Marantz sine venner

  • TrÃ¥dstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja men trist hvis ikke Tidal appen blir bedre
    Ja det er et problem, og verdt en advarsel. For noen kan det være en deal-breaker.
    Jeg mener alt det andre veier opp. Spesielt hvis man har en cd-samling da.
    Forøvrig, hvis du ikke har gjort det, skru av nettverksdelen når du spiller cd + andre innstillinger for optimert lyd.
    Du har kanskje allerede prøvd det?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Nei hvordan gjøres det ? veksler frem og tilbake så må være lettvint og jeg er også usikker på de to filtrene og de tre innstillingene de har hver!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nei hvordan gjøres det ? veksler frem og tilbake så må være lettvint og jeg er også usikker på de to filtrene og de tre innstillingene de har hver!
    Gå til setup, så network,
    så network og usb-a trykk disable.
    Du kan gjøre det samme med digital out og phono under Audio. Disable.
    Prøv ut ulike filter og lock range under Audio.

    Se på settinger på manual under.
    Jeg bruker "analog" filter 2.
    Lock range er anbefalt narrow på cd og wide på nettverk.
     
    Sist redigert av en moderator:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Slått av det neste utenom nettverk som blir litt tungvint
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Marantz ND8006 bruker HEOS og først ble jeg skuffet over at Tidal Connect ikke fungerer men så kommer Qobus men det er heller ikke støttet 😱 Nå sitter jeg med en flott maskin jeg ikke får brukt! Hva er grunn til at Marantz vil seg selv så vondt ?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.511
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Marantz ND8006 bruker HEOS og først ble jeg skuffet over at Tidal Connect ikke fungerer men så kommer Qobus men det er heller ikke støttet 😱 Nå sitter jeg med en flott maskin jeg ikke får brukt! Hva er grunn til at Marantz vil seg selv så vondt ?
    Jøss, på en så flott spiller/streamer burde Marantz kjenne sin besøkelsestid og få orden på det straks! Den er kanskje ikke Roon-ready heller slik at man kunne fått lurt det gjennom på den måten selv om det innebærer en betydelig kostnad i seg selv..
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I går sendte jeg et spørsmål til Marantz sin kundeservice om "innbygging" av Qobuz i HEOS-appen.
    Sendte først spørsmål til Qobuz, om de visste noe om dette, og fikk dette svaret fra Qobuz:

    Thank you for your message.

    We understand the situation and advise you to contact Marantz on this matter. In the meantime, please use third-party apps (mConnect or Bubble Upnp), so as to stream Qobuz on your device.

    Thank you for your understanding.

    Kind regards,
    Qobuz Customer Service


    Så håper dette snart lar seg ordne uten tredjepartsløsninger...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, på en så flott spiller/streamer burde Marantz kjenne sin besøkelsestid og få orden på det straks! Den er kanskje ikke Roon-ready heller slik at man kunne fått lurt det gjennom på den måten selv om det innebærer en betydelig kostnad i seg selv..
    Heos brukes vel også av Denon så dette angår mange brukere. Veldig rart om de velger ikke å implementere dette, jeg har faktisk tenkt på å anskaffe en slik ND8006, men ser at den også mangler Airplay...får finne noe annet. Synes Marantz generelt gjør noe smart ved å tilby cd-drivverk i samme dings som streamer så håper jo HEOS får ut fingeren. Moderne, brukervennlige løsninger bør jo ha Tidal Connet, Spotify Connect, og støtte for Deezer, Qobuz mfl, samt Bluetooth aptx/aac og Airplay 2. Da blir det opp til forbrukeren å velge tjenester, ikke "motsatt"
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jøss, på en så flott spiller/streamer burde Marantz kjenne sin besøkelsestid og få orden på det straks! Den er kanskje ikke Roon-ready heller slik at man kunne fått lurt det gjennom på den måten selv om det innebærer en betydelig kostnad i seg selv..
    De er ikke Roon Ready men har fått Roon Tested sertifisering.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Heos brukes vel også av Denon så dette angår mange brukere. Veldig rart om de velger ikke å implementere dette, jeg har faktisk tenkt på å anskaffe en slik ND8006, men ser at den også mangler Airplay...får finne noe annet. Synes Marantz generelt gjør noe smart ved å tilby cd-drivverk i samme dings som streamer så håper jo HEOS får ut fingeren. Moderne, brukervennlige løsninger bør jo ha Tidal Connet, Spotify Connect, og støtte for Deezer, Qobuz mfl, samt Bluetooth aptx/aac og Airplay 2. Da blir det opp til forbrukeren å velge tjenester, ikke "motsatt"
    Skal gå an å bruke Airplay 2 på ND 8006
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja, ser nå at den er oppdatert. Det hjelper jo en del for oss med Apple.
    ND 8006 er absolutt noe for de som bruker cd og streaming.
    Er ikke så begeistret for HEOS men har lagret favoritt radiokanaler som er der med et tastetrykk.
    Det å søke med HEOS på streamingtjenester er knotete. Bruker Tidal og det fungerer greit nok.
    Men kan settes opp med Roon eller andre tredjeparts apper som nevnt over.
    Lydmessig bra med tanke på prisen, og veldig kjekk å bruke som transport med ekstern Dac hvis man vil løfte lyden videre.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    ND 8006 er absolutt noe for de som bruker cd og streaming.
    Er ikke så begeistret for HEOS men har lagret favoritt radiokanaler som er der med et tastetrykk.
    Det å søke med HEOS på streamingtjenester er knotete. Bruker Tidal og det fungerer greit nok.
    Men kan settes opp med Roon eller andre tredjeparts apper som nevnt over.
    Lydmessig bra med tanke på prisen, og veldig kjekk å bruke som transport med ekstern Dac hvis man vil løfte lyden videre.
    Om jeg skal ha denne, blir det på hytta...:)
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Hehe:)
    Forstår.
    Forøvrig så testet jeg denne streameren opp mot streamere som sitter i
    Mytek Brooklyn Bridge og PS audio Dac, og foretrakk lyden via ND 8006.
    På hvilken måte ?
    hvis man bruker ( som jeg og sikker mange andre gjør) Roon Nucleus, kan det bli mye forskjell om man bruker PS audio sin bridge eller en annen streamer?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Så hvilken app kan heg beuke gjennom iphone ? Hadde mconnect på Gato og det var katastrofe
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    HEOS er uaktuelt da Tidal er ubrukelig gjennom den og Qobus finnes ikke!
    Da har jeg 2 valg, enten vente på Sporify hifi eller bytte ut streameren
    Det er elendige greier i så fall. Qobuz er et must slik ting er nå for tiden. Ingen vet noe om Spotify hifi vedr formater osv ennå.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Testet Mconnect nå på Tidal og får 24bit48htz så det fungerer men appen suger som Heos. Ikke teste Qobuz ennå gjennom mconnect
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Airplay fungerer her men kun 16/44 men vet ærlig talt ikke om jeg hører forskjell kontra Tidal master/Qobuz highrez, tror dog både iphone og ipad er for gammelt for airplay 2
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Pga tordenvær så døde min Marantz SR7012 og ble erstattet av 7015.

    Noen som har erfaring med denne? Spec messig ser den klin lik ut som 7012, bortsett fra mer features. Men ... jeg innbiller meg den låter betraktelig bedre?
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Pga tordenvær så døde min Marantz SR7012 og ble erstattet av 7015.

    Noen som har erfaring med denne? Spec messig ser den klin lik ut som 7012, bortsett fra mer features. Men ... jeg innbiller meg den låter betraktelig bedre?
    Det tror jeg ikke. Samme fosterkere, kankje flere watt ? Jeg synes det å bytte receiver hver år/to år er rett og slett bortkaste penger, til mindre man går opp veldig i pris/kvalitet
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Som du ser, audio er identisk, basert på ‘Power rarings’ ‘ minimum i mpedance load’’Power Supply’’transformer type’ ‘ total harmonic distorsion’ ‘damping factor’ ‘ signal to noise ratio’ og andre små ting.
    det er video ‘features’ som er blitt oppgradert, HDR10+ etc etc. noe som jeg setter ingen pris for siden jeg bruker receiverer kun til audio, for video greier handler jeg blu-ray , universal spillere eller skjermer av kvalitet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Selve effektforsterkerne er muligens de samme. Men kanskje chipset og DACer er noe annet?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har jo begge to, så en titt under lokket kunne vært interessant....
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    De er helt identiske og til og med, noen tester ga marginal bedre karakter til ‘amplifiers’ som finnes i SR 7012’ (???)
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Jeg selv har SR 7012 og vurderte SR 7015, heldigvis leste mye om dem før innkjøp. Jeg kunne vurdere ( hvis jeg hadde hatt problemer med min SR7012, den SR 8012.
    må si at jeg bruker Marantzen kun til filmer, i en 5.1.4 oppsett så jeg synes den er helt ok for meg akkurat nå. Til musikk bruker jeg noen annen , rør, ekstern DAC og elektroestater.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg fant noen bilder av innmaten, og de ser ikke helt like ut. Bildene avslører naturlig nok ikke all verden, men visse ting er vitterlig forskjellig.

    7012
    20210718_214240.jpg


    7015
    marantz-sr7015-4.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok ok... det er utvilsomt noen forskjeller mellom 7012 og 7015. Førstnevnte hadde et svakt bakgrunns-sus. Ikke plagsomt, men klart hørbart når man skrudde opp volumet. 7015 derimot er helt stille.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    283
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Aldri har jeg opplev bakgrunns-sus eller noen som helst ulyder. Det eneste grunn jeg hører ikke musikk gjennom SR 7012 er at den låter litt skarpere enn jeg tåler ( mer enn 20 m.); selvklart jeg foretrekker mitt stereo oppsett ( minst 10 ganger dyrere bare i forterkeri+DAC ) men de få gangene jeg har bruk den som streamer+fosterker ( rent nysgjerrighet) , den var ikke dårlig i det hele tatt, spesielt med tanke på prisen. Med en god videomaskin ( Oppo 203 ) , godt skjerm ( LG Oled W9) og M Logan 5.1.4 jeg er veldig fornøyd
    ikke tenkt mer på saken, bli glad i SR 7015 og prøv å ordne SR 7012 for videre salg, den er forsatt en godt alternativ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn