Audiophile-Arve
Æresmedlem
Då tek eg dette til vitande (det vil seie at eg tenkjer på det ei stund, men at eg ikkje har nokon kommentar. Det næraste eg kjem å vere målbunden).
Audiophile-Arve skrev:Tykkjer det er interessant det Grumpy skriv om debatt. Men eg trur eg avstår frå å utdjupe avsporinga, det har gått litt langt no.
Så til Lyra; kva konkurrentar har de høyrt? Har endå ikkje fått høyre ZYX av noko slag, men har vore bort i ein del andre høgkvalitetspickupar, som prismessig ligg i same gate, men som eigentleg ikkje er konkurrentar, då dei tydeleg har heilt andre prioriteringar når det gjeld lydattgjevinga. Døme: Dynavector, Benz og Ortofon. Dyre nok, men heilt annleis enn Lyra...eller?
1. Du minforstår nok litt her. Dei Lyra-picukpane eg har høyrt, har vore svært gode. På mange måtar; utmerka romoppleving, flott frekvensgong (særleg bassen) og god dynamisk nyanseringsevne. Men det er andre pickupar som også er gode. Dei har likevel andre "signaturar" enn Lyra, og er såleis unike, dei også. Pickupar i denne prisklassen har ein tendens til å ha storarta eigenskapar (det skulle vel berre mangle, elles ville nok folk kjøpe billegare alternativ om dei var like "gode"...), men kvar sine tilhengjarar. Eg har for eigen del vanskeleg å bestemme meg. Det har så langt ført til at eg har eit "smykkeskrin" med pickupar av det noko rimelegare slaget, som kan setjast på etter kva humør eg er i, kva musikk som skal spelast osb. Eg finn det lettare enn å bestemme meg for ein pickup som skal fikse absolutt alle sider ved lydattgjevinga.vikeby skrev:Audiophile-Arve skrev:Tykkjer det er interessant det Grumpy skriv om debatt. Men eg trur eg avstår frå å utdjupe avsporinga, det har gått litt langt no.
Så til Lyra; kva konkurrentar har de høyrt? Har endå ikkje fått høyre ZYX av noko slag, men har vore bort i ein del andre høgkvalitetspickupar, som prismessig ligg i same gate, men som eigentleg ikkje er konkurrentar, då dei tydeleg har heilt andre prioriteringar når det gjeld lydattgjevinga. Døme: Dynavector, Benz og Ortofon. Dyre nok, men heilt annleis enn Lyra...eller?
Det er mulig jeg er litt på glattisen her, men jeg er ikke sikker på om jeg forstår foregående innlegg.
1. Mener du (Arve) på ramme alvor at Lyra sine pickuper er i en særstilling? Ingen over ingen ved siden? Det kan kanskje ha noe å si for valg av pickup, hvilken type lydgjengivelse man vil ha.
2. Jeg synes "hva er best" diskusjoner blir litt meningsløse, da det etter min mening ikke er noen fasit på dette.
3. Dersom man har funnet frem til noe som man synes er bra så er det vel greit at man kan si:"Dette er akkurat den lyden jeg vil ha"
4. Om dette så skurrer litt i andres ører, hva så?
Mvh
Tore
Hvordan vet du at den langtfra er innspillt?Nusse skrev:Jeg har nå spillt ca 20 timer på Kleosen. Den er foreløpig langt fra innspilt.
Har noen av dere nå fått erfaring med hvor mange timer den må spilles på før den er skikkelig innspilt?
Fint å få et lite tips. Foreløpig spiller den ikke like medrivende som min gamle Ortofon Rohman.
Må vel være en referanse da?emotikon skrev:Hvordan vet du at den langtfra er innspillt?Nusse skrev:Jeg har nå spillt ca 20 timer på Kleosen. Den er foreløpig langt fra innspilt.
Har noen av dere nå fått erfaring med hvor mange timer den må spilles på før den er skikkelig innspilt?
Fint å få et lite tips. Foreløpig spiller den ikke like medrivende som min gamle Ortofon Rohman.
Lurer bare av genuin nysgjerrighet
Har ikke veldig mange erfaringer med innspillinger av PU'er av god kvalitet, har svært ofte kjøpt de brukt.Vidar P skrev:Nusse; en annen (og i mitt syn kanskje minst like sannsynlig) forklaring på at den ikke har endret seg særlig på 20 timer, kan være at gode moderne pu'er (som Lyra er et fortreffelig eksempel på) simpelthen ikke gjør det. At de rapporter om opplevelser med innspillingstid på slike simpelthen er et spørsmål om å "spille inn" eller tilvenne lytteren (og stille inn platespilleren/pu) mer enn reell innspilling. Ikke låter de veldig mye annerledes etter 20 timer (dog noe etter noen få timer), og når de ikke gjør det så låter de iallefall ikke særlig annerledes etter hundre timer eller mer tror nå jeg da.
Baserer dette på at jeg sikkert er blant de på HFS som sliter ut flest pu'er, kjøper alltid nye, og har (de siste 5-10 årene spesielt) begynt å legge merke til at det som tidligere var innspillingsnødvendighet ikke lengre er det, for de pu'er jeg har kjøpt iallefall.
Du sier jo selv at du driver og fininnstiller pu igjennom forløpet av den såkalte innspillingstiden, og følgelig vil det være umulig å vite hva som er hva av det endelige lydmessige resultatet. Det er en morsom test å gjøre med slikt, og det er å veksle mellom en flunkende ny og en "innspilt" pu, det hadde vært morsomt å se hvor mange som hadde hørt forskjell.
Det er vel omtrent det som jeg beskrev som mine opplevelser også det. Noen få timer og så er det hele ferdig innspilt. Eneste sprik er nivået av forbedring; som sikkert kan variere med modell og med ører; men poenget er at når man har spilt type 20 timer på en pu så behover man ikke slite unødig på den i håp om noen ytterligere lydmessig revolusjon; for den kommer simpelthen ikke. Fra pu'en iallefall.FZ skrev:Nesten samme erfaring som Olaps her. Min siste, Benz LP, låt fint ut av boksen, men ble enda bedre i løpet av de første 5-6 timene. Etter 15-20 timer hørte jeg ikke noen forskjell, selv om Benz anbefaler 40 timer innspilling for å spille optimalt.
Såvidt jeg forstår er Kleos bygget på samme lest som Delos og mine erfaringer med denne er at den ihvertfall ikke mangler bunn eller slam i bassen. Faktisk så er det den Lyra pickup'en jeg har hatt ( og jeg har hatt mange ) som har mest å by på i bassen ( Titan-i har dog enda mer brutal "slam" ).Nusse skrev:Noe av det jeg synes jeg mangler er noe mer bunn og slam i bassen. Kan hende begrunnelsen også kan være at jeg har på test et forsterkersett som muligens ikke er av de mest brutale i de lavere frekvensene. Vi får se når jeg går tilbake til en av de andre forsterkerene.
Hei. Har ikke lest hele tråden, men laster du PU'en optimalt (elektrisk) ?Nusse skrev:Noe av det jeg synes jeg mangler er noe mer bunn og slam i bassen.
!terryboy skrev:....og min ligger stadig bare i eska :. Leveringspresisjon og state of the art logistikk er nok ikke de ord jeg tenker først på her jeg sitter og venter på en Phantom II å skru min Kleos i....
Flott med slik tilbakemelding!Nusse skrev:Nå har jeg finjustert VTA. Armen er nå tilnærmet vannrett. Stifttrukket er fortsatt på 1,766 gram.
Finjustering av VTA gjorde underverker. Nå spiller Kleosen veldig mye bedre. Mer, men allikevel stram bass, den fremstår litt varmere enn før og lydbildet er blitt større og enda mer detaljert. Nå begynner jeg å like den. den begynner å spille musikk.
Her er det tydeligvis bare å fortsette finjusteringen. Den er dessuten bare spillt ca 30 t. Etter sigende vil ytterligere 20 t. gjøre den enda noe bedre.