Lyras venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ Voff: Kjører "skalaen" på 200 ohm. Efter anbefalinger. Utmerket lyd. Innspillingstid , ca. 100 timer. Tok lang tid før bassen virkelig slår.


    mvh
     
    R

    rico

    Gjest
    Mener bestemt at diskusjonen om last er litt vel overdrevet jeg, hvis man f.eks. tar en Titan "i" og ligger mellom 100-500 sånn ca. så vil det ikke være feil og forskjellen er ikke på gapestadiet. Kan også justere last "on the fly" noe som er en klar fordel for å finne den lasten man liker best, da slipper man også å ta i betraktning kabler og annet som er i signalveien. Tallet betyr egentlig ingenting så lenge man liker den innstillingen man kommer frem til.

    Derimot så synes jeg det er klart mer å hente lydmessig på riktig VTA på nevnte P/U og hadde nok heller brukt mer tid på dette, den er veldig "nøpen" på dette synes jeg. Og man hører det veldig lett når det er riktig eller feil.....
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Kommer tilbake med en liten rapport om innspilling mv. av Lyra Atlas pickupen. Etter å ha spilt ca 60-70 timer har det vært en jevn utvikling. Pickupen har spilt veldig bra hele veien, men jeg har en klar følelse av at det går i retning av mer luftighet og stadig litt utvikling til det bedre i de øvrige parameterene også.
    Jeg har hele tiden vist til at ASR riaaen har passet veldig bra til Lyraen. Jeg byttet imidlertid over fra ASR riaaen til Aesthetix riaaen i forrige uke og fikk et nytt løft i lyden. Enda bedre mellomtone (Aesthetixen er en rør riaa) og faktisk et løft oppover også. Mens ASR var klart bedre til Lyra Kleos så er nok Aesthetix hakket bedre på Atlasen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Godt eksempel på at man ikke skal kvitte seg med NOE!!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    ASR spiller i mine ører som en veldig god cd spiller, Aesthetix'en spiller musikk på den gode analoge måten....... old news :)
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Ja, det er ingen tvil om at det er vesentlige forskjeller på de to riaaene. ASR gir nok noe mer bass på litt bassfattige plater, men fra 200 - 300 hz er det nok ikke tvil om at Aesthetixen vinner kampen, i alle fall med denne pickupen. Spesielt gjengis stemmer veldig bra.
    Ikke sprekker det opp oppover heller, prøvde en ganske utfordrende japan pressing med Dianne Schuur og storband i går hvor Schuur virkelig utfolder seg i de høye oktaver. Atlas og Aesthetix taklet etter min mening utfordringene svært bra. Begynner å bli fornøyd med lyden nå, særlig tatt i betraktning at rommet ikke er ideelt.

    PS
    Enig Sluket, her går lite ut av huset for tiden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Det er derfor man HAR et hus, min gode mann! Forskjellen på oss og ekorn er kun størrelsen på huset!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med å bruke Lyra Erodion trafo som faktisk er konstruert for formålet
    når dere snakker load må dere og definere om dere snakker mc- preamp load eller trafo load
    mvh
    Leif
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Passerte 100H etter en lang Zappa-maraton i kveld og Kleos'en åpner seg. Det låter knallbra.
    Roger
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Fy f--n. Kleos er en jaggu en knall pickup Løp og kjøp. Etter ca 100h er dette det beste jeg har hørt så langt.
    R
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Åpenbaringen har skjedd hører jeg. Hadde samme opplevelse selv etter 80-90 timer. Kleos er en god pickup. Siden du er godt fornøyd med lyden passer nok Kleosen sammen med riaaen din også.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Alle lyraer er gode:cool:. Litt synd bare, at det tar tid å innspille.


    mvh
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Innspilling gjør det jo bare dobbelt så moro da! ;D
     

    Loui

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.08.2007
    Innlegg
    190
    Antall liker
    113
    Sted
    Skudeneshavn
    Torget vurderinger
    13
    Hadde en tlf til gutta på aker brygge i dag siden jeg føler at min Scala begynner å bli litt syk.
    Der fikk jeg opplyst at viss jeg skulle re-tippe den så måtte jeg beregne at det ville komme på 80% av ny pris i Norge altså 24000,- plus frakt .
    Har enda ikke kommet over sjokket
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Prisen er nok høy fordi Lyra ikke re-tipper, de bygger opp pickupen på nytt slik at det du egentlig mottar er en helt ny pickup........ men skal så absolutt være enig med deg i at 24000 + frakt høres friskt ut :mad:.......... skal tro hva Needle Doctor tar ?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei Loui!

    Det var meg du snakket med.

    Rebygging kommer på 80% da Lyra ikke retipper, men som jeg sa så kunne det ha vært en filleting og da blir det billig. Opp til 80% av prisen. Frakt spanderer vi. Den vil uansett gå med øvrig materiell fra Lyra så en PU fra eller til endrer ikke frakten.

    Jeg sendte min Lyra Skala med skeiv nålefane til Lyra og det tok 2 måneder før jeg fikk min tilbake rettet og uten ekstra kostnader.

    Vil du ha den evaluert må den sendes inn.

    Anbefaler at vi venter på Lyra sin dom på stand før vi trekker noen konklusjoner.

    Med Vennlig Hilsen
    Øystein

    Hadde en tlf til gutta på aker brygge i dag siden jeg føler at min Scala begynner å bli litt syk.
    Der fikk jeg opplyst at viss jeg skulle re-tippe den så måtte jeg beregne at det ville komme på 80% av ny pris i Norge altså 24000,- plus frakt .
    Har enda ikke kommet over sjokket
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Mener bestemt at diskusjonen om last er litt vel overdrevet jeg, hvis man f.eks. tar en Titan "i" og ligger mellom 100-500 sånn ca. så vil det ikke være feil og forskjellen er ikke på gapestadiet. Kan også justere last "on the fly" noe som er en klar fordel for å finne den lasten man liker best, da slipper man også å ta i betraktning kabler og annet som er i signalveien. Tallet betyr egentlig ingenting så lenge man liker den innstillingen man kommer frem til.

    Derimot så synes jeg det er klart mer å hente lydmessig på riktig VTA på nevnte P/U og hadde nok heller brukt mer tid på dette, den er veldig "nøpen" på dette synes jeg. Og man hører det veldig lett når det er riktig eller feil.....
    Ikke helt enig mht utsagnet om last på Titan "i".
    Kjørte min gamle Titan på 140 ohm, og lot lasten være uendret da jeg byttet til "i". Testet som nevnt denne etterhvert ved 1000 ohm, og noen innspillinger låt da aldeles fantastisk, nakent og trasparent. Slanke/lyse innspillinger ble imidlertid fort litt for lyse og "slitsomme"; justerte derfor last ned fra alternativ 2 (1000 ohm) til alternativ 4 (475 ohm). Dette gir i mine ører en fin balanse rent tonalt og mht dynamikk. Men det er betydelig endring ift den første innstillingen på 140 ohm.

    VTA-justering gir utslag ja, men i mine ører ikke spes. mer enn andre PUer jeg har hatt............

    OP
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Lyra Atlasen lyder fremdeles særdeles godt. Klart den beste pickupen jeg har hatt i hus. Nå har imidlertid Zyx Omega omsider kommet i hus igjen etter et halvt år ventetid. Blir spennende å sammenlikne lyden på de to pickupene. Håper ikke de blir for like. Skal montere Omegaen på Reed 2 P armen i løpet av uken. Regner med å bruke en ukes tid på innspilling av Omegaen. Deretter starter sammenlikningen. Vil til å begynne med bruke Aesthetix riaaen på begge pickupene for å kunne sammenlikne de. etter hvert vil jeg prøve Omegaen på ASR riaaen for å se om dette kan passe bedre. Jeg kommer tilbake med nærmere testrapport om en uke eller to.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ soa: Pris? Havner den over 100 k?


    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    @ soa: Pris? Havner den over 100 k?


    mvh
    Iflg Fremer havner den på omtrent samme pris som Titan i, det skulle tilsi rundt 35.000,- i Norge

    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ soa: Meget interessant. Det som er dritt, er den lange innspillingstiden. Har nylig innspilt Skala, og det lyder glimrende. Slår "high end" cd så det griner. Må jo legge til at jeg er vinyl freak, så er vel litt inhabil:cool:.


    mvh
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Det går faktisk å spille inn Lyra pickuper i løpet av et par uker. Jeg fant frem den LPen som hadde lengst spilletid på en side. (25-26 minutter). Så startet jeg på morgenen lørdag og spilte kontinuerlig til jeg la meg. Dette gjentok jeg på søndag. Vips så hadde jeg fått 25 - 30 timer på pickupen. Deretter gjelder det å spille så mye som mulig i mellomliggende uke og gjenta heldagsinnspillingene neste helg. På denne måten er det mulig å få ca. 80 - 90 timer i løpet av en til to uker. Klart at det krever prioritering av tid, men man venter på noe godt. En innspilt Lyra låter usedvanlig mye bedre enn en uinnspilt. (Jeg holdt på å selge Kleosen etter ca 60-70 timer i pur frustrasjon.)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Delosen min trengte minst 100 timers for å bli innspillt. Den spilte veldig dynamisk fra dag èn og med en nærmest opulent bass, men toppen var massiv (men detaljert). Massiviteten forsvant plutselig; ikke gradvis. Merkelige greier; trodde den stive toppen var en av pick-up'ens kompromisser....
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Det rare ved Lyra er at overgangene er så brå. Etter 75-80 timer låt Kleosen dårlig, etter min mening svært dårlig. Kanskje dårligere enn etter noen få timers innspilling.
    Så i løpet av 3-5 timers ytterligere innspilling låter den plutselig glimrende. Kombinert med riktig riaa låt den hevet den seg enda et par hakk.
    Jeg aner ikke hvorfor det er slik. Har også en Zyx Omega som skal spille svært bra rett fra esken og utvikle seg sakte men sikkert til å bli enda noe bedre.
    Forklar forskjellen den som kan.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    I vinter – mens jeg fortsatt var Lyra-eier – kjøpte jeg en Lyra Stylus Performance Treatment (SPT). Lyra-gründer Stig Inge Bjørge anbefaler at denne brukes hyppig for å holde stiften ren, og mener den er helt uunnværlig for Lyra-brukere. Da jeg snakket med ham på München-messa nå nylig, fortalte han at den gjerne kan/bør brukes etter hver plateside spilt.

    Nå har det seg slik at jeg i øyeblikket (og i overskuelig framtid) benytter en Cardas Heart/Benz Ruby 3 pickup. Og Benz fraråder bruk av noen som helst form for væske på deres stifter (jeg diskuterte dette inngående med Benz-representanten på München-messa).

    Derfor lurer jeg på om det er en Lyra-eier der ute som kunne tenke seg å overta min uåpnede, ubrukte SPT for et rimelig vederlag (den koster 500 kroner ny). Kanskje et par-tre hundrelapper eller et par-tre dobbeltkjøpte LP-er som likevel bare tar plass i hylla (jazz eller klassisk)?

    Gi meg i så fall et vink på en PM!

    Lyra-SPT.jpg
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Nå er min SPT overtatt av en Lyra-eier, så da må jeg bare beklage hvis andre skulle være interessert!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Lite aktivitet i denne tråden. Jeg lukter litt på Lyra Delos, men er litt forundret over den lave høyden på selve huset - er dette ikke noe problem i praksis, eller kan man slite med ujevne plater eller lignende? Samlingen består av mye brukt, gammel & fin vinyl.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Lite aktivitet i denne tråden. Jeg lukter litt på Lyra Delos, men er litt forundret over den lave høyden på selve huset - er dette ikke noe problem i praksis, eller kan man slite med ujevne plater eller lignende? Samlingen består av mye brukt, gammel & fin vinyl.
    Ingen fare :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for svar :)

    da gjenstår det bare å se hva man ender opp å kjøpe. Står vel mellom denne og cadenza red. Skal til London nærmere jul og lyra har ca halv pris der...
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Min Delos hadde ingen problemer med dette, selv om det ser ut som den går veldig tett på skiva. En super pickup! Hvor kjøper du i London?

    Delos.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er litt usikker, men fant den i noen engelske nettbutikker. Har en kompis i London jeg kunne sendt den til og tatt den med hjemover selv.

    Har en VPI scout med standard arm - burde passe fint sammen dette?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Er litt usikker, men fant den i noen engelske nettbutikker. Har en kompis i London jeg kunne sendt den til og tatt den med hjemover selv.

    Har en VPI scout med standard arm - burde passe fint sammen dette?
    Bør passe perfekt! Jeg hadde stor glede av Delos mens jeg hadde Cardas Heart på oppgradering. Kunne tenkt meg å prøve den igjen. Si fra hvis du finner et (nett)sted som virker seriøst!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for svar :) Det skal jeg gjøre, skal utforske litt nærmere hvor når jeg har funnet ut hva jeg skal kjøpe :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn