Manleys venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Noe av problemet er jo at dollarkursen har gått så mye opp. Prisene har jo nesten doblet seg siden jeg kjøpte for noen år siden. Bra for norsk eksportindustri. Men ikke for oss som handler Hi-Fi.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    var heller ingen som hadde en Manley Jumbo Shrimp å selge meg heller , før jeg endte opp med tilhørende Luxman pre til min effekt, innbiller meg fortsatt at Manley hadde gitt en mer lettlikende synergy her hos meg med så presise og neutrale høyttalere som jeg har , synd ikke flere tar seg råd til manley av de som allikevel befinner seg oppi dette sjiktet, virker for meg som veldig enkle men sofisikre og musikalsk komplette produkter :)
    mvh
    Ivan

    Kan godt være du har rett, Ivan. Jeg har jo forsøkt Luxman C-1000f sammen med M-800A, en kombi som skulle passe som hånd i hanske. Sammen med Manley Steelhead ble det utrolig bra. Men sammen med CD/DAC var det ikke fullt så vellykket. Alt var riktig nok "perfekt", men litt kjedelig. Behovet for rør for å sprite opp eller "farge" lyden var påtrengende etter min smak. Planen nå er å få testet ut en Cl-38U for å se hvordan det låter. Ellers er Audio Valve en spennende kombinasjon med Luxman. Det mangler imidlertid litt på oppløsningen.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    var heller ingen som hadde en Manley Jumbo Shrimp å selge meg heller , før jeg endte opp med tilhørende Luxman pre til min effekt, innbiller meg fortsatt at Manley hadde gitt en mer lettlikende synergy her hos meg med så presise og neutrale høyttalere som jeg har , synd ikke flere tar seg råd til manley av de som allikevel befinner seg oppi dette sjiktet, virker for meg som veldig enkle men sofisikre og musikalsk komplette produkter :)
    mvh
    Ivan

    Kan godt være du har rett, Ivan. Jeg har jo forsøkt Luxman C-1000f sammen med M-800A, en kombi som skulle passe som hånd i hanske. Sammen med Manley Steelhead ble det utrolig bra. Men sammen med CD/DAC var det ikke fullt så vellykket. Alt var riktig nok "perfekt", men litt kjedelig. Behovet for rør for å sprite opp eller "farge" lyden var påtrengende etter min smak. Planen nå er å få testet ut en Cl-38U for å se hvordan det låter. Ellers er Audio Valve en spennende kombinasjon med Luxman. Det mangler imidlertid litt på oppløsningen.
    helt enig akkurat det jeg sliter med også Luxman gjør alt riktig på en måte men savner litt sprudling og åpnere`` farger opplever også luxman som nesten for tight også på mine onkyo horn hybrider, har testet dem med mer up and go power fra 2 monoblokker fra jas audio og aldri hørt så rå knurring i basstrenger som da samtidig som trommer låt som trommer og ikke plast , og vakker musikk fremsto som nettop det, men der var det også rør pre inn i bildet, jeg hadde heller ikke der klart meg med fullt transistor oppsett :) håper rør dac-en jeg venter på fra ukraina med 6sn7 utgangsrør kan redde noe av neutraliteten og hjelpe med litt rør`` åpenhet i mellomtonen :) jeg også merker kilde match her som helt avgjørende for helheten også og ikke minst match av kilde likeså , bruker en hegel hd20 her i mellomtia og i mine ører er denne bare kjip,den er klar i hele registeret men thats it ,den vekker ikke mye liv i musikken :) CI-38U trur jeg kan bli knall lurte veldig på CL-38 fra 94-95 selv før det ble C-08, nesten så jeg angrer på at jeg ikke gikk for CL-38 men måtte bare prøve ut full combo i 08 serien :)
    ble litt avsporing men det tåler vi vel :)
    Mvh
    Ivan
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Litt avsporing her tåler vi veldig godt. :) Og som sagt, ga Manleyen akkurat den touchen av live og virkelighetsfølelse som skulle til. Den spiller imidlertid godt sammen men Audio valven også, og jeg fant ut at det ble litt råflott å sitte med to så kostbare preamper. Luxmanen ble derfor solgt. Angrer litt, men prøver ikke å se meg tilbake. Cl-38U er fortsatt rangert som klasse A i Stereophile, og den må avgjort prøves. Det kan jo også være at en Manley pre hadde vært flott....:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei Manley venner!

    Jeg titter etter et rør-oppsett om dagen. Blitt fascinert av Manley, spesielt etter Stereofil sitt lytterom under Horten messa.
    Er fornøyd også med de komponenter jeg besitter, så se på dette som nysgjerrighet og interesse for å teste ut div., inget ønske om å forbedre noe spesielt/definere krav o.l.
    Stereofil kara brukte 300b på Luxman. Lurer litt på om jeg istedenfor rent rør-oppsett skal gå for en 300b, evt. Jumbo Shrimp på en SS power. Noen som har erfaringer å dele?

    Også fått tilbud på en Stingray 2 Integrert. Men da blir man mere «låst», er heller ikke helt 100 på designet og alle rørene i drift.
    Hva sier Eve’s venner?
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Hei Manley venner!

    Jeg titter etter et rør-oppsett om dagen. Blitt fascinert av Manley, spesielt etter Stereofil sitt lytterom under Horten messa.
    Er fornøyd også med de komponenter jeg besitter, så se på dette som nysgjerrighet og interesse for å teste ut div., inget ønske om å forbedre noe spesielt/definere krav o.l.
    Stereofil kara brukte 300b på Luxman. Lurer litt på om jeg istedenfor rent rør-oppsett skal gå for en 300b, evt. Jumbo Shrimp på en SS power. Noen som har erfaringer å dele?

    Også fått tilbud på en Stingray 2 Integrert. Men da blir man mere «låst», er heller ikke helt 100 på designet og alle rørene i drift.
    Hva sier Eve’s venner?
    Hei

    Kjøpte meg et sett med monoblokkene Mahi for et par år siden.
    Angrer ikke et sekund. Har gitt meg mye musikkglede.
    Følg tråden fra innlegg 359 :)

    Sonicfrontiers
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg kjører et "hybridoppsett" med rør pre og SS Power. Kanskje litt av makelighetshensyn fordi det gjerne er lett å få til å låte uten for mye farging og artefakter.

    Hvis utgangspunktet er at forsterkeren skal ha en helt nøytral gjengivelse av det elektriske signalet, er SS effekttrinn et naturlig valg. "Fargingen" av lyden kan man da gjøre via preen. Ved kun å ha ett ledd med "egensignatur", får man lettere kontroll med hva man holder på med. Muligens finnes det rørprodukter der ute som gjengir signalet like nøytralt som gode SS, men jeg ser ikke helt vitsen med å "slite" med rør i effekttrinnet dersom SS gjør samme jobben.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei Sonic!

    Lest, men hva slags PRE bruker du? (Beklager om jeg har oversett det)
    Hei BritFi

    Jeg bruker en transistorsak fra Edge.
    Kunne tenkt meg å prøve rørpre fra Manley, men det blir en DIY etter hvert :)

    Sonicfrontiers
    Så de funker med trans på rør også ja, kjekt å vite:) Jeg heller litt mot rør-pre selv. Men gøy at det finnes flere veier mot magien.
     

    NK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2007
    Innlegg
    58
    Antall liker
    13
    Sted
    Bergen
    Jumbo Shrimp Fjernkontroll (Remora 22r)

    Jumbo Shrimp Fjernkontroll (Remora 22r)
    Hvis den slutter og fungere så prøv å reprogramere den, det fungerte for meg
    Hvordan det gjøres står i manualen som du kan laste ned
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjører et "hybridoppsett" med rør pre og SS Power. Kanskje litt av makelighetshensyn fordi det gjerne er lett å få til å låte uten for mye farging og artefakter.

    Hvis utgangspunktet er at forsterkeren skal ha en helt nøytral gjengivelse av det elektriske signalet, er SS effekttrinn et naturlig valg. "Fargingen" av lyden kan man da gjøre via preen. Ved kun å ha ett ledd med "egensignatur", får man lettere kontroll med hva man holder på med. Muligens finnes det rørprodukter der ute som gjengir signalet like nøytralt som gode SS, men jeg ser ikke helt vitsen med å "slite" med rør i effekttrinnet dersom SS gjør samme jobben.
    Ser absolutt poenget, og har vel kome til same konklusjon med tanke på å bruke ARC SP 10 saman med Vera Audio 400/1000 effektforsterkar. Det er mykje dyrare med utgangsrør enn småtrioder, sjølv om det er eit dusin slike i SP10. Men eg må innrømme at det var svært heftig å høyre Manley Neoclassic drive MBL med ymse forforsterkarar.....
    Eg har til gode å prøve Manley 300b-forforsterkaren, og no er eg snart klar for det. Det burde vere veldig greitt, sidan Veraen kan justere inngangen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    For å utnytte VERA's potensiale maksimalt bør den vel drives med et balansert signal.
    Hva sier Armand?
    Hvis en vil bruke en tilårskommen rørforsterker med ubalansert utgang til å drive en moderne forsterker med balanserte innganger er det relativt enkel å få til med et par Lundahl trafoer.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg brukar eit par overgangspluggar. Kjøpt på Ljudia for 15 kr/stk. Veldig billeg, og det verkar. Definitivt lettare enn å bygge SP 10 om til balansert.
    Fekk ikkje Veraen til å klippe sist, så eg tenkjer det går bra no også. Veraen er plassert rett i anlegget, men eg har lånt vekk XLR-rca-overgangane til skulen, og må inn på kontoret til rektor for å få tak i dei...det skjer vel i morgon eller i helga.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut til å fungere aldeles utmerka, sjølv om eg gjer dette på ein ubalansert måte. Det eg er redd for, er at SP10 med sine (minst) 34 år gamle kondisar skal ta til å oppføre seg ureglementert, og etter ein eventuell reparasjon, oppføre seg på ein mindre lydsympatisk måte enn det han gjer no....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som man sa i databransjen, den gang det fantes en..... "Don´t Touch A Running Thing...."
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Ser absolutt poenget, og har vel kome til same konklusjon med tanke på å bruke ARC SP 10 saman med Vera Audio 400/1000 effektforsterkar. Det er mykje dyrare med utgangsrør enn småtrioder, sjølv om det er eit dusin slike i SP10. Men eg må innrømme at det var svært heftig å høyre Manley Neoclassic drive MBL med ymse forforsterkarar.....
    Eg har til gode å prøve Manley 300b-forforsterkaren, og no er eg snart klar for det. Det burde vere veldig greitt, sidan Veraen kan justere inngangen.
    Prøver det også nå, en Manley Shrimp og en HegelH20. En veldig bra kombo. Det er litt mere kontroll i bassen med en SS i slutsteget, og som det blir nevnt, fordelen med rør i for'en. Mer holografi og mulighet til å justere fargingen av signalet.
     

    Jonlyd

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Har Neo-Clasic 300B RC pre amp. som er koblet mot Bob Carver 305 monoblokker, men må si jeg er veldig nysgjerrig på å prøve 300B monoblokkene fra Manley også. Regner med de spiller superfint sammens med pre ampen fra Manley.
    Jeg har Aerial Acoustics 9T høyttalere 90db følsomhet som kansje bør byttes ut mot noe enda mer følsomt.

    Noen med erfaringer med Manley NEO-CLASSIC SE/PP 300B Monoblocks som kan gi meg tips både med tanke på høyttalere og monoblokkene.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har Neo-Clasic 300B RC pre amp. som er koblet mot Bob Carver 305 monoblokker, men må si jeg er veldig nysgjerrig på å prøve 300B monoblokkene fra Manley også. Regner med de spiller superfint sammens med pre ampen fra Manley.
    Jeg har Aerial Acoustics 9T høyttalere 90db følsomhet som kansje bør byttes ut mot noe enda mer følsomt.

    Noen med erfaringer med Manley NEO-CLASSIC SE/PP 300B Monoblocks som kan gi meg tips både med tanke på høyttalere og monoblokkene.
    Jeg hadde forhørt meg hos Stereofil. I alle fall min erfaring er at de gir ganske ærlige svar.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde forhørt meg hos Stereofil. I alle fall min erfaring er at de gir ganske ærlige svar.
    Jeg hadde Manley Neo-Classic 300B monoblokker og 300B preamp i ca 5 år i mitt private anlegg til å drive først Tannoy Kensington GR og deretter GRF GR. Fantastisk kombinasjon, utrolig oppløst, smooth, dynamisk og med fyldige klangfarger med rette høyttalere. Kombinasjonen er overraskende bra på bass, jeg spiller mye RnB og hiphop, fungerte helt knall.
     

    Jonlyd

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Jeg hadde Manley Neo-Classic 300B monoblokker og 300B preamp i ca 5 år i mitt private anlegg til å drive først Tannoy Kensington GR og deretter GRF GR. Fantastisk kombinasjon, utrolig oppløst, smooth, dynamisk og med fyldige klangfarger med rette høyttalere. Kombinasjonen er overraskende bra på bass, jeg spiller mye RnB og hiphop, fungerte helt knall.
    Ja ser jeg må prøve disse monoblokkene helt klar. Regner med de fungerer ypperlig med andre HT også selv om Tannoy går vell for å være en sikker vinner på Manley utstyr.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Ja ser jeg må prøve disse monoblokkene helt klar. Regner med de fungerer ypperlig med andre HT også selv om Tannoy går vell for å være en sikker vinner på Manley utstyr.
    Jeg har dessverre bare hørt monoblokkene på Tannoy, en gang også på Westminster; som var helt utrolig rått. De låter, etter min mening, best i single-ended og trenger da relativt lettdrevne høyttalere, da du bare har 11 watt å rutte med. Aerial har jeg bare lest om, men alt jeg har lest er at dette er utrolig flotte ting. Er ikke de ganske lettdrevne og sensitive? Mener jeg har lest at enkelte bruker rørforsterkere på høyttalere fra Aerial.
     

    Jonlyd

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2020
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Jeg har dessverre bare hørt monoblokkene på Tannoy, en gang også på Westminster; som var helt utrolig rått. De låter, etter min mening, best i single-ended og trenger da relativt lettdrevne høyttalere, da du bare har 11 watt å rutte med. Aerial har jeg bare lest om, men alt jeg har lest er at dette er utrolig flotte ting. Er ikke de ganske lettdrevne og sensitive? Mener jeg har lest at enkelte bruker rørforsterkere på høyttalere fra Aerial.
    Høres spennende ut ja. Har hatt disse blokkene i bakhodet helt siden jeg kjøpte preampen til Manley i 2010. Jeg hørte litt på Tannoy da med andre dingser en Manley, men klarte ikke å høre noe som fikk meg til å forlate mine Aerial 9T da. Men hørte de på Horten messa med Manley som var min inngang til Manley, da var det fantastisk lyd ja :)

    Mine 9T har følsomher på 90 db 4om. Jeg har alltid trodd de trenger skikkelig med krefter for å låte skikkelig, men sikkert vert å prøve de med 300b watt før jeg bytter de ut. Er jo fare for jeg ikke klarer å selge de også siden de har kvaliteter jeg er livredd for å miste, da blir jeg sittende med 3 par ht i stua og muligens singel også da min bedre halvdel tenker vi skal ha plass til annet i huset en hifi :sneaky:.

    Jeg ser det er flere ht jeg har lyst til å prøve på Manley etter hvert. som Triangle Magellan, Doxa, Klipsh cornvall horn...... fra ca 94 db < Tannoy skal jeg ikke utelukke heller.

    Hyggelig lesning at du liker dine Manley 300b.

    Jeg fikk nylig et par med 300b Western Electrics på døren nå som de har startet opp produksjonene igjen. Har Pesvane WE replika fra før i Manley en, men det ble et bra løft å putte i originalen fra WE fra første time. Manley liker skikkelige rør :) har RCA 5691 og Mullard GZ34 og det spiller latterlig bra.
    Blir det 300b monoblokkene også må jeg jo bestille 2 stk. par med WE 300b igjen og kostnaden drar litt av gårde :)
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Ship O hoi!
    Da kan jeg endelig melde meg inn her.
    Blokkene hadde plassen på toppen av racket i akkurat 10min, men alle i husstanden var ikke enige i at de var pene.
    Jaja, lyden er like bra der nede, og det handler jo om å gi og ta 😀
    A8D7F6C1-7135-44A7-A0EA-068303399F33.jpeg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde Manley Neo-Classic 300B monoblokker og 300B preamp i ca 5 år i mitt private anlegg til å drive først Tannoy Kensington GR og deretter GRF GR. Fantastisk kombinasjon, utrolig oppløst, smooth, dynamisk og med fyldige klangfarger med rette høyttalere. Kombinasjonen er overraskende bra på bass, jeg spiller mye RnB og hiphop, fungerte helt knall.
    Angrar på at eg ikkje fekk somla meg til å prøve 300B forforsterkaren. Tippar det hadde vore svært spennande i mitt oppsett.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Ship O hoi!
    Da kan jeg endelig melde meg inn her.
    Blokkene hadde plassen på toppen av racket i akkurat 10min, men alle i husstanden var ikke enige i at de var pene.
    Jaja, lyden er like bra der nede, og det handler jo om å gi og ta 😀
    Se der ja... USM, Material Tretthet, Hovland, Manley og Munch. Gratulerer!

    Mvh
    -BB-
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Er det noen som tør å mene litt om Snapper kan være en god match til Forte III?
    Kjører aktiv deling, så vi snakker om fra rundt 60Hz og opp. McIntosh rørpre.
    Føler tiden snart er moden for noe annet enn transistor på Klipsch.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    818
    Antall liker
    256
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som tør å mene litt om Snapper kan være en god match til Forte III?
    Kjører aktiv deling, så vi snakker om fra rundt 60Hz og opp. McIntosh rørpre.
    Føler tiden snart er moden for noe annet enn transistor på Klipsch.
    Hei Dokken

    Jeg hadde Manley Mahi på Klipsch Palladium P38- F.
    Fra bunn til topp. Utrolig hvor godt det spilte ilag.
    Snapper har vel litt mer guffe og kan ikke tro at Forte er noe mer vanskelig enn Palladium.
    Det bør gå greit :)

    Sonicfrontiers
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Hei Dokken

    Jeg hadde Manley Mahi på Klipsch Palladium P38- F.
    Fra bunn til topp. Utrolig hvor godt det spilte ilag.
    Snapper har vel litt mer guffe og kan ikke tro at Forte er noe mer vanskelig enn Palladium.
    Det bør gå greit :)

    Sonicfrontiers
    Takker for svar, Forte er nok relativt mye enklere enn Palladium så da bør det gå veldig greit. 😊
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.484
    EveAnna & Bruno Putzeys = Sant

    Mulig kontroversielt fra en av de få produsentene som selv spinner sine egne trafoer
    "This switching power supply are vitally important for the future of this company"

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn