Alt til hus og bolig Lysstyrke på Pærer LED

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Hei

Var på europris og kjøpte nye pære til ute lysene.

Stod mellom to pakker, sånne tre i hver pakke. Dere har sikkert sett de.
Spørsmålet kommer.
Den ene typen hadde tilsvarende 85W og 350 lumen. Syns det var rart at det var så lite. Kjøpte ikke disse.
Den andre typen hadde tilsvarende 40w og 500 lumen, litt dyrere og kjøpte disse.

Spørsmål hvilke av de er best lys i?

Hva anbefaler dere til ute lys?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.668
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Høyest lumen = høyest lysstyrke. At høyest lumen har lavest watt, virker pussig, men kan ha med hva de sammenligner med (40 watt hva?), men også fargetemperatur som sikkert påvirker lysutbytte,

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.416
Ang. Watt så gir LED ca. 10 ganger så mye lys som tradisjonelle glødepærer.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Følg med på pæras fargetemperatur. Den er oppgitt i Kelvin (K), og for behagelig lys, skal du se etter pærer med temperatur på 2800K.

3000K har et blåstikk som er noe ubehagelig til boligformål, men funker greit i en kjellerbod eller garasje. Når du nærmer deg 4000K blir blåstikket veldig markert, og IMO er disse pærene stort sett ubrukelige.

Pæras fargetemperatur skal være angitt på forpakningen og stemplet på sokkelen. Vær obs på at jeg har funnet billige pærer der det sto 2800K på pakken, og det viste seg at på sokkelen stod det 3000K. De fikk forhandleren tilbake...

Johan-Kr

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
2700-2800K gir ofte litt gulaktig lys. Jeg vil si at 3000k er bedre å bruke i mange rom, vil ikke si der er mye blåstikk i denne.
4000K er mer for garasje, bod, vaskerom ol.
Fargetemeraturen påvirker ikke lysstyrken, selv om det kan virke slik. Høyere kelvingrad gir et lys som kan virke skarpere, men det kommer av fargen.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
Hva som er "beste" fargetemperatur er nok noe individuelt. For min egen del har jeg ingen problemer med hverken 3000K eller 3200K innendørs, men så synes jeg også at de gamle glødepærene og halogenpærene lyste litt for gult for min smak. Selvsagt er det kos med belysning i litt gulere skala, men til hverdags synes jeg det er bedre at det ikke er under 3000K.

Har kun LED i hele huset, bortsett fra et par lysrør på badet i kjelleren.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Hva kelvin det var på de tenkte jeg ikke på. Uansett utelys så betyr ikke så mye.
Var veldi rart at den som tilsvarte 85w hadde 350 lumen og den som tilsvarte 40 hadde 500 lumen, da det var fra samme produsent.
Monterte de i går og vart vel ikke dårligere lys enn de som var.
Lure på å skifte de ut med noen som lyser mer. Ser ikke ut som de lyse noe mer enn 40-60 watt av vanlige pærer.

Utelys LED pærer med vanlig tykk sokkel, Tips?

S

Syncrolux

Gjest
Jeg kjøpte noen LED pærer med sensor fra Clas'ern, de funker helt fint synes jeg. 470 lumen / 6W / 2800K. Jeg liker litt gulaktig lys, så 2800K passer meg bra.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
LED i rom som har oppvarming og reguleres etter en ønsket temperatur (f.eks. 22gC) - er bare tull!

LED i utelys, kalde rom og til bruk i den varme årstiden er ok.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Lumen, watt og kelvin. Ofte måles lyskildens effektivitet i lm/W - LED har ofte en verdi på mellom 80 og 100. Altså f.eks. 800-1000 Lumen på 10W. Likegreit å kjøpe pærene fra Osram/Philips/GE først som sist - da får man det man vil ha. 2500-2700K er innelys. Utendørs funker 3-4000K vel så greit. Jeg har 10W LED-spoter i gangen, og dimmeren står på minimum. Normalt behøver man >500lm inndørs. Utendørs er det andre boller. Selv har jeg 2 stk. pullerter i innkjørselen med 35W Metallhalogen (noe tilsvarende Xenon i bil). Disse gir rundt 6000lm.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Googlet frem til følgende tabell for en tid siden:

Watt-Lumen.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
Anbefaler Philips Hue. Det er gode ledpærer der man selv kan stille inn fargetemperaturen for hver pære, og styre det hele fra telefon eller nettbrett etc. Her kan man variere belysningen etter hva man vil. Dagslys, leselys, stemningslys, effekter etc. Koster ikke all verden heller.

Rundt 1500 for et startsett med 3 pærer og kontrollboks (som tilkobles trådløst nettverk).

Kan utvides med pærer, lamper og belysningsteknikk i mange varianter.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Trenger nå bare vanlige pærer selv om de så gøyalt ut.

500 lumen er da altfor lite ja.. ok er det til nøden, men forklarer og at jeg ikke var helt fornøyd med lyset ute.
Får røske de ut igjen en dag og kjøpe noen på 1000-1500 lumen.

De som biltema og Jula og sånne har, er de ok?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.040
Sted
Ytterst i havgapet...
Grovt regnet er omregningsfaktoren LED- glødepærer ca 8-10, varierer en del med fabrikat. Et større problem er levetida på de billige LED-pærene.....

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.088
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Trenger nå bare vanlige pærer selv om de så gøyalt ut.

500 lumen er da altfor lite ja.. ok er det til nøden, men forklarer og at jeg ikke var helt fornøyd med lyset ute.
Får røske de ut igjen en dag og kjøpe noen på 1000-1500 lumen.

De som biltema og Jula og sånne har, er de ok?
Jeg kjøpte denne på Clas, røsket vekk det gule stativet og skrudde den opp på garasjeveggen. Lyser som sola :)

9174267035678.jpg

LED 50 W arbeidsbelysning - CO/TECH | Clas Ohlson

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ser ingen nevner den viktigeste faktoren når det kommer til led som er Ra index. Ra index angir lysets evne til å gjengi farger. Denne er ofte lav på billige pærer, og da hjelper det ikke med riktig fargetemp og lysstyrke. Ra indeks fra 85 og opp er bra.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Ra er viktig, men det finnes få LED produkter med mer enn 85 i indeks. Ofte er det ønskelig med høy Ra innendørs, og der er de vanlige og billige halogenpærene suverene med Ra på 100. Ulempen er levetiden; typisk 1-2000t. Kompaktlysrør (sparepærer) og LED-pærer har ofte en Ra på rundt 80. Dette er i de fleste tilfeller tilfredstillende utendørs og i rom hvor man typisk ikke oppholder seg i lengre tid.

Når det gjelder utelys, er lampens lysspredning og plassering også av betydning. Pærer med veldig sterkt lys kan også virke blendende hvis lysarmaturen ikke har en form for spredningskontroll.

Når det gjelder pris, må man ofte betale litt ekstra for høy Ra, lang levetid og god fargetemperatur. Derav min anbefaling å kjøpe fra anerkjente produsenter.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ra er viktig, men det finnes få LED produkter med mer enn 85 i indeks. Ofte er det ønskelig med høy Ra innendørs, og der er de vanlige og billige halogenpærene suverene med Ra på 100. Ulempen er levetiden; typisk 1-2000t. Kompaktlysrør (sparepærer) og LED-pærer har ofte en Ra på rundt 80. Dette er i de fleste tilfeller tilfredstillende utendørs og i rom hvor man typisk ikke oppholder seg i lengre tid.

Når det gjelder utelys, er lampens lysspredning og plassering også av betydning. Pærer med veldig sterkt lys kan også virke blendende hvis lysarmaturen ikke har en form for spredningskontroll.

Når det gjelder pris, må man ofte betale litt ekstra for høy Ra, lang levetid og god fargetemperatur. Derav min anbefaling å kjøpe fra anerkjente produsenter.
Godt oppsummert, men vil legge til litt.

Tidligere var det ikke å få led over 80 på indeksen, men ting går heldigvis fremover. Flere av Ikea sine led har Ra indeks på 87, og disse gir godt lys. Har noen av de selv og har ikke noe å utsette på de. Billige er de også.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.416
Jeg kjøpte en LED i størrelse ozon på Clasern. Ra-indeks er oppgitt til 90....

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland

Godt oppsummert, men vil legge til litt.

Tidligere var det ikke å få led over 80 på indeksen, men ting går heldigvis fremover. Flere av Ikea sine led har Ra indeks på 87, og disse gir godt lys. Har noen av de selv og har ikke noe å utsette på de. Billige er de også.
Ikke værst at IKEA har med pærer med så høy Ra. Tittet litt i katalogene til Osram og Philps, og jeg fant ingen pærer med skrusokkel med så høy Ra. Jeg vet at det finnes COB-led med Ra på 90, men disse er ofte integrert i selve armaturene, og ikke i mer forbrukerrelaterte produkter.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.591
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spesielt på Ozon-pærer, men også på andre pærer som f.eks mignon, så er det et problem med LED-variantene at de er altfor kraftige.

Ozon- og mignonpærer brukes typisk i pyntelamper, vinduslys og annet. Da kan ikke de gi lysmengde tilsvarende 30-40W tradisjonell pære. For vinduslampetter holder det i massevis med 1-1,5W som tilsvarer mellom 10 og 15W glødepære.

De som de har på Clasern ser ut til å være perfekt styrke.

Johan-Kr

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Antall liker
1.677
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
4
Veldig fornøyd med disse led spottene, lyser godt med god spredning og kan dimmes ned til måneskinn :)
image.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.416
Spesielt på Ozon-pærer, men også på andre pærer som f.eks mignon, så er det et problem med LED-variantene at de er altfor kraftige.

Ozon- og mignonpærer brukes typisk i pyntelamper, vinduslys og annet. Da kan ikke de gi lysmengde tilsvarende 30-40W tradisjonell pære. For vinduslampetter holder det i massevis med 1-1,5W som tilsvarer mellom 10 og 15W glødepære.

De som de har på Clasern ser ut til å være perfekt styrke.

Johan-Kr
0.9 Watt/2500 Kelvin. Jeg har ikke prøvd pæren ennå, venter på at en siste glødepære skal ryke først.

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Antall liker
12
Sted
Oslo
kan anbefale uniled optidim pærer disse støtter dimming av styrke og av fargetemperatur så de ser mer ut som halogen når de dimmes, warmdim er et annet merke men funker og som bare fy, men generelt så er uniled, sg, phillips, GE og osram de merkene som regnes som store og med tilhørende garanti som ikke er borte om 3 mnd'er

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Antall liker
12
Sted
Oslo
"
Fargetemeraturen påvirker ikke lysstyrken, selv om det kan virke slik. Høyere kelvingrad gir et lys som kan virke skarpere, men det kommer av fargen.
dette stemmer ikke helt, da øyet har forskjellig sensitivitet på blått og på rødt. dermed ved 1000grader kelvin økning så oppfates dette som ca 20% mere lys og kontraster øker 5-10 prosentnoe med da hvit blir hvitere og svart dermed står klarere i forhold

etter lyskulturs publikasjon så er 3000k varm hvit, 3500 er plain og 4000k er kald, farge temp kl 12 midt på sommeren er ca 5500kelvin så alt er etter hva man ønsker å gjøre i rommet 3000k er inget problem til all bruk mens 5400k medisinsk lys neppe er ok til bruk utenfor labratorier

Topp Bunn