Lytterfaringer med Consonance Opera LP2.0 og litt til..

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Da er de første inntrykk av mitt nye drivverk fordøyd og klar for videreformidling for de som måtte være intersserte:
LP2.0 drivverket sammenlignes med min trofaste Oracle Alexandria mkII som har blitt oppgradert med nytt subchassis tilsvarende Oracle Delphi mkV og nye fjærer/slitasjedeler I opphenget. Arm og Pick up har fulgt med over på nytt drivverk, og er Fidelity Research fr64fx med Cardas incognito internkabling, samt Lyra Dorian pick up.

Det første som slo meg når jeg satte på føste plate med nytt drivverk (Terje Rypdal – Chaser) var hvor mye ryddigere musikken presenteres. Mye mindre overflatestøy? Hva nå det kan skyldes, og et mye større lydbilde i både bredde og dybde. Cymbaler presenteres superoppløst, mykt og behagelig. Lettflytende faller meg inn som en god beskrivelse på hvordan de øvre frekvensområder oppleves. Stemmer og instrumenter i mellomtoneområdet oppleves mer realistiske. Damestemmer som f.eks Jennifer Warnes på innspillingen Famous Blue Raincoat virker mindre stresset og plasseres mer korrekt i lydbildet. Gitarer står frem med mer kropp, også mer rocka gitarer med fuzz. Gitar er det instrumentet jeg vel har best preferanser med, som ivrig hobbygitarist i diverse lokale band i snart 20 år. Disse gjengis med en troverdighet som jeg synes er bra, og de ligger naturlig i lydbildet. Noen ganger opplever jeg at fuzz gitarer kan ødelegge hele lydbildet, det blir bare fuzzgitarer og lite plass til resten av instrumentene. Dette opplever jeg ikke med Opera 2.0 drivverket.

Det som oppleves som et ankepunkt så langt, er bassgjengivelsen. Bassgjengivelsen er så annerledes enn det jeg er vant med, at jeg tror jeg må leve med den en stund for å avgjøre helt hva jeg synes om den. Det virker som om fokuset i bassen er flyttet lengre ned i frekvens enn med mitt gamle drivverk. Slik at den dypeste bassen identifiseres bedre. Allikevel sitter jeg og savner litt mer ”slam”. Nå kan dette skyldes flere variabler. Jeg har ikke noen puck/clamp på spilleren ennå. Opera sin puck ettersendes av selger på mandag. Denne tror jeg vel egentlig ikke kan gjøre hele utslaget. Mer sannsynlig er nok en VTA justering som må til. Mener at vi løftet armen litt i bakkant slik at pick up’en heller litt forover, noe som jo kan gi en lysere klangsignatur. En rask sjekk og justering til bortimot nøytral VTA gir meg det løftet i bunnoktavene som jeg ønsket. Nå er slammet på plass igjen 

Det kan også være at jeg bør justere belastningen på pick’up i riaa. Jeg kjører med 100ohm’s belastning, og dette kan nok være i laveste laget. Har noen erfaringer med forskjellig belastning på Lyra pick up’er tar jeg gjerne i mot tips!

Dette er de første inntrykkene jeg har fått gjort, etter å ha hørt på noen få plater; Sidsel Endresen/Jonas Fjeld - Etterlatte sanger, Jennifer Warnes – Famous blue raincoat, Pink Floyd – the wall og Patricia Barber – A fortnight in france, King Crimson – Dicipline
Skal rapportere videre når jeg får eksperimentert litt mer med oppsettet mitt! Så langt er jeg meget godt fornøyd med en lydsignatur som kan oppsummeres som varm, oppløst og delikat.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Re: Lytterfaringer med Consonance Opera LP2.0

Da er de første inntrykk av mitt nye drivverk fordøyd og klar for videreformidling for de som måtte være intersserte:
LP2.0 drivverket sammenlignes med min trofaste Oracle Alexandria mkII som har blitt oppgradert med nytt subchassis tilsvarende Oracle Delphi mkV og nye fjærer/slitasjedeler I opphenget. Arm og Pick up har fulgt med over på nytt drivverk, og er
med Cardas incognito internkabling, samt Lyra Dorian pick up.

Det første som slo meg når jeg satte på føste plate med nytt drivverk (Terje Rypdal – Chaser) var hvor mye ryddigere musikken presenteres. Mye mindre overflatestøy? Hva nå det kan skyldes, og et mye større lydbilde i både bredde og dybde. Cymbaler presenteres superoppløst, mykt og behagelig. Lettflytende faller meg inn som en god beskrivelse på hvordan de øvre frekvensområder oppleves. Stemmer og instrumenter i mellomtoneområdet oppleves mer realistiske. Damestemmer som f.eks Jennifer Warnes på innspillingen Famous Blue Raincoat virker mindre stresset og plasseres mer korrekt i lydbildet. Gitarer står frem med mer kropp, også mer rocka gitarer med fuzz. Gitar er det instrumentet jeg vel har best preferanser med, som ivrig hobbygitarist i diverse lokale band i snart 20 år. Disse gjengis med en troverdighet som jeg synes er bra, og de ligger naturlig i lydbildet. Noen ganger opplever jeg at fuzz gitarer kan ødelegge hele lydbildet, det blir bare fuzzgitarer og lite plass til resten av instrumentene. Dette opplever jeg ikke med Opera 2.0 drivverket.

Det som oppleves som et ankepunkt så langt, er bassgjengivelsen. Bassgjengivelsen er så annerledes enn det jeg er vant med, at jeg tror jeg må leve med den en stund for å avgjøre helt hva jeg synes om den. Det virker som om fokuset i bassen er flyttet lengre ned i frekvens enn med mitt gamle drivverk. Slik at den dypeste bassen identifiseres bedre. Allikevel sitter jeg og savner litt mer ”slam”. Nå kan dette skyldes flere variabler. Jeg har ikke noen puck/clamp på spilleren ennå. Opera sin puck ettersendes av selger på mandag. Denne tror jeg vel egentlig ikke kan gjøre hele utslaget. Mer sannsynlig er nok en VTA justering som må til. Mener at vi løftet armen litt i bakkant slik at pick up’en heller litt forover, noe som jo kan gi en lysere klangsignatur. En rask sjekk og justering til bortimot nøytral VTA gir meg det løftet i bunnoktavene som jeg ønsket. Nå er slammet på plass igjen 

Det kan også være at jeg bør justere belastningen på pick’up i riaa. Jeg kjører med 100ohm’s belastning, og dette kan nok være i laveste laget. Har noen erfaringer med forskjellig belastning på Lyra pick up’er tar jeg gjerne i mot tips!

Dette er de første inntrykkene jeg har fått gjort, etter å ha hørt på noen få plater; Sidsel Endresen/Jonas Fjeld - Etterlatte sanger, Jennifer Warnes – Famous blue raincoat, Pink Floyd – the wall og Patricia Barber – A fortnight in france, King Crimson – Dicipline
Skal rapportere videre når jeg får eksperimentert litt mer med oppsettet mitt! Så langt er jeg meget godt fornøyd med en lydsignatur som kan oppsummeres som varm, oppløst og delikat.
Det er morsomt når alt stemmer og man blir fornøyd! :)
Gratulerer så mye!
Det du beskriver her styrker min tro om at drivverk er det første i kjeden som bør prioriteres. :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Spennende å følge med i utviklingen....
Denne oppgraderingen er særdeles merkbar, og jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av verket når du sier lettflytende og oppløst.
Det som slo meg når jeg hørte oppsettet ditt, var at lydsignaturen i selve verket var lett å kjenne igjen fra mitt eget.
Når det gjelder oppsett så stemmer det at PU ble løftet litt i bakkant. (ca. 1mm med en 160g pressning på tallerken), samt at armen ble nullstillt, og satt til 1,9g stiftetrykk. Mener å huske å ha lest at Lyra Dorian liker seg rett rundt 2.0g.
Det med VTA på Lyra PUene vet jeg ikke hvor kritisk det er, men du må huske på at forkjellen i VTA på de tynneste platene, og 200g pressninger lett utgjør 1-1,5mm. Hele klangbalansen på oppsettet kan endres ved VTA innstillinger, og stiftetrykk, slik at når du har truffet sånn cirka, så er det ørene som må gjøre den siste finlytten. Dette er/kan være en møysommelig prosess som kan ta flere uker før du er "i mål".

Uansett, gratulerer med din nye rigg!
Det hørtes aldeles utmerket ut ;-)
Jeg er forøvrig spent på hvordan det blir med Grado Ref Ref. på riggen etterhvert!!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Da har jeg fått tid til å finjustere litt. Den lyse klangsignaturen som jeg klaget over i går, skyldtes en generaltabbe fra undertegnede og hans medhjelper som i iveren klarte å blingse på VTF når vi justerte armen. Resultatet var at pick up’en spilte med alt for lite nåletrykk. Dette i god kombinasjon med for positiv VTA, gav lite trøkk og en litt nasal og tynn mellomtone. Etter at vi justerte inn feilene våre ble det andre boller! Drivverket spiller nå så dynamisk og flott at både rockefoten og smilet lokkes frem når det strømmer musikk ut fra vinylrillene. Ellers er lydkarakteristikken som beskrevet over, herlig oppløst og dynamisk! Jeg hadde en liten ”downperiode” etter at planene om en Transrotor ZET 1 gikk i vasken (av forskjellige årsaker). Hadde det vært transrotorspilleren som presterte det jeg nå hører fra Opera verket, hadde jeg vært strålende fornøyd med prestasjonen. Når det er sagt, har jeg betalt under halv pris av nypris for Operaspilleren (som ble kjøpt brukt), og Transrotorspilleren ville kostet tett oppunder 30 laken. Det sier vel kanskje litt om prestasjonen her! Oppløsningen i mellomtone/diskant registeret er fantastisk nå, FallenA utbrøt ”oppløsningen i mellomtone/diskant er elektrostatisk nå”. Han lytter til Magnepanhøyttalere daglig! Jeg er enig i denne karakteristikken; det er luftig, oppløst, gjennomsiktig, stort og dynamisk!

Neste skritt blir nok å lete etter en pent brukt high end pick up. Jeg er svært fristet til å prøve meg høyere opp i Lyra linjen. Har sett på en Helikon SL som ligger på Audiogon. Er det sånn å forstå at jeg må bruke en step up trafo for å få nok gain ut av denne? Hadde trodd at NLE17 riaa'en min kunne gjøre jobben! Ellers tenkte jeg å lage en egen tråd rundt tips og råd til pick up!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28

Dette høres jo ut som en særdeles hyggelig opplevelse. Moro å lese om folk som har gjort gode kjøp og er strålende fornøyd med resultatet. Leste tråden først nå, og nåletrykk poppet opp som spørsmål i hode mitt når du nevnte manglende slam i bunnen, den samme tabben gjorde jeg forleden når jeg hadde Urushi på besøk. Dere fant tydeligvis ut av det, med full klaff som resultat.

Ellers er jo betraktningene flotte og detaljerte. Morsom lesning.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601

Hei Gutman,

spennende lesning - særlig for meg, som får samme spiller på fredag!

Du nevner ønske om dyrere Lyra, jeg har en lite brukt Lyra Parnassus dct til salgs. Send meg en pm, hvis du er interessert.

mvh Kim

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Hyggelig at du er happy :D
Gleder meg som bare ¤%&#¤ til min rigg kommer, men det går sakte. Fikk mine første plater før helga så det skulle være lekkert og ha noe og snurre de på.

Hva med og fleske til met det bilde av oppsettet, så vi har noe og sikkle på ::)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Hva skal du ha for slags rigg da argh? Var det ikke du som lurte på en Transrotor ZET1?? Når det gjelder bilder, må jeg konsultere min kone for å finne kameraet igjen. Har en mistanke om at det ligger i kofferten hennes, den befinner seg sammen med min kone i Oslo til i morgen kveld... Får spørre min kjære nabo FallenA om han gidder å ta med fotoapparatet sitt bortom i kveld og gi meg litt assistanse :) Har vært syk i dag, så jeg har fått hørt masse musikk. Jeg må bare få understreke hvor bra dette drivverket spiller! Det er meg komplett uforståelig at det ikke foreligger noen tester der ute av dette drivverket!

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Måtte forkaste z-1, ble for dyrt.
Blir det jeg tenkte på først Michell Gyro med origin live silver arm og music maker mk3 Pu med sugden Riaa.
Men det blir nok enda et par uker til jeg kan spille på denne,
får håpe det blir verd ventetiden.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Et par ting du kan prøve:
Løft av tallerkenen og rengjør lageret. Prøv å smøre med både lav- og høyviskositetsoljer. Prøv å bytte ut stålkula i lageret med en i et annet materiale, feks rubin. Kula ligger an på ei lita plate av FEP e.l. Denne kan du pirke ut og erstatte med en i et annet materiale. Disse tingene gjør at du kan forandre lydsignaturen i forskjellig retning.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Har allerede benyttet VdH sin olje til lageret. Dette etter anbefaling fra min kjære nabo FallenA som har ref1.0 drivverket til Opera. Han merket en betydelig forbedring med dette tweaket!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Kan i aller høyeste grad bekrefte det med oljen "TLF" fra VdH. Opera drivverket som i utgangspunktet er kjent for å være et svært stillegående drivverk fikk en liten "piff".
Den tunge tallerkenen spant fra før av meget godt rundt, men når jeg renset det, og påførte VdH oljen så spant det så lenge at jeg måtte stoppe det manuellt (selfølgelig bare en test uten drivremen montert).
Dette må ha hatt positive egenskaper på lyden ;-)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola

Gratulerer gutman! Og vi venter på bildene!

Morsomt at kinesere lager bra drivverk for vinyl, denne riggen ser jo vært skikkelig ut...spennende å se hva slags pu du ender opp med. Jeg gleder meg voldsomt til å pusle med vinyl igjen..der kommer det til å skje ting!

Vi har fortsatt besøk til gode...men det kommer ;)
Må bare få ut disse tvillingene..

O.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Besøket må vi få til ja Dog! He he, du venter på at tvillingene skal komme forstår jeg. Du skal nok få et par år nå der du ikke får tid til annet enn å løpe etter dem og passe på at de ikke herper anlegget ditt ;D Jeg har tvillinger, de er snar sju og gudsjelov for det :) Nå begynner jeg å få tid til hifi igjen! Når det gjelder platespiller, har jeg i dag bestil meg et nytt headshell fra Dynavector med justerbar azimut etter anbefaling fra Fosse. Venter ennå på tilbakemelding fra amerikaneren som jeg prøver å få kjøpt en Grado ref ref pickup av. Går ikke det i boks, frister det veldig med en Dynavector XX-2. Hvilken Dynavector var det du endte opp med Dog?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Siden gut_man venter på å få tatt bilder, samt at den nye PUen kommer i posten (Gratla forresten ;-)), så tenkte jeg å kuppe tråden med å legge ut bilder av min Opera LP1.0, med Grado Statement ;D
Håper du ikke blir fornærmet av den grunn gut_man!!
Men drivverket til Opera er så nydelig at det fortjener noen bilder!

Kanskje vi må få ut noen bilder av oppsettet ditt også gut_man? ;)

K

kbwh

Gjest

Etterhvert, kan du jo komme og fotografere på Hedmarken også, FallenA. Supre bilder! Det er kjekt med vinyl, og den som venter skal få sitt, håper jeg.

gut_man, bilder av din rigg, pronto, værsåsnill?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.601

Kan i aller høyeste grad bekrefte det med oljen "TLF" fra VdH. Opera drivverket som i utgangspunktet er kjent for å være et svært stillegående drivverk fikk en liten "piff".
Den tunge tallerkenen spant fra før av meget godt rundt, men når jeg renset det, og påførte VdH oljen så spant det så lenge at jeg måtte stoppe det manuellt (selfølgelig bare en test uten drivremen montert).
Dette må ha hatt positive egenskaper på lyden ;-)
Interessant! Hvor får man tak i den oljen?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

FallenA holder på med fotoassistanse her nå! Han legger dem ut når han har fått bearbeidet dem..

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

OK!

Her er noen bilder av gut_mans flotte nyervervelse :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Interessant! Hvor får man tak i den oljen?

Både direkte fra VdH, VdH forhandlere, samt at den blir solgt påflere steder på nettet, bla. ebay.

P

Parelius

Gjest

Nå må vi innføre kjøpsstopp på PU. Dette går over stokk og stein. Er det en form for frivolitet som har bemektiget seg sentralens sjele? Hvor er alvoret? PU-leken, er det det nye?

Tillegg: Gratulerer da.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Eit menneske kan aldri eige for mange pickupar......(men for få pickuparmar)
Så sant som det er sagt ;-)

K

kbwh

Gjest

Nå får det være nok!

(inntil jeg publiserer bilder ;D)

P

Parelius

Gjest

VTA var litt høyt justert på Underwater i kveld. Grei Azimuth. Grado sang ikke. Utrolig dynamikk i Dynagirl. Superb effektiv masse. Nesten en Coitsu. I morgen er atter en dag. Dog synes alt tapt.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Var pilsen i vater da Parelius? Nå er siste bestilling for denne gang sendt avgårde (må vente på lønn før jeg kan handle mer). Dynavector headshell er på vei fra Snapa, Mitchell Clamp er på vei fra Hong Kong (er rimelig skeptisk til "vekten"/clampen fra Consonance på 200 gram som ettersendes fra selgeren av drivverket) og ikke minst er Grado the Reference på vei fra Rykene ;)Dermed burde jeg ha det jeg trenger for vinylsnurring en stund ;) Huff denne influensa ble dyr, alt for mye tid til å surfe/handle på nett...

K

kbwh

Gjest

Det virkelig fine med disse Underwaterrapportene til Parelius er at jeg holder kontroll på ukedagene. I dag er det onsdag, og pks skal komme på besøk med en Audionet under armen og forsøkes omvendt til Sonus faber-kirken.

Vi skal ikke snurre vinyl, men jeg LOVER å komme sterkt tilbake. Kanskje allerede i helgen?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Bare en tanke jeg MÅTTE lufte, Valentino....Hva om pks omvender deg til Audionet-menigheten? :) Jeg setter forresten en god rødvin på at du greier å gjøre ham til Sonus Faber-disippel.....

K

kbwh

Gjest

En PAM V2 har satt seg fast inni hodet et sted. Jeg har i all hemmelighet vært prøvekanin for Parelius ChaoSci Lobotomis Lab, og dette er et verifiserbart resultat av eksperimentene.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Ok...Du vet hvem du skal ringe om du trenger terapi! ;-)

P

Parelius

Gjest

Var pilsen i vater da Parelius?
Always (er det ikke det det heter.)

Foranledningen til det jeg skrev var likevel en litt skremmende tanke som kom inn i hodet mitt. I visse partier så var sopranen ørlite "skringende", og jeg begynte faktisk å tenke PU-innstillinger. Jeg forstår at jeg nå har passert en grense. Muligens trenger jeg terapie.

(En av mine store favoritter på Under er forresten Janne Berglund.)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28

Det var da som pokker Valentino, skal jeg måtte råke på deg inne på Audionet-tråden også nå? Vel, det hadde bare vært hyggelig det, du er jo en trivelig fyr.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6

Har nå fått justert inn litt, og har lyst å formidle noen flere inntrykk etter at jeg har fått spilt en stund med Grado ref ref pickupen til FallenA. Har gjort meg noen betraktninger som har overrasket meg i positiv forstand. Det virker ikke som om det er Grado pickuper som er mest i skuddet her inne, og jeg ønsker å informere om hva jeg opplever av kvaliteter med denne pickupen, som kanskje flere burde vurdere til sine anlegg. Gjorde meg følgende notat i formiddag, da jeg hadde huset for meg selv, og spilte på et behagelig lyttenivå ;D

Da har jeg fått justert Gradoen til FallenA i påvente av at min egen skal dumpe ned i postkassen min. Sitter her og spiller Leonard Cohen- Various Positions som jeg egentlig aldri har oppfattet å være en audiofil plate. Fikk meg en opplevelse som fikk meg til å gjøre noen notater i forhold til den lyden som nå presteres fra min nyervervede vinylrigg. Stemmen til Cohen kjennes i brystet. Det har jeg aldri opplevd fra anlegget mitt før, hverken med cd eller vinyl avspilling. Den dype bassrøsten til Cohen, presenteres med en troverdighet og trøkk, som jeg ikke visste gikk an. På kuttet Halelujah, der Cohen flankeres av Jennifer Warnes frembringes smilet hos undertegnede, hvilken reallisme i stemmepresentasjonen og hvilket deilig rasp i stemmen til Cohen (i tillegg til det nevnte trøkket), og når koret brettes ut i full widescreen foran meg, og bak de to nevnte vokalister får jeg gåsehud. Jeg opplever forskjellene så dramatiske at mine tidligere innvendinger mot Ascolta høyttalerne mine må spises med teskje. De fremstår i "ny prakt" som jeg aldri har hørt dem før. Jeg visste jo at de var kresne og avslørende, men at f.eks det jeg har trodd var romrelaterte bassproblemer (en kraftig dipp rundt 50Hz) skulle forsvinne med introduksojnen av vinylrigg, trodde jeg ikke var mulig. Jeg opplever også de holografiske egenskaper som sterkt forbedret. At mellomtonen gjengis med oppløsning, realisme og varme er nok heller av de ting jeg hadde håpet å oppleve. Dog at Cohen's stemme gjengis så dramatisk mye bedre, synes jeg er oppsiktsvekkende. Det henger nok sammen med at Grado reference har en linearitet i bassen som er meget bra, og mellombassen er ekstremt bra. Til sammenlikning har ikke Lyra Dorian samme egenskaper, og eks. bassgitarer oppleves som mindre lineære. Når det gjelder resten av frekvensområdet, er det ikke spesielle deler som tiltrekker seg oppmerksomhet. Diskanten bare er der, cymbaler oppleves å klinge ut og kan lett identifiseres i lydbildet hvis man går inn for det. Jeg opplever klangbalansen som snill, men er der i høyeste grad. De bare tiltrekker seg ikke så mye oppmerksomhet. Nettopp dette er en egenskap som jeg tidligere har misunt dyre og velkomponerte high end anlegg. Nemlig en så korrekt klangbalanse uten de store imponatorfaktene. At man f.eks ikke biter seg merke i diskanten og detaljer, de bare er der! Når fokuset ligger mer på parameter som dynamikk og romgjengivelse og presentasjon av de enkelte instrumenter/stemmer betyr i mine ører at man har med et ekte high end anlegg å gjøre. For å få fokuset på disse parameter, må hele frekvensområdet gjengis uten problemer. Slik opplever jeg nå omsider mitt eget anlegg! Setter jeg derimot inn Lyra Dorian i kjeden igjen, trekkes fokuset igjen på detaljering og jeg opplever at den er mer opptatt av å imponere (uten at jeg skal tillegge en pickup menneskelige egenskaper). Når jeg spiller rockn'roll plater som f. eks AC/DC for those about to rock 180g simply vinyl pressing, gjengis trøkket og vitaliteten i musikken uten opplevelse av dynamisk kompresjon når fuzz gitarene tar av. I praksis fører slik kompresjon til at dynamikken og lydbildet kollapser. Nå plasseres gitarene riktig i lydbildet, og ødelegger ikke for hverken dynamikk eller lydbilde. Jeg har tidligere uttrykt min skuffelse over denne180 gr. utgivelsen pga. manglende dynamikk. Problemet er nå konstatert til ikke å ligge i utgivelsen! Slik anlegget mitt nå fremstår med min nye analoge signalkilde, får jeg lyst til å invitere folk på besøk for at de skal få oppleve det jeg har opplever hver gang jeg setter på en ny sort vinylskive.

P

Parelius

Gjest

Er gudene på besøk i vinylriggene for tiden! Dette høres deilig ut, gut_man. Selv om min egen erfaring med Grado (Silver) var dårlig, så har jeg hørt mange godord om variantene høyere (høyest) opp, bl.a. fra HW/VPI (spesielt en monoversjon han omtalte). MC trenger ikke være det eneste saliggjørende, synes det som. Gratulerer med godt funn!

Takker for fin beskrivelse, den forstår jeg.

K

kbwh

Gjest

Du skriver så jeg forstår det, gut_man. Takk skal du ha.

Fosse, Audionet vil måtte vente en stund, i det minste til senere ;D. pks har tipset meg om en ss-variant av noe jeg mener du kjenner til: Opamp-rolling.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola

Jeg er jo en ydmyk novise i vinylverden...og har foreløpig en DV20XL i VPI-armen. Men XX2 er noe Håvard har fristet meg med lenge...så hvem vet. Å ta den enda lenger er jo fristende, men jeg er jo en forsiktig mann.

Jeg blir ganske full av sårt savn og lengsel når jeg leser disse vinyltrådene fra deg og Fosse...det er jo så uendelig mye mer givende enn det andre maset. Blir godt å sette opp vinylriggen igjen! Og hvem vet hva slags rigg det blir, Scouten er jo pakket ned og klar for salg hvis jeg skulle finne det for godt ;)

O.
Hvilken Dynavector var det du endte opp med Dog?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.633
Torget vurderinger
28

Herlig lesning gut_man. Vil igjen få berømme formuleringsevnen din. Dette er så lett forståelig og flott uttrykt at man blir sittende som en nikkedukke under lesning. Ellers fullstendig på linje med deg når det gjelder prioriteringer mht detaljer og diskant. Dine betraktninger samsvarer ekstremt godt med de erfaringene jeg har gjort meg under egen oppgradering.

Når det er sagt så har jeg lært ett og annet om betydningen av kilde den siste tiden. Wadia besøket først, analog-riggen deretter. Jeg syslet med tanker om sub, men der sparte jeg de pengene (kreativ økonomi).

Herlig å lese om din tilfredshet!!!

P

Parelius

Gjest

Og hvem vet hva slags rigg det blir, Scouten er jo pakket ned og klar for salg hvis jeg skulle finne det for godt ;)
Dog driver ironietrening, ser jeg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Gratulerer, Gut Man. Du har sett lyset! :) Du har akkurat fått et enormt stort pluss i margen for innlevelse og formuleringsevne, i tillegg til at du har usedvanlig god smak hva analogutstyr angår..:) Hvem vet, kanskje det dukker opp en egen tråd for oss Grado-disipler snart? Ellers må jeg bare si at jeg svært skjelden har lest en beskrivelse som så til de grader er sammenfallende med mine egne erfaringer omkring et produkt...

Topp Bunn