Lyra Delos snål posisjon på nålefane?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Hei, denne Lyra'en ble kjøpt på salg hos Oslo HiFi Center i fjor, som demovare. Nå vet jeg ikke hvor mye demovarer er brukt osv, men de skal vel fortsatt være sånn nogenlund i orden hehe?
    Uansett, her er det ymse bilder, fra protractor, headshell osv.


    Jeg sendte vedlagte bilder til Oslo HiFi og ble oppgringt av platespiller-fyren dems litt etter at jeg hadde kjøpt den, hvorpå jeg ble forsikret om at dette ikke var problem. Og, for nålefanen som har en så rar utgangsposisjon, så låter Delosen veldig bra.
    Men, jeg tenkte å spørre her hva dere tenker :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    IMG_20210212_084734.jpg

    Det kan se ut som om pickupen sitter litt skjevt, men det er godt mulig at det fungerer best slik hos deg.
    Jeg har også Delos på en MoFi og her ser du hvordan pickupen sitter montert hos meg.
     

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Takker, ja jeg satte opp min med Dr Feickert sin protraktor, hvorpå Baerwald ble valgt. Pickupen sitter litt skjevt hos meg ja, det er fordi nålefanen har en vridning mot venstre, sett fra front.
    Hvis du feks ser på bildet hvor jeg har tatt forfra med nålefanen på protraktoren, så ser man en svak vridning.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Og du har selvfølgelig slått av/nullet antiskatingen når du justerer/fotograferer?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er den så sjev som nærbildene viser ubelastet og ?
     

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Screenshot_20210212_125623_com.magnifying.glass.photo.to.text.qrscanner.magnifier.office.tool.jpg


    Da ser den mer sånn her ut.
    Og rent lydmessig, har ikke noe å utsette der.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sluttet med å kjøpe demo eller åpne/ brutte segl av den grunn . De skal ikke være sjeve ,Når en pick up er ny plages ofte ikke feil justeringer eller faner , men kan komme til å plage deg seinere .
    Litt av hengig over hvor god pris eller avslag du fikk , hadde jeg personlig returnert eller fått del erstatting /full ertattning IMO, been there done that"
    En annen ting har du sjekket level på arm bord /plint /tallerken at de vater ?Står armen fritt i hvilken som helst pos uten anti skate ?(i floating posisjon 0 gr vann rett )
     
    Sist redigert:

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Jeg sluttet med å kjøpe demo eller åpne/ brutte segl av den grunn . De kal ikke være sjeve ,Når en pick up er ny plages ofte ikke feil justeringer eller faner , men kan komme til å plage deg seinere .
    Litt av hengig over hvor god pris eller avslag du fikk , hadde jeg personlig reurnert eller fått del erstatting /full ertattning IMO, been there done that"
    Skjønner, husker ikke helt nå hva jeg betalte, men det var en god pris.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.660
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 696779

    Da ser den mer sånn her ut.
    Og rent lydmessig, har ikke noe å utsette der.
    Den ser jo rettere ut på dette bildet , Jeg sjekker center linja fra under siden og nåle fanen skal og flukte med den , Du må kansje demontere for å sjekke det
    Sjekk og at plana " er i vater level " på grammofonen
     

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    I headshellet er carten posisjonert slik:

    Det samme gjør jeg med protraktoren - nålerett på begge punktene.
    Så det må jo kompenseres i headshellet for at nålefanen skal stå rett på ytterpunktet og innerpunktet.
     

    Vedlegg

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Jeg er absolutt ingen ekspert, men den ville vel ha hørtes helt jævlig ut hvis det hadde vært noe? Balansen er fin, sporer fint. Kan den ha blitt bygd skeivt kanskje? Et eventuelt fall / slag på en slik cart ville vel gjort mer skade enn bare å dytta nålefanen litt til sia
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.148
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Kongsberg
    Det at skruene står skjevt i slissene (sett ovenfra) er ikke et problem. Armen
    er konstruert for en geometri - og viker du fra denne - vil du få et slikt avvik.

    Kanskje du bør prøve en annen geometri. Her er butikkens Studiodeck med
    Denon DL-103 og Stevenson Typical (High Fidelity) geometrien :

    150364221_10159450858343521_388595791644428856_o.jpg


    Du har gjort det riktige med å justere HTA ut fra kantileveret paralellt med
    nullmeridianen på protraktoren. Dog ser det ut som du har et par graders
    avvik på det første bildet (man ser litt av protraktorlinjen på venstre side
    av kantileveret). Prøv også med lyset direkte mot fronten av pickupen i
    stedet for sidelys som på bildene.

    Ellers er jeg overbevist om at Delosen supplerer MoFi-spilleren på en
    utmerket måte. Den friske spillestilen på pickupen supplerer sikkert
    den litt sedate gjengivelsen på spilleren. Lyra Helikon passet som
    hånd i hanske, så det gjør sikkert også Delosen.
     
    Sist redigert:

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Jeg har brukt Loefgren nå, og den står fortsatt litt rart i headshellet, men så er det nå.
    Prata med Oslo HiFi Center i går hvorpå jeg oppga serien til carten - den har bare vært brukt i utstilling hos de, så da veldig lite brukt. Og, igomed at jeg ikke har hørt noe ulyd så er den vel å regne som i orden. :)
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    161
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan ser nålefanen ut forfra, etter at du har stilt inn vta, trackingforce, anti skating etc, og spiller en plate?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En løsning kunne være, at køre 0,1-0,2gram over anbefalet nåletrykk og så helt uten
    antiskating de neste par måneder, og se om ikke ophenget stille og roligt retter sig til center :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Det som er interessant er om nålefanene er skjev i forhold til resten av pickupen. Og det er dessverre ikke så uvanlig. Du skal justere pickupen etter den geometrien armen er konstruert for.
     

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Det ser man nok på bildet jeg postet i stad.
    Jeg kjører uten as en liten stund og ser om ikke det gjør underverk. Kanskje med lite AS? Eller er det bare dumt?
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    161
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ser jo ikke så veldig galt ut. Hadde tilsvarende på min Delos, og monterte bare alt etter boka, også AS. Fungerte helt fint på testplate.
     

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Ser jo ikke så veldig galt ut. Hadde tilsvarende på min Delos, og monterte bare alt etter boka, også AS. Fungerte helt fint på testplate.
    Hadde du? Er det bare tilfelle av litt dårlig kvalitetskontroll hos Lyra da?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Poenget mitt er at pickupens posisjon i armen er lite relevant for å bedømme feil på pickup dersom man benytter annen geometri (nullpunkter) enn hva armen tar utgangspunkt i. Dette har det vært endel drøftinger av på sentralen, og etter min mening skal man benytte de nullpunktene konstruktøren har planlagt for. Eksempelvis vil Bearvald eller Löfgren bli fullstendig feil på DV507MKII.
     

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Screenshot_20210215_193125_com.magnifying.glass.photo.to.text.qrscanner.magnifier.office.tool.jpg
    beste jeg fikk til. Dette er tatt rett forfra - nåla har en vridning mot venstre.
    Skal forsøke det å kjøre uten as en stund og se om den retter seg opp
     

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Damene som lager Delos er MEGET nøyaktige og jeg er 99,9% sikker på at alle Delos som forlater Lyra er kvalitets sikret opp og i mente.
    Ja, det er en skikkelig cartridge. Kan være et uhell av for mye antiskate når den har vært ute som utstillingsmodell kanskje?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Feil AS over tid kan definitivt føre til en en smule vridning av nålefanen. Så liten vridning som det ser ut til å være snakk om her er ingenting å bekymre seg om. Juster AS inntil nålefanen står korrekt ved spilling og ta en ny sjekk og justering om en uke eller tre.
     

    Fixxman88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2021
    Innlegg
    93
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Takk for alle svar! Da dette ble tatt opp på Steve Hoffman forumet var mottagelsen mer lunken og blandet med sure oppstøt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn