M3-skruer.. vanskelig å finne?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Prøver meg her litt i desperasjon. Trenger sårt M3x6mm skruer, men det er tydeligvis fryktelig vanskelig å oppdrive??

Clas: Nei
Jernia: Nei
Biltema: Nei (!!)
Jula: Sorry mate
Maxbo: Noop (bare M3x12)
Kjell: Næh

Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i dette i Oslo? 😳😳
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja, men vil helst ikke kjøpe et helt kit når jeg bare trenger én av skruetypene
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.668
Torget vurderinger
1
Prøver meg her litt i desperasjon. Trenger sårt M3x6mm skruer, men det er tydeligvis fryktelig vanskelig å oppdrive??

Clas: Nei
Jernia: Nei
Biltema: Nei (!!)
Jula: Sorry mate
Maxbo: Noop (bare M3x12)
Kjell: Næh

Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i dette i Oslo? 😳😳
Prøv Bauhaus, Megaflis, Thansen?
Evnt. Ville jeg bare kjøpt lengre og brukt en baufil eller vinkelsliper for å kutte de til rett lenge..

Ellers så er ebay ofte fin der.
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
228
Antall liker
261
Sted
Minhus
Du kan kappe de ganske enkel, men husk å skru mutteren på først, slik at du kan "reparere" gjengingen.
Det fins en elektriker tang som har en spesiell funksjon til dette, du kan skru in bolten, kappe, og skru ut igjen.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Ja, men vil helst ikke kjøpe et helt kit når jeg bare trenger én av skruetypene
"Vel kjekt å ha, kommer sikkert til nytte en dag" Ø Sunde
Skruer får man ikke nok av. Har en rotekasse med masse gammelt og ustandard. Kjekt når en bor i et gammel hus og noe er tommer, noe metrisk etc.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjøpte endel m3*10 på elfa her en dagen. Der er det billig for slikt. Regner med de har m3*6 også.

PS: SKulle vise seg at mine var noe lange så klippet av for å korte ned.

Du kan få endel dersom du tar turen til lørenskog. Kan sikkert klippe til noen for deg også.

Ellers :
Zachariassen Jernvare AS har det aller meste

EDIT: KJ nevnte underlige skruer også
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.926
Antall liker
11.331
Sted
Ytterst i havgapet...
Elfa har i mengder, - men tolket det slik at det helst måtte kjøpes lokalt....
har mye M3 sjøl også... kjøpt på Elfa
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Lokalt er absolutt best. Føles litt ille om jeg skal få tilsendt en pakke fra utlandet bare fordi jeg trenger skruer.. Elfa blir vel nødløsningen.

Å kappe har jeg aldri prøvd, skal teste det ut, er jo kjekt å kunne om man er i knipe.

Tenker jeg kikker innom Zach ved anledning, uansett om de har det eller ikke så lukter jeg en opplevelse 😊
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Lokalt er absolutt best. Føles litt ille om jeg skal få tilsendt en pakke fra utlandet bare fordi jeg trenger skruer.. Elfa blir vel nødløsningen.

Å kappe har jeg aldri prøvd, skal teste det ut, er jo kjekt å kunne om man er i knipe.

Tenker jeg kikker innom Zach ved anledning, uansett om de har det eller ikke så lukter jeg en opplevelse 😊
Ser du allerede har fått tips om Zach., og som tidligere Torshovboer i 14 år må jeg si de sjelden svikter.
Var der nylig, litt yngre medarbeidere der nå enn før, men fortsatt skills :)

Ellers tipper jeg om https://www.modellers.no/tilbehør/skruer/muttere/skiver/klips/skruer/skruer-unbrako-m3

Ser de har noen på lager
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har en eske med minst 10.000 sånne.... ble kjøpt på Elfa en gang i gamle dager.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.668
Torget vurderinger
1
Enklere å kappe med kutteskive i Dremel enn baufila... :cool:
Personlig foretrekker jeg vinkel-sliper eller bajonett-sag (det er mer mann :geek: ), men litt kost-nytte om det bare er 2-3 skruer og man ikke har verktøy fra før så er baufil et fint og godt nok verktøy og det går kjapt på M3. :)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.426
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Som nevnt tidligere i tråden - Zachariassen Jernvare AS har det aller meste. Torshov, Oslo
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Personlig foretrekker jeg vinkel-sliper eller bajonett-sag (det er mer mann :geek: ), men litt kost-nytte om det bare er 2-3 skruer og man ikke har verktøy fra før så er baufil et fint og godt nok verktøy og det går kjapt på M3. :)
M3 tar du med avbiter. Så drar du skrua over fila noen ganger for å butte den, da går den fint inn i mutter og annet gjenget.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.326
Antall liker
3.668
Torget vurderinger
1
M3 tar du med avbiter. Så drar du skrua over fila noen ganger for å butte den, da går den fint inn i mutter og annet gjenget.
Joda, vet da det. Men morsommere med noen KW elverktøy..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.141
Antall liker
10.629
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok, hadde noen i 6mm også men ikke så mange. Har en 100pakk m3*10 som du kan få veeldig billig :) Levert fra elfa for kun en ukes tid siden.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.926
Antall liker
11.331
Sted
Ytterst i havgapet...
Ja- det har du bætterdø rett i! Har aldri tenkt over at han kanskje hette noe annet på svensk, ettersom Albert er vanlig også på svensk.......
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sjekket elektroimportøren uten hell..

Prøvde for øvrig å sage en skrue, det var noe vanvittig knot. Prøvde deretter avbiter, det fungerte overraskende bra. Men tror ikke helt den Jula-tangen tålte det, for tredje gang var det nesten umulig.. 😇
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Prøver meg her litt i desperasjon. Trenger sårt M3x6mm skruer, men det er tydeligvis fryktelig vanskelig å oppdrive??

Clas: Nei
Jernia: Nei
Biltema: Nei (!!)
Jula: Sorry mate
Maxbo: Noop (bare M3x12)
Kjell: Næh

Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i dette i Oslo? 😳😳
eBay eller Aliexpress. Der er oceaner af muligheder.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.400
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nå har jeg ferie.
Men mener å ha M3 på jobben.
Med konhode du skal ha?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.131
Antall liker
2.098
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
@Drossel @Uttern internett har allting, men litt av greia var at det må da være mulig å finne en relativt vanlig, standardisert skrue i hovedstaden.

@steinost setter pris på tilbudet! Men behovet er akutt.

Så tar meg en tur på Zach i morgen, og om DE ikke skulle ha det, så gråter jeg en større skvett og kjøper meg avbiter..
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.926
Antall liker
11.331
Sted
Ytterst i havgapet...
Fra fleip til revolver, - dette er faktisk et problem som gjelder mye annet også - og et resultat av kjede-faenskapen..... alle fører varene som etterspørres mest, og dersom omløpet ikke er godt nok, fyker det ut av "sortimentet"....og kommer du og spør etter noe utenom sortimentet, så ser de bare dumt på deg, og antyder klart at det er du som er dum som spør etter noe de ikke har, - om de i det hele forstår hva du spør etter...
Gammeldagse jernvareforretninger, og andre spesialforretninger med varekunnskap for den del, finnes omtrent ikke lenger....
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Fra fleip til revolver, - dette er faktisk et problem som gjelder mye annet også - og et resultat av kjede-faenskapen..... alle fører varene som etterspørres mest, og dersom omløpet ikke er godt nok, fyker det ut av "sortimentet".... gammeldagse jernvare forretninger, og andre spesialforretninger for den del, finnes omtrent ikke lenger....
Og nettopp derfor skal vi dra på Zachariassen og betale det det koster.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.129
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er utrolig hva Zach har/hadde i sortimentet. For en del år siden skulle jeg ha tak i 4 stk delgjengede 1/4" bolter, 5" lange med sylindrisk unbraco hode. Regnet med at det kunne by på utfordringer, men ble tipset om Zach.
Ekspeditøren dro ned i kjelleren, og ble borte en god stund, med dukket opp med noen temmelig støvete bolter - akkurat slike jeg skulle ha :) .
 
Topp Bunn