Nå skal jeg prøve meg men en liten skumling.
Om du aldri hører høy lyd vil du i hvertfall ikke tåle den dagen du blir utsatt for det by accident(?)
Noen som vet noe om dette kan være sant?
Den trenger vel litt øvelse den derre muskelen inni øret også?
Har også hørt at den blir sliten over tid. En liten stund med høy lyd, så lenge det ikker er for mange plutselige og mye høyrere lyder (smell) så er det ikke så skummelt.
Leste noe om dette for noen år siden.
Det er visstnok snakk om en muskel som raskt slår til og stopper trommehinnens bevegelser ved brå, kraftig lyd. Den virker bra på denslags lyder som naturen har vært full av siden tidenes morgen, som for eksempel løvebrøl og hundeglam, eller bass og mellomtone, som vi ville ha kalt det i det audiofile miljøet.
Dessverre er ikke denne muskelen rask nok til å reagere ved høyfrekvente lyder, som sirkelsager og antageligvis heller ikke f.eks. geværkuler. Dette er, utviklingshistorisk, helt nye lyder, som genene våre ikke har rukket å få med seg som relevante (det tar vel noen hundretusen eller millioner år, hva vet jeg?.
Jeg tror også TJ er inne på noe med at muskelen kan bli sliten over tid. Det er vel derfor vi har alle disse reglene (er det i Arbeidsmiljøloven, tro?) om hvor mange dB vi skal utsettes for i hvor mange timer. Som vi kanskje burde ta ad notam også når vi hører på musikk.