Lyra Delos og Kleos

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Håper at resten av denne tråden nå komme inn på sporet med kommentarer og erfaringer rundt Lyra Delos og Lyra Kleos (og da gjerne i forhold til både ZYX og andre konkurrenter). Håper derfor at vi nå er ferdig med å kommentere innlegg og motinnlegg rundt Rudi?! Kan dette defineres som utdebattert nå, da det jo har tatt mer enn halvparten av spalteplassen som var viet erfaringer og meninger rundt de to siste kreasjonene til Lyra??! Selv har jeg kjøpt meg en Kleos, men har ikke fått montert den enda (venter til jeg får min Graham Phantom II arm på plass i heimen før det blir montering av Kleos). Jeg kan derfor ikke komme med så mye av erfaringer og meninger enda, annet enn at det jeg hørte på Oslo Hifi Center (på Avid Acutus og SME V) var så bra at jeg tok med meg en liten boks made in Japan hjem....
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.632
Antall liker
15.464
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Med respekt både for tråden og deg Terryboy (gratulerer med ny pu forresten):

Du skriver godt Audiophile-Arve (A-A). Du er et forsonende menneske slik jeg oppfatter deg. -En hifi'ens fredsdue.
Av det jeg leser og tror jeg oppfatter, er vi tilnærmet enige i mange prinsipper. Du har en av "gamlekara" i stallen din som du humant ønsker å skåne. Det å ta andre i forsvar er en god egenskap. -Kanskje har du rett i at vi svartmaler virkelighetsbildet dystrere enn hva det er, eller...? Allikevel er jeg usikker på om du er rett mann på banen til tross for ytringsfrihet. Jeg er også usikker på om det bidrar for andre enn deg selv å ta ytterligere ansvar for det som har overskygget trådtittelen her. Om det oppstår en KRISE, har vi lært at det sjeldent nytter å stikke hodet i sanden i troen på at det går over. -Selv ikke om man tilhører "gamlekara". Med åpenhet, ærlighet og tilgjengelighet er det ingen andre enn "old wise guy" selv som bør stå frem. "If you don't provide the facts, somebody else is going to invent them!" -Spis en kamel i ny og ne. Det smaker faktisk bedre enn mange tror og min respekt vil igjen bli gjenvunnet. Det skal heller ikke underslås betydningen av at vi som kunder har en egenskap som kobler produkter også til subjektve opplevelser, enten det kommer gjennom testutøvere eller produsenter...

På HFS og ellers i samfunnet aksepterer vi at feil og tabber inntreffer. Men, dårlig håndtering aksepteres sjelden -Ikke minst om man gjentagende ganger fortsetter å fremstille ytringer eller utvise adferd på en måte som flertallet åpenbart ikke aksepterer. Enten får man innrette seg etter de uformelle minimumskrav (de uskrevne) som stilles, eller finne en annen arena hvor slikt aksepteres. - Kanskje holde seg til det man kan best, om det er faglig og menneskelig respekt som ønskes oppnådd. Én "skandale" glemmes over tid, men ikke om den oppstår gjentagende ganger.

Hva med om "gamlekara" lyttet til "gamlekara". Det finnes alltid noen som er "gamlere" med vise råd.... I ethvert menneske er det alltid noe godt som du selv sier. Desverre er det ikke alltid vi andre kan se og oppleve det... Jeg synes det må være lov å reagere som Zomby, med håp og tro om at "gamlekara", både verbalt og adferdsmessig kan integreres med vårkåte hifi-youngsters (i alle aldre) som opplever gleden av å høre lydens jomfruhinne brytes. - Akkurat som btolli.

Til sist, håper jeg ikke at HFS utelukkende er slik du ordlegger det A-A; som et debattforum. -Debatt alene, gir etter mine begreper, ofte kun én vinner med flere tapere og handler om å argumentere for egne oppfatninger og synspunkter. Det er kanskje her "gamlekara" ikke har forstått en mjauombærsj? Er det slik at jeg bare omgås med debattanter - så Gud hjelpe meg! (smiley)
- Men det er lov å håpe i fremtiden for både His Majesty Gud og enhver annen, satt litt på Edge'n og far away beyond OT. ...men jeg er glad i alle mennesker da!

Mvh
Jan P.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gamlekara, iallefall de som ikke har vært kognitivt fraværende hele sin tid her, har vel stort sett lært seg fortreffelighetene ved rundhet, ydmykhet, mangfoldsforståelse og vennlighet her på HFS.

Uvennlighet, håning, nedlatenhet o.l. er langt fra de verdiene og idealene jeg ser for meg at "gamlekara" trykker til sitt bryst. Good riddance spør du meg.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Selv om jeg ba om at ballen og ballspillet rundt en av "gamlekara" måtte opphøre, vil jeg selv slenge meg på denne "never ending story" og si meg hjertens enig med to siste talere (Grumpy og Vidar) ::)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.695
Antall liker
7.931
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tykkjer det er interessant det Grumpy skriv om debatt. Men eg trur eg avstår frå å utdjupe avsporinga, det har gått litt langt no.
Så til Lyra; kva konkurrentar har de høyrt? Har endå ikkje fått høyre ZYX av noko slag, men har vore bort i ein del andre høgkvalitetspickupar, som prismessig ligg i same gate, men som eigentleg ikkje er konkurrentar, då dei tydeleg har heilt andre prioriteringar når det gjeld lydattgjevinga. Døme: Dynavector, Benz og Ortofon. Dyre nok, men heilt annleis enn Lyra...eller?
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg må bare til slutt få lov til å korrigere (absolutt ikke kritikk!) Grumpy!
Jeg er langt i fra en "vårkåt hifi-youngster" med ambisjoner om å bryte "jomfruhinner". Det er nok en del år siden det!
Faktisk er jeg vel mer å regne som "gamlekara" i begge sammenhenger. Likevel: Det å holde på evnen til å begeistres over nye hifi-produkter som presterer over forventning vil jeg kjempe for å bevare og helst styrke! Jeg mener at dette forum kanskje nettopp har en misjon på dette området: Å gi musikk-og hifi-entsiaster en mulighet til å utrykke slike sterke opplevelser i sin søken etter "den perfekte lydgjengivelse"!

Dette er som noen påpeker en avsporing fra opprinnelig trådstarter, så nå foreslår jeg at vi vender tilbake til våre pu-er!
 
V

vikeby

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Tykkjer det er interessant det Grumpy skriv om debatt. Men eg trur eg avstår frå å utdjupe avsporinga, det har gått litt langt no.
Så til Lyra; kva konkurrentar har de høyrt? Har endå ikkje fått høyre ZYX av noko slag, men har vore bort i ein del andre høgkvalitetspickupar, som prismessig ligg i same gate, men som eigentleg ikkje er konkurrentar, då dei tydeleg har heilt andre prioriteringar når det gjeld lydattgjevinga. Døme: Dynavector, Benz og Ortofon. Dyre nok, men heilt annleis enn Lyra...eller?

Det er mulig jeg er litt på glattisen her, men jeg er ikke sikker på om jeg forstår foregående innlegg. Mener du (Arve) på ramme alvor at Lyra sine pickuper er i en særstilling? Ingen over ingen ved siden? Det kan kanskje ha noe å si for valg av pickup, hvilken type lydgjengivelse man vil ha.

Jeg synes "hva er best" diskusjoner blir litt meningsløse, da det etter min mening ikke er noen fasit på dette.

Dersom man har funnet frem til noe som man synes er bra så er det vel greit at man kan si:"Dette er akkurat den lyden jeg vil ha"

Om dette så skurrer litt i andres ører, hva så?

Mvh
Tore
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.632
Antall liker
15.464
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå synes jeg at du skrøt på deg mange jomfruhinner btolli ;D.

Når det er sagt, skal jeg tilkjennegi at jeg har Kleos eller annen passende Lyra-modell i kikkerten som ett
av ikke altfor mange alternativer til arm #2. - Nettopp for å fremdyrke en lydsignatur i kontrast til ZYX. Det må
da være lydhør plass i våre hjerter til å erkjenne at det finnes mange gode pu-produsenter. Sånn sett tror
jeg ikke Tore, at Arve er så uerfaren at han mener det du tror. Arve er nok smartere i ordvalgene sine
enn som så. Ellers følger jeg betraktningene dine, uavhengig hvilket brand som står på nåla.
- Jeg følger spent med hva du etterhvert vil berette om Kleosen din Terryboy.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.695
Antall liker
7.931
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
vikeby skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Tykkjer det er interessant det Grumpy skriv om debatt. Men eg trur eg avstår frå å utdjupe avsporinga, det har gått litt langt no.
Så til Lyra; kva konkurrentar har de høyrt? Har endå ikkje fått høyre ZYX av noko slag, men har vore bort i ein del andre høgkvalitetspickupar, som prismessig ligg i same gate, men som eigentleg ikkje er konkurrentar, då dei tydeleg har heilt andre prioriteringar når det gjeld lydattgjevinga. Døme: Dynavector, Benz og Ortofon. Dyre nok, men heilt annleis enn Lyra...eller?

Det er mulig jeg er litt på glattisen her, men jeg er ikke sikker på om jeg forstår foregående innlegg.
1. Mener du (Arve) på ramme alvor at Lyra sine pickuper er i en særstilling? Ingen over ingen ved siden? Det kan kanskje ha noe å si for valg av pickup, hvilken type lydgjengivelse man vil ha.

2. Jeg synes "hva er best" diskusjoner blir litt meningsløse, da det etter min mening ikke er noen fasit på dette.

3. Dersom man har funnet frem til noe som man synes er bra så er det vel greit at man kan si:"Dette er akkurat den lyden jeg vil ha"

4. Om dette så skurrer litt i andres ører, hva så?

Mvh
Tore
1. Du minforstår nok litt her. Dei Lyra-picukpane eg har høyrt, har vore svært gode. På mange måtar; utmerka romoppleving, flott frekvensgong (særleg bassen) og god dynamisk nyanseringsevne. Men det er andre pickupar som også er gode. Dei har likevel andre "signaturar" enn Lyra, og er såleis unike, dei også. Pickupar i denne prisklassen har ein tendens til å ha storarta eigenskapar (det skulle vel berre mangle, elles ville nok folk kjøpe billegare alternativ om dei var like "gode"...), men kvar sine tilhengjarar. Eg har for eigen del vanskeleg å bestemme meg. Det har så langt ført til at eg har eit "smykkeskrin" med pickupar av det noko rimelegare slaget, som kan setjast på etter kva humør eg er i, kva musikk som skal spelast osb. Eg finn det lettare enn å bestemme meg for ein pickup som skal fikse absolutt alle sider ved lydattgjevinga.
Alle pickupar er såleis i ei "særstilling", etter mitt syn. Og dei favorittane eg nemnte har absolutt sterke sider:
Ortofon MC 7500 - utruleg oppløyst og detaljrik, grev som ein arkeolog ut av rillene det meste (men treng ein stepup av det usannsynleg gode, støysvake slaget)
Dynavector Te Kaitora Rua, XX2, ulike...eg likte Kaitora veldig godt, heilt til eg fekk prøve xx2 sine eigenskapar når det gjeld attgjeving av rockefotmusikk...endå betre (vel, kanskje - pickupen eg testar på for tida har ikkje gått meir enn 40 timar så langt, og Håvar seier at dei treng over 100...)
Benz LP: alt blir så vakkert med denne pickupen. Balsam, sjølv når ein spelar Shostakovich (vel, kanskje ikkje akkurat han, men andre, ikkje fullt så agressive russarar vert innsmigrande. Gjer ein like stor jobb for klassisk musikk som Sir Thomas Beecham gjorde....
Sånn kan ein halde på...

2. Akkurat! Og ein god skribent fokuserer på dei beste eigenskapane til produktet som prøvast ut, men unnlet ikkje å nemne dei dårlege sidene. Men det er han med lommeboka som må ta avgjerda. At eg likar ein Dynavector noko betre enn ein Benz kan kanskje vere tilfellet, men det er likevel veldig mange grunnar til at eg heller vil spandere på meg ein Ace enn ein Te Kaitora....

3. Dette er kjerna i hifi-hobbyen, eigentleg...

4. Så lenge ein held kjeft og lever lukkeleg i si vesle boble, er dette kjempefint. Eg hadde det sånn ein gong. Så fekk eg høyre noko som var eintydig og klart betre på veldig mange måtar. Då forstod eg at anlegget mitt burde seljast, og at eg burde investere i noko nytt (Moving Coil-pickup, tangentialarm, rørforsterkarar og elektrostatar...) Men hadde eg ikkje høyrt anna, hadde eg kanskje slått meg til tåls med at IMF var "best"....horisonten har det med å utvide seg. Og det kan sjølvsagt verte dyrt. Det er mykje billegare å halde seg til sin lest. Uansett, vi menneske vil alltid rettferdiggjere våre val, og finne stadig nye grunnar til å bruke pengane på hobbyen vår....
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Jeg ser at noen tidligere har spurt om hvor lang innspillingstid man må regne på en Lyra Kleos. Jeg har nå spillt ca 20 timer på Kleosen. Den er foreløpig langt fra innspilt.
Har noen av dere nå fått erfaring med hvor mange timer den må spilles på før den er skikkelig innspilt?
Fint å få et lite tips. Foreløpig spiller den ikke like medrivende som min gamle Ortofon Rohman.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nusse skrev:
Jeg har nå spillt ca 20 timer på Kleosen. Den er foreløpig langt fra innspilt.
Har noen av dere nå fått erfaring med hvor mange timer den må spilles på før den er skikkelig innspilt?
Fint å få et lite tips. Foreløpig spiller den ikke like medrivende som min gamle Ortofon Rohman.
Hvordan vet du at den langtfra er innspillt?
Lurer bare av genuin nysgjerrighet ;)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
emotikon skrev:
Nusse skrev:
Jeg har nå spillt ca 20 timer på Kleosen. Den er foreløpig langt fra innspilt.
Har noen av dere nå fått erfaring med hvor mange timer den må spilles på før den er skikkelig innspilt?
Fint å få et lite tips. Foreløpig spiller den ikke like medrivende som min gamle Ortofon Rohman.
Hvordan vet du at den langtfra er innspillt?
Lurer bare av genuin nysgjerrighet ;)
Må vel være en referanse da?
Ikke spør, ender vel med at de er skikkelig innspilt når de engang må retippes.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kanskje bare et uttrykk for at pu'en ikke har levd opp til forventningene, og et håp om at det løser seg med noen flere timer på nåla?

Kanskje prøve litt frem og tilbake med nåletrykket, Nusse? De skal visst være spesielt kilne på det.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.695
Antall liker
7.931
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette med innspeling er til tider ganske viktig. Dei fleste pickupar er ganske gode rett frå boksen. Men dei brukar altså nokre platesider på å stabilisere seg. Eg held for tida på med innspeling av ein Dynavector xx2, ein pickup som Gunnar Brekke hevda hadde etter måten store endringar etter over 100 timar, noko som også Håvar Snapa stadfestar. Dette prøver eg altså å etterprøve, og merka ein viss reduksjon i "presisjonen" (?) etter ein 20 - 30 timar. Pickupen definerte lydbildet meir presist då eg hadde helde på mellom 6 og 12 timar. Til gjengjeld høyrtest ting litt feitare ut då eg var ferdig med ca 20 timar. (Lytteprosessen har vore å slenge på referansen (ein DVx5) til samanlikning med ein frekvens på ca 10 timar (det var iallfall intensjonen).
Eg håpar på å få både større detaljoppløysing a la 17D3 og endå meir truverdig klangfarge etter ei stund.

La det likevel vere sagt: ut frå mine øyrer og fokuseringar er dette relativt små endringar. Det er absolutt ingen grunn til å la pickupen stå og hakke i innerrilla, slik at du får spelt han inn dei nødvendige 100 timar for å oppnå godlyd. Det er 100 bortkasta timar. XX2 (og sikkert alle andre pickupar i same prissegment) er utmerka rilleavtastarar heile vegen (til dei er utslitte, når no dette måtte skje)
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Takk for svar.
Jeg legger til grunn ut i fra egen erfaring med andre pickuper, samt hva som sies av andre
om innspillingstid på lyra pickuper, at en pickups lydkarakter vanligvis endrer seg med korterere eller lengere tids innspilling.
Det kan konstateres at lydkarakteren har ikke endret seg vesentlig på de første 20 timene. Videre kan det konstateres at jeg på siste lyttekveld fikk bemerkninger om at pickupen ikke var innspilt.
I hht. hva som er sagt i tester av Lyra Kleos skal den ha en litt varmere lydkarakter enn f.eks Lyra Titan i, noe i retning av Lyra Scala. Pt. har den nok ikke det. Likeledes forventer jeg en noe mer medrivende opplevelse en det Kleosen gir på nåværemde tidspunkt. Dette er begrunnelsene for mitt spm. om innspillingstid.

Takk forøvrig til Audiofile Arve for ditt mer utfyllende svar.

Fint om noen som har tatt i bruk Lyra Kleos kan si noe om endringer i lydkarakteren etter hvert som pickupen fikk mer spilletid.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Hei Zomby_Woof

Jeg glemte av stifttrykket. Ja, jeg skal forsøke å regulere det litt også. Det er nå på 1,76 gram, hvilket er i det intervallet som Lyra anbefaler. Jeg har fått med meg at andre har fått klaff på 1,78 gram.
Jeg skal også forsøke å fin innstille og prøve å få målt vinklen på nåla slik at den er nærmest mulig opp mot 92 grader slik det anbefales. Ikke lett å få målt vinklen, jeg får se om det går an å få lånt et mikroskop eller en annen måle innrettning. Jeg må uansett lytte meg frem til hva som låter best.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nusse; en annen (og i mitt syn kanskje minst like sannsynlig) forklaring på at den ikke har endret seg særlig på 20 timer, kan være at gode moderne pu'er (som Lyra er et fortreffelig eksempel på) simpelthen ikke gjør det. At de rapporter om opplevelser med innspillingstid på slike simpelthen er et spørsmål om å "spille inn" eller tilvenne lytteren (og stille inn platespilleren/pu) mer enn reell innspilling. Ikke låter de veldig mye annerledes etter 20 timer (dog noe etter noen få timer), og når de ikke gjør det så låter de iallefall ikke særlig annerledes etter hundre timer eller mer… tror nå jeg da.

Baserer dette på at jeg sikkert er blant de på HFS som sliter ut flest pu'er, kjøper alltid nye, og har (de siste 5-10 årene spesielt) begynt å legge merke til at det som tidligere var innspillingsnødvendighet ikke lengre er det, for de pu'er jeg har kjøpt iallefall.

Du sier jo selv at du driver og fininnstiller pu igjennom forløpet av den såkalte innspillingstiden, og følgelig vil det være umulig å vite hva som er hva av det endelige lydmessige resultatet. Det er en morsom test å gjøre med slikt, og det er å veksle mellom en flunkende ny og en "innspilt" pu, det hadde vært morsomt å se hvor mange som hadde hørt forskjell.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Slutter meg til Vidar P's siste innlegg.
Kan ikke si jeg opplevde noe spesielt med min Skala i høst.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Takk for svar
Det er mulig dere har rett. Det vil vel egentlig bare tiden vise. Men jeg har ikke begynt å justere pickupen enda. Jeg har enda de innstillingene som den først ble satt opp med. Dette var forde jeg ville høre evt. endringer som følge av de første 30-50 timene med spilling. Jeg regner med å nå en 40-50 timer i løpet av en ukes tid. Da får vi begynne å finjustere det hele til vi får best mulig lyd.

Noe av det jeg synes jeg mangler er noe mer bunn og slam i bassen. Kan hende begrunnelsen også kan være at jeg har på test et forsterkersett som muligens ikke er av de mest brutale i de lavere frekvensene. Vi får se når jeg går tilbake til en av de andre forsterkerene.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Nusse; en annen (og i mitt syn kanskje minst like sannsynlig) forklaring på at den ikke har endret seg særlig på 20 timer, kan være at gode moderne pu'er (som Lyra er et fortreffelig eksempel på) simpelthen ikke gjør det. At de rapporter om opplevelser med innspillingstid på slike simpelthen er et spørsmål om å "spille inn" eller tilvenne lytteren (og stille inn platespilleren/pu) mer enn reell innspilling. Ikke låter de veldig mye annerledes etter 20 timer (dog noe etter noen få timer), og når de ikke gjør det så låter de iallefall ikke særlig annerledes etter hundre timer eller mer… tror nå jeg da.

Baserer dette på at jeg sikkert er blant de på HFS som sliter ut flest pu'er, kjøper alltid nye, og har (de siste 5-10 årene spesielt) begynt å legge merke til at det som tidligere var innspillingsnødvendighet ikke lengre er det, for de pu'er jeg har kjøpt iallefall.

Du sier jo selv at du driver og fininnstiller pu igjennom forløpet av den såkalte innspillingstiden, og følgelig vil det være umulig å vite hva som er hva av det endelige lydmessige resultatet. Det er en morsom test å gjøre med slikt, og det er å veksle mellom en flunkende ny og en "innspilt" pu, det hadde vært morsomt å se hvor mange som hadde hørt forskjell.
Har ikke veldig mange erfaringer med innspillinger av PU'er av god kvalitet, har svært ofte kjøpt de brukt.
Men, jeg kjøpte min Lyra Titan "i" i fjor, og noterte timetall ganske så nøyaktig de første 30 timene.
Min erfaring med denne var at forbedringen var dramatisk stor. PU'en var en skuffelse de første timene, låt nærmest litt ullent. Men etter 5 - 8 timer hadde dette endret seg veldig, og etter ca 20 timer tror jeg endringene har vært ubetydelige.
Jeg endret ikke på noen parametre mht verken mekaniske innstillinger eller elektrisk last i denne perioden.
Mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Nesten samme erfaring som Olaps her. Min siste, Benz LP, låt fint ut av boksen, men ble enda bedre i løpet av de første 5-6 timene. Etter 15-20 timer hørte jeg ikke noen forskjell, selv om Benz anbefaler 40 timer innspilling for å spille optimalt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Nesten samme erfaring som Olaps her. Min siste, Benz LP, låt fint ut av boksen, men ble enda bedre i løpet av de første 5-6 timene. Etter 15-20 timer hørte jeg ikke noen forskjell, selv om Benz anbefaler 40 timer innspilling for å spille optimalt.
Det er vel omtrent det som jeg beskrev som mine opplevelser også det. Noen få timer og så er det hele ferdig innspilt. Eneste sprik er nivået av forbedring; som sikkert kan variere med modell og med ører; men poenget er at når man har spilt type 20 timer på en pu så behover man ikke slite unødig på den i håp om noen ytterligere lydmessig revolusjon; for den kommer simpelthen ikke. Fra pu'en iallefall.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Samme erfaringer her. Ortofon kontrapunkt h og Jubilee stabiliserte seg etter ganske få timer begge to. 'Stor' forandring de første 5-10 timene, deretter bittelitt over de neste 30-40. Etter dette er det mest slitasje det handler om. Heldigvis går dette temmelig langsomt...
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nusse skrev:
Noe av det jeg synes jeg mangler er noe mer bunn og slam i bassen. Kan hende begrunnelsen også kan være at jeg har på test et forsterkersett som muligens ikke er av de mest brutale i de lavere frekvensene. Vi får se når jeg går tilbake til en av de andre forsterkerene.
Såvidt jeg forstår er Kleos bygget på samme lest som Delos og mine erfaringer med denne er at den ihvertfall ikke mangler bunn eller slam i bassen. Faktisk så er det den Lyra pickup'en jeg har hatt ( og jeg har hatt mange ) som har mest å by på i bassen ( Titan-i har dog enda mer brutal "slam" ).
Og Rohmann som riktignok har en fin og musikalsk klang er vel slettes ikke noen verdensmester hverken når det gjelder dynamikk eller basslam ::)
Jeg finner det altså litt merkelig dette her ???
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Nusse skrev:
Noe av det jeg synes jeg mangler er noe mer bunn og slam i bassen.
Hei. Har ikke lest hele tråden, men laster du PU'en optimalt (elektrisk) ?
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Jeg bruker 250 ohm last. Har også forsøkt 125 og 500, men jeg synes 250 låt best.
Forøvrig bruker jeg 56 db gain.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Vet ikke hva PU'en din liker best å se, men du bør vel være i nærheten med de valgene der....
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Jeg håper det FZ. Forøvrig har jeg nå fått bekreftet fra en som selv har spilt inn Kleos at den trenger ca.50 timer før den er skikkelig innspilt.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Tok med meg en Kleos hjem fra Oslo i dag. Har spilt en time nå, og den funker finfint rett ut av eska.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
....og min ligger stadig bare i eska ::). Leveringspresisjon og state of the art logistikk er nok ikke de ord jeg tenker først på her jeg sitter og venter på en Phantom II å skru min Kleos i....
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
terryboy skrev:
....og min ligger stadig bare i eska ::). Leveringspresisjon og state of the art logistikk er nok ikke de ord jeg tenker først på her jeg sitter og venter på en Phantom II å skru min Kleos i....
!
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Birdman:
Tok med meg en Kleos hjem fra Oslo i dag. Har spilt en time nå, og den funker finfint rett ut av eska.

Gled deg Birdman, min erfaring med Kleos nærmer seg 30 timers innspilling. Den låter bedre nå enn når jeg tok den ut av esken. Så står det igjen å se om den har ytterligere forbedringsmuligheter.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Har fått kommentarer på at Kleosen flyr lavt, noe den også gjør her. Hvordan ser det ut hos deg, Nusse?
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Ja, hvis du mener med "å fly lavt" at underdelen av pickupen er svært nær plata, så er det slik hos meg også. Neppe særlig mye mer enn en millimeter. Jeg har armen litt lavere i bakkant og skal nå prøve meg på å rette den til å være i vater. Riktig vinkel på nåla er så vidt jeg vet 92 grader slik at den lener litt bakover. Jeg er svært usikker på om vinklen er lagt inn slik at den automatisk bli ca 92 grader når armen er i vater. Jeg kommer til å teste dette og lytte meg frem til hva som låter best. Jeg har ikke noe mikroskop el. som jeg kan få målt dette med.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Takk, da skal det altså være slik :).

Ang. vinkelen så skal denne bli riktig med armen parallell med plata og stifttrykk på nøyaktig 1,75 g.
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Nå har jeg finjustert VTA. Armen er nå tilnærmet vannrett. Stifttrukket er fortsatt på 1,766 gram.
Finjustering av VTA gjorde underverker. Nå spiller Kleosen veldig mye bedre. Mer, men allikevel stram bass, den fremstår litt varmere enn før og lydbildet er blitt større og enda mer detaljert. Nå begynner jeg å like den. den begynner å spille musikk.
Her er det tydeligvis bare å fortsette finjusteringen. Den er dessuten bare spillt ca 30 t. Etter sigende vil ytterligere 20 t. gjøre den enda noe bedre.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Nusse skrev:
Nå har jeg finjustert VTA. Armen er nå tilnærmet vannrett. Stifttrukket er fortsatt på 1,766 gram.
Finjustering av VTA gjorde underverker. Nå spiller Kleosen veldig mye bedre. Mer, men allikevel stram bass, den fremstår litt varmere enn før og lydbildet er blitt større og enda mer detaljert. Nå begynner jeg å like den. den begynner å spille musikk.
Her er det tydeligvis bare å fortsette finjusteringen. Den er dessuten bare spillt ca 30 t. Etter sigende vil ytterligere 20 t. gjøre den enda noe bedre.
Flott med slik tilbakemelding!
 

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
Er der nogle der har lavet en A/B mellem Delos og Kelos.

Jeg har en Delos som jeg er gansk glad for. Men kunne måske godt tænke mig at opgradere på et tidspunkt. Så vist der var nogle som havde hørt begge op imod hinanden, så ville jeg da gerne lige høre lidt om hvad man kan forvente og om den er merprisen vær :p
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Fargen på Delos er grunn nok til å oppgradere ;).
 
Topp Bunn