Forsterkere Lytteinntrykk: Yamaha A-S3200 forsterker

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Flott glis av en forsterker. Har selv A-S2100, CD-S2100 og A-S1000 i to forskjellige oppsett. Fornøyd med de, ett par brokobla M-5000 effektforsterkere enda så hadde det svingt skikkelig. :)
Rart, jeg har aldri lest om noen som har prøvd to brokoblete M-5000.
Fra baksiden på M-5000, de er laget for kunne å brokobles:
Brokoble N-5000.png

Jeg har selv høyttalerne NS-5000. Jeg har aldri sett noen test hvor de sammenlignes med andre i samme prisklasse, bare NS-1000.
Nylig sammenlignet jeg de med modifiserte XTZ Divine 100.49.
Det er to ting som slår en:
  • De er veldig støysvake. Det går opp for en at høyttalere vanligvis gir fra seg masse støy.
  • Dessuten er de høye tonene veldig levende og luftige med masse fine klanger og lever på en uvanlig måte liksom utenfor høyttaleren.
Jeg anser de for å være veldig musikalske. Egentlig så spiller de i det rette oppsettet så åpent og levende at vi kanskje kan snakke om en slags utklassing.
Det sier noe at "The Absolute Sound" nå etter 4 år valgte NS-5000 til "årets høyttaler" :unsure:
 
S

Syncrolux

Gjest
Apropos Yamaha så bruker jeg en billig (3000 kr) surround receiver i anlegget på stua sammen med Magnepan 1.5. Det låter sjokkerende bra til prisen. Tommel opp til Yamaha 👍
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Rart, jeg har aldri lest om noen som har prøvd to brokoblete M-5000.
Fra baksiden på M-5000, de er laget for kunne å brokobles:
Vis vedlegget 745571
Jeg har selv høyttalerne NS-5000. Jeg har aldri sett noen test hvor de sammenlignes med andre i samme prisklasse, bare NS-1000.
Nylig sammenlignet jeg de med modifiserte XTZ Divine 100.49.
Det er to ting som slår en:
  • De er veldig støysvake. Det går opp for en at høyttalere vanligvis gir fra seg masse støy.
  • Dessuten er de høye tonene veldig levende og luftige med masse fine klanger og lever på en uvanlig måte liksom utenfor høyttaleren.
Jeg anser de for å være veldig musikalske. Egentlig så spiller de i det rette oppsettet så åpent og levende at vi kanskje kan snakke om en slags utklassing.
Det sier noe at "The Absolute Sound" nå etter 4 år valgte NS-5000 til "årets høyttaler" :unsure:
Grattis med NS-5000. Det er som jeg skrev, Yamaha har ressurser til å gå i dybden på teknologiutvikling og dermed flytte grenser på produktutvikling.
Mener jeg leste at NS-5000 er helt uten dempematerialer. Stemmer det?

Leste nå i senga en test av en norsl el-sykkel. Og motoren i produktet ble sammenlignet med de aller beste og mest støysvake fra Yamaha, Bosch og Shimano.
Yamaha lager så mangt :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Hvis vi snakker Accuphase, Luxman eller Yamaha, så er spørsmålet mitt;
Er det noen entydige lydlige gevinster ved gode solid state amps som kjører klasse A vs AB i 2021?
Jeg vet Luxman fortsatt lager Kl A, usikker om Accuphase gjør.
Hva mener folket?

Ps! Jeg brukte en klasse A solid state i 9 år og har en mening om saken :)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.627
Sted
Oslo
Hvis vi snakker Accuphase, Luxman eller Yamaha, så er spørsmålet mitt;
Er det noen entydige lydlige gevinster ved gode solid state amps som kjører klasse A vs AB i 2021?
Jeg vet Luxman fortsatt lager Kl A, usikker om Accuphase gjør.
Hva mener folket?

Ps! Jeg brukte en klasse A solid state i 9 år og har en mening om saken :)
Og hvorfor spør du da?
Kjører sjæl set rør forsterker
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Ønsket bare å se om andres erfaringer samsvarer med mine egne.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Selv mener jeg at eventuelle lydlige forskjeller om effekttrinnet er i god Kl A eller god klasse AB i 2021, er av akademisk betydning.
Klasse A har tradisjonelt hatt en «plutselighet» i dynamikk gjengivelsen som AB forsterkere ikke helt har matchet. Men selv på det området er jeg nå mere sikker på at forskjellene kun er ytterst subtile.
Nok et eksempel på at ulike teknologier stadig nærmer seg hverandre.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Mente ikke å være stygg, vi skal utveksle meninger her.
Har både gode og dårlige erfaringer m klasse A, og med rør for den saks skyld
Selvfølgelig finnes det mindre gode varianter av alle slag. Så tenkte mest 2021 cutting edge innenfor hver teknologi.

Jeg er nok ferdig med klasse A effekttrinn. Ulempene er for store, blant annet varme.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.022
Antall liker
248
Sted
Tranby
En som har sammenlignet Luxman, Accuphase og Yamaha i en video.
Ikke helt rettferdig da Yamaha er en del billigere.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvis vi snakker Accuphase, Luxman eller Yamaha, så er spørsmålet mitt;
Er det noen entydige lydlige gevinster ved gode solid state amps som kjører klasse A vs AB i 2021?
Jeg vet Luxman fortsatt lager Kl A, usikker om Accuphase gjør.
Hva mener folket?

Ps! Jeg brukte en klasse A solid state i 9 år og har en mening om saken :)

Accuphase lager både klasse A og AB forsterkere. De sier at de helst vil lage AB, men at kundene (noen av dem) foretrekker klasse A.....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
En som har sammenlignet Luxman, Accuphase og Yamaha i en video.
Ikke helt rettferdig da Yamaha er en del billigere.
Det er helt riktig som det fremkommer, innstegsmodellen A-S1200 er tunet mot et annet publikum enn de dyrere Yamaha forsterkerne, den er mer frampå i øvre mellomtone og mer pågående øvre bass. Men det er nok helt bevisst fra Yamaha's side. For den typiske streaming-kunden som mye lytter til ørepropper i det daglige, så vil en punchy og litt pågående øvre mellomtone være midt i blinken hjemme i stua for å lytte mest til elektronisk musikk.
Den jeg har, samt referanse-settet C5000/M5000 er tunet inn via klassisk musikk, altså mest mulig nøytral gjengivelse.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Yamaha er kanskje ikke merket med mest kred i HiFi miljøet.
Men de startet som instrument bygger, og er verdens største produsent av instrumenter.
Logoen er jo 3 stemmegafler i kryss.
Den står jo på mcene deres òg, så kom ikke å si at lyden fra en motorsykkel ikke kan være musikalsk
:) Det må vel være i det litt snevre norske miljøet da !? Vh S
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Ser at Stereofil har et knalltilbud på A-S3200 nå under høstmessen. 25k er skrellet bort på prisen, nå kun 50k. Her får du mye forsterker for pengene og stor eierglede!:)

Har jo hatt min forsterker i et drøyt år nå og er superfornøyd. Stereofil er ganske presis i sin produktbeskrivelse når dem skriver at den har et lett tilsnitt av varme, men med stor grad av klarhet og renhet i lyden. Det er sånn jeg hører musikk spilt gjennom forsterkeren. Den er åpen og umiddelbar i sin spillestil.
Mye av innspillingen er gjort på 200 timer. Opp til 500 timer blir overtonestrukturen enda litt rikere, samt at den dynamiske differensiering mellom macro/microdynamikk blir enda litt tydeligere. Men dette er en gjenganger på mange komponenter.

Det som er bemerkelsesverdig med denne forsterkeren er at jeg aldri i nærheten har hatt en forsterker som spiller så godt fra helt kald start. 15-20 sekunder etter påslått spiller den glimrende, enda litt bedre når den er blitt varm. A-S3200 er helt motsatt av f eks Sugden Masterclass jeg spilte på i 10 år. Denne var grovkornet og uinspirerende å lytte til før den hadde fått noen timer med strøm på baken.
Jeg tror at lavt støygulv er en del av forklaringen her. Masterclass s/n bedre enn 85db, A-S3200 har vel s/n på 112db.

Yamaha er en såkalt flytende balansert konstruksjon. Så langt jeg har klart å komme til bunns i dette, så er selve kretsen en modifisert "Circlotron krets" som ble patentert på 50-tallet. En Electro-Voice trademark. I starten ble den kun benyttet på rørkonstruksjoner, siden på Fet-transistorer. Circlotron har gjennom tidene hatt sin tilhengerskare.
Hvis noen har noe å tilføye, eventuelt avkrefte på siste avsnitt, så fyr i vei ☺
 
Topp Bunn