Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Oppsettet mitt er en øvelse i klassen "budsjett" alpha - pris/kvalitet. Er ganske fornøyd:) Men blir litt misunnelig når jeg ser hva du leker med lol

    Lyngdorf TDAI 2170 (inkl alle moduler) - Scansonic MB-1 hovedh - Rythmik F12 sub - Oppo 103 (hdmi) og Auralic Aries Mini (usb) som kilder for hhv SACD/CD og streaming begge med digital inn til forsterker.

    Rythmiken er egenimport. Det er en lukket fremovervendt sub som er (kjøpt) for musikk (og ikke film). Den har såkalt Direct Servo, og den er utviklet av gründeren selv og en av grunnene til at den er bra til musikk. Den har et hav av innstillinger, men ikke mange jeg trenger med Lyngdorf - men graden av demping med Direct Servo er en av de jeg bruker. Den går også lavt ned, 14 Hz. Og koster ikke mye heller. Kikker du på specen ser du at nederste kurve gir frekvensresponsen til LFE IN.

    Rythmik Audio 12" servo subwoofer • Specifications

    Dette er en sub som ikke (lenger) har norsk (eller europeisk) importør. Hadde en prat med Geir hos OHC om den for en tid tilbake, og håper egentlig de tar den inn. Det er en musikalsk sub som jeg tror kan snike seg rett inn i akkurat riktig prisleie for å kunne selge bra - mener pris/ytelse er riktig så bra. Men - jeg har kun sammenlignet med subber opp til ca 20k - og det er jeg jo egentlig ganske glad for lol
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ofte er det enkle det beste Nasse.......:)
    bare jeg som skjønte det alt for sent. Nå er det så mye å svært at jeg ikke orker tanken på å dra det ut av hus.
    Det! Får noen andre ta seg av når det havner på finn en gang:rolleyes:

    Ut i fra det jeg leser om subben din så TROR jeg at du ikke bør dele noe over 90-95 hz.
    Ser den begynner å rulle av i 100 området oppover.
    En annen ting er ht. dine som forøvrig er noen vakre skapninger som sikkert spiller luftig og flott, og passer nok svært godt til Lyngdorf,s svale topp. Men ser også at det kun er 4,5 tommers mellom/bass. jeg vet ikke hvor stort rommet ditt er, men i mitt hode sier det at det er begrenset output i bunn samt stativer er som regel relativt tungdrevne.

    SÅ!
    jeg ville ha konsentrert meg om å finne en god x-over i 70/80hz draget:)
    Men prøv gjerne 90 også for å se hva som skjer. Nå er det jo også sånn at hvis man ikke pleier å spille opp mot det remmer og tøyler holder, så er slingringsmonnet større.
    Men det er viktigst at man har nok å gå på/headroom.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Ofte er det enkle det beste Nasse.......:)
    bare jeg som skjønte det alt for sent. Nå er det så mye å svært at jeg ikke orker tanken på å dra det ut av hus.
    Det! Får noen andre ta seg av når det havner på finn en gang:rolleyes:

    Ut i fra det jeg leser om subben din så TROR jeg at du ikke bør dele noe over 90-95 hz.
    Ser den begynner å rulle av i 100 området oppover.
    En annen ting er ht. dine som forøvrig er noen vakre skapninger som sikkert spiller luftig og flott, og passer nok svært godt til Lyngdorf,s svale topp. Men ser også at det kun er 4,5 tommers mellom/bass. jeg vet ikke hvor stort rommet ditt er, men i mitt hode sier det at det er begrenset output i bunn samt stativer er som regel relativt tungdrevne.

    SÅ!
    jeg ville ha konsentrert meg om å finne en god x-over i 70/80hz draget:)
    Men prøv gjerne 90 også for å se hva som skjer. Nå er det jo også sånn at hvis man ikke pleier å spille opp mot det remmer og tøyler holder, så er slingringsmonnet større.
    Men det er viktigst at man har nok å gå på/headroom.
    Hehe - har jeg nok lommepenger og plass er det nok stor sannsynlighet for at denne hifisyken eskalerer. Men enn så lenge bor vi i leilighet og da er det ikke like aktuelt...

    De små MBene har overraskende mye trøkk - men alt kommer an på hva du sammenligner med... Men du har helt rett - det er luftigheten og oppløsningen i ht som jeg falt for. Det er helt fantastisk å høre rene instrumenter på de -det er balsam for sjelen. Stuen er litt rart formet, og går fra stue/stereodel over i spisestue og inn på kjøkken - antagelig litt over 50 kvm. "Lytterommet" er mindre, og jeg har ikke lenger enn rundt 4 m til høyttalerene. Det hele er langt fra ideelt, og en god grunn til at Lyngdorfen skinner ekstra her.

    Ang Rythmiken, når jeg bruker LFE er det nederste grafen som gjelder - og da ruller den ikke av før over 100 Hz. Litt basert på RK og cross over filter kan den nok strekkes til 120-130 også - eller hva tror du? (Eller var det den nederste du kikket på?)

    Som du vet er crossover nå 80 - og det har jeg ingen problemer med;-) Men skal teste ut litt forskjellig, men mulig jeg ikke rekker det før jul - blir mye reising fremover. Og ang headroom har jeg ikke så store problem - jeg pleier ikke kjøre så fryktelig mye volum. Det er jo også en ting jeg liker med oppsettet mitt - det trengs ikke mye volum for å få frem subtile detaljer, det kan høres på lave volum også;-)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Gull!
    Hvis du syntes deter bra som det er, er det jo bare å la det stå.

    Men klåfingra nysgjerrig per som jeg er, må jeg teste alle plausible løsninger iom. systemet er mer eller mindre i fastlåst posisjon pga. bosituasjonen:)
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Gull!
    Hvis du syntes deter bra som det er, er det jo bare å la det stå.

    Men klåfingra nysgjerrig per som jeg er, må jeg teste alle plausible løsninger iom. systemet er mer eller mindre i fastlåst posisjon pga. bosituasjonen:)
    Nei, det kan jeg ikke gjøre. Må jo klå. Men har heldigvis to sett innstillinger jeg kan leke med, så trenger ikke miste innstillingen jeg har nå 8) Det er jo en fordel med TDaI 2170:)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Gull!
    Hvis du syntes deter bra som det er, er det jo bare å la det stå.

    Men klåfingra nysgjerrig per som jeg er, må jeg teste alle plausible løsninger iom. systemet er mer eller mindre i fastlåst posisjon pga. bosituasjonen:)



    Nei, det kan jeg ikke gjøre. Må jo klå. Men har heldigvis to sett innstillinger jeg kan leke med, så trenger ikke miste innstillingen jeg har nå 8) Det er jo en fordel med TDaI 2170:)
    Regnet med det ja.
    NÅ! snart kan jeg leke meg med 29.......JA du leste rett! 29 presets.
    Så da har jeg i praksis lyd for alle.:cool:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gull!
    Hvis du syntes deter bra som det er, er det jo bare å la det stå.

    Men klåfingra nysgjerrig per som jeg er, må jeg teste alle plausible løsninger iom. systemet er mer eller mindre i fastlåst posisjon pga. bosituasjonen:)
    Det er største ulempen med å ikke ha egen furtebu. Fastlåst oppstilling er noe hærk, men DSP redder oss langt på vei.
    Hadde det ikke vært for DSP'ens fantastiske opptur de siste åra hadde jeg gitt opp hifi hobbyen for lengst.
    I dag er det jo faktisk mulig å kombinere trange familiekår med godlyd pga. DSP.
    Hurra for det :D:D:D
    B
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Med delefrekvens på 70Hz og 2. ordens lavpassfilter får man:
    70Hz: 0dB dempning
    140Hz: 12dB dempning
    280Hz: 24dB dempning
    560Hz: 48dB dempning

    Med delefrekvens på 140Hz og 8. ordens lavpassfilter får man:
    140Hz: 0dB dempning
    280Hz: 48dB dempning
    560Hz: 96dB dempning

    Dette betyr at oppover i frekvensområdet blir vårt signal vesentlig mer dempet enn ved den tradisjonelle løsningen. Det er helt riktig at man skal være varsom med høy delefrekvens når filteret ikke er så steilt. Der har teorien helt rett, uten tvil, men vi har valgt en alternativ løsning som gjør at vi i tillegg omgår bassrefleksen i hovedhøyttalerne.

    Fraværet av opplevet retning skal altså hovedsaklig søkes i filtersteilheten. Vi snakker om opplevet retning fra lytteplass. Men det hører med til historien, som tidligere nevnt, at vi bruker tidsforsinkelsen Lyngdorf tilbyr ved å måle opp avstandene til alle høyttalerne fra lytteplass. Hovedhøyttalerne forsinkes til lydene fra sub er kommet frem og så "går de sammen frem til lytteren". Flytter man seg sideveis i sofaen fra den plassen som er satt til sweet spot, dvs Focus1 plassen, så oppleves fortsatt ikke lyden fra sub som retningsbestemt, men pga timing (avstandene stemmer ikke lenger) låter det en anelse mer upresist (impulsrespons).

    Vi har en innspilling av Verdi's requiem på platemerket Telarc. Den er i tradisjonell Telarc-stil forsynt med høy dynamikk, meget kraftfull bunn og flott romopplevelse. I åpningen av Dies Irae (vredens dag) er det noen voldsomme paukeslag i venstre kanal. Vår sub står i høyre hjørne av et ikke altfor bredt rom. Det er ikke mulig å høre annet enn at paukene er i venstre kanal.

    Klassisk musikk er så langt ikke utsatt for "the loudness war" og har sin dynamikk intakt. I går lyttet jeg (var alene hjemme) til Supertramp, School fra Tidal. Først på en remastret utgave som låt helt python. Jeg valgte den fra "Favorite tracks" i stedet for "Own Albums". Var det noe galt med anlegget her? Så byttet jeg til en utgave fra et album som ikke reklamerte med remastered. Noe helt annet! Lavere nivå, ikke overstyrte partier og en kontrollert og — tiden som er gått siden innspillingen fant sted tatt i betraktning — god diskant. Det er tross alt noen år siden den ble spilt inn. Jeg kan forstå at mange søker seg til utgaver med flere bitplan og høyere samplingfrekvens, siden disse er beregnet på et publikum som etterspør ordentlig vare som ikke er herpet med og som ikke er beregnet på de lett tonedøve.

    Eksempler på musikk med høy dynamikk er Puccini La Boheme med Pavarotti og Freni på Decca, ganske mange orkesterverk på Telarc og Decca, John Eliot Gardiner/Bach og Monteverdi innspillinger fra noen år tilbake på Archiv Produktion, Sigur Ros Inni (live), spesielt "Svefn englar", Christina Pluhar/l'Arpeggiata, Jordi Savall.

    Vi har bare en sub, to dB1 blir litt dyrt i forhold til hva vi antar å vinne ved det (ikke har vi plass heller, der nummer to skulle stått står det en hvilestol). Skulle sub stått i midten bak ville den stått i veien for døren inn til kjøkkenet. Dessuten fungerer det fint med hjørneplassering.
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Spennende Lydolf!

    Skal eksperimentere litt. Har du forsøkt med sub i midten også?

    Når jeg har vurdert å justere delefrekvens har det alltid vært ned, ikke opp. Det bygger på antagelsen om at grensefrekvensen for å kunne bedømme retning på lyd er ca 80 Hz (praktisk talt avhengig av hvor tykk en er i hodet lol)

    Fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sound_localization :

    For frequencies below 800 Hz, the dimensions of the head (ear distance 21.5 cm, corresponding to an interaural time delay of 625 µs), are smaller than the half wavelength of the sound waves. So the auditory system can determine phase delays between both ears without confusion. Interaural level differences are very low in this frequency range, especially below about 200 Hz, so a precise evaluation of the input direction is nearly impossible on the basis of level differences alone. As the frequency drops below 80 Hz it becomes difficult or impossible to use either time difference or level difference to determine a sound's lateral source, because the phase difference between the ears becomes too small for a directional evaluation.[citation needed]
    Så 140 Hz er vanskelig å retningsbestemme, men mulig. 80 Hz er regnet som umulig.

    Jeg er enig i at en høyere delingsfrekvens kan gi mer dynamikk, og jeg har lest om flere som mener dette har noe for seg for konsertopptak etc. Men ikke for hifi generelt - da anbefaler flere deling så lavt som mulig. For meg er nok den nedre grensen 60 Hz.

    Dette tror jeg har med kvaliteten på elementene i hovedhøyttalerene vs sub, men også kvaliteten på forsterkeren. Begge deler påvirker hvor lineær frekvensresponsen blir, og på oppløsningen. Men også det nevnte problemet med direksjonalitet på lyden i et mono-sub oppsett. Noe av dette kan nok løses med bratte filter, men ikke alt - ville jeg tro.

    Det med linearitet rydder nok Lyngdorfen opp i. Etter det er det nok opp til kvaliteten på sub. Dersom egne ører ikke har problem med direksjonaliteten ved 140 Hz, burde en kunne nyte dynamikken i et oppsett med høyere delefrekvens enn 80 Hz uten nevneverdige bakdeler. Det er spennende. Og skal prøves. Men jeg frykter subben ikke kan konkurrere med monitorene i oppløsning rundt 100-200 Hz, men vi får se...

    Det er i alle fall sånn jeg har tenkt på det til nå. Skal bli gøy å teste litt mer rundt dette.

    Har du noen gode forslag til musikk som blir ekstra gøy med stor dynamikk?

    /N
    Mange gode poeng her.
    Personlig hadde jeg ingen problemer med å detektere sub, plassert bak meg på venstre side med deling på 115hz

    To subber foran kan jeg i praksis dele så høyt jeg vil ( 300 hz )
    Hvilken sub er det du har Nassenoff?
    Å sette sub bak lytteren ville ikke fungere i vårt oppsett, knapt nok i noe oppsett, vil jeg tro.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Spennende Lydolf!

    Skal eksperimentere litt. Har du forsøkt med sub i midten også?

    Når jeg har vurdert å justere delefrekvens har det alltid vært ned, ikke opp. Det bygger på antagelsen om at grensefrekvensen for å kunne bedømme retning på lyd er ca 80 Hz (praktisk talt avhengig av hvor tykk en er i hodet lol)

    Fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sound_localization :

    For frequencies below 800 Hz, the dimensions of the head (ear distance 21.5 cm, corresponding to an interaural time delay of 625 µs), are smaller than the half wavelength of the sound waves. So the auditory system can determine phase delays between both ears without confusion. Interaural level differences are very low in this frequency range, especially below about 200 Hz, so a precise evaluation of the input direction is nearly impossible on the basis of level differences alone. As the frequency drops below 80 Hz it becomes difficult or impossible to use either time difference or level difference to determine a sound's lateral source, because the phase difference between the ears becomes too small for a directional evaluation.[citation needed]
    Så 140 Hz er vanskelig å retningsbestemme, men mulig. 80 Hz er regnet som umulig.

    Jeg er enig i at en høyere delingsfrekvens kan gi mer dynamikk, og jeg har lest om flere som mener dette har noe for seg for konsertopptak etc. Men ikke for hifi generelt - da anbefaler flere deling så lavt som mulig. For meg er nok den nedre grensen 60 Hz.

    Dette tror jeg har med kvaliteten på elementene i hovedhøyttalerene vs sub, men også kvaliteten på forsterkeren. Begge deler påvirker hvor lineær frekvensresponsen blir, og på oppløsningen. Men også det nevnte problemet med direksjonalitet på lyden i et mono-sub oppsett. Noe av dette kan nok løses med bratte filter, men ikke alt - ville jeg tro.

    Det med linearitet rydder nok Lyngdorfen opp i. Etter det er det nok opp til kvaliteten på sub. Dersom egne ører ikke har problem med direksjonaliteten ved 140 Hz, burde en kunne nyte dynamikken i et oppsett med høyere delefrekvens enn 80 Hz uten nevneverdige bakdeler. Det er spennende. Og skal prøves. Men jeg frykter subben ikke kan konkurrere med monitorene i oppløsning rundt 100-200 Hz, men vi får se...

    Det er i alle fall sånn jeg har tenkt på det til nå. Skal bli gøy å teste litt mer rundt dette.

    Har du noen gode forslag til musikk som blir ekstra gøy med stor dynamikk?

    /N
    Mange gode poeng her.
    Personlig hadde jeg ingen problemer med å detektere sub, plassert bak meg på venstre side med deling på 115hz

    To subber foran kan jeg i praksis dele så høyt jeg vil ( 300 hz )
    Hvilken sub er det du har Nassenoff?
    Å sette sub bak lytteren ville ikke fungere i vårt oppsett, knapt nok i noe oppsett, vil jeg tro.
    Der er jeg helt enig Lydolf.
    Det var mest for å illustrere at DET! skal man ikke gjøre......:)

    Med mindre man har sub i alle hjørner. I kinosammenheng er det riktignok lettere å integrere den, og det var slik jeg brukte oppsettet først, helt til jeg fant ut at det bare er tull å eie en sub til prisen av en bruktbil uten å benytte den til musikk, som jeg også gjør mest.

    Flott at du deler musikk å lyttetips med oss Lydolf.
    Hvor holder dere til i landet?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Artig det er full fres i tråden igjen, selv om det ikke er så mange (ennå):rolleyes:.
    Kompetanse deling, og erfaringer er gull verdt. Ingen steder har jeg funnet så mye kompetanse om lyd som her på sentralen, så hurra for det!;)

    Så det er bare å fortsette å dele......
    Read More
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet ikke om det er suben min som er for dårlig sammenlignet med høyttalerne eller om det er fordi jeg ikke har to suber. Integrering går greit og delay er ikke noe problem nå som jeg bruker RP-1 som aktivt delefilter ved bruk av Audiolense-korrigeringer. Har delt på 65hz i 2 dager nå med 2. og 4.ordens. Monitorene går ned til 30hz med bra kvalitet og dynamikk, mulig de har bedre gjengivelse i området 30-35hz opptil 65 der jeg har delt nå.
    Skal prøve et siste forsøk med Audiolense i kveld med laveste deling på RP-1, 40hz og høre hvordan det blir.

    Så skal jeg prøve med Room Perfect og sammenligne med Audiolense.
    Tenkte at jeg vil få best mulig lyd ut av Audiolense før jeg sammenligner med Room Perfect for at det skal bli mest mulig rettferdig.

    Hele testgreiene her tar jeg likevel med en stor neve salt. Dette rommet egner seg rett og slett ikke for sammenligningstester.
    B
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Mange gode poeng her.
    Personlig hadde jeg ingen problemer med å detektere sub, plassert bak meg på venstre side med deling på 115hz

    To subber foran kan jeg i praksis dele så høyt jeg vil ( 300 hz )
    Hvilken sub er det du har Nassenoff?
    Å sette sub bak lytteren ville ikke fungere i vårt oppsett, knapt nok i noe oppsett, vil jeg tro.
    Der er jeg helt enig Lydolf.
    Det var mest for å illustrere at DET! skal man ikke gjøre......:)

    Med mindre man har sub i alle hjørner. I kinosammenheng er det riktignok lettere å integrere den, og det var slik jeg brukte oppsettet først, helt til jeg fant ut at det bare er tull å eie en sub til prisen av en bruktbil uten å benytte den til musikk, som jeg også gjør mest.

    Flott at du deler musikk å lyttetips med oss Lydolf.
    Hvor holder dere til i landet?
    Vi holder til vest for Oslo (i Bærum).
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Bare et lite poeng ang dB-skalaen mtp 2dre vs 8nde ordens filter:

    Husk at skalaen er logaritmisk. Det betyr at selv 20dB demping er formidabelt - spesielt mtp at et annet signal overlapper og er tilnærmet udempet i forhold.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Decibel

    Derfor synest jeg sammenligningen din er litt rar Lydolf, ift 70Hz 2dre ordens vs 140Hz 8nde ordens. Men - poenget med 140Hz er ikke mindre spennende eller riktig av den grunn. Heller ikke at et 8nde ordens filter kan være bedre enn et 2dre ordens i den settingen - absolutt ikke.

    Det jeg sitter igjen og lurer på er hvordan jeg skal teste ut hva jeg liker best i praksis - uten for mye egenskapt "bias"... Hvordan gjør dere det i praksis?
    Har dere et lyttespor som dere bruker, med et testsignal? (som f.eks. øker gradvis fra llllav Hz og oppover forbi crossover?) Eller er det objektive målinger ved hjelp av et annet program/oppsett? Eller bare lytting til musikk dere kjenner godt?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg vet ikke om det er suben min som er for dårlig sammenlignet med høyttalerne eller om det er fordi jeg ikke har to suber. Integrering går greit og delay er ikke noe problem nå som jeg bruker RP-1 som aktivt delefilter ved bruk av Audiolense-korrigeringer. Har delt på 65hz i 2 dager nå med 2. og 4.ordens. Monitorene går ned til 30hz med bra kvalitet og dynamikk, mulig de har bedre gjengivelse i området 30-35hz opptil 65 der jeg har delt nå.
    Skal prøve et siste forsøk med Audiolense i kveld med laveste deling på RP-1, 40hz og høre hvordan det blir.

    Så skal jeg prøve med Room Perfect og sammenligne med Audiolense.
    Tenkte at jeg vil få best mulig lyd ut av Audiolense før jeg sammenligner med Room Perfect for at det skal bli mest mulig rettferdig.

    Hele testgreiene her tar jeg likevel med en stor neve salt. Dette rommet egner seg rett og slett ikke for sammenligningstester.
    B

    Hei Bergfinn, spennende, den dagen du evt. har to subber. Hvis du videre forsøker å avlaste Opalene i området 80 - 120 Hz, om Opalene da er enda bedre da eller ikke

    (Selv har jeg akkurat bestilt 4 stk. Seas LROY'ere med 8 slaver, blir trolig til en "kasse" under 75-tommeren, og som strekker seg ut til sidene slik at den ender ut som "stativer" for Opalene i hver ende.)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Høres bra ut Musicbear. Tror de Seas LROY vil matche Opalene godt.
    Siden dette er Lyngdorf tråden, kanskje en slik RP-1 jeg låner av alphamale kunne vært noe for deg?
    Du som ikke vil begi deg inn på pc basert DSP kan jo teste en slik. I RP-1 er det 4 kanaler tilgjengelig.
    2 til høyttalere og 2 til suber.
    Hvor bra romkorreksjonen er vet jeg ikke ennå, har ikke kommet så langt. Kun brukt den som aktivt delefilter hittil med Audiolense korreksjoner fra PC. Gyver sannsynligvis løs på Room Perfect i kveld om tiden strekker til. Blir spennende å teste.

    Skal du bygge suber, så bør du vel ha en eller annen form for DSP for å integrere dette godt med Opalene.
    Veldig enkelt og greit med Lyngdorf tror jeg. Set and forget.:D

    B
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Bare et lite poeng ang dB-skalaen mtp 2dre vs 8nde ordens filter:

    Husk at skalaen er logaritmisk. Det betyr at selv 20dB demping er formidabelt - spesielt mtp at et annet signal overlapper og er tilnærmet udempet i forhold.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Decibel

    Derfor synest jeg sammenligningen din er litt rar Lydolf, ift 70Hz 2dre ordens vs 140Hz 8nde ordens. Men - poenget med 140Hz er ikke mindre spennende eller riktig av den grunn. Heller ikke at et 8nde ordens filter kan være bedre enn et 2dre ordens i den settingen - absolutt ikke.

    Det jeg sitter igjen og lurer på er hvordan jeg skal teste ut hva jeg liker best i praksis - uten for mye egenskapt "bias"... Hvordan gjør dere det i praksis?
    Har dere et lyttespor som dere bruker, med et testsignal? (som f.eks. øker gradvis fra llllav Hz og oppover forbi crossover?) Eller er det objektive målinger ved hjelp av et annet program/oppsett? Eller bare lytting til musikk dere kjenner godt?
    Jeg er svært fortrolig med desibelskalaen, både gjennom min elektroakustikkutdannelse og min yrkeserfaring (jeg er ikke bransjeaktør, min yrkeserfaring er innen teknisk akustikk, elektronikk, signalbehandling og måleteknikk, ikke hifi, studio eller musikk). Desibelskalaen og jeg har faktisk rukket å bli riktig så gode venner opp gjennom årene. ;)

    Det jeg prøver å få frem er bare at i praksis vil dempningen med høyere ordens filtre (enn den tradisjonelle løsningen) gjøre at de teoretiske innvendinger man evt kan ha mot høy delefrekvens ikke blir særlig fremtredende. Vi konstaterer det rett og slett ved å lytte til løsningen. Med andre ord "The proof of the pudding lies in the eating".

    Målet har først å fremst vært å bli kvitt (dvs "pensjonere") bassreflekssystemet i 802D, ikke å utforske hvor høyt det kan deles uten at man kan høre hvor sub'en står. Impulsgjengivelsen blir rett og slett så helt utrolig mye bedre med den valgte løsning. Gode klaverinnspillinger blir helt fantastiske (Angela Hewitt f.eks). Bassrefleks med tre meter til bakveggen blir aldri optimalt. Høyttalerne må stå der de står av møbleringshensyn. For alt annet enn bass er den store avstanden til bakveggen imidlertid en veldig god løsning. Det skaper en virtuell scene mellom høyttalerne og bakveggen.

    Under jakten på den gode impulsrespons oppdaget vi at ettersom veggen bak sub'en rommer skyvedøren ut til kjøkkenet så låt det alltid bedre når skyvedøren var åpen, dvs når døren er inne i veggen.

    Hvorfor det? Jo, DB1 har to høyttalerelementer montert rygg mot rygg. Når den plasseres tett inntil veggen vil da det ene elementet peke inn mot veggen. Det blir så lite luft mellom DB1 og veggen at den vanskelig lar seg komprimere. Vi får det som kalles stiv luftpute og en svært god akustisk kopling mellom sub og vegg. Veggen som rommer skyvedøren er ganske tynn og har ikke så mye avstivning (skyvedøren skal jo ha plass). Det betyr at veggen svinger ganske lett med og når den også skal være med å leke sub så blir det en tydelig uttværing av impulser og ikke særlig imponerende.

    Med skyvedøren inne i veggen derimot, blir det veldig mye mer masse involvert. Det er fordi den stive luftputen som nå oppstår mellom lettveggen og den relativt tunge skyvedøren inne i veggen effektivt hindrer lettveggen i å røre seg.

    Upraktiske greier. Løsningen var å dreie sub nitti grader slik at den stive luftputen nå opptrer mellom rommets sidevegg og sub (DB1 står i et hjørne). Den veggen er mye stivere og har stendere tettere sammen. I tillegg henger musikkanleggets hyller på veggen over sub. De stiver veggen ytterligere av. Da blir det ikke like lett å leke basshøyttaler. Dessuten er den veggen også fullstappet med Glava. Praktiske prøver har klarlagt at opphenging av anlegget over sub har svært liten praktisk betydning, akustisk sett (hørt), i hvert fall hos oss.

    En sub for hjemmebruk er alltid liten i forhold til bølgelengden på bassignalet, den er derfor ikke direktiv (unntak: dipol-løsninger – DB1 er ikke dipol) og kan trygt plasseres på tvers i rommet.

    Det er bare å prøve seg frem og finne ut hva man liker best. Oppleves deling ved lavere frekvenser som best, ja da bruker du det. Spill musikk du kjenner godt. Gi det hele god tid. Ettersom forskjeller ofte er større inne i hodet enn i virkeligheten så bør man gi endringer litt god tid før man konkluderer. Forandring er ikke nødvendigvis bedre, det kan være at det bare er annerledes. Mange har sikkert erfart at et eller annet tweak kan fremstå som formidabelt, for så å oppdage at etter en tid vil det å gå tilbake til den opprinnelige konfigurasjonen vise seg å være ikke så dårlig det heller. Det har jeg erfart en god del ganger.

    Blir dette plutselig en debatt om bruk av sub og hvilken delefrekvens? I så fall burde den nok høre hjemme i en annen tråd. Denne tråden bør heller handle om alle de spennende mulighetene og løsningene som Lyngdorfs univers kan gi oss og alt plunderet man av og til har for å komme dit. Sikkert fint om vi kan fortsette det sporet! ;)
     
    Sist redigert:

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Lydolf, innlegget mitt var definitivt ikke ment som et angrep på dine kunnskaper om dB-skalaen. Leser du innlegget mitt en gang til håper jeg du ser det. Og iom du kjenner den godt, forstår du også poenget mitt. Og - ser forhåpentligvis relevansen for de nevnte filter og de mulige innstillingene på Lyngdorfen;-)

    Takk for tipset om Hewitt. Ellers er det bare å hyle dersom noen besitter et teknisk referansespor som kan avsløre forskjeller enda tydeligere...

    Kunne godt tenkt meg å måle oppnådd RK-resultat med Lyngdorfen, men aner ikke om jeg kan få det ut på noen måte. Noen som vet om en kan bruke Lyngdorfen til å måle sluttresultetet av RK?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ikke meg bekjent.

    Jeg bruker rew. Lydolf....Godt innlegg med beskrivelse av dine ferdigheter og opplevelser. Det viser at det er veien som er målet:) Interessant å se hvordan vi angriper ferden videre på ulike måter.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, hadde glemt å sette lowpass på frontene i setupen på Lyngdorf. Nå låter det plutselig mye bedre.
    Fikk til et filter i Audiolense som låt såpass bra at jeg har ikke tid til å teste Room Perfect. Det må vente til i morgen.
    Nå er det kun musikklytting utover kvelden og natta.
    Suben er ikke så dårlig som jeg trodde likevel.:p
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Lydolf, innlegget mitt var definitivt ikke ment som et angrep på dine kunnskaper om dB-skalaen. Leser du innlegget mitt en gang til håper jeg du ser det. Og iom du kjenner den godt, forstår du også poenget mitt. Og - ser forhåpentligvis relevansen for de nevnte filter og de mulige innstillingene på Lyngdorfen;-)

    Takk for tipset om Hewitt. Ellers er det bare å hyle dersom noen besitter et teknisk referansespor som kan avsløre forskjeller enda tydeligere...

    Kunne godt tenkt meg å måle oppnådd RK-resultat med Lyngdorfen, men aner ikke om jeg kan få det ut på noen måte. Noen som vet om en kan bruke Lyngdorfen til å måle sluttresultetet av RK?
    Jeg tolker ikke ditt innlegg som noe angrep, heller. Ta det helt med ro. :D
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Når vi først er inne på skiver som både har god musikk og som er elektroakustisk fremragende er det fristende å dra frem Tord Gustavsen Trio (ECM). Det er virkelig flotte saker!

    Synd at Manfred Eicher verken liker Spotify/Tidal eller download shops noe særlig. Han begynner å dra på årene og det gjør nok hans kjernepublikum også. Han bør unngå at gjennomsnittskunden blir ett år eldre for hvert år som går, slik som B&O opplever. Sistnevnte sliter jo som kjent, de er til og med til salgs!

    Vet noen om ECM er på Deezer eller Quobuz?

    Det finnes butikker på nettet som kan tilby ECM downloads, også for dem som ønsker 24 bits/96 kHz løsninger. Det er nok ikke veldig nødvendig ettersom "the loudness war" neppe kommer til å ramme ECM.

    Et greit og enkelt alternativ er selvfølgelig Platekompaniet. Det funker helt greit og de leverer ganske hurtig.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Lyngdorf TDAI 2170 er på listen hos The Absolute Sound's Editorial's Choice for 2016. Dette er en utmerkelse som gis av anmelderne av produkter de enten vil ha selv eller anbefaler til familie og venner. Da får vi se om dette hjelper på salget til Lyngdorf hos Klubben.

    Verdt å merke seg er at Steinway Lyngdorf sitt minste system Model S er på denne listen for 5. året på rad. Da er det merkelig at noen her på forumet har vært svært skuffet av lyden i demorommet til Klubben i Oslo. Selv om flere hadde påpekt åpenbar fasefeil og andre ting som ikke stemte med lyden, så ble det ikke gjort forandringer av personalet. Jeg påpekte på dette forumet selv at en slik utmerkelse aldri hadde blitt gitt hvis det var så dårlig lyd. Anmelderen av testen jeg leste er selv profesjonell klassisk musiker, og han mente at dette systemet var noe av det beste han hadde hørt med tanke på riktig perspektiv og impulsrespons. Pluss viktigheten av å unngå at den reflekterte lyden blander seg med direktelyden. Model S er et system jeg veldig gjerne kunne hatt selv på mitt nye lille lytterom. Vi får håpe at Hifi- Klubben finner ut av hva som er galt. Vet ikke om de har systemet lenger. For meg høres det ut som at noe er defekt. Med Room Perfect innebygd skal jo systemet være veldig lett å få kontroll på. Det burde absolutt være marked for dette komplette systemet hos lydinteresserte folk som setter design og lite fotavtrykk høyt.

    Det er jo noe av dette som Lydolf oppnår med sin subwooferløsning.

    Hvis du Lydolf leser dette: Når du har stilt inn delay på 802'ene; Har du målt deg fram til riktig delay eller brukt målebånd? Du trenger vel ikke ta hensyn til latenstiden så lenge at du bare bruker 2200? Eller bruker forsterkeren i B&W sub'en også tid til prosessering slik at dette må tas hensyn til når delayet skal stilles inn? Jeg har jo treveis system hos meg. Og jeg opplever at det ikke er nok å stille inn tidsforsinkelse ut fra avstand og tidsforsinkelsen i slaveforsterkeren. Jeg har kjøpt målemikrofon for ekstern måling og har tenkt å bruke REW. Har bare ikke kommet så langt enda. Tror at det der skal være mulig å måle impulsresponsen fra hver seksjon separat. Da skal jeg nok få gang på mitt system og. Det lyder bedre hos meg uten å lage delay, enn å legge inn feil verdier. Mister trøkk og dynamikk da. Skal snart ned igjen til Østerrike der anlegget står og håper å finne ut mer av ting på neste besøk.

    Jeg lytter gjerne og til Tord Gustavsen. Veldig behagelig musikk og typisk topp ECM lyd. ECM synes jeg har mye spennende musikk i tillegg til god lyd. En del andre selskaper har hatt kjempelyd, men kjedelig musikk. (Sheffield Lab f.eks)Så han sist Maijazz i Stavanger som kvartett forsterket med Tore Brunborg på sax. Han passer godt inn i den gjengen. Artig at du nevte Verdi's Requiem på Telarc. Den har jeg og, selv om det er lenge siden jeg har hørt på den.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Lyngdorf TDAI 2170 er på listen hos The Absolute Sound's Editorial's Choice for 2016. Dette er en utmerkelse som gis av anmelderne av produkter de enten vil ha selv eller anbefaler til familie og venner. Da får vi se om dette hjelper på salget til Lyngdorf hos Klubben.

    Verdt å merke seg er at Steinway Lyngdorf sitt minste system Model S er på denne listen for 5. året på rad. Da er det merkelig at noen her på forumet har vært svært skuffet av lyden i demorommet til Klubben i Oslo. Selv om flere hadde påpekt åpenbar fasefeil og andre ting som ikke stemte med lyden, så ble det ikke gjort forandringer av personalet. Jeg påpekte på dette forumet selv at en slik utmerkelse aldri hadde blitt gitt hvis det var så dårlig lyd. Anmelderen av testen jeg leste er selv profesjonell klassisk musiker, og han mente at dette systemet var noe av det beste han hadde hørt med tanke på riktig perspektiv og impulsrespons. Pluss viktigheten av å unngå at den reflekterte lyden blander seg med direktelyden. Model S er et system jeg veldig gjerne kunne hatt selv på mitt nye lille lytterom. Vi får håpe at Hifi- Klubben finner ut av hva som er galt. Vet ikke om de har systemet lenger. For meg høres det ut som at noe er defekt. Med Room Perfect innebygd skal jo systemet være veldig lett å få kontroll på. Det burde absolutt være marked for dette komplette systemet hos lydinteresserte folk som setter design og lite fotavtrykk høyt.

    Det er jo noe av dette som Lydolf oppnår med sin subwooferløsning.

    Hvis du Lydolf leser dette: Når du har stilt inn delay på 802'ene; Har du målt deg fram til riktig delay eller brukt målebånd? Du trenger vel ikke ta hensyn til latenstiden så lenge at du bare bruker 2200? Eller bruker forsterkeren i B&W sub'en også tid til prosessering slik at dette må tas hensyn til når delayet skal stilles inn? Jeg har jo treveis system hos meg. Og jeg opplever at det ikke er nok å stille inn tidsforsinkelse ut fra avstand og tidsforsinkelsen i slaveforsterkeren. Jeg har kjøpt målemikrofon for ekstern måling og har tenkt å bruke REW. Har bare ikke kommet så langt enda. Tror at det der skal være mulig å måle impulsresponsen fra hver seksjon separat. Da skal jeg nok få gang på mitt system og. Det lyder bedre hos meg uten å lage delay, enn å legge inn feil verdier. Mister trøkk og dynamikk da. Skal snart ned igjen til Østerrike der anlegget står og håper å finne ut mer av ting på neste besøk.

    Jeg lytter gjerne og til Tord Gustavsen. Veldig behagelig musikk og typisk topp ECM lyd. ECM synes jeg har mye spennende musikk i tillegg til god lyd. En del andre selskaper har hatt kjempelyd, men kjedelig musikk. (Sheffield Lab f.eks)Så han sist Maijazz i Stavanger som kvartett forsterket med Tore Brunborg på sax. Han passer godt inn i den gjengen. Artig at du nevte Verdi's Requiem på Telarc. Den har jeg og, selv om det er lenge siden jeg har hørt på den.

    Eirik.
    Jeg har brukt målebånd. DB1 står i et hjørne og jeg bruker etter beste evne avstanden fra øret i sweetspot til hjørnet bak DB1. Hjørnet blir det akustiske sentrum ettersom vi får speilkilder fra veggene. Nøyaktig avstand er faktisk nokså kritisk.

    Latenstiden internt i 2200 bør være den samme for linjeutgangen som for effekttrinnets utgang. Grunnen til det er at Lyngdorf har utviklet 2200 for bl. a. sine egne høyttalersystemer med separate sub'er. Skal impulsresponsen bli så god som mulig bør dette være på stell.

    Jeg har ikke klart å finne data som angir latenstiden i DB1. Den bør være svært lav og forhåpentligvis neglisjerbar, skal den kunne fungere i praktiske systemer. Og det gjør den jo! Jeg vil tro (ren synsing) at den ligger innenfor den nøyaktighet jeg klarer å oppnå når jeg måler avstanden fra lytteplass. Skulle noen få brakt latenstiden på det rene så er det jo bare å angi avstanden som litt større enn den faktisk er i 2200 oppsettet. Det er jo noe man kan more seg med å prøve ut ved en passende anledning.

    Høyttalere som ikke er spesielt direktive vil stråle i bortimot alle retninger omtrent uavhengig av frekvensen. Det betyr at refleksene fra veggene vil være forholdsvis ensartet som funksjon av frekvensen (veggenes beskaffenhet vil påvirke dette, selvfølgelig) og forholdsvis lik direktelyden. Det er forskning som tyder på at hjernen vår verdsetter en slik løsning fordi det ser ut til å gjøre det lettere å skille ut høyttalerens egenklang enn om reflekser og egenlyd er svært forskjellig. Hvem ville trodd noe slikt?

    Model S har en litt spesiell løsning for sine hovedhøyttalere som skal tjene til å spre lyden bedre. Kanskje bidrar dette til den gode mottakelsen systemet har fått?

    Våre egne 802D sprer også lyden forholdsvis uniformt. Kevlar-mellomtonen har en veldig spesiell egenskap, nemlig at det aktive området som lager lyd reduseres med stigende tonehøyde. Det betyr at aktiv element-diameter dividert med bølgelengde holder seg nesten konstant (i hvertfall i nærheten) og det betyr at den ikke blir voldsomt direktiv etterhvert som frekvensen øker (elementer blir direktive når bølgelengden ikke lenger er stor sammenliknet med diameteren på elementet).

    Diskant-elementet i den lille "fuglen" på toppen er i tilegg bakventilert (åpen bak). Alt dette gjør at høyttaleren blir ikke særlig direktiv. Kanskje er dette med på å gi den følelsen av opplevet kvalitet som 802 gir?
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Alltid kjekt når du deler dine erfaringer med oss, Lydolf.

    B&W 802 har jeg hørt kort ved et par anledninger da mitt Classé drivverk var inne til sjekk. Sammen med de største monoblokkene og pre/dac fra Classé spilte det veldig bra. Men hadde du kjøpt 802'ene hvis du hadde visst at du senere skulle bruke DB1 og dele så høyt? Hadde 805 gjort samme jobben? Den har jo et bass/mellomtone element, så egenskapene oppover i frekvens er kanskje ikke på samme nivå som hos 802? Det er ikke mye de bassene jobber trenger å spille i alle fall.

    Jeg er og blant dem som prøver å få til systemet slik Lyngdorf anbefaler, der bassene blir plassert inn mot hjørnene eller frontveggen. Og deling fra ca 200 hz på toppseksjonen. Veldig store basskassen gjør at jeg ikke får noen optimal plassering. Jeg er avhengig av at lyden fra hver seksjon kommer samtidig til lytteposisjonen. Siden jeg kjører treveis aktiv deling med to stk 2200 pluss Crown K2 til bassene har jeg utfordringer til å få riktig tidsforsinkelse. Andre erfarne folk på området har sagt at ekstern måling av tidsresponsen er den beste måten å få satt riktig delay.

    Nå må nok Lyngdorf utvikle sitt Room Perfect videre for konkurransen hardner til. Et klart område for forbedring burde være automatisk måling av delay slik at man selv ikke må måle opp avstander. Og det er lett å gjøre feil. Min gamle Tact RCS 2.2 gjorde dette automatisk. Der ble pulser fra hver kanal sendt ut, og forhåpentligvis riktig delay innstilt. Dette burde i alle fall gjelde for main og line kanaler. Sikkert mye vanskeligere å la seg gjøre når flere forsterkere blir koblet sammen, men det burde la seg gjøre. Tact sitt gamle Boz system tror jeg kunne håndtere 16 kanaler samtidig.
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    En ekstra sub var nok ikke i mine tanker da 802D ble anskaffet. Siden enden på visa ble veldig høy deling kunne jeg nok gått for f.eks. 805, ingen fare for "hull" i frekvensområdet pga dårlig overlapp. Men... 805 hadde ikke diamant-diskant og "hjelmen" til mellomtonen på 802 er nok en viktig bidragsyter til den flotte mellomtonen. Sant nok er bassene i 802 nærmest sendt på AFP (avtalefestet pensjon), dvs delvis på jobb og delvis pensjonert med andre ord. Men flott lyder det. Man blir uhyggelig bortskjemt av slikt.

    Helt enig i at Lyngdorf burde tilby automatisk måling av forsinkelse, noe slikt ville faktisk kunne fange opp forskjeller i latenstid også. God idé!
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.439
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    29
    Var en veldig lang tråd så jeg tar en shortcut.
    Jeg har pr i dag en TDAI 2200 ( uten RP) og en SDA2175 på et par XTZ 99.36.
    Mulig det er en med RP på vei inn :)
    Det jeg lurte på, er det noen som har prøvd ut denne komboen i f.eks en 2-veis DIY høyttaler.
    Er det mulig, eller blir det fryktelig mye prøving og feiling?
    Hadde MH1 hæyttalerene før i tiden og angrer noe voldsomt på at jeg solgte de.
    De var jo helt uten filter (helt til jeg kjøpte MKII filter hos klubben.

    EDIT: Tenker da på aktiv deling i forsterkersettet
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Var en veldig lang tråd så jeg tar en shortcut.
    Jeg har pr i dag en TDAI 2200 ( uten RP) og en SDA2175 på et par XTZ 99.36.
    Mulig det er en med RP på vei inn :)
    Det jeg lurte på, er det noen som har prøvd ut denne komboen i f.eks en 2-veis DIY høyttaler.
    Er det mulig, eller blir det fryktelig mye prøving og feiling?
    Hadde MH1 hæyttalerene før i tiden og angrer noe voldsomt på at jeg solgte de.
    De var jo helt uten filter (helt til jeg kjøpte MKII filter hos klubben.

    EDIT: Tenker da på aktiv deling i forsterkersettet

    Hei.

    Jeg har brukt 2200 til aktiv deling i mange år. Først i et system der bass/mellomtone ble delt elektronisk. Og den siste tiden som treveis aktivt system. Jeg fikk fort til en tilfredstillende deling mellom mellomtone og diskant. Det er veldig lett å velge forskjellige delefrekvenser og avskjæring. På din høyttaler kan du ta utgangspunkt i samme delefrekvens, men ofte får en bedre resultat med å bruke steilere filter. Øvre mellomtoneområde er ofte en utfordring for bass/mellomtone elementer. En kan fjerne mye grums ved å få filtrert bort overtonene. Elementet bidrar mye lenger opp i frekvensområdet enn man skulle tro, og med mye forvrengning. Diskantelementet profiterer med å bli belastet mye mindre. Det øker effekttåligheten betraktelig og gir mindre forvrengning der og.

    Jeg kjenner ikke til din høyttaler, men har lest at toppmodellen visstnok er ferdiglaget for aktiv deling. Hos meg var ikke delingen optimal på selvbygget jeg kjøpte, på tross av meget dyre komponenter. Det ble mye bedre lyd hos meg med aktiv deling også mellom mellomtoner og diskant. Hos meg er det ingen vei tilbake. Spesielt ikke når forsterkerne er blitt så billige.

    Mine 2200 har heller ikke RP. RP hadde trolig løst utfordringer hos meg. Dessverre har jeg aldri funnet ut av å bruke DSP funksjonenen til å korrigere frekvensgangen. Håper å lære det snart. Er kurs på gang.

    Jeg er veldig godt fornøyd med Lyngdorf på nesten alle områder. Jeg savner bedre innføring i bruken av DSP på 2200. Det vil jo ikke skje noe mer der siden produktet er utgått. De reklamerte mye for alle mulighetene da forsterkeren var ny, men minimalt med veiledning. Noen brukere med peiling liker bedre å kunne foreta justeringene selv enn å overlate alt til RP. Husker første testen i dansk High Fidelity. Der hadde trente testere med ingeniørbakgrunn også problemer inniblant med å finne ut av funksjonene.

    Jeg holdt også på å kjøpe MH-1 en gang. Dette var jo en høyttaler som måtte drives aktivt. Høyttalerne kunne også suppleres med hjørnebassene W-210 i et 3 veis aktivt system. Da jeg har et system som brukes ganske likt dette spurte jeg om hjelp med delay, routing bl.a. Lyngdorf kunne ikke hjelpe meg og hadde heller ingen gamle brosjyrer. En må beregne tidsforsinkelse mye mer kritisk som 3 veis aktivt system. Det er ikke mer enn 7-8 år siden dette var toppsystemet til Lyngdorf og likevel lite info. Teoretisk kan man koble sammen så mange forsterkere man vil, men det sies minimalt om hvordan innstillingene må være for hver ny 2200 som kobles inn. Jeg har enda ikke fått til skikkelig de riktige tidsforsinkelsene. Noen sier at dette må måles med eksternt måleutstyr for å finne korrekte verdier. Jeg har utstyret klart og håper å finne ut av det.

    Bor ikke du i Stavangerområdet? I så fall kan jeg sikkert komme innom en gang hvis det er noe jeg kan hjelpe med. Jeg har mitt anlegg i Østerrike, så er ikke mulig å komme til meg.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Atleee

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Hei folkens! Dette er mitt første innlegg på forumet her og jeg beklager om dette er snakket om tidligere, men jeg har ikke funnet noe om det.
    Jeg har hatt en TDAI2200 med RP i et års tid nå, og har vært veldig fornøyd med hvordan den rydder opp i bassen. Men det har alltid vært noe skarp og ubehagelig mellomtone, noe jeg har trodd skyldtes dårlig høyttalervalg. Hadde opprinnelig et par gamle Paradigm Eclipse BP Reference og byttet til B&W PM-1 + subwoofer PV1D. Nå har jeg slått på stortrommen og kjøpt et brukt par B&W 804 Diamond og det låter veldig fint, helt til jeg kjører Roomperfect. Bassen blir som vanlig helt perfekt etter RP-oppsettet men diskanten blir dempet og mellomtonen ganske kraftig forsterket. Jeg har prøvd å kjøre RP-oppsettet flere ganger, nå sist med en factory reset og firmwareoppdatering av både forsterkerens og RP-modulens firmware. Etter 9 målinger fikk jeg hele 99% Roomknowledge og finere bass enn noengang, men ropert-mellomtonen er altså med på kjøpet.
    Er dette noe flere har opplevd? Kan det være noe galt med forsterkeren kanskje? Jeg har lest flere steder at RP skal la klangbildet i høyttalerne være og ikke tukle med toppfrekvensene, men det gjør altså min i ganske stor grad.

    Litt frustrert hilsen fra Atle :)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har dessverre lite erfaring med RP. Men med min(e)2200 har jeg aldri hatt problemer med skarp og ubehagelig mellomtone. Snarere tvert imot. Behagelig, varm og detaljert mellomtone. Men jeg har ikke RP og har heller aldri funnet ut av DSPen. Bare bruk av det digitale delefilteret og delay brukes hos meg.

    Er det så at du har behagelig mellomtone når du spiller i bypass? I så fall må det skje noe galt når RP brukes. Og RP korrigerer jo som du sier mest i bassområdet. Lite oppover i frekevsområdet.

    Tidligere i denne tråden har jeg henvist til en test av 2200 uten RP i danske High Fidelity i 2006. Det ble nevnt at 2200 kan være spesielt avhengig av riktig match med høyttalerne. Ett sett spilte kaldt og umusikalsk. Det andre settet som var B&W 805 var en bra match. Men veldig god match sammen med et sett fra Dynaudio. De var overrasket over forskjellene.

    Jeg har opplevt litt masete lyd fra min 2200 når den spilte fulltone på noen høyttalere min bror hadde. Men når bassen ble avlastet av en kraftig forsterker ble det en varm og åpen lyd igjen. Jeg har alltid hatt en kraftig forsterker til bassene hos meg og alltid vært fornøyd med lyden oppover i registeret.

    Håper at du finner ut av det.

    Eirik.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har denne krabaten hjemme ( sda 2400 ) for å se om den klarer å blåse liv i Magnepan høyttalerene mine.

    image.jpg
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror ikke at denne forsterkeren trenger annet enn å bli "varm" for å bli ferdig innspilt.

    Det første jeg legger merke til er at støygulvet blir enda lavere med sda 2400 tilkoblet. Forklaringen ligger nok i Magnepans evne til å flyte ut litt når den ikke får nok krefter. Med sda 2400 strammer alt seg opp og fokuset øker. Måtte koble vekk subwooferen for å koble til forsterkeren, men det hadde null, nix, nada å si da sda 400 får Magnepan .7 til å strekke seg tilsvarende nedover som det min billige subwoofer klarer.
    Noe annet jeg opplever er at musikken blir mer kommunikativ. Det er lettere å fange rytmer og innsynet øker. Ting blir mer palpativt og da kommer følelsene tydligere frem i musikken. Omtrent som et lite sceneteppe forsvinner og musikerene kommer frem på scenen.
    Er dette alt jeg trenger for å få Magnepan til å virkelig fremstå som "biff til pølsepris" Tja.. Det finnes mye der ute som jeg gjerne skulle testet for å se om jeg klarer å skvise en dråpe til ut av Sitronen. Bluesound som kilde er jo helt klart en liten bremsekloss på så gjennomsiktige høyttalere.

    Hadde dette vært i Magnepan tråden kunne jeg jo ha ymtet frem at jeg gjerne ville ha prøvd f.ex Emotiva SA-250 først, men det skal jeg ikke gjøre her.. :)
     

    Atleee

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Jeg har dessverre lite erfaring med RP. Men med min(e)2200 har jeg aldri hatt problemer med skarp og ubehagelig mellomtone. Snarere tvert imot. Behagelig, varm og detaljert mellomtone. Men jeg har ikke RP og har heller aldri funnet ut av DSPen. Bare bruk av det digitale delefilteret og delay brukes hos meg.

    Er det så at du har behagelig mellomtone når du spiller i bypass? I så fall må det skje noe galt når RP brukes. Og RP korrigerer jo som du sier mest i bassområdet. Lite oppover i frekevsområdet.

    Tidligere i denne tråden har jeg henvist til en test av 2200 uten RP i danske High Fidelity i 2006. Det ble nevnt at 2200 kan være spesielt avhengig av riktig match med høyttalerne. Ett sett spilte kaldt og umusikalsk. Det andre settet som var B&W 805 var en bra match. Men veldig god match sammen med et sett fra Dynaudio. De var overrasket over forskjellene.

    Jeg har opplevt litt masete lyd fra min 2200 når den spilte fulltone på noen høyttalere min bror hadde. Men når bassen ble avlastet av en kraftig forsterker ble det en varm og åpen lyd igjen. Jeg har alltid hatt en kraftig forsterker til bassene hos meg og alltid vært fornøyd med lyden oppover i registeret.

    Håper at du finner ut av det.

    Eirik.
    Hei og takk for svar.

    Problemet oppstår kun med RP ja, i bypass låter det helt fint. Med Music 2 voicing blir mellomtonen ganske normal, men diskanten er fortsatt redusert i forhold til bypass.
    Jeg filmet en liten snutt med telefonen med en litt bråkete låt som virkelig stikker i ørene med min uønskede mellomtoneboost. Det ble hørbart på videoen, men det er mye tydeligere i virkeligheten: https://www.youtube.com/watch?v=4uEU1clg6GM

    Er det noen som bruker RP her som kunne tatt en liten sjekk med bypass og se om lyden blir tilsvarende endret?

    -Atle
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har fått låne en Lyngdorf RP av alphamale, og har brukt den som aktivt delefilter.
    Den biten har fungert strålende her, men med room perfect ble mellomtonen veldig rar og masete og stakk seg ut.
    Egentlig mistenker jeg at det er noe jeg har gjort feil med målingene, klarte ikke å få opp RP's anbefalte gain nivå.

    Som sagt, aktiv deling fungerte svært tilfredsstillende og jeg korrigerte rommet/høyttalerne med Audiolense m/FIR filtre.
    Beste resultat jeg har fått til hittil i heimen, til tross for store akustikkproblemer.
    B
     

    Atleee

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    Interessant, det høres jo veldig ut som samme syndrom som hos meg. Volumet under RP-kalibreringen skal ikke ha noen innvirkning på resultatet i følge manualen til 2170. Jeg har prøvd med flere lydnivåer med samme resultat.

    Jeg kunne igrunnen tenkt meg å måle frekvenskurven med og uten bypass, er det noen som har et tips på mikrofon/software som egner seg til det uten å koste armer og bein?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    RP justerer hele frekvensbåndet.
    Den gjør helt opplagt best jobb i de nederste oktavene, men KAN ha en tendens til å finne på rare ting i toppen ved calibrering.

    Jeg har sikkert kjørt rp 100 ganger hjemme hos meg. I nedre del av skalaen blir det som regel likt, men i toppen tror jeg ikke det har vært et eneste identisk resultat. Best resultat har jeg oppnådd med å kjøre sveipene med lavt volum. Og da mener jeg så lavt at det er så vidt den klarer å fullføre sveipene uten at den sier at volum er for lavt.

    jeg har flere målinger som viser resultatene i hhv. Bypass - rk med høyt vol. - rk med lavt vol. Fra nøyaktig samme målepunkt.
    men jeg er på jobb offshore nå og har ikke tilgang til de nå.
     

    Atleee

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    3
    OK, da skal jeg prøve meg litt frem med lav lyd i kveld, takk for tipset!
    Hva bruker du til å ta målinger? Jeg tenker at hvis jeg ikke får skikk på det med RP så kan jeg lære meg å lage custom voicings og reparere frekvenskurven på den måten.
    Og jeg som byttet ut en 2200 uten RP nettopp for å slippe sånt som dette ;) Sånn går no dagan...
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har og lenge tenkt å kjøpe 2200 med innebygget RP. Men har jo hørt negative virkninger og, så det har kanskje vært smart å vente? Noen rapporterer om bedre resultat ved å bruke DSP funksjonene til å korrigere frekvensgangen, og det kan 2200 uten RP gjøre best. Men en skal ha peiling på å bruke dette og tolke målingene riktig. Jeg jobber med saken og skjønner at jeg må få dette til siden RP kan gjøre mye feil og.

    Jeg har en liten sak som kanskje duger. KRK ERGO beregnet for studiobruk. Den har innebygget Room Perfect på lisens. Men den korrigerer bare opp til 500 hz, mener jeg. I alle fall ikke høyere. Hos meg har den blitt brukt mellom linjeutgangen på 2200 nr 2 og bassforsterkeren og korrigerer ikke høyere uansett enn delefrekvensen til bassene. Den har en digital inngang og en analog, tror jeg. I alle fall en firewire inngang. Jeg må få målt impulsresponsen for hver seksjon for å stille inn riktig delay. (lettere sagt enn gjort). Tror at det er dette som er hovedproblemet. Må sette tidsforsinkelse først til 2200 master på diskantene. Så den neste 2200 slave som driver mellomtonene via main utgangene. Og vet jo ikke latenstiden fra signalet går gjennom lineutgangen til signalet er ferdig prosessert i KRK boksen. Rådene jeg har fått er at dette kun kan bli riktig ved ekstern måling. Planen var at KRK boksen med RP kunne korrigere bare bassene uten å påvirke de rene digitalutgangene til mellomtone og diskant. KRK boksen er mulig å bruke som en meget enkel pre/dac med RP korrigering bare opp til 500 hz på en fullrange høyttaler og også som et 2.1 system med digitalt delefilter til mono subwoofer. Info om denne finnes på nettet.

    Lyngdorf må nok snart slutte med å hevde at RP er det mest avanserte romkorreksjonssystemet som finnes. Det er for mange som opplever problemer til å kalles dette. Et avansert korreksjonssystem er nok riktigere.

    Det er DSP kurs på gang 5. og 6. mars som jeg håper å få med meg. Info i DIY gruppen. Sikkert aktuelt for flere Lyngdorf eiere.

    Alphamale er nok en god kar å få tips av.

    Eirik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn