Lydsignatur i Audio Technica Pickuper .

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg lurer på om man vil beholde ca den samme lydsignaturen som i AT95SH med Shibatanål om man bytter til en mye dyrere Audio Technica Pickup for eks AT 33SA eller lign . Oppløsning og detaljering vil vel antakelig bli mye bedre eller kanskje ikke. Skal monteres på en Rega Planar 2 med rega 202-220 arm tror jeg det er. Andre pickuper med ca.samme lydsignatur er også av intresse . Synes denne AT95SH er en meget god pickup . Erling.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Min (begrensede) erfaring med Audio Technika er at de er nøytrale, i motsetning til mange andre dyre pick-uper....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Du vil beholde karakteristikken fra Shibata-stiften og ellers vil du som du nevner få bedre oppløsning og detaljering. Om en Rega Planar 2 med en RB202/220 vil kunne hente ut alt en pickup som AT33Sa kan gi er jeg ganske i tvil om, men en tydelig oppgradering bør det bli uansett. Og spilleren kan jo erstattes med noe bedre på et senere tidpunkt.

Ellers vil jeg anbefale at du også tar en kikk på ART9, som er en fantastisk pickup til prisen. Ca. samme pris som AT33Sa, men en Special Line Contact nål istedet for Shibata (som teknisk sett også er en Line Contact slipning). Du finner plenty å lese om den på nettet og i mine ører er den noe av det beste jeg har hørt uansett pris. AT33Sa kjenner jeg ikke, men den er sikkert også glimrende.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Ja, hva kjøper man? ART9/7 eller 33SA?
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hva med de dyre MMpickupene til Audio Technica for eks.AT VM 750SH med shibatanål kr.5.000 + AT VM760SLC kr.8.000 kontra AT95SH med shibatanål . Varhos en kompis for en stund siden og hørte på Grado MM pickup kontra Grado MC pickup -mca pickupene ble litt for lys og detaljert -syntes MMpickupen spillte en god del bedre på alle områder.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Henger meg på her. Har/har hatt AToc10 AToc9/mlII og AT33mono. Begrenset med erfaring av andre merker men likhet her er lite overflatestøy, god sporing, god dynamikk og oppløst lydbilde. Ikke spesielt varm eller kald så vidt jeg kan bedømme, så nøytral må vel være ordet.

Lurer på:

den er nå en haug med AToc9 og AT33 varianter. Hvor stor forskjell er det mellom dem? Den rimeligste oc09, hvordan er den f eks?

Kjører nå en rimelig Ortofon (red til 800,- i januar) Overrasket over hvor bra det ble, noen gamle plater "kler" lyden, men føler mer og mer savnet etter en god nok MC pickup.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Hvorfor absolutt MC Pickup . Ble litt i gap etter at jeg hørte som sagt ovenfor både Grado mm og Grado mc pickup som var dobbellt så dyr som mm pickupen -mm pickupen spillte bedre på alle områder . Det ble mere liv i musikken samt mere organisk og rikere -fyldigere lyd . Like oppløst men mc pickupen virket tammere på et vis og lysere og tynnere i lyden -litt mere detaljer på mc-kanskje.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvorfor absolutt MC Pickup . Ble litt i gap etter at jeg hørte som sagt ovenfor både Grado mm og Grado mc pickup som var dobbellt så dyr som mm pickupen -mm pickupen spillte bedre på alle områder . Det ble mere liv i musikken samt mere organisk og rikere -fyldigere lyd . Like oppløst men mc pickupen virket tammere på et vis og lysere og tynnere i lyden -litt mere detaljer på mc-kanskje.
Mange MC pick-uper har en tedens til løft i toppen som gjør at de kan låte lyst eller detaljert. Ikke AT 33EV; den har samme frekvensrespons som en CD-spiller.
Enkelte (dyre) MC pick-uper har 6db løft i de høyere frekvenser!
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Hvorfor absolutt MC Pickup . Ble litt i gap etter at jeg hørte som sagt ovenfor både Grado mm og Grado mc pickup som var dobbellt så dyr som mm pickupen -mm pickupen spillte bedre på alle områder . Det ble mere liv i musikken samt mere organisk og rikere -fyldigere lyd . Like oppløst men mc pickupen virket tammere på et vis og lysere og tynnere i lyden -litt mere detaljer på mc-kanskje.
Mange MC pick-uper har en tedens til løft i toppen som gjør at de kan låte lyst eller detaljert. Ikke AT 33EV; den har samme frekvensrespons som en CD-spiller.
Enkelte (dyre) MC pick-uper har 6db løft i de høyere frekvenser!
Hvilke pick er det? Kan du henvise til link og målinger?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvilke pick er det? Kan du henvise til link og målinger?
Det kunne jeg alltids, men avstår pga av hus/påskefreden.
Her er en pick-up til over 70 000kr. Ikke rart man hører detaljer man ikke har lagt merke til før, men det er billigere med en equalizer....
 

Vedlegg

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Varhos en kompis for en stund siden og hørte på Grado MM pickup kontra Grado MC pickup -mca pickupene ble litt for lys og detaljert -syntes MMpickupen spillte en god del bedre på alle områder.
Ble litt i gap etter at jeg hørte som sagt ovenfor både Grado mm og Grado mc pickup som var dobbellt så dyr som mm pickupen -mm pickupen spillte bedre på alle områder . Det ble mere liv i musikken samt mere organisk og rikere -fyldigere lyd . Like oppløst men mc pickupen virket tammere på et vis og lysere og tynnere i lyden -litt mere detaljer på mc-kanskje.
Dette sier jo nøyaktig ingenting om hvorvidt MM eller MC er bedre eller verre. Da må man som et minimum vite hvilke pickup modeller det er snakk om, hva slags utstyr det ble spilt på og hvilke instillinger som ble brukt.

Kanskje ble det brukt feil last på MC pickupen, kanskje var den en dårlig match med armen, kanskje var stiften gammel og utslitt, kanskje var MC-inngangen mye dårligere enn MM-inngangen, etc, etc. Eller kanskje foretrakk du/dere bare subjektivt lyden av MM.

Uten mer info blir det bare ren gjetning eller synsing.


Enkelte (dyre) MC pick-uper har 6db løft i de høyere frekvenser!
Hvilke da? Ellers er jo ytelsen spesielt i flankene avhengig av impedansen en MC pickup ser, så et 6dB løft i toppen er noe man trolig kan gi enhver MC, enten med vilje eller utilsiktet.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Tror nok at han vet hva han holder på med . Har holdt på med kun Vinyl og Platespillere og pickuper siden 1967 . Meget nøye med alt -ikke noe slitt pickupnål og feil last og dårlig match med arm etc der i gården nei hvis du tror det . Han som monterte AT95SH Pickupen her hos meg -derfor det spiller så hinsides bra her vet du. Bare tullprat fra din side . Bare unskyldninger for at det kan være feil både her og der -tull og tøysprat. Uansett hva du mener så spillte MM pickupen bedre enn MC Pickupen . Vet også at Hi Fi Guiden -Hamar anbefaler ofte High Output MC Pickuper til folk -han har vel holdt på med dette i over 40 år han også og vet nok hva han gjør .
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Tror nok at han vet hva han holder på med . Har holdt på med kun Vinyl og Platespillere og pickuper siden 1967 . Meget nøye med alt -ikke noe slitt pickupnål og feil last og dårlig match med arm etc der i gården nei hvis du tror det . Han som monterte AT95SH Pickupen her hos meg -derfor det spiller så hinsides bra her vet du. Bare tullprat fra din side . Bare unskyldninger for at det kan være feil både her og der -tull og tøysprat. Uansett hva du mener så spillte MM pickupen bedre enn MC Pickupen . Vet også at Hi Fi Guiden -Hamar anbefaler ofte High Output MC Pickuper til folk -han har vel holdt på med dette i over 40 år han også og vet nok hva han gjør .
Ville vært litt forsiktig med å være såpass sikker; fallgruvene tilknyttet platespillere, armer, pick-up'er og RIAA er mange og store, jeg tror knapt man blir helt utlært noen gang. I det ene oppsettet kan den ene pu'n være best, i det andre kan det være diametralt motsatt. Alt for mange variabler til å være 100% sikker på noe som helst, nærmest.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
hvis du tror det....
Jeg tror ingenting - jeg listet kun opp noen fallgruver og påpekte at postene dine ikke egentlig ga noen som helst fasit eller grunnlag for noen som helst konklusjon.

derfor det spiller så hinsides bra her vet du.
Jeg vet ingenting om hvordan det spiller hos deg.

Bare tullprat fra din side
Bare unskyldninger for at det kan være feil både her og der -tull og tøysprat
Personangrep er typisk et symptom på mangel på både forståelse og argumenter, så jeg velger å konkludere med at du ikke egentlig skjønner hva du snakker om. Takk for praten; la oss ikke fortsette den.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg spurte etter lydsignatur i Audio Technica Pickuper . Ser ikke at du har kommet med noe som helst vedr.dette . Skjønner ikke helt hva du har i denne Tråden å gjøre heller . Du takker for praten -men jeg har jo ikke pratet med deg . Ønsker ikke flere rare innspill fra deg . Kom med noe konkret vedr. det jeg spurte om hvis du kan -Audio Techn.Pickuper - og ikke bare svada .
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Da tror jeg at vi skal besinne oss litt her og bevare husfreden.

Bjørn.H, moderator
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Audio Technica Pickuper -Lydsignatur.

JMM startet . Jeg er helt rolig jeg . Kanskje Rognlien har noe å si vedr.lydsignaturen ,samt Audio Tecnica MM Pickuper.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Vet du HVA som EKSAKT utgjør DIN tolkning av en AT-signatur? Alle merker har sin lydfilosofi, så det er da lettere å lete etter SERIELL KONTINUITET. Et merke som passer på å videreføre den vil bare ta ut mer av deres egen "huslyd" jo høyere i hierarkiet du går. Men du må vite hva en "huslyd" består i for å vite hva du skal lytte etter, og derfor også HVOR MYE av den du får fra modell til modell. Det er som Håkon sier. Pickups, armer, RIAA, drivverk, annen match..alt har sitt å si, og en pickup kan da få ut mer i en gitt kombinasjon enn i en annen selv om også prisene er forskjellige, men pickupene er fra samme produsenten. Jeg veit selv hva jeg personlig legger i deres signatur: Varmnøytral, fokusert, litt for bratt avrulling på fløyene, men svært musikalske. Passer imo best i eldre SME, lettere til mellomtunge , evt S-formede (japanske) armer. Men AT har også det nærmeste man idag kommer en universalpickup- nettopp i 95-linja si:cool: Og de har pickuper til alle- ALLE- formål også..det er jeg svært glad i dem for. Dynamisk og groovemessig er jeg dog sandstøpt Ortofonist. Svært få- om noen- andre kan måle seg med danskene der. For MIN del. Favorittene fra AT er- i vilkårlig rekkefølge;:

AT OC-9xx: Bedre finnes knapt til en eldre SME-arm..Min pickup til en eldre Oracle, om jeg hadde..:cool:
AT-VM95xx Universalpickupen over alle andre.

AT ART9 Ekte High-ender som NESTEN rivaliserer med de beste Cadenza, Windfeld og Anna fra Ortofon, men til en langt lavere pris. Den prisen er derimot svært enkel å rettferdiggjøre- for MEG- da Cadenza/Windfeld er mine absolutte favoritter. Uansett pris. De takler alt, holder aldri tilbake noe som helst og viser deg hva du VIRKELIG har i rillene. Om ART9 skal klare å komme i nærheten det danskene klarer, må den ha svært spesialiserte forhold. Men, om den får det...Wow, for en formidlingsevne..
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
I den grad nøytralitet er en lydsignatur kan man kanskje si at AT lydsignatur er nøytral. Tipper at frekvensresponsen fra de fleste AT pick-uper er temmelig flat. Hvordan de passer i forskjellige arm og drivverk konstellasjoner er en annen sak.....
Mitt inntrykk er at AT er en seriøs produsent som lager no-nonsense produkter som yter veldig godt til prisen. Ønsker man parfymerte boutique produkter kan lete andre steder...
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Ser man på datablad til de forskjellige pickuper, (iaf de jeg har hatt), så er de rimelig flat i frekvensresponsen, men de låter forskjellig. Mitt poeng er at det er ikke mulig å si at den ene låter bedre enn den andre, da dette er en synergieffekt sammen med resten av kjeden man bruker (RIIA, Pre, Kabler, Effektforst, og høytalere) Det eneste faste man har å forholde seg til er forannevnte samt kvaliteten på innspillingen, komponist og orkester, samt anlegget man spiller på. En stor fordel er jo også å ha hørt de forskjellige instrumenter, og ha en formening om hvordan de låter, uten det, har man jo etter min mening ingenting å forholde seg til, og da er det jo meningsløst (min mening).
Skal kort gi en karakteristikk over de pickuper jeg har prøvd i mitt oppsett, og det er kun MIN mening, og hva andre føler får være Deres mening.
Denon DL304: Fin innsikt i musikken, behagelig klangbilde, lydbilde gir stor oversikt over sceneriet, litt vanskelig å plukke ut enkeltinstrumenter, men god overall klangkarakter. Liker gjengivelsen av messinginstrumenter. Middels varm klangkarakter.
Dynavector DV23RS:Mere dynamikk, svartere bakgrunn, inntrykk av å gå dypere i bassen, samt bedre separasjon av enkeltinstrumenter. Mere liv i brass-seksjonen. Lett a plukke ut enkeltinstrumenter i lydbildet. Middels varm klangkarakter.
Dynavector DV17D2: Meget god separasjon av instrumenter i store orkesterverk, lett å plukke ut enkeltinstrumenter, og følge med i komposisjonen (partituret). God attack og dynamikk, går dypt visst den informasjonen er der. Godt element
Audo Technica OC9: Varm klangkarakter, godt nivå i frekvensspekterets ytterpunkter. God bass og diskant, fin balanse i lydbildet. Lett å plukke ut enkeltinstrumenter i komplekse orkesterverk (Wagner, Mahler etc) Flott på gjengivelse av stemmer, bredt og dypt lydbilde. Godt element på alle områder.
Benz Ebony LP: Varm klangkarakter, svært dynamisk (eksplosivt) i alle frekvensområder. Stort bredt og dypt lydbilde, som går utover og forbi høytalerne. Høytalerne forsvinner helt og holdent. Alt av detaljer er der, selv i fortefortissimo styrke er det mulig å skille enkeltinstrumenter fra hverandre, samt skille 1-2-3-4 stemme fra hverandre i blås og strykere, bedre enn de forannevnte elementene. Kvaliteten på pressingene kommer klart frem, crap låter crap, kvalitet stråler :) Dette er hva jeg i grove trekk har opplevd med de forskjellige element i bruk. Så får alle ta det for det det er. Mine inntrykk, ingenting annet. Ha en strålende påske :)
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Tror nok at han vet hva han holder på med . Har holdt på med kun Vinyl og Platespillere og pickuper siden 1967 . Meget nøye med alt -ikke noe slitt pickupnål og feil last og dårlig match med arm etc der i gården nei hvis du tror det . Han som monterte AT95SH Pickupen her hos meg -derfor det spiller så hinsides bra her vet du. Bare tullprat fra din side . Bare unskyldninger for at det kan være feil både her og der -tull og tøysprat. Uansett hva du mener så spillte MM pickupen bedre enn MC Pickupen . Vet også at Hi Fi Guiden -Hamar anbefaler ofte High Output MC Pickuper til folk -han har vel holdt på med dette i over 40 år han også og vet nok hva han gjør .
sådan noget pjat.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Det viktigste er symbiosen mellom compliance på pickup og armvekt slik at systemresonansen ligger innafor der den skal ligge.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
I glemmer en ting........ RIAA.
Forstår måske hvalross´s oplevelser, selvom han måske ikke helt er klar over, at det ikke er pickuppernes skyld.
De fleste riaa´er i mellemklassen (under 10K), specielt de rent aktive af slagsen, yder fortræffeligt i stilling MM.
Det bli´r straks sværere på MC, da kravene til MC-forstærkning er væsentligt højere end til MM.
Derfor bli´r resultatet ofte bedre med en step-up og riaa i stilling MM, end med samme riaa som MC-forstærker.
Måske derfor forskellen i oplevelsen af de to slags pickupper.
Min erfaring siger mig, at selv en god MM-riaa i 3000 kr. klassen med en god step-up som oftest overgår en riaa til samme pris
som de to, når sidstnævnte skal forstærke MC.
Just my 2 cents :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Voff: Nøytralitet er en SIGNATORISK FAKTOR, ja...men SIGNATUREN består av flere faktorer..
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Fikk tak i en AT-OC 30 for noen år siden som ikke har gått for mange timer, og den låter fantastisk bra. Det fikk spitzenklasse i Tyskland på 90 tallet, og det fortjener den. Kosta skjorta gjorde den dem gangen også. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
AT33 er klangmessig svært nøytral. Dei to dyraste er mest nøytrale, medan den billegaste hallar forstiktig mot det varme. Alle tre sporar svært godt, og er gode på perspektiv og tredimensjonale eigenskapar, SA-utgåva mest, men krev at du er svært nøyaktig med justeringane. På mange måtar er den mellomste utgåva det beste kjøpet.
Fyrsteutgåva av AT OC9 tykte eg let litt sånn "overnøytralt", sånn mot det klangidealet som ligg opp i mot CD-lyden. Veldig detaljert, passeleg dynamisk. Den nyaste utgåva har eg ikkje finhøyrt på, men har inntrykk av at 33-serien er vel så god. Sjølv spelar eg på AT33SA, og held denne for å vere eit ørlite hakk betre enn modellen under, så det må vel desse to eg likar best, men har som føresetnad god justering og god arm. Dei dyrare AT-pickupane har eg ikkje prøvd
.
Elles har eg skrive omtaler av AT-pickupar på Audiophile.no, og konkluderer med at dei gjennomgåande er mykje for pengane.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.650
Antall liker
1.198
Jeg har en Ortofon A95 på en spiller, og en AT Art 9 på en annen spiller.
AT'en gjør seg absolutt ikke bort i forhold til Ortofonen; litt mindre detaljer, og informasjon, men samme nøytrale og musikalske stil.
Ortofonen kanskje enda mer nøytral... men små forskjeller.
Nøytral i min bruk av ordet betyr at jeg hører det som er gravert inn på platen med minst mulig forvrengning. A95 gir det inntrykket.
AT'en fungerer meget godt til pop og rock, så jeg bruker den til det, mens A95 blir brukt til de beste innspillingene, og akustisk musikk som jazz og klassisk.

Spørsmål om Art 7 vs Art 9?
Tja, jeg leste på nettet at Art7 skal være den beste og at der er tekniske grunner til det. Jeg gikk for Art9 på grunn av høyere output (ut spenning). Passet bedre til mitt bruk og også sammenlignet med A95 (som har lavere output men høyere enn Art 7).

Når det gjelder Shibata slipningen vs andre som for eksempel Micro Line, leste jeg innlegg på Vinyl Asylum for en stund tilbake hvor det teknisk ble vist til at Shibata har en dårligere (mindre optimal) geometri enn de andre "hi-end" skarpe slipningene og er i tillegg vanskeligere å få riktig orientert.
Jeg har ikke noe erfaring eller nok teknisk innsikt til å verifisere denne påstanden, men argumentasjonen virket ganske overbevisende og saklig framført.

søk her eventuelt;
https://www.audioasylum.com/audio/vinyl/bbs.html
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Veldig fint å få vite . Takk for opplysningene .
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Er det noen som har prøvd ART 9 og Hana ML som kan si noe om forskjeller?
 

tno

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2010
Innlegg
3.187
Antall liker
8.436
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
19
Er det noen som har prøvd ART 9 og Hana ML som kan si noe om forskjeller?
Jeg har Art 9 og Hana ML på hhv Thorens TD150 med Jelco SA-750D arm og Rega RP 8.

Disse er begge svært gode og når tiden kommer for å erstatte dem, tror jeg ikke trangen til å prøve noe annet vil være der for min del.

Jeg hører mest rock, americana/country, garage/punk.

Forskjeller?

Art 9 er nøytral og en glimrende allrounder med luft og god separasjon mellom instrumenter. Noen later til å mene at dette ikke er en pu for rock, jeg er uenig. Det er en pu for alt.

Hana ML er ikke nøytral, her gis det ekstra på i de høyere bassfrekvensene og den fremstår noe mer insisterende i spillestilen. Det gir ofte en mer engasjerende forestilling, men på en del innspillinger blir det litt i meste laget IMØ. Har man et varmtklingende oppsett, så bør man ha det i mente. Hos meg gjør Hana seg best på RP 8.

Art 9 har en klønete innfesting uten gjenger i pu, krever lang innspilling og har en såpass tynn nålefane at man må være ekstra forsiktig når man rengjør. Den er også ganske følsom for VTA-justeringer og passer derfor godt i en arm der det er mulig. Jeg har en ettermontert VTA on the fly på Jelco armen.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Når det gjelder Shibata slipningen vs andre som for eksempel Micro Line, leste jeg innlegg på Vinyl Asylum for en stund tilbake hvor det teknisk ble vist til at Shibata har en dårligere (mindre optimal) geometri enn de andre "hi-end" skarpe slipningene og er i tillegg vanskeligere å få riktig orientert.
Betyr det kanskje at dersom valget står mellom 33PTG/II og 33SA, så er førstnevnte muligens det beste valget da den er lettere å justere og dermed få til? Forskjellene mellom disse to skal være små (jfr Audiofile Arve). Som andre har påperkt, er det noe herk å montere disse AT pick-upene da de mangler gjenger. Å stramme til en ferdig justert pick-up med et skrujern på skruen fra undersiden, samtidig som man holder på muttra på toppen, uten at ting kommer ut av lage, er vanskelig for å si det mildt...
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.650
Antall liker
1.198
Når det gjelder Shibata slipningen vs andre som for eksempel Micro Line, leste jeg innlegg på Vinyl Asylum for en stund tilbake hvor det teknisk ble vist til at Shibata har en dårligere (mindre optimal) geometri enn de andre "hi-end" skarpe slipningene og er i tillegg vanskeligere å få riktig orientert.
Betyr det kanskje at dersom valget står mellom 33PTG/II og 33SA, så er førstnevnte muligens det beste valget da den er lettere å justere og dermed få til? Forskjellene mellom disse to skal være små (jfr Audiofile Arve). Som andre har påperkt, er det noe herk å montere disse AT pick-upene da de mangler gjenger. Å stramme til en ferdig justert pick-up med et skrujern på skruen fra undersiden, samtidig som man holder på muttra på toppen, uten at ting kommer ut av lage, er vanskelig for å si det mildt...
Det kan godt være, men jeg vet egentlig ikke. Jeg "unngikk" det problemet med å gå opp i pris til Art 9, en pickup jeg har vært meget fornøyd med.
Jeg bare registrerte diskusjonen på Vinyl asylet (søk Shibata med Author Flood2 hvis du vil lese mer).
her er et innlegg;

https://db.audioasylum.com/mhtml/m.html?forum=vinyl&n=1096589&highlight=shibata+flood&r=&search_url=%2Fcgi%2Fsearch.mpl%3Fsearchtext%3Dshibata%26b%3DAND%26topic%3D%26topics_only%3DN%26author%3Dflood%26date1%3D%26date2%3D%26slowmessage%3D%26sort%3Dscore%26sortOrder%3DDESC%26forum%3Dvinyl

men når det blir postet tegninger med geometrier, så begynner jeg å få problemer med motivasjonen til å gå inn i de tekniske detaljene;

https://db.audioasylum.com/mhtml/m.html?forum=vinyl&n=1096678&highlight=shibata+flood&r=&search_url=/cgi/search.mpl

lettere da å ta en G&T og høre på musikk 8)
 
Topp Bunn