Magiske høyttalerkabler: foredrag i kveld på Blindern

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg skjønner hvordan du tenker og må komme med en kommentar. Ta gjerne utgangspunkt i en du/dt av kort varighet i forhold til T:

    - mot høyttaleren igjen med en refleksjonskoeffisient på tilnærmet 100 % - enig
    - mikses inn i det forovergående signalet - enig (men den nuller seg selv ut da, bare nytt signal går ut på linjen nå)
    - nå i fase med signalet og med en forsinkelse på (i dette tilfellet) 50 ns - fase blir irrelevant, nå er du/dt ferdig så det blir maks verdi

    Om det skulle komme ny endring du/dt (f.eks en ytterligere liten økning) vil denne nye verdien selvsagt gå ut.

    Spørsmål: hva er spenningen på et hvert punkt på linjen til enhver tid? Hva er spenningen over last til enhver tid? Dette er bare en analyse av tid, refleksjons- og absorbsjonskoefisienter og spenningsdifferanser på de to retningene.
    Simuleringen viser spenningen over lasten til enhver tid. Den er målt som spenningsdifferansen over høyttalerterminalene. Det er sånt vi har simulatorer til.

    Det gir ikke mening å snakke om en "kort du/dt". Størrelsen du/dt er stigningstallet på den kontinuerlige spenningskurven som funksjon av tid, altså endringen i spenning etter et infinitesimalt lite inkrement i tid. Enheten er V/s. Den har ingen "varighet".
    Derivative - Wikipedia, the free encyclopedia

    Til enhver tid ser forsterkerutgangen sitt eget utgangssignal pluss den reflekterte spenningen fra 50 ns tidligere, og feedbackkretsen gjør sitt beste for å presse det til å bli lik input x gain. Den reagerer så lynraskt i forhold til bølgeformen som skal gjengis at eneste konsekvens ved audiofrekvenser er en tidsforsinkelse på noen ns. Eksakt som simuleringen viser.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Synes denne video forklarer hvad der sker , og hvornår det er aktuelt med impedans tilpasning, det er som sagt afhængig af enten frekvensen/stigetid eller af længden af kabelet.

    Klart kan man sikre impedans tilpasning så er det elektrisk at foretrække , men skaden ved ikke at have impedanstilpasning er minimal hvis man ikke har for forlange kabler og for hurtige signaler der skal overføres.
    Og som sagt impedans tilpasning kan give forstærkeren problemer , Kan forstå at selv Bateman havde problemer .

    Og til de lidt mere nørdede.:
    http://youtu.be/B86rV5FdKpU
     
    Sist redigert:

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Ifølge Batemans artikkel bruker han en HP8721A reflection bridge, slik at det reflekterte signalet tappes ut i en separat kanal. Kanal A viser signalet fra forsterkeren, kanal B signalet som reflekteres tilbake fra lasten.

    Bateman:
    Reflections at 10 kHz [...] are easily measured using a reflection bridge, the basic tool of all RF measurements. The figure shows some 40% of the incident signal has been reflected, equivalent to a VSWR of 2.2:1 and returned out of phase to the source. For this measurement I used my 50 ohm HP8721A reflection bridges.

    The ratio of this reflection to the incident signal or Vreflection/Vincident is called the reflection coefficient
    Spenning, spenning og atter spenning. VSWR = Voltage Standing Wave Ratio, et tall du (til Dalahästs frustrasjon) mente var helt uvesentlig for et par sider tilbake. Den ene kurven på scopet viser "forward wave", den andre "reflected wave", begge plottet som spenning som funksjon av tid. Ingen av kurvene viser strømmen som lasten trekker. Men du vet kanskje bedre enn Bateman hva han plottet?

    Vis vedlegget 303397

    Refleksjonen tilbake er helt reell, men på grunn av den ekstremt lave utgangsimpedansen i forsterkeren, kanskje 0,01 ohm (dempefaktor 800), vil den reflekterte bølgen reflekteres tilbake mot høyttaleren igjen med en refleksjonskoeffisient på tilnærmet 100 % og mikses inn i det forovergående signalet, nå i fase med signalet og med en forsinkelse på (i dette tilfellet) 50 ns. Netto resultat er en ørliten tidsforskyvning av det summerte signalet, eksakt som Bateman beskriver i sin konklusjon i artikkelen og eksakt som mine simuleringer viser.

    Og så var det tidsdifferansen mellom de to ørene da. La oss si at du har 1 us større gruppeforsinkelse ved 3 kHz enn ved 1 kHz. Og så?
    Det är glädjande att några av er ser kopplingen mellan reflektioner och VSWR, de går aldrig att skilja åt.
    Heinrich Herz gjorde de första mätningarna 1888 och använde VSWR för att bestämma ljushastigheten.
    Spridningen av hans upptäckter verkar gå något långsammare.

    På bilden av "Directional Bridge" står några siffror, 75 Ohm och 6dB. (Det finns två varianter med 50 & 75 Ohm)
    (Utöver frekvensområdet 0,1 - 110 MHz som anger att 10 kHz ligger långt utanför området med säker/garanterad funktion)
    Alla tre anslutningarna måste vara mot utrustning som också är 50 Ohm.
    En förstärkare är INTE 50 Ohm och ett oscilloskop är det ofta heller inte om man inte lägger till lasten själv.
    Dämpningen på 6dB betyder att riktkopplaren inte är transparent, det sitter komponenter inne i den mellan
    förstärkaren och kabeln man mäter på. Innehållet kan vara resistiva bryggor och/eller transformatorer.
    http://www.nscainc.com/uploads_2014/product_guides/A_8721A.pdf (page 5)

    Transformatorer har begränsad bandbredd, att använda dom på en tiondel av den lägsta specificerade
    frekvensen ger - FASFÖRSKJUTNINGAR (i mätutrustningen själv).

    Välkommna till verkligheten!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Synes denne video forklarer hvad der sker , og hvornår det er aktuelt med impedans tilpasning, det er som sagt afhængig af enten frekvensen/stigetid eller af længden af kabelet.

    @kortvarig


    Du viste kurver for det du kaller "oppladningen" av lasten i går (jeg kaller det settlingtid). Kurvene var vist for tre ulike pådrag. En impuls, en med stigetid på 1 us og en med 2 us stigetid. Om du følger på med en kurve for 100 us stigetid (>> 2 us), hva skjer da med "oppladingen"? Jeg blir ikke overrasket om den fremdeles er noen usec. Mener du at den blir null og overlapper pådraget uten forsinkelse når du sier: avhenger av frekvens og stigetid? Du har jo vist noe annet.

    Du har tidligere også vist at "oppladningen" varierer med Zlast.

    Vi har sett at audiofrekvenser blir reflektert.

    Jeg klarer ikke å se at vi er uenige (gitt svaret på det første punktet). Vi har jo resultatene jag har pratet om hele tiden. At "oppladningen" varierer med last- og kabelimpedanser. Ser du det ikke?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    For å bryte opp litt her.

    Magiske?Har brukt disse (uten klemmer;)) som høyttalerkabel noen uker.
    179Kr på europris.

    file64ifj4xa3c29neq7nxh.jpg


    Disse erstattet noen til nær et femsifret beløp (lik lengde).
    Om det er forskjell....?Den er relativ stor,
    og det er vel litt av poenget.Gi f.. i pris og reklame,
    spør heller,er det forskjeller,hva fungerer best?
    Med de komponenter som står hos meg nå blir de værende.

    Om det er filter på utgangen?

    ps1.jpg


    Høyttaler.treveis førsteordens filter
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Lederene så nær hverandre som mulig. Det gir lav induktans. Kablene jeg linket til er "Zip-wire". Litt mer praktisk enn to helt separate enkeltledere. 2x16mm² er nok det minste som er brukbart i hifi-sammenheng. Det er nok også det største tverrsnittet som går inn i en låsbar bananplugg med 8mm åpning.
    Vis vedlegget 303503
    Artig. 16mm² er samme tverrsnitt man bruker på 63A forsyning! :)

    At det samme signalet går i et 35um (0,035mm) tykt kobberbelegg på et kretskort, kanskje 5-10 mm bredt, altså 0,35mm², er ikke av betydning. Eller bondetråden internt i utgangstransistorene (http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_bonding) som er enda tynnere...

    Jada, ingen trolling fra meg. Vi er alle enige om at tverrsnitt er bra på HT-kabel, men det setter ting i perspektiv spør du meg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går an å sette opp et kriterium, f eks ingen amplitudeavvik større enn 0,1 dB, og så bruke det sammen med høyttalerens impedansminimum og kablingens lengde og LCR-data for å regne ut minimumskravet til tverrsnitt. Hint: 2,5 kvadrat er ikke så aller verst...
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Lederene så nær hverandre som mulig. Det gir lav induktans. Kablene jeg linket til er "Zip-wire". Litt mer praktisk enn to helt separate enkeltledere. 2x16mm² er nok det minste som er brukbart i hifi-sammenheng. Det er nok også det største tverrsnittet som går inn i en låsbar bananplugg med 8mm åpning.
    Vis vedlegget 303503
    Artig. 16mm² er samme tverrsnitt man bruker på 63A forsyning! :)

    At det samme signalet går i et 35um (0,035mm) tykt kobberbelegg på et kretskort, kanskje 5-10 mm bredt, altså 0,35mm², er ikke av betydning. Eller bondetråden internt i utgangstransistorene (http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_bonding) som er enda tynnere...

    Jada, ingen trolling fra meg. Vi er alle enige om at tverrsnitt er bra på HT-kabel, men det setter ting i perspektiv spør du meg.
    Synes mere det sætte i perspektiver at du ikke aner en dyt, eller har nogen erfaring med at lave/konstruerer udstyr fra den øverste hylde/High-end

    Det magiske er at man kan have "lort" , en "rose", og noget mere "lort" i sin kæde og så alligevel ligge mest mærke til/hører rosen.
    Kæden kan blive meget stærkerer end det svageste led. Det er i sandhed mærkeligt, men sådan er det.

    Man kan få en meget pænere og helt anderledes rose, ved at alle deleelementer i ens kæde er roser, man kan faktisk få en lyd som man ikke troede var mulig.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Synes denne video forklarer hvad der sker , og hvornår det er aktuelt med impedans tilpasning, det er som sagt afhængig af enten frekvensen/stigetid eller af længden af kabelet.

    @kortvarig


    Du viste kurver for det du kaller "oppladningen" av lasten i går (jeg kaller det settlingtid). Kurvene var vist for tre ulike pådrag. En impuls, en med stigetid på 1 us og en med 2 us stigetid. Om du følger på med en kurve for 100 us stigetid (>> 2 us), hva skjer da med "oppladingen"? Jeg blir ikke overrasket om den fremdeles er noen usec. Mener du at den blir null og overlapper pådraget uten forsinkelse når du sier: avhenger av frekvens og stigetid? Du har jo vist noe annet.

    Du har tidligere også vist at "oppladningen" varierer med Zlast.

    Vi har sett at audiofrekvenser blir reflektert.

    Jeg klarer ikke å se at vi er uenige (gitt svaret på det første punktet). Vi har jo resultatene jag har pratet om hele tiden. At "oppladningen" varierer med last- og kabelimpedanser. Ser du det ikke?
    Jeg forstår endelig godt dine spørgsmål, og måske forvirring, for ingen forklarer dette her helt til bunds, man viser bare at sådan er det , hvilket jo tit indikerer at man ikke fuldstændigt har forstået det, jeg synes heller ikke jeg har de helt rigtige ord i endnu.

    Andet end på grund af refleksionerne ser generatoren load og kablet forskelligt hele tiden (bl.a. som en ren spændingsdeler), det bliver hel tiden til en kombination af den lumpede model og t-line modelen , hvor t-lines refleksioner ved meget høje frekvenser vil påvirke "opladnings kurven" for kablet, "trappetrinene" som indikerer at generatoren ser load og kabel forskelligt hele tiden i modsætning til Lumped som bare køre kontinuerligt derud med sin "opladning" af kablet.

    Indtil jeg selv evt. finde de rette ord kan du læse dette http://www.renardson-audio.com/impedance.html han har efter min mening heller ikke 100% fat i det ,men er dog godt på vej.

    Jeg har lavet et par simuer af situationen 20 feet Belden kabel 4 ohm belastning:

    Først med en step puls der jo som sagt aldrig nogensinde vi forekomme i audio, uden der er noget helt galt måske er forstærkeren brændt af fordi man har prøvet at lave impedans-tilpasning hehe....

    savwtak.jpg


    Samme kurve , men jeg har jeg sænket stigetiden lidt for inputtet iøvrigt stadigvæk langt over hvad der vil forekomme i audio, men trods det falder lumpet kredsløb og t-line pænt oven i hinanden.
    Som sagt der er maser af tommelfinger regler for hvor når noget skal betragtes som en t-line , og flere har været nævnt her i tråden.
    sawtak2.jpg



    Også denne video forklarer lidt om hvad som sker, og hvad der kan gøres:


    Også denne video har komplementerende info bl.a rise mellem trappe trinene simpelt er en kombination af generatorens rise-time plus lyset hastighed/længden af kablet.




    Også her står her er der lidt info som også viser at det er i den høje ende af frekvensområdet T-line og lumped kredsløb adskiller sig for alvor.
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Artig. 16mm² er samme tverrsnitt man bruker på 63A forsyning! :)

    At det samme signalet går i et 35um (0,035mm) tykt kobberbelegg på et kretskort, kanskje 5-10 mm bredt, altså 0,35mm², er ikke av betydning. Eller bondetråden internt i utgangstransistorene (Wire bonding - Wikipedia, the free encyclopedia) som er enda tynnere...

    Jada, ingen trolling fra meg. Vi er alle enige om at tverrsnitt er bra på HT-kabel, men det setter ting i perspektiv spør du meg.
    Synes mere det sætte i perspektiver at du ikke aner en dyt, eller har nogen erfaring med at lave/konstruerer udstyr fra den øverste hylde/High-end

    Det magiske er at man kan have "lort" , en "rose", og noget mere "lort" i sin kæde og så alligevel ligge mest mærke til/hører rosen.
    Kæden kan blive meget stærkerer end det svageste led. Det er i sandhed mærkeligt, men sådan er det.

    Man kan få en meget pænere og helt anderledes rose, ved at alle deleelementer i ens kæde er roser, man kan faktisk få en lyd som man ikke troede var mulig.
    Så bra! Det at jeg jobber med elektronikkonstruksjon og produktutvikling til daglig har ingenting å bety, fordi jeg kan jo ikke jobbe min! Ja men det var nå godt å høre.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Artig. 16mm² er samme tverrsnitt man bruker på 63A forsyning! :)

    At det samme signalet går i et 35um (0,035mm) tykt kobberbelegg på et kretskort, kanskje 5-10 mm bredt, altså 0,35mm², er ikke av betydning. Eller bondetråden internt i utgangstransistorene (Wire bonding - Wikipedia, the free encyclopedia) som er enda tynnere...

    Jada, ingen trolling fra meg. Vi er alle enige om at tverrsnitt er bra på HT-kabel, men det setter ting i perspektiv spør du meg.
    Synes mere det sætte i perspektiver at du ikke aner en dyt, eller har nogen erfaring med at lave/konstruerer udstyr fra den øverste hylde/High-end

    Det magiske er at man kan have "lort" , en "rose", og noget mere "lort" i sin kæde og så alligevel ligge mest mærke til/hører rosen.
    Kæden kan blive meget stærkerer end det svageste led. Det er i sandhed mærkeligt, men sådan er det.

    Man kan få en meget pænere og helt anderledes rose, ved at alle deleelementer i ens kæde er roser, man kan faktisk få en lyd som man ikke troede var mulig.
    Så bra! Det at jeg jobber med elektronikkonstruksjon og produktutvikling til daglig har ingenting å bety, fordi jeg kan jo ikke jobbe min! Ja men det var nå godt å høre.
    Nej det har det nemlig lige nøjagtigt ikke , jeg arbejder selv med elektronik-konstruktion, og i forhold til hi-fi er det lige ud af landevejen, det følge de regler som står i bøgene/teorien , det gør hifi ikke altid , ja næsten aldrig.

    Jeg kan lave det samme kredsløb så det lyder ad helvede til, og så det lyder himmelsk/fantastisk, kun ved at bruge andre stumper, og det har ikke noget med om modstandene er 0.1% og ekstremme temperaturstabile osv at gøre. Det har mere at gøre med hvad tingene er lavet af, og dæmpningen af de enkelte komponenten/apparatet. Ja på en måde må det være lidt ligesom at lave musikinstrumenter.

    Faktisk er det ikke ualmindeligt at noget som er af relativ ringe teknisk kvalitet er at fortrække, frem for noget som er teknisk perfekt, det gælder både komponenter og mange gange også kredsløb, hvis naturtro gengivelse er målet.

    Jeg ved ikke hvordan disse ting nøjagtigt hænger sammen , men jeg kan garanterer at det ikke står i lærebøgerne, det skal erfares, og jeg kan heller ikke forklarer 100% hvorfor det er som det er.
    Jeg vil heller ikke ligge skjul på at det mystiske/magiske ved hi-fi faktisk frustrerer mig en del når jeg har elektronik-kasketten på.

    Kort sagt elektronik og viden deromkring kan kun få tingene til at virker således at det ikke springer i luften når der sættes strøm til. og det er helt fint, og et skridt på vejen, men det er det mindste skridt når rigtig high-end er målet.
    Min uddannelse var simpelthen i mange år en direkte blokering for at jeg kunne lave vellydende og naturtroet udstyr.

    Men jeg skal ikke forhindre dig i at betragte mig som en halv religiøs idiot som ikke har en dyt forstand på noget som helst , det rør mig ikke , faktisk er jeg skideligeglad med hvad du mener.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Kunne noen kjapt bare forklart begrepene her.. Hva er best her?
    1200035650.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    R er seriemotstanden, L er induktansen, C kapasitansen og G konduktansen mellom lederne. Av dem er vel R nokså selvforklarende. Induktansen er energilagringen i det magnetiske feltet rundt lederne mens kapasitansen er energilagringen i det elektriske feltet mellom lederne. G kan ses som et mål på lekkstrømmen mellom lederne, og den er veldig nær null for alle moderne isolasjonsmaterialer. (Bomullsisolasjon dynket i linolje er kanskje en annen historie.) Tilsammen gir de fire tallene en detaljert beskrivelse av hvordan kabelen påvirker signalet. Mer her: Telegrapher's equations - Wikipedia, the free encyclopedia

    Hvilken som er best, vel, du vil ha lav R og lav L, men uten at C blir altfor høy. Høy R gir en "eq-kurve" som følger høyttalerens impedansekurve, og det vil man ikke ha. Høy L gir en avrulling aller øverst i diskanten og kanskje en liten betoning ved 8-9 kHz, og det vil man heller ikke ha. Moderat kapasitans har ikke noe å si, men altfor høy kapasitans kan føre til at effektforsterkeren blir ustabil og utgangstrinnet brenner opp, og det vil man ihvertfall ikke ha.

    Så av disse vil jeg si at Cardas og Goertz fyker ut pga for høy kapasitans. Cat 5 har selvsagt altfor lite tverrsnitt (dvs høy motstand) til å kunne brukes som høyttalerkabel. Av de som gjenstår har Kimber har lavest induktans, Nordost høyest induktans, og alminnelig AWG12 havner midt imellom. Kimber vil nok gi den flateste frekvensgangen av disse, også oppover i den øverste diskanten. Alternativt kunne man prøvd en zip-wire med litt større tverrsnitt enn AWG12, f eks AWG10 eller metrisk 4 mm2. (Høyttalerkabel, OFC - CLAS OHLSON | Clas Ohlson - og ja, jeg mener på ramme alvor at disse har bedre elektriske egenskaper enn Nordost-kabelen.) Jeg har forøvrig Kimber-kabler i anlegget nå, men bruker 2,5 mm2 fra Clas som internkabling i neste høyttalerprosjekt.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Asbjørn:

    Takker så mye for svaret... Du besvarte alt jeg trengte å vite, samt mer til.
    Etter ny plassering, trenger jeg minimum 4m til hver høytaler. Så jeg kjøpte AntiCables i løsvare, 32 m for noen dager siden.. Skal ha biwiring og fletter 4x4 sammen til hver høytaler. Fikk en god pris.
    Jeg tenkte kjøre uten terminering, og feste dem direkte til terminalene..tror du de kan være noe: http://anticables.com/speaker-wires...ies-Speaker-Wires/p/14644527/category=3449817

    Er btw spent på høytalerne du bygger. Husker jeg nevnte dem engang, og likte veldig godt designet...Er du langt vekke fra sluttfase eller?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nærmer seg. Ett råkabinett er ferdig, det andre er ca en uke unna. Så skal det finéres og det ene med det andre, men jeg begynner å se slutten på prosjektet. Egentlig handler det prosjektet om noen av de samme tingene som Hedde har pratet om i denne tråden, men på en tidshorisont på millisekunder i stedet for nanosekunder. Eksempelvis å redusere diffraksjon fra skarpe kanter på kassen, stående bølger i kassene og energilagring i plateresonanser. De fenomenene skaper forsinkede og fasevrengte kopier av signalet noen få millisekunder etter direktelyden, og vil formodentlig være hørbare som endrede transienter og romgjengivelse.

    Midas: Du kan jo sette RLC-meteret på den, men du kan formodentlig gå ut fra at den har litt høyere R, litt lavere L og litt høyere C enn den oppgitte AWG 12. Rundt 0,013 ohm, 0,35 uH og 80 pF per meter hvis jeg skal tippe noen tall. Karakteristisk impedans kanskje rundt 65-70 ohm. R kommer jo an på tverrsnittet, mens de andre to kommer an på avstanden mellom sentrum i de to lederne. Her har du litt lavere tverrsnitt og lederne derfor litt tettere innpå hverandre enn med AWG12. Da blir L litt lavere og C litt høyere.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg bruker en del Anti-cables.
    Vanskelig å jobbe med, da den er en stiv en-leder (solid core, not multi-stranded).
    Isolasjonen er kun et tynt lakklag, så inntørking over tid (dvs. krypende kapasitans/endring i dielektrikumkonstanten) er mindre sannsynlig. Billig er den også (et funn til prisen).
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Distinctive:

    Jeg ser frem til å teste dem. Kan jeg spørre hvordan du opplever lyden fra dem?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Nærmer seg. Ett råkabinett er ferdig, det andre er ca en uke unna. Så skal det finéres og det ene med det andre, men jeg begynner å se slutten på prosjektet. Egentlig handler det prosjektet om noen av de samme tingene som Hedde har pratet om i denne tråden, men på en tidshorisont på millisekunder i stedet for nanosekunder. Eksempelvis å redusere diffraksjon fra skarpe kanter på kassen, stående bølger i kassene og energilagring i plateresonanser. De fenomenene skaper forsinkede og fasevrengte kopier av signalet noen få millisekunder etter direktelyden, og vil formodentlig være hørbare som endrede transienter og romgjengivelse.
    Håper du kan presentere dem når de er helt ferdig, iallefall legge ut noen bilder:) Skal bli spennende å se dem, samt høre hva du synes om dem når de har spilt en periode. Tror det kan bli kanon høytalere jeg..:)
     
    Sist redigert:

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Lederene så nær hverandre som mulig. Det gir lav induktans. Kablene jeg linket til er "Zip-wire". Litt mer praktisk enn to helt separate enkeltledere. 2x16mm² er nok det minste som er brukbart i hifi-sammenheng. Det er nok også det største tverrsnittet som går inn i en låsbar bananplugg med 8mm åpning.
    Vis vedlegget 303503
    Artig. 16mm² er samme tverrsnitt man bruker på 63A forsyning! :)

    At det samme signalet går i et 35um (0,035mm) tykt kobberbelegg på et kretskort, kanskje 5-10 mm bredt, altså 0,35mm², er ikke av betydning. Eller bondetråden internt i utgangstransistorene (Wire bonding - Wikipedia, the free encyclopedia) som er enda tynnere...

    Jada, ingen trolling fra meg. Vi er alle enige om at tverrsnitt er bra på HT-kabel, men det setter ting i perspektiv spør du meg.
    Alt er relativt. Helt riktig det.
    Høyttaleren har den absolutt dominerende impedansen. Kretskortbaner og transistorben er én ting, men talespolen i høyttaleren på 6-7 ohm motstand er den dominerende del av kablene om man vil eller ikke.
    Ønsker man å kompensere for tynne høyttalerkabler, må kabinettets Q ned. Gjøres enkelt med å putte inn noen gram mer dempemateriale.

    Vidar
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At det samme signalet går i et 35um (0,035mm) tykt kobberbelegg på et kretskort, kanskje 5-10 mm bredt, altså 0,35mm², er ikke av betydning.
    Vi hadde en figur her inne tidligere som sverget til massive "kabler" (skinner er kanskje et bedre ord) på minst 10 mm2. Han pleide å gjenta som et slags visdomsord at "høyttalerkablene er forlengelsen av strømbanene i forsterkeren og skal dimensjoneres deretter". Det viste seg etterhvert at han bare hadde sett på hvor brede strømbanene er, uten å tenke over hvor tynne de er. Han tok det ikke spesielt pent da han ble konfrontert med dette regnestykket på tverrsnittet...
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Endelig noen fornuftig prisede cat.6 kabler som muligens holder spec:
    AudioQuest Diamond RJ/E Ethernet Cable 12m - Audioquest - AudioVisual Online - Home Cinema and Hifi Specialists
    Her må vel den eneste deal-breakeren være en ugunstig valutakurs.... :cool:
    Fint med 5 års garanti på en nettverkskabel, men ut ifra dimensjonen og de digre pluggene spørs det hvor lenge utstyret den kobles til holder.
    Kablene blir så stive og tunge at utstyret ikke holder seg i vater, og kontaktene brytes løs bare du skal flytte litt frem og tilbake... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn