Forsterkere Lytteinntrykk - Dayens Menuetto

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Tenke jeg skulle meddele at også Tannoy er en fin match på denne Menuetto forsterkeren.

Den makter å drive et par nyinnkjøpte Tannoy DC6 uten problem. Da disse også er mer nøyaktige og presise enn mine Klipsch så hører jeg enda mer hvor godt denne forsterkeren låter.

Morsomt å tenke på at det låter mer musikalsk og flyter lettere avgårde enn min forrige forsterker til 3 x prisen.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
På tide å nevne noen ord om Menuettoen. Jeg er ingen skribent men skal gjøre mitt beste:

Da har jeg fått lyttet en del til denne forsterkeren. Dessverre så kommer jeg ikke til å ha denne inntil min nye Jolida rør-dac kommer i hus. Men jeg har prøvd den med Zdac, Benchmark dac1, Buffalo II og Sonos Connect's innebygde dac. Jeg kan si at RF-52II er utrolig avslørende/følsom på alle fire dacene. Noe bra og noe ikke fullt så bra. Jeg mener Connects innebygde og Dac 1 passet best inn.

Men Menuettoen hadde kontroll på alle sammen. Det som er sikkert med denne ampen er at den er sømløst konstruert. Jeg har hatt mange budgett amper igjennom årene og det er alltid svakheter som stikker seg frem. Det finner jeg ikke på Menuettoen med mine ører. Så klart man vil ha mere av alt, men så lenge denne spiller så sømløst så forteller den deg heller ikke at noe er feil som du går og irriterer deg over. Går mest i rolig rock og innslag av jazz og blues her i gården så det også er nevnt.
Måtte jeg ha valgt mellom denne og Naim Nait 5i så hadde jeg klart tatt denne.

Den spiller med crispt, er ikke for lys og påtrengende, ei heller for mørk og farget, men nøytral med en perfekt glatthet over seg som ikke gir lyttetretthet, men som gjør at du vil høre på mer musikk. Godt nivå i mellomtone og god kontroll på bassen som henger med på det meste. Føles også litt organisk om jeg kan bruke det ordet. På Klipsch RF-52 II kan jeg glatt dra på opp til kl 14 på volumhjulet uten at den gir tapt eller at lyden blir rotete. Det mener jeg er ganske bra og er det langt over det nivået jeg spiller på.

Nå er ikke jeg så pirkete på følgende, men kvalitetsfølelsen er ikke helt hva man forventer hvis man da ikke har lest litt rundt forbi om denne ampen på forhånd. Det ene bryterhjulet står litt lengre ut ifra frontplaten enn det andre og volumhjulet går litt tregt. Akkurat som det skulle mangle litt smørning. Men dette bryr jeg meg mindre om. Jeg liker det jeg ser i stereohylla. Ellers er vekta fin og man føler dette er en liten og kompakt sak. Ikke noe brum og den gir jevn lyd i begge kanaler.

Skal du ha en clean og enkel tokanals ujålete amp i dette prissegmentet så kan jeg egentlig ikke skjønne hva annet man skulle velge.
Den eneste som slår meg er Rega Brio-R. Men den har jeg ikke hørt...
 

hifi-butikken.no

Bransjeaktør
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
45
Antall liker
11
Takk for innsatsen! Jeg synes det var en velskrevet og fin omtale.

Når det gjelder det litt trege volumhjulet så kan dette muligens avhjelpes ved å løsne på lokket og skru dette på på nytt (jeg antar at det kniper et sted). Jeg regner med at det er flere at testerne som har hatt dette av - og det er selvfølgelig helt ok.

@quisten artig å høre at Menuettoen driver Tannoyene dine uten besvær.
 
Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Hei!

Jeg har hatt Dayens Menuetto på hjemlån enda engang. Har denne gangen testet den på Triangle Color Floorstander. Dette er en fantastisk kombinasjon.
Triangle Color har litt ekstra energi i toppen, og lyden kan lett bli tynn og hard med feil forsterker. Dayens Menuetto spiller varmt og fyldig. Lydbildet er stort og luftig. Oppløst og detaljert, men aldri hardt. Det er bra trøkk i bassen.
Jeg har også hørt forsterkeren på System Audio Mantra 60. Dette fungerte ikke helt i mitt rom, da lyden ble noe mørk og basstung.
 

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Innlegg
201
Antall liker
246
Sted
Lillestrøm
HPIM2107.jpg
Hei, Alle!


Dette er siste dagen jeg sitter med Menuettoen i hus, og jeg må si det har vært en positiv opplevelse. Man får vel aldri lyttet nok, men jeg har gjort meg noen betraktninger.


Oppsett:
(Stream) Spotify via Odroid ARM - microcomputer til Sa-800 forforsterker til Menuetto,
(Vinyl) Jvc ql-4 m/dl-103 til Sa-800 RIAA/forforsterker til Menuetto
(Cd) Sansui Cd-200 til Sa-800 forforsterker til Menuetto.


Jeg har også prøvekjørt direkte fra Odroid og direkte fra cd-spiller til Menuetto uten forforsterker.
Høyttalerne jeg har spilt med er et par SA-1550 og et par Bastanis Matterhorn. Mye av spenningen her, rent bortsett i fra det totale lytteintrykket selvfølgelig, er den store forskjellen på disse høyttalerne. 1550 med sine mange elementer og relativt lave følsomhet på 90db/w/m og Matterhornene med sitt ene element (de har jo separat diskant, da) og følsomhet på 100db/w/m. Altså stor forskjell på både design, spesifikasjoner og tullball.


For å være så pirkete og nøyaktig som mulig nevner jeg litt om musikken også. Jeg har denne gangen spilt veldig variert musikk. Metal, jazz, rock, r'n'b i et utall variasjoner. Også litt fire årstider av Vivaldi nå på tampen i kveld, da.


Prøvde først med BM: Dette gikk over all forventning. Her spilte det jevnt og fint fra lave volum og helt opp til over der jeg forventet at en 50-watter ville gjøre jobben. Har mistet tlf med db-måler, men jeg anslår opp mot 80 til 85, kanskje (klype salt her). Menuettoen spiller med veldig jevn frekvensrespons, og mitt inntrykk er at den gjør det i større grad enn mitt røroppsett ( makt-88 ), og om man liker dette eller ikke er jo en preferanse, syns jeg. Men som resultat har jeg ikke èn gang i løpet av disse fjorten dagene hatt antydning til lyttetretthet. Lydtrykk, og da spesielt i bassen, er absolutt tilstede, og med disse høyttalerne merkes det. Derimot merker jeg ikke den skarpheten (for skarpt) i toppen som andre transistorforsterkere jeg har koblet til resulterer i.


SA-1550: Du verden. Jammen fungerer det ikke flott sammen med disse også! Enda jevnere respons, syns jeg, men allikevel et spennende lydbilde med god instrumentplassering og dybde. Menuettoen har ingen problemer med å spille relativt høyt med disse HT heller. Mørkere klangkarakteristikk enn Bastanisene, så her måtte jeg skru litt på tonekontrollene.


Hvis jeg skal si litt om hvordan jeg oppfatter Menuettoen i forhold til mitt eget oppsett må det være at jeg savner litt «klarhet» og punsch i overgangen diskant og øvre mellomtone. Ellers er dybden i lydbildet og dynamikken ikke helt den samme heller. Nå skal det sies at jeg har tweaket dette systemet over flere år, så en direkte sammenlikning blir jo ikke altfor verdifull. Personlig smak er jo også en faktor som spiller inn her.


Jeg har etter beste evne prøvd å være nøytral til det faktum at Hifi-butikken faktisk viser litt class når de låner ut forskerkere på denne måten, i min beskrivelse av det jeg hører fra denne Dayens Menuetto. Takk til dere!


Totalinntrykket er veldig bra, både når det gjelder utseende og spillekvalitet/glede. Så jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale denne. Som entry level er den etter min mening et selvsagt alternativ. Men som alltid; ta deg tid til å teste (hvis mulig) med det utstyret man skal kombinere med. Matching er jo som vi vet viktig. Nå var jo kanskje litt av poenget at Alta ikke er så sentralt, men allikevel. Dessuten har vi forskjellige ører òg hjerner.


Takk for oppmerksomheten!

Eyvind.
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Har noe erfaring med rør og meget god erfaring med klasse A transistorforsterkere; Sugden, Musical Innovation, First Watt og Pass Labs.

Dayens Menuetto har mye av klasse A forsterkerenes kvaliteter, smooth, oppløst, dynamisk osv. Den har bra kropp også.

Jeg har i dag testet Menuetto ifbm med et dipol prosjekt jeg holder på med; Lowther PM6A 8 tommers Alnico fulltone samt Tone Tubby 12 tommer Alnico med hempmembran til midbass. Dipolene er passivt delt ved 400 Hz andre ordens filter. Følsomhet ca 94 dB. Dette er høyttalere som er svært åpne, avslørende, kjappe og har et ekstremt mikrodetaljeringsnivå. Lowtherne har også litt rufsete frekvensrespons fra 7000-10000 Hz og spiser grovkornede forsterkere til frokost.

Med Dayens Menuetto så låter det så bra at den faktisk er høyt på lista over aktuelle forsterkere til dette oppsettet.
Lurer også på om den mindre Dayens forsterkern har tilstrekkelig med power til dipolene?
 

Vedlegg

Vanebo

Medlem
Ble medlem
19.09.2009
Innlegg
43
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Jeg har nå hatt Dayens Menuetto til prøve de siste tre ukene. Grunnen til at jeg fikk låne den, er at jeg for tiden venter på en ny forsterker og har hatt behov for en reserveløsning.

I utgangspunktet hadde jeg ikke de helt store forventningene, all den tid vi snakker om en forsterker til rundt 5500,-. Etter å ha hatt den i mitt oppsett en stund, må jeg si at den overrasker og er verdt sikkert det dobbelte.

Det mest overraskende er ikke hva forsterkeren gjør bra, men at den har klart å kutte ut en del dårlige sider ved såpass billige forsterkere. For det første har den en stabil, naturlig mellomtone, som ikke sprekker selv ved høyere lydtrykk. For det andre har den droppet imponatorfaktorer, som å fokusere på ett bestemt lydområde. Det gjør at den ikke virker imponerende i første omgang, men sniker seg gradvis inn på lytteren. For det tredje spiller den så naturlig og avslappet, uten "fres" eller ekstra basstrykk, at det er fryd.

Selvfølgelig er det en hel del du ikke får til denne prisen. Du får ikke storheten i lydbildet, dynamikken eller stålkontrollen vesentlig dyrere forsterkere har. Sånn sett konkurrerer den ikke i 20 000-kroners markedet. Men den klarer fint å holde følge med forsterkere til 10 000,-. Dessverre trenger jeg ikke en slik forsterker, og har allerede bestilt en som koster 10 ganger mer. Likevel begynner jeg nesten å lure på om jeg skal bygge opp et anlegg nr. 2, der Dayens Menuetto er hjertet i systemet. Anbefalt - og vel så det!
 
Topp Bunn