Lynrask,dynamisk sub,Tips?

S

Supertramp

Gjest
maverick skrev:
Å kalle PV-1 for en SUBwoofer er også en sannhet med store modifikasjoner. Sist jeg målte en sluk rullet den av på den kalde siden av 40hz.... Og den klarte heller ikke spesielt høyt nivå før design-aluminiumsplatene på elementene begynte å blafre faretruende....
Nå, ja - det var musikk her hørte på, ikke filmeffekter.
 
A

atledreier

Gjest
Samme her...

40hz er ikke spesielt dypt uansett hvordan man snur og vender på det, og kalle det en woofer er mer passende. Men å fylle på under små bokhyllekasser kan den nok brukes til, hvis man ikek hører på musikk med litt tyngde alt for høyt.
 
S

Supertramp

Gjest
Var systemet kalibrert riktig da?

Frekvensgang -3dB) : 21-110Hz
Frekvensgang -6dB) : 18-140Hz
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
masse teori om dypbass her,men svært få kan oppvise noe som virker i praksis i et stort rom ved høye lydtrykk
hearing is believing
lykke til
mvh
Leif
 
A

atledreier

Gjest
Supertramp: Det var jeg som kalibrerte. Riktignok litt begrenset mtp plassering, det er jo litt av hensikten med en slik design at man får lov av konemor. Skulle likt å sett PV-1 spille 20Hz på et fornuftig nivå i et realistisk rom. En ting er et målesveip på lavt nivå i et laboratorium.

Men nå var det ikke PV-1 vi skulle diskutere rent spesifikt, men hva som gjør en subwoofer 'rask' eller 'treg'. Og det er ulineær frekvensgang.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Snickers-is skrev:
Fenalaar skrev:
toref skrev:
Kan tenke meg at 8 * 12" gir smekk og trykk i "kassa" :)
LMC sine kasser er til orientering 8x15"...

For å vri på et gammelt ordtak fra am-car-leiren: "There's no substitute for square inches"

Johan-Kr
Vel, faktisk er det cubic inches som gjelder i audiobransjen også. I hvertfall når det er snakk om dypbass.
Eller på rim: There's no replacement for displacement ;D
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
maverick skrev:
Supertramp: Det var jeg som kalibrerte. Riktignok litt begrenset mtp plassering, det er jo litt av hensikten med en slik design at man får lov av konemor. Skulle likt å sett PV-1 spille 20Hz på et fornuftig nivå i et realistisk rom. En ting er et målesveip på lavt nivå i et laboratorium.

Men nå var det ikke PV-1 vi skulle diskutere rent spesifikt, men hva som gjør en subwoofer 'rask' eller 'treg'. Og det er ulineær frekvensgang.
Rask og treg har i sin egentlige betydning kun med båndbredde å gjøre, og det lar seg ikke omgå. Men du kan ødelegge også en subwoofer med dårlig impulsrespons i tillegg, og da vil man få det inntrykk at den henger igjen eller er bakpå. Og det er nok den egenskapen de fleste oppfatter som treg bass.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
val skrev:
Ekstremt trykk og gikk dypt uten at det var den typiske blafrelyden fra sub med lang slaglengde som sliter som f.... for å få klare høye lydtrykk samt få frem de dype tonene.
Den blafrelyden du sikter til assosierer jeg med elementer som ikke har lang slaglengde, men som forsøker å "late som", altså de drives utenfor sitt lineare område.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og da er det bare å kompensere med membranareal 8)
mvh
Leif
 
A

atledreier

Gjest
De av oss som har hørt hva store subber kan gjøre i et godt dimensjonert system er nok dessverre i mindretall. Mange har hørt 10" og 12" i sånn passe oppsett og har det som referanse. Som LMC sier, 'hearing is believeing'
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
LMC skrev:
masse teori om dypbass her,men svært få kan oppvise noe som virker i praksis i et stort rom ved høye lydtrykk
hearing is believing
lykke til
mvh
Leif
Teori og praksis har vært en og samme sak i de oppsettene jeg har jobbet med. Er det annerledes i Drøbakk?
 
S

Supertramp

Gjest
Snickers-is skrev:
Teori og praksis har vært en og samme sak i de oppsettene jeg har jobbet med. Er det annerledes i Drøbakk?
Klart det:

Teori i Drøbak: tro hvor langt det er til Oslo?
Praksis i Drøbak: det er langt til Oslo.....
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Snickers-is skrev:
LMC skrev:
masse teori om dypbass her,men svært få kan oppvise noe som virker i praksis i et stort rom ved høye lydtrykk
hearing is believing
lykke til
mvh
Leif
Teori og praksis har vært en og samme sak i de oppsettene jeg har jobbet med. Er det annerledes i Drøbakk?
hvorfor skulle det være det?

for en tåka insinuasjon!
mvh
Leif
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
De fleste suber står i ordinære rom og da er det greit å tenke på bidraget fra rommet.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Snickers-is skrev:
val skrev:
Ekstremt trykk og gikk dypt uten at det var den typiske blafrelyden fra sub med lang slaglengde som sliter som f.... for å få klare høye lydtrykk samt få frem de dype tonene.
Den blafrelyden du sikter til assosierer jeg med elementer som ikke har lang slaglengde, men som forsøker å "late som", altså de drives utenfor sitt lineare område.

Det er mulig at det er riktig at de drives utenfor område sitt, men har hørt dette på typisk sub elementer!
Blafrelyd var muligens også feil ordvalg, men kansje heller lite stram bass, eller rett og slett støy. SVS har vel forholdsvis lang slaglengde og også mange bilstereo-basser, kjenner igjen denne ulyden derfra.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
LMC skrev:
og da er det bare å kompensere med membranareal 8)
mvh
Leif
Ikke alle har plass vet du. Skulle man realisert Gaia med basselementene du bruker ville man trengt 32 stk og da hadde vel selv du slitt med plassen :D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
LMC skrev:
Snickers-is skrev:
LMC skrev:
masse teori om dypbass her,men svært få kan oppvise noe som virker i praksis i et stort rom ved høye lydtrykk
hearing is believing
lykke til
mvh
Leif
Teori og praksis har vært en og samme sak i de oppsettene jeg har jobbet med. Er det annerledes i Drøbakk?
hvorfor skulle det være det?

for en tåka insinuasjon!
mvh
Leif
Vel, den er vel ikke mer tåkete enn å insinuere at teori ikke gjelder i praksis.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
val skrev:
Snickers-is skrev:
val skrev:
Ekstremt trykk og gikk dypt uten at det var den typiske blafrelyden fra sub med lang slaglengde som sliter som f.... for å få klare høye lydtrykk samt få frem de dype tonene.
Den blafrelyden du sikter til assosierer jeg med elementer som ikke har lang slaglengde, men som forsøker å "late som", altså de drives utenfor sitt lineare område.

Det er mulig at det er riktig at de drives utenfor område sitt, men har hørt dette på typisk sub elementer!
Blafrelyd var muligens også feil ordvalg, men kansje heller lite stram bass, eller rett og slett støy. SVS har vel forholdsvis lang slaglengde og også mange bilstereo-basser, kjenner igjen denne ulyden derfra.
SVS avstemmer bassystemene sine med svært høy Q. Det gir for mye nivå i bunnen til at de egner seg som "extended range". Om de i tillegg plasseres i et hjørne med elementet pekende nedover og forsøker med høy delefrekvens vil resultatet bli enormt mye skrangling fra rommet og eventuelt fra selve subwooferen. I tillegg vil de frekvensene man behøver over den ekstreme dypbassen ha såpass manglende nivå at det hele vil oppleves som tregt, tamt/slapt og skranglete.

Om man lager en konstruksjon med lav Q basert på de samme elementene, får dem pekende fremmover og trekker dem ut fra hjørnene i rommet vil man nok raskt kunne konstatere at elementene holder mål.

Som flere har vært inne på, når man skal spille lave frekvenser skal det ikke så forferdelig mye til før kvaliteten på selve elementet er bra nok. Ørene er svært lite sensitive for dynamisk kompresjon og asymmetri (i magnetsystemet) i bassen (2. og 3. harmoniske). I tillegg skal rommet, med alle sine ikke spesielt audiofile bidrag, hjelpe til med å forsterke lyden, og på toppen av det hele vil alle romresonansene ved lave frekvenser påvirke kurveformene slik at det er enda værre å høre hva som faktisk kommer ut av basselementene.

Med andre ord, plassering og kalibreringsmuligheter er på mange måter vel så essensielt som valg av elementer og slikt til subwoofere.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nei men det forutsetter at teorien er forstått riktig og omsatt korrekt til praksis
mange er dritgode på teori, men evner ikke å lage noe som virker
vedr. plassering står mine tårn relativt fritt og langt fra bak og sidevegger
ikke noe særlig hjelp å få fra annet enn gulv og kanskje litt tak pga høyden
mvh
Leif
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Mye informasjon og viten om subber her :)
Det som er tanken min var å bruke en sub da det er begrenset med plass, og ved bruk sammen med Kharma var planen å plassere subben mellom høyttalerene og deling ved 35-40Hz da høyttalerene begynner å dabbe av ved 35Hz men har bra nivå helt ned til 25Hz. Subben er derfor ment som et "supplemang" for å gi litt mer fundament, helst ned til 20Hz. Rommet er svært "bassvillig" så det trengs sikkert ikke en 18", men subben må være dynamisk og ikke av "rumlebass" typen. Den må være aktiv, ha fjernkontroll og helst EQ og ha høyttaler tilkoblinger.
Så det var rammen rundt valg av sub?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det er en sort Velodyne DD12 til salgs på bruktbørsen nå. Jeg tror det kan være den du søker.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
Det er en sort Velodyne DD12 til salgs på bruktbørsen nå. Jeg tror det kan være den du søker.
Liker ikke DD-serien p.g.a at den trenger TV for å settes opp. Stoooor bakdel for hifi bruk :-\
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
JK skrev:
Anonym skrev:
Det er en sort Velodyne DD12 til salgs på bruktbørsen nå. Jeg tror det kan være den du søker.
Liker ikke DD-serien p.g.a at den trenger TV for å settes opp. Stoooor bakdel for hifi bruk :-\
Har aldri vært borte i justering av DD serien men vil ikke en fordel med den løsningen være et godt brukergrensesnitt?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
JK skrev:
Anonym skrev:
Det er en sort Velodyne DD12 til salgs på bruktbørsen nå. Jeg tror det kan være den du søker.
Liker ikke DD-serien p.g.a at den trenger TV for å settes opp. Stoooor bakdel for hifi bruk :-\
Har aldri vært borte i justering av DD serien men vil ikke en fordel med den løsningen være et godt brukergrensesnitt?
Jo ville jo vert det visst en har TV ved hifien, men jeg har ikke det ;)
 
8

8x12_TOM

Gjest
R.S. skrev:
8x12_TOM skrev:
...og prøv å unngå bassrefleks ;)

I motsetning til LMC ::)


Mspvh. RS
Etter LMC egen uttalese er ikke dette en standar bassrefleks. Sitat LMC : de er ventilerte,for de har ikke porter i vanlig forstand
Port eller ikke så vil jeg mene de bassene leverer 100%
 
8

8x12_TOM

Gjest
Snickers-is skrev:
8x12_TOM skrev:
......og prøv å unngå bassrefleks ;)
Nå må vi ikke prate tull da.
Blitt påvirka av vår danske venn :) og helt til jeg hører en bassrefleks spille vesentlig bedre enn det jeg har, vil jeg stå fast ved dette,
Det finnes helt sikkert. Gleder meg foresten til å høre 8 stk 21" i åpen baffel
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
LMC skrev:
hva skal du med all den slaglengden?
imponere når elemenene nesten stuper ut av kassa?
mine har nesten ikke slaglengde i det hele tatt i forhold; 110db og du ser nesten ikke bevegelse....
DET blir det hurtighet og kontroll av.....ikke en nødbremsing av et nær "løpsk" element
::)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Anonym skrev:
Det er en sort Velodyne DD12 til salgs på bruktbørsen nå. Jeg tror det kan være den du søker.
Liker ikke DD-serien p.g.a at den trenger TV for å settes opp. Stoooor bakdel for hifi bruk :-\
Stooooor fordel spør du meg. Å stille inn en sub optimalt bare ved hjelp av ørene er meget vanskelig sammenlignet med Velo sin DD serie.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
282
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det tar 10 minutter å sette opp en Velodyne DD. Og dette gjøres 1 gang, så kan skjermen gjemmes vekk helt til Dovre faller...
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Subwoofer fra Martin Logan ( produserer subene med lavest forvrengning av de alle) les ferdigproduserte.

gode til musikk, lette og innjustere.

se på de servostyrte , selv har jeg grotto i , på 18 kvm til lowterhorn , meget fornøyd.

har du 100 kvadrat blir det nok spett , men da finnes det to større modeller , koster 13k for en grotto i , 18k for en dept i ,som har 3x 8" elementer , og en storebrorpå 3x 10" elementer til rundt 23k

en tlf til Audiokompaniet eller Audiofoni så kan du jo høre med dem , disse sub ene spiller musikk , er den kjapp nok til horn , er den kjapp nok til Karma også vil jeg tro.

Lykke til.

Espen
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ellers må jeg si meg enig med LMC , det du IKKE trenger er elementer som kommer langt ut av kassa , og er ute når neste bass-slaget kommer , da blir det jo ikke no greie på 8)

Om man ikke skal ha monster-utstyr ala LMC ;D , så kan jeg anbefale ml saker.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg vil, selv etter salget av nevnte DD12, anbefale DD-serien fra 12 og oppover.

Har kun hørt DD10 og DD12 og tror en 10er vil bli for svak. Men om DD15 og DD18 leverer det samme som DD12, bare med mer extension og volum/headroom så tror jeg faktisk du ville blitt meget fornøyd.

Kalibreringen til DD-serien er genial. Du kan justere på det du vil, til og med hvor "tight" elementet skal jobbe i forhold til hva det blir bedt om (servo-kontroll). Ikke noe kjempemust til musikk da den uansett bør stå på maks, men likevel. I tillegg har man mulighet til å justere når den skal kutte nedover som åpner for noen muligheter om du vil ha bass som virker "rask".

Mtp tv så kjøper du en liten 22" til 2k og bruker den når du skal kalibrere. Ikke store investeringen mtp resten av utstyret.

Ville uansett testet og lekt litt med mulighetene. Jeg for min del selger DDen til fordel for F112 fra JL. Mest fordi denne har mer headroom, men også fordi jeg er blitt nyskjerrig da veldig mange skryter denne opp i skyene.

Du sier du ikke vil ha DD, men har du testet denne eller bare "lagt den for hat" grunnet tvangen til monitor. Om det er det siste har du gått glipp av en meget god subwofer.

Foresten, hvor stort er rommet?


Geir Arne
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Har vel ikke lagt DD-serien for "hat", det er bare det at den er svært upraktisk i bruk til hifi p.g.a krav til skjerm. Da har jeg mer sans for serien under som har EQ, fjernkontroll og display i fronten.
Er egentlig spennende ML-subben, men her mangler jo alt ev automatikk som er vanlig i dag i den prisklassen. Muligens kvaliteten er bedre?

Rommet er noe spesielt da det er L formet. Problemet er bredden på 3.2m der alegget står. Så utvider det seg til ca. 5m. lengden er vel 7-8 m.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
ssm skrev:
Ellers må jeg si meg enig med LMC , det du IKKE trenger er elementer som kommer langt ut av kassa , og er ute når neste bass-slaget kommer , da blir det jo ikke no greie på 8)
Man KAN lage en subwoofer som oppfører seg slik, men det har ingen ting med slaglengde å gjøre. La meg forklare:

I kildematerialet har vi et dynamisk rom. Dette kan for eksempel oversettes til spenning. Det dynamiske rommet har et tak. La oss si at man spiller inn to basslag som kommer svært tett, så tett at trykket fra det første ikke opphører før det neste kommer. Da vil man for eksempel nå ca 1V på det første slaget, og på det neste vil man kanskje nærme seg 2V. Hvis det dynamiske headroomet er på 2V betyr det at det ikke er "plass" til et tredje slag. Om det første slaget slår ut på for eksempel 1,5V vil det ikke være plass til hele slag nr 2 osv. Dette gjelder uansett analoge eller digitale innspillinger.

En høyttaler skal ha et gitt forhold mellom demping og resonans. Resonansen er den fundamentale som alle elementer har. Den er vi avhengige av for å få dypbass, eller bass i det heletatt. Når dette forholdet stemmer, og det har ingen ting med slaglengde å gjøre, vil membranens posisjon være ekvivalent med spenningen i signalet.

Om systemet er riktig dimensjonert vil basselementene være i stand til å håndtere headroom opp til det maksimale i signalkilden. Det betyr at ved 2V så vil elementet nå sin maksimale slaglengde (ved enkelte frekvenser). Ved 1V signal har man med andre ord plass til nok et slag. Dersom det første rekker å opphøre i signalkilden før slag nr 2 kommer, rekker det også å opphøre i basselementet slik at det går tilbake til null.

Det forholdet du nevner kan derimot være aktuelt dersom man har et bassystem med svært høy Q-verdi. Det kan være tilfellet for en del bandpassløsninger med høy virkningsgrad.

Noe av det som er essensielt med høyttalerelementer er at for å låte bra, og for at de skal kunne jobbe i kasser som folk har plass til, har de både bevegelig masse og demping. Når man tar med oppheng og kasse får i tillegg elementene en kapasitiv effekt. Disse faktorene til sammen kan oversettes til L, C or R, altså mekaniske ekvivalenter til spole, kondensator og motstand. Forholdene disse i mellom bestemmer forholdet mellom resonans og demping. Dersom vi bar bare C får vi en ekstrem følsomhet, men vi vil ikke kunne lage en frekvensrespons som kan brukes til noe.

Ergo: Vi er avhengige av resonanskomponentene for å kunne lage bass, vi er avhengige av slaglengde for å kunne flytte luft, og om alt er riktig balansert så har verken slaglengde eller virkningsgrad noe som helst å si for lydkvaliteten såfremt man ikke overstiger elementenes tilgjengelige slaglengde.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
JK skrev:
Har vel ikke lagt DD-serien for "hat", det er bare det at den er svært upraktisk i bruk til hifi p.g.a krav til skjerm. Da har jeg mer sans for serien under som har EQ, fjernkontroll og display i fronten.
Er egentlig spennende ML-subben, men her mangler jo alt ev automatikk som er vanlig i dag i den prisklassen. Muligens kvaliteten er bedre?

Rommet er noe spesielt da det er L formet. Problemet er bredden på 3.2m der alegget står. Så utvider det seg til ca. 5m. lengden er vel 7-8 m.
Da trenger du vel en ganske kraftig sub, evt 2, om rommet er såpass stort.

Serien under DD, SPL, har jeg ikke hørt i nyeste utgave og vet heller ikke hvordan EQ'en fungerer. Men skal ikke presse deg til å velge DD når du ikke vil ha skjerm inn på rommet.

Jeg for min del bytter til F112 som har en "enkel" 1-knapps kalibrering. Sikkert kjempefestlig, men også umulig å bruke eq'en for å fylle på der høytalerne strever for å få en flat eller ønsket respons. Sikkert ikke noe problem for deg da du skal bruke suben fra der høytalerne ikke spiller.

Jeg kommer til å kjøpe en SMS-1 fra Velodyne rimelig fort vil jeg tro, og da er det kun servo som skiller meg fra DD uansett hvilken sub jeg velger. Kunne godt anbefalt denne, men tror du må ha TV da også. Denne har vel heller ikke HT-inngang.

Jeg vil ikke anbefale noe jeg selv ikke har hørt, men Definitive Technology sine største kreasjoner har vekket min oppmerksomhet. Masse membran, lukket/passiv løsning. Har troen på disse utifra hva folk sier.


Geir Arne
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Fant ein subtest i hifi+,Velodyne dd12bge til ca23000kr.

Rel r505 til 10000kr,12toms

Og Eclipse TD 725sw til 28000kr,doble 10tommere.
Har sett og høyrt eindel element fra Eclipse(fijutsu ten,som dei heiter tidligere.)Spesiellt imponerande basselementer.

Både Rel og Eclipse var lettere og tilpasse frontene,kanskje pga at begge har høgttilkoblong?Rel subben gjenga også toneforskjeller/oppløsning bedre enn velodyne,men Eclipse var enda bedre enn Rel.

Velodyne hadde litt mere tyngde i lyden,enn både Rel og eclipse.

Men Eclipse er den kjappeste(les rytme) og mest åpne,med god autoritet samtidig,den beste subben i testen totalt sett.

Kanskje Velodyne trenger meir tid til innjustering av dsp ol,før den funker optimalt?

Net.www.Eclipse-td.co.uk

Mvh.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Om det var meg du siktet til kan jeg bare si at DDen er den beste suben jeg har prøvd. Har fått den til å forsvinne i lydbildet med flere høytalere. Den er kanskje litt "feit" i lyden, men mener dette kommer av at den går dypt.

De andre har jeg ikke prøvd så de vil jeg ikke uttale meg om. DDen har også ht-inngang.

Geir Arne
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Jeg siktet ikkje til noen som helst,ville bare gjøre Jk oppmerksom på Eclipse.

mvh.
 
Topp Bunn