Mac mini som mediaspiller

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Prøv Ebay. By far det billigste.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Noen som har erfaringer med XLD - X Lossless Decoder for å rippe til FLAC på MAC? Eller er det andre programm som foretrekkes av spesialistene? Er XLD - X Losless Converter tilsvarende EAC for Windows?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hei-
er der noen som kan gir meg en hint om en brukbart remote desktop app? jeg skal ikke ha tv eller skjerm tilkoblet mac minien og ønsker å fjernstyre den med Ipaden...

takk for hjelpen!
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Hei, her var det mye å lære. Er det noen som kan svare på om PureMusic også ripper musikken til FLAC, eller må jeg ha et annet program som styrer det?
Hei. Puremusic er kun avspiller og ripper ikke til Flac.
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Hei-
er der noen som kan gir meg en hint om en brukbart remote desktop app? jeg skal ikke ha tv eller skjerm tilkoblet mac minien og ønsker å fjernstyre den med Ipaden...

takk for hjelpen!
Splashtop eller Team Viewer fungerer greit. Last ned App fra AppStore
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
flott, takk!
en ting til:
jeg driver å sette opp minien akkurat nå og koblet den til dataskjermen med DVI kabel. jeg har også koblet opp Apple TV til samme skjermen om å se om den er brukbart som trådløst bildeoverføring fra minien. (den sitter vanligvis i TVn)
funke så å si greit, med noe mindre størrelse og oppløsning på skjermen i tillegg til litt lag som jeg legger merke til når jeg beveger muspekeren.
Men når jeg drar ut hdmi-dvi kabelen fra macen så crasher hele skjermbildet fra Apple TV. dvs. jeg har byttet til hdmi inngangen på skjermen hvor ATV henger på og når jeg drar ut kabelen fra macen sånn at der er bare ATV som overfører bilde crasher hele skjermbildet. Hva skyldes dette?

Takk for hjelpen!
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
og enda en spørsmål...
er det mulig å fjernkontrollere mediaspillere som Pure Music, Amarra, el. med Ipad eller går det kun via en remote desktop app??

Takk for hjelpen!
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Last ned "Remote" for iPad og bruk den med iTunes der du inkluderer PM.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
ok, takk... ikke sikkert om jeg vil bruke PM - leste at den har trøbbel nå en bruker mac mini headless :(
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
da har jeg prøvt å importere flac filene til iTunes via Audirvana... av en eller annen grunn mangler da 75% av alle filer- er der noen som kan si meg hva jeg gjør feil?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
få fortsette å bruke JRiver da... den eneste som klarer å importere alle filene uten problemer... bra at jeg hadde lisensnøkkel fra windows maskinen ... ;)
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Har nå installert PureMusic på min nye MacMini, rippet en CD i Flac og importert Flac-filene til PureMusic. Alt ser ut il å fungere når jeg spiller FLAC-filene og da play-symbolet i iTunes vises når musikken spiller, og ikke går over til pausesymbolet, er jo det også en indikasjon på at det er PureMusic som spiller filene. Det jeg ikke forstår er at når jeg ser på info på sangene i iTunes, som etter sigende skal være FLAC, så forteller iTunes meg at filene er Apple Loseless. Er filene jeg spiller da FLAC eller Apple Losless?
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Noen som har noen tips til hvordan få med metadata når FLAC-filer flyttes til PM? Metadataen ligger nok med på sett og vis for går jeg inn i info i iTunes og taster første boksatv i artistens navn så kommer riktig navn opp. Men dette skal jo gå automatisk som når man ripper musikk i iTunes.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
er det noen som kan svare på om det går an å spille FLAC-filer og bruke iTunes som grensesnitt ved bruk av Amarra? Eller må man hvis man skal bruke Amarra og spille FLAC bruke katalogfunksjononen i Amarra? Hjelpes meg jeg kjenner jeg har ganske mange spørsmål på lager nå. Sliter litt med å få dette til å fungere gitt :confused:
 

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Innlegg
917
Antall liker
259
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Hei. Lyttegnomen. Jeg ripper mine nye cder etterhvert som jeg kjøper i ITunes. Filene har jeg valgt til Apple Lossless. I tillegg har jeg en ekstern harddisk med mange tusen Flac filer fra den gang jeg hadde pc. Disse spilles fra PM. Dette fungerer ypperlig. Håpet noen eksperter kan svare på dine spørsmål.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Takker Fugazi for innspill. Hva står det under "info" i iTunes om hvilket fiformat filen har når du spiller FLAC-filer fra den eksterne disken din. Står det da Apple Losless selvom det opprinnelig er en FLAC-fil?? Litt forvirra akkurat nå som du skjønner… :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Itunes støtter ikke flac, og har ikke peiling på hva en flac-fil er. Derfor er det heller ingen mulighet at det står under info om at det er en flac-fil. Det kunne gjerne stått aac, mp3, wav, aiff og alac, men ikke flac. At det står apple lossless istedet for flac trenger du derfor ikke å bry deg om. Hele greia er bare en hack uansett. Konverter nå alt over til alac og bli ferdig med det.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Takker Man, for svaret. Da kan jeg hake av ett av spørsmålene. Jeg er i ferd med å gi opp hele PureMusic hysteriet. Får ikke importerrt filene med metadata. I tillegg er users guide propp full av "må ikke gjøre sånn" og "må gjøre slik". Ja, tror nok det går mot ren iTunes bruk og ALAC. Det som derimot er argumentet mot det er at noen mener at det låter bedre med FLAC og PureMusic eller Amarron enn ALAC og iTunes. Ikke vet jeg hvorfor, men skulle gjerne få det avkreftet før jeg betemmer meg. Noen som vet mer om det??

Lastet forøvirg ned Pure Audio Converter fra App store, men det programmet henger bare. Makan!!!
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Du kan bruke fint Pure Music, Amarra og Audirvana med ALAC. Du slipper da "må ikke gjøre sånn" og "må gjøre slik"-guiden. Aller best vil det uansett låte med AIFF som er ca det samme som WAV med skikkelig støtte for metadata.
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Noen som vet hvordan deaktivere volumkontrollen i iTunes?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
kan noen hjelpe meg litt??

jeg prøver å streame wimp via airserver på mac minien:
-audio utgave i airserver står på system standard
-under generelle innstillingene setter jeg audio utgangen enten på main audio device or direkte på HiFace
-under midi/audio innstillingene angir jeg "use device for audio out" enten ved main audio device (hvor jeg har samlet alle audio devices) eller HiFace

det funker i omtrent 10 sekunder og så resetter seg "use device for audio out" til de integrerte høyttalere. Hvordan kan jeg setter den sånn at den forblir på enten HiFace eller main audio device?

jeg hadde flere drivere i listen under midi/audio bla. fordi jeg hadde installert pure music PAD og soundflower som ble installert av en annen programm (Audirvana?) og da satt seg "use device for audio out" altid på enten av de eller de integrerte høyttalere men den ble aldri stående på HiFace...

takk for hjelpen!
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
fant det ut selv- etter litt banning til...
jeg trengte da en Inter-application Audio Routing Utility som soundflower og soundflowerbed som rekker strømmen videre fra airserver til HiFace driveren....
[h=3][/h]
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Prøvt begge nå og Splashtop er IMHO den beste- rask og ingen grafikkproblemer som i Team Viewer. Dessuten logger seg gratisversjonen av Teamviewer av etter noen minutter... Splashtop anbefales hvis du skal kjøre minien headless og styrer fex. med Ipad. Også fjernstyringen av minien fra Windows PCen funker meget bra!

Hei-
er der noen som kan gir meg en hint om en brukbart remote desktop app? jeg skal ikke ha tv eller skjerm tilkoblet mac minien og ønsker å fjernstyre den med Ipaden...

takk for hjelpen!
Splashtop eller Team Viewer fungerer greit. Last ned App fra AppStore
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Du kan bruke fint Pure Music, Amarra og Audirvana med ALAC. Du slipper da "må ikke gjøre sånn" og "må gjøre slik"-guiden. Aller best vil det uansett låte med AIFF som er ca det samme som WAV med skikkelig støtte for metadata.
Da har jeg fått installert Amarra og ripper til ALAC og bruker da også iTunes. Dette funker utrolig bra. Har by-passed volumkontroill på iTunes. Bruker XLD for å rippe CDer og disse legger seg nå rett inn i iTunes-bibiloteket med metadata og alt i orden. Må innrømme at jeg måtte få eksperthjelp til å få satt XLD opp riktig, men nå funker det i hvertfall. Takker til alle som bidrar med svar :)
 

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Innlegg
199
Antall liker
2
Hei, jeg bruker Amarra Symphony med min Mac mini, og for alle cd'er som jeg ripper til AIFF (ikke ALAC - AIFF er anbefalt av Sonic Studios for bit perfekt) så bruker jeg Amarra på toppen av Itunes, noe som fungerer aldeles nydelig. I tillegg, kan du laste inn filer fra Itunes inn til Amarra (fortsatt samme format), slik at du kjører uten Itunes, dette blir et hakk bedre i lydkvalitet. Hvis du kjøper FLAC filer, så håndterer Amarra dette uten problemr, og lydkvaliteten her under forutsetninger at innspilling er 24 bit og 96khz eller høyere, er fenomenal.

Uansett, har du cd er det ikke noe poeng å rippe til FLAC, lyden blir ikke bedre enn startpunktet, vs cd'en som er redbook i 16/44.

Hilsen

enw
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Er det noen spesiell grunn til at du ripper med XLD og ikke bruker iTunes, Lyttegnomen?
Tja, det skal visst være bra da programmet klarer å "rette" feil på CD-plata. Skal visst være tilisvarende EAC, men er for Mac. Ulempen er at det tar litt tid...
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
noen som vet om der er noen i Norge som selger sånne dual HDD innbyggings kit?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
...og er det nok med en 128 GB SSD til en mini som primært blir brukt som mediaspiller?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
...og er det nok med en 128 GB SSD til en mini som primært blir brukt som mediaspiller?
Det er det vel bare streng tatt du selv som kan svare på. Lagrer du lokalt på maskinen eller lagrer du eksternt og streamer filene ? Om du lagrer lokalt blir det alt for lite.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KW

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Da holder det med en 128SSD om du er litt smart i lagringen din - uansett er det jo i hovedsak programmer og OS som skal ligge på den disken.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
mener å ha lest at det går an å lage sin egen fusion drive ...
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.981
Antall liker
3.834
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Driver å teste Amarra som avspiller nå med remote som styring fra Ipad. Når jeg vil starte en ny låt/album så tar det ca. 20 sekund til avspillingen starter. Hva er årsaken til dette?
 

doc4

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2008
Innlegg
70
Antall liker
11
Torget vurderinger
17
Driver å teste Amarra som avspiller nå med remote som styring fra Ipad. Når jeg vil starte en ny låt/album så tar det ca. 20 sekund til avspillingen starter. Hva er årsaken til dette?
Amarra bruker litt tid på å laste inn sangene i memory - om du har satt opp det. Sjekk innstillingene. Avspilling fra memory er vel imidlertid kanskje å foretrekke?
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.204
Sted
Siggerud
Driver å teste Amarra som avspiller nå med remote som styring fra Ipad. Når jeg vil starte en ny låt/album så tar det ca. 20 sekund til avspillingen starter. Hva er årsaken til dette?
I mitt tilfelle skyldes treghet at Minien er gammel ( 06 ) og har for lite RAM, ( AMARRA anbefaler minimum 3gig, helst 4 ) men det er vel neppe årsaken med din?
Hvordan er forbindelsen mellom pad og minì?
 
Topp Bunn