Lyttestol

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva bruker vi til slikt?
Bruker selv en stressless (ble det litt for mange s'er her mon tro?) av "vanlig" type d.vs. at ryggen går opp i full bredde over hodet.
Uten å si eller mene noe om hva som er "best" er det ikke tvil om at en slik stol endrer lyden i forhold til en stol som ikke har en slik høy rygg.
Man demper selvfølgelig endel av refleksjonene fra bakvegg med en slik høy stol som jeg benytter og får altså mer "direktelyd".

Ønsker derfor forslag til en alternativ lyttestol som gjerne har høy rygg med nakkestøtte, men hvor øverste del er såpass smal at den ikke demper refleksjoner fra bakvegg i like stor grad som stolen jeg bruker i dag.
Finnes noe slikt?
Hvor?
PS. Det er en selvfølgelighet at stolen også skal være god å sitte i og stoler som bare er egnet til å imponere og for å se på i stedet for å sitte i er helt aktuelle.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Her finnes ett og annet ;D





Sitter selv i sofa og trives best ved å ikke ha gjenstander nær hode/ører dersom jeg skal lytte til musikk.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hmmmm.............
Må man virkelig kjøpe en bok for å finne den "rette" stolen ???
Andre tips mottas også med takk :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
For et skikkelig high end møbel er "Dodo" fra Cassina dødsgod å sitte i, og hodestøtten kan brettes ned bak. Ulempen er den temmelig stive prisen, koster vel omtrent det samme som en hel salong fra Ekornes.

http://www.cassinausa.com/contemporary/k10_dodo.html

PS: Den er mye mindre og penere i virkeligheten enn bildene gir inntrykk av.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Er litt på utkikk etter en stol selv, men det er forbausende vrient å finne en kombinasjon av bra design og sittekomfort, i alle fall når man er 190 cm på strømpelesten.

Ta f.eks Stokke Tok, den er designet av en japse, men tydligvis for japser. Den er for liten, egentlig for hard å sitte i , og med litt feil vinkel på ryggen - hjelper ikke at den ser fin ut, særlig ikke når prisen ligger rundt 25 k.



Markedet "flommer over" av designkopier for tiden, i alle kvaliteter, men jeg har til gode å finne en som kombinerer skikkelig komfort og design.

De fleste stoler som er laget for komfort, ser dessverre ikke ut i mine øyne.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
C._Alshus skrev:

Den er nok en av de som lykkes mest med å kombinere design/komfort. Ble laget til en venn som trengte en god stol til å se film !
Finnes i bra kvalitet til rundt 25 k med skammel.



Det er selfølgelig endel kroner for en stol. Jeg tror dessuten jeg har lest litt for mye interiørmagasiner. Enkelte klassikere begynner å bli litt oppbrukt. Gremmes noen ganger over moter og design-snobberi. Har man noen designklassikere, et par PH lamper og noen Phillipe Starch dingser på badet så er man sååååå vellykket.
Arne Jacobsen spisetuestoler er også et pluss for å lykkes..... :p
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har en dobbel stressless i skinn med bord på hvert armlen og dobbel puff. Puffen flytter jeg bort under kritisk lytting. Angrer på at jeg ikke kjøpte treseter da jeg flytter den sidelengs hele tiden alt etter om det er bare jeg eller jeg og en til som lytter. I bildet nedenfor ser dere plasseringen når det er bare jeg som bruker rommet. Beklager rotet i bakgrunnen!

mvh,
OS
 

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
soundscape skrev:
Det er selfølgelig endel kroner for en stol. Jeg tror dessuten jeg har lest litt for mye interiørmagasiner. Enkelte klassikere begynner å bli litt oppbrukt. Gremmes noen ganger over moter og design-snobberi. Har man noen designklassikere, et par PH lamper og noen Phillipe Starch dingser på badet så er man sååååå vellykket.
Arne Jacobsen spisetuestoler er også et pluss for å lykkes..... :p
Kan være enig med deg i at enkelte stil-ikoner og klassikere begynner å bli "noe" oppbrukt. Spesielt på "dippedutt"-siden.
Velger man å se forbi design-snobberi og ikke minst moter, kan en risikere å sitte igjen med tidløst design av høy kvalitet.
Må ærlig innrømme at en god del av møblementet hjemme, er noe annet enn Idè-Skeidar, Bohus eller Ikea for den saks skyld. Nå vil jeg si at jeg har holdt på siden mine tidlig tjueår ,nok noe før det tok helt av, og stort sett kjøpt ting jeg kan ha med meg gjennom nesten hele livet.
Siden min musikalske og kulturelle interesse har vært solid forankret i 60 og også 50-tallet, har det falt seg naturlig at interiøret bærer preg av det samme. Med skandinavisk design på høyden i denne perioden, er det jo faktisk mulig å score endel godbiter til en fonuftig pris på hjemmebane også.
Platerommet går i 60-tallets (+tidlig 70) plastikk, kjøkkenet i 50-tallets krom (amerikansk diner) og stua i en lounge-crossover med hovedtyngden mot amerikansk 40-50-60's tikistyle / exotica 8) Ikke for enhver smak, men utrolig deilig å trekke seg tilbake til etter lange arbeidsdager.

Forøvrig er Eames Lounge med tilhørende Ottoman sinnsykt god å sitte i. Hadde jeg hatt et dedikert lytterom, ville jeg aldri vært i tvil. 25-30K for denne er egentlig ikke noen upris.
Skulle du gå lei etter noen år kan du selge den for nesten det samme du ga for den. Kan du si det samme om en stressless fra Ekornes til 10-12K?? neppe.

Min favorittstol i mitt eie er forøvig denne: http://www.ovalia.com/
Kanskje ikke den ultimate lyttestol, men men........ ;D ;D ;D
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Selv synes jeg en stol skal være akkurat passe hard og anatomisk utformet, omtrent som et godt bilsete. Det meste av det som selges av komfortstoler/reclinere hos møbelkjedene er totalt monstrøse og mislykkede møbler, for store og for myke. Doble reclinere ol. kommer i hvert fall aldri inn i min stue. IKEA er en smule penere, men jeg har aldri støtt på et sittemøbel hos dem som jeg kunne tenke meg å sitte lenge i. Enkelte av sofaene ders er totalt latterlige, med langt sete og lav rygg, så man ligger mer enn sitter. Designklassikere kan også være hipp som happ. Phillippe Starck har jeg inntrykk av er mer form enn funksjon i alt han lager, Arne Jacobsen har blitt en klisje og er altfor dyr i originalutgave, mens Charles og Ray Eames derimot faktisk har noen vellykede stoler. Mine egne favoritter for komfortable polstrede møbler er de store italienske produsentene som B&B Italia, Zanotta og Cassina som klarer å kombinere stil og topp kvalitet med komfort.
 
B

Back_Door

Gjest
En lyttestol bør være så komfortabel at du glemmer stolen til fordel for musikken.
En god recliner i stoff tjener dermed til nytten for meg. At den ikke tilhører en eller annen snobbete designguru, tar jeg med knusende ro. ;)
Generelt liker jeg tidløse møbler av god fagmessig kvalitet. Gjerne italiensk.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Vet ikke hva jeg ender opp med enda. Mitt sukk over design-snobberi var først og fremst over alle de som kjøper de "rette" møblene som status objekter,uten å egentlig ha sansen for det.
At noen får kick på designmøbler og samler og kjøper inn disse på lik linje med annen kunst har jeg full forståelse for.
Høres ut som ErosLoveking har en gjennomført stil, noe jeg absolutt har sans for.
Vet jeg kunne brukt mye av både tid og kroner på interiør hvis jeg gikk inn for det, har av forskjellige grunner ikke prioritert så mye kroner i interiør, selv om interessen er der.

Ellers er vi vel enige om at lyttestolen bør innby til en viss komfort, det være seg Arne Jacobsen eller rokokko :)
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia


I denne slipper du refleksjonen som du snakker om :)

Mvh Arne Kr
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
392
Antall liker
87
Sted
Vestlandet
Hva med denne:



"The Contura 2010 line from Fjords of Norway is probably the most detailed chair I have ever seen or felt. Designed by Svein Asbjornsen as first class airline seating, it is without a doubt first class seating. The zero gravity technology allows you to transition into any position and lock the chair for hours of suspended comfort. The Contura features a manually adjustable tilt headrest and cushion that slides up and down allowing optimal head and neck support. Covered in high quality leather and hand made in Norway, this will soon be your favorite piece of furniture."

eller denne:





Her finner du litt info:

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://bp2.blogger.com/_AW3PHaTVI0k/RdAxIqrChJI/AAAAAAAAALk/7weTqi0Ha5Q/s400/Fraser_Detail_.jpg&imgrefurl=http://mteriors.blogspot.com/2007_02_01_archive.html&h=400&w=267&sz=14&hl=no&start=21&sig2=66aGzK8IApPPw6lQK6f3Dw&um=1&tbnid=GWJgt5YW43gNuM:&tbnh=124&tbnw=83&ei=sKhyR-6wN5rswwGSvaHtDw&prev=/images%3Fq%3Dsmall%2Bheadrest%2Bchair%26start%3D18%26ndsp%3D18%26svnum%3D50%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dopera%26rls%3Dnb%26sa%3DN

MÅTTE bare ta med denne;



Den dekker jo alle krav til Hifistol !?!?

Bra tråd dette, skal lete videre...
 
O

omholt

Gjest
En stressless med høy rygg ville jeg tro diffuserer mer enn den demper. Selvfølgelig får man mindre reflektert lyd fra bakveggen, men ryggen overtar den jobben. Jeg vet ikke hva som er best/værst. Ønsker man mer direkte lyd, så er det førsterefleksjonene man først og fremst bør dempe.
Tekstil er forøvrig det mest lyttevennlige. Skinn og hud reflekterer mens tekstil demper.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
Forøvrig er Eames Lounge med tilhørende Ottoman sinnsykt god å sitte i. Hadde jeg hatt et dedikert lytterom, ville jeg aldri vært i tvil. 25-30K for denne er egentlig ikke noen upris.
Skulle du gå lei etter noen år kan du selge den for nesten det samme du ga for den. Kan du si det samme om en stressless fra Ekornes til 10-12K?? neppe.
The Lounge Chair & Ottoman er nydelig å sitte i, men dessverre tar du feil mht. prisen. For 25-30k får du en av de mange kopiene. Noen i grei kvalitet, andre i direkte elendig kvalitet. Uansett vil det være en kopi. Etter hva jeg vet er det kun Vitra som produserer orginalen for det Europeiske markedet og da koster den ca. det dobbelte, dvs ca 55k. Svindyrt, - men så varer den livet ut og du har et møbel du virkelig kan være stolt av. Et smykke for hjemmet.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Trane skrev:
ErosLoveking skrev:
Forøvrig er Eames Lounge med tilhørende Ottoman sinnsykt god å sitte i. Hadde jeg hatt et dedikert lytterom, ville jeg aldri vært i tvil. 25-30K for denne er egentlig ikke noen upris.
Skulle du gå lei etter noen år kan du selge den for nesten det samme du ga for den. Kan du si det samme om en stressless fra Ekornes til 10-12K?? neppe.
The Lounge Chair & Ottoman er nydelig å sitte i, men dessverre tar du feil mht. prisen. For 25-30k får du en av de mange kopiene. Noen i grei kvalitet, andre i direkte elendig kvalitet. Uansett vil det være en kopi. Etter hva jeg vet er det kun Vitra som produserer orginalen for det Europeiske markedet og da koster den ca. det dobbelte, dvs ca 55k. Svindyrt, - men så varer den livet ut og du har et møbel du virkelig kan være stolt av. Et smykke for hjemmet.
My bad med pris. 55K er sikkert riktig i forhold til nypris/nyprodusert. For min del mener jeg de gjør seg vel så mye brukt. En stol som absolutt tar seg ut med et snev av "slitasje" og patina.
En vennine kjøpte for noen år siden en original, produsert tidlig på 70-tallet, og betalte 35K for den. Utrolig hvor fin den er i skinnet, og det etter over 30 år i bruk! Vis meg en moderne stresless som holder seg like godt.

Helt enig i det siste du sier, dyrt, men et livsvarig smykke som tåler å bli brukt. :)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.739
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
My bad med pris. 55K er sikkert riktig i forhold til nypris/nyprodusert. For min del mener jeg de gjør seg vel så mye brukt. En stol som absolutt tar seg ut med et snev av "slitasje" og patina.
En vennine kjøpte for noen år siden en original, produsert tidlig på 70-tallet, og betalte 35K for den. Utrolig hvor fin den er i skinnet, og det etter over 30 år i bruk! Vis meg en moderne stresless som holder seg like godt.

Helt enig i det siste du sier, dyrt, men et livsvarig smykke som tåler å bli brukt. :)
Enig i det du sier om patina. Jeg kjøpte min brukt for omtrent 5 år siden og ga vel 26k. Eieren hadde hatt den i kun 2 år, var livredd for den, holdt den vekk fra sollys, ventet småtroll og turde ikke beholde den. Jeg reddet den fra et designermausoleum som så livløst og ubebodd ut. For en dust ;D Uansett, min første tanke var at den var da altfor ny. Den så ubrukt ut og etter daglig bruk kan man nå såvidt på skinnet at den er sittet i. Jeg kommer vel til å sitte i den hver dag resten av livet og når jeg er pensjonist vil den være virkelig vakker...hehe
 
Topp Bunn