Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enig! Asbjørn skal ha all honnør for utvist tålmodighet og sinnsro...:cool: Tålmodighet er så mangt. Et langt arbeidsliv med diverse former for elektronikk fordrer store porsjoner tålmodighet, særlig når det kommer til feks feilsøking. Langbeinmetoden funker egentlig ikke særlig godt. Det skal svært mye til før jeg tilter, men endeløse tirader med tullprat fremført som fakta er av de ting som av og til får meg farlig nært. Det er nok også derfor jeg ikke har engasjert med politisk, selv om jeg ofte har hatt god lyst. Med tiden lærer man å kjenne sine begrensinger....:rolleyes:
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Enig! Asbjørn skal ha all honnør for utvist tålmodighet og sinnsro...:cool: Tålmodighet er så mangt. Et langt arbeidsliv med diverse former for elektronikk fordrer store porsjoner tålmodighet, særlig når det kommer til feks feilsøking. Langbeinmetoden funker egentlig ikke særlig godt. Det skal svært mye til før jeg tilter, men endeløse tirader med tullprat fremført som fakta er av de ting som av og til får meg farlig nært. Det er nok også derfor jeg ikke har engasjert med politisk, selv om jeg ofte har hatt god lyst. Med tiden lærer man å kjenne sine begrensinger....:rolleyes:
    Finner det ganske logisk at noen finner ut hvordan man kan måle forskjellen på lyden som er så åpenbart når man bruker gode strømkabler.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Vil han tjene kr...så virker Asbjørn veldig oppegående ogvill vært tjent masse
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.571
    Antall liker
    3.138
    Sted
    Oslo
    Tja, ikke mye revolusjonerende der, og dessverre er det sånn at patenter ikke alltid virker som påstått. :)

    (PS: På CV´en min kan jeg skrive "fysiker (optikk og kvantemekanikk) og patentingeniør")
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Det spiller ingen rolle om folk er teoretisk overlegne på signaloverføring eller om folk forteller hvor gode produktene er fordi allviterne er samlet på hifisentralen og de klamrer seg til at Clas Ohlson kabler er endepunktet for signaloverføring.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det spiller ingen rolle om folk er teoretisk overlegne på signaloverføring eller om folk forteller hvor gode produktene er fordi allviterne er samlet på hifisentralen og de klamrer seg til at Clas Ohlson kabler er endepunktet for signaloverføring.
    Kjære Psybient. Jeg har vært akkurat der du er. Mine tidligste poster var mer eller mindre det samme som du skriver nå. Det tok noen år før jeg måtte innrømme mine vrangforestillinger - og ja - det er forestillinger, intet annet. Du har heller ikke annet enn løse påstander å fare med, keiseren har ingen bukser på. Jeg håper du ikke bruker like lang tid som meg før du finner ut av ting. Kudos til Asbjørn for at han orker å forelese for alle oss forvirrede inntil vi øyner ståa.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Forholdet er ikke ett tall og nullene - de leveres som forventet digitalt
    Mente du å si ‘Forholdet er ikke ett tall og nullene - de leveres som forventet analogt’?
    USB protokollen levere digitalt til mottaker. Bare belyse det blir feil å argumenterer ut i fra 1 og 0 når problematikken er indusert støy i form av varianter på signalbølgeformer både elektrisk og mekanisk. Disse signalbølgeformene går parallelt med det digitale signalet. Er nettopp støyen som påvirker og er grunnlaget for lydforskjeller.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Det spiller ingen rolle om folk er teoretisk overlegne på signaloverføring eller om folk forteller hvor gode produktene er fordi allviterne er samlet på hifisentralen og de klamrer seg til at Clas Ohlson kabler er endepunktet for signaloverføring.
    Kjære Psybient. Jeg har vært akkurat der du er. Mine tidligste poster var mer eller mindre det samme som du skriver nå. Det tok noen år før jeg måtte innrømme mine vrangforestillinger - og ja - det er forestillinger, intet annet. Du har heller ikke annet enn løse påstander å fare med, keiseren har ingen bukser på. Jeg håper du ikke bruker like lang tid som meg før du finner ut av ting. Kudos til Asbjørn for at han orker å forelese for alle oss forvirrede inntil vi øyner ståa.
    Takk for opplysningen, men jeg er ikke på vei i dine fotspor. Og det er akkurat sånne som deg meldingen var rettet mot.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    USB protokollen levere digitalt til mottaker. Bare belyse det blir feil å argumenterer ut i fra 1 og 0 når problematikken er indusert støy i form av varianter på signalbølgeformer både elektrisk og mekanisk. Disse signalbølgeformene går parallelt med det digitale signalet. Er nettopp støyen som påvirker og er grunnlaget for lydforskjeller.
    Ved USB og alle andre digitale transportkanaler sendes data som nuller og enere. Det vil gjerne være mer eller mindre støy på dette signalet, men det dekodes som nuller og enere uansett hvordan du og andre snur og vender på det. Om støyen faktisk blir så kraftig at bit'ene mot all formodning skifter polaritet, blir dataordet merket som feil og undertrykt. USB har ingen mekanisme for data resend, slik som IP protokoller har, men beggge har feilkontroll, om enn noen forskjellig. Den "bølgestøyen" dere påstår eksisterer, kan ikke og blir heller ikke med i datapakkene. Siden all informasjon om lydens "karakter og klang", om man vil, ligger i selve datapakken, kan heller ikke lyden påvirkes av dette. Det gjelder også forvrenging, slik som det det ble presentert i noen kurver i en annen tråd. Dette er teknikkens nøgne fakta, om man liker det eller ikke.
    Det som derimot har vært diskutert, og som kanskje er reelt, er at jordstøy fra feks PC eller annen kilde kan følge med inn i DAC'en og derved påvirke S/N forholdet til DAC'en, - kanskje kan det i sin ytterste konsekvens også påvirke funksjonen til en dårlig konstruert DAC, selv om dette egentlig er sterkt tvilsomt. Forvrengingskurvene som ble vist, bærer alle tegn på å være manipulert, ettersom forvrengingsmønstret stort sett er identisk, bare med lavere nivå. At det kan forandre datapakkene er en umulighet, - og det gjelder også ved IP overføringer.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I min USB kabel går det en analog spenning (waveform) og ingen nullere og enere som datapakker.
    Null og En er terskelverdier i renderer.
    Muligens en annen standard jeg bruker.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    OK, kan du fortelle litt om hvordan de digitale enerene og nullerene dine transporteres gjennom USB kabelen. Jeg antar at vi prater forbi hverandre her.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.286
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Hallo folkens . Tror man det er 0 og 1 som går i datakabler man man ikke satt seg inn i saken. Det som går er et pulsttog Med skiftende spenningsnivå . Så spenningen switches mellom +0.5 vilt og -0.5 volt ( feks husker ikke eksakt nivå i farten) . Så da kan +0.5 sies å representere 1 og 0 er -0.5. Egentlig er det overgangen som brukes som identifikasjon så en positiv switch fra -0.5 til +0.5 kan være en 1 og motsatt 0. Så et digitalt signal er et analogt firkantsekvens. Fordelen er at firkantpulsen kan være ganske forvrengt og med feil på nivå før tolkningen i mottaker svikter, Selv feil i tid (jitter) kan løses med buffer og sånn. Poenget er at alle signaler er analoge, det er kodingen og tolkningen som gjør dem digitale.

    Pulser-GUI-Train-Settings.png


    Vil man se hvordan et digitale signal fra CD ser så Google « eye pattern» . Bare husk at USB og nettvetkskoding Og data pakkene er anderledes og ufølsom for de feilene som CD kodingen er belemret med


    Tror nok dere to snakker forbi hverandre fordi dere meget vet nok dette

    0D2420C5-D66F-4C48-9A54-FA2ACAB0CE4F.jpg
    0D2420C5-D66F-4C48-9A54-FA2ACAB0CE4F.jpg
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hør her.
    Hører du forskjell eller hører du ikke?
    Uansett vil jeg tipse om kabler som metter begge leirer.
    Focal lager noe av det beste høyttalere til bil og hus og langt opp i HI-END verden.
    Focal har kabler som de da mener er gode nok.

    Tipset er da som jeg gjorde.
    Bestilte 2 par rca og 12m 4 kvadrat høyttalerledning av dyreste serie. Totalt nett over 1000 lappen med frakt.
    Kan bestilles hos bassbrother.no
    Impotør på Focal Bilstereo, Ice Audio sender ikke og sier vi må bruke bassbrother.

    Har foreløpig ikke koblet opp mine.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.692
    Antall liker
    3.379
    dke.jpg


    Tror det er Asbjørn som sitter med beina i kryss... men han blå var også på tråden så jeg.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ser ‘likes’ over havner i hytt og pinevær fra enkelte.
    Usikker på om forståelsen er endret eller om transmisjonen fremdeles er misforstått.
    Dette punktet er jo utgangspunktet for mange (bastante) misforståelser på linje med oppfattelsen av virkemåten for digital volumkontroll (mhp. misting av bits).
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.489
    Antall liker
    9.825
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.489
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser ‘likes’ over havner i hytt og pinevær fra enkelte.
    Usikker på om forståelsen er endret eller om transmisjonen fremdeles er misforstått.
    Dette punktet er jo utgangspunktet for mange (bastante) misforståelser på linje med oppfattelsen av virkemåten for digital volumkontroll (mhp. misting av bits).
    Muligens, men det betyr heller ikke at det plutselig oppstår «analoge forskjeller» av typen mer bass, fyldigere mellomtone etc av den grunn. Så lenge mottakeren greier å detektere null-overgangene riktig blir også nuller og ett-tall riktig, og da er det mottatte signalet bitvis identisk med det avsendte. I motsatt fall blir det dropouts etc, men ikke «audiofile forskjeller».
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg liker med Asbjørn, han forklarer for oss døde på en måte vi forstår. Sagt før...mange som har spart kr grunnet gutten.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Det jeg liker med Asbjørn, han forklarer for oss døde på en måte vi forstår. Sagt før...mange som har spart kr grunnet gutten.
    Hvordan sparer man kroner på det Asbjørn mener? Er det sånn at man antar at "vitenskapen" eller en eller annen måleparameter er utslagsgivende for om en kabel fungerer bra i anlegget eller ei? Er det noen av dere usikre forbrukere som har baller nok til å prøve noe selv og etter dette gjøre dere opp en menig på eget grunnlag?

    Forøvrig er Asbjørn en av dem som jeg har mest respekt for i disse diskusjonene selv om jeg ikke alltid er enig i konklusjonene, men han kan være på riktig vei.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ser ‘likes’ over havner i hytt og pinevær fra enkelte.
    Usikker på om forståelsen er endret eller om transmisjonen fremdeles er misforstått.
    Dette punktet er jo utgangspunktet for mange (bastante) misforståelser på linje med oppfattelsen av virkemåten for digital volumkontroll (mhp. misting av bits).
    Muligens, men det betyr heller ikke at det plutselig oppstår «analoge forskjeller» av typen mer bass, fyldigere mellomtone etc av den grunn. Så lenge mottakeren greier å detektere null-overgangene riktig blir også nuller og ett-tall riktig, og da er det mottatte signalet bitvis identisk med det avsendte. I motsatt fall blir det dropouts etc, men ikke «audiofile forskjeller».
    Enig, med unntak av VBUS problematikken (overlagret støy på USB Ground) som kan påvirke renderer.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg liker med Asbjørn, han forklarer for oss døde på en måte vi forstår. Sagt før...mange som har spart kr grunnet gutten.
    Hvordan sparer man kroner på det Asbjørn mener? Er det sånn at man antar at "vitenskapen" eller en eller annen måleparameter er utslagsgivende for om en kabel fungerer bra i anlegget eller ei? Er det noen av dere usikre forbrukere som har baller nok til å prøve noe selv og etter dette gjøre dere opp en menig på eget grunnlag?

    Forøvrig er Asbjørn en av dem som jeg har mest respekt for i disse diskusjonene selv om jeg ikke alltid er enig i konklusjonene, men han kan være på riktig vei.
    Lytt du. Finner du god lyd i galskapen og har kr...bedre å gi de til Donald

    Mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan sparer man kroner på det Asbjørn mener?
    Ved å rasjonalisere potensialet for lydmessig forbedring per krone investert i kabler kontra andre steder i anlegget sett i lys av objektive og etterprøvbare opplysninger gitt av Asbjørn.

    Hvis man leser og forstår opplysningene Asbjørn presenterer, samt leser og forstår resultatet i kontrollerte blindtester, så er man bra ute på tur om man fortsatt "investerer" titalls tusen kroner på kvante-kabler.

    Selvsagt, om man ikke leser, forstår eller har noen form for info, så er man unnskyldt idiotien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.489
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    Det kan være verdt å nevne at det faktisk finnes en mekanisme som kan føre til symptomer av typen «hardhet i mellomtonen» med digitale signaler i en for dårlig kabel. Dette gjelder spesifikt for S/PDIF og AES/EBU synkron dataoverføring, hvor nuller og ett-tall er kodet på en slik måte at en kabel med altfor liten båndbredde vil føre til at nullene forskyves litt i tid i forhold til ett-tallene, for å si det litt forenklet. Det fører til dataavhengig jitter, som i sin tur kan påvirke en tilstrekkelig sårbar (dvs dårlig) DAC til å generere hørbar analog forvrengning. Dette har vært kjent siden tidlig 1990-tall: http://audioworkshop.org/downloads/AES_EBU_SPDIF_DIGITAL_INTERFACEaes93.pdf

    Selv om jeg vet at det er teoretisk mulig å degradere lyden på denne måten, har jeg aldri greid å fremskaffe en kombinasjon av kabel og DAC som er dårlig nok til å gjøre dette hørbart, og det til tross for gjentatte forsøk. Anslagsvis må båndbredden i kabelen være under 5-6 MHz for at det skal bli noe jitter av betydning. Enhver coax er langt bedre enn det, så her snakker vi gammel optisk Toslink-kabel i plast med dårlig passform og fingeravtrykk på optikken i begge ender. Dessuten må DAC’en være uvanlig sårbar for å påvirkes av det. Kanskje de dårligste Schiit-DAC’ene er kandidater til å «avsløre» det. En slik kombinasjon er kanskje tilstrekkelig dårlig til å gjøre problemet hørbart.

    Til sammenligning er en helt alminnelig 75 ohm videocoax i stand til å overføre mange gigahertz, dvs ca tusen ganger større båndbredde enn hva som er nødvendig for å unngå hele problemet. Det holder med å sette RCA-kontakter på en stump 75 ohm videocoax til femten kroner meteren. Det er faktisk derfor S/PDIF er spesifisert med 75 ohm impedans. Enda bedre, anskaff komponenter med 75 ohms BNC-kontakter for digital I/O, så slipper man de hersens RCA-kontaktene også.
    https://www.belden.com/products/enterprise/broadcast-av/cable/75-ohm-video-coax
     
    Sist redigert:

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    Det kan være verdt å nevne at det faktisk finnes en mekanisme som kan føre til symptomer av typen «hardhet i mellomtonen» med digitale signaler i en for dårlig kabel. Dette gjelder spesifikt for S/PDIF og AES/EBU synkron dataoverføring, hvor nuller og ett-tall er kodet på en slik måte at en kabel med altfor liten båndbredde vil føre til at nullene forskyves litt i tid i forhold til ett-tallene, for å si det litt forenklet. Det fører til dataavhengig jitter, som i sin tur kan påvirke en tilstrekkelig sårbar (dvs dårlig) DAC til å generere hørbar analog forvrengning. Dette har vært kjent siden tidlig 1990-tall: http://audioworkshop.org/downloads/AES_EBU_SPDIF_DIGITAL_INTERFACEaes93.pdf

    Selv om jeg vet at det er teoretisk mulig å degradere lyden på denne måten, har jeg aldri greid å fremskaffe en kombinasjon av kabel og DAC som er dårlig nok til å gjøre dette hørbart, og det til tross for gjentatte forsøk. Anslagsvis må båndbredden i kabelen være under 5-6 MHz for at det skal bli noe jitter av betydning. Enhver coax er langt bedre enn det, så her snakker vi gammel optisk Toslink-kabel i plast med dårlig passform og fingeravtrykk på optikken i begge ender. Dessuten må DAC’en være uvanlig sårbar for å påvirkes av det. Kanskje de dårligste Schiit-DAC’ene er kandidater til å «avsløre» det. En slik kombinasjon er kanskje tilstrekkelig dårlig til å gjøre problemet hørbart.

    Til sammenligning er en helt alminnelig 75 ohm videocoax i stand til å overføre mange gigahertz, dvs ca tusen ganger større båndbredde enn hva som er nødvendig for å unngå hele problemet. Det holder med å sette RCA-kontakter på en stump 75 ohm videocoax til femten kroner meteren. Det er faktisk derfor S/PDIF er spesifisert med 75 ohm impedans. Enda bedre, anskaff komponenter med 75 ohms BNC-kontakter for digital I/O, så slipper man de hersens RCA-kontaktene også.
    https://www.belden.com/products/enterprise/broadcast-av/cable/75-ohm-video-coax
    Var grønn (ikke mdg) men jeg skjønner litt da. Rart at de angriper deg, ser man ikke hvordan du ga oppskrift til Skogbrand, har de ikke sett innmat i jesuskabler. Takker deg jeg Asbjørn

    Mvh
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    +
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    Det kan være verdt å nevne at det faktisk finnes en mekanisme som kan føre til symptomer av typen «hardhet i mellomtonen» med digitale signaler i en for dårlig kabel. Dette gjelder spesifikt for S/PDIF og AES/EBU synkron dataoverføring, hvor nuller og ett-tall er kodet på en slik måte at en kabel med altfor liten båndbredde vil føre til at nullene forskyves litt i tid i forhold til ett-tallene, for å si det litt forenklet. Det fører til dataavhengig jitter, som i sin tur kan påvirke en tilstrekkelig sårbar (dvs dårlig) DAC til å generere hørbar analog forvrengning. Dette har vært kjent siden tidlig 1990-tall: http://audioworkshop.org/downloads/AES_EBU_SPDIF_DIGITAL_INTERFACEaes93.pdf

    Selv om jeg vet at det er teoretisk mulig å degradere lyden på denne måten, har jeg aldri greid å fremskaffe en kombinasjon av kabel og DAC som er dårlig nok til å gjøre dette hørbart, og det til tross for gjentatte forsøk. Anslagsvis må båndbredden i kabelen være under 5-6 MHz for at det skal bli noe jitter av betydning. Enhver coax er langt bedre enn det, så her snakker vi gammel optisk Toslink-kabel i plast med dårlig passform og fingeravtrykk på optikken i begge ender. Dessuten må DAC’en være uvanlig sårbar for å påvirkes av det. Kanskje de dårligste Schiit-DAC’ene er kandidater til å «avsløre» det. En slik kombinasjon er kanskje tilstrekkelig dårlig til å gjøre problemet hørbart.

    Til sammenligning er en helt alminnelig 75 ohm videocoax i stand til å overføre mange gigahertz, dvs ca tusen ganger større båndbredde enn hva som er nødvendig for å unngå hele problemet. Det holder med å sette RCA-kontakter på en stump 75 ohm videocoax til femten kroner meteren. Det er faktisk derfor S/PDIF er spesifisert med 75 ohm impedans. Enda bedre, anskaff komponenter med 75 ohms BNC-kontakter for digital I/O, så slipper man de hersens RCA-kontaktene også.
    https://www.belden.com/products/enterprise/broadcast-av/cable/75-ohm-video-coax
    Vi hadde vel denne problemstillingen oppe sist gang vi pratet om Schmitt-trigger flankesteilhet og hysterese rundt bit-flip nivå på rendersiden når S/PDIF inngangen ble valgt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn