Forsterkere Lytteinntrykk - Dayens Menuetto

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ja, da er det vel bare å starte da?






Jeg var så heldig å være førstemann på lytterunden på Menuetto. Synes dette er et så knallbra tiltak at jeg bare hoppet på da tråden dukket opp her på HFS!
Mere slikt, kjære bransjeaktører! ;)
Ingen føringer, ingen spørsmål - eller negative kommentarer - om hva jeg spiller på til vanlig, kun hyggelige svar og en forsterker levert av postmannen på døra.


Siden jeg er førstemann så bruker jeg litt tid på bilder og beskrivelser. Har ikke lett etter omtaler eller opplysninger på nett, så dette er hva jeg selv tenker og tror om tassen.
Ca normaldybde og normalhøyde, og ca halvparten av normalbredde.
Veldig rett frem sak uten bling av noe slag, hverken utseende eller betjeningsmessig.
Fronten er ikke dekket av, men inneholder; Volumknott, type manuell, ikke fjernkontroll. Inngangsvelger, type akkurat like manuell og heller ikke fjernkontrollert. Samt en liten bryter for av- og påslag av Dayens Menuetto. Ingen standbyfunksjon, og veldig gledelig; ingen helvetes sterkt lysende blå lamper!! Kun et dempet grønt lys i bryteren når forsterkeren er påslått. Det kan være greit siden forsterkeren oppleves tyst og bra i bruk. Det er mulig å høre litt mekanisk brum bra selve boksen og det kan høres litt sus dersom volmkontrollen drar til toppen, men uten å pirke - og noen få cm ifra - så er den i praksis helt tyst.
Noen hull i bunnplaten og noen i topplokket, men forsterkeren blir ikke mye mer enn lunken, selv etter å måtte puste liv i mine trøgdrevne Viennahøyttalere.















Baksiden er naturlig nok mer tettpakket grunnet den beskjedne størrelsen. Fire linjeinnganger, To av dem noe gammeldags merket "CD" og "Tuner". ;D
Ett sett høyttalerkontakter som ser nøkterne ut, men som er meget godt bitt i og mine WBT0680-spader satt veldig godt fast.
Strømkontakten litt kronglete plassert under den høyre høyttalerutgangen, men greit nok siden det ikke er så stor plass å plassere den på.

 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
En forsterkeromtale skal helst løfte litt på skjørtet, ikke sant?
Får vel gjøre det da....?








Vekk med lokket








Ett ryddig indre, med god plass for tweakere som vil sette sitt eget preg på innmaten.
Mundorf, ALPS, Trafomatic, reklamen lyver ikke. ;)
Stagene fra frontplaten gir kort signalvei, men litt lengre vandring for ledningene til strømforsyningen.
Ledningene til høyttalerkontaktene ser litt vel puslete ut, men ikke annerledes enn i mange andre forsterkere. Kan hende er det kun sjelefreden det har betydning for å ha grøvre dimensjoner her?





Summasumarum. En fornuftig manuell integrert forsterker som vekker tillit allerede før den spiller musikk. :)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Et par nærbilder






 
N

nysjerrigper

Gjest
ser titt og ofte at mindre produsenter trikser med begrepene:
"the incoming source signal goes to the relay, and then through the potentiometer and after that directly to output power amplifier."
altså ingen linjetrinn og i praksis ikke en integrert forsterker.
har prøvd dette på t-amper og icepower tidligere med Dårlig resultat.. :/
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.808
Antall liker
13.468
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8



Stakkars Dayens Menuetto. Vienna Mozart Grand SE er ikke lettdrevne, har 4 Ohms impedans og er til daglig drevet av Audionet SAM G2.
Best å prøve å nullstille hodet. Vekk med SAM og inn med Menuetto, alt ellers likt. Senke forventningene, spille musikk.
?? Hm, dette spiller da ikke dårlig?!
Positive greier:
- Fyldig varm lyd. Spiller med mer frodighet og kropp enn hva jeg har hørt av forsterkere til nesten tregangen i pris. Behagelig og lettflytende.
- Voksen lyd. Har godt med autoritet til tross for begrensede krefter. 100 watt? som en besøkende sa i ettermiddag. (Nå er den oppgitt til 70 w i 4 Ohm, så det var ikke såå langt unna)
- Glemseleffekt. Det aller mest positive med denne forsterkeren er at den spiller sånn at du glemmer at den ikke er verdens beste i noen disipliner. Jeg hadde besøk i dag og da klarte ikke vedkommende å "ta" om Menuetto var bedre eller dårligere enn SAM. Sammenligningen måtte vi ta ved å koble tilbake til SAM etter en stund. (Menuetto var oppkoblet da vi startet å spille musikk). Sånn var det for meg også, mens Menuetto spiller så er den god i massevis/ best om du vil.

Helt greit å droppe fjernkontroll, i dag har de fleste mulighet å styre volum på kilden sånn at Menuetto kan settes på greit lyttevolum og så heller finjustere på kilden.
Helt greit uten bling og fancy muligheter, en forsterker skal i all sin enkelhet forsterke linjesignalet. Det meste annet er mer eller mindre unødvendig.
Mer enn helt greit å spille musikk med Dayens Menuetto i anlegget! Kone og barn har WiMPet i vei på vanlig vis uten å kommentere at den svarte boksen i anlegget var litt mindre og annerledes enn den svarte boksen som står der til vanlig. WAF og CAF i orden.

Sammenlignet med SAM G2 - til mer enn seks ganger prisen! - faller Menuetto litt gjennom. Dette som en pekepinn på hva masse mer penger kan kjøpe deg i forsterker.
Noe av dette mistenker jeg er å spore til krefter, mens annet har med gjennomsiktighet å gjøre.
Kort fortalt gjør det at følgende begrensninger viser seg:
- Bass. Rekkevidde og krefter. Menuetto klarer ikke helt å sparke ut den nederste bassen med samme kraft og rekkevidde som SAM. Men Menuetto er fyldig i bassen den også. Bare ikke like stram og sterk som SAM.
- Topp og åpenhet. Menuetto er litt trang i toppen, ikke skarp eller lukket. Men litt mindre åpen og oppløst enn SAM.
Det er andre ting som skiller disse to, men det som relateres direkte til hvordan Menutto spiller er disse to punktene.



Besøket til Dayens Menuetto har vært givende og optimistisk. Herlig at det finnes produsenter som skjærer ned til beinet og fokuserer på det viktigste, best mulig lyd til minst mulig penger. Fraværet av staffasje er kun kult og gjør Menuetto enda litt mer spennende og morsom.
Nøler ikke med å anbefale andre å ta en lytt på denne forsterkeren. For et hopp det er fra annet plastikkhelvett som kjedene selger. Verv en hifi-interessert i dag, ta en lytt til Dayens!


Leses med fratrekk for mye rart. Vienna er trøgdrevne, anlegget er sammensatt rundt SAM i dag, jeg er vant til lyden fra SAM, .....
Er veldig interessert i hvordan denne fungerer med lettdrevet, f.eks Klipsch.

Takk for velvillighet fra importør, dette var moro!
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Flott innlegg RoDa! Ditt anlegg er nok litt i tyngste laget for denne ampen, men den klarte seg jo;-) Er enig i at flere bransjeaktører bør teste ut denne måten på å la folket få seg en lytt på deres produkter. Nå ligger jo Hifi-butikken i Alta, så det er ikke lett for hvermannsen å få testet ut Dayens.

Jeg står selv oppført på test-listen, så blir spennende å høre denne på Klipsch.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Følger spent med her da jeg har vurdert denne ampen selv. Flotte bilder og fint førsteinnlegg / test.
 

hifi-butikken.no

Bransjeaktør
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
45
Antall liker
11
Artig å høre at Menuettoen ikke gjør seg bort på såpass tungdrevne høyttalere som dine Viennaer RoDa. Takk for grundig gjennomgang og flotte bilder.
 
K

kveita

Gjest
Jeg bruker Dayens Ampino amp på Klipsch Klf-10 og Guru QM 10 Mk2. Den første har 98 db og den andre 87. Spiller utrolig bra på begge, og jeg opplever den ikke "trang i toppen". Heller tvert imot, syns diskanten, særlig på svensken, klinger ren og klar i all sin utstrekning.

Det er ingen tvil om at lettdrevne høyttalere er livretten, på Klipschen er den rett og slett konge. Men, selv på QMen spiller den mer enn høyt nok, og opp til lyttenivå på ca 93 db syns jeg den har full kontroll og en herlig bass også på svenskene.

Nå er jo dette en effektforsterker og den er paret med en tvc pre som i sin tid hadde en villedende pris på 33995, så kanskje spiller dette også inn når oppfatningen min er at denne komboen på enkelte parametre, særlig fra mellomtone og opp er og betrakte som high-end, iallfall i mine tilårskomne ører.

Jeg vil takke Roda for en god og grei beskrivelse av lydopplevelsen. Ampinoen er på 2 ganger 35, mens Menuettoen er oppgitt til 50 watt i 8 ohm.
Går man opp til Ectasy III får man 100 watt og en trafo på 400 watt. Pris ca 15000. Personlig sikler jeg etter Ectasy effektforsterker. Tror den koster under 20000 og er en ekte dual mono konstuksjon med 175 w i 8 ohm. Vekt ca 33 kg.

Men. til en KLipsch holder det lenge med 35. Så det blir med siklingen, og du Torsen, har noe å glede deg til. Perfekt for Klipsch.
 
L

lasse5214

Gjest
Hmmm, dette gleder jeg meg til å teste :)
Jeg har heller ikke direkte lettdrevne høyttalere.
Sonus Faber Signum 4 ohm.

Lasse :)
 
L

lasse5214

Gjest
Da har jeg sendt denne lille forsterkeren videre.
Har hatt den koblet opp på Sonus Faber Signum og
Mumma Audio "Boren" Det var godlyd i heimen.
Ingen tvil om det.
Brukte noe tid på å bli varm.
Men begge mine høyttaler par passer denne dårlig.
Ikke at den spiller dårlig eller at noe mangler men det
blir litt eller alt for lite ork til tungdrevne stativhøyttalere.
50w er for meg litt lite.
Stor takk til importøren av denne. Håper flere følger på.
Dette er greia om man vil selge.
RoDa har skrevet en god test og tatt fine bilder.
Derfor ingen bilder fra meg (jeg er landskaps fotograf og suger skikkelig innendørs)
Mvh
Lasse :)
 

hifi-butikken.no

Bransjeaktør
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
45
Antall liker
11
Som man skjønner er det ikke verdens kraftigste forsterker så den vil nok kunne slite litt med å få det beste ut av strømkrevende høyttalere. Takk for innsatsen.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Har en slik på vei i postgangen som ankommer snart, tenkte å legge inn litt lytteinntrykk. Prøves på to par høyttalere som står i signaturen min. Regner med den passer bedre til den ene enn den andre rent effektmessig.
 
K

kveita

Gjest
Nå, Torsen, har du fått testa Menuettoen på dine Klipsch? Venter spent..
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Nei, er det min tur til å teste? Var å hentet en pakke på posten her om dagen, men det var noe helt annet.
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Da har jeg fått testet denne fantastiske lille saken.

Rommet mitt er på 12 kvm.
Utstyr:
Dac: Hegel HD11 (alle kilder er koblet til digitalt)
Kabler: XTZ signal, Xindac høyttalerkabler
Høyttalere: Kudos C2, Klipsch F-1 og PSB Image 1B.

Til vanlig bruker jeg AMR AM-777 hybridforsterker.

Jeg hadde nok ikke store forventninger til denne forsterkeren. Da jeg hentet pakken på posten fikk jeg sjokk over hvor liten den var, og at den nesten ikke veier noe.
Jeg koblet den først opp til Kudos C2. Ble svært overrasket over lyden. At noe så lite kan spille så stort og med skikkelig autoritet! Ja, jeg bare elsker den bassen! Dette er engasjerende. Forskjellene mellom Menuetto og min AMR er at AMR låter mer levende og har mer tyngde i bassen. Men dette er ikke akkurat noe jeg savner når jeg lytter til Menuetto.
Jeg måtte også teste forsterkeren på mine gamle PSB Image 1B. De er vel 12 år gamle, små stativhøyttalere som låter litt innestengt og ikke spiller bass. Dette låt jo bare helt fantatisk! Dayens og PSB passer kjempebra sammen, og ble svært overrasket over hvor voksent dette spiller og hvor mye bass de små PSB'ene klarer med en god forsterker.
Mine gamle Klipsch måtte også testet. Disse kan blir skarpe/skrikende i toppen med feil forsterker. Med AMR høres det ut som det står en subwoofer i hvert hjørne av rommet. Dette er ikke tilfellet med Dayens. Diskanten blir meget fin, kanskje det beste jeg har hørt av disse høyttalerne. Med AMR er diskanten helt fraværende (?)...
I bassområdet roet det seg veldig ned. Det låter mer musikalsk med Menuetto på Klipsch. Kanskje litt kjedelig.
I mitt rom har denne forsterkeren ingen problemer med å spille høyt nok. Lyden er fyldig og engasjerende også på lavt volum. Den har ingen problemer med å fylle mitt lille rom med godlyd. Jeg elsker den!

+ Fyldig engasjerende lyd
+ Bra bass
+ Tar lite plass

- Ingen fjernkontroll

Tusen takk til importør for lånet!
 

hifi-butikken.no

Bransjeaktør
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
45
Antall liker
11
Hyggelig med slik god og velskrevet omtale! Klipsch og Dayens er en herlig match i mine ører også.
 

Blodøks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.05.2013
Innlegg
187
Antall liker
52
Sted
Kristiansand
Da var det Blodøs sin tur å teste Dayens lille kraftverk. Ut av esken kommer en liten og nett forsterker. Første inntrykket er att den ser enkel men samtidig robust ut. Terminalene er av den mere solide typen, den biter over det meste av kabler tykke som tynne, å de gir bra grep om kabelen å god kontakt.

Klipsch Heresy iii som står i stua her, de har høy følsomhet så dette burde funke.. Til vanelig står en Yamaha RX v657 i stua mi, så blir kun utifa den jeg kan sammenlikne med denne omgangen. Musikk og film leveres fre en MacBook Air via en Abrahamsen DAC.

Noen sanger inn i testen merker jeg stor forskjell.. Alt er mye klarere kvinnevokaler i visse sanger blir skremmende realistiske.. Kan høre detaljer som gjør att artisten føles veldig nær å ekte! Volumhjulet står på halv 11 ca å det føles høyt, men noe inni meg tror att jeg nesten tror kan kan gi flatt pedal her om signalkilden er ren. Det som stopper meg i å dra på er att det er søndag å bor i blokk. Er som noen andre skriver her inne: man får lyst til å lytte på mere musikk.!

Toppen en føles luftig men men dønn tilstede. Ikke slitsomt i mine ører hvertfal, men bassen er en tanke beskjeden i bunnen, eller kanskje mere tilbakelent en hva Yamahaen presenterer. Men jeg liker det..

Er en ting som jeg tidligere ikke kunne sette fingeren på.. Er ikke sikker på hva det er. Mulig det att det er så lite anstrengende å høre på att jeg er uvant med den stillheten å roen Menuetto presenterer.. Er høyt, men får lyst i spile høyere å høyere. Er vel bare ett gått tegn det :)

Tror att dette er en forsterker for meg, men må teste den litt mere. Er litt trist for min del att den ikke har fjernstyring. Men for Klipsch er dette en av de bedre valgene tror jeg!

Steffen Øksendal
 

hifi-butikken.no

Bransjeaktør
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
45
Antall liker
11
Artig å høre at Menuettoen fungerer så bra på Heresey også. Det viser seg stadig at Dayens og Klipsch er en kjempematch. Takk for innsatsen.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg er ikke med i testgruppa men kjøpte en Menuetto.

I likhet med andre kan også jeg bekrefte at Dayens og Klipsch er en kjempekombinasjon. Med nå mitt 6. par Klipsch i hus er dette til nå den beste forsterkeren jeg har eid på dem.

Dayens forsterkeren evner å roe den litt nasale klangen fra hornet. Det er overraskende fine nyanser i mellombassen som jeg ikke har hørt før på Klipsch og dypbassen holdes i jerngrep (det var 50watt ja ?)

Jevnt over er det en lun, varm og lettlikelig klang, musikalsk ? Faktisk er det litt vanskelig å finne noen typiske særegenheter ved denne forsterkeren, det virker som den trekker seg ut fra lydbildet og man sitter igjen med musikken / lydmixen. Denne lune og joviale klangen får meg bort fra å analysere, og isteden spille musikk, MYE musikk !

Jeg har også eid Rega Brio R på Klipsch, men setter Dayens Menuetto på førsteplass da den låter mer "organisert" og "hi-fi"

Anbefales !
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hvordan går det med denne Blodøks?
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
jeg har idag mottar en liten sort boks. Skal testes på RF63 men ligger akkurat rett ut med influensa så håper jeg får testet den før den må videresendes :/
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Da har jeg fått testet Menuettoen på RF63. Ikke flink til og forklare lyd men den heller vel mot det nøytrale kontra hva jeg er vant med på Klipsch. Det gir bra med luft mellom instrumentene, klar fin mellomtone med bra snert i og den har overraskende med krefter. Kontra min Xindak 6950 så er det som sagt mer nøytral, kanskje korrekt men muligens den litt varme/fyldige lyden til Xindak passer meg bedre på Klipsch. På høyere volum så gir jo Xindaken noe mer trykk og mer fraspark i bassen. Tror dette kommer ann på smak da de begge har sine styrker/svakheter. Faktisk litt usikker! akkurat nå en liten fordel Xindak men det kan komme av at jeg har vent meg til lyden. Den interne byggekvaliteten ser meget bra ut, utvendig så er det litt mer "slark" men så har vi prisen da :) hmmm dette var ikke lett...
r
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Men følte du at denne klarte å spille kontollert med brystkasse og pondus? Eller blir det for tynt og spett? Tenker da på normalt volum.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Men følte du at denne klarte å spille kontollert med brystkasse og pondus? Eller blir det for tynt og spett? Tenker da på normalt volum.
Ja på normalt volum så henger den bra med, bassen er stramm og fin men ikke den litt fyldige bassen Xindaken har men det er jo smak og behag, utrolig bra på vokaler...
 
K

kveita

Gjest
Se det ja, Menuettoen sparker greit liv i RF-63 også. Morsomt.
Dette er som forventet. Ampino effekten på 35 watt spiller som bare juling på mine Klipsch KLF 10, med omtrent samme følsomhet som RF 63. D er utrolig at den klarer å frembringe en slik kontrollert og nyansert bass med stålkontroll på 2stk titommere. Den er også en ener sammens med Guru QM 10 two, den store båndbredden presenterer et lydbilde av voldsomme dimensjoner, særlig er dette tilfelle i kombinasjon med Guru og TVC preen fra Music First Audio. Dayens har jo TVC pre i sitt sortiment.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Må legge til at jeg også testet den på RF52mkll og det låt rett og slett fantastisk :) ikke mer og si enn at jeg har testet langt dyrere forsterkere på de :)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Gleder meg til det er min tur. Når det enn er:)
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei
Den er ankommet, men nå funker fa... ikke Sonos-systemet. Blir gal. Får hverken koblet meg opp mot bridge eller connecten.
Nada musikk her i huset nå:mad:
 
K

kveita

Gjest
Hei
Den er ankommet, men nå funker fa... ikke Sonos-systemet. Blir gal. Får hverken koblet meg opp mot bridge eller connecten.
Nada musikk her i huset nå:mad:
D va synd, men du får nok fikset d. Venter i spenning... Takk for at du tok deg tid til å svare.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Venter på at en kompis skal hjelpe. Han har hatt nattevakt så han må vel få sove ut litt først. Har nye el-84 rør i AudioNoten som jeg også er sjuk etter få testet.
 

hifi-butikken.no

Bransjeaktør
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
45
Antall liker
11
Vi begynner å nærme oss slutten på lista over testere så om det er flere som har lyst å være med så er det bare å melde seg på.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Nå spiller Menuettoen opp til musikk her:). Spiller ifra WimpHD-Benchmark dac1-Menuetto-RF-52II. Mer kommer når jeg har fått lyttet litt mer. Men fornøyd så langt.
 
Topp Bunn