Manleys venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Dette er en ekstremt sjelden monoblokk med Manley sitt navn på. Så vidt jeg vet er det bygget bare ti par av dem, hvorav kun åtte er igjen.

    Vis vedlegget 445185

    Yter 750 watt per kanal med KT120-rør.

    Les mer om dem her:

    Manley Reference 600 SE | Audio Exchange

    PS. Om noen er interessert i å kjøpe, så vet jeg en som tar i mot bud, men jeg aner ikke hva han skal ha for dem.
    Disse ble for øvrig bygget til studiobruk i Sør-Afrika rundt 94-95 av Manely og VTL i samarbeid. Det står nemlig Manley på fronten og VTL på bakplata.

    Roy
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Velkommen tilbake på rør-kjøret, Sonic! Hvordan låt det? :D
    Vet ikke....
    Har satt de i sokler med 12.6 volt på.
    Innbrenning noen timer først tenkte jeg :)

    Sonicfrontiers
    Ingen hensikt. Spill i vei:)
    Bare gløding gjør ingen forskjell.
    Vil det si at produsenter/leverandører som brenner inn rør kjører signal igjennom samtidig?

    Sonicfrontiers
    Jeg vet ikke hva de som sier de selger innbrente rør gjør. De gjør sikkert mye rart:)
    For at det skal skje en innbrenning må det gå strøm i røret.
    Fra katode til anode. Elektronstrøm.
    Glødestrøm gjør ingen forskjell. Kanskje etter noen tusen timer......
    Etter innbrenning bør de få et par timer i fryseboksen også :)
     
    Sist redigert:

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Ingen hensikt. Spill i vei:)
    Bare gløding gjør ingen forskjell.
    Vil det si at produsenter/leverandører som brenner inn rør kjører signal igjennom samtidig?

    Sonicfrontiers
    Jeg vet ikke hva de som sier de selger innbrente rør gjør. De gjør sikkert mye rart:)
    For at det skal skje en innbrenning må det gå strøm i røret.
    Fra katode til anode. Elektronstrøm.
    Glødestrøm gjør ingen forskjell. Kanskje etter noen tusen timer......
    Etter innbrenning bør de få et par timer i fryseboksen også :)
    Ok
    Da er det vel bare å flytte over rørene da :)
    Lest litt om det på nett også. Stor enighet om det du sier ;-)

    Sonicfrontiers
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ingen hensikt. Spill i vei:)
    Bare gløding gjør ingen forskjell.
    Vil det si at produsenter/leverandører som brenner inn rør kjører signal igjennom samtidig?

    Sonicfrontiers
    Jeg vet ikke hva de som sier de selger innbrente rør gjør. De gjør sikkert mye rart:)
    For at det skal skje en innbrenning må det gå strøm i røret.
    Fra katode til anode. Elektronstrøm.
    Glødestrøm gjør ingen forskjell. Kanskje etter noen tusen timer......
    Etter innbrenning bør de få et par timer i fryseboksen også :)
    Ok
    Da er det vel bare å flytte over rørene da :)
    Lest litt om det på nett også. Stor enighet om det du sier ;-)

    Sonicfrontiers
    Ja, spill for f....:)
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Da er jg på hytta igjen. Er tilbake på søndag ettermiddag.
    Blir sikkert tid til å sette i rørene før en drar videre til invitasjon middag.
    Så er jg heldig blir det en lyttetest søndag ettermiddag.

    Sonicfrontiers
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Da har jg fått testet nye rør. CV 4033.
    Første inntrykk er mer ro i hele lydbildet.
    D andre er at alt er strammet opp. Spesielt i bassen. Mere trykk og skyv også.
    Mer inntrykk kommer senere :)

    Sonicfrontiers
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    At 18W kunne smekke til med såpass dynamikk overrasket!
    Man kan i alle fall slå fast at det var en meget god match mellom Klipsch'ene og Manlyen - selv om det er 3 stk 8" basser å holde styr på.

    Men jeg har en mistanke om at pu/arm/drivverk/MC-amp var av en god match. MYE bedre dynamikk med LP enn streaming/Tidal/DAC-rigg!

    Men det hører med til historien at mine preferanser er SET og Tannoy - og er i så måte vant med hvordan det skal låte...
    :cool:
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Nå har jeg hatt den tassen snart en uke.
    Spiller så åpent at englene synger hver dag.
    Bruker Focal 816v høyttalere. Evig nok krefter.
    Artig bekjentskap.
    Lasse
    P1210054.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen som har Manley Chinook?
    Kan noen uttale seg om denne og har sammenlignet den mot andre RIAA'er?

    chinook_SE-MKII_large.jpg


    Den kan leveres som 65db MC-gain i siste utgave.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har hatt den, med Lyra Delos som det ser ut som at du også har i signaturen din?
    Mer enn nok gain til Delos og Chinook er fantastisk god, gi den gode rør så svarer den med kropp og dynamikk og pur glede :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har hatt den, med Lyra Delos som det ser ut som at du også har i signaturen din?
    Mer enn nok gain til Delos og Chinook er fantastisk god, gi den gode rør så svarer den med kropp og dynamikk og pur glede :)
    Har du noen andre riaa du kan sammenligne med? Takk !
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har hatt den, med Lyra Delos som det ser ut som at du også har i signaturen din?
    Mer enn nok gain til Delos og Chinook er fantastisk god, gi den gode rør så svarer den med kropp og dynamikk og pur glede :)
    Har du noen andre riaa du kan sammenligne med? Takk !
    Alltid vanskelig og sammenligne riaa`s da de nok er svært mye mer avhengig av resten av systemet enn andre komponenter.
    Har hatt både EAR 324 og Rogue Ares på likt som Chinook, og en bråte andre før og etter.
    Chinook ligner litt på EAR, den er med originalrørene ganske "normal" i mangel på bedre ord. Nøytral kanskje, men svært enkel og tweake i en og annen retning med rørene som utgjør en stor del av kretsen.
    EAR 324 er bedre, ja, men til en mye høyere pris skulle det bare mangle. Rogue Ares er bare annerledes og slett ikke uten videre bedre, dog bruker Ares stepup-trafoer i MC-delen (EAR også) og er nok derfor hakket mer støyfri enn Chinook. Når det er sagt har jeg ett tullete følsomt system som responderer på den minste antydning av sus og støy, Chinook var tyst nok den også.

    Spør Stereofil om de har en demomodell du kan prøve, knakandes god riaa.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har hatt den, med Lyra Delos som det ser ut som at du også har i signaturen din?
    Mer enn nok gain til Delos og Chinook er fantastisk god, gi den gode rør så svarer den med kropp og dynamikk og pur glede :)
    Har du noen andre riaa du kan sammenligne med? Takk !
    Alltid vanskelig og sammenligne riaa`s da de nok er svært mye mer avhengig av resten av systemet enn andre komponenter.
    Har hatt både EAR 324 og Rogue Ares på likt som Chinook, og en bråte andre før og etter.
    Chinook ligner litt på EAR, den er med originalrørene ganske "normal" i mangel på bedre ord. Nøytral kanskje, men svært enkel og tweake i en og annen retning med rørene som utgjør en stor del av kretsen.
    EAR 324 er bedre, ja, men til en mye høyere pris skulle det bare mangle. Rogue Ares er bare annerledes og slett ikke uten videre bedre, dog bruker Ares stepup-trafoer i MC-delen (EAR også) og er nok derfor hakket mer støyfri enn Chinook. Når det er sagt har jeg ett tullete følsomt system som responderer på den minste antydning av sus og støy, Chinook var tyst nok den også.

    Spør Stereofil om de har en demomodell du kan prøve, knakandes god riaa.
    Flott og takk! Dette ga meg mye, da jeg kjenner Ares med røde SUT godt. Ares med de blå SUT'tene og i magnumutgaven skal vist være mye bedre. (Rykter om en "Dark" utgave!)

    Jeg har forsøkt å lese meg til om Chinook bruker j-fet på inngangen. Leser også skjellige forklaringer om hvorfor det står op-amper i kretsen. Har du oversikt om dette?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har kommet frem til 3 kandidater jeg sikler litt på. Alle benytter hver sin teknologi.

    Så da trenger jeg flere tips for disse. Hvilken ville du valgt?

    Parasound JC3+
    Manley Chinook SE
    Rogue Ares Magnum
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som stolt Steelhead eier må jeg støtte Audio mix her.
    Man skal aldri si aldri, men den blir her lenge.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Apropos penger er dagens veiledende pris på Chinook vesentlig høyere enn det jeg betalte for min noen år tilbake. Men så er kanskje dagens Chinook en oppgradert versjon i forhold til min, uten at jeg har fulgt med på hva som er endret. Jeg har brukt Chinook en stund nå og er godt fornøyd. Men i motsetning til andre her at jeg ikke testet den opp mot andre RIAA-trinn. Chinook er den eneste rørkomponenten jeg eier/har eid (bortsett fra Project TubeBox II). Jeg bruker MM-inngangen. Det eneste jeg har lagt merke til at lyden ut fra Chinook kanskje er litt lav(?). Jeg merker det på enkelte pre (nå sist da jeg testet PS Audio Stellar pre dac) at jeg må sku opp volumet enn del, men på min Perreaux pre jeg bruker nå er ikke dette et problem. Mulig også at min Chinook ikke gir 100% tyst bakgrunn i lydbildet, uten at jeg føler det er et problem - jeg spiller mye pop/rock og da er ikke bekksvart bakgrunn så påkrevd i mine ører. Muligens er den litt følsom for plassering, men det gjelder vel alle RIAA mere eller mindre. Hvis det er slik at jeg må punge ut 30k eller noe for en annen ny RIAA har jeg ingen umiddelbare planer om å skifte ut Chinook:)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har også Steelhead også J-Fet i inngangen?
    Rør!
    Hele veien.
    If you have entered via the MM inputs, at this point you are on another deck of this same load switch instead, choosing corresponding metal-film resistors for your resistive loading needs. Now we are ready to hit some tubes! But first we're going to pass through a WIMA cap into the gate of a FET acting as a current source for one of Mr. 6922's triodes. One of the source resistors of this FET is relay-switchable for a 5dB gain change, to jump from 50dB of total gain to 55dB; the other 10dB and 15dB gain additive switching happens in the following nearly identical FET + triode stage. However, before the tunes make it to the next amplifying stage, they first must pass through an intricate L-C-R (choke-capacitor-resistor) passive EQ network for the RIAA EQ curves and all four poles are indeed addressed in the design. There are two adjustable capacitors and a trim pot to completely nail the curves and additionally each component in the RIAA networks is preselected and matched left to right for total accuracy.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg var litt rask.
    En av få som bruker "grounded grid" kobling.
    Signalet fødes inn på katode mens gitteret er jordet.
    Det blir en rimelig lav inngangsimpedans.
    Derfor sitter det en FET i katoden.
    Smart løsning. Ganske få som gjør det slik.
    Kommer bare på David Berning og Manley.
    Kanskje Trancended også, men kjenner ikke detaljene.
     
    Sist redigert:

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har kommet frem til 3 kandidater jeg sikler litt på. Alle benytter hver sin teknologi.

    Så da trenger jeg flere tips for disse. Hvilken ville du valgt?

    Parasound JC3+
    Manley Chinook SE
    Rogue Ares Magnum
    Jeg har haft denne i noget tid nu, og må bare overgive mig, super riaa:
    Tom Evans Audio Design Groove Anniversary MkII | The Ear

    Spiller klart bedre end Chinook - de to andre har jeg ikke hørt/haft.

    Tom Evans er noget specielt. Hans riaa'er spiller meget dynamisk med rum som de bedste rør og flot flot opløsning/transparent lyd. Fantastisk.

    Jeg har haft EAR MC4/ARC LP1 og Manley Chinook på det seneste, og er helt klart kommet til noget bedre :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Steelhead på vei til Vestlandet forrige uke.
    DSC_0373.jpg


    Ferdig satt opp og testet kom dette fra eieren:
    Takker! Det låter jævlig bra.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har opplevd flere ganger at ikke_baseret_rør_Riaa'er låter tøffere og "bedre"/riktigere, da i mine ører.
    Som "Lars DK" skriver over, er i tråd med mine erfaringer når alt kommer til alt. Derfor kunne jeg tenke meg å få mer erfaring med Parasound JC3+. Fikk nettopp tilbakemelding fra en som har denne og som er veldig fornøyd. Så... rør i hele kjeden er kanskje ikke nødvendig.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er alltid så mye snø i den hagen din Hans :)

    Jeg synes også min låter j...lig bra.
    Fremer hadde Stealhead som referanse lenge.
    Det er en veldig fleksibel boks med 3 fono innganger og et svært habilt linjetrinn.
    I tillegg til mange innstillings muligheter lett tilgjengelige på frontpanelen
    Trenger man flere en 1 linje inngang finnes alltid skipjack
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har brukt noen Steelhead over noen år.
    Overgår det meste. Også pris desverre.
    Meget bra konstruksjon og bygging.
    Ikke lett for støy å trenge seg inn der.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har en Manley Chinook og er ekstremt fornøyd. Fantastisk lydformidler, flott utseende, en byggekvalitet med indre komponenter som er særdeles imponerende. Denne er vel stort sett 90-95 % av lyden til Steelhead og rimelig identisk teknisk sett, men kun mulighet til 1 platespiller tilkoblet
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har en Manley Chinook og er ekstremt fornøyd. Fantastisk lydformidler, flott utseende, en byggekvalitet med indre komponenter som er særdeles imponerende. Denne er vel stort sett 90-95 % av lyden til Steelhead og rimelig identisk teknisk sett, men kun mulighet til 1 platespiller tilkoblet
    Kan jeg spørre hvilke andre RIAA'er du har sammenlignet med?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hadde en dyr Musical Surroundings, dyrere enn chinook ny, samt lånt et par, bl.a en Rogue og en Ear i ca samme prisklasse. Om Chinook er bedre på alt enn alle disse påstår jeg ikke, men jeg likte den klart best og ble sittende igjen med den. Må nesten bare teste forskjellig å se hva som duger, matcher i den enkeltes anlegg og personlige preferanser på den type lyd en vil ha
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har mye bra å si om Steelhead. Lyden er oppløst og den får med seg det meste av detaljer, men strengt tatt ville jeg satt pris på om den kunne ha hatt et mer åpent lydbilde. Dette er imidlertid også et spørsmål om matching, og den preen jeg nå bruker, er kanskje ikke helt ideell. Parasound er et interessant og billigere alternativ som jeg har hatt lyst til å prøve. Det lå jo en JC3 på brukten her om dagen. Vet ikke om den er solgt, men uansett et godt kjøp for den som måtte finne på å hoppe på.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Har mye bra å si om Steelhead. Lyden er oppløst og den får med seg det meste av detaljer.
    Utmerket omtale. Synd at min har vært på "reehab" hos Audiomix X 2. Dyktig reparatør på Kongsberg.


    mvh
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Parasound JC3+ er vel en forfinet versjon av Vendetta...! Skulle anta at JC3+ da "holder mål" etter en hvis smaksretning.

    Jeg er veldig glad i rørlyd/holografi gjort riktig. De av dere som har hørt NOS-rør i en god rørforsterker, vet hva jeg sakker om. Hvor "smatt", tilstedeværelse, hals og dynamikk eksisterer i bøtter og spann. Det blir liksom å gni på en sprekkeferdig "ballong". En hører liksom hva som kommer ut av vinylrillen før det begynner spille. En kan liksom trekke inn det ekstra oksygenet som kommer. :confused: Nei, jeg trenger ikke psykolog...

    Er det noen som kan beskrive hva jeg mister eller hva jeg får i en topp kiselsak kontra glødetråder? ja, jeg har rørforsterker med NOS. Tenker RIAA/Phono amp nå.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ganske så stille på denne tråden. Er det ingen som har noe nytt å berette om disse utmerkede produktene? Selv har jeg ikke vært den ivrigste lytteren i det siste, så jeg har en del å ta igjen - særlig på vinylfronten. Abonnerte på Tidal noen måneder, men gikk lei, så nå er det nok tid for vinyl igjen. :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror Manley ble for dyrt for mange.
    Mulig årsak til at det er stille.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    var heller ingen som hadde en Manley Jumbo Shrimp å selge meg heller , før jeg endte opp med tilhørende Luxman pre til min effekt, innbiller meg fortsatt at Manley hadde gitt en mer lettlikende synergy her hos meg med så presise og neutrale høyttalere som jeg har , synd ikke flere tar seg råd til manley av de som allikevel befinner seg oppi dette sjiktet, virker for meg som veldig enkle men sofisikre og musikalsk komplette produkter :)
    mvh
    Ivan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn