Lyra Delos og Kleos

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Takk for fin test Rudi.

Jeg la inn bestilling på Kleos for et par måneder siden, og nå gleder jeg meg om mulig enda mer ;D

Puma
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
En annen vinyl entusiast har i dag mailet meg testene av Kleos i Stereoplay og i fra Stereophile, min kommentar til disse er:

Det slår meg at begge testene samsvarer delevis med mine resultater selvom nok jeg har fått frem enda fler detaljer pga av lange (og ikke minst bedre) armer samt bruk av fullballansert utstyr.
Rudi kan kanskje beskyldes å være vel subjektiv i denne saken, men som fast abonnent av Stereophile og med deres vinylfanatiker Fremer som en favorittskribent vil jeg bare si at Rudi har hvert eneste av sine ord over i behold i denne saken. Kommentar fra objektiv vinyl entusiast!!

PS! Tusen takk for en meget godt skrevet og beskrivende test Rudi. Glad jeg la inn min reservasjon av Kleos før du fikk ut din test :p
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Henter min Kleos i dag...... ;D ;D
 

pierre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
109
Antall liker
67
JanOve skrev:
JanOve skrev:
Har hatt Lyra Delos nokre veker no og den er nok langt frå innspelt.

Tykkjer at den har ein litt for pågåande diskant, vert ikkje heilt fortruleg med dette.

Nokon andre som har liknande opplevelsar?

Eg skjønar ikkje uttalelsar på nett om at den skulle vere so mørk.

Anlegget består av ASR Riaa Sugden A21SE og Patos Symphonic.

mvh
Jan Ove
Sit her no etter mange timar på denne pickupen med samme følelsen eg hadde i innlegget over. Usikker på om det er ein dårleg match ute og går her eller det rett og slett er feil på pickupen.

Har folket noko tips? For ordens skuld spelaren er ein Michell Gyrodeck med SME309 arm.

mvh
Jan Ove
Da jeg skulle have ny arm og pu kiggede jeg også på SME309/ IV. Men blev anbefalet ikke at bruge SME sammen med Lyra Delos pga SME`s. Noget med at Delos var lige en smugle for tung til SME, så jeg hoppede på en Kuzma Stogi og Lyra Delos og jeg har ikke problemer med for lys/hissig diskant ;)

Så det er nok mere et forkert match end at Delos er hidsig :p
 

JanOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
127
Antall liker
62
Torget vurderinger
1
@Pierre
Dette var interessant, men slik informasjon skal vel ein finne i spec's for armen?

Nokon som kan seie litt meir om innspeling av Lyra, treng dei lang tid før dei spelar optimalt? Kva seier Rudi om dette som har testa mang ein Lyra?

mvh
Jan Ove
 

JanOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
127
Antall liker
62
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Trur nok Rudi er den som kan mest om Lyra, av dei som ikkje tilfeldigvis produserer desse pickupane.... Han prøvar ut pickupane svært grundig, m.a. i fleire armar.
Tvilar ikkje på det Arve, for meg virkar alt eg har lese av Rudi veldig gjennomarbeida og grundig. Desto større grunn til å spørje nettopp han om innspeling av pickup.

mvh
Jan Ove
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
I tillegg til at innspilling nok vil påvirke hva du får ut av din Delos, er det enda viktigere med småjusteringer av VTA, SRA, stifttrykk etc. Ta for deg en og en parameter, gjør en minimal endring > lytt lenge og vel hva endringen gjorde med lyden. Foreta deretter ny justering av samme parameter > lytt på nytt osv osv. Ta deretter neste parameter på samme måte. Det er utrolig hva disse småjusteringene kan gjøre mot det man trodde var en "riktig grunninnstilling". Vet at Kleos er ekstrem følsom på stifttrykk og skal ligge mellom snevre 1,7 - 1,8 gram og at det faktisk varierer en del på lyden ut selv innenfor dette trange intervallet. Delos har vel mye av det samme grunnprinsippet som Kleos, så det kan være at det samme er tilfelle her. Anbefaler deg også å høre Delos i andre oppsett for å avklare om den for deg og dine preferanser har de samme "skavanker" som du hører generelt eller hos deg spesielt. Lykke til med en pickup som jeg et rimelig sikker på at ikke er "spiss" satt opp riktig i riktig oppsett.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kanskje dette er rett sted å få et råd: Jeg hadde egentlig bestemt meg for en Lyra Argo i, men treg trønder som jeg er, har det tatt sin tid å somle seg til å få kjøpt den. I mellomtiden har jeg bygget ferdig et NLE-17 (dvs DACT-100) RIAA-trinn med balanserte utganger og dual mono strømforsyninger. Vinylriggen er en Ortofon Gyrodec med Mørch DP-6 arm. Nå sitter det en Ortofon Kontrapunkt a på enden av armen, men jeg har aldri blitt helt fornøyd med den pickupen. Den låter for glatt og pyntelig for meg, men klangbalansen er helt OK. Tidligere hadde jeg en Ortofon MC30 Supreme med mer dynamikk og liv som jeg egentlig likte bedre enn denne "oppgraderingen".

Spørsmål: Bør jeg hive meg rundt for å få en tilbudspris på en Argo fra restlageret, eller er det bare å bestille en Delos med det samme? Eller, hvis det er dynamikk og liv som er målet, burde jeg spare ihop kroner til en Kleos, selv om det er en betydelig høyere prisklasse enn jeg egentlig hadde tenkt meg?
 
P

Parelius

Gjest
Asbjørn skrev:
Kanskje dette er rett sted å få et råd: Jeg hadde egentlig bestemt meg for en Lyra Argo i, men treg trønder som jeg er, har det tatt sin tid å somle seg til å få kjøpt den. I mellomtiden har jeg bygget ferdig et NLE-17 (dvs DACT-100) RIAA-trinn med balanserte utganger og dual mono strømforsyninger. Vinylriggen er en Ortofon Gyrodec med Mørch DP-6 arm. Nå sitter det en Ortofon Kontrapunkt a på enden av armen, men jeg har aldri blitt helt fornøyd med den pickupen. Den låter for glatt og pyntelig for meg, men klangbalansen er helt OK. Tidligere hadde jeg en Ortofon MC30 Supreme med mer dynamikk og liv som jeg egentlig likte bedre enn denne "oppgraderingen".
Bare et spørsmål, men har du testet andre armer enn DP-6 på spilleren?
 
P

Parelius

Gjest
^ Jeg har selv hatt DP-6 og ble vel aldri helt fornøyd med den. Ikke bare syntes jeg festet av PU til de vanlige armrørene var merkverdig (de er nesten rundet under i anleggsflaten) og innstillingene heller ikke like grei som andre armer, men jeg fikk den heller aldri helt til å synge i seksjonen «foten går». Den virket litt sedat i mitt oppsett (Luxman 444). Nå har du jo fått ut dynamikk og liv med en MC30 Supreme, så det går kanskje greit.

Bare en erfaring fra min side, men hvis du har tenkt å bruke store penger på PU som nærmer seg parfymeklassen, så bør en sikre seg at det er en god match mellom arm og PU.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det kan være et godt råd. Jeg har forresten sett litt på effektiv armvekt, compliance og sånt, og det ser ut til å stemme sånn tålelig bra med en Delos på DP-6 "gul" arm, pluss at Stig Inge Bjørge himself har forsikret meg om at Mørch og Lyra passer som fot i hose.

Men nå er vel ikke Gyrodec'en det aller beste som er å oppdrive heller, så det kan kanskje være lurt å holde seg litt i skinnet prismessig - eller å skaffe en helt ny vinylrigg hvis man skal ta'n helt ut.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
^ Jeg har selv hatt DP-6 og ble vel aldri helt fornøyd med den. Ikke bare syntes jeg festet av PU til de vanlige armrørene var merkverdig (de er nesten rundet under i anleggsflaten) og innstillingene heller ikke like grei som andre armer, men jeg fikk den heller aldri helt til å synge i seksjonen «foten går». Den virket litt sedat i mitt oppsett (Luxman 444). Nå har du jo fått ut dynamikk og liv med en MC30 Supreme, så det går kanskje greit.

Bare en erfaring fra min side, men hvis du har tenkt å bruke store penger på PU som nærmer seg parfymeklassen, så bør en sikre seg at det er en god match mellom arm og PU.
Ikke glem RIAA, er ikke den up for the task kan du bare glemme å ha Lyraklasse PUs! Lett å overse!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
Ikke glem RIAA, er ikke den up for the task kan du bare glemme å ha Lyraklasse PUs! Lett å overse!
Jo, men inntrykket av NLE-17/CT-100 så langt er at den er up for hva det skal være. Det finnes sikkert bedre, men jeg tror den er god nok for en pickup i Argo/Delos-klassen. Korriger meg hvis jeg tar feil, for vinyl kan jeg rett og slett ikke. :-[
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Hvis noen har noe de vil spørre meg konkret om, så send meg en PM eller en mail til: rudi@audiophile.no

Jeg vil helst ikke skrive noe mer på HFS for og slippe anklager om arroganse, om at jeg har nesa så høyt opp i sky at de ikke kan ta meg seriøst, om at jeg skal holde meg unna hvis jeg ikke har noe godt og si om ting jeg ikke har funnet gode nok til å omtale postivt, etc, etc, jeg gidder ikke å høre på slikt pissepreik....... spesielt ikke med den lønna jeg har for arbeidet......... det er svært lite motiverende og bli omtalt slikt, derfor vil jeg heller holde meg litt unna og trappe krafitg ned på deltagelsen på HFS.

Men som sagt, hvis noen lurer på noe, så send en PM eller mail så skal jeg svare etter beste evne når jeg har tid.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Asbjørn skrev:
Kanskje dette er rett sted å få et råd: Jeg hadde egentlig bestemt meg for en Lyra Argo i, men treg trønder som jeg er, har det tatt sin tid å somle seg til å få kjøpt den. I mellomtiden har jeg bygget ferdig et NLE-17 (dvs DACT-100) RIAA-trinn med balanserte utganger og dual mono strømforsyninger. Vinylriggen er en Ortofon Gyrodec med Mørch DP-6 arm. Nå sitter det en Ortofon Kontrapunkt a på enden av armen, men jeg har aldri blitt helt fornøyd med den pickupen. Den låter for glatt og pyntelig for meg, men klangbalansen er helt OK. Tidligere hadde jeg en Ortofon MC30 Supreme med mer dynamikk og liv som jeg egentlig likte bedre enn denne "oppgraderingen".

Spørsmål: Bør jeg hive meg rundt for å få en tilbudspris på en Argo fra restlageret, eller er det bare å bestille en Delos med det samme? Eller, hvis det er dynamikk og liv som er målet, burde jeg spare ihop kroner til en Kleos, selv om det er en betydelig høyere prisklasse enn jeg egentlig hadde tenkt meg?
Begge er topp PUs, husk begge er av nyeste bygg og med de finesser som Lyra har kommet opp med nå.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Rudi, takk for det du har skrevet så langt iallefall!

Mvh
Øystein
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Asbjørn skrev:
Skink_123 skrev:
Ikke glem RIAA, er ikke den up for the task kan du bare glemme å ha Lyraklasse PUs! Lett å overse!
Jo, men inntrykket av NLE-17/CT-100 så langt er at den er up for hva det skal være. Det finnes sikkert bedre, men jeg tror den er god nok for en pickup i Argo/Delos-klassen. Korriger meg hvis jeg tar feil, for vinyl kan jeg rett og slett ikke. :-[
Visst finnes det bedre enn NLE-17. NLE-22, for eksempel. 8)

Tror ikke du skal bekymre deg veldig...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Rudi skrev:
Jeg vil helst ikke skrive noe mer på HFS for og slippe anklager om arroganse, om at jeg har nesa så høyt opp i sky at de ikke kan ta meg seriøst, om at jeg skal holde meg unna hvis jeg ikke har noe godt og si om ting jeg ikke har funnet gode nok til å omtale postivt, etc, etc, jeg gidder ikke å høre på slikt pissepreik....... spesielt ikke med den lønna jeg har for arbeidet......... det er svært lite motiverende og bli omtalt slikt, derfor vil jeg heller holde meg litt unna og trappe krafitg ned på deltagelsen på HFS.
Beklager OT. Men her må jeg rett og slett få lov til å forsvare meg!

Det hele begynte i en tråd med etterlysning av ZYX-tester. Åpningsinnlegget fra en annen hfs'er inneholdt litt ureflektert opphausing av ZYX.

Innlegget ble besvart på en temmelig ufin måte av Rudi. Innleggget til Rudi inneholdt kun et ord: Kykkelimjauvoffmø, eller noe i den retningen (husker ikke 100%, nyord som det var). I mine øyne kan dette kun leses som en ting: Arrogant harselas med, og en meget ufin hersketeknikk overfor en meddebattant.

Jeg tillot meg å kalle dette arrogant. Rudi slettet sitt innlegg, slik at mitt tilsynelatende ble stående som et fullstendig umotivert personangrep.

Sånn er altså ståa. At Rudi nå varsler at han trekker seg tilbake fra hifisentralen på grunn av dette er mildt sagt uforståelig, men altså 'min feil'.

I sak er jeg langt på vei enig med Rudi. I form, ikke i det hele tatt.

I Rudis tilfelle ville det vært langt mer ærlig å la det opprinnelige innlegget bli stående. Det ville dessuten vært langt mer redelig å be trådstarteren om unnskyldning for innlegget. I stedet slettet han heller innlegget sitt, og fortsetter altså å sutre (ja, rett og slett sutre) om at han ikke får den respekten han fortjener.

Men hva dere vil. For min egen del sier jeg bare 'I call it as I see it'.
 
C

CAP

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Rudi skrev:
Jeg vil helst ikke skrive noe mer på HFS for og slippe anklager om arroganse, om at jeg har nesa så høyt opp i sky at de ikke kan ta meg seriøst, om at jeg skal holde meg unna hvis jeg ikke har noe godt og si om ting jeg ikke har funnet gode nok til å omtale postivt, etc, etc, jeg gidder ikke å høre på slikt pissepreik....... spesielt ikke med den lønna jeg har for arbeidet......... det er svært lite motiverende og bli omtalt slikt, derfor vil jeg heller holde meg litt unna og trappe krafitg ned på deltagelsen på HFS.
Beklager OT. Men her må jeg rett og slett få lov til å forsvare meg!

Det hele begynte i en tråd med etterlysning av ZYX-tester. Åpningsinnlegget fra en annen hfs'er inneholdt litt ureflektert opphausing av ZYX.

Innlegget ble besvart på en temmelig ufin måte av Rudi. Innleggget til Rudi inneholdt kun et ord: Kykkelimjauvoffmø, eller noe i den retningen (husker ikke 100%, nyord som det var). I mine øyne kan dette kun leses som en ting: Arrogant harselas med, og en meget ufin hersketeknikk overfor en meddebattant. Jeg tillot meg å kalle dette arrogant. Rudi slettet sitt innlegg, slik at mitt tilsynelatende ble stående som et fullstendig umotivert personangrep.

Sånn er altså ståa. At Rudi nå varsler at han trekker seg tilbake fra hifisentralen på grunn av dette er mildt sagt uforståelig, men altså 'min feil'.

I sak er jeg langt på vei enig med Rudi. I form, ikke i det hele tatt.

I Rudis tilfelle ville det vært langt mer ærlig å la det opprinnelige innlegget bli stående. Det ville dessuten vært langt mer redelig å be trådstarteren om unnskyldning for innlegget. I stedet slettet han heller innlegget sitt, og fortsetter altså å sutre (ja, rett og slett sutre) om at han ikke får den respekten han fortjener.

Men hva dere vil. For min egen del sier jeg bare 'I call it as I see it'.

'I call it as I see it', kjempebra agitt, så nå sitter vi igjen med deg, skikelig bra erstattning :p.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå har jeg egentlig og strengt tatt sagt det jeg føler for å si i sakens anledning.

Jeg føler ingen skam over det jeg har gjort. Jeg har heller ikke på noen måte oppfordret andre til å trekke seg tilbake fra HFS. Å trekke seg tilbake har vært Rudis egen avgjørelse.

Jeg har på ingen måte noen oversikt som kan konkurrere med Rudi på noe område innen hifi (spesielt ikke på pickuper). Jeg regner meg derfor på ingen måte som noen erstatning for Rudi.

Det jeg mente (og mener), er at selv de mest erfarne HFS'ere kan vise et minimum av respekt for andre (kanskje spesielt de mest erfarne). Dette mener jeg at det slettede innlegget til Rudi var et brudd på. Jeg ønsket derfor å påpeke dette, ikke minst for å ta en meddebattant i forsvar.

Kort og greit. Jeg føler ikke at jeg har presset Rudi ut av HFS. Jeg føler at han har latt kritikk på et isolert punkt fra en enkelt HFS'er vokse fullstendig ut av alle proporsjoner. Videre mener jeg at Rudi ved å slette sitt innlegg har gjort meg til syndebukk for sin egen hårsårhet.

Jeg er ikke mer full av meg selv enn at jeg finner innlegget til Only Crap sårende. Men jeg er tross alt såpass robust at jeg biter det i meg og fortsetter på HFS. Jeg kommer fortsatt til å delta i debatten og skrive det jeg mener.

Når det er sagt kan jeg godt trenge litt støtte, hvis noen føler med meg her inne.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Når det er sagt kan jeg godt trenge litt støtte, hvis noen føler med meg her inne.
Nå er det ikke første gangen han sletter sine innlegg, i det store og hele synes jeg det er merkelig oppførsel på et forum.

Du har iallfall min støtte.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Jeg er ikke mer full av meg selv enn at jeg finner innlegget til Only Crap sårende. Men jeg er tross alt såpass robust at jeg biter det i meg og fortsetter på HFS. Jeg kommer fortsatt til å delta i debatten og skrive det jeg mener.
Enough said.

Støtte herved gitt. Alle bør kunne oppvise et minimum av folkeskikk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke bry deg med det Zomby. Du er ikke første, og det er ikke første gang. Kjent farvann dette.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Etter å ha sett, over tid, samt hørt om oppførsel fra Rudi ifht andre både på nett og in real life, har du min støtte i denne saken Zomby... Å være så hårsår som Rudi er her blir bare et ytre tegn på en selvhøytidelighet som er latterlig... Mannen skriver greit, men er ingen gud...
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Zomby_Woof skrev:
Når det er sagt kan jeg godt trenge litt støtte, hvis noen føler med meg her inne.
Har selv opplevd å få "sleivete" bemerkninger fra Rudi. Synes ditt innlegg angåene Rudi's svar i nevnte tråd var helt på sin plass. Du har min fulle støtte.

Ang kommentaren til Only Crap stod jo den fint til nick'et hans.

mvh
 

249386

Medlem
Ble medlem
05.12.2005
Innlegg
29
Antall liker
1
Rudi er intet tap for sentralen.
Han ødelegger mer enn han gavner.Nok av tråder han har ødelagt.
Legg også merke til at hans arroganse når noen med"få inlegg"prøver seg,så er Rudi der og harselerer for så og slette sine inlegg.
Han har sikkert peiling på pick-up'er og platespillere men hans oppførsel i diverse tråder,gjør at jeg ikke gidder å delta/engasjere meg her på sentralen.

GONG
 
P

Parelius

Gjest
Only Crap skrev:
Zomby_Woof skrev:
Rudi skrev:
Jeg vil helst ikke skrive noe mer på HFS for og slippe anklager om arroganse, om at jeg har nesa så høyt opp i sky at de ikke kan ta meg seriøst, om at jeg skal holde meg unna hvis jeg ikke har noe godt og si om ting jeg ikke har funnet gode nok til å omtale postivt, etc, etc, jeg gidder ikke å høre på slikt pissepreik....... spesielt ikke med den lønna jeg har for arbeidet......... det er svært lite motiverende og bli omtalt slikt, derfor vil jeg heller holde meg litt unna og trappe krafitg ned på deltagelsen på HFS.
Beklager OT. Men her må jeg rett og slett få lov til å forsvare meg!

Det hele begynte i en tråd med etterlysning av ZYX-tester. Åpningsinnlegget fra en annen hfs'er inneholdt litt ureflektert opphausing av ZYX.

Innlegget ble besvart på en temmelig ufin måte av Rudi. Innleggget til Rudi inneholdt kun et ord: Kykkelimjauvoffmø, eller noe i den retningen (husker ikke 100%, nyord som det var). I mine øyne kan dette kun leses som en ting: Arrogant harselas med, og en meget ufin hersketeknikk overfor en meddebattant. Jeg tillot meg å kalle dette arrogant. Rudi slettet sitt innlegg, slik at mitt tilsynelatende ble stående som et fullstendig umotivert personangrep.

Sånn er altså ståa. At Rudi nå varsler at han trekker seg tilbake fra hifisentralen på grunn av dette er mildt sagt uforståelig, men altså 'min feil'.

I sak er jeg langt på vei enig med Rudi. I form, ikke i det hele tatt.

I Rudis tilfelle ville det vært langt mer ærlig å la det opprinnelige innlegget bli stående. Det ville dessuten vært langt mer redelig å be trådstarteren om unnskyldning for innlegget. I stedet slettet han heller innlegget sitt, og fortsetter altså å sutre (ja, rett og slett sutre) om at han ikke får den respekten han fortjener.

Men hva dere vil. For min egen del sier jeg bare 'I call it as I see it'.

'I call it as I see it', kjempebra agitt, så nå sitter vi igjen med deg, skikelig bra erstattning :p.
What a piece of crap!
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Audiophile-Arve skrev:
Eg meiner det må vere på sin plass å roe ned litt her. Innlegg som er skrivne i affekt har ein tendens til å verte lite verdfulle for ettertida.....
Jeg synes de fleste innleggene i det siste er helt på sin plass...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
K.H. skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Eg meiner det må vere på sin plass å roe ned litt her. Innlegg som er skrivne i affekt har ein tendens til å verte lite verdfulle for ettertida.....
Jeg synes de fleste innleggene i det siste er helt på sin plass...
Det kjem an på kva intensjonar ein har. Eg har høyrt at på ein også på fotballkampar finn høve til å interessere seg for heilt andre ting enn ballen.
 
F

fjellvåk

Gjest
Jeg var en av dem som fikk med meg denne "hendelsen", jeg reagerte ikke noe særlig fordi dette er, som noen er inne på, ganske vanlig fra den kanten. Vil alikevel få si at Z_W har oppført seg meget ryddig og både forstår og støtter hans innlegg, som forøvrig er skrevet på en høflig og seriøs måte. Og det at nevnte nick til stadighet har oppført seg slik gjør at ihvertfall jeg leser testene hans helt uten interesse men registrerer at det er hans oppfatning av produktet.

Affektfritt.
 
P

Parelius

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Eg meiner det må vere på sin plass å roe ned litt her. Innlegg som er skrivne i affekt har ein tendens til å verte lite verdfulle for ettertida.....
En kan jo spørre seg hva som er skrevet i «affekt». Hva angår ettertiden, så er det noen som lar den stå slik den var, mens andre sletter alle spor.

Skal en delta på et diskusjonsforum, så må en være villig til å stå for det en sier. Det er greit å endre mening. Men å komme ned fra fjellet, si sine magiske formular, og siden hen slette dem fordi en ikke gidder å stå inne for det som engang ble sagt, det har intet på en slikt forum å gjøre. Da kan en drive monologer med seg selv.

Aller minst er det en grunn for at andre skal føle noen «skyld», og ennå mindre at det kommer pjatt om at Gud har forlatt oss og den som hever sin røst har satt oss andre i en dårligere posisjon siden de ikke på tar seg rollen som Gud. (a la Crap sin melding). Da er lavmålet nådd.

A-A har kan hende andre syn på saken. Det er forsåvidt greit nok.Men hvis han mener at Crap sitt lille stikk er ok, så får han heller si det.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg seier:
Dette er eit debattforum på Internett. Hadde debattantane vore fysisk samla ein stad, og vorte ueinige om problemstillinga "er ein pickup i stand til å attgje detaljar i så ekstrem grad som det er beskrive her", ville nok meiningane gjerne vorte formulerte på tilsvarande måte. Men det hadde vorte understøtta av kroppsspråk og resten av kommunikasjonen - det verbale, spesielt det skrivne ord, får ikkje med alt som vert sagt, sjølv ikkje med smileyar. Det er grunnen til at ting verkar verre i ettertid. Alle og einkvar kan komme til å skrive når ein er i affekt. Og når kjenslene roar seg, ikkje vere fornøgd med det som skal stå der i ettertid. Sletting er då ein utveg. Redigering ein annan. Ein av dei måtane som sjeldan brukast i debattforum, er å be om orsaking. Fleire av dei som har skrive i denne strengen har tusenvis av innlegg på hifisentralen. Relativt få av desse innlegga handlar om orsaking, oppskværing, nyansering av standpunkt eller andre former for forsoning. Ein finn noko fleire innlegg som handlar om polarisering av standpunkt og spissing av argumentasjon.....

Eg meinte ikkje å ta nokon her direkte i forsvar, men ville minne om at vi alle har svært så mennesklege eigenskapar. For eg tykkjer Lyra-pickupane fortener grundig utprøving og utdjuping rundt kvalitetane sine. Og eg held Rudi for å vere ekstremt kapabel for å prøve ut og omtale spesielt desse pickupane. Å la ymse dyrelydar vere uttrykk for kva han eventuelt meinar om ytringar til ein motdebattant, er nok uheldig ut frå at han gjennomfører såpass seriøse testar. Eit utsegn av typen "Unge mann, dette trur eg at eg har meir erfaring med enn deg, og elles meir føresetnad for å meine noko om", vil nok vere like provoserande, minst like sårande, og iallfall arrogant, det også. Men kanskje ryddigare?

Diskusjonar er ikkje enkelt, spesielt ikkjr rundt ting som har emosjonelle sider, slik reproduksjon av musikk handlar om.
(No ser eg at mitt bidrag til å runde av dette, vart mindre forsonande enn intensjonen, men eg får heller prøve å rette opp det eg seier ved neste korsveg....ikkje skal eg slette noko, og ikkje skal eg karakterisere debattantane meir enn på insuniasjonsnivå, iallfall)
Men no må eg på jobb!
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg er da den opprinnnelige trådstarter til "Hva med ZYX?", og fikk altså et svar fra omtalte person som gjorde at jeg også ble forunderet og tenkte at jeg kanskje burde ligg lavere i terrenget her på forumet. En gang tidligere har jeg også kommet med umiddelbare inntrykk etter lytting på nye komponenter og kanskje sagt noe "ureflekteret". Da opplevde jeg også en arrogant kommentar fra en av "de eldre". Er det virkelig slik at det ikke er tillatt å komme med spontane reaksjoner i et forum som dette? Må en ha en tre måneders test av en komponenet for i det hele tatt ha rett til å uttrykke seg?
Jeg påstår fremdeles, etter noe lengre tids lytting, at ZYX lager noen av de beste pu-ene på markedet, og at jeg mener de absolutt er på høyde med (og kanskje over) Lyra på noen områder! Dette kan jeg ikke "bevise" (hvem kan egentlig bevise at den ene kompnenten lyder bedre enn den andre?), men synes likevel det skal være lov å skrive det!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Internett er ein skummel stad, og som sagt tidlegare: fråveret av nær-retoriske reiskapar kan vere slik at ting vert tatt i verste meining. ZYX er noko eg ikkje har høyrt så langt, så eg skal vere forsiktig med å meine noko om desse pickupane, men dei har iallfall veldig godt rykte. Så ei utprøving vil nok vere på sin plass. Kunsten er å lage ei omtale som omtalar attgjevinga komponenten er i stand til å formidle så presist og almenngyldig som råd. Forventningane til pickupar (iallfall for eigen del) stig med pris, og når vi er oppe på 20 kkr-området skal det vere skikkeleg.

Eg skal sjå om eg kunne få til utprøving av ZYX.

At gamlekara kan vere varme i trøya og litt i tøffaste laget innimellom får vi berre ta til oss. Innimellom ser eg mange som er både euforiske og livsbejaende i både den eine og andre samanhengen, så normalt må vi seie oss fortrulege med spontanitet og livsglede også på nettet. Og ikkje berre for eigen del - sjølv om ein er gammal og mett av debattar på sentralen, må vi tillate "rektuttar" det same handlingsrommet som vi sjølve gjer krav på....

Vegen frå godmodig erting til mobbing er ganske lang, men utydeleg, så vi får vere flinke å seie i frå når vi føler at eigne tær vert påtrakka.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
At gamlekara kan vere varme i trøya og litt i tøffaste laget innimellom får vi berre ta til oss.
Men nå var det ikke det det var snakk om her. Her var det ikke snakk om å være "i tøffeste laget", men rett og slett uhøflig og respektløs. Noe som tydeligvis mange har oppfattet, og som én prøvde å signalisere om på en skikkelig måte. Hvilket ikke ble godt mottatt, og slik må det tydeligvis bare være.

Vegen frå godmodig erting til mobbing er ganske lang, men utydeleg, så vi får vere flinke å seie i frå når vi føler at eigne tær vert påtrakka.
Mitt inntrykk var i alle fall ikke at det har vært snakk om noe "godmodig" i dette tilfellet, men du har rett i det du sier, og jeg synes vi skal roe ned dette nå, så dette ikke utarter til heksejakt og mobbing her også.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Takk for all støtte. Det er godt å se at det i alle fall noen som ikke bebreider meg for tapet av Rudi.

Jeg har i tillegg lyst til å kommentere innleggene til Arve. Dette handler overhode ikke om pickuper, verken Lyra (det hele startet ikke en gang i en tråd om Lyra) eller ZYX. Derfor er alle betraktninger om Rudis kompetanse til å vurdere disse ved siden av poenget. Det handler om hvordan Rudi besvarte btolli i tråden 'Hva med ZYX?'. Videre handler det om hvordan jeg reagerte på dette, og hvordan Rudi i sin tur reagerte på mitt innlegg i den tråden. 

Jeg har også lyst til å svare btolli. Du har ikke noe å skjemmes over i det hele tatt. Det var nettopp  derfor jeg følte behov for å ta tak i Rudis innlegg.

Et lite P.S. til Arve, forresten: Jeg har bedt om forlatelse på HFS tidligere. Det gikk helt greit.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Takk for all støtte. Det er godt å se at det i alle fall noen som ikke bebreider meg for tapet av Rudi.

Jeg har i tillegg lyst til å kommentere innleggene til Arve. Dette handler overhode ikke om pickuper, verken Lyra (det hele startet ikke en gang i en tråd om Lyra) eller ZYX. Derfor er alle betraktninger om Rudis kompetanse til å vurdere disse ved siden av poenget. Det handler om hvordan Rudi besvarte btolli i tråden 'Hva med ZYX?'. Videre handler det om hvordan jeg reagerte på dette, og hvordan Rudi i sin tur reagerte på mitt innlegg i den tråden.

Jeg har også lyst til å svare btolli. Du har ingen ting å skjemmes over i det hele tatt. Det var nettopp derfor jeg følte behov for å ta tak i Rudis innlegg.

Et lite P.S. til Arve, forresten: Jeg har bedt om forlatelse på HFS. Det gikk helt greit.
Støttes!
 
Topp Bunn