Høyttalere Lydplanke

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Foreldrene mine vil kjøpe lydplanke og spør meg hva de bør kjøpe. Jeg blir stående som et spørsmålstegn, for dette har jeg overhodet ikke oversikt over. Noen gode tips? Funksjoner de trenger = God lyd, thats it.
Go!!
:)
 
D

Danke

Gjest
Foreldrene mine vil kjøpe lydplanke og spør meg hva de bør kjøpe. Jeg blir stående som et spørsmålstegn, for dette har jeg overhodet ikke oversikt over. Noen gode tips? Funksjoner de trenger = God lyd, thats it.
Go!!
:)
Sony og Denon er bra på sånt, Harman Kardon også...

LG og Samsung ville jeg unngått/er skeptisk til på sånne dingser.
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
627
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Foreldrene mine vil kjøpe lydplanke og spør meg hva de bør kjøpe. Jeg blir stående som et spørsmålstegn, for dette har jeg overhodet ikke oversikt over. Noen gode tips? Funksjoner de trenger = God lyd, thats it.
Go!!
:)
Hvor mye penger er det interessert i å bruke, ønsker de samme merke på planken som på tv, henger tv på vegg eller står den på bord?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Dynaudio Music 7, med HDMI. DSP. Kommer på nyåret. Forsinket lansering.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei. Takk for svar. De har nok et håp om å ikke bruke all verdens penger på dette. Tipper maks 5.
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
627
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hadde ikke vært redd for å kjøpe verken LG eller Samsung. Jeg har satt opp en LG hos mine svigerforeldre og den løftet lyden betraktelig i forhold til tv alene. Synes du må vurdere hvor mye lydfreak de er.

Selv har jeg en Focal lydplanke med sub - den kostet meg nesten kr 10.000 på blackfriday i fjor. Meget godt fornøyd med lyden av den, både til tv og musikk.

Jeg synes denne egentlig er et kupp og et godt kjøp
https://www.komplett.no/product/923...soelv?offerId=KOMPLETT-310-923726#productinfo
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.300
Torget vurderinger
49
Har selv Samsung og er godt fornøyd med den.
Har virket 100% uten feil siden jeg kjøpte den, ikke alltid en selvfølge med trådløst.https://www.komplett.no/product/893658/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/soundbars/samsung-hw-k960-soundbar-51-ch-wi-fi#

Foreldre (som ikke er audiophile)har nok mer krav til det estetiske enn til lyd, så tipper de blir meget fornøyd med en planke til under 5k uansett merke hvis den tar seg godt ut i stua.
Allt er jo bedre enn den begredelige lyden fra flatsjermer:cool:
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Hei. Takk for svar. De har nok et håp om å ikke bruke all verdens penger på dette. Tipper maks 5.
Har selv Samsung og er godt fornøyd med den.
Har virket 100% uten feil siden jeg kjøpte den, ikke alltid en selvfølge med trådløst.https://www.komplett.no/product/893658/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/soundbars/samsung-hw-k960-soundbar-51-ch-wi-fi#

Foreldre (som ikke er audiophile)har nok mer krav til det estetiske enn til lyd, så tipper de blir meget fornøyd med en planke til under 5k uansett merke hvis den tar seg godt ut i stua.
Allt er jo bedre enn den begredelige lyden fra flatsjermer:cool:
Litt over smertegrensa på maks 5 lapper denne vel...
(Linket til produkt med pris på 14.990,-)
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.219
Antall liker
2.644
Sted
Liten by
Hifi folk er litt rare. Når noen spør de om råd, så svarer de nesten uten unntak utifra DERES behov, ikke den som spør.
Derfor er jeg ytterst forsiktig med å gi råd, for jeg tror det rådet ofte blir oppfattet som en belæring ogh briefing av kunnskap. Noe det svært sjelden er ment som.

Så derfor, les spørsmålet nøye og spør om flere opplysninger, slik enkelte lenger opp har gjort.

Jeg oppfatter hverken LG eller Samsung som "dårlig", men de har noen produkter som jeg nok ikke kan anbefale eller som jeg direkte IKKE anbefaler.
I dette tilfellet er det helt vanlige folk som skal ha bedre lyd enn hva TV'en gir. Å komme med svindyre planker eller sokkler til 7-8-9.000 kroner er i de fleste tilfeller overkill. Jeg vil også tippe at brukervennlighet spiller inn her og der ihvertfall Samsung gode. De andre vet jeg lite om.

Det står ikke noe om at dette skal være julegave, så jeg ville heller satset på brukt. Det er mye bra der ute!
Canton, Geneva eller Onkyo lydsokkel finnes på Finn.
Yamaha, Harman Kardon, Sony, Cambridge, Sony, Sonos, B&W, JBL, LG, Samsung og mange flere finnes som lydplanker på Finn.
Sjekk ny pris og bare ikke kjøp det billigeste, så tipper jeg de blir fornøyde uansett!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Min far har ingen audiofil, men er allikevel opptatt av god lyd. Har har et relativt bra stereoanlegg med infinity kappa 6.2 og onkyo ettellerannet forsterker-cd. Halv-fancy kabler til og med :)
Så som nevnt, Best mulig lyd for ca 5k er tipp topp. Trenger ingen streaming e.lign. Plug and play.
 
D

Danke

Gjest
Som sagt Sony og Denon har drevet med lyd lenge og spesialiserer seg på dingser og god lyd. Det er kvalitet for krone og finnes på klubben.

3000 og noe.

Heller LG en Samsung, grunnen til at jeg ikke anbefaler disse er fordi de nesten ikke driver med lyd, samt at ingen trekker fram produktene deres.

Har fulgt med litt, er man på budgett så er Sony og Denon ting som er lett tilgjengelig og god kvalitet.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.219
Antall liker
2.644
Sted
Liten by
Min far har ingen audiofil, men er allikevel opptatt av god lyd. Har har et relativt bra stereoanlegg med infinity kappa 6.2 og onkyo ettellerannet forsterker-cd. Halv-fancy kabler til og med :)
Så som nevnt, Best mulig lyd for ca 5k er tipp topp. Trenger ingen streaming e.lign. Plug and play.
Kjør på med Finn!
Du kan få noen knall produkter til gode prise der! Folk skal jo ha det siste, så et år gamle "nyheter" går ofte for halv pris. Ikke at jeg tror det har skjedd så mye på et år....

Det ligger en Canton DM100 (4000) ute på Finn, den har ihverfall fått gode tester.
Ser også det ligger en B&W Panorama (3000) lydplanke der, den skal også være god. Ifølge tester.
Vifa Stockholm ligger mulignes litt høyt i pris (rundt 7000), også brukt, men skal være meget god til musikk også!
Sony HT-ST9 ligger i prisleiet rundt 5000 kroner brukt. Et alternativ?
Yamaha YSP lyden har jeg alltid likt, men Yamaha YSP-5600 ligger vel høyt i pris og er nok uaktuell. Men De litt eldre kan være et alternativ (YSP-2500?)?
Samsung HW-H750/751, LG LAB540 og Philips HTL6140 finnes ikke brukt, men har også fått ok tester.
 
D

Danke

Gjest
Har ikke hørt den selv, men Samsung fikk da ihvertfall grei omtale i Lyd og bilde:

Samsung HW-K960 - Lyd & Bilde
Sikkert helt greit, følger med på lyd og bilde produkter. Men Samsung er ikke gode på lyd. Sony er mye bedre sammenlignet. Jeg er en Samsung hater da, etter en tv og bluray. Og jungeltelegrafen er ikke i favør til Samsung og ikke LG heller.

Tv derimot gjør LG det bra.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har ikke hørt den selv, men Samsung fikk da ihvertfall grei omtale i Lyd og bilde:

Samsung HW-K960 - Lyd & Bilde
Sikkert helt greit, følger med på lyd og bilde produkter. Men Samsung er ikke gode på lyd. Sony er mye bedre sammenlignet. Jeg er en Samsung hater da, etter en tv og bluray. Og jungeltelegrafen er ikke i favør til Samsung og ikke LG heller.

Tv derimot gjør LG det bra.
Samsung eier Harman, som eier JBL, etc....
 
D

Danke

Gjest
Har ikke hørt den selv, men Samsung fikk da ihvertfall grei omtale i Lyd og bilde:

Samsung HW-K960 - Lyd & Bilde
Sikkert helt greit, følger med på lyd og bilde produkter. Men Samsung er ikke gode på lyd. Sony er mye bedre sammenlignet. Jeg er en Samsung hater da, etter en tv og bluray. Og jungeltelegrafen er ikke i favør til Samsung og ikke LG heller.

Tv derimot gjør LG det bra.
Samsung eier Harman, som eier JBL, etc....
Jeg vet det, men av en eller annen grunn så liter jeg mer på Harman produkter.

Harman i alle Samsung mobiltelefon og tv tror jeg, i LG tv også..
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Dukker opp et par nye krav her.

- Nytt. Han vil ikke ha brukt.
- Ikke sub. Planken må funke på egenhånd.

Jeg tenker i retning monitor audio jeg. Den koster 6K, men i følge prisjakt både titt og ofte på tilbud til ca halv pris.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Samsungen er vel en full surround løsning, men fronter erstatter med planke-løsning?? Det blir nok neppe aktuelt.
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
219
Antall liker
627
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En liten tanke "utenfor boksen" og litt strekking av budsjettet, jeg synes Technics Ottava alt-i-et-anlegg virker som et interessant produkt for den eldre generasjon med litt interesse for grei lyd i stuen. Det ser ut som en lydplanke, og vil fungere som det siden det har optisk inngang for TV-tuner. I tillegg får de DAB+, Spotify/Tidal og innebygget CD-spiller. For den eldre generasjon bruker fortsatt CD-spiller, i alle fall bruker min far CD i en alder av 80 år. Min mor spiller også CD, men hører mest på NRK Rogaland på DAB.

Med en slik løsning har de alle løsninger de trenger utenom Blueray/DVD i stuen. De kan lempe ut alle andre lydprodukter.
 
  • Liker
Reaksjoner: 007
Topp Bunn