Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hihi. Trykkleif.

    Jeg har lekt med RP langt bakover i tid og synes fortsatt Lyngdorf er spennende. Eneste aberet er at man ikke kan/kunne endre ting manuelt. Inntil nå når den nye modellen kom.

    Husker jeg hacket DPA-1 sine voicing curves med 6 forskjellige biquads (PEQ innstillinger) via et Excel ark med makroer jeg fikk av en i USA. Flemming Smith hos Lyngdorf mente det ikke gikk an. Så sendte jeg ham dette bildet. Så sa han at «dette har jeg ikke lyst til å vite mer om» 🤭

    IMG_3315.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hihi. Trykkleif.

    Jeg har lekt med RP langt bakover i tid og synes fortsatt Lyngdorf er spennende. Eneste aberet er at man ikke kan/kunne endre ting manuelt. Inntil nå når den nye modellen kom.

    Husker jeg hacket DPA-1 sine voicing curves med 6 forskjellige biquads (PEQ innstillinger) via et Excel ark med makroer jeg fikk av en i USA. Flemming Smith hos Lyngdorf mente det ikke gikk an. Så sendte jeg ham dette bildet. Så sa han at «dette har jeg ikke lyst til å vite mer om» 🤭

    Vis vedlegget 959267
    Jeg hadde lenge McIntosh Men220 med RoomPerfect. Der kunne jeg legge på PEQ etter eget ønske.
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Da har jeg nylig rasket til meg en TDAI-3400. Hadde TDAI-2200 fra før, og har hatt den i vel 12 år, og det sier noe, var så fornøyd med den at jeg fikk smilerynker i mitt unge, 59 årige fjes, men skjønte jo at her trengtes det wifi, bluetooth, mediaplayer og alt det der. Det var og det at jeg var lei av mange bokser på stereobenken. Linn Akurate, RIAA og Rega P2 som stort sett stod i et skap da den sorte modellen ikke er pen å se på. Nå har jeg bare to enheter i sterobenken, TDAI-3400, og på toppen kommer en Technics SL-1500 platespiller. For den har innebygget RIAA og det viktigste... autolift! Ble drittlei dyre platespillere som ikke stopper på slutten som før i tiden!

    Men tilbake til forsterkeren. Kom hjem fra nordsjøen, sliten av dårlig vær, og TDAI'en lå på posten. Hentet denne, heiv ut Linn Akuraten og koblet serveren rett i Lyngdorfen. Fant ikke serveren og var for trøtt til å gå på vitenskapelig nivå den kvelden, men så kommer magien: Logget på iPaden via bluetooth og valgte "Bass 2", og kvelden var reddet. Tut og kjør.

    I dag forstod jeg resten, fant fort serveren via unpnp og der var endelig hele musikkbiblioteket. Kjørte nylig RoomPerfect rutinen, og fikk igjen aha opplevelsen når jeg satte meg i lytteposisjon. Dette anlegget (forsterker, platespiller, server) kommer til å vare til jeg dauer.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Noen som vet om det går fint å bytte delefrekvens etter RP. Altså korrigerer den bare i område som høyttaler og sub er delt i. Eller korrigerer den høyttaler og sub fullfrekvent eller hvordan er dette?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet om det går fint å bytte delefrekvens etter RP. Altså korrigerer den bare i område som høyttaler og sub er delt i. Eller korrigerer den høyttaler og sub fullfrekvent eller hvordan er dette?
    Du bør lage ny RP for hver endring. Du kan lage flere RP til forskjellige settings.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Du bør lage ny RP for hver endring. Du kan lage flere RP til forskjellige settings.
    Hmm kan jeg ha flere lagret samtidig? Bare 2 focus målinger vel? Jeg bruker global, syns det blir for mye/uvant med focus når jeg ikke er vant med korrigert lyd.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hihi. Trykkleif.

    Jeg har lekt med RP langt bakover i tid og synes fortsatt Lyngdorf er spennende. Eneste aberet er at man ikke kan/kunne endre ting manuelt. Inntil nå når den nye modellen kom.

    Husker jeg hacket DPA-1 sine voicing curves med 6 forskjellige biquads (PEQ innstillinger) via et Excel ark med makroer jeg fikk av en i USA. Flemming Smith hos Lyngdorf mente det ikke gikk an. Så sendte jeg ham dette bildet. Så sa han at «dette har jeg ikke lyst til å vite mer om» 🤭

    Vis vedlegget 959267
    Takk for sist, Hans Erik.

    Jeg har nå anskaffet meg en tidlig TDA2200, i tillegg til de to jeg har fra før. Nå har jeg utstyret mitt tilbake i Stavanger igjen og en god stereokompis som har mye erfaring med DSP og REW-målinger skal låne utstyret en stund. Så det er på høy tid jeg kommer litt dypere inn i mulighetene til Lyngdorf.

    Jeg er enda gammeldags og bruker ikke streaming. Får en mulighet til å prøve dette og hos kompisen, og det skal bli interessant å teste dette opp mot mitt Classe drivverk. 2200 er kritisk på kvaliteten på digitalsignalene inn og i tillegg til å være litt ustabil med matchingen til høyttalerne. Når jeg nå lar flere 2200 dele på oppgaven , så har spesielt ampene til mellomtoner og diskant en lett belastning. 2200 fungerer topp i bassen så lenge den ikke har for tung last. Med 2xW210 per side og ca 99 db følsomhet kan jeg spille høyt uten å trenge mye effekt. Jeg vil og etter hvert prøve om det blir fastere og raskere bass med å plugge igjen refleksportene og supplere med en 15" servostyrt Rythmik Audio sub i tillegg. Med 2200 kan man kjøre flerveis aktiv deling og ha mulighet til å justere delay på alle kanalene. Det kan man jo ikke med de nye forsterkerne til Lyngdorf.

    Nå har jeg en 2200 med RP, som jeg har hatt varierende hell med. Men etter W210 kom i hus har RP begynt å spille bra hos meg. Så planen er å få brukt DSPen i de to 2200 uten RP til å gjøre ekstra korreksjoner etterpå. Fra subområdet til opp til ca 3 khz kan jeg da få gjort endringer etter at RP har gjort sin jobb. Jeg vil da få bruke REW til å sjekke jobben som RP gjør, og forhåpentligvis gjøre små endringer etterpå. Jeg synes øvre bass ble for feit i lyden gjennom RP alene. Så vil det vise seg om dette lykkes eller ikke. Nå er det mulig ved hjelp av REW å justere inn korrekt delay og på hver seksjon, og det gleder jeg meg til å teste ut. Dette hadde jeg ikke hatt sjanse til å funnet ut av selv.

    Hilsen oldschool Eirik. :).
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei E :)


    En trio med Lyngdorf er flott en kvartett med Lyngdorf er ikke dumt det heller:

    Vis vedlegget 962739
    Stilig. Her har du dette bildet igjen. Nautilus høyttalerne er noe av de stiligste høyttalerne jeg vet om. :)

    Jeg prøvde å hente fram igjen et annet fra Stereotimes. Finner det ikke på nettet lenger. Tror at du og kjenner til dette. En velstående mann i Frankrike fikk besøk av en av deres skribenter. Der ble det spilt på svært hornsystem fra Ale, tror jeg det var. Tact RCS 2.2X sammen med 4 eller 5 stk S2150. De var blitt modifisert. Det var den beste lyden anmelderen hadde hørt. Så jeg er overbevist om at det kan fortsatt bli bra lyd ut av TDAI2200. Prisen er jo blitt mye billigere til å teste ut dette her. Kompisen min har flott hornsystem selv, så det blir spennende å høre om det blir bra på hans system og. :giggle:
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Da har jeg hatt TDAI-3400 i cirka 14 dager.

    Lyden er mye bedre enn før... men det handler nok ikke bare om at jeg gikk over fra TDAI-2200 til 3400. Den forskjellen har jeg tilgode å oppdage. For i mellomtiden byttet jeg alle vinduene i stueveggen, som er mot vest. Jeg gjorde dette fordi de gamle vinduene (fra 1981) bare slapp utvendig lyd rett gjennom; selv spurv på utsiden ble jeg sprø av. Det skal og nevnes jeg ennå har en uvanlig god hørsel i en alder av straks 60. Kjekt på jobb, men ikke kjekt når man ønsker å sove. Så jeg byttet bortimot hele veggen, til NorDan SoundTech vinduer, de har jo tjukkelse omtrent som en M1 Abrams Main Battle Tank, eller "fiendens" motpart.

    Poenget er at rommet gjaller ikke lengre, og vinduene spiller ikke med lengre. Her er det definitivt masse nye smådetaljer i musikken. Det har vel blitt sagt flere ganger i denne tråden at romkorreksjon ikke løser alle problemer, og det har jeg oppdaget er sant. Brukte like mye penger på den veggen som ny hifi, og fikk atter en aha oppelevelse jeg ikke helt hadde tenkt over kunne oppstå.
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Er det noen av dere som får en SSD til å virke via USB B input på baksiden av forsterkeren? Manualen forklarer ikke all verden om dette. Mine valg er og noe svevende... "USB Input" og "USB File"... hva i helheimen er forskjellen? Jeg får fint til å bruke en Samsung T7 M2 SSD via USB tilkobling i front, men fra USB-B tilkobling på baksiden er det dødt. Årsaken til at jeg ønsker å strekke kabel fra baksiden er jo selvfølgelig at jeg ikke ønsker kabelrot sett fra forsiden av forsterkeren, annet enn når jeg putter inn en minnepinne nå og da.
     

    Chrisso

    Fersking
    Ble medlem
    31.10.2023
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    oslo
    Hei, ny her. Har en Lyngdorf TDAI 1120 +Samsung qled tv 2021 modell. Problemstillingen er at TV plutselig slår seg av. Flere som har hatt samme problem? Er det mest sannsynlig pga eARC og lyngdorfen eller tv i seg selv?
    mvh Chris
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Hei, ny her. Har en Lyngdorf TDAI 1120 +Samsung qled tv 2021 modell. Problemstillingen er at TV plutselig slår seg av. Flere som har hatt samme problem? Er det mest sannsynlig pga eARC og lyngdorfen eller tv i seg selv?
    mvh Chris
    Det er ikke så enkelt bestandig med Hdmi Arc. Har en Tdai 3400. Før jeg fant ut av det, slo forsterkeren av tv når den ble slått av. Samtidig startet TV-en forsterkeren når jeg slo den på. Måtte slå av noe styring mellom tv og forsterker. Da ble det i orden.
    Er ikke sikker på om det er problemet eller bare om at TV-en slår seg av? Kan det være at forsterkeren har noe autostandby aktivert?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Chrisso

    Fersking
    Ble medlem
    31.10.2023
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    oslo
    Det er ikke så enkelt bestandig med Hdmi Arc. Har en Tdai 3400. Før jeg fant ut av det, slo forsterkeren av tv når den ble slått av. Samtidig startet TV-en forsterkeren når jeg slo den på. Måtte slå av noe styring mellom tv og forsterker. Da ble det i orden.
    Er ikke sikker på om det er problemet eller bare om at TV-en slår seg av? Kan det være at forsterkeren har noe autostandby aktivert?
    Jeg har stilt inn slik at lyngdorf skal trigges til å starte når tv slås på, og slå av når tv slås av. Men nå virker det som at det er tv som slås av pga noe, og deretter følger lyngdorfen etter og slår seg av.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har stilt inn slik at lyngdorf skal trigges til å starte når tv slås på, og slå av når tv slås av. Men nå virker det som at det er tv som slås av pga noe, og deretter følger lyngdorfen etter og slår seg av.
    Da må det vel være ein innstilling på tv? Auto stanby eller noe sånt?
     

    Chrisso

    Fersking
    Ble medlem
    31.10.2023
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    oslo
    Da må det vel være ein innstilling på tv? Auto stanby eller noe sånt?
    Har gått gjennom alle innstillinger mtp auto standby, economy settings, auto-off etc. Det kan jo være noe sære ting med selve Tven som gjør at den slår seg av
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Ny programvare til Lyngdorf TDAI-3400:

    3.2.0 / November 2023:

    Bugfixes/improvements:

    - LAN stability improvement​
    - Streaming software stability improvement​
    - Improved Headphone handling​
    - Bluetooth remote handling improved​
    - Resolved mute handling issue during RoomPerfect focus position change​
    - Various other improvements​

    Features:

    - Streaming web navigation back+home buttons added.​
    - Added support for external headphone amplifiers on outputs​
    - Adding airable radio services as a supplement to vTuner​
     
    Sist redigert:

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Nå mangler det bare avkoding av FLAC filer i Tidal connect.
    Lurer på hva det er som holder det tilbake. Har lest at det står på Tidal, men hvem vet...?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hvis man «tar bort» effektforsterkeren i 2170

    Er det noen lydmessige forskjeller i 2200 med Roomperfect?

    Altså volumkontrollen/powerdacen og Roomperfect algoritmen?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Ny programvare til Lyngdorf TDAI-1120:

    2.1.0 / November 2023:

    Bugfixes/improvements:

    - Streaming software stability improvement​
    - Fixed Tapeout mute handling​
    - CEC volume handling improved​
    - Fixing APP and IP-control issue with more than 7 focus positions​
    - Optimized default gains for some CS-1 and CS-2 setups..​
    - Optimized default gains for setups with BW-20.​
    - Various other improvements​

    Features:
    - Streaming web navigation back+home buttons added.​
    - Adding airable radio services as a supplement to vTuner​
    - Added support for new Lyngdorf speakers Cue-100, D-60 and CS-2​
    - Added support for headphone amplifiers on analog outputs​
    - GoogleCast update​
    - Roon client update​
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Har gått gjennom alle innstillinger mtp auto standby, economy settings, auto-off etc. Det kan jo være noe sære ting med selve Tven som gjør at den slår seg av
    Sjekk Lyngdorf Setup, Streaming setup. "Streaming player can change input source". Slo dette av da alt jeg drev med på iPaden plutselig gikk ut på HiFien via bluetooth.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Gjorde en artig og hyggelig liten oppdagelse i dag. Mulig det bare er jeg som er sent ute, men tenkte å dele allikevel.

    Jeg har Lyngdorf i stuen og en Sonos på kjøkkenet. Strømmer via Apple music.

    Oppdagelsen er at om jeg streamer via airplay så er det mulig å spille på Lyngdorf og Sonos samtidig i en slags multiroom løsning. Det fungerer overraskende bra med tanke på at det er produkter fra to forskjellige produsenter som skal spille sammen. Like sømløst som et rent Sonos anlegg er det nok ikke, men vil si det er fullt brukende til de gangene man trenger det. F. eks. nå i julen :)

    Jeg har bare testet med Apple Music, men mistenker at det er airplay som muliggjør dette og at det i prinsippet vil kunne fungere med andre strømmeleverandører.
     

    Kenjeger

    Fersking
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Tromsø
    Er det normalt med over 50% korreksjon?
    Hvis du har subwoofer og denne har for høyt volum så vil % gå opp. Da jeg hadde for høyt volum på mine W-210 woofere ble lyden også litt skarp i toppen. Løsningen er å spille uten rp og justere volumet til sub slik at bassen er bittelitt for høy i forhold til høyttalerne, slå på rp og kjør ny korreksjon, voila!! Du blir overrasket😜
     

    Kenjeger

    Fersking
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Tromsø
    RoomPerfect og dynamikk m.m.

    Veldig interessant å lese de ulike erfaringene folk har med RoomPerfect. Skikkelig råkraftmetode du har brukt Metallrius!

    Mine erfaringer er noen helt andre. Hjemme hos oss i stuen er bassen kjellerdyp, dynamikken høy (altfor høy for bakgrunnslytting, enten blir det svake altfor lavt ellers så blir det kraftigere altfor høyt) og mellomtonen transparent så det holder og diskanten praktfull. Hvordan kan det ha seg slik?

    Først en beskrivelse av utstyret: Roon Nucleus leverer til en TDAI3400. Digital ut fra 3400 går til en SDA2400, analog ut går til B&W DB1. Hovedhøyttalere er B&W802D. Høyttalersystemet runder 12 år til uka, resten er fra 2018 og fremover.

    Programkilder er Tidal via Roon Nucleus, pluss egenrippet lagret på minnepinne stukket inn i nucleus. I tillegg bruker vi nettradio direkte i 3400.

    Kabler er av Audioquest fabrikat, Jeg er ingen kabelfreak, sikkert fordi jeg er elektroakustiker av utdannelse.

    Anlegget er satt opp som følger: De to 802D står langs sideveggene i avstand 325cm (terrassedøren er bak denne) og 345cm. Subwoofer står i hjørnet lenger inn i rommet. Avstand til hjørnet der sub står er 623cm. Avstander er målt fra øre-posisjon i Focus til frontbaffel på 802D og til hjørnet bak DB1 pga speilkildeeffekten.

    Digitalutgangen (som går til 2400) er satt opp med -3dB gain og 0,6msek latenstid (amplifier delay) i henhold til Lyngdorfs anbefalinger.
    Når det gjelder analogutgangen så er det klart at DB1 har en latenstid pga prosesseringen den driver med. Denne har ikke B&W oppgitt, men etter ganske mye eksperimentering har jeg kommet til at 3msek er et godt estimat.

    Filteret for arbeidsdeling mellom 802D og DB1 er satt til 125Hz med 8. ordens Linkwitz-Riley filter. At filterets steilhet er 8. orden betyr at filteret demper med 48dB/oktav, ganske heftig med andre ord. Når 802D står såvidt langt fra bakveggen som de gjør, betyr det at den første (kritiske) refleksjonen fra bakveggen (kvartbølge-avstanden) blir liggende langt utenfor 802D sitt arbeidsområde.

    Hvorfor et slikt oppsett? 802D er utstyrt med bassrefleks. Den er godt konstruert og imponerer med en forholdsvis god impulsrespons, men... et lukket system er litt raskere ettersom det nøyer seg med direkte-lyden uten å ta med seg lyden som har måttet gå gjennom bassrøret (det bruker den litt tid på). Et lukket system i kombinasjon med et bassreflekssystem og med ikke altfor steilt filter gjør at både 802D og DB1 begge jobber med bass i 802D's bassrefleksområde.

    Ved å flytte delefrekvensen høyere enn bassrefleksens arbeidsområde blir det DB1 som jobber dypbass helt alene (nesten i hvert fall). Det gjør bassen kjellerdyp og svært så impulsvillig. Dermed blir også mellomtonen nesten av elektrostatisk transparens. Man kan ikke høre hvor DB1 står.

    Voicing: B&W er en britisk høyttalerprodusent. De er som andre britiske sådanne glade i BBC-dippen. BBC-dip er en senkning av frekvensrespons-nivået rundt omkring 1-2kHz, typisk. En tonekontroll som kan justere nivået i dette området kalles ofte for Presence/Absence control. Presence oppnås ved å heve nivået i dette området, Absence tilsvarende ved å senke nivået. Betegnelsene kommer av at Presence gir en opplevelse av at det hele kommer nærmere og at Absence øker følelsen av avstand til lyden. Ikke voldsomt, men en smule. Absence kan også gjøre at lyden av s blir mindre skarp, altså en slags de-ess funksjon. B&W har dermed bygget inn en Absence-funksjon i sine høyttalere.

    Dr. Floyd Toole (Harmon-Kardon) testet for noen år siden forskjellige romkompensasjonsløsninger. Han brukte en tidlig utgave av B&W802 (Nautilus?) til testen. Han var ikke fornøyd med BBC-dippen slik den er implementert i B&W802, både fordi han misliker BBC-dip som sådan, og at det er noen dB forskjell mellom on-axis response og off-axis response. Han ville ønsket dem mer like.

    Nå er B&W ganske så kompetente, deres valgte løsning er implementert etter mye forskning og utprøving, men ok.

    Dr Toole oppdaget til sin glede at RoomPerfect rettet opp BBC-dippen. Han røpet ikke hvilken romkorreksjon som gjorde hva, men det lot seg gjøre å slutte seg til hva RoomPerfect gjorde.

    Dette sammenfaller med det Lyngdorf forteller. I en samtale med Lyngdorfs Leif Schmuck (kult navn) fortalte han meg at med RoomPerfect og engelske høyttalere i sin alminnelighet og B&W i særdeleshet, mister høyttalerne mye av sin BBC-dip. Hans råd var derfor å anvende Voicing type Music eller Music 2 for å gjeninnføre dippen. Merk at Music (1) og Music 2 har byttet plass i 3400 sammenliknet med den eldre 2200. Vi bruker Music 2 (den "bredeste" av dem).

    Våre B&W er ikke vinklet innover (no toe-in at all), de peker i stedet rett fremover. Grunnen til det er at dette bidrar til en fantastisk romgjengivelse. Vi er veldig ivrige lyttere til klassisk musikk, opera, tidlig musikk og jazz.

    Hvordan måler vi opp rommet vha RoomPerfect? Vi gjør ikke som Lyngdorf sier!

    Vi måler først i Focus posisjon, som vanlig. Deretter setter vi mikrofonen oppe i hjørnet oppunder taket i et av hjørnene på hver side av sofaen. Alle målinger foretas naturligvis på lyttesiden av høyttalerne og med fri sikt fra mikrofon til alle høyttalere.

    Deretter tar vi en måling oppunder taket litt ute i rommet og en nær gulvet. Så runder vi av med målinger i forskjellige tilfeldig valgte posisjoner og mikrofonretninger i forskjellige høyder til vi kommer til 98% romforståelse eller deromkring.

    Og så: Lean back and enjoy!

    Lyngdorf foreslår at man holder seg lenger unna enn 0,5m fra vegger, tak og gulv under målingene og så evt. supplerer med noen målinger nærmere enn 0,5m dersom man synes bassen ble litt i kraftigste laget(!). Kritikken av RoomPerfect går ellers mye på mindre bass enn ønskelig.

    Hva kan det skyldes at bassen oppleves som lavere? International Electrotechnical Committee (IEC) har designet en standard stue (den kan man lese om i et av mine innlegg lenger opp i tråden) som Lyngdorf gjør bruk av.

    Det har seg slik at i en stue vil lydnivået nedover i bassen øke etterhvert som tonehøyden synker. I enda sterkere grad hvis man sitter nær en vegg. Dette er en del av det å befinne seg i et rom. Høyttalere (bør) designes slik at de verken gir for mye eller for lite bass i slike rom.

    Lyngdorf sammenlikner nivået i Focus ved 500Hz med nivået ved lavere frekvenser. Dersom det målte nivået er høyere enn i IEC-stua vil Lyngdorf dra ned bass-nivået og hvis det er lavere vil den dra opp nivået. Man kan like det eller la være, men det er nå det som skjer. Har du vendt deg til et høyere bassnivå og Lyngdorf demper det, vil det nok oppleves som en nedtur. Hos oss er det flott!

    Lyden med og uten RoomPerfect. Vi opplever ingen endring i dynamikk, en marginal (men svært viktig) opprydding i bassen og i mellomtonen. Alt i alt, topp!
    Hei Lydolf, bruker du høypassfilter eller kjører du fullrange på 802?
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Hei, har TDAI 2170 og kan tenke meg å koble til hodetelefoner, men forsterkeren har slik jeg forstår ikke støtte for dette, riktig?
    Hva mener dere er en god løsning for dette?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Wow. Dette skulle jeg gjerne tittet og lyttet på. Hvor i Noreg er du K2?

    Edit, så det i signaturen. På mine gamle trakter 👍😊

    Jeg har forstått det sånn at du bruker den innebyggde 2x200 watts forsterkeren til linjene. Det bør gå ganske bra mtp høy følsomhet serie-paralellkobling av 4 moduler pr side.

    MEN?? Kun 2x200 watt til de kraftige subbene??

    Ellers så har jeg laftet hytte og det er flott klang der. Laft er mitt førstevalg i lytterom 👏
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Wow. Dette skulle jeg gjerne tittet og lyttet på. Hvor i Noreg er du K2?

    Edit, så det i signaturen. På mine gamle trakter 👍😊

    Jeg har forstått det sånn at du bruker den innebyggde 2x200 watts forsterkeren til linjene. Det bør gå ganske bra mtp høy følsomhet serie-paralellkobling av 4 moduler pr side.

    MEN?? Kun 2x200 watt til de kraftige subbene??

    Ellers så har jeg laftet hytte og det er flott klang der. Laft er mitt førstevalg i lytterom 👏
    Jeg bruker 6X400w(4 ohm) til sub. Du er velkommen!
    IMG_8074.jpeg
    IMG_8056.jpeg
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    For mange år siden etterspurte jeg større høyttalere fra Lyngdorf. Antydet selv at årsaken var at de ikke skulle konkurrere med Steinway Lyngdorf sine systemer. SL har jo kinoanlegg til 1 million dollar hvis man ønske det. Men stilig å se at Lyngdorf endelig tilbyr skikkelig heftige systemer. :D

    Hvordan vil en hornmann som deg Hans Erik sammenligne lyden av en hornrigg mot en lydvegg?:p

    Ellers kom jeg ikke så langt med flerveis kaskadekobling med 3 stk 2200. Den ene fikk feilkode etter kort tid. Så amp nr 2 fikk samme feil. Og kompisen som har lånt utstyret syntes det var veldig omstendelig å få brukt DSPene. Han er vant til å bruke Linea Research DSD prosessor/Dac som er veldig enkel å bruke. Men han er imponert av lyden fra 2200. Spesielt i bassen på hans 15" Altec Lansing. Det tar en stund til at jeg jeg har gode svar på å bruke mitt system som 3-veis. Har måttet få hjelp fra en som heter Alf på Jevnaker, som er ekspett på eldre Lyngdorf. Finnes jo ingen manualer på hvordan dette skal gjøres eller brukes.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    For mange år siden etterspurte jeg større høyttalere fra Lyngdorf. Antydet selv at årsaken var at de ikke skulle konkurrere med Steinway Lyngdorf sine systemer. SL har jo kinoanlegg til 1 million dollar hvis man ønske det. Men stilig å se at Lyngdorf endelig tilbyr skikkelig heftige systemer. :D

    Hvordan vil en hornmann som deg Hans Erik sammenligne lyden av en hornrigg mot en lydvegg?:p

    Ellers kom jeg ikke så langt med flerveis kaskadekobling med 3 stk 2200. Den ene fikk feilkode etter kort tid. Så amp nr 2 fikk samme feil. Og kompisen som har lånt utstyret syntes det var veldig omstendelig å få brukt DSPene. Han er vant til å bruke Linea Research DSD prosessor/Dac som er veldig enkel å bruke. Men han er imponert av lyden fra 2200. Spesielt i bassen på hans 15" Altec Lansing. Det tar en stund til at jeg jeg har gode svar på å bruke mitt system som 3-veis. Har måttet få hjelp fra en som heter Alf på Jevnaker, som er ekspett på eldre Lyngdorf. Finnes jo ingen manualer på hvordan dette skal gjøres eller brukes.
    Jeg kan vel svare på dette da jeg både har en hornrigg og samme SL-rigg i huset Og prøvet dem i samme rom! Min hornrigg er koplet opp medsammensvorne Lyngdorf elektronikk. Det korte svar er vel at disse spiller overraskende likt!

    IMG_7783.jpeg

    IMG_7784.jpeg
    IMG_7535.jpeg

    IMG_6264.jpeg

    IMG_4583.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn