Mangler erfaring - noe å hente ved bruk av strømrensefilter a la f x Isotek?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei.
Mangler, som overskriften sier, erfaring med bruk av strømrensefilter a la f x Isotek eller andre.
Lurer derfor på om folk mener det er noe å hente ved bruk av slikt?
Skriv gjerne litt om "hvor" og "hvordan" det blir forbedringer...

Er det noe spesielt som skal til for at slike strømrensefilter skal ha noe for seg, f x jordet kurs, 16- evt 25A-kurs osb...?

Når tråden først kommer igang, kan vi også diskutere litt rundt hvorvidt det er mulig å evt bygge seg et slikt strømfilter selv...samt hvor bra de kan bli, sammenliknet med ferdigprodukter...

Kunne jo gjort det enkelt og kjøpt en boks, men tenkte å drøye det en smule, i alle fall til jeg har blitt litt "klokere" på effekt av å koble inn noe slikt. For ordens skyld; idag er alle komponentene mine koblet til i en og samme padde fra Clasern....

mvh
Proffen

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Nå hadde du vel ikke trengt å satt opp 5 tråder om det samme?
..eller er det HFS som har blitt litt "rusk"?
Iallefall.. Du vil merke at slike filtere har mest effekt på rimeligere anlegg siden de ofte har rimeligere og relativt enkle strømforsyninger som ikke i like stor grad klarer å hanskes med urein strøm.
Har også sett at feks. hvilken jobb en Minisub kan gjøre i ett mere kostbart system.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
ansepe74 skrev:
Nå hadde du vel ikke trengt å satt opp 5 tråder om det samme?
..eller er det HFS som har blitt litt "rusk"?
Iallefall.. Du vil merke at slike filtere har mest effekt på rimeligere anlegg siden de ofte har rimeligere og relativt enkle strømforsyninger som ikke i like stor grad klarer å hanskes med urein strøm.
Har også sett at feks. hvilken jobb en Minisub kan gjøre i ett mere kostbart system.
....er nok hfs som er litt rusk.
Skal be en moderator om å slette de uten respons....

mvh
Proffen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
...
Er det noe spesielt som skal til for at slike strømrensefilter skal ha noe for seg, f x jordet kurs, 16- evt 25A-kurs osb...?
...
Det avhenger av 1) mengde og type nettstøy, og 2) filterkonstruksjon. Dimensjoneringen av kursen har som sådan lite med saken å gjøre.

En praktisk tilnærming er å søke å dempe nettstøyen der den oppstår i stedet for å prøve å reparere på evt «skader» som kommer ut av husalteret. Dvs. en metodisk gjennomgang av den elektriske innstallasjonen i heimen mht ulike potensielle nettstøykilder som f.eks. ting med SMPSU, DVD-/BluRay-spiller, datautstyr, dimmere, effektregulatorer, kjøleskap, lysstoffrør, «elektroniske» transformatorer, TV, etc., og montere nettstøyfilter på de tingene som forårsaker nettstøy. Kjøp in en liten «haug» med billige nettstøyfiltere fra f.eks. Clas Ohlson og prøv deg fram.

...
Når tråden først kommer igang, kan vi også diskutere litt rundt hvorvidt det er mulig å evt bygge seg et slikt strømfilter selv...samt hvor bra de kan bli, sammenliknet med ferdigprodukter...
...
«Halvfabrikata» nettfiltere er gode, lett tilgjengelige og kan ofte ganske enkelt monteres inn i den enkelte komponenten i husalteret, eller monteres inn i en egen nettfilterboks. Se f.eks. www.elfa.se, under «Ferritter/Induktanser/Filtere» og «Støydempingsfilter».

EDIT: feil link til elfa.

mvh
KJ

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Dette ømtålig tema ser det ut til. Jeg bruker Isotec filter som jeg har koblet alt utstyr til. Noen hevder at dynamikken blir drept av slike filter. Etter mitt syn er det både og. Store forsterkere med små kondensatorbanker tar større skade enn forsterkere med store kondensatorbanker. Min Ma7000 låter etter mitt og andres syn bedre hjemme hos meg med nettfilter. Hvis jeg skal tømme forsterkeren for kraft, virker det som om den har litt bedre kontroll uten filtret. Skjelden hjemme i min stue tar jeg ut mer en mellom 2,5 og 25 watt ved høy spilling. Da er filtret best. Det gir sortere bakgrunn, faktisk mer ro i musikken. Komponentene stresser liskom mindre. Så uansett har filter veldig god effekt på måting som ikke krever masse strøm. Så når gjelder forsterkere ol, må en bare prøve seg frem.
Lykke til.

soatj

Medlem
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
0
Noen forsterkerkonstrukterer advarer mot filter (tror feks jeg leste en lang slik advarsel fra Goldmund), og noen er opptatt av nettledningens betydning (feks Electrocompaniet) Min forsterker (Swiss Physics) er en slik med banker av mange små kondensatorer for å være rask i strømforsyningen. Den er vel da et eksempel på at en skal være forsiktig med strømrensere. Jeg fikk klar forbedring i bassen av en passelig lang og veldig tykk nettledning fra Furutec. Kanskje bedrer den tilgangen til strøm uten forsinkelser, kanskje er geometrien i kabelen med på å rense vekk støy. På de andre komponentene går alt via gode nettledninger fra ulike leverandører + en grei Monster filter/kontaktbank.

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
30
Torget vurderinger
1
Jeg tror du kommer til å få like mange svar i begge retninger. Hvis du tenker på den som ligger på brukten om dagen ville mitt tips vært. Hva er du villig til å betale for å finne ut om anlegget kan bli bedre? Er du villig til å bruke pengene ville jeg kjøpt den brukt og prøvd. Funker det ikke, vel så får du sikkert solgt den igjen uten et alt for stort tap.

Dette er en hobby hvor ikke andre så lett kan gi deg svaret. Du må finne ut hva som fungerer for deg og dine ører!

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
TomTom skrev:
Jeg tror du kommer til å få like mange svar i begge retninger. Hvis du tenker på den som ligger på brukten om dagen ville mitt tips vært. Hva er du villig til å betale for å finne ut om anlegget kan bli bedre? Er du villig til å bruke pengene ville jeg kjøpt den brukt og prøvd. Funker det ikke, vel så får du sikkert solgt den igjen uten et alt for stort tap.

Dette er en hobby hvor ikke andre så lett kan gi deg svaret. Du må finne ut hva som fungerer for deg og dine ører!
Har tenkt tanken, ja, men vil nok konferere litt og høre/lese litt mht hva folk begrunner sine innspill med

Mvh
Proffen

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har brukt en ISOTEK Minisub 2 i 5 år nå med utelukkende gode resultater. Tok den vekk for en tid tilbake for å sjekke, og jeg kan love den kom fort på plass igjen. Stor forskjell på kveldstid, på dagtid ikke. I tillegg har man sikret utstyret for overspenninger og spikes på nettet. Man klarer nemlig ikke å drepe forurensingen på nettet, når det er hos naboene støyen lages.
Har man problemer med DC(likestrøm) på nettet i tillegg, vil ikke ISOTEK rette opp dette. De anbefaler sin SYncro i tillegg til dette formålet. Eller man kan lage noe slikt selv med en håndfull dioder og kondesatorer, evnt. skilletrafo.

Samleren

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Samleren skrev:
Jeg har brukt en ISOTEK Minisub 2 i 5 år nå med utelukkende gode resultater. Tok den vekk for en tid tilbake for å sjekke, og jeg kan love den kom fort på plass igjen. Stor forskjell på kveldstid, på dagtid ikke. I tillegg har man sikret utstyret for overspenninger og spikes på nettet. Man klarer nemlig ikke å drepe forurensingen på nettet, når det er hos naboene støyen lages.
Har man problemer med DC(likestrøm) på nettet i tillegg, vil ikke ISOTEK rette opp dette. De anbefaler sin SYncro i tillegg til dette formålet. Eller man kan lage noe slikt selv med en håndfull dioder og kondesatorer, evnt. skilletrafo.

Samleren
@ Samleren: Kunne du prøvd å sette ord på "forskjellene" med/uten Minisuben?

mvh
Proffen

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Proffen skrev:
Samleren skrev:

Samleren

mvh
Proffen
Forskjellene har sammenheng med graden av støy på nettet, lite støy = liten forskjell, mye støy = stor forskjell. Også forskjell på forskjellig utstyr hvor meget de påvirkes. Min erfaring er at uansett utstyr vil lyden bedres med ISOTEK Minisub G 2, der finnes nemlig ikke ren strøm lenger, og det blir bare verre og verre. Jeg har greie naboer som uvitende har utstyr som generere DC rett inn på nettet og inn til meg. ISOTEK SYNCRO + MINISUB G 2 retter opp det hele og leverer rene og fine sinuser(målt) til anlegget. Det blir mindre rusk i lyden og en generel mørkere klang. Det som man trodde var utpreget god topp var egentlig toppen med forvrenginger. Befriende å få naturligheten tilbake. Samme effekt både med rør og transistor, mange av mine venner har sporenstreks kjøpt etter å ha hørt hva den gjør hos meg. Det er også det eneste nettfilteret jeg har prøvd som ikke begrenser dynamikk. Soundgarden førte disse tidligere. Bør jordes.

Samleren

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
@ Samleren: Takker for greit svar. Blir litt klokere, når det blir såpass konkret som det. Så får vi se hva jeg finner på... ;D

mvh
Proffen

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Prøvde en PS600 der jeg bodde før: stor forbedring.

Prøvde en PPP der jeg bor nå: ingen forbedring.

Samme stereoanlegg...

C

Cappuccino

Gjest
Jeg har hatt strømfiltre oppigjennom fra bl.a. Isotek, Isol-8 og Dillenhøfer og nå Quantum. Om man sammenlignertoppmodellene fra disse med en Quantum Qx4 boks pluss en god strømfordeler fra f.eks. Furutech er min erfaring at sistnevnte gjør en klart best jobb. Minisub2 er en del rimeligere enn dette og helt ok til prisen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.587
Torget vurderinger
24
Sluket renser ikke bare Sluket, men også strømmen..

For tiden benyttes:
PS Audio P600 power regenerator - 2 stk.
PS Audio P500 power regenerator - 1 stk.
PS Audio P500 power regenerator - 1 stk. Special Edition 230V inn / 100 - 130V ut.

Drømmer ikke om å fjerne disse apparatene fra systemet. Stor forbedring pluss fleksibilitet.

Vanlige passive filtre vet jeg ingen ting om, mulig de har noen ulemper men som sagt der er jeg blank.

Att. soatj: jeg har bl.a. også en Swiss Physics og den har også dratt fordel av "clean power"

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
308
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Tror helt klar på dette med ren og god strøm.
Kjører selv på regenerator, galvanisk skille og gode skjermede kabler med gode kontakter.
Låter like bra dag og natt:)
Kommer aldri til å gå tilbake til rett i stikkkontakten.
Viktig dog å prøve seg frem, endel filtre/komponenter klarer ikke å levere nok strøm og kan ta dynamikk.
Opplevde faktisk at en forsterker knela for noen år siden på høyt volum gjennom et filter....

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.999
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Samleren skrev:
Proffen skrev:
Samleren skrev:
Jeg har brukt en ISOTEK Minisub 2 i 5 år nå med utelukkende gode resultater. Tok den vekk for en tid tilbake for å sjekke, og jeg kan love den kom fort på plass igjen. Stor forskjell på kveldstid, på dagtid ikke. I tillegg har man sikret utstyret for overspenninger og spikes på nettet. Man klarer nemlig ikke å drepe forurensingen på nettet, når det er hos naboene støyen lages. Har man problemer med DC(likestrøm) på nettet i tillegg, vil ikke ISOTEK rette opp dette. De anbefaler sin SYncro i tillegg til dette formålet. Eller man kan lage noe slikt selv med en håndfull dioder og kondesatorer, evnt. skilletrafo.
Samleren
mvh Proffen
Forskjellene har sammenheng med graden av støy på nettet, lite støy = liten forskjell, mye støy = stor forskjell. Også forskjell på forskjellig utstyr hvor meget de påvirkes. Min erfaring er at uansett utstyr vil lyden bedres med ISOTEK Minisub G 2, der finnes nemlig ikke ren strøm lenger, og det blir bare verre og verre. Jeg har greie naboer som uvitende har utstyr som generere DC rett inn på nettet og inn til meg. ISOTEK SYNCRO + MINISUB G 2 retter opp det hele og leverer rene og fine sinuser(målt) til anlegget. Det blir mindre rusk i lyden og en generel mørkere klang. Det som man trodde var utpreget god topp var egentlig toppen med forvrenginger. Befriende å få naturligheten tilbake. Samme effekt både med rør og transistor, mange av mine venner har sporenstreks kjøpt etter å ha hørt hva den gjør hos meg. Det er også det eneste nettfilteret jeg har prøvd som ikke begrenser dynamikk. Soundgarden førte disse tidligere. Bør jordes.
Samleren
Jeg har som Samleren brukt Isotek Minisub G2 i 5 år, med utelukkende gode resultater. Har lest at passive strømrensere kan være ødeleggende for dynamikken, men dette har ikke jeg opplevd. Derfor lar jeg også effektforsterkeren få strøm via Isoteken. Må vel skyte til at jeg kun har forsøkt klasse A forsterkere på strømrenseren (hvis dette skulle ha noe å si).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.587
Torget vurderinger
24
Sitter her i tordenværet på jobben og tenker: Godt at utstyret har PS Audio'ene forankoblet - så slipper jeg å bekymre meg om skader. Har nytt sikringsskap, jordfeilbrytere på samtlige 36 kurser, overspenningsvern og dedikerte kurser til PS Audio. Et element av sikkerhet man kanskje ikke tenker på i forbindelse med regeneratorer.

Vinmono

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
8
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hadde en relativt kostbar strømpadde/passivt filter, som ble testet på 2 ulike anlegg i 2 forskjellige leiligheter, det beste av dem med komponenter fra T+A og et par gulvstående Audio Physic-høytalere, totalpris for kilde/forst/høyt ca 100kkr. Kabelbytte og utskiftning av kilde var det etter mitt skjønn lett å høre forskjell på i det relativt analytiske anlegget, men strømpadda var jeg ikke i stand til å si noe om. Enten var jeg heldig med strømmen i kontaktene, eller så var det allerede god strømrens/filter i for eksempel forsterkeren... Try before you buy?

Topp Bunn