Høyttalere Makaber "pynt" på høytalere

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du ikke likte hvalkjøttet må du enten ha uflaks eller dårlig smak...

Ellers synes jeg det er på tide med en popcorntråd om popcorn. Smør eller margarin?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke likte hvalkjøttet må du enten ha uflaks eller dårlig smak...
Servert med litt vel mye transmak ja. Samme da jeg skulle kose meg med et stykke haibiff en gang. Glemte at det burde legges i eddikvann og det ble litt som å tute til Møllers flaske.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du ikke likte hvalkjøttet må du enten ha uflaks eller dårlig smak...
Servert med litt vel mye transmak ja. Samme da jeg skulle kose meg med et stykke haibiff en gang. Glemte at det burde legges i eddikvann og det ble litt som å tute til Møllers flaske.
Det kan hende noen ganger, dessverre. Ikke alltid godt, men når man får godt hvalkjøtt godt tilberedt... Nam!

Men nå er 'hele' morsslekta fiskere, så jeg har muligens en noe forhøyet terskel for transmak. Elsker fersk småsei og lever, men den være fersk. Klarer ikke Møllers i det hele tatt, så immun er jeg ikke.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Når vi er inne på makabert kan vi vel like gjerne snakke om at Norge er blandt få land som opponerer internasjonal lov som forbyr all fiske av hval til kommersielle formål.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Pussig argumentasjon. Hvis flertallet har rett, så har du værsågod å ete kjøtt, Grandis til og med, MUK.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Vel, nå er det ingen internasjonal lov som pålegger eller forbyr inntak av hverken grandis eller MUK, så den pussige argumentasjonen kan du nok holde for deg selv.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.290
Antall liker
11.105
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette er et diskusjonsforum, og der skal man ikke holde argumentasjonen for seg selv.
Man må tåle å bli motsagt når ting legges ut på forum.
Flytte tråden til OT kanskje? Det ble ikke mye hifi i denne tråden, det tenkte kanskje ikke trådstarter på.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Hva er filt laget av? det funker fint på HT bøfler eh bafler.. Ellers så er den mest makabre pynten på HT nå for tiden Nisser! Nisser i alle slags varianter men så langt jeg vet kjemisk fri for krokodilleskinn, heldigvis!
 
N

nb

Gjest
Hvis du ikke likte hvalkjøttet må du enten ha uflaks eller dårlig smak...
Servert med litt vel mye transmak ja. Samme da jeg skulle kose meg med et stykke haibiff en gang. Glemte at det burde legges i eddikvann og det ble litt som å tute til Møllers flaske.
Haier resirkulerer visstnok urin, derav smaken det kan ha. Om det er sant eller ikke aner jeg ikke, men det baf i alle fall det fiskeren som kjørte båten i Portugal sa da jeg var på storviltfiske der.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
707
Antall liker
245
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Skinn(krokodille i dette tilfelle) på Ht er vel like greit som alt annet vi bruker/sløser skinn i ymse sammenheng feks:
bil- interiør,klær,møbler,sko,buksebelter,vesker, mobildeksler osv..... kjøre på, flott med skinntyper på HT .
ett avbrekk i apekistene der ute, sikkert mye fin design som kan lages med skinntyper å farger på dette, kombinert med tre.
mvh

 
X

X186841

Gjest
IKKE for å provosere , men hva er så makabert ved hvalfangst ?

Når vi er inne på makabert kan vi vel like gjerne snakke om at Norge er blandt få land som opponerer internasjonal lov som forbyr all fiske av hval til kommersielle formål.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Når vi er inne på makabert kan vi vel like gjerne snakke om at Norge er blandt få land som opponerer internasjonal lov som forbyr all fiske av hval til kommersielle formål.
Iwc som gir tilrådninger om hvalfangst er en frivillig organisasjon bestående av 89 medlemsland. Disse tilrådningene har på ingen måte lovs kraft. I organisasjonen finner vi "kjente kyststater" som Ungarn, Luxenbuourg, Mongolia, Oman, Romania, Sveits og Østeriket. Dette betyr at stater uten kunnskap om forvaltning av fisk og sjøpattedyr mener seg berettiget til å instruere Norge i sin forvaltning.Norsk hvalfangst utøves i dag i forhold til 1 av 70 bestander, kalt vågehval. Fangsten foregår svært trygt innenfor en bærekraftig forvaltning. Da har vi fakta på plass. Særlig mye musikk og kos med anlegg blir det dog ikke av denne type of topic diskusjoner. Smekk på fingen og fy i ansiktet, lytt til en god plate i stedet;)

I beste mening og med vennlig hilsen Elektron
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja... Hvor mange årsverk består norsk hvalfangst av i dag? Kanskje det kunne være verdt det for å bli kvitt den temmelig dårlige PR-en Norge får for hvalfangsten, å legge den ned og omskolere/-plassere disse. ...sånn i "the big picture"?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Denne intense motstanden mot hvalfangst er temmelig uforståelig. Hvalfangstmotstandere setter (med svært få unntak) hvalenes rettigheter over alle andre dyrs rettigheter. At enkelte som ellers nærmest likestiller dyrs og menneskers rettigheter ikke får fnatt av tøyset, er direkte mystisk. Det henger ikke sammen i det hele tatt. Hvis alle dyr skal ha samme rettigheter som mennesker, så må nødvendigvis alle dyr ha samme rettigheter som alle andre dyr.

For en treffende og sarkastisk kommentar til temaet anbefaler jeg South Park/ Whale whores. Dessverre finner jeg ingen fungerende link til hele episoden. Mener det er sesong 13, og vel verdt en hundrelapp til play.com.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Du (Elektron) kan sikkert dokumentere at "Fangsten foregår svært trygt innenfor en bærekraftig forvaltning". Likevel: Norge har ikke historisk sett det beste rykte her, og heller ikke når det gjelder sel og ulv, f.eks., pluss andre dyr også!
Krokodille eller kalv og gris, for oss audiofile må vel sp.målet være om bruk av dyreskinn i slike sammenhenger gir bedre lyd! Kan noen dokumentere det? I så fall ikke, er vel plast elller andre "komposita" like bra, kanskje bedre?
Jeg har selv Sonus Faber Auditor, og vet ikke om det fins "ekte" skinn/lær i konstruksjonen, jeg kjøpte høytt. etter lytting. Det er synd om konstruktørene bruker slike "billige", men kanskje også ufine, triks for å selge!
Alle audiofile bør gå sammen og kreve at produktene vi kjøper i hvertfall ikke lages av trær og dyr som er truet av utrydning.
Det bør være ett av sentralens nyttårsforsetter!
Godt Nyttår!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Det er som du påpeker desverre en del dyrerettighetsforkjempere som ikke er spesielt konsekvente når det gjelder balanse i sine syn på dyr og rettigheter, uten at jeg synes det tar noe vekk fra debatten om man skal fange hval eller ikke.
Det er misforstått at kampen om dyrs rettigheter handler om å likestille dyrs og menneskers rettigheter, selv om dette ofte kan fremstilles slik når man omtaler dyrevelferdsmennesker i media. Det er synd for debatten om man ikke får med seg at det handler om rettigheter ut fra artspesifike, naturlige behov, som naturlig nok endrer seg fra art til art. Ut fra dette ønskes det en så lite artsjåvinistisk løsning som mulig.
Også greit å få med seg forskjellen på "animal rights" og "animal welfare".
Jeg har forøvrig heller ikke stort til overs med folk som skriker over den søte selen med skinnjakke og bacon-ånde.

Fikk forresten ikke med meg hvorfor akuratt dette gjør motstand mot hvalfangs uforståelig....?
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Tja... Hvor mange årsverk består norsk hvalfangst av i dag? Kanskje det kunne være verdt det for å bli kvitt den temmelig dårlige PR-en Norge får for hvalfangsten, å legge den ned og omskolere/-plassere disse. ...sånn i "the big picture"?
hei Dazed!

Det er et helt forståelig synspunkt hvis man fokuserer på det rent politiske. Fra mitt ståsted mener jeg det er viktig å høste alle ledd i næringskjeden for å opprettholde en balanse mellom artene. Flerbestandsforvaltning er krevende men nødvendig.

Med vennlig hilsen Elektron
 
Sist redigert:

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Du (Elektron) kan sikkert dokumentere at "Fangsten foregår svært trygt innenfor en bærekraftig forvaltning". Likevel: Norge har ikke historisk sett det beste rykte her, og heller ikke når det gjelder sel og ulv, f.eks., pluss andre dyr også!
Krokodille eller kalv og gris, for oss audiofile må vel sp.målet være om bruk av dyreskinn i slike sammenhenger gir bedre lyd! Kan noen dokumentere det? I så fall ikke, er vel plast elller andre "komposita" like bra, kanskje bedre?
Jeg har selv Sonus Faber Auditor, og vet ikke om det fins "ekte" skinn/lær i konstruksjonen, jeg kjøpte høytt. etter lytting. Det er synd om konstruktørene bruker slike "billige", men kanskje også ufine, triks for å selge!
Alle audiofile bør gå sammen og kreve at produktene vi kjøper i hvertfall ikke lages av trær og dyr som er truet av utrydning.
Det bør være ett av sentralens nyttårsforsetter!
Godt Nyttår!
hei btolli!

Der er vi ikke uenige. Historisk sett er det ikke noe å skryte av. Beskjeden forskning og et økonomisk eventyr for landet og de involverte gjorde nok blind.

mvh Elektron
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjøtt er en helt naturlig del av menneskets næringsgrunnlag, på samme måte som det er en helt naturlig del av næringsgrunnlaget for en lang rekke andre dyr. Vegetarianisme er et kulturelt (først og frenst religiøst om man skal telle antall vegetarianere) fenomen. Det er uforståelig at man skal pålegge en art (oss selv) begrensninger på hva vi kan og ikke kan spise. Biologien gir oss næringsutbytte av å spise kjøtt.

Det er det å avstå fra en næringskilde som krever forklaring, ikke det å benytte seg av den. Jeg har til dags dato ikke sett snurten av en tilfredsstillende forklaring. Du som mener at jeg bør avstå fra å spise kjøtt (om jeg ikke misforstår helt) skylder meg en forklaring, ikke omvendt. Den største gruppen av vegetarianere er hinduer og buddhister og kan vise til lange tradisjoner, men selv disse står for et brudd med det vanlige og det opprinnelige. Det vanlige og opprinnelige kostholdet for mennesket besto av det som til enhver tid var tilgjengelig og egnet til å holde liv i oss. Det er bruddet med det opprinnelige og naturgitte som trenger å forklares.

Vi kan begynne der.

Edit: Nå som vi har fått Morriseys episke brain fart litt på avstand.....
 
Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Du (Elektron) kan sikkert dokumentere at "Fangsten foregår svært trygt innenfor en bærekraftig forvaltning". Likevel: Norge har ikke historisk sett det beste rykte her, og heller ikke når det gjelder sel og ulv, f.eks., pluss andre dyr også!
Krokodille eller kalv og gris, for oss audiofile må vel sp.målet være om bruk av dyreskinn i slike sammenhenger gir bedre lyd! Kan noen dokumentere det? I så fall ikke, er vel plast elller andre "komposita" like bra, kanskje bedre?
Jeg har selv Sonus Faber Auditor, og vet ikke om det fins "ekte" skinn/lær i konstruksjonen, jeg kjøpte høytt. etter lytting. Det er synd om konstruktørene bruker slike "billige", men kanskje også ufine, triks for å selge!
Alle audiofile bør gå sammen og kreve at produktene vi kjøper i hvertfall ikke lages av trær og dyr som er truet av utrydning.
Det bør være ett av sentralens nyttårsforsetter!
Godt Nyttår!
hei btolli!

Der er vi ikke uenige. Historisk sett er det ikke noe å skryte av. Beskjeden forskning og et økonomisk eventyr for landet og de involverte gjorde nok blind.

mvh Elektron
Dette er ikke spesielt for noen ressurser, noen nasjoner eller noen tider. Dette er det som kalles allmenningsproblemet i politisk teori. Der hvor enkeltaktører kan tjene egoistisk og kortsiktig på å høste for mye av en felles fornybar ressurs, så gjør de det. Nasjonalt har det gått i riktig retning i de fleste land. Vilt forvaltes, det gis kvoter og det er ikke måte på. Vi kommer til å ha elg i mange år enda. Internasjonalt går det nok litt mer trått i fravær av et fungerende overnasjonalt nivå i forvaltningen. Fisk er et glimrende eksempel, hvor mange arter forflytter seg over store avstander, gjennom flere staters territorialfarvann, og er 'vanskelige'. Jeg er mer bekymret for torsk enn hval om jeg skal være ærlig.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Kjøtt er en helt naturlig del av menneskets næringsgrunnlag, på samme måte som det er en helt naturlig del av næringsgrunnlaget for en lang rekke andre dyr. Vegetarianisme er et kulturelt (først og frenst religiøst om man skal telle antall vegetarianere) fenomen. Det er uforståelig at man skal pålegge en art (oss selv) begrensninger på hva vi kan og ikke kan spise. Biologien gir oss næringsutbytte av å spise kjøtt.

Det er det å avstå fra en næringskilde som krever forklaring, ikke det å benytte seg av den. Jeg har til dags dato ikke sett snurten av en tilfredsstillende forklaring. Du som mener at jeg bør avstå fra å spise kjøtt (om jeg ikke misforstår helt) skylder meg en forklaring, ikke omvendt. Den største gruppen av vegetarianere er hinduer og buddhister og kan vise til lange tradisjoner, men selv disse står for et brudd med det vanlige og det opprinnelige. Det vanlige og opprinnelige kostholdet for mennesket besto av det som til enhver tid var tilgjengelig og egnet til å holde liv i oss. Det er bruddet med det opprinnelige og naturgitte som trenger å forklares.

Vi kan begynne der.

Edit: Nå som vi har fått Morriseys episke brain fart litt på avstand.....
Nå diskuterte vi da vitterlig hvalfangst, og jeg har ikke engang nevnt vegetarisme. Du har heller ikke forklart hva som er så vansjelig å forstå med hvalfangstmotstand, sett bort fra noe småtåkete om hva du tror andre kanskje mener.... Vi kan gjerne ta en diskusjon om vegetarisme, men vi kan begynne der... Hva er det som er så vanskelig å forstå med motstand for dette?

Tro meg, jeg skylder deg ingenting i denne sammenhengen :rolleyes:
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva skiller hval fra andre dyr og gjør at de skal ha krav på beskyttelse som andre dyr ikke har? Hvis du vil begynne der...
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Hval burde minst ha krav til beskyttelse i henhold til dyrevelferdsloven, i tillegg til eventuelle særskilte rettigheter IWC har nedlagt til grunne for sin internasjonale stopp av hvalfangst. Dette i likhet med alle andre dyrearter, som desverre har stor variasjon av beskyttelse i vårt samfunn, både avhengig og uavhengig av rase.

Jeg kan desverre ikke svare på spørsmålet ditt uten å omformulere det.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Strengt tatt definerer du hval til like rettigheter og krav på beskyttelse som andre dyrearter. I og for seg noe jeg er 100% eniig med deg i. Men jeg klarer rett og slett ikke å se at IWC skal ha noen legitimitet. Deres aktivitet hviler tungt på følerier fra New age-fjoller og Hollywoodkjendiser som gjerne sitter på betydelige samlinger av CD'er med hvalsang. De nyter godt av at de er store og majestetiske. Fri og bevare meg for en verden hvor vi bare skal spise 'stygge' dyr. Myrsnipemora er som kjent ganske så uenig med oss...

Jeg er klart for en humanisering av jakt, enten det er på hval eller småvilt. Hva med å starte i et annet hjørne. Forby pinefull snarefangst, for eksempel? Revesaks? Og er det verre for et dyr å leve i frihet, for deretter å bli drept i jakt, enn å leve et helt (om enn kort) liv i fangenskap, på en bås, under unaturlige betingelser før en 'human', kontrollert, rask og relativt smertefri avliving?

Mitt perspektiv på det hele kan vel egentlig sammenfattes i et lite antall punkter.

- Når det er nødvendig. Det vil si for mat først og fremst. Å fjonge seg med revepels faller nok utenfor nødvendighetskriteriet, i hvert fall etter at Burberry ble oppfunnet.
- Utnytt ressursene best mulig. Lag gjerne sko, belter og annet flott av skinnet på dyret du spiste. Lammeskank om oksehale er godt. Bikkja til naboen elsker bein og slintrer.
- Oppdrett bør gi dyrene akseptable levekår. Å trøkke spekk og mais ned i halsen på ei gås er unødvendig vold mot dyr. Levende kyllinger stablet to i høyden det samme.
- Avliving bør skje på minst mulig smertefull måte, enten vi snakker slakteri eller jakt.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Strengt tatt definerer du hval til like rettigheter og krav på beskyttelse som andre dyrearter. I og for seg noe jeg er 100% eniig med deg i. Men jeg klarer rett og slett ikke å se at IWC skal ha noen legitimitet. Deres aktivitet hviler tungt på følerier fra New age-fjoller og Hollywoodkjendiser som gjerne sitter på betydelige samlinger av CD'er med hvalsang. De nyter godt av at de er store og majestetiske. Fri og bevare meg for en verden hvor vi bare skal spise 'stygge' dyr. Myrsnipemora er som kjent ganske så uenig med oss...

Jeg er klart for en humanisering av jakt, enten det er på hval eller småvilt. Hva med å starte i et annet hjørne. Forby pinefull snarefangst, for eksempel? Revesaks? Og er det verre for et dyr å leve i frihet, for deretter å bli drept i jakt, enn å leve et helt (om enn kort) liv i fangenskap, på en bås, under unaturlige betingelser før en 'human', kontrollert, rask og relativt smertefri avliving?

Mitt perspektiv på det hele kan vel egentlig sammenfattes i et lite antall punkter.

- Når det er nødvendig. Det vil si for mat først og fremst. Å fjonge seg med revepels faller nok utenfor nødvendighetskriteriet, i hvert fall etter at Burberry ble oppfunnet.
- Utnytt ressursene best mulig. Lag gjerne sko, belter og annet flott av skinnet på dyret du spiste. Lammeskank om oksehale er godt. Bikkja til naboen elsker bein og slintrer.
- Oppdrett bør gi dyrene akseptable levekår. Å trøkke spekk og mais ned i halsen på ei gås er unødvendig vold mot dyr. Levende kyllinger stablet to i høyden det samme.
- Avliving bør skje på minst mulig smertefull måte, enten vi snakker slakteri eller jakt.
IWC virker relativt legitimt, og er overaskende nok bransjens eget organ for regulering av fangst. Med 88 medlemsnasjoner hvorpå kun 3 nekter å følge nedlagt lovgivning...vel, det er et tankekors for min del. Om du har noen legitim bakgrunn eller kilde til at International Whaling Committee hviler på new-age-fjolleri må du gjerne dele dette, men det virker i utgangspunktet ganske søkt.
Du behøver ikke dra inn ditt overdramatiske syn på personer med hang til dyrevern og bruke dette som utgangspunkt i debatten, vi er ikke der.

Jeg synes det er vanskelig å humanisere jakt. Å felle ett dyr, å avlive det, slå det i hjel, er en voldelig handling. Vold er i sin natur ikke humant, selv om det finnes unntak hvor avlivning er nødvendig. Videre kan man selvfølgelig argumentere for att et dyr som lever ett naturlig, godt liv og blir avlivet raskt og smertefritt er et bedre scenario enn broilergris i fabrikk. Men, det er så vidt forskjellige scenario at det helst må diskuteres som nettopp det.

Nettopp derfor er dine perspektiver problematiske. Er det nødvendig å importere korn fra nedhugget regnskog for å putte de i våre husdyr, og kun stå igjen med 10% av energien, eksempelvis? Eller snakker vi fortatt om jakt? Hvor mange prosent av konsumert kjøtt i Norge i dag kommer fra "naturlig, humant, jaktet kjøtt"? Nødvendig?

Desverre er fremstilling av skinn\kjøtt, egg\kylling osv fra forskjellige varianter av rasen hvor slaktemetode\andre egenskaper gjør at varene ikke kommer fra samme dyret. Jada, vi kan selvfølgelig argumentere for at det er bedre å bruke alt når man først har felt dyret, men dette er ikke lenger hendelsesforløpet i en industrialisert fremstilling. Nødvendig?

- Har du vært i dagens oppdrettsanlegg for dyr? Synes du det gir dyr akseptable levekår, tatt deres naturlige adferdsbehov i betraktning? Skal dyr få sine naturlige liv, er en sterk reduksjon av konsumet en naturlig og nødvendig konsekvens. Jeg synes det er en tankevekker at de fleste slaktedyr blir tatt av dage 2-10% ut i sitt naturlige livsløp, mens vi snakker om humant og alt det der.....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Problemet med kval er at det er så vanskeleg å drive oppdrett, og at det også er vanskeleg å finne ein avlivingsmåte som verkar "human" (?) Store dyr som sprengast med eksploderande prosjektil er ei etisk utfordring.
Sjølv har eg likevel små problem med å ete kvalkjøt, for eg ser at dyrevelferd stort sett er betre (eller "rettare") for dyr som er jakta enn dyr som lever i oppdrettsamanheng notildags. I gamle dagar kunne kyr leve i langt over 10 år og vere melkeprodusentar, og den gongen eg hadde høner med tanke på ungane, fekk dei leve i inntil fire år)
Men når det gjeld kvalkjøt, er veldig stor skilnad på kvaliteten. Ein gong fekk eg nisekjøt av ein kamerat. Ei nise (verdas minste kval) hadde gått seg fast i garnet hans, og i staden for å skrotten reke sin veg, parterte han dyret. Eg la kjøtet i melk, slik eg hadde lært at ein bør gjere med kvalkjøt, og fekk utruleg gode biffar, heilt utan transmak, møyre som den finaste indrefilet, og med flott smak på alle måtar. Eg veit ikkje om nisa er utryddingstruga, eller om bestanden har endra seg noko, men dette er ein matressurs eg gjerne kunne hatt meir av.

Når det gjeld skinn på høgtalarane, skjer dette av estetiske årsakar. Eg såg at høgtalarane mine kunne leverast med skinntrekk. Det var sjølvsagt ein ekstra luksusopsjon, og sjølv om det sikkert vil vere mange som vil seie det såg ganske ok ut, tykte eg det ikkje vart noko for meg. Så pianolakk var heilt greitt, og det billegaste alternativet.

Skinnmøblar har eg hatt i ca 20 år - ein utmerka vinkelsofa og kvilestol frå Hjellegjerde. Samla ikkje støv, og var altså slitesterk i 20 år. Men no måtte det ut, og vart for drygt halvanna år sidan erstatta av ein polsk vinkel i stoff. Den er sterkt prega av bruken, som har vore mindre hard enn Hjellegjerde. Om ein skal snakke etiske prinsipp, tykkjer eg det er betre å ha ein skinnsalong i 20 år, enn å ha fire salongar i stoff same periode. Dessutan har eg to allergikarar i familien, og må slå ihel katten om dei skal flytte heim - kattehår er langt lettare å fjerne frå ein skinnsalong.

Tykkjer eigentleg det etiske rundt matproduksjon er viktig. Det å hauste kjøt er ytterst naturleg for oss alletarar. Men det er nok ein for stor del av næringsinntaket vårt som er kjøt. Sjølv har eg dårleg samvit fordi eg et for lite fisk, som eg likar veldig godt. Då eg var liten, var det fisk minst annankvar dag, og i sesongen kunne det vere alle kvardagar. Eg var lei av fisk då eg flytta på hybel som 16-åring, men sakna etter kvart fisk, slik at eg bestilte det når eg skulle på heimebesøk.

Eg tykkjer elles prinsippet om kortreist mat er langt viktigare enn prinsippet om å vere vegetarianar eller veganar. Det er uetisk å brenne av massevis av energi på å flytte t.d. sauekjøt frå New Zealand eller biffkjøt frå Søramerika til Noreg, ettersom vi kan produsere dette sjølve utan problem. Det er ikkje vanskeleg å satse på flotte kjøtraser i vårt land. Problemet er å gjere det lønsamt. Så av ein eller annan pervers grunn løner det seg å transportere mat rundt halve jorda. Ingen stad har eg funne ut kor mykje slik mattransport eigentleg kostar, korkje økonomisk (det må ligge ei eller anna skjult subsidiering ein stad) eller miljømessig.
Når fekk de forresten sist tak i norsk frukt? Eg måtte kjøpe frå gard i haust - håplaus kvalitet i butikkane, og elendig utval.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.550
Antall liker
9.718
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Høyttalerne var dritstygge. Og Harry så det holder,, Forøvrig er jeg FOR å ete dyr så lenge bestandene forvaltes skikkelig og dyra håndteres skikkelig, men mot å plage de kun for å "pynte" oss. Pelsnæringen skulle vært nedlagt, hvalfangst innenfor gode rammer er OK og sel er et tvilstilfelle (i mot å drepe de bare for skinnet, men bestanden vokser over alle grenser....).
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Eg tykkjer elles prinsippet om kortreist mat er langt viktigare enn prinsippet om å vere vegetarianar eller veganar. Det er uetisk å brenne av massevis av energi på å flytte t.d. sauekjøt frå New Zealand eller biffkjøt frå Søramerika til Noreg, ettersom vi kan produsere dette sjølve utan problem. Det er ikkje vanskeleg å satse på flotte kjøtraser i vårt land. Problemet er å gjere det lønsamt. Så av ein eller annan pervers grunn løner det seg å transportere mat rundt halve jorda. Ingen stad har eg funne ut kor mykje slik mattransport eigentleg kostar, korkje økonomisk (det må ligge ei eller anna skjult subsidiering ein stad) eller miljømessig.
Når fekk de forresten sist tak i norsk frukt? Eg måtte kjøpe frå gard i haust - håplaus kvalitet i butikkane, og elendig utval.
Hvor kommer importert korn fra søramerika og andre land inn i regningen? Den er knapt kortreist, og benyttes nærmest uavkortet til å fore dyr i kjøttproduksjon. 85-90% av energien i kornet går til spille før det når tallerkenen som kjøtt. Tatt til grunnlag at man spiser oppdrettskjøtt, forbruker en veganer forenklet sett kun 10-15% av dine langreiste matvaner.

I 2003 importerte Norge 451.000 tonn soya fra Brazil fra marker som en gang var regnskog. Dette passer vel knapt inn i terminologien "produsere selv", eller....?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg tykkjer elles prinsippet om kortreist mat er langt viktigare enn prinsippet om å vere vegetarianar eller veganar. Det er uetisk å brenne av massevis av energi på å flytte t.d. sauekjøt frå New Zealand eller biffkjøt frå Søramerika til Noreg, ettersom vi kan produsere dette sjølve utan problem. Det er ikkje vanskeleg å satse på flotte kjøtraser i vårt land. Problemet er å gjere det lønsamt. Så av ein eller annan pervers grunn løner det seg å transportere mat rundt halve jorda. Ingen stad har eg funne ut kor mykje slik mattransport eigentleg kostar, korkje økonomisk (det må ligge ei eller anna skjult subsidiering ein stad) eller miljømessig.
Når fekk de forresten sist tak i norsk frukt? Eg måtte kjøpe frå gard i haust - håplaus kvalitet i butikkane, og elendig utval.
Hvor kommer importert korn fra søramerika og andre land inn i regningen? Den er knapt kortreist, og benyttes nærmest uavkortet til å fore dyr i kjøttproduksjon. 85-90% av energien i kornet går til spille før det når tallerkenen som kjøtt. Tatt til grunnlag at man spiser oppdrettskjøtt, forbruker en veganer forenklet sett kun 10-15% av dine langreiste matvaner.

I 2003 importerte Norge 451.000 tonn soya fra Brazil fra marker som en gang var regnskog. Dette passer vel knapt inn i terminologien "produsere selv", eller....?
Sånn sett dukka det her opp eit argument for å erstatte fortransporten med å flytte på ferdig biffkjøt.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Vel, nå var det du som la til grunne viktigheten av kortreist mat....
 
S

Syncrolux

Gjest
Enkelte DIY-representanter her på forumet burde kle høyttalerne sine med forhud, det hadde passet deres framtoning. Sin egen forhud fortrinnsvis. :cool:
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vel, nå var det du som la til grunne viktigheten av kortreist mat....
Ja, men kompleksiteten i bildet vert noko overveldande. 451.000 tonn soya = 45.100 tonn biff, veit du. Så kunne vi bruke norske beiteområde til produksjon av sitkagran og dermed vere ein anstendig karbonbuffer...
Men det billegaste ville nok vere å tøme dette landet for innbyggjarar, og tvangsflytte dei til India. Indarar er i langt større grad enn nordmenn vegetarianarar, og svært beskjedne forbrukarar generelt.
Men eg vil vente litt med å flytte, og halde meg til fisk, geitekjøt og lokalprodusert ost i den grad deg let seg gjere.... Poteter kan eg ha i hagen også.
 
Topp Bunn