Manglende målinger i Stereo+

PKL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2014
Innlegg
71
Antall liker
93
Sted
Jylland
Hvorfor er der aldrig målinger af de ting der bliver testet ?
Tester i kun med hørelsen eller laver i også målinger, så tror jeg der er mange der vil blive glade for at se dem;)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er krevende å måle ting på en tilfredsstillende måte, så skjønner godt at et gratismagasin ikke begir seg ut på den biten.
 

LA8PV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
272
Antall liker
287
Men blindtester er enkelt og gratis ;)
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Du kan lete på nettet så finner du det andre steder ,kommer an på hva det er.
 
M

MarkusH

Gjest
Det meste jeg har hørt som måler ‘’riktig’’ blir trist for meg da noe mangler så jeg klarer meg fint med ørene 👍
Helt enig, vanligvis flatt og "blodfattig", hos meg ligger bassen fra 160hz og helt ned til 10hz omtrent 10db over nivået på 200hz og stigning 4-5db fra 150hz til 22hz .... Høres flatt ut i mine ører .... Men det hjelper å ha skikkelig kontroll i bassen. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det meste jeg har hørt som måler ‘’riktig’’ blir trist for meg da noe mangler så jeg klarer meg fint med ørene 👍
Da har du dessverre misforstått hva jeg mener.
Men det er jo ikke noen nyhet på HFS.
Er det noe vi gjør mye av på HFS, så er det å snakke forbi hverandre.
Jeg vet ikke akkurat hvorfor, men kanskje person A kunne være litt tydeligere (meg inkludert)
...og person B ikke tillegger meninger person A ikke har ytret.

Jeg vet ikke.

Av og til kunne vi kanskje tenke et par ganger over hva person A egentlig skriver før vi kommer med tilsvar.

Nå tenker jeg ikke spesifikt på innleggene over, men generelt på HFS.
Selv skal jeg prøve å forbedre meg, men er dessverre redd jeg har gått i gammlis-auto-modus.

Skal prøve meg på et svar til ditt innlegg.
Det virker som du setter et klart skille mellom målinger og ører, og velger ører fremfor målinger.
Mulig jeg misforstår deg, men selv setter jeg aldri min lit til kun målinger..både når det gjelder butikk hifi og DIY saker.
Målinger alene har null verdi uten assistanse av det jeg hører. Det gjelder nok alle andre som gjør målinger også.

Jeg kan jo gjenta meg fra lenger opp her. Låter det bra, måler det som regel også bra.
Jeg ser ikke nødvendighet av å kontrollmåle at ting er på stell om det låter bra, men av og til er det faktisk tilfredsstillende og få bekreftet at...dæven, det målte jo bra også.
;)
 
Sist redigert:

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.423
Antall liker
1.973
Torget vurderinger
8
Da har du dessverre misforstått hva jeg mener.
Men det er jo ikke noen nyhet på HFS.
Er det noe vi gjør mye av på HFS, så er det å snakke forbi hverandre.
Jeg vet ikke akkurat hvorfor, men kanskje person A kunne være litt tydeligere (meg inkludert)
...og person B ikke tillegger meninger person A ikke har ytret.

Jeg vet ikke.

Av og til kunne vi kanskje tenke et par ganger over hva person A egentlig skriver før vi kommer med tilsvar.

Nå tenker jeg ikke spesifikt på innleggene over, men generelt på HFS.
Selv skal jeg prøve å forbedre meg, men er dessverre redd jeg har gått i gammlis-auto-modus.

Skal prøve meg på et svar til ditt innlegg.
Det virker som du setter et klart skille mellom målinger og ører, og velger ører fremfor målinger.
Mulig jeg misforstår deg, men selv setter jeg aldri min lit til kun målinger..både når det gjelder butikk hifi og DIY saker.
Målinger alene har null verdi uten assistanse av det jeg hører.

Jeg kan jo gjenta meg fra lenger opp her. Låter det bra, måler det som regel også bra.
Jeg ser ikke nødvendighet av å kontrollmåle at ting er på stell om det låter bra, men av og til er det faktisk tilfredsstillende og få bekreftet at...dæven, det målte jo bra også.
;)
Hei det jeg har hatt og hørt av dsp aktive systemer kontra rør/horn er at ørene mine liker lyden av sistnevnte lang mer. Ser jeg på målingene til Amir så foretrekker jeg oftest de utstyret han slakter i sine målinger
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det meste jeg har hørt som måler ‘’riktig’’ blir trist for meg da noe mangler...
Helt enig, vanligvis flatt og "blodfattig"
OJ, der kom det igjen...forbisnakkingen.

amason, hva mener du egentlig med "riktig" ?? Den er svært vag.
..og jeg tror du MarkusH svarer amason med at han sannsynligvis mener vannrett respons. Gjør han det?
I mitt hode blir det feil, for det jeg mener med "riktig" er ikke en vannrett respons i det hele tatt.
Ergo, blir "flatt og blodfattig" svaret helt feil.

Sorry, er i kverulant modus i kveld....kjeder meg. :cautious:
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.584
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Helt enig, vanligvis flatt og "blodfattig", hos meg ligger bassen fra 160hz og helt ned til 10hz omtrent 10db over nivået på 200hz og stigning 4-5db fra 150hz til 22hz .... Høres flatt ut i mine ører .... Men det hjelper å ha skikkelig kontroll i bassen. :)
Skjønner ikke helt hvordan vi kobler flatt og blodfattig med "riktig" da men. Hva er denne definisjonen av "riktig" vi i så fall refererer til?

EDIT: Nå er vi kanskje off-topic allerede på første side, kanskje litt dumt. :unsure: 🤓
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Skjønner ikke helt hvordan vi kobler flatt og blodfattig med "riktig" da men. Hva er denne definisjonen av "riktig" vi i så fall refererer til?
Det jeg har hørt av dsp-ratting for mest "riktig" frekvenskurve (flatest mulig) låter i mine ører kjedelig .... Greit nok at jeg burde fått en standard for hva det refereres til med "riktig" (trodde ikke jeg var på jobb :LOL: ).
 
M

MarkusH

Gjest
OJ, der kom det igjen...forbisnakkingen.

amason, hva mener du egentlig med "riktig" ?? Den er svært vag.
..og jeg tror du MarkusH svarer amason med at han sannsynligvis mener vannrett respons. Gjør han det?
I mitt hode blir det feil, for det jeg mener med "riktig" er ikke en vannrett respons i det hele tatt.
Ergo, blir "flatt og blodfattig" svaret helt feil.

Sorry, er i kverulant modus i kveld....kjeder meg. :cautious:
Jeg klarer ikke å fatte meg i korthet, men når jeg skulle stille inn mine basstårn ble det ganske tydelig hva som ble omtalt som "riktig" i den tråden. Husker ikke om anbefalingene til frekvensgang kom fra deg heller, men for min del er en lineær demping i nivå fra 20-20khz på bare 10-15db ALT for lite. Vi begynner å snakke når det passerer 30db, tror det ligger et sted mellom 35-40db her nå .... Det er langt unna "riktig" for 99,9% av dette forumets medlemmer.
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.584
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Det jeg har hørt av dsp-ratting for mest "riktig" frekvenskurve (flatest mulig) låter i mine ører kjedelig .... Greit nok at jeg burde fått en standard for hva det refereres til med "riktig" (trodde ikke jeg var på jobb :LOL: ).
Riktig er jo ikke flatest mulig, men hvis du har 30-40dB fall fra bunn til topp som du indikerer i neste innlegg, så er det nok et stykke unna vanlig. Men riktig er hvertfall ikke flatt. Utbredt misforståelse. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det jeg har hørt av dsp-ratting for mest "riktig" frekvenskurve (flatest mulig) låter i mine ører kjedelig .... Greit nok at jeg burde fått en standard for hva det refereres til med "riktig" (trodde ikke jeg var på jobb :LOL: ).
Konsensus er vel heller at «riktig» frekvensgang i lytteposisjonen er et jevnt fall, størrelsesorden 1 dB pr oktav oppover fra 20 Hz til 20 kHz. Det er responsen i et delvis reflekterende lytterom fra høyttalere med flat frekvensgang på aksen og jevn frekvensgang i alle andre retninger. Dvs riktig gode høyttalere i et lytterom.

Flat frekvensgang i lytteposisjon blir bare ikke riktig. Uten DSP er det lyden av anemiske høyttalere med en frekvensgang tiltet tilsvarende mye oppover med frekvens. Jeg ser det ikke som noe ideal å simulere noe slikt i DSP heller.

1634582878568.png
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis vi bare kunne klart å skille mellom jevn og flat frekvensgang. Så hadde mye vært gjort.
Og ikke minst anekoisk og in-room målinger. Før man forstår forskjellene og hva det ene innebærer i forhold til det andre, så vil misforståelsene herje.

Konsensus er vel heller at «riktig» frekvensgang i lytteposisjonen er et jevnt fall, størrelsesorden 1 dB pr oktav oppover fra 20 Hz til 20 kHz. Det er responsen i et delvis reflekterende lytterom fra høyttalere med flat frekvensgang på aksen og jevn frekvensgang i alle andre retninger.
Vil bare utbrodere at dette gjelder (sånn roughly) i normalt reflektive rom med normale høyttalere med klassisk spredningsmønster med gradvis (og jevnt) økende direktivitet.

Straks man har høyttalere med avvikende spredningsmønster vil dette in-room idealet forandre seg tilsvarende.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.377
Antall liker
35.131
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg synes personlig det er helt nydelig å lese tester som ikke basere seg på målinger, liten fritid fra "det normale".
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Snakker vi tradisjonelle stereohøyttalere så må de ha minimum 3db løft i diskanten. Er det oppe på 5-7db så er det garantert gruppetestvinner :cool: Tror anmelderne begynner å dra på åra, det er ihvertfall den eneste tilgivelige grunnen jeg kan komme på :ROFLMAO: Det samsvarer ihvertfall IKKE med mine preferanser...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Er det litt merkelig at enkelte sier at et fall oppover er optimalt (hvorfor?), mens testvinnere og "vinnere" i butikken er de med litt (eller endog mye) hengekøye respons? Får ikke dette til å henge på greip....
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Uansett det er jo om det låter bra som betyr noe!

Nej ikke nødvendigvis (For mig) :) Men klart at foretrække

 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Snakker vi tradisjonelle stereohøyttalere så må de ha minimum 3db løft i diskanten. Er det oppe på 5-7db så er det garantert gruppetestvinner :cool: Tror anmelderne begynner å dra på åra, det er ihvertfall den eneste tilgivelige grunnen jeg kan komme på :ROFLMAO: Det samsvarer ihvertfall IKKE med mine preferanser...
Blir ikke dette litt feil?
Når vi drar på åra skulle vi jo ønske ett løft i diskanten pga sviktene hørsel der oppe.
Anlegg rundt omkring i butikker synes jeg har en tendens til for høy diskant.
Men blir vel gjort for å få det til å høres bra ut på typisk pling plong musikk.
 

PKL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2014
Innlegg
71
Antall liker
93
Sted
Jylland
Hvorfor er der aldrig målinger af de ting der bliver testet ?
Tester i kun med hørelsen eller laver i også målinger, så tror jeg der er mange der vil blive glade for at se dem;)


Nu var det ikke for at starte en mindre borgerkrig, at jeg spurgte som jeg gjorde:)
Ikke let for mig at høre hvad andre høre, derfor kunne målinger være nyttige i forhold til det setup man har.
I Norge har i stor afstand til forhandlere, så i undersøgere vel hvad i vil tage ud og høre på.
Butikkerne giver jo ikke hele udvalget, så der må i jo vælge efter hørelsen;)

Det jeg vil frem til er bare:) Høre vi det samme alle sammen, eller er målinger helt udelukket ?
Håber Stereo+ vil svare. Deres test bliver jo brugt i annoncer som kvalitets stempel.
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.122
Antall liker
7.753
Sted
Oslo
De her som kjenner til fotografi,
Er det noen som klager på manglende oppløsning eller skarphet i bildene til
Henri Cartier - Bresson?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.584
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Er det litt merkelig at enkelte sier at et fall oppover er optimalt (hvorfor?), mens testvinnere og "vinnere" i butikken er de med litt (eller endog mye) hengekøye respons? Får ikke dette til å henge på greip....
Det skal jo ikke være fall oppover fra et .."produsentmåleperspektiv", da det gjerne er målt anekoisk. Da bør det være relativt flatt.

Men målt i rommet bør det være fall.

Mtp hengekøye så høres det jo imponerende ut umiddelbart, så ikke så uvanlig at det treffer godt i butikken og potensielt i tester. Spesielt hvis man primært hører på imponatorlåter som høres fint ut på det meste og får ekstra "oppløsning" og detaljer i toppen med en slik kurve.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
...og dertil tam gjengivelse i midbass/nedre mellomtone. :cautious:
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det litt merkelig at enkelte sier at et fall oppover er optimalt (hvorfor?), mens testvinnere og "vinnere" i butikken er de med litt (eller endog mye) hengekøye respons? Får ikke dette til å henge på greip....
Jeg har ikke inntrykk av at dette stemmer spesielt godt.

Ta feks Vivid Audio Giya-serien. Måler innenfor +- et par desibel med eksemplarisk spredning;

" I concluded my review of the original version with this: “The Giya G2 is not only the best loudspeaker I’ve ever reviewed, it’s the best loudspeaker I’ve ever heard.” Today, I still say the same thing -- this time, about the Giya G2 Series 2. "

I got a superb result with the Vivid Giya G2, a better one it seemed than that with the G1 a couple of years ago. Although I put this down to mostly better ancillaries in the system and the advent of computer audio, but it’s also likely that the slightly smaller size of the loudspeaker system suited the realistically sized room better. Suffice it to say that both are world class loudspeakers that should be considered by anyone looking for the very best that a sound system can deliver.
– TheAbsolute Sound


...I ended my review of the Wilson by declaring that if I were to retire tomorrow, the Alexia would be the speaker I would buy to provide the musical accompaniment to that retirement. Now I would have to choose between it and Vivid Audio's Giya G3!

Magico A5;
202106_magico_A5CEA2034_Magico_A5_Listening_white.jpg



"The A5s produced soundstages that could be vast, and images on those stages that were precisely placed and sized just as you would imagine they should be. I loved listening to all types of music through these speakers for hours on end, and at wildly varying volume levels. In all those hours, I heard no weaknesses in their sound.

The Magico A5 is the best deal in high-end loudspeakers today."


"So far, this rather descriptive, seemingly dispassionate review has failed to communicate one crucial thing: just how much I enjoyed listening to these speakers. They were consistently a joy. The Magico A5s could be my musical companions for a long, happy life."

"A unicorn among equines, the A5 is one of a very rare breed – the 'impossible' moving-coil speaker that gets very close to the lightness and transparency of the best 'statics/ribbons while harbouring a bass kick that eludes them all. Walk into a room with a pair of A5s on demonstration and it will take mere seconds to realise you are in the presence of something very special indeed. Yes, they are that compelling."

Rockport Technologies Avior II;
817Rav2fig2.jpg

" Other than that small suckout, the Avior II's quasi-anechoic response falls within an extraordinarily tight limit of ±1.2dB from 280Hz to 15kHz.."

"..whichever recording I played, I was compelled to listen though to the end, even when I had other things to attend to, other places to be. That is the sign of greatness."

"The Rockport Technologies Avior II is easily one of the finest loudspeakers I’ve heard in the last five years. It combines an expertly voiced tonal balance that I can’t imagine anyone disliking with the ability to resolve the finest details in recordings, from the top to the very bottom of the audioband. In fact, until you hear these speakers, you very well may never have heard genuine bass detail. When you combine an exalted level of sound quality with qualities of build and fit’n’finish that are in the top 5% of speakers in the high end, you also have a slam-dunk recommendation from me and an easy Reviewers’ Choice recipient. Skip the new car. Buy a pair of Avior IIs, and drive off into the sunset -- in your old car -- one very happy audiophile."


Noen eksempler for å illustrere at ting kanskje ikke er helt som man tror.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke inntrykk av at dette stemmer spesielt godt.

Joda, bevares, det finnes nok unntak, men når jeg finner målinger av høtalere som er testet og likt ekstremt godt finner jeg ofte at de har en frekvensrespons som ser ut som noen har trykket inn loudnessknappen på forsterkeren. Evt, har et løft mot toppen.
Finnes det hele tatt noen entydig korrelasjon mellom hvordan høytalerne måler og på hvordan de blir mottatt?
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.584
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Joda, bevares, det finnes nok unntak, men når jeg finner målinger av høtalere som er testet og likt ekstremt godt finner jeg ofte at de har en frekvensrespons som ser ut som noen har trykket inn loudnessknappen på forsterkeren. Evt, har et løft mot toppen.
Finnes det hele tatt noen entydig korrelasjon mellom hvordan høytalerne måler og på hvordan de blir mottatt?
Jepp, og det er delt sikkert hundre ganger i forskjellige tråder her på sentralen. Det er sterk korrelasjon mellom flat og jevn on-axis frekvensrespons (og tilsvarende jevn spredning/off-axis respons) og oppfattet høy lydkvalitet.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jepp, og det er delt sikkert hundre ganger i forskjellige tråder her på sentralen. Det er sterk korrelasjon mellom flat og jevn on-axis frekvensrespons (og tilsvarende jevn spredning/off-axis respons) og oppfattet høy lydkvalitet.

Joda, det blitt nevnt minst hundre ganger, men når man leser tester av høytalere og studerer målingene klarer ikke jeg å se en slik korrelasjon. Greit at finnes studier som viser en slik korrelasjon (i testoppsettet), men i det virkelige liv er det vanskelig å se. Synes som om hva som er bra høytalere er svært subjektivt både blant konstruktører og lyttere....
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.584
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Joda, det blitt nevnt minst hundre ganger, men når man leser tester av høytalere og studerer målingene klarer ikke jeg å se en slik korrelasjon. Greit at finnes studier som viser en slik korrelasjon (i testoppsettet), men i det virkelige liv er det vanskelig å se. Synes som hva som er bra høytalere er svært subjektivt både blant konstruktører og lyttere....
Siden det både lages og kjøpes utrolig mye forskjellige høyttalere så er det vel vanskelig å være uenig i det. Samtidig som jeg tipper at det er et komplekst bilde av utstyr og rom og følelser og påvirkning fra salg/markedsføring/venner og det ene med det andre. Så ikke så lett å entydig forklare hvordan dette henger sammen. :)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Joda, bevares, det finnes nok unntak, men når jeg finner målinger av høtalere som er testet og likt ekstremt godt finner jeg ofte at de har en frekvensrespons som ser ut som noen har trykket inn loudnessknappen på forsterkeren. Evt, har et løft mot toppen.
Finnes det hele tatt noen entydig korrelasjon mellom hvordan høytalerne måler og på hvordan de blir mottatt?
Yes sir! Stereophile ved John Atkinson gjorde et studie rundt Stereophile sine egne subjektive vurderinger for å se om det korrelerer med målingene som blir gjort. 14 av 15 klasse A rangerte høyttalere målte med frekvensrespons innenfor +- 1,5 dB, altså flat/jevn respons.

Hele forskningen til Floyd Toole baserer seg på akkurat dette, ekstrem korrelasjon mellom hvordan høyttalere måler og hvordan de blir vurdert subjektivt.

Video hvor han går kjapt gjennom hovedpunktene i boken her;



Dette med løft i toppen er noe som går igjen i mange høyttalere - og også noe noen virker å like godt. Det kan ha sammenheng med at de fleste høyttalere blir ganske direktive oppover i frekvens som gjør at man får mindre totalenergi i toppen enn lenger ned - og som man forsøker å kompensere med en stigende direktelyd for få en riktig opplevd balanse.
Det kan jo fungere dersom man er varsom med hvordan man vinkler høyttalerne - eller hvis man feks har mye tepper og stæsj som stjeler en del energi i diskanten, typisk engelske hjem/eldre garde med huset fullt av styr.

Kan jo også hende at de som lytter mye på instrument-musikk, klassisk osv liker å høre mer detaljer i utklingingen, sting i attacket fra blåseinstrumenter og lignende og dermed foretrekker denne stigningen. Personlig hater jeg det intenst da man får overdrevne sibilanter og mer plagsom lyd.
 

stereopluss

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.06.2015
Innlegg
96
Antall liker
445
Sted
Fjellhamar
Hvorfor er der aldrig målinger af de ting der bliver testet ?
Tester i kun med hørelsen eller laver i også målinger, så tror jeg der er mange der vil blive glade for at se dem;)
[/QUOVi måler i Stereo+, men det er i første omgang for å sj
Tusen takk for innspill! Og ja, vi vet at det finnes lesere som ville blitt glade for målinger.
Vi har tilgang til målinger på det meste vi tester gjennom vårt EISA-samarbeide der blant annet Hi-Fi News og Stereophile også er medlemmer. De tester - da er det ikke alltid vi behøver gjøre det. Men vi måler også i Stereo+, men med mindre noen gir oss en million i året til utstyr og lønn til en ekstra person, uten noe krav til tilbakebetaling, vil de enkle målingene vi selv gjør fortsatt være interne.
Men du må gjerne lese denne MQA-artikkelen: https://www.stereopluss.no/mqa-for-viderekomne.6410460-355425.html hvis du ønsker å se hva vi kan få til, og får vi råd til den Audio Precision-boksen vi ønsker oss, kommer det kanskje en utvidet test i hver utgave.
Likevel mener vi at ørene er vårt viktigste verktøy - med AB-testing, blindede tester, sammenlikningstester, second opinions, bruk av flere forskjellige lytterom og den samlede lytte-erfaringen vi har i redaksjonen, uansett måleutstyr, publiserte målinger eller ikke.
Og så ser de fleste ut til å glemme at Stereo+ er gratis for leserne. Det er forklaringen på Stereo+ sin raske utbredelse og massive antall nedlastninger av hver utgave. Vi har ikke tenkt å stille oss slik at vi må ta betalt for bladet, og på den måten miste majoriteten av leserne våre.

Håvard Holmedal
 

PKL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2014
Innlegg
71
Antall liker
93
Sted
Jylland
Tusind tak for svar ;)
Det bekræfter jo også at der ligger målinger bag.
I har ret i at hørelsen er vigtig (y)men som mange her også skriver, er rum og frekvens kurver også en stor hjælp(y)
Fint blad og igen tusind tak for svar.
 
Topp Bunn