Marantz sine venner

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    blir morro å se hva de havner på i pris.. og trenger ikke være for smått.. :)

    PM ki Pearl sto ikke tilbake for pm 11s3 :) hadde valget stått mellom de to i dag hadde pearl havnet i hus igjen framfor pm11 :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    blir morro å se hva de havner på i pris.. og trenger ikke være for smått.. :)

    PM ki Pearl sto ikke tilbake for pm 11s3 :) hadde valget stått mellom de to i dag hadde pearl havnet i hus igjen framfor pm11 :)
    Har hatt PM-11S3 og den var råbra. Hva var bedre med Pearl?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Heisann marantz venner. Noen her som har Marantz 8012 og som vil dele erfaringer. Jeg tenker spes på om den klarer å drive full atmos 7.2.4 alene? Grunnen til at jeg spør er at jeg sitter idag med lillebror sr7010 som ikke klarer å drive 9 kanaler. Men sammen med Sherwood effekttrinnet jeg bruker på 7 kanaler så er det ingen trøbbel. Jeg bruker denne nå til å biamp front, senter og det ene atmos paret. Dvs sr7010 driver surround, surround back og det andre atmos paret. Er absolutt ikke noen problem.

    Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer sterkt på å bytte ut marantz & sherwood trinnet. Til en integrert og jeg håper jeg får en oppgradering på 2 kanals biten uten å miste den gode film opplevelsen jeg har. Er så i tvil fordi jeg egentlig er sinnsykt fornøyd slik stååa er idag.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    For de som måtte snuse på SR6012. Har nylig, ca. 2mnd siden, anskaffet meg overnevnte som et ledd i en "nedgradering" av kinoen.

    Vel, en direkte nedgradering har det altså ikke blitt. Jeg kommer fra en lang rekke med SR7-serie, 7005, 7008, 7010 og 7011. Hadde kjøpt inn 7012, men solgte den videre uåpnet.

    Som dere ser så har jeg relativ god kjennskap til produktene i 7-serien. Og var dermed hellig overbevist om at det nå kom til å bli en vesentlig nedgradering å gå over til 6012. Men det har det så absolutt ikke blitt. Ja det mangler litt power, fjernkontrollen er "billigere" og mangler praktisk bakgrunnsbelysning, den fysiske størrelsen er mindre (ser litt pinglete ut) og det mangler kobber skruer. Men bortsett fra disse tingene så har jeg så langt ikke savnet noe(!).

    Forsterkeren leverer både i multikanal og i stereo fult på høyde med SR7010/7011. Jeg kan faktisk ikke si at jeg hører noen større forskjeller i mitt oppsett. Noen mikro detaljer kan det kanskje mangle, men det er jeg faktisk ikke sikker på. Kan bare være at jeg vil at det skal mangle for å forsvare mine år med 7-serien.

    Det kan også være slik at 6012 overgår de tidligere modellen uten at jeg vet noe om det. Men poenget blir: Skal du investere i ny Marantz og skal kjøre på med ekstra effekttrinn, da er 6012 så absolutt verdt en titt og en lytt. Det blir ukas tips;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For de som måtte snuse på SR6012. Har nylig, ca. 2mnd siden, anskaffet meg overnevnte som et ledd i en "nedgradering" av kinoen.

    Vel, en direkte nedgradering har det altså ikke blitt. Jeg kommer fra en lang rekke med SR7-serie, 7005, 7008, 7010 og 7011. Hadde kjøpt inn 7012, men solgte den videre uåpnet.

    Som dere ser så har jeg relativ god kjennskap til produktene i 7-serien. Og var dermed hellig overbevist om at det nå kom til å bli en vesentlig nedgradering å gå over til 6012. Men det har det så absolutt ikke blitt. Ja det mangler litt power, fjernkontrollen er "billigere" og mangler praktisk bakgrunnsbelysning, den fysiske størrelsen er mindre (ser litt pinglete ut) og det mangler kobber skruer. Men bortsett fra disse tingene så har jeg så langt ikke savnet noe(!).

    Forsterkeren leverer både i multikanal og i stereo fult på høyde med SR7010/7011. Jeg kan faktisk ikke si at jeg hører noen større forskjeller i mitt oppsett. Noen mikro detaljer kan det kanskje mangle, men det er jeg faktisk ikke sikker på. Kan bare være at jeg vil at det skal mangle for å forsvare mine år med 7-serien.

    Det kan også være slik at 6012 overgår de tidligere modellen uten at jeg vet noe om det. Men poenget blir: Skal du investere i ny Marantz og skal kjøre på med ekstra effekttrinn, da er 6012 så absolutt verdt en titt og en lytt. Det blir ukas tips;)
    For min del er slanking av komponenter viktig. Kjenner jeg er skikkelig usikker
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Har fått med meg at du må ned i size på anlegget ditt (silent reader av tråden din). Tenker du bør sjekke ut 6012. Den er mer kompakt og lettere å plassere i et lite rack, største bakdelen er nok at man bør ha effekttrinn på frontene.

    En annen ting som jeg må trekke frem som positiv er at EQ er den samme som 7011/7012. Og man kan bruke audyssey appen som jeg mener er relativt god med mange valg muligheter og innstillinger. Appen er helt klart verdt de 200,- som den koster i innkjøp.

    Kjører man høyde/tak kanaler så følger Auro med gratis. Og man har altså mulighet for like mange kanaler som med storebroren, noe som overrasket meg litt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for tips. Om jeg må ha ekstra effekt kanaler, så kan jeg like gjerne beholde dagens forsterker sett. Så jeg sikter meg inn på 8012.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med meget grom og lekker receiver :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel, fy flate jeg er imponert over sr 8012. Makan til reciver har jeg rett og slett ikke vert borti. Jeg var litt bekymret for om den kunne dra alle de 11 høyttalerene i kinoen. Absolutt ingen grunn til bekymring. Trøkket og lettheten og skyvet jeg nå har i kinoen har jeg ikke hatt før. Synes også den er enda mer dynamisk og gir enda større forskjeller mellom bakrunn støy og plutselige pistol / hagleskudd. Lyd boblen er enda bedre enn før. Har noen klipp jeg ser for å sjekke ut det. Blant annet et demospor fra et starwars spill.. Der skjer det mye bak, over og rundt om deg. Denne har aldri vert så god som den var nå. Og jeg vet jeg kan hente ut enda mer da jeg ikke har vert å etterjustert noe annet enn delefrekvens, hvor langt opp audessy skal jobbe og jeg har lagt på noen db på film. Så det er flere parametere jeg ikke har justert enda, som jeg vet kan gi enda bedre opplevelse av film.

    Her er par bilder av testingen på film.

    DSC_0964.jpg


    DSC_0965.jpg


    DSC_0966.jpg


    Den svare stripa på bilde er bare for at jeg dro lerretet litt langt ned.

    Mektig imponert over denne SR8012
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En liten rapport fra en fornøyd Marantz eier.

    Har nå hatt min SR8012 en periode. Hva er inntrykkene nå etter at den første gleden av å ha fått inn en ny boks har lagt seg. Kortversionen er akkurat den samme. Dette er virkelig en god reciver med svært god lyd i 2 og flere kanaler.

    Den litt lengre er:
    Marantz SR8012 er virkelig en flott reciver, Den har nok kraft til å dra mine 11 høyttalere til referance nivå om jeg skulle ønske dette. Vanligvis så ser jeg film på - 10 til - 5 fra ref nivå. På musikk så ligger jeg på ca - 15 til - 10. Noe mer når jeg bruker vinyl. Bruker da ekstern Riaa
    Lyden da, hva skal man si om den. Jo innrykket fra de første dagene har holdt seg. SR8012 virker å ha en noe mer direkte spillestil enn både pm11s3 og sr7010. Den har fremdeles den kjente marantz lyden, den litt varme og meget musikalske lyden man kjenner så godt. Men i SR8012 så har de likevel fått den til å vere dirkete, med skikkelig guts. Merker dette spesiellt på bassen og mellomtonen. Mer attack, mer sprut, den virker mer våken og klar.

    Samspillet med mine Triangle høyttalere er rett og slett med mine ører svært bra. Jeg tørr faktisk si at dette er den beste lyden jeg har hatt.
    Avspilling fra heos med pc og reciver tilkoblet nettet går som en drøm, og jeg har store problem med å høre forskjell på det og cd plate/spiller tilkoblet digitalt via spdif når jeg spiller de samme platene. Så i mitt oppsett så trenger jeg faktisk kun SR8012, platespiller, riaa og film avspiller.

    Med den nye appen man kan bruke på å justere ulike saker og ting. Er for meg en svært positiv ting. Jeg stopper audessy nå på 1200hz. Så alt over der går igjennom uten påvirkning. Noe som hos meg fører til at musikk slipper på en helt annen måte enn tidligere. Noe annet som de har gjort på 8012 er mulighet til å lagre preset på usb pinne. Dvs, siden jeg liker å skru litt lyd. Så kan jeg gå tilbake til den lyden jeg hadde om jeg roter meg bort. Eller om jeg kjører ny runde Audessy og den bommer helt. Så inn med usb brikka, og der sitter lyden igjen.

    Rom og størrelse på lyden er som før. Det er stort, dypt og bredt. Samtidig som at pinpoint sitter, Det er lett å se de ulike lagene i musikken. Man hører enkelt at feks trommisen ofte sitter lenger ifra scenekanten enn vokalisten.

    Er skikkelig glad for å ha hoppet fra noe jeg var svært fornøyd med til noe nytt. Det ville vise seg å vere et meget bra valg for min del. Anbefales på det varmeste herfra. Om du er nyskjerrig og vil høre hva denne boksen kan, så tar du bare kontakt.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Til og med The Shy likte det han hørte... Sier vel egentlig ganske mye det.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Recivere i dag er tusenkunstnere..
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Skjønner godt hva du mener Retep:) Marantz og Klipsch Atmos spiller fantastisk både på film og musikk!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Recivere i dag er tusenkunstnere..
    Jeg har sagt det før, men er helt enig med deg. Det er jaggu utrolig mye go'lyd i en slik boks. Holder for meg i lange baner. Og ned tanke på alt man kan gjøre med en reciver når det kommer til justering ol. Så er det nok flere som burde ha gått for det enn en ren stereo forsterker.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner godt hva du mener Retep:) Marantz og Klipsch Atmos spiller fantastisk både på film og musikk!
    Stemmer det, du hadde marantz du. Savner du heller ikke noe med reciver i forhold til ren stereo forsterker?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Har forresten prøvd å invitere slike som synes det. Omtrent ingen av de med dyre oppsett er intr i å ta turen. Er jo tross alt bare en surround reciver. Jeg er likevel helt sikker på at haka hadde detti i gulvet med et brak.. Så haddekommwntareje veer positive men at det mangler luft og detaljer som dyre hiend forsterkere og høyttalere gir. Har hørt den før noen ganger.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Har forresten prøvd å invitere slike som synes det. Omtrent ingen av de med dyre oppsett er intr i å ta turen. Er jo tross alt bare en surround reciver. Jeg er likevel helt sikker på at haka hadde detti i gulvet med et brak.. Så haddekommwntareje veer positive men at det mangler luft og detaljer som dyre hiend forsterkere og høyttalere gir. Har hørt den før noen ganger.
    Hehe - "hardcore stereogutta" kan nok ikke nedverdige seg til slikt kan du vite ;)

    Jeg vil vel gå såpass langt å si at de aller fleste rene stereoprodusentene er håpløst gammeldagse.
    Hadde dem bare kommet med funksjonene mtp. streaming og submulighetene til receiverene , men bare i to kanaler hadde jo mye vært gjort :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Har forresten prøvd å invitere slike som synes det. Omtrent ingen av de med dyre oppsett er intr i å ta turen. Er jo tross alt bare en surround reciver. Jeg er likevel helt sikker på at haka hadde detti i gulvet med et brak.. Så haddekommwntareje veer positive men at det mangler luft og detaljer som dyre hiend forsterkere og høyttalere gir. Har hørt den før noen ganger.
    Hehe - "hardcore stereogutta" kan nok ikke nedverdige seg til slikt kan du vite ;)

    Jeg vil vel gå såpass langt å si at de aller fleste rene stereoprodusentene er håpløst gammeldagse.
    Hadde dem bare kommet med funksjonene mtp. streaming og submulighetene til receiverene , men bare i to kanaler hadde jo mye vært gjort :)
    Enig i det. Et annet problem er jo at de henger seg opp i myter, og tror fremdeles på de. Til og med jeg husker tilbake til en tid da kino Recivere var håpløst mye dårligere enn likt prisa stereo amper til 2 kanals musikk. Slik er det ikke lenger. Moderne Recivere og kino preamper har kommet seg virkelig langt. Vil vel påstå at min SR8012 er helt på høyde med pm11s3. Og som du sier, tar man med i betraktningen mulighetene med å dele bort, tids justere, EQ-E så er jeg ivertfall lite i tvil på hva jeg ville anbefale. Nå skal man legge til at mine høyttalere er en lett /grei last for forsterker. Så med andre høyttalere så kanskje det hadde blitt annerledes..?

    Er uansett så fornøyd nå med lyden her, lett å bruke, fungerer hver eneste gang. At jeg går nok en serdeles fin høst imøte.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Har forresten prøvd å invitere slike som synes det. Omtrent ingen av de med dyre oppsett er intr i å ta turen. Er jo tross alt bare en surround reciver. Jeg er likevel helt sikker på at haka hadde detti i gulvet med et brak.. Så haddekommwntareje veer positive men at det mangler luft og detaljer som dyre hiend forsterkere og høyttalere gir. Har hørt den før noen ganger.
    Hehe - "hardcore stereogutta" kan nok ikke nedverdige seg til slikt kan du vite ;)

    Jeg vil vel gå såpass langt å si at de aller fleste rene stereoprodusentene er håpløst gammeldagse.
    Hadde dem bare kommet med funksjonene mtp. streaming og submulighetene til receiverene , men bare i to kanaler hadde jo mye vært gjort :)
    Enig i det. Et annet problem er jo at de henger seg opp i myter, og tror fremdeles på de. Til og med jeg husker tilbake til en tid da kino Recivere var håpløst mye dårligere enn likt prisa stereo amper til 2 kanals musikk. Slik er det ikke lenger. Moderne Recivere og kino preamper har kommet seg virkelig langt. Vil vel påstå at min SR8012 er helt på høyde med pm11s3. Og som du sier, tar man med i betraktningen mulighetene med å dele bort, tids justere, EQ-E så er jeg ivertfall lite i tvil på hva jeg ville anbefale. Nå skal man legge til at mine høyttalere er en lett /grei last for forsterker. Så med andre høyttalere så kanskje det hadde blitt annerledes..?

    Er uansett så fornøyd nå med lyden her, lett å bruke, fungerer hver eneste gang. At jeg går nok en serdeles fin høst imøte.
    Enig med du :)
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Har forresten prøvd å invitere slike som synes det. Omtrent ingen av de med dyre oppsett er intr i å ta turen. Er jo tross alt bare en surround reciver. Jeg er likevel helt sikker på at haka hadde detti i gulvet med et brak.. Så haddekommwntareje veer positive men at det mangler luft og detaljer som dyre hiend forsterkere og høyttalere gir. Har hørt den før noen ganger.
    Det aller viktigste må vel være at en er fornøyd med sitt eget oppsett, uansett om det er en receiver eller ett separat forforsterker/ effektforsterker high-end eller ikke, det er vel nesten ingensteds det har vært så stor utvikling enn innen hjemmekino lyd gjengivelse i de siste årene, at enkelte har "fordommer" imot hjemmekino produkter brukt innen 2 kanals musikk gjengivelse må nesten de selv stå for, Marantz har så stor erfaring med å levere virkelige gode "rene" stereo produkter at jeg overhodet ikke betviler at hjemmekino produktene deres virkelig holder mål, også som 2 kanals stereo gjengivelse. Har ikke selv fått lyttet til noen av Marantz sine hjemmekino receivere dessverre, og hadde jeg ikke bodd så langt unna skulle jeg med glede kommet å lyttet til ditt oppsett Retep..! :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Har forresten prøvd å invitere slike som synes det. Omtrent ingen av de med dyre oppsett er intr i å ta turen. Er jo tross alt bare en surround reciver. Jeg er likevel helt sikker på at haka hadde detti i gulvet med et brak.. Så haddekommwntareje veer positive men at det mangler luft og detaljer som dyre hiend forsterkere og høyttalere gir. Har hørt den før noen ganger.
    Det aller viktigste må vel være at en er fornøyd med sitt eget oppsett, uansett om det er en receiver eller ett separat forforsterker/ effektforsterker high-end eller ikke, det er vel nesten ingensteds det har vært så stor utvikling enn innen hjemmekino lyd gjengivelse i de siste årene, at enkelte har "fordommer" imot hjemmekino produkter brukt innen 2 kanals musikk gjengivelse må nesten de selv stå for, Marantz har så stor erfaring med å levere virkelige gode "rene" stereo produkter at jeg overhodet ikke betviler at hjemmekino produktene deres virkelig holder mål, også som 2 kanals stereo gjengivelse. Har ikke selv fått lyttet til noen av Marantz sine hjemmekino receivere dessverre, og hadde jeg ikke bodd så langt unna skulle jeg med glede kommet å lyttet til ditt oppsett Retep..! :)
    Skulle du finne ut at du skulle ta seg en Oslo tur, si ifra. Kan love deg god kaffe i vertfall.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Har forresten prøvd å invitere slike som synes det. Omtrent ingen av de med dyre oppsett er intr i å ta turen. Er jo tross alt bare en surround reciver. Jeg er likevel helt sikker på at haka hadde detti i gulvet med et brak.. Så haddekommwntareje veer positive men at det mangler luft og detaljer som dyre hiend forsterkere og høyttalere gir. Har hørt den før noen ganger.
    Hehe - "hardcore stereogutta" kan nok ikke nedverdige seg til slikt kan du vite ;)

    Jeg vil vel gå såpass langt å si at de aller fleste rene stereoprodusentene er håpløst gammeldagse.
    Hadde dem bare kommet med funksjonene mtp. streaming og submulighetene til receiverene , men bare i to kanaler hadde jo mye vært gjort :)
    Enig i det. Et annet problem er jo at de henger seg opp i myter, og tror fremdeles på de. Til og med jeg husker tilbake til en tid da kino Recivere var håpløst mye dårligere enn likt prisa stereo amper til 2 kanals musikk. Slik er det ikke lenger. Moderne Recivere og kino preamper har kommet seg virkelig langt. Vil vel påstå at min SR8012 er helt på høyde med pm11s3. Og som du sier, tar man med i betraktningen mulighetene med å dele bort, tids justere, EQ-E så er jeg ivertfall lite i tvil på hva jeg ville anbefale. Nå skal man legge til at mine høyttalere er en lett /grei last for forsterker. Så med andre høyttalere så kanskje det hadde blitt annerledes..?

    Er uansett så fornøyd nå med lyden her, lett å bruke, fungerer hver eneste gang. At jeg går nok en serdeles fin høst imøte.
    Dette synes jeg var veldig interessant. Nå har jeg forsøkt en rekke "vanlig" stereoforsterkere de siste årene (Devialet 120/200, Hegel H300/80/H160/190, Naim Supernait 2, Denon PMA 2500/1600, Rega Brio R, McIntosh 6900/8000 m.fl), men ikke kommet i mål lydmessig. Lyden er gjerne blitt for pågående i øvre mellomtone/diskant, for "teknisk" eller for "sjelløs". Nå lurer jeg på om Marantz SR8012 kan være greia?

    Det jeg gjerne skulle hatt, er en forsterker som er god som stereoforsterker BÅDE på musikk og film, og som har litt varme i klangen, men som samtidig har høy "moro-faktor" og gir "foten" på rockemusikk. De tidligere Marantz`ene som jeg har prøvd, har egentlig vært bra klangmessige, men kanskje litt for "laidbacke" og sedate (kjedelige) i fremførelsen. Er den nevnte Maratz`n SR8012 mer gøyal enn tidligere? Kanskje romkorreksjon kan være en løsning for et problematisk rom? Og hvor gode er de interne dac`ene?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Har vært Marantz venn lenge, men er nå i ferd med å bli uvenn med min sr7010... :)
    Den overoppheter veldig lett og slår seg av.
    Står i eco modus, stort sett greit med luft rundt og foran og bak på denne i racket.
    Noen forslag til hva som kan være feil?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe - "hardcore stereogutta" kan nok ikke nedverdige seg til slikt kan du vite ;)

    Jeg vil vel gå såpass langt å si at de aller fleste rene stereoprodusentene er håpløst gammeldagse.
    Hadde dem bare kommet med funksjonene mtp. streaming og submulighetene til receiverene , men bare i to kanaler hadde jo mye vært gjort :)
    Enig i det. Et annet problem er jo at de henger seg opp i myter, og tror fremdeles på de. Til og med jeg husker tilbake til en tid da kino Recivere var håpløst mye dårligere enn likt prisa stereo amper til 2 kanals musikk. Slik er det ikke lenger. Moderne Recivere og kino preamper har kommet seg virkelig langt. Vil vel påstå at min SR8012 er helt på høyde med pm11s3. Og som du sier, tar man med i betraktningen mulighetene med å dele bort, tids justere, EQ-E så er jeg ivertfall lite i tvil på hva jeg ville anbefale. Nå skal man legge til at mine høyttalere er en lett /grei last for forsterker. Så med andre høyttalere så kanskje det hadde blitt annerledes..?

    Er uansett så fornøyd nå med lyden her, lett å bruke, fungerer hver eneste gang. At jeg går nok en serdeles fin høst imøte.
    Dette synes jeg var veldig interessant. Nå har jeg forsøkt en rekke "vanlig" stereoforsterkere de siste årene (Devialet 120/200, Hegel H300/80/H160/190, Naim Supernait 2, Denon PMA 2500/1600, Rega Brio R, McIntosh 6900/8000 m.fl), men ikke kommet i mål lydmessig. Lyden er gjerne blitt for pågående i øvre mellomtone/diskant, for "teknisk" eller for "sjelløs". Nå lurer jeg på om Marantz SR8012 kan være greia?

    Det jeg gjerne skulle hatt, er en forsterker som er god som stereoforsterker BÅDE på musikk og film, og som har litt varme i klangen, men som samtidig har høy "moro-faktor" og gir "foten" på rockemusikk. De tidligere Marantz`ene som jeg har prøvd, har egentlig vært bra klangmessige, men kanskje litt for "laidbacke" og sedate (kjedelige) i fremførelsen. Er den nevnte Maratz`n SR8012 mer gøyal enn tidligere? Kanskje romkorreksjon kan være en løsning for et problematisk rom? Og hvor gode er de interne dac`ene?
    Jeg synes 8012 er mere eksplosiv enn tidligere marantz. Den har fremdels den litt varme lyden. Men er mye mer direkte enn de jeg har hatt før.. Dacen er i vertfall god nok til at jeg ikke engang vurderer dedikert dac.

    Kom gjerne å høre, og ta med deg din forsterker, så kan du få høre forskjellene. Morrofaktoren kan du stille selv. Er det som er så sinnsykt gøy med en reciver. Noen knepp opp på subbene så er du der.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Moro at du fortsatt er fornøyd.
    Og det er jo helt utrolig at det også går an å spille musikk i to kanaler med en "kringlydsboks" - det er jo ifølge enkelte helt ubrukelig ;)
    Har forresten prøvd å invitere slike som synes det. Omtrent ingen av de med dyre oppsett er intr i å ta turen. Er jo tross alt bare en surround reciver. Jeg er likevel helt sikker på at haka hadde detti i gulvet med et brak.. Så haddekommwntareje veer positive men at det mangler luft og detaljer som dyre hiend forsterkere og høyttalere gir. Har hørt den før noen ganger.
    Det aller viktigste må vel være at en er fornøyd med sitt eget oppsett, uansett om det er en receiver eller ett separat forforsterker/ effektforsterker high-end eller ikke, det er vel nesten ingensteds det har vært så stor utvikling enn innen hjemmekino lyd gjengivelse i de siste årene, at enkelte har "fordommer" imot hjemmekino produkter brukt innen 2 kanals musikk gjengivelse må nesten de selv stå for, Marantz har så stor erfaring med å levere virkelige gode "rene" stereo produkter at jeg overhodet ikke betviler at hjemmekino produktene deres virkelig holder mål, også som 2 kanals stereo gjengivelse. Har ikke selv fått lyttet til noen av Marantz sine hjemmekino receivere dessverre, og hadde jeg ikke bodd så langt unna skulle jeg med glede kommet å lyttet til ditt oppsett Retep..! :)
    Selfølgelig er det det viktigste. Men folk sitter fast i gamle myter noe som jeg desverre irriterer meg over. Og som jeg forgjeves prøver å gjøre noe med.
    Her er en tebktt situasjon.

    Ole skal ha ny forsterker til sine hyttalere og sub. Han har anlegget i stua hvor kona sier ser er greit att det står. Ole skal koble til LP spiller, cd spiller, tv tuner, bluray spiller og streamer. Han bryr seg kun om stereo, men har en del bluray film han liker å se innimellom. Men daglig bruk er stereo. Ole har høyttalere på 8ohm nominell impedans og de gir 90db med 1 watt. Budsjettet totalt er 25000.

    Da kan han Ole kjøpe seg en ny niderne stor hjemmekino forsterker. Og få alle tilkoblingene han har bruk for i en boks. Han får mulighet til å dele av fronter mot sub. Kjøre romkorreksjon på alle kildene, øke nivået i subben for å få litt mer gøy faktor når han trenger det.

    Eller han må lete etter en stereo forsterker med alle de digitale inngangene han trenger. Ikke får han mulighet til å justere lyden, frontene må spille helt ned og sub må inn under avrullig frekvens om man skal følge de normer som er hos "stereo folket". Kanskje må Ole bruke noe av budsjettet til en ny dac, kanskje han ikke kan få alt koblet til..

    Ser man poenget?

    Klart er man stereo entusiast og alt skal vere analogt, ingen adc etter at signalet har blitt analigt. Så er det jo en ting. Men for 95% av de som holder på med lyd som hobby, så er jeg rimelig sikker på at feks sr8012 til 30.000 vil gi bedre lyd enn et anlegg med feks. Streamer til 5000kr, dac til 8000kr, kabler til dette til 2000kr. Og forsterker til 15000kr.

    Anyway så synes jeg kinoamper idag ikke får den erkjennelsen de fortjener. Da de går under samme "ulla" som sine eldre brødre.. Av folk som har vert med en stund og opplevd Recivere for 10-15år siden. Og som de som nå skal gå fra sitt første komf anlegg til en større og bedre lyd. Ser opp til fordi de sitter med feks, Mcintosh, Electocompaniet, jeff Roland osv. Store tunge merker flere kan bare drømme om. NB sier ikke at det er noe galt med de merkene! Bare at det har virkelig skjedd ting på reciver og kino preamper når det kommer til stereo lyd.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vært Marantz venn lenge, men er nå i ferd med å bli uvenn med min sr7010... :)
    Den overoppheter veldig lett og slår seg av.
    Står i eco modus, stort sett greit med luft rundt og foran og bak på denne i racket.
    Noen forslag til hva som kan være feil?
    Hva er greit med luft?
    7010 trenger skikkelig god plass og luft rundt seg. Den blir svært varm. Har du ikke andre plasseringsmuligheter der den feks står fritt, så må du inn med aktiv kjøling. Feks en stor pc vifte som drar luta ut av kabinettet. Eller fra hylla den står i. 7010 trenger virkelig stor plass, både til sidene og over.

    Komplett og andre har noen vifter som er i et kabinett og drar luften ut fra reciver og blåser den ene mot front, bak eller opp fra den. Kan vere verdt å teste. Husker ikke hva de heter.
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Nok luft er det, den hadde ingen problemer med varme før jeg koblet til ekstern effekt.
    Med to forskjellige effektforsterkere har den blitt mye varmere enn uten, og det er vel ikke normalt? (Og nei, effekten står 1 1/2m unna, så ingen varme fra den:) )
     

    Leemix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    323
    Antall liker
    59
    Nok luft er det, den hadde ingen problemer med varme før jeg koblet til ekstern effekt.
    Med to forskjellige effektforsterkere har den blitt mye varmere enn uten, og det er vel ikke normalt? (Og nei, effekten står 1 1/2m unna, så ingen varme fra den:) )
    Det har jo vært unormalt varmt nå en stund så kan være det som er det største problemet. Kjølesystemet som ble nevt tidligere er nok AC Infinity Aircom S og T seriene. Jeg har nettopp kjøpt en T8 og den fungerer knall på min av8805 som ble veldig varm nå i heten. Marantz/denon blir ofte ganske varme så en kjøleenhet kan forlenge levetiden.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Nok luft er det, den hadde ingen problemer med varme før jeg koblet til ekstern effekt.
    Med to forskjellige effektforsterkere har den blitt mye varmere enn uten, og det er vel ikke normalt? (Og nei, effekten står 1 1/2m unna, så ingen varme fra den:) )
    Det har jo vært unormalt varmt nå en stund så kan være det som er det største problemet. Kjølesystemet som ble nevt tidligere er nok AC Infinity Aircom S og T seriene. Jeg har nettopp kjøpt en T8 og den fungerer knall på min av8805 som ble veldig varm nå i heten. Marantz/denon blir ofte ganske varme så en kjøleenhet kan forlenge levetiden.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hei, takker for tips, skal se nøyere på de.
    Når man har fri åpning foran og bak, men "tak" over, blir det da korrekt med "Rear exhaust" eller "Top exhaust"?

    Tar uansett kontakt med elesco/Dalen for service nå da den fortsatt er godt innafor garantiperioden.

    MVh
    Geir
     

    Leemix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    323
    Antall liker
    59
    Nok luft er det, den hadde ingen problemer med varme før jeg koblet til ekstern effekt.
    Med to forskjellige effektforsterkere har den blitt mye varmere enn uten, og det er vel ikke normalt? (Og nei, effekten står 1 1/2m unna, så ingen varme fra den:) )
    Det har jo vært unormalt varmt nå en stund så kan være det som er det største problemet. Kjølesystemet som ble nevt tidligere er nok AC Infinity Aircom S og T seriene. Jeg har nettopp kjøpt en T8 og den fungerer knall på min av8805 som ble veldig varm nå i heten. Marantz/denon blir ofte ganske varme så en kjøleenhet kan forlenge levetiden.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hei, takker for tips, skal se nøyere på de.
    Når man har fri åpning foran og bak, men "tak" over, blir det da korrekt med "Rear exhaust" eller "Top exhaust"?

    Tar uansett kontakt med elesco/Dalen for service nå da den fortsatt er godt innafor garantiperioden.

    MVh
    Geir
    Kommer nok litt ann på hvor mye rom over om du bør gå for front eller back i stedet for top. Du kan ta kontakt med VFI som det er link til på komplett sine sider for AC produktene, de er veldig hjelpsomme.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må si meg enig med det Retep skriver tidligere, angående fleksibilitet.

    Hadde tidligere en Parasound P7(Pre-amp) og Nuforce DAC-9, og ASR-Riia, i tillegg til Nuforce 7-kanals effektforsterker.
    Med Parasound ble det mye ledninger, siden den var analog, og nypris tidligere var ca 20 000kr. DAC-9 kostet over 10 000.

    Etter overgang til AV7704, har jeg mye større muligheter til avspilling, og mindre ledninger, til en lavere pris.

    Så med SR8012 får en også utrolig mye for pengene. Mange kanaler, streaming, høyoppløst avspilling, og romkorreksjon.
    Alt i en "boks", som burde holde til de fleste behov.

    Så WAF er nok mye større for en "Marantz-boks" enn Riia, DAC, pre og effekt, som jeg hadde. Mange har jo en streamer i tillegg.

    Ville aldri i dag holdt meg til mange "bokser", når en ser hvor mange "bokser" f.eks en SR8012 erstatter.

    Hadde jeg ikke hatt min Nuforce effektforsterker, ville jeg nok byttet til f.eks SR8012 pga WAF.

    Sent fra min G8341 via Tapatalk
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hehe - "hardcore stereogutta" kan nok ikke nedverdige seg til slikt kan du vite ;)

    Jeg vil vel gå såpass langt å si at de aller fleste rene stereoprodusentene er håpløst gammeldagse.
    Hadde dem bare kommet med funksjonene mtp. streaming og submulighetene til receiverene , men bare i to kanaler hadde jo mye vært gjort :)
    Enig i det. Et annet problem er jo at de henger seg opp i myter, og tror fremdeles på de. Til og med jeg husker tilbake til en tid da kino Recivere var håpløst mye dårligere enn likt prisa stereo amper til 2 kanals musikk. Slik er det ikke lenger. Moderne Recivere og kino preamper har kommet seg virkelig langt. Vil vel påstå at min SR8012 er helt på høyde med pm11s3. Og som du sier, tar man med i betraktningen mulighetene med å dele bort, tids justere, EQ-E så er jeg ivertfall lite i tvil på hva jeg ville anbefale. Nå skal man legge til at mine høyttalere er en lett /grei last for forsterker. Så med andre høyttalere så kanskje det hadde blitt annerledes..?

    Er uansett så fornøyd nå med lyden her, lett å bruke, fungerer hver eneste gang. At jeg går nok en serdeles fin høst imøte.
    Dette synes jeg var veldig interessant. Nå har jeg forsøkt en rekke "vanlig" stereoforsterkere de siste årene (Devialet 120/200, Hegel H300/80/H160/190, Naim Supernait 2, Denon PMA 2500/1600, Rega Brio R, McIntosh 6900/8000 m.fl), men ikke kommet i mål lydmessig. Lyden er gjerne blitt for pågående i øvre mellomtone/diskant, for "teknisk" eller for "sjelløs". Nå lurer jeg på om Marantz SR8012 kan være greia?

    Det jeg gjerne skulle hatt, er en forsterker som er god som stereoforsterker BÅDE på musikk og film, og som har litt varme i klangen, men som samtidig har høy "moro-faktor" og gir "foten" på rockemusikk. De tidligere Marantz`ene som jeg har prøvd, har egentlig vært bra klangmessige, men kanskje litt for "laidbacke" og sedate (kjedelige) i fremførelsen. Er den nevnte Maratz`n SR8012 mer gøyal enn tidligere? Kanskje romkorreksjon kan være en løsning for et problematisk rom? Og hvor gode er de interne dac`ene?
    Jeg synes 8012 er mere eksplosiv enn tidligere marantz. Den har fremdels den litt varme lyden. Men er mye mer direkte enn de jeg har hatt før.. Dacen er i vertfall god nok til at jeg ikke engang vurderer dedikert dac.

    Kom gjerne å høre, og ta med deg din forsterker, så kan du få høre forskjellene. Morrofaktoren kan du stille selv. Er det som er så sinnsykt gøy med en reciver. Noen knepp opp på subbene så er du der.
    Takk for greit svar. Jeg vil starte fra "scratch" igjen, så det gjelder å finne noen brukbare høyttalere som ikke er for klangmessig analytiske. De må f.eks. ikke være høyere enn 1m, tilgjengelig i sort finish og må tåle å stå nær bakveggen (20-30 cm). Pæreform i lydsignatyren er også å foretrekke, dvs. tøffe i bassen, god og klar mellomtone og en heller avrundet diskant. Skal lure på om det finnes noe slikt?
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Gikk faktisk fra Yamaha CX-A5000 med 5 kanaler effekt til Marantz SR8012 nå i sommer. Joda jeg mistet nok litt pudder i forhold til en 5x300w effektblokk, men selv uten effektforsterker på Marantz'en føler jeg det er ett steg opp kvalitetmessig. Spesielt i film merker jeg det veldig. At jeg nå har Atmos og DTS:X støtte gjør heller ikke noe. Høyttalere i taket er nå på plass :)

    Har siden oppgradert med en Doxa 61 Light til å drive frontene, og avlaste receiveren litt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn