Mac mini som mediaspiller

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Jeg er helt blank på macmini men tenkte å finne meg en brukt en. Hva bør jeg se etter? Minstekrav? Bytte ut HD til en SSD? I såfall,hvordan innstalerer man nytt operativsystem på en Mac?
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Generelt er Mini med Core 2 Duo og nyere CPU brukbart til det meste, bortsett fra tyngre spill. 4GB vil jeg vel si er minimum minne du bør ha.
Avhengig av alder på Mini-en kan det være så enkelt som å trykke en tastekombinasjon ved oppstart for å installere OS på en blank disk, da lastes det ned og installeres fra internet.
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Men kan vel oppgradere minnet enkelt selv? Tenkte å ikke tillkoble noe skjerm men er det mulig å fjernstyre avspillingen med Ipad?
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bruker Mac mini med XBMC. Oppgradert ram, men så ikke noe poeng i å røre disken. Xbmc samarbeider fint med harmony fjernkontroll eller Apples egen, men må slå den på manuelt med strømbryter. Fin lyd ut i dac over USB eller HDMI.
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Etter hva jeg kan huske kan xbmc lese iTunes bibliotek, men jeg er ikke helt sikker. Søk litt.
 

M1

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
634
Antall liker
346
Sted
Bærum
Torget vurderinger
2
Hei, i stedet for skjerm bruker j en gml IPad med LogMein App. Funker som bare det:)
mvh
M1
 

doc4

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2008
Innlegg
70
Antall liker
11
Torget vurderinger
17
Itunes funker vel ikke med Highrez?
iTunes funker med Highrez. Men iTunes stiller ikke om mac'en din - du må gå inn i oppsettet og stille den om manuelt til riktig samplerate. Nå finnes det tilleggsprogrammer som gjør det - alt fra Bitperfect til en tier og opp til Amarra som er en dedisert avspiller til flere tusen. Og mange imellom.
iTunes spiller imidlertid ikke alle formater - for eksempel ikke flac.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.983
Antall liker
3.852
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Trenger litt råd fra en Apple-ekspert hvis der hopper noen rundt her nå:


Kan jeg bruke Apple TV til å streame desktoppen til en dataskjerm som står i en annen rom i samme kvalitet som jeg har når jeg kobler skjermen til Minien med kabel? Vil jeg få noe lag/etterslep mellom fex muspekeren eller tastaturinput og bildet jeg ser på skjermen? Det gjelder altså ikke video streaming, men heller en slags remote desktop.
 

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
80
Antall liker
11
Heisann,
Har netopp kjøpt meg en ny Mac mini, og er nå på utkikk etter dac. Jeg bruker ITunes sammen med Amarra som er anbefalt her i tråden. Bruker også Wimo HIFI.

Jeg er helt blank på dette feltet og trenger hjelp i forbindelse med dac kjøp, og har noen (sikkert kjempeteite) spørsmål.

Har Mac mini noen begrensinger i forhold til tilkobling/støtte av f.eks. DSD dacèr eller andre typer? og hva anbefales evt. av tilkobling USB, eller Toslink/minijack ?

Mvh
Roy
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.983
Antall liker
3.852
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hvilken prisklasse tenker du på? Jeg kan trygt anbefale Metrum Acoustics sine DACer- har en HEX selv.

USB anbefales- Toslink støtter vel ikke HIrez hvis jeg husker rett? Dessuten er gode glasskabler dyre...
 

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
80
Antall liker
11
Hei,
Takk for svar. Er litt åpen for det, har sett på fra ca. 5-15.000.

Mvh
Roy
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.983
Antall liker
3.852
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Du gjør det ikke akkurat lett for deg ;) i denne klassen finns et hav av muligheter. Det beste er å ta en runde og lytte selv. Kanskje du har noen bekjennte eller forhandler rundt deg som kan låne ut en DAC eller to? Hvor holder du til?
 

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
80
Antall liker
11
Hei, ja jeg vet det:) jeg holder til i Stavanger, så jeg må ta rundet hos butikkene her.

Men da forstår jeg det slik at det er USB som gjelder.

Mvh
Roy
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.693
Antall liker
5.125
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har jeg forstått det riktig at

- Det fungerer smertefritt å streame mkv i HD lyd/bilde fra nas via hdmi utgangen?
- Det fungerer ikke å spille bd iso på mac mini?

Trenger mediaspiller i kinoen, har Dune og er godt fornøyd med den - men vil gjerne spille musikk også. Bruker macbook og usb dac nå, derfor snuser jeg litt på mac mini kontra NUC.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ja vlc støtter vel alt.

2. Xbmc vil spille det. Men osx støtter ikke bitstreaming av hd formatene. Du kan alltids installere windows på macen. Xbmc fungerer bedre på windows også.

Det skal vel komme en ny mac mini rett rundt hjørnet.
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.693
Antall liker
5.125
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ah ok, takk for svar. Ja HD er jo ett must, spiller kun egne blu-ray rippede mkv. Altså må man inn med windows, kanskje litt av poenget borte med å kjøpe mac mini da syns jeg.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Man kan dekode til 8-kanals lpcm:) men xbmc er bedre på linux/windows enn så lenge.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Har jeg forstått det riktig at

- Det fungerer smertefritt å streame mkv i HD lyd/bilde fra nas via hdmi utgangen?
- Det fungerer ikke å spille bd iso på mac mini?

Trenger mediaspiller i kinoen, har Dune og er godt fornøyd med den - men vil gjerne spille musikk også. Bruker macbook og usb dac nå, derfor snuser jeg litt på mac mini kontra NUC.

Mac Minien min fungerer 100% til musikkstreaming, jeg ville brukt Dune til filmbiten. Jo minien streamer film men syntes den for litt hikke i passasjer der det skjer mye. Min er fra 2010 så dette kan ha forbedret seg med nye modeller.

BD iso tror jeg du skal slite med..

Bruk Dune og yaDIS, funker som bare det :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.693
Antall liker
5.125
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Takker for alle synspunkter. :)

Bruker yaDis og dune på film per nå og er godt fornøyd med det. Spørs om løsningen er å kjøpe en ny slik når jeg får kinoen ferdig. Syns mac mini blir litt dyr for kun å bruke den til musikk, så får tenke litt hva jeg gjør med det.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Takker for alle synspunkter. :)

Bruker yaDis og dune på film per nå og er godt fornøyd med det. Spørs om løsningen er å kjøpe en ny slik når jeg får kinoen ferdig. Syns mac mini blir litt dyr for kun å bruke den til musikk, så får tenke litt hva jeg gjør med det.
Trenger knapt nok prosessor kraft for å spille musikkfilene så du kan klare deg helt fint med pent brukteksemplar, og i tillegg for du bedre lyd med å bruke Pure Music eller Audirvana. Er helt konge og styre iTunes med remote appen. Har brukt løsningen i flere år og ser meg ikke tilbake - i tillegg veldig stabilt med kablet nettverk.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.693
Antall liker
5.125
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Godt poeng, er en god løsning det. Har allerede audirvana i bruk nå, fungerer bra.

Ser ut som jeg allerede har den beste løsninga klar, bare å fortsette i samme spor :)
 

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
80
Antall liker
11
Bare hyggelig å bida i fellesskapet - lærer mye her inne selv.
Etter noen år med Mac og Amarra har jeg vendt meg til å bruke Amarrs playlist og laste hele albummet inn i memory når jeg skal sette meg ned og lytte til et album. Skal det bare surre og gå i bakgrunnen eller jeg vil hoppe frem og tilbake bruker jeg iTunes og leser musikken fra disk uten å gå via memory. Det første gir best lyd - det andre best funksjonalitet. Skal jeg høre på musikk i 68 minuter kan jeg alltids bruke 30 sekuner på å lese inn filen - skal jeg høre på 3 minutter av gangen er det mest et irritasjonsmoment.
Et alternativ er selvsagt PureMusic som leser filen inn i minnet i bakgrunnen. Da slipper du ventetiden, men til gjengjeld gjør mac'en mer enn å bare spille av musikk. Vet ikke om det er det som gjør at jeg liker lyden på Amarra bedre, men jeg har endt opp med deg.

Hei,
Hvordan lastes hele albummet inn i memory på Amarrs HI-Hi playlist ?

Mvh
Roy
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Er det noen her ute som har prøvd Mac Mini til dedikert musikkavspilling, evt om noen har gjort vurdering på hva som skiller de forskjellige modellene og hvilken som har utgangspunkt for best lyd?

Er det størst mulig L3 Cache man skal se etter når man kjøper? F.eks så 2014 3.0 ghz i7 har 3 mb L3 Cache mens min 2010 har 2 mb cache.

Ser Core Audio Technology har mange ideer rundt dette temaet:

Building the Ultimate Mac Mini Music Server | Core Audio Technology
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Er det noen her ute som har prøvd Mac Mini til dedikert musikkavspilling, evt om noen har gjort vurdering på hva som skiller de forskjellige modellene og hvilken som har utgangspunkt for best lyd?

Er det størst mulig L3 Cache man skal se etter når man kjøper? F.eks så 2014 3.0 ghz i7 har 3 mb L3 Cache mens min 2010 har 2 mb cache.

Ser Core Audio Technology har mange ideer rundt dette temaet:

Building the Ultimate Mac Mini Music Server | Core Audio Technology
Ja,- gå for størst mulig minne. og SSD disk.
Det er også mulig, at du kan høre forskel på, om du har eventuelle filer liggende på SSD kontra vanlige snurre diske.

Vi har ingen erfaring med 2014 modellen, med benytter d . 4 kernede,2012 modelen.

Valgte en 2 Disk løsning ( SSD fra Crutial) på grund av at denne ikke komprimere data,erne for at opnå højere læse/ skrive hastigheter hen over disken.
Her sparer vi et signal behandlings led. Ved ikke om de nye Intel diske komprimere hen over disken, idag.
Benytter en ring kerne strøm forsyning med filter, istedet for den standart forsyning fra Apple.

Core audio produkter har vi ingen erfaringer med.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Valgte en 2 Disk løsning ( SSD fra Crutial) på grund av at denne ikke komprimere data,erne for at opnå højere læse/ skrive hastigheter hen over disken.
Her sparer vi et signal behandlings led.
Om du mener at hvordan filene er lagret på disk er en del av signalbehandlingen er du muligens litt på villspor.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
SSd disk 1= system disk / SSD disk 2 Ladring av filer.

En del SSD diske opnår de hurtige læse og skrivehastigheter ved at in/ ut komprimere signalet hen over disken.

En del av crucial SSD diske benytter ikke denne teknologi.

Læs deres hjemme side vis udybning ønskes.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det foregår komprimering/de-komprimering/optimalisering/buffring av binær kode mange steder i en datamaskin.
Lesing av en fil fra disk til minne gjøres uten noen signal behandling, uansett filtype.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Er det noen her ute som har prøvd Mac Mini til dedikert musikkavspilling, evt om noen har gjort vurdering på hva som skiller de forskjellige modellene og hvilken som har utgangspunkt for best lyd?

Er det størst mulig L3 Cache man skal se etter når man kjøper? F.eks så 2014 3.0 ghz i7 har 3 mb L3 Cache mens min 2010 har 2 mb cache.

Ser Core Audio Technology har mange ideer rundt dette temaet:

Building the Ultimate Mac Mini Music Server | Core Audio Technology
Hei Tand

Mac mini er sikkert greit, men husk vifta.
Den støyer som hel.............
 

deleted

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Innlegg
118
Antall liker
73
Merkelig. Min 2014 mini lager ikke en lyd. Hører aldri vifta gå.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Samme her.. Hører ikke MACèn så sant jeg ikke legger øret klint inntil og da er det såvidt jeg kan høre noe!
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
later 2012 med SSD disk monterert hører du heller ikke viften på.
Snure diske støjer mere, genererer mere varme, vifte går mere og oftere.

støj talene på mini er general veldig gode.

skal jeg kritisere noget er det at 2014 modellerne kun tilbyders i 2 kerner hvor 2012 kunne fås med 4 kerne.

Med vi må vel leve med, at den som tog denne beslutning ved Apple,- tidligere have været udsat for en mindre hjerne blødning.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg hører kun viften i min late 2012 quad i7 hvis jeg spiller krevende spill, transcoder med 8 tråder, kompilerer osv.
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Har noen testet Mac Pro 2013 som transporter? Dvs med usb ut til dac? Her bør man ihvertfall ha nok med krefter, overkill er kanskje det rette ordet. Men igjen, om man skal følge rådet om mest mulig L3 cache så har jo de fra 10 mb å rute med. Mot da 2012 i7 som har 4 mb. Den har ikke mulighet for oppgradering til Lineær PS som Mini har.
 
Topp Bunn