille den om til 220v før de sendte den.
I så fall er det jo bare velstand. :)
 
Topp Bunn