Mark Levinson 390S

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Jeg har "napp" i en ML 390S - nyere utgave (maks 6 mnd.). Jeg har sjekket litt rundt på nettet om denne og det er stort sett positive tilbakemeldinger på denne riggen. Eneste er - alt er fra 2001 - 2004, altså er dette en modell som har vært i handelen lenge uten videreutvikling underveis? Om så - antar jeg at verden har beveget seg og spør således om denne riggen er verdt pengene i dag?
Kanskje forbigådt av EC med andre?
Synspunkter og meninger mottas med begeistring!
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
OKKing skrev:
Jeg har "napp" i en ML 390S - nyere utgave (maks 6 mnd.). Jeg har sjekket litt rundt på nettet om denne og det er stort sett positive tilbakemeldinger på denne riggen. Eneste er - alt er fra 2001 - 2004, altså er dette en modell som har vært i handelen lenge uten videreutvikling underveis? Om så - antar jeg at verden har beveget seg og spør således om denne riggen er verdt pengene i dag?
Kanskje forbigådt av EC med andre?
Synspunkter og meninger mottas med begeistring!
Kan ihvertfall si at den er uforandret siden den kom. En hififorhandler jeg snakket med for et par uker siden ville selge meg en demobrukt 390s. Han fortalte at den var oppdatert med siste nye oppgraderinger for et par måneder siden hos ML. Dette fortalte han var nylige oppdateringer som var kommet fra ML.
Jeg sendte mail til Mark Levinson med spørsmål om disse oppgraderingene.

Her er svaret jeg fikk:

6/25/2007 11:09:26 AM APRESCOT No.390S question
Hello, Torry;
Although the No.390S has been manufactured for several years both at the
Madrigal Audio facilities and at the Harman Specialty Group facilities
all No.390S units are electronically and functional the same. There have
been no "upgrades" or "updates" to this unit and it is still
a current production unit in our line. Any serial number of No.390S will
perform the same as any other.

Best Regards
HSG Technical Services
Mark Levinson

Hva skal man tro om slike norske forhandlere?


Snakket for kort tid siden med John Atkinson i Stereophile, som har testet denne, samt andre spillere i noenlunde samme prisklasse. Han mente at dCS-P8i og Ayre C5Xe var mye bedre enn 390s, og med på kjøpet fikk du da også SACD.
Mvh
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Har for tiden en ML 390S som erstattet min EMC1-UP. Drivverket er Philips CDPRO dvs. det samme som du finner i Electrocompaniet EMC1 + en hel haug andre high-end CD-spillere. ML bruker en egenutviklet sentral klokke og fjerner Philipsklokken som sitter i selve drivverksprintet. ML har klart å lage en skuffmater av et toppladet drivverk og det er jo kløktig gjort.

Den beste egenskapen ved ML 390S er DAC'en og at den kan brukes som forforsterker (den har 2 digitale innganger) så da kan du koble på en Squeezebox hvis du synes slikt er moro. De to stereoDAC'ene som sitter i 390S er AD1853 og er den samme som det sitter én av i Benchmark DAC1.

Mht at verden har beveget seg så har det ikke skjedd mye på CD-fronten siden HDCD. ML 390S stiller i klasse med det aller beste og anbefales - også pga av forforsterkerdelen som mye bedre en en CD-spiller med volumkontroll. Kort og godt en bunnsolid CD-spiller/DAC/forforsterker, som er pen og meget bra grensesnitt. Alt avhengig av pris men får du en pent brukt ML 390S for under 30000 så er det et bra kjøp - den koster vel 65 000 ny... ML 39 får du for godt under 20000 og er heller ikke dårlig - selv i dag.
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Med ønske om SACD kapasitet er jeg dog usikker på om dette er veien å gå. Med samme konfigurasjon i 6-7 år antar jeg (mulig feilaktig) at resten av veden har kommet nærmere.
Dette er tross alt ikke rimelig utstyr vi snakker om - nytt eller brukt.
Ser at siste Fidelity har meget bra omtale av siste EC som har alle de kapasitetene som jeg kunne tenke meg. Det hele bunner jo i en pris / ytelse vurdering.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hagto skrev:
Snakket for kort tid siden med John Atkinson i Stereophile, som har testet denne, samt andre spillere i noenlunde samme prisklasse. Han mente at dCS-P8i og Ayre C5Xe var mye bedre enn 390s, og med på kjøpet fikk du da også SACD.
Mvh
Nå koster de jo litt forskjellig også da:

dCS-P8i US $14 000
Mark Levinson 390S US $6700
Ayre C5Xe US $5950
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Lexluthor skrev:
Hagto skrev:
Snakket for kort tid siden med John Atkinson i Stereophile, som har testet denne, samt andre spillere i noenlunde samme prisklasse. Han mente at dCS-P8i og Ayre C5Xe var mye bedre enn 390s, og med på kjøpet fikk du da også SACD.
Mvh
Nå koster de jo litt forskjellig også da:

dCS-P8i US $14 000
Mark Levinson 390S US $6700
Ayre C5Xe US $5950
Jepp - med skikkelig leveranse fra skiva kan man velge mellom ML = $ 6700 eller Ayre = $ 5950 og da leverer Ayre SACD kapasitet i tillegg. Enkelt regnestykke for meg om man stoler på de som har testet dette.
Mitt problem er at ML 390S har vært i handelen i mer enn 7 år - på denne tiden har verden gått videre og blitt bedre (med mine ører). Dog - så er 390 S den samme. Da ringer det noen bjeller fordi design av digitale systemer har en rivende utvikling. Hadde dette vært en forsterker eller en pre-amp ville jeg ikke vært så skeptisk, men på CD fronten er det noe annet.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Lexluthor skrev:
Hagto skrev:
Snakket for kort tid siden med John Atkinson i Stereophile, som har testet denne, samt andre spillere i noenlunde samme prisklasse. Han mente at dCS-P8i og Ayre C5Xe var mye bedre enn 390s, og med på kjøpet fikk du da også SACD.
Mvh
Nå koster de jo litt forskjellig også da:

dCS-P8i US $14 000
Mark Levinson 390S US $6700
Ayre C5Xe US $5950
Vi diskuterte ut fra norske priser. Her er forskjellen adskillig mindre. P8i er mye billigere i Norge.
Men 390s er helt sikkert en meget god cd-spiller uansett, og klart den er grei i et minimalistanlegg med preampdelen innebygd. Nydelig er den å se på også. Har lyst på en selv derfor jeg har 'brydd' meg litt.
Kunne godt tenkt meg en brukt til en ok pris. Personlig så er jeg ikke så bekymret i forhold til den digitale utviklingen.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
OKKing skrev:
Med ønske om SACD kapasitet er jeg dog usikker på om dette er veien å gå. Med samme konfigurasjon i 6-7 år antar jeg (mulig feilaktig) at resten av veden har kommet nærmere.
Dette er tross alt ikke rimelig utstyr vi snakker om - nytt eller brukt.
Ser at siste Fidelity har meget bra omtale av siste EC som har alle de kapasitetene som jeg kunne tenke meg. Det hele bunner jo i en pris / ytelse vurdering.
http://www.linn.co.uk/music_systems_unidisk_sc

Da bør du kanskje ta denne med i vurderingen. Har både digitala og analoge innganger. Hvis du ikke har vinyl, så ønsker du det kanskje i fremtiden?

Her har du prisen:
http://www.kontrapunkt.no/prod_lyd.htm

Mvh
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Geir_O skrev:
http://www.linn.co.uk/music_systems_unidisk_sc

Da bør du kanskje ta denne med i vurderingen. Har både digitala og analoge innganger. Hvis du ikke har vinyl, så ønsker du det kanskje i fremtiden?

Her har du prisen:
http://www.kontrapunkt.no/prod_lyd.htm
Mvh
Spennende denne ja - var ikke klar over denne modellen.
I prislisten til Kontrapunkt står denne oppført som en "nyhet".
I databladet fra Linn står det "Introduced April 2004"
Ikke lett å bli klok på dette......
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
OKKing skrev:
Geir_O skrev:
http://www.linn.co.uk/music_systems_unidisk_sc

Da bør du kanskje ta denne med i vurderingen. Har både digitala og analoge innganger. Hvis du ikke har vinyl, så ønsker du det kanskje i fremtiden?

Her har du prisen:
http://www.kontrapunkt.no/prod_lyd.htm
Mvh
Spennende denne ja - var ikke klar over denne modellen.
I prislisten til Kontrapunkt står denne oppført som en "nyhet".
I databladet fra Linn står det "Introduced April 2004"
Ikke lett å bli klok på dette......
Kontrapunkt er vel ikke flinke nok til å oppdatere. Men den produseres som ferskvare. Jeg fikk min billig da hdmi ble standard. (Min mangler det). Men programvaren blir oppgradert av Kontrapunkt når ny versjon foreligger. Har selv vært inne en gang.

Mvh
 
R

Roysen

Gjest
Mitt personlige tips er ikke gå for EC i hvert fall. Jeg mener deres spillere er skrytt opp på et nivå de ikke hører hjemme av norsk hi-fi presse. ML 390S er i mine ører klart bedre lydmessig selv om den ikke tilbyr SACD avspilling. Jeg ville heller ikke vært så veldig bekymret for utviklingen på digital siden fra den ble lansert til nå. Mange spillere som er nye i dag benytter de samme drivverkene og D/A chipene som for ti år siden. Phillips CD-Pro og Burr Brown 1704 virker som en gjenganger nå som da.

Mvh
Roysen
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
Jepp - jeg må nok lytte til denne før jeg gjør noen valg. Per nu kan det stå mellom MKL 390S og Linn Akurate CD. Må nok hente inn begge spillere for å høre på dem A+B. Kan bli spennende det.....
 
Topp Bunn