måle bias ?

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
hvor måle bias på denne? og hvor mye?
LJM-L10-01.jpg

takker på forhånd for svar..

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Måles nok mellom de 5w (0.22R) motstandene men hvor mye? Det får du spørre konstruktør om.. 20ma kan være et tall.... 10ma kan også være et.. Har du ikke en manual eller noe?

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
takker for svar ,merker og at kjøle ribbene er iskalde å tenkte og ekspirimetere med litt høyere bias.
har koblings skjema hvist det hjelper?
LJM-L10 1.jpg

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
har ikke målt enda,tengte eg skulle kose meg i kveld med det...
så du mener at eg må måle under på pinnene på 5w (0.22R) motstandene hvist eg har forstått det riktig ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.416
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Gjør det enkelt og reduser faren for å kortslutte:
Mål total hvilestrøm i forsterkeren og glem det som "små-transistorene" trekker.
Jeg ser ikke hva som er supplyspenning og ikke hva som kan være max utgangseffekt.
Det beste er selvfølgelig å justere til du finner et brukbart kompromiss mellom cross over forvrengning og effekt tap.
Prøv deg fram med noe mellom 50mA og 200mA. Hvis det fortsatt er kaldt, kan du gå opp.

N

nysjerrigper

Gjest
for strøm må man ha brudd, isteden måler man spenning over emittermotstandene på 1ohm eller mindre. funker sikkert ok med rundt 40-50mV for en klasse AB inntil du finner den nøyaktige verdien.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Vet ikke om det er en pekepinne, men Holton bruker også Thoshiba transistorer og bruker ca 40 mA pr transistor.

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
316
Sted
Trondheim
Holton-transistorene Leikis refererer til er Toshiba 2SK1530. Vet ikke om de er sammenlignbare med dine. Holton sier 40mA pr transistor, men at man kan gå helt opp til 80mA men at da blir rippelen stor. Holton sier også som Audiomix at man kan måle på totalstrømmen. Videre sier Holton at man må være forsiktig, men han benytter nok et simplere potmeter. Ser ut til at du har et 10-turn. Kos deg med målingene.

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
da er jeg litt på vei,ljm påstår 100w 8ohm og hele 350w 2ohm :),ut av psu ca 50v
hva er erfaringen med høyere bias sånn lydmessig...

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
316
Sted
Trondheim
Godt spørsmål. Jeg kan ihvertfall fortelle hvordan for lav bias høres ut. Det var feil i første utgave av Holton-manualen min hvor det stod at bias var justert. Det var den ikke og resultatet var en crossover-forvrengning som hørtes først når, ikke den tykke damen, men den tynne damen begynte å synge. Eller når noen spilte piano.

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
hehe,har og litt problem med den tynne damen og med el gitar,noe som ikke høres helt ut som det skal være liksom..

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
334
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
nån som har nån aning om bias på adyton 3b?
2SC2987A heter de flesta...
så vansinnigt svårt att komma åt och se allt på dessa.
är det på samma sätt man mäter där med? eller är det bara att lämna bort för kontroll kanske?
mest nyfiken på hur den stämmer...

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Godt spørsmål. Jeg kan ihvertfall fortelle hvordan for lav bias høres ut. Det var feil i første utgave av Holton-manualen min hvor det stod at bias var justert. Det var den ikke og resultatet var en crossover-forvrengning som hørtes først når, ikke den tykke damen, men den tynne damen begynte å synge. Eller når noen spilte piano.
Samme var det hos meg med anbefalt bias på mine RS2B, måtte et stykke over for at det skulle låte bra. Mulig det var på grunn av lav impedanse (vanskelig last).

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
da var hvilestrømmen målt,gjorde det på måten audiomix anbefalte.
hvile spenningen var på 23ma, justerte opp til 230ma,tempen på kjøle ribbene er ganske lav fremdeles.
kan det stemme med ca 38ma per transistor? hvist en ser bort i fra de små...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Kan passe...og har du gode kjøleribber og passe stor strømforsyning, kan du gjerne gå mot det doble... kanskje stoppe på nærmere 50mA pr transistor for å være safe...

Arne K

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
da har eg spillt litt musikk og alt stemmer mye mer,stemmen til kari bremnes høres kjempe bra ut og nirvana unplugged høres bra ut,spesielt gitar..
diskanten og melomtone er mere oppløst og mindre slitsom+ flere detaljer.
har ganske ok kjøler ribber og stor trafo+80000uf kondensatorbank så skulle kanskje prøvd med høyere bias etter vært,men må vel spille litt først..

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
316
Sted
Trondheim
da er jeg litt på vei,ljm påstår 100w 8ohm og hele 350w 2ohm :),ut av psu ca 50v
Flott at lyden ble bra. Tnt-audio.com har en bra artikkel om bias-justering. Der står det blant annet at med høyere bias øker transistorens båndbredde slik at forsterkeren blir raskere. Litt tvilende til dette da det er snakk om økning i megahertz-området. Har vi transienter som er så raske at 20 eller 30 MHZ har betydning spør jeg meg.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.416
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Typisk slikt vås som selges inn til HiFi folket. Mye er ALLTID bedre. Ikke sant?

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Skru opp enda litt til og øynene til Kari vil kanskje se i samme retning:)[/QUOTE]

haha,hadde ikke vært dumt det.

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
alt i alt kjempe fornøyd med diy forsterkeren,får legge ut bilder hvist eg får til det,de er litt store.
mye bra kina ting på ebay har eg funnet ut...
takker så mye for hjelpen alle sammen...:)

A

audiosan

Gjest
hmmm. nei det tror jeg lite på. men du øker klasseA område til forsterkeren.

Flott at lyden ble bra. Tnt-audio.com har en bra artikkel om bias-justering. Der står det blant annet at med høyere bias øker transistorens båndbredde slik at forsterkeren blir raskere. Litt tvilende til dette da det er snakk om økning i megahertz-området. Har vi transienter som er så raske at 20 eller 30 MHZ har betydning spør jeg meg.

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
ja var derfor eg la smile fjeset til bakom 350w 2ohm.men i allefall nokk effekt til å blåse eposene til granskauen.

Topp Bunn