Marerittet

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Var på sesjon i dag, fikk påvist begynnende hørselsskade på høyre øre. Betydelig dropp i hørsel på 4000hz. Venstre øre er derimot perfekt.

Kjipt dette da jeg bare er 18 år og knapt har startet med hifi.. :(

Mvh.

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
gled deg til du er ferdig med militæret du...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Dessverre er det konsekvenser vi lærer av - da er det som regel for sent :'(
Selv skulle jeg ønske at mine ører kunne gjenopprettes med en emergency disk eller noe sånt, men jeg har dessverre glemt å ta backup...backup er feigt vettu!

Så min oppfordring til alle: Lytt til de eldre og erfarene, og lær av deres feil. - kan jeg si som ikke har gjort akkurat dét...

Vidar

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
0
Dessverre er det konsekvenser vi lærer av - da er det som regel for sent :'(
Selv skulle jeg ønske at mine ører kunne gjenopprettes med en emergency disk eller noe sånt, men jeg har dessverre glemt å ta backup...backup er feigt vettu!

Så min oppfordring til alle: Lytt til de eldre og erfarene, og lær av deres feil. - kan jeg si som ikke har gjort akkurat dét...

Vidar

"I should have listened to my mother when I was younger"

"Oh, what did she say?"

"I dont know. I didnt listen"

(Ford Prefect)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Trist å høre....

Er ikke 4kHz diskofrekvensen....?

Mvh
OMF

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
oh det er kjipt, var på sesjon nylig jeg også.
Var sikkert på at jeg kom til å få beskjed om at jeg hadde nedsatt hørsel, men fikk 9 av 9 mulige
Men lurer på hvordan det kommer til å bli etter russetiden :-/

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Var på sesjon i dag, fikk påvist begynnende hørselsskade på høyre øre. Betydelig dropp i hørsel på 4000hz. Venstre øre er derimot perfekt.

Kjipt dette da jeg bare er 18 år og knapt har startet med hifi.. :(

Mvh.
Hei,

Hvis dette er viktig for deg så vil jeg anbefale deg å oppsøke en ordentlig Hørselstest.
Det er ikke den skarpeste kniven som sitter og gjør den testen på vegne av kongen på sesjon.

Kjenner forøvrig mange musikere som lider av hørselsskader som har fullt ut glede av å lytte på musikk!

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
skulle du bli lei av å høre så drus av noen runder med carl gustav uten hørselvern ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og prøv å ikke sovne drita foran høytalere på full mugge...
8)
En kamerat av meg kunne ha sagt:
"B`n there, done that!!"

Han sovna m hodet inne i subkassa på en fest på lokalet en gang i vår ungdom...ja han fikk permanenet dårlig hørsel etter det :(

Så Åge A mSambandet har skylda for det også... ;)

Jeg vil også råde alle dere som suser rundt m mp3 spillere på max forvrengt volum og propper laaaangt inn i øregangen.... NADA!!! Hørselen er god å ha også etter fyllte 30 år ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.840
Torget vurderinger
1
Triste grier. Men slik, kan det gå. Om du er forsiktig med ørene så lurer jeg på om det er en mulighet for at noe kan rette seg opp? -jeg vet ikke men spør legen. Mulig du da må vise høy aktsomhet i hverdagen.

Jeg har alltid vært obs på høy støy osv. -da jeg var liten var jeg plaget med ørebetennelse på venstre side, og hørselen ble påstått å være litt dårligere på venstre øre. I militæret gikk jeg gjennom 3-4 tester i skikkelige bomberom av noen hørselskammer, og kom ut alle gangene med 9 på alt.

Enten det i militæret eller i jobbsammenheng har jeg brukt propper/hørselvern, ja til og med i et par av jakkene har jeg liggende et par 3M (anbefales) om jeg skulle begynne med maskiner eller et eller annet.

Og ikke bry deg om "gamlegutta" eller andre idioter som ler av deg når du drar fram proppene i hver anledning det blir maskinstøy eller 12,7'en måkker av gårde...

Bedre å høre at de baksnakker og ler av deg enn å si "HÆ" hver gang noen mumler noe til deg...

Mvh. Bjørn

Edit: -kan være lurt å ha øreproppene med på disco også. I syden har jeg et par ganger vært på steder der du ikke hører en døyt når du kommer ut....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.446
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
testet min og den var overraskende bra etter 30 år med hifi ;D
har holdt meg unna ørepropper og hodetel.på høyt volum.

ellers skal det etter sigende finnes en recovery disk for avtagende høyfrekvenshørsel for oss oppe i årene:
høyfrekvenshørselen dabber av som en følge av brente hår i øregangen,men det skal iflg. en kar på audioasylum finnes et naturmedisinmiddel som etter ca.6 mndrs bruk gjør at de ettertraktede hår vokser ut igjen.
Verdt å prøve?

Mvh
Leif

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.840
Torget vurderinger
1
Vokser det hår på knollen igjen også?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvilken hifi produsent er det som har utviklet og selger dette naturmedisinmiddelet?  ;D

Kan det være denne produsenten?

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Et par andre forhåndsregler:
1. Ikke trykk på en avtrekker uten dobbelt hørselvern. (Nevnt over)
2. Ikke ta på deg samband-headset uten å ha propper under (!) Disse støyer høyfrekvent så du blir snål i knollen og mister hørselen
3. Er du i kavaleriet så ikke gå inn i et kjøretøy uten å ha propper under headset/klokker. Mange timer med vognstøy og skyting dreper både deg og hørselen din
4. Det finnes ingen unntak, du trenger bare et forsøk på å bli dævhørt :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.840
Torget vurderinger
1
Eller dra i den amerikanske hæren, lek og skyt og rull i søla i minnesota og i Fort Bragg, dra til Irak, og gå i lufta med et brak, og bli sendt hjem i aliminiumskiste på skattebetalernes regning.

A

Affa

Gjest
Sesjon????? Guttehvalper. Jeg vendte tilbake fra russisk fangenskap i 1952 jeg.

K

kbwh

Gjest
Går an å være glad i musikk mer hørselsskade. Jeg har AG3, DumDum Boys, Raga Rockers og hydraulikkstøy, men først og fremst meg selv å takke for nedsatt hørsel og tinnitus.
Det går an å leve med det. Hjernen fikser mye.
Som sagt over: Pass på. Dobbelvern på skytebanen og i strids/feltvogner. Propper på rocknrollkonsert! Fullt mulig å kjøpe dyre personlige saker med "flat" frekvenskurve også.
Play it Mozart!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sesjon?? Guttehvalper. Jeg vendte tilbake fra russisk fangenskap i 1952 jeg.

Aobpo HoxanoBaTb

O

om.s

Gjest
Apropo, mono avspillinger er visst også veldig populære for tiden ;)

mvh

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
ellers skal det etter sigende finnes en recovery disk for avtagende høyfrekvenshørsel for oss oppe i årene:
høyfrekvenshørselen dabber av som en følge av brente hår i øregangen,men det skal iflg. en kar på audioasylum finnes et naturmedisinmiddel som etter ca.6 mndrs bruk gjør at de ettertraktede hår vokser ut igjen.
Verdt å prøve?
Leif
Kan si med sikkerhet at det ikke er verdt å betale noe for. Hårene i øregangen fungerer bare som en del av renholdssystemet, og har ingenting med hørselen å gjøre.

Hvordan presterer man å brenne hårene i øret, forresten? Det må da lukte litt spesielt også?

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Skarpt AG3 skudd ligger på 163db.. løs amo (rødplast) på " bare " 160.. Obs obs.
Vet det er mange som har gått på en liten smell når de bare skal leke krig.

O

OldBoy

Gjest
Mange gode råd her om hva du bør gjøre mens du er (les: leker) soldat. Følg dem!

Når du er ute igjen: Kjøp deg et par øreklokker! Og bruk dem! Når du bruker drill, vinkelsliper, sirkelsag, motorgressklipper, kantklipper, snøfreser, mix-master...etc.etc. Jeg vurderer sterkt å begynne å bruke mine når jeg støvsuger også. Bedre med én gang for mye enn én gang for lite, selv om det kanskje ser litt dumt ut.

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Nå skal jeg prøve meg men en liten skumling.

Om du aldri hører høy lyd vil du i hvertfall ikke tåle den dagen du blir utsatt for det by accident(?)

Noen som vet noe om dette kan være sant?
Den trenger vel litt øvelse den derre muskelen inni øret også?

Har også hørt at den blir sliten over tid. En liten stund med høy lyd, så lenge det ikker er for mange plutselige og mye høyrere lyder (smell) så er det ikke så skummelt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Sesjon????? Guttehvalper. Jeg vendte tilbake fra russisk fangenskap i 1952 jeg.

Ja slik er det, man kan ikke og kunne tydeligvis ikke den gangen heller, stole på kommunister !

Forstår jo at de ble lei av deg Affa, men derfra til å slippe deg løs ?!

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Ja slik er det, man kan ikke og kunne tydeligvis ikke den gangen heller, stole på kommunister !

Forstår jo at de ble lei av deg Affa, men derfra til å slippe deg løs ?!
"Affa" var selvsagt kodenavnet russerne ga ham...

Edit: "Autonom forkledd farlig agent"

O

OldBoy

Gjest
Nå skal jeg prøve meg men en liten skumling.

Om du aldri hører høy lyd vil du i hvertfall ikke tåle den dagen du blir utsatt for det by accident(?)

Noen som vet noe om dette kan være sant?
Den trenger vel litt øvelse den derre muskelen inni øret også?

Har også hørt at den blir sliten over tid. En liten stund med høy lyd, så lenge det ikker er for mange plutselige og mye høyrere lyder (smell) så er det ikke så skummelt.
Leste noe om dette for noen år siden.

Det er visstnok snakk om en muskel som raskt slår til og stopper trommehinnens bevegelser ved brå, kraftig lyd. Den virker bra på denslags lyder som naturen har vært full av siden tidenes morgen, som for eksempel løvebrøl og hundeglam, eller bass og mellomtone, som vi ville ha kalt det i det audiofile miljøet.

Dessverre er ikke denne muskelen rask nok til å reagere ved høyfrekvente lyder, som sirkelsager og antageligvis heller ikke f.eks. geværkuler. Dette er, utviklingshistorisk, helt nye lyder, som genene våre ikke har rukket å få med seg som relevante (det tar vel noen hundretusen eller millioner år, hva vet jeg?.

Jeg tror også TJ er inne på noe med at muskelen kan bli sliten over tid. Det er vel derfor vi har alle disse reglene (er det i Arbeidsmiljøloven, tro?) om hvor mange dB vi skal utsettes for i hvor mange timer. Som vi kanskje burde ta ad notam også når vi hører på musikk.

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Vel, fikk 9 på alt bortsett fra synet og iq'en, siden venstreøret var av "sonar-nivå". Ble henvist til spesialist, så blir det nok liggende en liten boks med propper i bukselomma fremover.

Søkte meg inn i kavaleriet, har faen så lyst å kjøre leo! Blir nok propper og klokker der, ja..må vel installere et par på Roskilde til sommeren og!

Takker for tips. Satser på å beholde vestreøret, så får hjernen justere hvor lydene kommer fra.

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Jeg fikk også litt minus på hørsel ved første test (husker ikke hz, men det var dypbass), men når jeg var ferdig hadde de faktisk ingenting å utsette på. Tror det har noe med dagsform og de som sjekker. Uansett, mange gode råd her. Leo, og resten av vognene er kule men de bruker generelt å drite i hvor folk søker seg. Kan i allefall si at 2. bataljon er et sinnsykt kjedelig sted å være, så prøv å komme et sted med sivilisasjon i relativ omkrets :)

Lykke til

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Bor ikke så langt unna Skjold, så er vel informert om det! ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.840
Torget vurderinger
1
Bor ikke så langt unna Skjold, så er vel informert om det! ;)
Om du er på Sætermoen så er du langt unna Øverbygda...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Jeg husker ennå at jeg kjennte det godt i bihulene når naborekrutten fyrte av sin AG3. Jeg merket det ikke så godt på min egen på grunn av rekylen og de inntrykkene det ga, men det sier jo litt om lydtrykket.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.840
Torget vurderinger
1
Ikke langt nok! ;D
Hehe. Nei, men mentalt kan jo takle det meste. I tromsø, så er det 55 000 mennesker mer enn jeg egentlig har bruk for...

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Hehe. Nei, men mentalt kan jo takle det meste. I tromsø, så er det 55 000 mennesker mer enn jeg egentlig har bruk for...
Det er jo forøvrig sant..!
Har forresten legetime i morgen, satser på at han finner frem en "voks-suger" og gjør alt bra igjen.. ::)

Topp Bunn