Lyrics rom på messa

J

justincaz

Gjest
på 20kvadrat er stativhøyttalere det eneste riktige. der spiller de musikk og bass!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Fatter ikke helt at det går an å påstå at dersom en ikke kan få godlyd utenom sweetspot så er det alltid noe galt med anlegget.
Var det noen som satt (ikke sentrert) på elektrocomaniet sitt rom.
Gjrorde en det så hørte en kun lyden fra den ene kanalen (oppfattningsmessig sett)
Det skulle kun være om en satte seg på stolen ved siden av den sentrerte.
Til venstre så kom all lyd (hovedsakelig den sentrerte) fra den siden og fra høyre dersom en flyttet seg dit.
Kun i midten ble det bra.
Det var messe også i butikken til Terje, hvor bl.a. Vidar hadde stillt ut litt fra Audioart (han sjøl var på messe i Berlin)
Der hørte jeg messens beste lyd for meg, desssverre ble det kortvarig fordi en danske fra Holfi stort sett ville ha det som var av tid til seg sjøl og sitt.
Det jeg lyttet til var cdspiller fra Audio Aereo Capitole, rørforforsterker
Aestethic Saturn Calypso, Musical Fidelity KW 2x750watt over et par
von Scwheikert 4 jr.
Jeg skal legge til at det ble spillt fra en Mobile Fidelity hybrid sacd med Patricia Barber (Hvor kan jeg få kjøpt denne (disse) Terje hadde to.
Kan hende er disse av helt ekstrem kvalitet, men spillerne var vel ikke Sacd.
Den lytteseansen jeg var vitne til der og da var musikkgjengivelse slik det behager meg.
Var det noen som nevnte at det ikke er mulig med holografi på messe.
Det var det i hvet fall der og da ;)

Mvh.KW
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Justincaz sier stativhøyttalere er det riktige på 20 kvm. Stuen min er nøyaktig det. Skal ha meg noen stativspeakers nå, men velger å bruke god tid. Har Justincaz rett i det han sier?

Forøvrig så bor jeg i en gammel bygård på løkka fra 1890. Det er høyt under taket, men det er senket 60 cm med myke himlingsplater som er ca 20mm tykke, men har fortsatt nesten 3 meter å gå på. Veggene er dekt med ganske tykk panel i heltre. Gulvet er godt gammeldags tykt tregulv. Rommet er 4,5x4,5 kvm.

Lurer på om det er noen her som har erfaring med akkustikken i en sånn gård som dette?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hmmm...tenker umiddelbart at helt firkantet rom ikke er noen fordel mht. akustikken. Nå har du en voldsom takhøyde som kanskje kan hjelpe på, men det skal litt til for et par HT å trykksette rommet med bass med den høyden.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Jeg har aldri hørt en høyttaler (for sittende publikum) som spiller bra når man lytter til den stående. Heller ikke har jeg hørt en høyttaler som klarer å lage perspektiv utenfor sweetspot.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Justincaz sier stativhøyttalere er det riktige på 20 kvm. Stuen min er nøyaktig det. Skal ha meg noen stativspeakers nå, men velger å bruke god tid. Har Justincaz rett i det han sier?
Alt er relativt.  Jeg vil jo si at det er forskjell på gulvstående høyttalere også.  Det er ikke om høyttaleren er gulvstående eller stativhøyttaler som avgjør, men hvordan høyttaleren faktisk yter og ruller av i bassen.

En gulvstående bassreflekshøyttaler som i ekkofritt rom går flatt ned til rundt 50Hz vil bli boomete i et lite rom (la oss si rundt 15kvm).
Men hvis samme høyttaler bassrefleksavstemmes slik at den begynner med en slak avrulling rundt 100-150Hz og er 3-4 dB nede ved 50Hz (ekkofritt), så vil den spille på lag med romforsterkningen, og det vil bli en god og jevn bassgjengivelse ned til rundt 35Hz, der avrullingen blir større enn romforsterkningen.

Jeg vil si at hvorvidt en høyttaler passer i et rom er mye mer avhengig av avrullingen i bassavstemmingen enn om nevnte høyttaler er laget for stativplassering eller gulvplassering.

I tillegg vil jeg bare si at romforsterkningen i bassen er avhengig av både volumet på rommet og dimensjonene.  
Hver romdimensjon vil ha en tilhørende stående bølge-respons, og ved frekvenser under 1. ordens stående bølge i en gitt romdimensjon vil man få en forsterkning, siden rommets respons går over fra å være bølgeformet til å være en ren trykkrespons. Det vil si at de aller fleste oppholdsrom med takhøyde på 2,4 meter vil få en begynnende romforsterkning under 70Hz.  Det er ikke uvanlig at man får en romforsterkning mellom 10 og 20dB ved 20Hz.

Litt på siden: I bil er dimensjonene mye mindre, og romforsterkningen er enorm.  Derfor er det vanlig at subbassavstemminger for bil i ekkofrie målinger ser ut som en fjelltopp med temmelig bratt avrulling under 100Hz.  En ekkofritt flat bass i en bil vil alltid bli boomete.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Takker roffe:) Tror jeg legger ut en egen tråd dette, hvor jeg kan forklare litt nærmere om rommet det dreier seg om.
 
J

justincaz

Gjest
det finnes jo selvsagt ymse gulvstående ja, f.eks med bare ett element eller et par små.
stativhøyttaler som det eneste riktige sett i forhold til standard størrelsen med 6-7tommer element.
størrelsen på kassen, plassering av reflexrør har litt å si også.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er ikke bare på messa i Horten Lyric har god lyd , den finnes i Torgt. i Oslo også.... ;D ;D ;D ;D
Værsegod :D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
roffe, du og jeg er nok i to ulike virkeligheter. Du nevner holografi. Disse egenskapene er totalt uinteressant for meg i messesammenheng. Det ENESTE jeg lytter etter er om anlegget kan spille musikk eller ikke.
Og roffe, en trenet lytter kan uten problemer danne seg et solid inntrykk av de musikalske kvalitetene ved et anlegg bare ved å være plassert i naborommet. Og dette gjelder alltid.
Hm.
"Å spele musikk" er litt diffust, tykkjer eg. Har høyrt monoinnspelingar og -anlegg som er utprega musikalske, men det er absolutt ein fordel å få stereo, og eg vil påstå at "holografiske kvalitetar" er eit enormt pluss for dei fleste....
Elles trur eg du har rett om at ein iallfall i visse samanhengar kan lytte rundt akustiske og justeringsmessige problem, og likevel høyre lydlege/musikalske kvalitetar i eit anlegg/oppsett.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
..............Og roffe, en trenet lytter kan uten problemer danne seg et solid inntrykk av de musikalske kvalitetene ved et anlegg bare ved å være plassert i naborommet. Og dette gjelder alltid.
Det er en kar som heter Ken Kessler.........og han kan høre forskjell på 220V kabler som er installert i "det elektriske anlegget" i et hus.

Det må være noen fantastiske "gudegaver" noen spesielle mennesker med "lignende" evner er i besittelse av.............. ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Det er vel akkurat det som hindrer folk i å høre på musikk.

(Ja, jeg regnet med det var ditt poeng også Flageborg, men jeg måtte bare skrive det)

For å være litt mer spesifisert og kommentere innlegget til Arve her:
Siden HiFi på mange måter ikke er perfekt er det altfor lett å begynne å høre på egenskaper som ikke egentlig har noe med musikalitet eller for den saks skyld kvalitative egenskaper å gjøre. Dette er også noe av grunnlaget for at meninger spriker så til de grader som de faktisk gjør om akkurat HiFi.
 
J

justincaz

Gjest
rart hvordan alle på en messe kan konkludere "anlegget låt elendig" etter 5minutter i et rom de ikke har vært, og en inspilling de ikke har hørt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er en kar som heter Ken Kessler.........og han kan høre forskjell på 220V kabler som er installert i "det elektriske anlegget" i et hus.

Det må være noen fantastiske "gudegaver" noen spesielle mennesker med "lignende" evner er i besittelse av.............. ;)
...ganske plagsomt å ha det sånn, vil eg tru......
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er vel akkurat det som hindrer folk i å høre på musikk.

(Ja, jeg regnet med det var ditt poeng også Flageborg, men jeg måtte bare skrive det)

For å være litt mer spesifisert og kommentere innlegget til Arve her:
Siden HiFi på mange måter ikke er perfekt er det altfor lett å begynne å høre på egenskaper som ikke egentlig har noe med musikalitet eller for den saks skyld kvalitative egenskaper å gjøre. Dette er også noe av grunnlaget for at meninger spriker så til de grader som de faktisk gjør om akkurat HiFi.
Du har heilt rett. Og så, i mangelen av å kunne gå etter det som eigentleg er dei musikalske eigenskapane til anlegget/komponenten, tek ein å måle eitkvart som kan målast, utan at ein har klart for seg i kva grad parameteren har relevans for det musikalske.

Når det er sagt, er det frykteleg vanskeleg å definere dette "musikalske" noko nærare. Sjølv brukar eg eit afrikansk omgrep "ngoma", som går på det engasjement som anlegget greier å skape i meg, og dermed få meg til å konsentrere meg om å lytte til musikken.
Beste dømet eg kjem på i farten på å høyre ngoma, finn du gjerne hos Per Bendixen på Norsk Lyd og Bilde i Oslo. Han har iallfall to lytterom som fungerer godt saman med det han riggar opp i dei, og desse fantastiske brasilianske forsterkarane...
 
U

Uno

Gjest
rart hvordan alle på en messe kan konkludere "anlegget låt elendig" etter 5minutter i et rom de ikke har vært, og en inspilling de ikke har hørt.
Jeg synes ikke det. Jeg går ut i fra at de som stiller, er der for å kapre kunder. Hvis de da velger å presentere produktene de selger, uten på noen måte å sikre seg et minimum av kvalitet, da har de seg selv og takke. Men som jeg har nevnt i en annen tråd, har ingen problemer med å skille snørr og bart. Har til gode å ha hørt et virkelig bra oppsett spille dårlig på messe.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg synes ikke det. Jeg går ut i fra at de som stiller, er der for å kapre kunder. Hvis de da velger å presentere produktene de selger, uten på noen måte å sikre seg et minimum av kvalitet, da har de seg selv og takke. Men som jeg har nevnt i en annen tråd, har ingen problemer med å skille snørr og bart. Har til gode å ha hørt et virkelig bra oppsett spille dårlig på messe.
Igjen er det bare å bøye seg i støvet- noen her inne bare vet og kan alt- end of story! ;)
 
U

Uno

Gjest
Igjen er det bare å bøye seg i støvet- noen her inne bare vet og kan alt- end of story! ;)
Ja, skulle gjerne ha diskutert mer med deg, men skal i seng etter en natts arbeid. Så jeg sier kort og godt; drit og dra!
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hørte også Midgardanlegget og jeg syntes ikke det var så galt. Syntes det var litt grovkornet/manglet litt oppløsning, men det hadde størrelse og brukbar dynamikk.Var likevel imponert over at det kunne spille såpass som det gjorde etter å være så nye høyttalere. Tror også at Midgard undervurderer kabler, og tapte litt på dette, når det gjaldt oppløsning, i forhold til endel andre anlegg på messa.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
"Grovkornethet" må nok tilskrives filteret som vi rakk å jobbe 3-4 dager med før messa. Husk at de fleste andre konstruksjoner som ble vist frem har blitt jobbet med i alt fra en del måneder til flere tiår. Jeg håper også jeg får mulighet til å arrangere en demonstrasjon av signifikante forskjeller en gang, for det er ett av de mest interessante temaene innen HiFi for min del; hvor kan man legge tid og evt penger og få mest igjen. Kabler er definitivt ikke på den lista når vi snakker penger, men til dels når vi snakker tid. Imidlertid er de nær ved å være helt uvesentlige sett i forhold til delefilteret. Flere endringer er gjort siden messa og mange fler står for tur. Kabler er viktige når det kommer til FG-følelsen, men for meg eksisterer det ingen slike følelser i forhold til kabler. Derfor betyr det heller ikke noe om den ser ut som en boa eller en innstallasjonskabel for min opplevelse av musikken. Den rake motsetningen var innom (med t-skjorte fra PM-audio) og tok en kikk bak den ene høyttaleren. Trynet hans forandret farge da han fikk se en del meter med PN hengende bak der. Da vil jeg legge til at den har bedre ledeevne enn OFC og såkalt "high purity" kobber. Men så viser det seg jo gang på gang at ledeevnen ikke betyr så mye for enkelte, og det avslører jo bare i hvilken grad folk liker å farge lyden med kabler.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Uno, du Uno: Du kan umulig ha det bra...!!!
Det har vel alle begynt å skjønne nå håper jeg. Korte og avfeiende kommentarer eller korte kommentarer for å vise egen overlegenhet uten noen gang å argumentert skikkelig, jaja, han TROR vel på det selv. ;)
 

tommarius

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Jeg var innom Lyric Hifi for noen dager siden og var hørte på det de stilte opp med på messa. Var ikke særlig imponert av de Eposhøyttalerne - ikke M12.2 heller. Men Proac Studio 110 derimot (ca. 5-7k dyrere), var mye bedre. Hadde en mye bedre fylde, strammere og bedre bass, og spilte med et mye større nærvær i mellomtonen. Vurderer å kjøpe disse høyttalerne selv nå.
 
Topp Bunn