Lyras venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Kleos er ganske nøytral i klangen. Den spiller fint og åpent, med et ganske godt rom og rimelig detaljert.
    Kleos kan anbefales, men husk at den må spilles inn i ca. 80-100 timer før den låter skikkelig. Jeg holdt på å kvitte meg av med min flere ganger under innspillingstiden.
    Mht. mulighet for å få den noe billigere enn norske priser, men samtidig ha garantien i orden kan du jo sjekke med Art Sound i Danmark. Her gis god service, norsk mva. betales og garanti gis. Eller du kan selvfølgelig kjøpe den hos Oslo Hifisenter.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Fin tråd. Har kjørt Lyra p-u siden jeg kjøpte en Clavis brukt av Vidar Sonesen i 1997 for 5k. Et stort steg opp fra tidligere Pickering, Ortofoner etc jeg hadde brukt, men alltid litt hes og hard, og vanskelig å stille inn. Jeg brakk nålarmen i 98 (fikset hos vdHul i belgia for ca 5k). I 2005 hadde jeg flaks og fant en Titan til bruktpris på nett. Den ble skadet, og skiftet til en i modell i 08. Etter dette har jeg brukt i-en og vært meget fornøyd. Det er mulig at nålarmen er litt skjevt innstilt, eller har fått en dunk, den vender for lang mot høyre (sett forfra, i armen), selv om den ikke berører frontstykket, og dette er ikke klart hørbart mht kanalbalanse osv. Hardhet etc er stort sett borte, i forhold til Clavis. En venn av meg hadde en Helikon, men fikk den aldri helt til. VTA etc er ganske vrient på Titan-en også, men går vel brukbart. Jeg er godt fornøyd med SME V, men jeg fikk aldri Souther/Clearaudio parallellarm til å funke særlig bra med Lyra-er, iallfall ikke på en VPI hw-19 mk5. Innspillingstid - etter at jeg meldte meg inn på headfi, og spilte inn blant annet AKG øretelefoner, er mitt inntrykk at komponenter kan ta flere hundre timer, før det hele er på plass. Ved siden av innspillingstid for komponenten er det noe med synergi mellom komponentene. Jeg assosierer 2-300 timer med "dette kommer seg virkelig", og omtrent 400-500 med "stabilt nivå". Dette gjelder iallfall kvalitetskomponenter, de andre kommer seg aldri.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Jeg bruker også SME V arm til Lyra pickupen. Mht. VTA innstilling kan du jo i en viss grad lytte deg frem til et best mulig resultat ved å bruke fininnstillingen mens du spiller av en plate.

    Ville forøvrig vært fint om det enda er litt innspillingstid igjen til Kleosen var helt på topp. Har vel spilt ca. 12. -130 timer på den nå. Låter i og for seg bra nå også, men tar i mot alle forbedringer med takk i den videre innspillingen.

    Mht. Kleosens kvaliteter skal jeg prove disse opp mot en toppspesifisert ZYX som jeg har kjøpt. Går bare å venter på å få tilbake arm nummer to som denne skal sitte på. Det var en feil på armen når jeg kjøpte den (ny). Har nå ventet over 4 måneder på å få den tilbake fra produsenten som skulle utbedre manglen.

    Jeg kommer tilbake med sammenlikningstest når arm og pickup er på plass.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Nusse skrev:
    Mht. Kleosens kvaliteter skal jeg prove disse opp mot en toppspesifisert ZYX som jeg har kjøpt. Går bare å venter på å få tilbake arm nummer to som denne skal sitte på. Det var en feil på armen når jeg kjøpte den (ny). Har nå ventet over 4 måneder på å få den tilbake fra produsenten som skulle utbedre manglen.

    Jeg kommer tilbake med sammenlikningstest når arm og pickup er på plass.
    Jeg sitter som deg og venter på snart femte måneden på en arm det var feil på når jeg kjøpte den, og håper at vi ikke begge venter på en Graham Phantom II Supreme??! I armrøret til min Graham (armrøret måtte ikke tilbake til produsent) er det montert en Lyra Kleos, men denne har ikke fått spilt et sekund grunnet feilen som var på min nye arm. Etter det du har skrevet vil det jo ta en del tid selv etter at jeg mottar min arm før jeg kan vurdere hvor god jeg mener Kleos er...
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har en perfekt fungerende arm som er klar for Kleos her ;)
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Hva, leverer ikke skottene defekte armer??!! :eek:
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Ja, erfaringsmessig må du regne med 80 - 100 timer på Kleosen før den spiller bra. Jeg holdt på å gi den opp flere ganger underveis.
    Nei det er ikke en Graham arm, så det er nok flere produsenter med svin på skogen. Det fremstår ikke som seriøst fra produsentens side nå vi må vente så lenge som rundt 5 måneder.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Jamen, jeg melder mig også under Lyra "Fanerne"
    jeg spiller på en Lyra Kleos, monteret i en Graham B44 Phantom II arm på et Verdier La Platine værk
    det er det bedste jeg har hørt i min stue :)
    Kleosén er en super PU, jeg havde den tidligere Titan ( ikke Titan i) og jeg oplever Kleosen fuldt på højde med den gamle Titan- bare med en lidt mere naturlig klang karakter
    TT.JPG
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Er der nogle som har lavet en direkte A/B mellem Delos og Kelos?

    Jeg har pt en Delos, som snart skal monteres i min nye Kuzma 4point arm (venter på armboard). Men lysten til at prøve en ny og bedre pu er der også ;-)
    Så om jeg skulle prøve en Kelos eller noget helt andet, det kan jeg ikke rigtigt finde ud af....
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    har en Delos i Kuzma ref 313VTA på en Garrard 301
    Synes det er et glimrende pu, dynamisk med litt varme og passende fin oppløsning
    Har hatt litt av dyre pu'er før og synes den delos gir altså mye for pengene. Spiller alle type av musikk med den.
    Bruker riaa fra loricraft og et rør riaa som jeg har litt problem med, den spiser rør i stepup delen og jeg overvejer om jeg skal skaffe meg en trafo i sted for rør i 2 gain steg. dvs. rør i 1 gainsteg og trafo i 2 gain steg
    Noen anbefaldinger med trafoer som har funkert godt sammen med delos?
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Ja, nå ser det ut til at testen Lyra Kleos kontra Zyx snart kan bli en virkelighet. Etter at tolmodigheten tok slutt og jeg selv tok tak i spørsmålet om hvor armen var og hvorfor den ikke kom tilbake, har den nå blitt sporet opp og er forhåpentligvis på vei tilbake til Norge innen kort tid. Det viste seg at produsenten ikke kan lastes for den lange ventetiden.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Også i mai var jeg for optimistisk mht. fremdrift mht. Reed armen. Den kom først opp på spilleren i i siste halvdel av juni. Det er overveiende sannsynlig at salgsleddet i Norge satt på armen i ca. 4 måneder for den ble sendt av gårde til produsenten for utbedring av manglen. Dette til tross for gjentatte purringer fra min side.
    Har nå fått montert Zyx pickupen på armen og har en viss innspillingstid igjen på pickup og armkabel før dette fungerer optimalt.
    Førsteinntrykket er likevel at Zyx pickupen gir litt mer av alt. Den får enda litt mer ut av platerillene enn Kleosen. Men forsvarer den prisdifferansen?????? Dette skal vi finne svar på i ukene som kommer. Jeg kommer tilbake til dette etter ferien.

    Hvordan ligger det an med Graham armen Terryboy, har du fått den tilbake? Har hørt at Phantom 2, supreme armen skal være oppe blant de aller beste.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Har nå blitt lovet at den skal være hos meg innen ca 2 uker. Etter å ha ventet siden desember 2011 på å få tilbake min Graham Phantom II Supreme, er jeg i stadig i "tror det ikke før jeg ser det" modus....
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Gratulerer med fin pickup, Kim. Er den spillt inn, hvis ikke må du regne ca 80 - 90 timers innspillingstid.
    Blir moro å høre hvordan du synes den spiller.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Det blir nok ingen Lyra Kleos - Zyx Omega test. For det første var den Zyx Omegaen jeg kjøpte (ny) defekt. Minst 8 db mer i en kanal enn i den andre. Den er nå forhåpentligvis på vei til importør i danmark / produsent i Japan. (Veldig gøy). Den andre grunnen er at Kleosen er byttet inn i Lyra Atlas. Jeg er i ferd med å montere den og vil gi en tilbakemelding på hvordan det låter etter hvert. Regner med ganske mange timers innspilling. Atlasen vil bli prøvet på to forskjellige riaaer, Aesthetix Reea Signature og ASR Basis Exclusive. Det blir også en morsom test.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Henger meg på her jeg også.
    Har en Titan "i", og er kjempefornøyd.
    Startet med en brukt Titan, men "i" er faktisk mange hakk bedre. Finnes ikke analytisk, er en anelse mer fyldig (og naturlig) i mellomtonen. Men, de to største forskjellene er i topp og bunn:
    "i" har langt bedre oppløsning i toppen, og hele frekvensområdet virker mer linjært og integrert.
    Bassen er ikke så dynamisk og rask som på den gamle, men jeg synes den låter mer naturlig.
    Jeg har lastet begge med 120 ohm, men skal teste ut "i" med noe høyere verdi. Ser jo på nettet at noen kjører "i" med 47 kohm. Synes det virker høyt, men skal nok prøve meg et stykke oppover.

    Titanen min sitter i en Wheaton TriPlanar Mk VII, på en (umodifisert) Pink Triangle Anniversary-spiller. Herlig kombo!
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Melder meg som nybakt Delos-eier :) Riiaen står på 500 ohm, slik jeg bruker den på min Cardas Heart som nå sendes på overhaling. Bør jeg senke lasten ned mot 100 ohm? Spør om råd her, fordi det er litt fiklete å justere.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Gratulerer med ny pickup Erlandsen. Min erfaring fra Kleos er at 250 ohm var mere passende på den. På 500 og 1 k ohm ble det hele litt for luftig å flytende. Jeg ville iallefall forsøkt noe i nærheten av 250 ohm på Delosen.
    Mht Titan i tror jeg jeg ville forsøkt litt høyere enn 120 ohm, men de beste anbefalingene får du nok fra Titan i eiere, som f.eks. Jack X her på sentralen. Prøv deg med et
    PM til han og hør. Hvis du ikke kjenner han så si at jeg har anbefalt deg å ta kontakt.
    For øvrig har jeg spillt på Lyra Atlasen for første gang i dag. Den spilte svært godt rett ut av esken. Mye mer dynamisk enn Kleosen. Mer av alt fra bass til høyeste diskant. Klokkeklar med meget bra oppløsning og detaljer. Virkelig en pickup som blir huset lenge. Jeg er spent på å se hvordan den utviklerseg ved innspilling. Likeså når jeg skal prøve den på ASR Basis eksklusiv riaaen. Nærmere rapport kommer.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Nå begynner det virkelig å svinge her. Har fått spillt litt på Lyra Atlas pickupen. Koblet på ny Midas armkabel i dag (første i norge). Koblet så det hele på ny ASR Basis
    Exclusive riaa. Tross mangel på innspilling av pick up, kabel og riaa låter dette oppsiktsvekkende bra. Zyx pickupen er fremdeles koblet til Aesthetix riaaen. Ikke dårlig det heller, men Atlasen utgjør nok helt klart forskjellen som allerede nå er ganske så stor.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Prøver meg med et spørsmål om Delos og impedans:

    Riiaen står på 500 ohm, slik jeg bruker den på min Cardas Heart som nå er til overhaling. Innstillingsmuligheter er 100ohm, 500ohm og 47Kohm. Bør jeg endre lasten? Ber om råd først, fordi det er litt fiklete å justere.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Det finnes sikkert noen som har Delos selv som kan svare. Lyra oppgir motstand fra ca 90 til 800 ohm. Deretter anbefaler de lytting. Kleos gjør seg best på 200 ohm. Slik var det i alle fall i mitt anlegg. Jeg tror jeg ville tatt arbeidet med å teste ut 100 ohm for så å sammenlikne med den lyden du har på 500 ohm.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Helsike! Jeg klarte å knekke av nåla på min Lyra Argo "i". Stakk meg til og med til blods. :(
    Noen som vet om Lyra har innbytteordning?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Da var Delos bestillt...
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Nå begynner det virkelig å svinge her. Har fått spillt litt på Lyra Atlas pickupen. Koblet på ny Midas armkabel i dag (første i norge). Koblet så det hele på ny ASR Basis
    Exclusive riaa. Tross mangel på innspilling av pick up, kabel og riaa låter dette oppsiktsvekkende bra. Zyx pickupen er fremdeles koblet til Aesthetix riaaen. Ikke dårlig det heller, men Atlasen utgjør nok helt klart forskjellen som allerede nå er ganske så stor.
    Du bør snart innkalle til nytt klubbmøte .-) Dette har jeg skikkelig lyst til å kikke (høre) på.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Det finnes sikkert noen som har Delos selv som kan svare. Lyra oppgir motstand fra ca 90 til 800 ohm. Deretter anbefaler de lytting. Kleos gjør seg best på 200 ohm. Slik var det i alle fall i mitt anlegg. Jeg tror jeg ville tatt arbeidet med å teste ut 100 ohm for så å sammenlikne med den lyden du har på 500 ohm.
    Takk for svar, Nusse! Nå har jeg prøvd på 100 ohm, og i mitt oppsett skal Delos definitivt ha 500 ohm. På 100 ohm forsvant oppløsningen i toppen, bassen ble ullen og lyden rett og slett kjedelig. Ikke akkurat det man venter av en Lyra. Så vet vi det!
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Jeg har jo hatt til vane å ha klubbkvelder før utstyret er innspilt og anlegget er 100 % justert. Atlasen låter bra allerede den, men den trenger nok en 40-50 timer til. Mht. ASR riaaen blir den etter sigende bare bedre og bedre jo lenger man innspiller den inn. Jeg tenker nok at utstyret har fått en ca 100 - 150 timer på seg frem til siste halvdel av januar. Da skal jeg ta et initiativ til en lytteseanse. Ellers er det jo ikke noe i veien for at du stikker innom en dag.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Ja, da vet vi det Egil.
    Oversikten blir vel da at Delos funker på 500 ohm, Kleos på 200 ohm og Atlas på ca 400 - 500 ohm. Men så må en jo ta høyde for motsatnd i kabler, hvilken riaa man bruker etc, etc. Man må nok bare lytte seg frem i det enkelte tilfelle.
     
    Sist redigert:

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Ja, da vet vi det Egil.
    Oversikten blir vel da at Delos funker på 100 ohm, Kleos på 200 ohm og Atlas på ca 400 - 500 ohm. Men så må en jo ta høyde for motsatnd i kabler, hvilken riaa man bruker etc, etc. Man må nok bare lytte seg frem i det enkelte tilfelle.
    Bortsett fra at i henhold til min erfaring skal altså Delos ha 500 ohm :)
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Noen som kan kommentere levetid, særlig for en Titan i? Jeg har brukt min i over fire år, kanskje 1500-2000 timer, og lurer på om den har begynt å låte en anelse 'sliten'.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Jeg tror nok at en Lyra som nærmer seg 2000 timer begynner å bli noe mattere i lyden. Jeg mener Stig Inge Bjørge antydet noe slikt sist jeg hørte han hos OHS i høst.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg melder meg i klubben. Jeg bruker Kleos, og det er en seriøst god PU til prisen. Jeg har hatt mange i 30K klassen, og den er like god, og på noen punkter bedre.

    Puma
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Hei og velkommen i klubben. Jeg er helt enig i at Lyra Kleos er en veldig god pickup. De første 80 - 90 timene holdt jeg på selge den, så skjedde underet på ca 90 timer og Kleosen begynte å lyde kjempebra. Hemmeligheten er vel da å vente på en som ikke orker å spille den for så å selge den billig.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Det er nå en måned siden siste rapport om Lyra Atlas pickupen. Jeg har nå spilt ca 50 timer på Atlasen, Midas armkabel og ASR riaaen. Lyden blir stadig bedre.
    Dvs. mer kropp, luftigere, mellomtonen er også klart forbedret. Det ser ut som Atlasen faktisk var en god investering med hensyn på lyd i anlegget. Det spilles bare vinyl på anlegget nå. Lydmessig står cd siden nå klart tilbake for vinyl.
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Det bliver en STOR dag idag. Jeg får nemlig en ny Lyra pu............ Titan i

    Er der nogle anbefalinger hvad angår belastning (ohm) osv.
    Er spændt på at høre min Delos op imod Titan i. Er den bedre lige ud af kassen eller skal den lige have en del timer inden den viser hvad den kan :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn