Lyst på et mellomstort horn som har ytelse som et skikkelig stort horn? A620G2 fra 400-20000Hz

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    26
    Litt info her. Print selv eller så kan jeg hjelpe deg.

Mange har fått med seg at ATH horna yter svært bra. De relativt små 40 og 46 cm horna loader nesten like bra som 52cm hornet og støtter noe så enkelt som en god midprice 1" driver helt ned mot 650-700Hz til hjemmebruk med svært gode forvrengningstall. G2 horna prioriterer smooth spredningskontroll og å unngå det klassiske "hullet" man som regel får i frekvensgangen til et axisymetrisk/rundt horn. Allikevel loader selv de små variantene svært godt.

Hvorfor velge et enda større ATH G2 horn? Tja. Man får ikke noe særlig mer loading men med en robust driver som feks en JBL i 245* serien så kan man dele på 400Hz. Du får litt mer spredningskontroll siden hornet tross alt er større og vil gi noe mer direktivitet lenger ned. Det føles GODT å ha et mer substansielt horn så det må ikke undervurderes.

ATH G2 serien har en serie med adaptere som er tilpasset forskjellige vinkler på alt fra 1" til 1.4", 1.5" og 2" drivere. Dette gir perfekt tilpasning til dine drivere.

Et A620 på 62cm sammen med en god 1" vil kunne gi nivå fra 5-600Hz og hele veien opp. Det er helt unikt. Og du får klar mindre beaming enn med et Le Cleach horn som må være vesentlig større for å loade like godt. Skal du ned til 400Hz eller kanskje lavere så må du opp i større drivere.

Jeg printer et sett med A620 horn til deg fra 4500,-/paret. Da er de printet i høy kvalitet og med god passform. Hornet printes i seksjoner som må limes sammen. Det er enkelt og noe jeg kan bistå med. Det kommer en lisens på ca 380,- i tillegg som du betaler direkte til konstruktøren av systemet.

A620G2 med ribber 2.jpg

A620G2 med ribber 3.jpg

A620G2 med ribber.jpg

A620G2-520.jpg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    26
    Jeg har det første paret i printerene nå. Det som er unikt med ATH simuleringene er at de har vist seg å stemme svært godt med målinger IRL. Selveste Geddes måtte gi seg ende over og gav Mabat masse skryt, han hadde aldri sett simuleringer som i så stor grad stemte med målinger. Gøy!!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.361
    Torget vurderinger
    10
    Veldig spennende. Virkelig store horn gir en fantastisk dybde i lydbildet som jeg aldri har hørt med andre løsninger.

Hvis man først lager et par A620 så må det være et mål å komme seg ned mot 300 Hz.

B&C sin nye coax er et spennende alternativ. B&C har ferdig passivt delefilter til denne og aktiv deling er jo også mulig.

IMG_0036.jpeg
    IMG_0034.png
    IMG_0035.png

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    408
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke dette vel lav deling i horn av denne størrelse og drivere?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.815
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    en 12" eller to opptil 1Khz gir bedre resultat IMO, men igjen det er mange veier til god lyd.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    26
    Det kommer masse målinger og lytteinntrykk i denne tråden etterhvert. For å se hva hornprofilen kan gjøre så er poster jeg en måling av det litt mindre A520 (på 520 mm ja...).

Oppsettet var som et multiple entry/Synergy horn med to 3" for nedre mid og en billig Peerless 1" komp driver. Sjekk frekvensgang og forvrengningstalla på den billige driveren.

Ser man på A520 Synergy målingene nedenfor og tenker seg A620 med kun en robust 4" kompresjonsdriver så kan nok komboen gjøre mye av det samme som Synergyen i målingene i et hjemmemiljø skulle man tro?

IMG_9529.png

IMG_9528.png

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    26
    Her printes "kronblad" 3, 4 og 5. Blir liming på søndag.

Og det blir ryddige og jevne skjøter uten MS polymer smurt over alt. Her brukes det tokomponent plastsveis og det blir hel ved. Og ikke noe gjennomslag ved lakking seinere. Gleder meg. 😊

Vedlegg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.665
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    1000009267.jpg

Jeg har hønn på 60 cm i diameter
    men kunne tenke meg 50 cm på sikt.
    60 cm gjør det vanskelig/trangt å gå inn til lytte posisjon
    uten å "donke" borti TV, eller horn.

Kanskje vi kan finne en løsning på dette senere?

...men mine Be komp drivere har 60 grader exit, så det byr på utfordringer.
    Jeg gjetter på at Lambat ikke har noen hønn tegninger for denslags sære driver design.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.313
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 1151851

Jeg gjetter på at Lambat ikke har noen hønn tegninger for denslags sære driver design.
    60 cm (?) - nice compacts...😉

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    26
    Vis vedlegget 1151851

Hvilke drivere er det?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn