Lytterom på garageloftet

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Da var tiden kommet for å bygge garage, og da må jeg jo benytte anledningen til å få meg et lytterom på loftet.

Jeg håper å få litt hjelp her med hva jeg må tenke på.

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Hvis det er mulig ville jeg hatt en knevegg på rundt meter'n så du får bedre plass.
Ellers, husk mange stikkontakter i veggene og legg ekstra trekkerør i tak og vegg i tilfelle senere prosjektor/surround.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
"Alt" er mulig, prosjektet er ikke påbegynt enda. Jeg kommer til å legge opp egen kurs til anlegget og masse stikk ja. Men jeg ser ikke for meg å legge høyttalerkabler i veggene. Eller er det noen gode grunner til å gjøre det?

Jeg vurderer å gjøre de to parallelle langveggene ikke parallelle, men vet ikke om dette vil gi meg andre utfordringer..?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Jeg tenkte vel helst på kablene til bakhøyttaler'ne, fint å få de vekk fra gulvet. Skal du ha prosjektor henger vel den i taket så da er det "jaffal" fint med skjult opplegg. Med litt romslige rør og bend er det fint mulig å bytte kabler senere hvis du tenker på oppgradering.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Takk for innspill :) Nei det koster ikke noe å være litt føre var her.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
*bump*

Er det ingen som har noen meninger om hva man må få med når man skal bygge lytterom, dog med litt begrensede forhold?

Alle tips mottas med stor etusiasme!

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Tenker først og fremst på hva du får lov til å bygge jeg. I en vanlig garasje er det jo ikke lov til mer enn maks 1,90 m "etasjehøyde" på loftet. Og lavt oppunder taket er ikke positivt for akustikken. En annen praktisk ting er varme og ventilasjon, noe som ofte blir veldig viktig for å kunne bruke rommet. Absolutt smart å tenke på allerede under planleggingen.

I følge mange av "ekspertene" er dette med ikke paralelle vegger sterkt overdrevet, utfra hva jeg har lest.
Derimot er første bud å velge dimensjoner på rommet som ikke lager mer stående bølger enn nødvendig. Et kvadratisk rom er det verste, og har man f.eks bredde og lengde lik det dobbelte av høyden er rommet ubrukelig.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Ta en tlf til kommunen der du bor å spør om hva du har lov til ang utnyttelsen av tomt,avstander til naboer, takvinkel, gesimshøyde og totalhøyder.
Min er 6 meter høy takvinkel 40.
De fleste godtar gesimshøyde på 3.5 meter.

Steinar.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Takk for innspill :D

Det ligger en PDF i første innlegg som viser første utkast. Tenkte denne som utgangspunkt for kommentarene.
Mønehøyde er egentlig regulert til 5,5m men reglueringsplanen er veldig dårlig utarbeidet så det er en del hull. Det ligger i et nytt felt og alle andre har allerede fått disp for ymse. Areal var i utganspunktet begrenset til 40kvm. men har fått godkjent 50.

Jeg er ukjent med loven som sier at maks takhøyde på loft kan være 1,9m. Hvis dette er tilfelle er det jo ikke særlig aktuelt.
Takvinkel vil jeg helst ha lik som huset så det ikke ser så rart ut, men noen få grader avvik vil nok ikke synes.

Jeg leste gjennom PDF'en som Suomela linket til og der skrives det litt om dette med uparallelle flater, og helt riktig, dette er ikke helt problemfritt. Muligens vanskligere å håndtere når rommet ikke er rektangulært (forutsigbart).

Min største bekymring er skråtaket, jeg lurer på hva som er best av å beholde skråen helt opp eller å gjøre som på tegningen.

Bare å fyre løs med ideer. Her har jeg noenlunde frie tøyler. Så kom med advarsler, tips osv så jeg kan forberede meg før jeg begynner.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Ja se der ja :D

Ser du ikke har "tatt den helt ut". Sånn til sammenligning med hva akustikkgutta i boken til Suomela mener kreves. ;)
Er det noe du angrer på/ville gjort annerledes i dag? Valgte du vegg- og takplater ut fra akustikk eller estetikk?
Ser det blir diskutert gips/dobbel gips. Ulempen er vel lav absorbasjon/stor refleksjon (stående lydbølger) og fordelen er lydisolasjon. Er lydisolasjonsegenskapen viktig bare for å få det lydtett, altså hidre forstyrrende lyder utenfra og å ikke forstyrre eventuelle naboer, eller er det også viktig å "holde lyden i rommet"?
Jeg så for meg dobbel gips, kanskje rom-i-rom (men da blir jo selvsagt plassen enda mindre), og dempemateriale der det blir nødvendig...kanskje..?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei igjen.
Valgte utifra hva som ble pent.
Etter dette kjøpter jeg inn akustikkplater fra rockwool for å dempe.
Så var det bare å flytte både meg og høytalere til det ble bedre.
Er vell ikke ferdig enda men det er vel en del av moroa ;D
Har nå planer om diffusering av noen førsterefleksjoner i skråtaket og noen store bassfeller bak rack
og hjørnene bak lytterposisjon.
Det er der jeg har målt en stor heving i bassen.
Hjørnene bak høytalerne var det kun en liten heving.

Steinar.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Har et par kommentarer/tips jeg også:

I og med at det er en loftstue med mye rare vinkler i taket, så ville jeg ikke lagd flere uodde vinkler med vegger, etc.
Skråtak er en velsignelse å jobbe med i forhold til et firkantet rom med rett tak. Her kan du få drømmelyden, helt garantert :)

Når det gjelder å kutte "spissen" i taket eller ikke, så ser jeg det som en stor fordel å knekke av spissen slik du har tegnet. Bass samler seg i spisser og hjørner og det er greit å kutte de av. Jeg hadde i min egen loftstue 19dB forskjell på 100Hz fra lytteposisjon til spissen i skråtaket over høyttalerne.

Kneveggene tror jeg er fine på 1m slik at du knekker av hjørnene godt, men samtidig beholder et OK stort rom inne.

Når det gjelder å holde lyden "inne" eller ikke så ville jeg, såfremt du ikke må skjerme naboer eller deg selv for lyd, hatt så enkel konstruksjon som mulig(lovlig) og sluppet ut det jeg kunne av dypbass. Den er sjelden god å ha flytende rundt :)

Når du har fått opp anlegget så er det å plassere høyttalerne så langt fra hverandre som mulig i front og dempe skråtaket skikkelig i førsterefleksjonen. God plass bak lytteposisjon er alltid bra!

Lykke til med et morsomt prosjekt :)

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
@EHED

Det var et meget motiverende svar! Jeg har verken erfaring som snekker eller innen akustikk, men god lyd - det liker jeg ;D
Så jeg må prøve å gjøre det som kreves for å få best mulig lyd.
Hvis jeg forstår deg riktig så mener du jeg kan bygge som på tegningen (uten videre demping, rom-i-rom, ventilasjonsanlegg, mm) og heller bruke tid og penger på høyttalerplassering og akustikkplater for best mulig resultat?
Jeg ser ikke noe videre poeng i at man ikke skal kunne høre noe lyd utenfor, så hvis det er eneste grunnen til å bruke $ på demping av rom så dropper jeg glatt det.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Det er jo selvfølgelig litt jobbing med plasseringer og slikt som må til - man får jo ikke alt gratis ;)
Men jeg synes ihvertfall planen ser god ut og hvis jeg skulle endret noe på loftet mitt, så var det avkutting av spissen i taket og at jeg hadde kun 12cm høye "knevegger". Hadde en del bassproblemer før jeg fikk dempet nok.
Ventilasjonssystem er kanskje noe du burde ta med i beregningen, da det kan bli godt og varmt på et slikt loft om sommeren!

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Dersom du bruker tre stendere, så kan du variere avstanden på de tverrgående bjelkene mellom stenderne . Gips festet på stendere resonerer og absorberer lyd i deler av bassområdet, noe som er en fordel i små rom, ved å variere avstanden mellom de tverrgåande bjelkene så undgår du at gipsen kun absorberer i et frekvensområde.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Årsaken til at jeg nevnte 190cm høyde er at det ellers regnes som etasje og da får du det ikke godkjent med forenklet søknad, men må benytte et ansvarshavende firma.
Samtidig regnes det da med som areal, såfremt ikke reguleringen i området ditt spesifiserer grunnflate som maks 50kvm.

Utdrag fra loven:

Eksempler på tiltak som krever søknad men ikke ansvarlige foretak:
•Tilbygg til eksisterende bygning med areal inntil 50 kvm BRA eller BYA (kan være underbygget med kjeller). Typisk tilbygg til bolig. Det skilles mellom tilbygg og påbygg. Påbygg er søknadspliktig.
•Frittliggende bygning på inntil 70 kvm BRA eller BYA. Typisk garasje, uthus og liknende. Kan ikke benyttes til beboelse eller ha mer enn èn etasje. Kan være underbygget med kjeller og delvis ha loft. Kan som hovedregel ikke være sammenbygget med annen bygning med tak eller liknende.
•Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel innenfor samme bruksenhet, for eksempel endring fra kjellerbod til kjellerstue eller innredning av råloft. Etablering av selvstendig boenhet i kjeller eller på loft er imidlertid alltid søknadspliktig.

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
@Norcad

Ja dette har jeg overhode ikke greie på ??? og overlater fult og helt til byggmester.
Han har sagt at det er politikerne som må vurdere søknaden pga diverse avvik fra reguleringsplan, mulig det er akkurat dette du snakker om ???
Huset ligger for øvrig såpass høyt på tomten at man godt kan kalle det en frittliggende bygning med kjeller ;D
Dvs garageloftet kommer i nivå med huset, garageportene i nivå med veien. Så garagen blir bygd inn i fjellet liksom.
Vet ikke om et garageloft kan betegnes som bebodd? Det skal jo ikke være vann osv der.
Nei det juridiske får snekkerne ta seg av. Så får jeg tenke akustikk ::)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Ikke lest svarene, MEN hugs søk kommunen om løyve :)

Topp Bunn