Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Du får jo endel mer effekt med 3400+2400 enn med 2170+2400. Dessuten får du effekten jevnt fordelt, selv om 2170/2400-oppsettet korrigerer dette ved å kjøre 3db ned på 2400. Jeg vil heller ikke tro at forskjellen er som natt og dag, nei.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål til dere som eier TDAI-3400... Slår dere av forsterkeren etter lytting, eller står den på?
    Ev. om noen skrur av, legger dere merke til at den må "varmes" opp før det låter bra?
    Jeg er klar over at jeg sannsynligvis avslører min ignorans mht. digitale forsterkere nå..
    Selv har jeg min alltid stående på, det er nærmest blitt en vane med utstyret jeg har hatt tidligere.
    Lyngdorf blir ikke særlig varm, eller bruker mye strøm når den er påslått. Tror ikke det tar særlig på levetiden å ha den på 24/7. Selv har jeg aktivert auto off. Så er det ikke lyd, så slår den seg av etter 30 minutter. Det synes jeg funker utmerket.
    Har ikke opplever noe bedring av lyden når forsterker er blitt varm, så slår den på når jeg skal bruke den. Men lyden ble bedre i mine ører når den fikk noen 10 talls timer innspilling fra den var ny.
    Flott produkter som fungerer bra.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Du får jo endel mer effekt med 3400+2400 enn med 2170+2400. Dessuten får du effekten jevnt fordelt, selv om 2170/2400-oppsettet korrigerer dette ved å kjøre 3db ned på 2400. Jeg vil heller ikke tro at forskjellen er som natt og dag, nei.
    Vi bruker faktisk -3dB i kombinasjonen 3400/2400 også.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Hei Lyngdorf venner,

    Jeg snuser på å oppgradere anlegget mitt og kjenner en sterk dragning mot tdai 2170. Mye pga Room Perfect. Jo mer jeg leser her på vennetråden og andre steder, jo mer lyst for jeg til å få en på hjemlån får å sjekke ut hvordan det låter i stuen min.. Har dog noen spørsmål jeg håper dere kan svare på.

    1. Flere skriver om litt slank lyd og lite kraft i 2170. Jeg har et par Neat Iota Alpha - Impedance: 4 Ohms, Sensitivity: 86dB/2.83v. Hvordan tror dere 2170 vil drive disse? Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å måtte forholde meg til flere bokser, så vil gjerne at en boks - så godt som mulig - dekker mine behov.

    2. Kan man ha flere Room Perfect profiler? I stuen hvor anlegget står er den den dobbel fløydør inn til kjøkkenet. Vil jeg kunne lage en profil tilpasset at døren er åpen, og en tilpasset lukket dør?

    3. Er det riktig at man ikke kan streame Tidal direkte fra telefonen sin? Og hvis det, hva må til for å få det til? Har et Naim anlegg nå og der streamer jeg direkte fra Naim appen, noe som er meget praktisk.

    4. Kan man styre forsterkeren fra en iphone eller android telefon?

    takk takk :)
     

    Sinsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    237
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    1) Den leverer 170 watt, 4 ohm, så godt over anbefalingen til Neat. Jeg synes kanskje den fjerner litt mye bass i Focus-setting for room perfect, i mitt rom er lyden bedre, om enn kanskje mindre korrekt, med "Global".
    2) Ja, 2 stk.
    3) Det stemmer, jeg bruker en Bluesound Node.
    4) Nei, med mindre man investerer i en Moxa NPort løsning (aner ikke hvor bra eller dyrt dette er) http://lyngdorf.com/wp-content/uploads/2017/06/tdai-2170-moxa-setup-guide-remote-app.pdf
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Hei.

    1) Den leverer 170 watt, 4 ohm, så godt over anbefalingen til Neat. Jeg synes kanskje den fjerner litt mye bass i Focus-setting for room perfect, i mitt rom er lyden bedre, om enn kanskje mindre korrekt, med "Global".
    2) Ja, 2 stk.
    3) Det stemmer, jeg bruker en Bluesound Node.
    4) Nei, med mindre man investerer i en Moxa NPort løsning (aner ikke hvor bra eller dyrt dette er) http://lyngdorf.com/wp-content/uploads/2017/06/tdai-2170-moxa-setup-guide-remote-app.pdf
    Topp! Takk for svar.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    1. Ikke glem at den kommer med flere lydsignaturer, presets, som kan tilpasses hver inngang. Dette fungerer overraskende godt, spesielt etter en runde med room perfect.
     

    jaqen

    Fersking
    Ble medlem
    30.09.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hej venner

    Jeg har nyligt købt vidunderet TDAI-3400, og er meget imponeret over lyden. Jeg bruger simpelt en 400gb usb stick i stikket på bag.

    Men der er en enkelt ting jeg ikke synes virker - efter genstart kan den ikke huske, at jeg har ændret balancen eller "polarity inversion" under Trim-menuen. De to andre muligheder, bass og treble, kan den godt huske efter genstart.

    Kan andre konfirmere dette, eller er der noget i vejen med min?

    Mange tak! :)
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    En Nport 5150A overgang mellom ethernet (kablet nett) og RS232 (gammeldags serieport, som forlengst er avlegs på PC, men som noe hifiutstyr av en eller annen grunn fortsatt bruker framfor USB) koster 1495 pluss moms og frakt (1968 kroner totalt) på Dustin.no (https://www.dustin.no/product/5010630288/nport-5150a?ssel=false).

    Pass på at du får med ledningen som skal gå mellom Nport og Lyngdorf. Vanlig nettverkskabel fungerer ikke, selv om den ser lik ut.

    Litt kronglete å sette opp, men jeg fikk det til etterhvert. Bruk dynamisk IP (DHCP), ikke fast som anbefalt i bruksanvisningen. Fast IP kan føre til konflikt med annet utstyr på nettverket.

    For øvrig er det viktig å være nøye med verdiene på kommunikasjonsprotokollen mot TDAI-2170 (115200 baud, databits 8, stopbit 1, parity none). Bruk et nettverksanalyseverktøy (for eksempel appen som fulgte med routeren din) til å fastslå enhetens IP-adresse (denne kan endre seg etter strømbrudd etc).

    Selve appen er enkel å sette opp. Du trenger bare velge ny Device med plusstegnet og sette opp IP og port 4001, så går alt på skinner. Appen finnes både for iOS og Android, og brukes til å velge inngang og regulere volum. Du kan også se filformat (flac, mp3 etc), bitrate og ordlengde (24/16 bit) samt hvor mye signalet ligger over 0dB. Dette kommer fram når du trykker inni hjulet.
     
    Sist redigert:

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Hei Lyngdorfs venner,
    Jeg var på messa i Horten for noen helger tilbake, og fikk i den anledning mulighet til å slå av en prat med sjølveste Peter Lyngdorf, som testet utstyr på Hifi klubbens rom. Steinway opplegget låt jo helt strålende, naturligvis. Men det som kanskje overrasket meg mest, var at når han spilte på TDAI-3400 på småhøyttalere fra Lyngdorf, så var det for min del vanskelig å tro at det var de bitte lille HT som sto tett innpå bakveggen som spilte til dans.
    Herav mitt spørsmål, hvordan stiller eiere av 3400 opp sine HT? Tett opptil bakvegg, eller i en mer vanlig hifi posisjon?
    Selv fikk jeg "fot" og har i etterkant av messa flyttet mine 805 så nær bakvegg som mulig, og kjørt RoomPerfect på nytt. Det er ikke så lett å beskrive helt konkret hva jeg hører, men både høyde og dybde i lydbildet har økt betraktelig. Jeg skal absolutt ikke legge inn noen klager på lyden jeg hadde før jeg endret, men opplever nå altså en markant bedring på flere parametre. Det er nesten så en må tro at Mr. Lyngdorf vet hva han driver med!
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Hei Lyngdorfs venner,
    Jeg var på messa i Horten for noen helger tilbake, og fikk i den anledning mulighet til å slå av en prat med sjølveste Peter Lyngdorf, som testet utstyr på Hifi klubbens rom. Steinway opplegget låt jo helt strålende, naturligvis. Men det som kanskje overrasket meg mest, var at når han spilte på TDAI-3400 på småhøyttalere fra Lyngdorf, så var det for min del vanskelig å tro at det var de bitte lille HT som sto tett innpå bakveggen som spilte til dans.
    Herav mitt spørsmål, hvordan stiller eiere av 3400 opp sine HT? Tett opptil bakvegg, eller i en mer vanlig hifi posisjon?
    Selv fikk jeg "fot" og har i etterkant av messa flyttet mine 805 så nær bakvegg som mulig, og kjørt RoomPerfect på nytt. Det er ikke så lett å beskrive helt konkret hva jeg hører, men både høyde og dybde i lydbildet har økt betraktelig. Jeg skal absolutt ikke legge inn noen klager på lyden jeg hadde før jeg endret, men opplever nå altså en markant bedring på flere parametre. Det er nesten så en må tro at Mr. Lyngdorf vet hva han driver med!
    Lyngdorf sine egne høyttalere er vel konstruert for å henges på vegg. Dem drar nytte av veggen. Om dette blir gjengs med alle høyttalere skal jeg være forsiktig med å si noe om. Hjemme hos meg står 2x Lyngdorf sub ved vegg, mens Sonus faber Olympica 2 står etter vanlig plassering. Deler da på 200 Hz. Funker som en kule hos meg.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Har eksperimentert en del med mine PMC 20.22 og Lyngdorf 2170/2400 i biamp-konfigurasjon. Klint opp til veggen låter det like trist som ellers når jeg har gjort dette med høyttalere, romkorrigering eller ikke. For å få perspektiv og luft må du fortsatt en meter eller så ut fra bakvegg, er min erfaring. Og det på tross av at høyttalerne mine har porten foran, og dermed skulle egne seg godt til plassering nær veggen. Men her er det sikkert variasjoner fra høyttaler til høyttaler. Er absolutt åpen for at enkelte modeller (spesielt Lyngdorfs egne) kan ha nytte av Lyngdorfs anbefaling.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har eksperimentert en del med mine PMC 20.22 og Lyngdorf 2170/2400 i biamp-konfigurasjon. Klint opp til veggen låter det like trist som ellers når jeg har gjort dette med høyttalere, romkorrigering eller ikke. For å få perspektiv og luft må du fortsatt en meter eller så ut fra bakvegg, er min erfaring. Og det på tross av at høyttalerne mine har porten foran, og dermed skulle egne seg godt til plassering nær veggen. Men her er det sikkert variasjoner fra høyttaler til høyttaler. Er absolutt åpen for at enkelte modeller (spesielt Lyngdorfs egne) kan ha nytte av Lyngdorfs anbefaling.
    Jeg tror ikke du uten videre kan sammenlikne Lyngdorf 2170/2400 og TDAI-3400. Førstnevnte forsterkerkombo (eller bare Lyngdorf TDAI-2170) ble i alle fall alt for kliniske og kjedelige hos meg. Lyngdorf TDAI-3400 er et helt annet rasedyr (selv om den interne dac`n har forbedringspotensiale).

    Lyngdorf TDAI-3400 sammen med RoomPerfect og Lyngdorfs egne flate vegghøyttalere, kan spille både engasjerende og morsomt. Det er en kombo som passer bra for de som har dårlig plass i en normal stue, og der kona gjerne vil gjemme bort eller "stu" høyttalerne så langt inn mot bakveggen som mulig :) (og det funker)
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Min erfaring er at man skal ta Lyngdorf sitt råd med plassering inntil bakvegg på alvor, også for "vanlige" høyttalere. Man skal i alle fall teste dette ut i eget lytterom. Mine JBL S3900 sto vanligvis ca 80 cm fra bakvegg, og det var utgangspunkt for første kalibrering med RP. Senere flyttet jeg dem 20 cm fra bakvegg, og fikk en hørbar forbedring, ikke minst i bassregisteret.
    Tror ellers det har en del betydning om bassporten er bak eller foran, tenker at effekten er størst ved bakovervendt bassport.
     
    Sist redigert:

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Jeg tror ikke du uten videre kan sammenlikne Lyngdorf 2170/2400 og TDAI-3400. Førstnevnte forsterkerkombo (eller bare Lyngdorf TDAI-2170) ble i alle fall alt for kliniske og kjedelige hos meg. Lyngdorf TDAI-3400 er et helt annet rasedyr (selv om den interne dac`n har forbedringspotensiale).
    Jeg spurte Peter Lyngdorf om dette på Horten-messa. Med forbehold om at jeg kan ha misforstått, tolket ham jeg ham slik at effektdelen i 3400 er identisk med 2400. Dermed burde du få samme resultat om du bruker 3400 eller 2170 med 2400 i for/effekt-konfigurasjon. Han påpekte at den viktigste fordelen med 3400 framfor 2170/2400 er flere konfigurasjonsmuligheter, innebygd strømmefunksjon etc.

    Nå kjører jeg som sagt bi-amping med 2170/2400. Har prøvd standard for/effekt-kombo også. Ingen tvil om at bi-amping låter best. Om 3400 alene låter bedre (og kanskje enda bedre i kombo medv2400) , står jeg overfor et større inngrep i lommeboka.:(
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror ikke du uten videre kan sammenlikne Lyngdorf 2170/2400 og TDAI-3400. Førstnevnte forsterkerkombo (eller bare Lyngdorf TDAI-2170) ble i alle fall alt for kliniske og kjedelige hos meg. Lyngdorf TDAI-3400 er et helt annet rasedyr (selv om den interne dac`n har forbedringspotensiale).

    Lyngdorf TDAI-3400 sammen med RoomPerfect og Lyngdorfs egne flate vegghøyttalere, kan spille både engasjerende og morsomt. Det er en kombo som passer bra for de som har dårlig plass i en normal stue, og der kona gjerne vil gjemme bort eller "stu" høyttalerne så langt inn mot bakveggen som mulig :) (og det funker)
    Det er helt minimale forskjeller på 2170/2400 i forhold til 3400. Det er samme teknologi med helt marginale forskjeller i innpakning. 2170/2400 har et ekstra effekttrinn (den innebygde i 2170) og en mulig lydmessig fordel ved at forforsterker og effekt er delt i separate bokser (hvis du slår av det innebygde i 2170), mens 3400 har fordel ved balanserte tilkoblinger og mulighet for å tilpasse targetkurvene. Jeg er 99% sikker på at årsaken til at de ikke slipper en softwareoppdatering som tillater dette på 2170 er at de da hadde solgt færre 3400.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg tror ikke du uten videre kan sammenlikne Lyngdorf 2170/2400 og TDAI-3400. Førstnevnte forsterkerkombo (eller bare Lyngdorf TDAI-2170) ble i alle fall alt for kliniske og kjedelige hos meg. Lyngdorf TDAI-3400 er et helt annet rasedyr (selv om den interne dac`n har forbedringspotensiale).

    Lyngdorf TDAI-3400 sammen med RoomPerfect og Lyngdorfs egne flate vegghøyttalere, kan spille både engasjerende og morsomt. Det er en kombo som passer bra for de som har dårlig plass i en normal stue, og der kona gjerne vil gjemme bort eller "stu" høyttalerne så langt inn mot bakveggen som mulig :) (og det funker)
    Det er helt minimale forskjeller på 2170/2400 i forhold til 3400. Det er samme teknologi med helt marginale forskjeller i innpakning. 2170/2400 har et ekstra effekttrinn (den innebygde i 2170) og en mulig lydmessig fordel ved at forforsterker og effekt er delt i separate bokser (hvis du slår av det innebygde i 2170), mens 3400 har fordel ved balanserte tilkoblinger og mulighet for å tilpasse targetkurvene. Jeg er 99% sikker på at årsaken til at de ikke slipper en softwareoppdatering som tillater dette på 2170 er at de da hadde solgt færre 3400.
    Jeg regner med at du har hørt disse komboenen opp mot hverandre, siden du du slår dette fast med så stor sikkerhet? Det jeg i alle fall kan si, er at det er ikke uten grunn at flere selger 2170 (se finn.no) nå for tiden og heller KJØPER 3400. Dette har ikke bare med bekvemmelighet å gjøre, men også pga. lyden.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror ikke du uten videre kan sammenlikne Lyngdorf 2170/2400 og TDAI-3400. Førstnevnte forsterkerkombo (eller bare Lyngdorf TDAI-2170) ble i alle fall alt for kliniske og kjedelige hos meg. Lyngdorf TDAI-3400 er et helt annet rasedyr (selv om den interne dac`n har forbedringspotensiale).

    Lyngdorf TDAI-3400 sammen med RoomPerfect og Lyngdorfs egne flate vegghøyttalere, kan spille både engasjerende og morsomt. Det er en kombo som passer bra for de som har dårlig plass i en normal stue, og der kona gjerne vil gjemme bort eller "stu" høyttalerne så langt inn mot bakveggen som mulig :) (og det funker)
    Det er helt minimale forskjeller på 2170/2400 i forhold til 3400. Det er samme teknologi med helt marginale forskjeller i innpakning. 2170/2400 har et ekstra effekttrinn (den innebygde i 2170) og en mulig lydmessig fordel ved at forforsterker og effekt er delt i separate bokser (hvis du slår av det innebygde i 2170), mens 3400 har fordel ved balanserte tilkoblinger og mulighet for å tilpasse targetkurvene. Jeg er 99% sikker på at årsaken til at de ikke slipper en softwareoppdatering som tillater dette på 2170 er at de da hadde solgt færre 3400.
    Jeg regner med at du har hørt disse komboenen opp mot hverandre, siden du du slår dette fast med så stor sikkerhet? Det jeg i alle fall kan si, er at det er ikke uten grunn at flere selger 2170 (se finn.no) nå for tiden og heller KJØPER 3400. Dette har ikke bare med bekvemmelighet å gjøre, men også pga. lyden.
    Nei, basert på diskusjoner med teknisk avdeling hos Lyngdorf.

    Edit: for å forstå hva som faktisk skjer så lærer man langt mer av å snakke med de på teknisk enn markedsføring og salg. For øvrig virker det på meg som 2400 er klart bedre enn det innebygde effekttrinnet på 2170. Derfor brukte jeg aldri det.

    Edit2: jeg har kun hørt 3400 i tre forskjellige anledninger på hifiklubben, men har hatt Lyngdorf produkter med RoomPerfect i eie i over 10 år. RP-1, TDAI2200, TDAI 2170 og sda2400 samt via McIntosh MEN220 (hvor du selv kan lage egne targetkurver.)
     
    Sist redigert:

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Nå har jeg levd med lyden fra 805 tett innpå bakveggen en ukes tid, og er strålende fornøyd. Hører mye på metal, og syns det låter knall, selv på vanskelige innspillinger. Tror jeg kan være ganske konkret på hva forskjellen består av, sammenlignet med når HT sto i "hifi" posisjon, ca en meter fra bakvegg, og sidevegg.
    Det jeg merker, er at høyden i lydbildet har økt. Tredimensjonalitet, mht plassering av instrumenter, vokal osv, er også blitt bedre.
    Kjøpte med meg den kanskje mest ihjelspilte plata på x antall hifi messer, Nils Lofgren, Acoustic live, i SACD versjon. Låt 5, Keith don`t go, er så vanvittig kul å høre, både før og etter omplassering av HT. Nå oppleves det slik at mr. Lofgren nærmest står i stua og spiller, og publikum er tydelig til stede rundt meg.
    Det er selvsagt sånn at folk foretrekker det forskjellig, men jeg vil virkelig anbefale eiere av denne eksellente forsterkeren å teste ut plassering av HT, og kanskje få et aldri så lite hakeslippp.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg levd med lyden fra 805 tett innpå bakveggen en ukes tid, og er strålende fornøyd. Hører mye på metal, og syns det låter knall, selv på vanskelige innspillinger. Tror jeg kan være ganske konkret på hva forskjellen består av, sammenlignet med når HT sto i "hifi" posisjon, ca en meter fra bakvegg, og sidevegg.
    Det jeg merker, er at høyden i lydbildet har økt. Tredimensjonalitet, mht plassering av instrumenter, vokal osv, er også blitt bedre.
    Kjøpte med meg den kanskje mest ihjelspilte plata på x antall hifi messer, Nils Lofgren, Acoustic live, i SACD versjon. Låt 5, Keith don`t go, er så vanvittig kul å høre, både før og etter omplassering av HT. Nå oppleves det slik at mr. Lofgren nærmest står i stua og spiller, og publikum er tydelig til stede rundt meg.
    Det er selvsagt sånn at folk foretrekker det forskjellig, men jeg vil virkelig anbefale eiere av denne eksellente forsterkeren å teste ut plassering av HT, og kanskje få et aldri så lite hakeslippp.
    Når du flyttet høyttalerne inntil vegg, ble det da kjørt ny roomperfect målinger? Eller ble bare avstanden korrigert i prosessoren? Tror jeg må ta meg tid til å teste dette hjemme hos meg selv også. Tror husets frue hadde blitt glad om høyttalerne kom lengre inntil veggen.
    Hvor har du lagt deling mellom sub og topp?
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Tok hele prosessen på nytt, måle avstand fra HT front til Focus posisjon, og kjøre Roomperfect. Deler på 200 Hz mellom subber og topp, syns det fungerer bedre enn når jeg startet med 80 Hz. Er også litt nøye på å følge Lyngdorfs råd om å ha mikrofon målinger nære tak og gulv, finner det jevner ut bassfrekvensen og gir en stram og stabil bunn, på alt fra musikk til film.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste nettopp at Lyngdorf har laget RIAAmodul til 2170 og 3400. De skriver at gode vellydende komponenter er brukt. Har ikke selv hørt hvordan vinyl låter gjennom analog til digital konvertering, men det kan jo fungere godt dette spesielt for dem som ikke har så veldig dyr vinylrigg. Og de spiller nok ikke på Lyngdorf utstyr. Synd at ikke noe slikt passer til 2200.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg leste nettopp at Lyngdorf har laget RIAAmodul til 2170 og 3400. De skriver at gode vellydende komponenter er brukt. Har ikke selv hørt hvordan vinyl låter gjennom analog til digital konvertering, men det kan jo fungere godt dette spesielt for dem som ikke har så veldig dyr vinylrigg. Og de spiller nok ikke på Lyngdorf utstyr. Synd at ikke noe slikt passer til 2200.
    Min efaring via McIntosh, Lyngdorf og Anthem er at AD konverteringen er rimelig transparent. Ingen grunn til å ikke prøve selv med dyr vinylrigg.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Et par spørsmål til dere i Peters venner:

    - tdai-3400 er Roon ready, men har kun Spotify innebygd. Veldig mange kommer nå med Tidal, qobuz og evt deezer innebygd og det er vel der det skorter hos Lyngdorf. Må man installere disse på en ekstern streamer for å bruke disse eller hva? Sammenligner man Lyngdorf med f.eks preampen 390D fra Moon så har kanadierne installert Roon pluss alle streamingplattformene fiks ferdig til bruk, mens Lyngdorf altså nøyer seg med Spotify. Men så mangler Moon til gjengjeld romkorreksjon. Kommer Lyngdorf til å fikse dette eller hva tror dere?

    - lydkarakteristikk: i alle tester av tdai-3400 går det igjen beskrivelser som åpen, frisk, slank av lyden i denne. Noe skyldes vel at RP trekker ned eventuelle basskuler som skyldes rommet. Men siden jeg liker en mørkere, fyldigere og mer distansert lyd enn det som beskrives her, så er jeg i tvil om dette er noe for meg. Men det skal gå an å justere frekvensgang etter egen smak. Vil det la seg gjøre å få en Lyngdorf til å bli litt gammel Accuphase, for å si det slik?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et par spørsmål til dere i Peters venner:

    - tdai-3400 er Roon ready, men har kun Spotify innebygd. Veldig mange kommer nå med Tidal, qobuz og evt deezer innebygd og det er vel der det skorter hos Lyngdorf. Må man installere disse på en ekstern streamer for å bruke disse eller hva? Sammenligner man Lyngdorf med f.eks preampen 390D fra Moon så har kanadierne installert Roon pluss alle streamingplattformene fiks ferdig til bruk, mens Lyngdorf altså nøyer seg med Spotify. Men så mangler Moon til gjengjeld romkorreksjon. Kommer Lyngdorf til å fikse dette eller hva tror dere?

    - lydkarakteristikk: i alle tester av tdai-3400 går det igjen beskrivelser som åpen, frisk, slank av lyden i denne. Noe skyldes vel at RP trekker ned eventuelle basskuler som skyldes rommet. Men siden jeg liker en mørkere, fyldigere og mer distansert lyd enn det som beskrives her, så er jeg i tvil om dette er noe for meg. Men det skal gå an å justere frekvensgang etter egen smak. Vil det la seg gjøre å få en Lyngdorf til å bli litt gammel Accuphase, for å si det slik?
    Den finnes standard og egendefinerte voicing-curves for at du skal få lyden som du foretrekker.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    ^vet du om disse voicing kurvene tar i såpass at man virkelig kan endre signaturen fra slank til småfeit? Eller er det bare småjusteringer det er snakk om?
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Et par spørsmål til dere i Peters venner:

    - lydkarakteristikk: i alle tester av tdai-3400 går det igjen beskrivelser som åpen, frisk, slank av lyden i denne. Noe skyldes vel at RP trekker ned eventuelle basskuler som skyldes rommet. Men siden jeg liker en mørkere, fyldigere og mer distansert lyd enn det som beskrives her, så er jeg i tvil om dette er noe for meg. Men det skal gå an å justere frekvensgang etter egen smak. Vil det la seg gjøre å få en Lyngdorf til å bli litt gammel Accuphase, for å si det slik?
    Jeg liker lydsignatur i samme gate som deg, og svaret er kort og greitt ja - tdai-3400 leverer! Men må legge til at RP virkelig kommer til sin rett når man inkluderer et par gode subber - integrasjonen er perfekt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemelding. Etter å ha hatt en god del rett-som-en-planke-utstyr opp i gjennom årene så frister det ikke lenger med dyr hifi med kun volum og inngangsvelger. Det må være mulighet for å tilpasse lyden etter smak og innspillingskvalitet. Så det lover jo godt.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Et par spørsmål til dere i Peters venner:

    - tdai-3400 er Roon ready, men har kun Spotify innebygd. Veldig mange kommer nå med Tidal, qobuz og evt deezer innebygd og det er vel der det skorter hos Lyngdorf. Må man installere disse på en ekstern streamer for å bruke disse eller hva? Sammenligner man Lyngdorf med f.eks preampen 390D fra Moon så har kanadierne installert Roon pluss alle streamingplattformene fiks ferdig til bruk, mens Lyngdorf altså nøyer seg med Spotify. Men så mangler Moon til gjengjeld romkorreksjon. Kommer Lyngdorf til å fikse dette eller hva tror dere?

    - lydkarakteristikk: i alle tester av tdai-3400 går det igjen beskrivelser som åpen, frisk, slank av lyden i denne. Noe skyldes vel at RP trekker ned eventuelle basskuler som skyldes rommet. Men siden jeg liker en mørkere, fyldigere og mer distansert lyd enn det som beskrives her, så er jeg i tvil om dette er noe for meg. Men det skal gå an å justere frekvensgang etter egen smak. Vil det la seg gjøre å få en Lyngdorf til å bli litt gammel Accuphase, for å si det slik?
    Den finnes standard og egendefinerte voicing-curves for at du skal få lyden som du foretrekker.
    Etterspurt det TIDAL støtte selv. Lastet ned Roon for test. Det funker som ei kule med Lyngdorf. Har du det, får perfekt integrering av de fleste musikk tilbyderen som TIDAL, Spotify osv. Personlig fikk jeg litt mer nærvær i lyden med å spille av med Roon i forhold til streamer. Anbefales å testes ut for alle som har Lyngdorf forsterkere.
    Opplever ikke slank lyd med min Lyngdorf 3400. Bruker foreløpig 2 stk BW2 subber fra Lyngdorf og Sonusfaber Olympica 2. Så kan en tune lyden også med de ferdige voicing curvene som ligger der. Holder ikke det, så kan en lage egne. Så tror det skal veldig mye til om en ikke klarer å få tunet lyden mot ønsket ideal.
     

    janperry

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2012
    Innlegg
    23
    Antall liker
    8
    Får vel melde meg inn her ettersom en TDAI-2170 er på veg i posten...

    Har Nad C368, Dali Opticon LCR og Arendal sub 1 i stua. Er egentlig veldig godt fornøyd med dette men må bare prøve Lyngdorf etter alt jeg leser om integrasjon av sub, roomperfect osv.

    Hvor gode er subbene til Lyngdorf? Vurderer å teste 2.2 og da får jeg ikke plass til to stk Arendal men måtte evt blitt to små f.eks bw-2 eller 3. Tror dere det er mye å hente på lyden ved å gjøre et sånt skifte?
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    TDAI 3400 på Dali

    Hei..noen som har testet 3400 på Dali helicon 400mk2?vurderer etter anbefaling av hfk å kjøpe meg en men vært artig å hørt om noen har prøvd det selv å kan dele erfaringer.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Får vel melde meg inn her ettersom en TDAI-2170 er på veg i posten...

    Har Nad C368, Dali Opticon LCR og Arendal sub 1 i stua. Er egentlig veldig godt fornøyd med dette men må bare prøve Lyngdorf etter alt jeg leser om integrasjon av sub, roomperfect osv.

    Hvor gode er subbene til Lyngdorf? Vurderer å teste 2.2 og da får jeg ikke plass til to stk Arendal men måtte evt blitt to små f.eks bw-2 eller 3. Tror dere det er mye å hente på lyden ved å gjøre et sånt skifte?
    Hei, og velkommen til Lyngdorf's Venner.

    Uten å kjenne godt til ditt utstyr, så vil jeg tro at med Lyngdorf BW-2 eller 3, vil du kunne sette delefrekvensen en del høyere enn med Arendal subben. Du vil nok få en mer dynamisk og slagkraftig lyd med Lyngdorf boundary woofers, i tillegg til å kunne spille høyere. Arendal subben vil nok ha mer tyngde i dypbassen. Ofte blir bassen for dominerende i overgangen fra en kraftig subwoofer til mindre fronthøyttalere. Men du kan jo teste Arendal 1 ut først og høre hvordan det blir.

    Jeg vil anbefale deg å lese litt tilbake i tråden her om tips til hvordan få det beste ut av målingene, når Room Perfect skal brukes. Mange har kommet med gode bidrag, men jeg må trekke fram Lydolf sine erfaringer og forslag. Det er alltid mye å lære når han skriver noe. Etter hans tips, så måler du avstanden til subwooferen eller f.eks BW-2 i hjørnet eller veggen bak høyttaleren. Lydolf anbefaler også å plassere målemikrofonen ganske nær hjørnene oppi taket, hvis jeg husker riktig. I tillegg til de andre målingene. Er spent på å høre hvordan resultatet blir hos deg.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Til alle 2170-eiere: Lyngdorf slapp tidlig i desember en oppdatering som gjør det mulig å fjerne den kunstige avrullingen som gjøres under 30hz. Har du høyttalere som spiller godt ned mot 20hz vil du oppleve stor forskjell(!). Mine GoldenEar Triton 2+ vokste ganske formidabelt i pondus - uten at forsterkeren mister kontrollen av den grunn. Last ned og oppdater vis USB :)

    https://lyngdorf.com/downloads/lyngdorf-tdai-2170-latest-software/
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Da ser det ut til at jeg trer inn i rekkene av Lyngdorf-eiere i det nye året. Godt Nytt År! :cool:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    En TDAI 2170 er nå på vei til meg. Dette blir spennende.
    Kan jeg tillate meg å spørre hva som gjør at du velger deg ut denne - lydgjengivelse, funksjon, annet?
    Ja klart du kan. På sett og vis har jeg utfordringer i alle lydrom jeg har hatt, men stort sett lyktes med å få ganske akseptabel lyd. Plassen har ofte vært noe begrenset, og nå har jeg under 35 cm klaring til bakveggen fra høyttalerne. Jeg skulle gjerne hatt muligheten å dratt dem 15-20 cm til, men vil komme i konflikt med møblementet osv.

    Jeg har kikket på Lyngdorf opp gjennom årene, og sett hvordan de fungerer helt tilbake til den gang TACT Millenium kom på markedet. AT TDAI 2170 er digital ser jeg mange fordeler i, og romkorreksjonen disse har er vel noe av det mest avanserte og beste man kan få tilgang til, i alle fall til hjemmebruk. Jeg lekte litt med tanken å prøve NAD M10 som har Dirac Live digital romkorreksjon, vel å merke basisversjonen når man kjøper den men som man kan kjøpe en fullversjon til.

    Jeg får med TDAI 2170 mulighet til å skyve Monitor Audio Gold 200 nærmere bakveggen og "frigjøre" litt plass, og samtidig korrigert lyden ved hjelp av Roomperfect romkorreksjonen, og jeg kan velge å integrere subwooferen sammen med høyttalerne for litt større fundament i lyden. Jeg er heller ikke helt fremmed for å prøve ut vegghengte høyttalere slik som Dali Rubicon LCR eller Lyngdorf FR-1 i kombinasjon med en eller to subwoofere.

    Og så volumhjulet da... Det er jo bare så lekkert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn