Lytteseanse hos R.E.S.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Takk for en trivelig dag alle sammen. Koselig å treffe gamle kjente og bli kjent med nye.
    Hadde jeg visst at skribleriene skulle bli sitert ordrett, hadde jeg nok formulert meg annerledes på skjemaet. Inntrykkene kommer vel frem uansett, men ikke så nyansert.
    Rett før jeg dro ble høyttalernes plassering justert litt. Da hadde også EVO 222 fått gått seg til litt mer, slik at den låt mer oppløst, organisk og mykere i mine ører. Jeg syntes også at holografi og pinpoint hadde blitt enda bedre med den nye plasseringen/oppvarmet forsterker. Informasjon foran i lydbildet lå godt foran høyttalerne og 3D følelsen var bedre. Hva synes du Roy? Er jeg helt på jordet?
    Synes anlegget spilte meget bra og tror resten av Wilson familien er kjempstolt av sin gulvstående lillesøster. Det er ikke lett å få frem den kraftfulle, fullfrekvente lyden vi hørte i dag i et normalt stort oppholdsrom med de kompromisser det medfører. Det er alltid morsomt å høre topp elektronikk og høyttalere når det passer så godt sammen som dette.
    Takker Roy for gjestfriheten og bevertningen. Ikke alle som tør å huse en utskremt Hedmarking.
    KW, du er velkommen da det måtte passe. Det gjelder også dere andre.

    Mvh
    RBN
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.156
    Torget vurderinger
    32
    Takk for en trivelig dag alle sammen. Koselig å treffe gamle kjente og bli kjent med nye.
    Hadde jeg visst at skribleriene skulle bli sitert ordrett, hadde jeg nok formulert meg annerledes på skjemaet. Inntrykkene kommer vel frem uansett, men ikke så nyansert.
    Rett før jeg dro ble høyttalernes plassering justert litt. Da hadde også EVO 222 fått gått seg til litt mer, slik at den låt mer oppløst, organisk og mykere i mine ører. Jeg syntes også at holografi og pinpoint hadde blitt enda bedre med den nye plasseringen/oppvarmet forsterker. Informasjon foran i lydbildet lå godt foran høyttalerne og 3D følelsen var bedre. Hva synes du Roy? Er jeg helt på jordet?
    Synes anlegget spilte meget bra og tror resten av Wilson familien er kjempstolt av sin gulvstående lillesøster. Det er ikke lett å få frem den kraftfulle, fullfrekvente lyden vi hørte i dag i et normalt stort oppholdsrom med de kompromisser det medfører. Det er alltid morsomt å høre topp elektronikk og høyttalere når det passer så godt sammen som dette.
    Takker Roy for gjestfriheten og bevertningen. Ikke alle som tør å huse en utskremt Hedmarking.
    KW, du er velkommen da det måtte passe. Det gjelder også dere andre.

    Mvh
    RBN
    Helt enig med deg, RBN, at det ble bedre med litt justering av høyttalerne. Årsaken var nok at jeg synes bassgjengivelsen med EAR 912 hadde bedre av å plassere høyttalerne litt ut fra sideveggene, mens med Krell ble det bedre med lenger ut mot sidene og litt mer innvinkling. Uansett ble jo dette bare en liten smak av hva de to forforsterkerne fikk til i mitt oppsett og i mitt rom. Egentlig burde vi hatt bedre tid til å eksperimentere både med det ene og det andre...

    Ellers synes jeg det fungerte greit i stikkordsform. Da slipper det å bli en hel doktoravhandling ut av det. Men du (og dere andre) må gjerne nyansere stikkordene deres.

    Roy
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan
    Sangen som ristet gulvplankene var Heart med Bo Stief Dream Machine. Albumet heter Heart & Destiny

    Mvh
    RBN
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.156
    Torget vurderinger
    32
    Heisan
    Sangen som ristet gulvplankene var Heart med Bo Stief Dream Machine. Albumet heter Heart & Destiny

    Mvh
    RBN
    Takker og bukker. Den har jeg på High Fidelity Reference CD 43. Spor 1. :)

    ...men kanskje litt sent for naboene å spille den nå litt over midnatt...

    Roy
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Kjempeartig kveld dere har hatt, vil tro at krell + krell passer noe bedre enn EAR + Krell sånn i utgangspunktet.
    skjønner godt dere hadde en fin kveld :)

    edit med telefunken pcc 88 i 912, kontra Phillips ecc88 ? så får man også noe mer stramhet nedover i lydbildet imo
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hei,
    jeg visste heller ikke at hva jeg skriblet ned - skulle legges ut. Vel, jeg ville kanskje bare forsøkt å si noe av det samme med noe jeg hadde trodd var mer HiFi sjargong. Nok om det.
    Var til stede til "the bitter end" - og opplevde også bedring av lydbildet med flytting av høyttalerne. Og, det er nok ikke uvesentlig at 222'en hadde fått stått på en stund. Den trenger å være varm - det samme er min erfaring med de øvrige Krell produktene jeg har.
    Når det gjelder videre eksperimentering - så er jeg gjerne med på det. Og, kan også invitere til det hos meg hvis det har interesse. Av aktuelle tema kunne en jo litt systematisk prøve ut ulike kablinger. Et poeng vil være å vurdere CAST hele veien vs andre løsninger. Vi kunne også kjørt EAR opp mot en litt kraftigere effektforsterker - da noe av det jeg savnet (kanskje litt overdrevet ord - "savnet") var litt mer trøkk og "plutselighet". Mulig det kan uttrykkes som både kontroll og tempo.
    I mitt rom ser jeg vel ikke andre muligheter for eksperimentering med høyttaler plasseringer - enn først og fremst vinkling? Men, det ville være veldig spennende om noen med erfaring vil hjelpe til med utprøving. Hva heter de nye "klossene" du skulle setter under dine Sophia'er RES?
    Ellers virker dette å bli en fin HiFi uke, hvor jeg får hørt både de nyeste Sophia, Maxx og mine egne Sashaer i løpet av fem dager. Noe ensrettet? joda - men ikke fanatisk (tror jeg).
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Her ble man altså fanget i et lykkelig øyeblikk når man bedrev "multitasking" (spise, konversere og lytte sammtidig).

    Krell EVO 222 trenger som RBN og jamakr har poengtert å være gjennomvarm for å fungere optimalt.
    Vi skylder publikum å fortelle at Krell pre`en ved ankomst umiddelbart ble tilsluttet nettet for og forvarmes. Først ca.2 timer etter ankomst ble den tilkoblet EVO 302. "The cos and prons" rundt dagens to kombatanter er i store trekk beskrevet, dog vil jeg mene litt mer for egen del.

    I mine ører er jeg med på EiKs påstand om at det ved stort pådrag (høg spelling) lyder det tidvis presset, noe hardt og lyst i enkelte passasjer.
    Men jeg spiller sjelden så høyt som EiK for egen del.
    Holografien ble ennå bedre mhp dybde og bredde i lydbildet når høyttalerne mot slutten av seansen ble flyttet ca.20 cm nærmere sidevegg, og vinklet ørlite mer inn mot "sweetspot". Det låt faktisk en smule trangt under vedkommendes avspilling av Tool - 10 000 days spor 5 og 8 før ht ble flyttet. Flyttingen åpnet også opp for litt mer mellombass, og bassområdet låt klart strammere med EVO 222 kontra EAR 912 innkoblet.
    Det spilte grisehøyt rundt vol.50 for mine sarte flaggermusører, så jeg landet på vol 45-46.
    Det slapp også mer opp helt på slutten mhp hardhet og sibilanter.
    Full Krell EVO combo spiller ikke tilgivende, men du får det rett i fleisen på godt og vondt.
    EAR 912s spillestil oppleves mer tilgivende og mykt med sin rørlige kroppslighet.

    Vår lille uskyldige lek en lørdag ettermiddag er jo ingen universell sannhet, og jeg skjønner godt vertens kost/nytte vurdering av EAR 912 kontra EVO 222.
    Jeg regner med at den franske badevekten nå er forvist til glemselens dal i ditt oppsett RES?
    Det er jo som kjent femi med en 5 kilos badevekt for gutter i 100+ klassen :rolleyes:
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.156
    Torget vurderinger
    32
    Her ble man altså fanget i et lykkelig øyeblikk når man bedrev "multitasking" (spise, konversere og lytte sammtidig).

    Krell EVO 222 trenger som RBN og jamakr har poengtert å være gjennomvarm for å fungere optimalt.
    Vi skylder publikum å fortelle at Krell pre`en ved ankomst umiddelbart ble tilsluttet nettet for og forvarmes. Først ca.2 timer etter ankomst ble den tilkoblet EVO 302. "The cos and prons" rundt dagens to kombatanter er i store trekk beskrevet, dog vil jeg mene litt mer for egen del.

    I mine ører er jeg med på EiKs påstand om at det ved stort pådrag (høg spelling) lyder det tidvis presset, noe hardt og lyst i enkelte passasjer.
    Men jeg spiller sjelden så høyt som EiK for egen del.
    Holografien ble ennå bedre mhp dybde og bredde i lydbildet når høyttalerne mot slutten av seansen ble flyttet ca.20 cm nærmere sidevegg, og vinklet ørlite mer inn mot "sweetspot". Det låt faktisk en smule trangt under vedkommendes avspilling av Tool - 10 000 days spor 5 og 8 før ht ble flyttet. Flyttingen åpnet også opp for litt mer mellombass, og bassområdet låt klart strammere med EVO 222 kontra EAR 912 innkoblet.
    Det spilte grisehøyt rundt vol.50 for mine sarte flaggermusører, så jeg landet på vol 45-46.
    Det slapp også mer opp helt på slutten mhp hardhet og sibilanter.
    Full Krell EVO combo spiller ikke tilgivende, men du får det rett i fleisen på godt og vondt.
    EAR 912s spillestil oppleves mer tilgivende og mykt med sin rørlige kroppslighet.

    Vår lille uskyldige lek en lørdag ettermiddag er jo ingen universell sannhet, og jeg skjønner godt vertens kost/nytte vurdering av EAR 912 kontra EVO 222.
    Jeg regner med at den franske badevekten nå er forvist til glemselens dal i ditt oppsett RES?
    Det er jo som kjent femi med en 5 kilos badevekt for gutter i 100+ klassen :rolleyes:
    Badevekta var glimrende den, men EAR 912 og Krell EVO 302 enda bedre, mens Krell EVO 222 og Krell EVO 302 enda bedre enn det igjen.

    Roy
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Oh ... i dette selskapet skulle jeg nok ha kunnet gledet meg (har da både mennesker og ting&tang i tankene)! Mye av det som sies om plassering og oppvarming er så essensielle parametre for Krell's produkter at en enkel lytteaften ikke vil gi deg noe fullgodt svar på hva en KRELL-CAST-linje formår av (masse blomtrende ord kommer) intensitet, "plutselighet", tilstedeværelse, pinpointing, harmonisk presentasjon .... i kombinasjon med *alle* Wilsons produkter, så en lengre uttesting hadde gjort produktene en tjeneste.

    Jeg ser EHED har bemerkninger også rundt dette med akustiske elementer: tiltredes. Tror knapt det finnes et rom som kommer ferdig snekret til seriøse lyttesesanser.
    -----
    Hvor var så jeg? Koste meg med fruen på Beito; der gikk Det Norske Fjellmarathon av stabelen, og både Schäferen og jeg koste oss i løypa til tross for temperatur ned mot 0.c og meterhøye brøytekanter. Men hva gjør man ikke for å få blemmer (til kveldens blemmeball) og slitne muskler. Jaja, hver sin lyst, antar jeg ...

    Cheers!
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Schäfer i fri dressur da antar jeg.. Det var vel bra.
    Jo, du hadde gjort deg på samlingen - med din omfattende kunskap om Krell etc.
    Det jeg vil savne ved en evt testrunde her, er å kunne sammenlikne ulike typer CAST kabler rund baut. Dèt hadde vært noe ...
    JMK
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Det jeg vil savne ved en evt testrunde her, er å kunne sammenlikne ulike typer CAST kabler rund baut. Dèt hadde vært noe ...
    JMK
    Skal se om det ikke blir endringer på gang med akkurat det spm, jamakr ... mye godteri er på gang, dèt skal jeg love deg.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Schäfere og godteri på gang, nå tror jeg vi tar dette på PM snart ..
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Badevekta var glimrende den, men EAR 912 og Krell EVO 302 enda bedre, mens Krell EVO 222 og Krell EVO 302 enda bedre enn det igjen.

    Roy
    Måtte bare erte deg litt da vet du ;)
    Devialet er sikkert glitrende til sitt bruk, og for den som liker lydsignaturen, samt ønsker seg en alt i ett boks.
    Jeg er gammaldags, og ikke blandt dem :cool: eller bakstreversk om du vil.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.156
    Torget vurderinger
    32
    Måtte bare erte deg litt da vet du ;)
    Devialet er sikkert glitrende til sitt bruk, og for den som liker lydsignaturen, samt ønsker seg en alt i ett boks.
    Jeg er gammaldags, og ikke blandt dem :cool: eller bakstreversk om du vil.
    Det tåler jeg som du vet veldig godt. Den som er så redd for å tråkke feil at han aldri tør prøve nye ting, kommer seg sjelden videre, men jeg er nok litt heldig som får utstyr til test som gjør at mine feilskjær i forhold til egne lydpreferanser ikke trenger å koste stort mer enn tid.

    Roy
     

    terjetroll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.10.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    12
    En liten komentar fra meg som representant for imp.
    Jeg er helt enig i konklusjonen fra de fleste deltagerene her.( Har ikke hørt Krell)
    Men EAR 912 er en kamelon nå det gjelder matcing av forsterkere .Jeg har selv brukt den i lengre tid sammen med flere forsterkere.Har også sammenlignet med
    McIntosh 2300 og Cat preamper.Hvis man prioriterer riiadelen og plateavspilling så mener jeg at Ear 912 er en meget god preampcombi.912 har vesentlg bedre riia en begge de nevnte.Har også prøvet et annet rørsett basert på Telefunken Pcc88 Det ga noe større lydbilde en de andre rørsettene jeg har hørt i de to 912 som jeg har hørt i mitt oppset.Desverre virker det som at orginal rørene er de minst gode.Vil også legge til at med Telefunken Pcc 88 ble lyden fra cd vesentlig mere opløst og dynamisk en med det noe tafatte lydbilde man får med phillips rør i linjedelen.
    Mvh Trollet
     
    Sist redigert:

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    En liten komentar fra meg som representant for imp.
    Jeg er helt enig i konklusjonen fra de fleste deltagerene her.( Har ikke hørt Krell)
    Men EAR 912 er en kamelon nå det gjelder matcing av forsterkere .Jeg har selv brukt den i lengre tid sammen med flere forsterkere.Har også sammenlignet med
    McIntosh 2300 og Cat preamper.Hvis man prioriterer riiadelen og plateavspilling så mener jeg at Ear 912 er en meget god preampcombi.912 har vesentlg bedre riia en begge de nevnte.Har også prøvet et annet rørsett basert på Telefunken Pcc88 Det ga noe større lydbilde en de andre rørsettene jeg har hørt i de to 912 som jeg har hørt i mitt oppset.Desverre virker det som at orginal rørene er de minst gode.Vil også legge til at med Telefunken Pcc 88 ble lyden fra cd vesentlig mere opløst og dynamisk en med det noe tafatte lydbilde man får med phillips rør i linjedelen.
    Mvh Trollet
    nevnte det før i tråden jeg også, phillips ecc88 gir en noe mer "forsiktig" lyd enn f.eks telefunken pcc8 gjør, i følge Tim selv når jeg snakket med han pr tlf, så gir andre varianter enn pcc88 lite gevinst, men forandrer lyden for de som liker å teste det, telefunken pcc88 funker bra, jeg er ikke en stor tilhenger av telefunken generellt , men i 912 er de min favoritt sålangt
    hvorvidt det ville gjort store utslag i deres test vet jeg ikke da jeg aldri har hørt den i lag med krell, i ear192 dac har jeg funnet sålangt to favoritter mullard 2462 og us made amperex 6922

    edit

    vil også ta med at jeg synes det var geniallt hvordan deltakerne ble stillt spørsmål etter lyttesekvensen, kudos for hele tråden her :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.156
    Torget vurderinger
    32
    vil også ta med at jeg synes det var geniallt hvordan deltakerne ble stillt spørsmål etter lyttesekvensen, kudos for hele tråden her :)
    Det var bare en innskytelse jeg fikk på lørdag formiddag, så da laget jeg bare et spørreskjema med fire spørsmål som jeg delte ut til gjestene når de kom. De ble litt skeptiske, og lurte på om de skulle opp i skriftlig hifi-eksamen, men jeg synes det fungerte fint. Både fordi jeg da fikk tilbakemeldinger med en gang, men også fordi det er lettere å huske hva hver enkelt mente om lyden når jeg hadde det skriftlige materialet som "fasit".

    Roy
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    mitt leketøy står da foran på bildet, og lyder navnet 222.
    Mvh
    JMK
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn