Mark Levinson

Nemesis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2002
Innlegg
125
Antall liker
3
Dette er vel en integrert forsterker.
Dersom denne modellen har pre-out kan den benyttes som forforsterker.
 

Majesty

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
79
Antall liker
0
Okei, denne har vist ikke pre. Sjekka litt rundt.

Da må det nok evt. bli en Shanling cd spiller ;)

Men dette er jo rør-spiller/forsterker. Og rør har man aldri kunnet spille noe serlig høyt med.

Men når man bruker den som forforsterker, kan man spille høyere da? Eller er rør det samme uansett. For jeg er ute etter og ha litt volum også. Og det er ikke rør kjent for. Men når man bruker det som forforsterker, så ville jeg vel tro det ikke var noe problem?


På forhånd takk!
 
T

timc

Gjest
CD-T100/T200 har samme styrke på utgangssignalet på både transistor og rør, så her har det ingen betydning.

T200 har en bedre volumkontroll og fungerer dermed bedre som preamp en T100. T100 synes jeg låter best på vanlige CD'er likevel.

Mvh
 

Majesty

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
79
Antall liker
0
Ja okei.

Takker for svar :)

Da blir dette den neste spilleren tenker jeg!
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Noen her som har prøvd noen av de siste pre-ampene til ML? Forstår jeg det slik at de er nøytrale i klangkarakter?
 

Majesty

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
79
Antall liker
0
Det meste fra ML er vel nøytralt etter det jeg har hørt.
 
T

timc

Gjest
ML og Pass Labs er de mest nøytrale forsterkerne jeg har prøvd. Men det er ikke med disse forsterkerne du nødvendigvis får mest morrofaktor. De er utrolig kilne på alt som kobles til. Så risiko for feilmatch er stor.

Mvh
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Har prøvd ML331, 333 og 33, og må seie at dei er utruleg like, når ein tenkjer på den store prissikilnaden. Du merkar sjølvsagt skilnaden i effekt, dersom du har høgtalarar og rom som gjer at du brukar dette heilt ut. Det siste potensialet i 33-monotrinna må du ha eigen straumkurs for å ta ut. Elles er dette for meg noko av det flottaste som finnest av transistorbasert hifi. Fekk eg det for ein skapeleg pris, og hadde eg satsa på litt andre høgtalarar, hadde det ganske sikkert vore ML som stod i anlegget mitt på elektronikksida.

Er ikke helt enig med deg!

Har eid 331 og testet 335 opp mot 33H på eget utstyr... ble svært så overrasket over forskjellene på disse. Det var tydelige forbedringer over hele registret, men det som jeg ble mest imponert over var forbedringen på kontrollen i bassen samt mer kvalitetsbass selv på lettdrevne Eben X3 i et lite rom.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
908
Antall liker
274
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ser ut som en 331, den har litt skarpere profiler og utførelse. Dvs 334 er litt rundere i kantene enkelte steder. Men alt i alt så ligner de utseendemessig svært mye.

Riktig det er en 331.

Høyreklikk på bildet, velg egenskaper. Slik kan man finne ut mye ;)
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Riktig det er en 331.

Høyreklikk på bildet, velg egenskaper. Slik kan man finne ut mye ;)
Da kan du sikkert fortelle om det er egentlig en 331.5 da?

;)
 

Majesty

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
79
Antall liker
0
Litt off topic; men fy f**** for et stereo anlegg du har Acoustics! Du skal ikke selge spilleren og effekten da ;)? Men på noen av bildene, så kan det se ut til at du har bytta ut ML med EC....Du har jo den riggen jeg kunne tenkt meg ;)
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Litt off topic; men fy f**** for et stereo anlegg du har Acoustics! Du skal ikke selge spilleren og effekten da ;)? Men på noen av bildene, så kan det se ut til at du har bytta ut ML med EC....Du har jo den riggen jeg kunne tenkt meg ;)
Takker så mye.

EC og noe av det andre byttet jeg ut til fordel for Mark Levinson. Det er litt ymse bilder som presenterer anlegget mitt og mange fra forskjellige tidepoker.

Det er ingen av bildene som viser hele anlegget slik det er idag, kun enkeltdeler.

Anlegget består av følgende:
Micromega Duo cd 3.1
Mark Levinson 360S
Mark Levinson 380S
Mark Levinson 336
B&W Nautilus 800
Velodyne DD-18

ML har den lydsignaturen jeg foretrekker fra elektronikk, så jeg kommer neppe til å bytte over til noe annet i overskuelig fremtid. Jeg har vurdert 33h, men så er det saker som logistikk og spenningskonverting som gjør det litt komplisert. Tror jeg kanskje heller skaffer meg en 336 til.
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
hei ja du har jo fått en del info nå er bare å løpe å kjøpe nå vel
 

runben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2003
Innlegg
160
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Den nye ML 431 har en varmere klang i mellomtonen enn tidligere ML -Proceed forsterkere. Etter min mening er den bedre og gjør det lettere å matche til ulikt utstyr.

ML har en raffinert og litt laidback spillestil som det kan ta litt tid å verdsette for alle dens kvaliteter. Samtidig som lyden er laidback med særdeles bra tredimensjonalitet, har den stålkontroll og kan eksplodere når det kreves i musikken.

Den nye 400-serien er er ikke så voldsomt dimensjonert som 300-serien mhp strømforsyninger,da disse var designet for å kunne takle 1-ohms høyttalerlaster. ML 431 er oppgitt til 400 w i 4 ohm, men tyske Audio har målt den i 2 ohm til over 800 W.

Heatherdale Audio UK har en demo ML421 til £3850 hvis du ikke får noen vettuge tilbud i Norge ( 75.000,- er aaaalt for høyt)
 

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Innlegg
48
Antall liker
1
Har selv prøvd Proceed, 331 og 432. Det var stor forskjell mellom Proceed-kraftforsterkeren og ML 331, særlig hva angikk gjengivelsen av el- og akustiske basser. 331 hadde også et jerngrep om 14" i JBL 250 TI Jubilee.
Forskjellen mellom 331 og 432 derimot, var vanskeligere å fastslå. Er godt fornøyd med 432 i et oppsett med 390s, 380 og 432 med Audio Physic Avanti III, og Nordost, Madrigal GZ og Renaissance Master Signature kabling. Har hørt Burmester og andre high end merker da jeg lette etter nye høytalere - og opplevde ikke forskjellen som særlig merkbar. Det er vel tvilsomt on den auditive hukommelsen er god nok til å fastslå store forskjeller, når man ikke kan sammenlike i samme oppsett og rom. Synes en del av de som skriver innlegg er svært skråsikre på et nokså tynt grunnlag.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg lånte en ML 331 av en kompis i en periode, og det var ganske moro. Beste effektforsterkeren jeg har hatt i hus, i alle fall; masse autoritet, men samtidig varm og myk lyd. Typisk bra klasse A, m.a.o.

Jeg har sett noen skrive at 331 låter sterilt, og det er i alle fall bare tull. La meg understreke at jeg ikke er noen hund etter såkalt nøytral lyd, og t.d. liker feit EL34-lyd veldig godt.

Det kjipe med 331 er vekten.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg hadde McIntosh 501 monoblokker en kort periode, før jeg byttet disse i ML 335. 335 spiller ringer rundt McIntosh, først og fremst med en oppløsning og dybde som McIntosh bare kan drømme om og med en stålkontroll i bassen, når McIntoshen begynte å bli ullen.
Det som forundret meg en del med McIntosh var at de hadde lett for å klippe når de ble kjørt litt hardt, og dersom ikke volumet ble skrudd ned, eller aller helst ville de hvile en stund, så klippet de helt av og måtte ha en stund for å kjøle seg av.
I ettertid har jeg fått vite at McIntosh har for liten kjølekapasitet i forhold til effekt, og det har jeg tydelig fått erfare.
335'en kan kjøres på tilnærmet ubegrenset volum uten tegn til klipping, og på papiret har den 2x250 watt mot McIntosh som har dobbelt så mye.
335'en kommer jeg ikke til å skilles av med i overskuelig fremtid.

Derimot vurderer jeg ML pre-amp 320s eller aller helst 326s. I dag så kjører jeg 390s direkte på 335'en og det fungerer forsåvidt bra, men alt kan jo bli bedre. Noen som har erfaring med med ML pre-amp kontra drift uten pre-amp? 326s'en koster tross alt nærmere 100 høvdinger så det bør være en betydelig forbedring før jeg innvisterer et slikt beløp.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Det ligger en 331 på Lyd og Bilde's bruktbørs. 20k.
 

Majesty

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2005
Innlegg
79
Antall liker
0
Jasså. Men har akkurat kjøpt meg Usher CP 8571 II og Midagrd Audio Oberon 6.1 , så tror ikke det blir ML på meg;)
 

Vorlon

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
24
Antall liker
0
Jeg hadde en ML-39 i sin tid. Et produkt jeg alltid lengter tilbake til. Noen her mumlet om organisk lyd og jeg er enig. Og volumkontrollen var stepping av motstander i fine små trinn, det samme var balansekontrollen. Betjeningsvennlig, hadde alt jeg ville den skulle ha. Så hvorfor har ikke jeg ML-39 lenger? Noen sluttet med den for meg pr. bestillingstyveri. De stjal den samt en veske til å bære den pluss myntsamlingen. Dynamicen derimot...orket de ikke å bære på. ;D
 

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Innlegg
48
Antall liker
1
Jeg har kjørt 390s direkte i effektforsterkeren og mente å merke en bedring i dynamikk i sammenlikning med 380,men ettersom jeg har andre lydkilder kjører jeg vanligvis gjennom forforsterkeren. Jeg lytter til musikk og ikke utstyr. Har merket meg at flere anmeldere er uenige - noen mener å få bedre resultater med bruk av fortrinn enn av direkte drift, andre kom til motsatt resultat. Såvidt jeg husker brukte flere av de som foretrakk drift gjennom preamp ML 32 som sammenliking.Vurderer forsåvidt på sikt en ML 326s, som har fått glitrende omtaler i Sterophile og The Absolute Sound, selv om det later til å eksistere en sammensvergelse mellom nordiske importører om å ignorere lav dollarkurs og satse på svært høye priser i international sammenheng.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Den 431 du vurderer ville jeg holdt meg unna, dette er bare en oppjustert Proceed design. Dvs ikke ekte ML.
Hva med den integrerte ML 383 da ? Er det "ekte" saker??
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Hva med den integrerte ML 383 da ? Er det "ekte" saker??
Ja, dette er 'ekte' Mark Levinson. Designet på forsterkeren er veldig lik de gamle. Old School med andre ord :)
 

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Innlegg
48
Antall liker
1
For de som er opphengt i fortiden - les Robert Harleys gjennomgang av 326s og 432 i siste nummer av The Absolute Sound - også Stereophile og danske High Fidelity har gått gjennom den nye 400 serien - 436, 431(Stereophile) og 432 (High Fidelity). En samstemt konklusjon er at de nye produktene absolutt holder mål sammenliknet med 300 serien - og i tillegg er de rimeligere.
Jeg har både eid 331 og har nå 432 og har i tillegg prøvd 332 og 335 kan ikke slutte meg til nostalgikerne. Under noenlunde normale forhold - dsv. uten behov for å drive laster ned mot 1 ohm, er det ikke vesentlige forskjeller å spore. Derimot er den nye serien noe bedre på transparens og perpektiv - lydbildet framtrer som bredere og dypere.
Harmankonsernet opptrådte som en typisk storkapitalist med nedleggelsen av den gamle Madrigal-fabrikken og flyttingen av produksjonen til Lexiconfabrikken, noe som medførte store problemer for en del forhandlere med mangel på leveranser og konkurser som resultat. Dette har, naturlig nok, medført at de har skaffet seg et dårlig rykte på en rekke nettsteder (f.eks Audiogon).
At eieren oppfører seg som eh aktør i filmen "Greed" betyr ikke nødvendigvis at produktene er dårlige. Hvis man gjennomgår personalpolitikk og miljøhensyn hos en rekke av de kinesiske fabrikkene som leverer rimelige produkter til begeistrede forbrukere også her på berget, vil man også finne svært mye å sette fingeren på.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Testet ML 332 og 380S for et par år siden, og det er ren magi!!! De maler opp en kullsort bakgrunn og har en ro og kontroll som er helt syk, det er nesten som om alle andre lyder i huset blir absorbert og hele rommet blir satt i "kl.A" modus..........(nå tok det litt av her).......eneste som bekymret meg etter noen timer var at jeg ikke hadde engang vurdert å spille luftgitar.....hmmm...
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Har hørt fra flere hold at 331 er noe av det semreste ML har prestert, overgangen fra forgjengeren/legenden 27,5 var visstnok hard
 

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Innlegg
48
Antall liker
1
Dersom dette var noe av det semreste ML har prestert, må de ha hatt en utrolig høy standard. De fleste anmeldere i hi-fi pressen - f.eks. Stereophile og danske High Fidelity hadde motsatt oppfatning, spesielt ble bedringer i bassområdet framhevet. Selv har jeg ikke hørt de tidligere versjonene, og kan derfor ikke trekke sammenlikningen. Har derimot et godt kjennskap til 331 (og live-musikk -. jeg er selv konsertarrangør) og mener at dette var en svært god forsterker.
 
A

Affa

Gjest
Har hørt fra flere hold at 331 er noe av det semreste ML har prestert, overgangen fra forgjengeren/legenden 27,5 var visstnok hard
Tullball. 331 er fantastisk. Problemer med holdbarheten på lyttene, men disse ble byttet kostnadsfritt.
 
A

Affa

Gjest
33X serien er etter min mening snillere enn de gamle modellene 23, 23.5, 27 etc. Disse er "råere", men litt mindre raffinert.
 
T

timc

Gjest
Ikke heeeelt enig der Affa. no'23 er en god del mørkere i klangen enn 33x serien. Men den er ikke like rafinert.

Ellers enig :)

Mvh
 
A

Affa

Gjest
Ikke heeeelt enig der Affa. no'23 er en god del mørkere i klangen enn 33x serien. Men den er ikke like rafinert.

Ellers enig :)

Mvh
Jeg mente at 23,23.5,27 etc er mindre rafinert enn 33x.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Noen mener at 33x-serien er bedre enn den nye 43x-serien, mens andre igjen mener motsatt. Jeg har ikke hørt 43x-serien (bortsett fra en kort demo-lytt), men de har i alle fall klart dårligere kjølekapasitet i forhold til 33x-serien. Og kjøling har jeg erfaring med fra mitt kortvarige forhold til McIntosh 501 som har for dårlig kjølekapasitet i forhold til effekt, noe som jeg tydelig har erfart.

Er det noen som har lyttet grundig til 33x-serien kontra 43x- serien og har noen konklusjoner??
 
T

timc

Gjest
Tviler på at 4xx har mindre kjølekapasitet da de er viftekjølt.

Hvor høyt spiller du når du klarer å få 501 til å slokne? Har enda ikke klart det med min 402. (har prøvd men ørene ga seg først)

Mvh
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg spiller egentlig ikke så høyt før 501 begynner å få problemer, men som nevnt har disse allerede i utgangspunktet problemer med for svak kjøling. Da begynner de å klippe ved et vist nivå, og når dette er nådd er det bare å skru av så de får kjølt seg ned igjen. Hvis ikke vil de bare bli enda varmere og til slutt slokne helt. Et vist lydnivå er det selvsagt, men som sagt ikke så høyt at ørene gjør vondt. Tror neppe at 402 har samme problem med kjølingen.
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei!!
Kjølekapasiteten er selvfølgelig helt som den skal være.4 serien er laget for å kunne plaseres i rack eller skap med dårlig topp og bunn ventilering.
Ved ekstreme belstninger,kobler en vifte inn.Denne drar luften inn foran og igjennom kjøledelen på forsterkeren.Jeg har et par 436,forøvrig til salgs,og viften har aldrig vært i bruk på disse,da jeg har hatt dem frittstående.Se test i stereophile ang kommentarer på byggekvalitet.
mvh
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg er sikker på at kjøling er helt som den skal være på 43x-serien, men poenget mitt var at 33x-serien har bedre kjøling enn 43x-serien. Er noen uenig i dette??
Hva skal du for øvrig selge et par 436 for??
 
Topp Bunn