Lyra Skala, knekt nålefane

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nå ser det ut som det kan bli handel om jeg kommer med et fair tilbud.
Da er spørsmålet, hva er fair.
OHC sine priser er noe høye sammenlignet med feks England, men nypris er uansett på feil side av 30k
Full oppbygging hos lyra sikkert 20k og alt styret som følger.
Er 2 til 3000 fair?
Eller er det noen helt andre tall som gjelder.

Habicht
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.973
Antall liker
13.371
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ta nypris minus gjenoppbygging
deretter må du forsøke å sett en pris på hazzle, venting og mas og legge til gjenoppbyggingsprisen
da sitter du igjen med et maksbeløp for selve innkjøpet
for undetegnede hadde ikke det vært stort igjen...imo
mvh
Leif "Patience" :cool: Christensen
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det er nettopp det.
Det som kan virke spennende i begynnelsen kan bli masse hassel.
Kanskje en Kleos på bruken brukt 450 timer er vel så smart

Habicht
 

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
Jeg kan virkelig ikke forstå at i får oplyst at Lyra ikke reparere deres pick upper.

Jeg har lige netop sendt min Lyra Delos til service hos Lyra, igennem den Danske forhandler ArtSound.

Ifølge ham, så har han sendt flere af Lyras PU`r til rebuilt og eftersyn.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er vel noe rundt der jeg hadde tenkt. ...Hvis jeg var sikker på at den kunne repareres. Da får du nok en veldig god 5000-kroners pickup, som kanskje ikke er så lettsolgt igjen hvis du er ærlig og forteller at den er ødelagt og så reparert. Høy bruksverdi, dog.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.271
Sted
Oslo
Har opplevet det samme m. min. Var kjøpt på OHFC, og jeg fikk ny p.u. efter noen mndr. Og, nei. Lyra reitpper ikke.


mvh
Bumper mitt innlegg # 4, i tråden. Til tross for venting, fikk jeg helt ny Skala. Jeg kaller det god service.


mvh
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.006
Antall liker
27.280
Sted
Oslo/Grebbestad
Vært en voldsom prisøkning på Lyra pu'er her i landet over noen år, scala kostet rundt 20k Delos under 10k tidl??? Ser Uk priser er litt mer moderata.
Lyra Delos MC Cartridge
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
her får du en NY Skala for £1.865 prisen er inkl 20%VAT
NO-BRAINER imo

Lyra Skala Moving Coil Phono Cartridge

Hmm. Med dagens Brexit-pundkurs og minus VAT blir det ganske så bra! ...men det er jo et stykke mellom den prisen og en reparert skala til 5-6K likevel. Jeg hadde nok safet med den nye hvis jeg skulle ha en Skala og hadde samme valg.

Hvordan låter Skala sammenliknet med f.eks. Delos?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.973
Antall liker
13.371
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
eller en brukt Rowland Complement eller en Studer B67 :rolleyes:
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.559
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
her får du en NY Skala for £1.865 prisen er inkl 20%VAT
NO-BRAINER imo

Lyra Skala Moving Coil Phono Cartridge

Hmm. Med dagens Brexit-pundkurs og minus VAT blir det ganske så bra! ...men det er jo et stykke mellom den prisen og en reparert skala til 5-6K likevel. Jeg hadde nok safet med den nye hvis jeg skulle ha en Skala og hadde samme valg.

Hvordan låter Skala sammenliknet med f.eks. Delos?
Michael Fremer
Delos Sound

Lyra’s 5th generation Skala (now priced at $3555) introduced back in 2007 announced a change to company’s signature sound. The Skala maintained Lyra’s fast, detailed attack but added a richer sustain that produced greater body and a “velvety smoothness” (my review words) missing from other Lyra cartridges, that led some to wrongly declare the Skala superior to the top of the line Titan i (not counting the limited edition Olympos).

While I don’t have a Skala here to compare to the Delos, I’m confident in saying that at less than half the price of the Skala, the Delos extracts close to the same amount of detail while avoiding most of what some would call the Helikon’s overly analytical, somewhat threadbare personality.

I


Read more at The Lyra Delos Moving Coil Cartridge | Analog Planet
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vært en voldsom prisøkning på Lyra pu'er her i landet over noen år, scala kostet rundt 20k Delos under 10k tidl??? Ser Uk priser er litt mer moderata.
Lyra Delos MC Cartridge
Og det er litt synd at Norge ikke har de beste prisene på Lyra når vi vet hvem som et sjefen for firmaet...
Vi hadde de beste prisene for et år eller halvannet siden, men jeg tviler på at det hadde noe med sjefen å gjøre.

Nå går de garantert ikke ned igjen, når de skal bidra til å fore lommene til Ståle Krapyls Eftf. ;)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.973
Antall liker
13.371
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bedre med en importør som driver butikk, enn de som konker eller gir opp
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.231
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, det er et svært godt poeng. Hvis vi ønsker lokale forhandlere, må vi akseptere at de tjener penger. Dessverre er vi egoistiske, og selv kjøper jeg heller billig der det lar seg gjøre.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tenkte jeg skulle prøve meg på en liten oppsummring av saken frem til nå.

Det dreier seg om en Lyra Skala som har knekt nålefane helt oppe ved picup huset i tillegg til at det spesielle papiret er borte. den befinner seg i Sverige og er kjøpt av selger av en forhandler der. Det utelukker nok en byttehandel med OHC som Oct har vært innepå. Orginal kvittering og embalasje foreligger. Jeg er blitt tilbudt den ifbm et annet brukt kjøp. Den er ennå ikke lagt ut til salg offentlig.

Som jeg ser det foreligger følgende muligheter der jeg tar utgangspunkt i en Lyra Skala.

Tar utgangspunkt i valutakurs på ca 10.50 nok / pund sterling. Det virker enighet om at England er stedet å handle ifra for dagen.

1: Kjøper den skadete til ca. 2000 får den reparert hos tredjepart som feks. expert stylus rep. kost ca. 6000
Total kost ca. 8 k. jeg sitter igjen med helt sikkert en ypperlig men ikke orginal picup.

2: Kjøper den skadete til ca. 2000 får den reparert hos Lyra, engelsk pris på det 15k +norsk moms og
Total kost i underkant av 21k. Jeg har egentlig en helt ny Lyra Skala.

3: Ny Skala fra England, ikke innbyttepris (analog seduktion) ca 2350 pund eks. VAT + norsk moms
Total kost ca 31k.

4: Ny skala fra OHC, 40k. Ikke et bra alternativ synes jeg i et globalisert marked til tross for norsk lov etc.

Man kan selvfølgelig ta en helgetur til London og spare litt moms og komme godt ut av handeln alikevel :)

Leif den tålmodige no brainer pris er evt. ifbm. innbytte og derfor ikke et sikkert alternativ.

Så er det diskusjonen om at de nyere modellene Delos og Kleos er så gode at de puster den eldre Skala i nakken.
På brukten ligger det en Kleos brukt etter sigende 450 timer, og har derfor en hel del igjen, til 12K.

Ikke helt lett det her. Og da har vi ikke tatt inn alle andre muligheter som Ortofon PW vs Lyra Skala/kleos
Men det er en annen diskusjon som kanskje ikke skal tas her.
Jeg har en Ortofon Venice ( en tysk variant av Jubilee) fra før som jeg liker godt.
Men luktet somsagt muligheten å komme meg opp ett trinn i pu verdenen.

Habicht
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.006
Antall liker
27.280
Sted
Oslo/Grebbestad
Stemmer regnestykket ditt på ny fra UK? pris 2495£ inkl vat 20%. Vat trekkes fra og du betaler 25% mva+toll og postens avgift.
If you are outside the EU your order will automatically be deducted UK VAT (20%).
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.973
Antall liker
13.371
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvilken spiller og arm har du?
og riaa ?
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Regnestykket er ca. Jeg tok utgangspunkt i pris på 2895pund inkl VAT og VAT på 19% og siden bare norsk moms. Litt omtrentlig innrømmer jeg.
Vad for du som sluttsummen på ny fra England?
I forbindelse med å holde liv i Norske bedrifter er jeg delvis enig med tidligere innlegg, men når det spriker så pass blir jeg mindre betalings villig.
I denne saken kan det være flere grunner også

Habicht
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Spilleren liker ikke du Leif.
Men jeg synes den er fin
En Michell Gyro med mørch dp6.
Jeg har sjekket compliance og tyngde på PU mot mørch sine anbefalinger.
RIAA er Marley Steelhead

Habicht
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.271
Sted
Oslo
^^ P.u. & riaa passer som hånd i hanske:).


mvh
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.006
Antall liker
27.280
Sted
Oslo/Grebbestad
Regnestykket er ca. Jeg tok utgangspunkt i pris på 2895pund inkl VAT og VAT på 19% og siden bare norsk moms. Litt omtrentlig innrømmer jeg.
Vad for du som sluttsummen på ny fra England?
I forbindelse med å holde liv i Norske bedrifter er jeg delvis enig med tidligere innlegg, men når det spriker så pass blir jeg mindre betalings villig.
I denne saken kan det være flere grunner også

Habicht
Hmm, med risk for og settet natsjonaliteten på spill! men jeg mener regnestykket skall være att man trekker fra 20% fra 2495 ettersom prisen er oppgitt med vat? alltså ca 2000£ plus Norsk mva ca 25k +toll/posten avg.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det blir jo til slutt litt finregning.
Men om man får tak på en til 2k pund eks VAT
Blir det ca 20k + 25% moms som blir vel ca 26250 nok + evt flere kostnader.
Uansett ny fra England blir billigere en ny fra OHC.
Så får man velge om man ønsker støtte en norsk forhandler med 10k på en pu.

Habicht
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg mente 21k nok
Kurs ca 10.50 nå i kveld

Habicht
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.250
Antall liker
4.568
Torget vurderinger
1
Det er sikkert bare meg, men PU er forbruksmateriell og en brukt PU er IMHO knapt verd vrakpanten, med mindre jeg mot formodning skulle stole mer på selger enn på meg selv.

mvh
KJ
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.006
Antall liker
27.280
Sted
Oslo/Grebbestad
Jeg mente 21k nok
Kurs ca 10.50 nå i kveld

Habicht
Riktig ca 26.350 nok og postens avgf. Tenkte bare 10kr på pundet! men er nok der snart igen......
Selv ville jeg kjøpt den nye Zyx omega premium som ligger på børsen til en meget god pris 14k.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.271
Sted
Oslo
Hvis p.u. blir komplisert, og m. for mange aktører involvert, ville jeg vurdert en røroppgradering i riaa. Har gjort selv. Pris: Snaut 10 k. O.t. i en lyratråd:rolleyes:.


mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.811
Antall liker
396
Torget vurderinger
3
Er det noen som kjøper en PU i den prisklassen til veiledende pris?
Ikke mange, tror jeg. Normalt ikke vanskelig å prute ned temmelig mange tusen på et slikt kjøp.....
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har noe NOS i første posisjon i RIAA men original i de bakre. Selv sier fru Manley at det er lite å hente på de bakre.
Men hadde Vært interessant å høre vad du Oct har byttet til og effekten av det. Men som du sier kanskje i en annen tråd eller pm.

Habicht
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.365
Antall liker
13.566
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Kan ni inte ta det i en egen tråd i så fall och inte på pm? Alltid fint å få rörtips!
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Med første posisjon mener jeg det to 6922 røra.
Raske rør tips kan vel slenges med her.
I forbindelse med pruting kjenner jeg ikke til mulighetene for slikt hos OHC. Men utgangspunktet var evt. reparasjon og da fulgte det naturlig nok med diskusjoner om reparert kontra ny.
Har ikke planlagt kjøp av en ny Skala og det skal prutes friskt med 40.000 som utgangspunkt før jeg har mulighet å melde meg på

Habicht
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.271
Sted
Oslo
Kan ni inte ta det i en egen tråd i så fall och inte på pm? Alltid fint å få rörtips!
Kun kort innpå. Relativt stor forbedring i lydkvalitet. Rør ble overlatt til Stereofil/Motron å velge. O.t. i denne tråden:).


mvh
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mine 6922 kommer også fra Motron på anbefaling. OTTO

H
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.973
Antall liker
13.371
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
har ikke noe imot Gyrodec
Mørch er vel bra
spurte for jeg har en Rowland Complement du kunne prøvd
cantileverløs IKEDA 9....pneumatisk oppheng i neoprenkuler
custom design for Jeff Rowland
kanonpickup og beste ever i bånn
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dette begynner å bli interessant Leif.
Vi må komme til bake til denne saken.
Først må Hans komme seg hjem fra høstferie og bli ferdig med å fikse mine HB.
Jeg sender deg en pm på det når jeg er tilbake igjen byen.

Habicht
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.271
Sted
Oslo
Evt. Rørdiskusjon kan man jo ta i manleytråden. Ellers er jeg svært interessert i hvordan det går m. skalaprosjektet:).


mvh
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei Oct

Rør og Steelhead kan vi ta som du sier i Manley tråden, ikke at jeg har så veldig mye å bidra med.

Jeg er vel egentlig spent selv og er litt usikker på vad som er mest fornuftig her.
Ikke minst er det man hører om Delos og Kleos som en genreasjon nyere utvikling fra Lyra med på og gjøre en usikker på vad en Skala er verd, ny eller reparert. Det er også klart at driverket mit er ikke det siste ordet i det gamet. Kan hende nyansene en Skala evt. har over sine nyere mindre brødre ikke kommer til sin rett på en Gyro, der ligger du milevis over meg Oct.
Når det gjelder RIAA, forsterker og ht er jeg føler jeg meg ret godt utstyrt. (se min tråd, et ultrakompakt bygårds horn system)
Ser man på regnestykkene igjen vil en tredjeparts reparert Skala bli litt billigere en en Delos. Tar man reperasjonen helt ut blir den på Kleos nivå kostnadsmessig.
Kan hende man skal slå til med en tredjeparts reperasjon og håpe på det beste, dårlig blir det sikkert ikke.
En del her inne som har hat god erfaring med det.
Jeg tviler ikke på kvaliteten på en full Lyra makover som Bjørge beskriver den,men noen ganger må man telle på kronene og akseptere et 90% resultat og ikke 100. Kanskje 90% Skala blir rene himmelen for meg.

I forbindelse med andre kommentarer om at en pu er en slitedel (det er den) og ikke vert noe som salgsvare brukt får vare opp til vær og en.
Selv er jeg så naiv at jeg har kjøpt pu brukt og levd happy med det. Den Skala som det hele dreier seg om må uansett igjennom en større repersjon og kan vel etter det knapt kalles brukt.

Habicht
 
Topp Bunn