Diverse Lydleg produktutvikling på ville vegar?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    . Så får vi gamle grå heller betale det det koste å være med på morroa. Eller lavær å kjøpe. Synes ikke det er noe å gråte over at prestisje produkter er dyre. Det er ikke alle som kan kjøpe Bugatti når de skal ha bil heller.
    Problemet er at det ikke er en Bugatti du kjøper men en gjerne Golf noen har mekka i bakgården.....
    Det er åpenbart at mye blir laget for å fylle et prisrom. Prisen er ikke nødvendigvis diktert av hva som er oppi boksen......
    Så lenge svært høy pris betyr kvalitet for kunden er det ingen store incentiver for fabrikantene og selge produktene sine billigere.....
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tror mye beror på at det i dag er så mange andre tilbud som tar oppmerksomhet. På 70-tallet og utover hadde vi stort sett ingen andre alternativer til underholdning, enn å høre på musikk. TV var stort sett slutt etter Kveldsnytt, og det drøyde vel til slutten av 80-tallet før det av og til dukket opp ei og annen nattsending med musikk, feks konsertene fra Rock Palast i Tyskland. Ungdommen hører fortsatt på musikk men med andre midler enn vi gjorde og gjør. Som jeg har skrevet før, så er det også slik at mange benytter musikk som erstatning for stillhet, men bryr seg ikke med å lytte i egentlig forstand.
    Utvalget i vanlige forretninger avspeiler etterspørselen, - det er ingen etterspørsel etter gode forsterkere fra feks Sony og Technics lenger, og derved finnes det stort sett ikke hos de store elektrokjedene. I tillegg kommer prisene på HiEnd utstyr, som faktisk er regelrett absurde. Jeg har brukt, reparert, konstruert og bygd både lett og tung elektronikk hele mitt yrkesaktive liv, og jeg klarer ikke med min beste vilje å se noe som kan forsvare enkle forsterkere til 100.000 og oppover. Det finnes dog et og annet unntak, men de er ikke mange....
     
    Sist redigert:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    At mye av dagens unge og deres interesse for hifi og musikk utover listene på Spotify har med oppdragelse å gjøre, er jeg også rimelig sikker på at stemmer godt overens. Mine to nå voksne barn (gutt og jente) har under hele oppveksten blitt eksponert for variert musikk fra mange epoker, i form av både lytting og utøvende, og hifi har hele tida vært en del av dette. Det har resultert i at de begge i dag er svært godt etablert i musikkhistorien, og kan nærmest på rams de fleste band fra 70-tallet og oppover sine største slagere, og lyttingen er også preget av stor variasjon rundt disse 10-årene, men også nyere stoff såklart. Vi har også familie-quiz`er om musikk iblant, og jeg lar meg imponere hver gang over resultatene, hvor særlig sønnen min har scoret høyt. Derfor fikk jeg ham også til å melde seg på Pop Quiz for ei stund sia...

    Han er i tillegg godt igang med å bygge seg opp innenfor hifi, og har for tiden et respektabelt anlegg som brukes hyppig og er under stadig oppgradering. Datteren min, som studerer for tiden, har ikke kommet helt dit enda, men interessen for god musikk (og lyd) over mange 10-år er i høyeste grad tilstede. Så om hun kanskje ikke blir eier av egen hifi, er jeg ganske overbevist om at en evt fremtidig hifi-frelst kjæreste/samboer får et lett liv med henne, hvor WAF neppe eksisterer :D

    Men klart, de fleste foreldre gjennom de siste 20-30 åra har jo ikke hatt stor nok interesse selv, for verken musikk eller hifi, til at oppdragelse ville hatt noen innflytelse på barna som i dag er i 20-30-åra, for disse har jo i stor grad selv vært uten både hifi-anlegg og særlig interesse for annet enn det som har surret på listene. Nordmenn/kvinner flest er bare ikke så innmari opptatt av musikk som vi her inne skulle ønsket, de har stort sett vært/er fornøyd med en dansegalla her og der (for da er det fullt hus) og listepop fra en firkanta liten boks..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Tror dette med priser på hifi utstyr må nyanser litt.
    Eks. PS Audio, 51 ansatte, halvparten ingeniører. Alle vil ha en lønn å leve av.
    Da må produktene prises etter omsetning.

    Croft Audio, Glenn Croft, en en manns bedrift der mannen jobber natt og dag ønsker også å leve av hva han kan best. Enkle konstruksjoner, men for å ha det som levebrød må det prises deretter.

    Og dette går inn under begrepet mangfold,
    noe som jeg og sikkert flere setter pris på.
    Mangfold gir flere løsninger på produktene vi kjøper,
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    På 60-70 tallet koster TV og stereo svimlende summer i forhold til månedslønn kontra idag. Når farge tv kom kostet det gjerne opptil halvparten av en nye bil. Platebransjen var større enn TV og sportsbransjen tilsammen, idag er den mindre enn 1/4 av sportsbransjen i Usa. Det er noen direktører i platebransjen opp gjennom årene som ikke skulle ha bonus i det hele tatt.... Og nå har vi MQA, herre gi meg styrke...
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Som relativt ung selv(født på 90-tallet) er jeg nok ganske «gal» i følge mange jevnaldrende, men også eldre som stikker innom. Det blir reaksjoner når det står to Infinity Kappa 9.2i i stua og en DP på 60kg på benken. TVen som henger på veggen ser fort veldig liten ut.

    For meg er stereo viktig, og jeg bryr meg om verken kabler, platespillere og den slags utover at hovedkomponentene er gode og kilden er god, og at kablene er tykke nok. Så noen god kunde hos Hifi-pusherne er jeg ikke. Vil heller ikke bli det. Å sitte og tweake med småting hele tiden er heller ikke av interesse da dette ikke er noe jeg har noe tro på.

    Har bygd Sonos-system med takhøyttalere og forsterkere på loftet og små Kappaer på hjemmekontoret som spiller radio under arbeidet.

    Hos mine jevnaldrende kolleger og venner er det minimalistisk møblement uten særpreg og til nød en lydplanke og en ikke-integrert sub med altfor høyt nivå som rumler ivei. De som jeg har ordnet et akseptabelt anlegg til med gulvstående høyttalere og forsterker bruker heller AirPods. Får ofte kommentarer på hvor ung jeg er når jeg besøker Hifi-sjapper. Så det er vel litt krise..
    De som har pusset opp hvor jeg har bedt dem tenke på multiromslyd har det bare vært tilbakemelding om at det ikke er noe vits, og at en liten klokkeradio på badet vil gjøre nytta.

    Så får jeg litt besøk til tider hvor enkelte får øynene opp for at selv moderne listepop har elementer ved seg som ikke kan høres på radio , i bilen eller på airpodsa. Uten at det pirrer en lyst til å bygge noe hjemme på bekostning av interiøret.

    Jeg er ikke spesielt positiv til utviklingen. Kan bli mye billig på brukten neste 20 åra. Men unntak finnes selvsagt, men dedikert stereoanlegg er ikke et allemannseie lenger.

    De unge skal ha turutstyr, tråsykler til ulike bruksområder og miljøvennlige biler. Gå i fjellet og skogen, reise verden rundt for opplevelser. Ikke sitte hjemme med finlytting etter bytting av kabler og tonearmer.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Som relativt ung selv(født på 90-tallet) er jeg nok ganske «gal» i følge mange jevnaldrende, men også eldre som stikker innom. Det blir reaksjoner når det står to Infinity Kappa 9.2i i stua og en DP på 60kg på benken. TVen som henger på veggen ser fort veldig liten ut.

    For meg er stereo viktig, og jeg bryr meg om verken kabler, platespillere og den slags utover at hovedkomponentene er gode og kilden er god, og at kablene er tykke nok. Så noen god kunde hos Hifi-pusherne er jeg ikke. Vil heller ikke bli det. Å sitte og tweake med småting hele tiden er heller ikke av interesse da dette ikke er noe jeg har noe tro på.

    Har bygd Sonos-system med takhøyttalere og forsterkere på loftet og små Kappaer på hjemmekontoret som spiller radio under arbeidet.

    Hos mine jevnaldrende kolleger og venner er det minimalistisk møblement uten særpreg og til nød en lydplanke og en ikke-integrert sub med altfor høyt nivå som rumler ivei. De som jeg har ordnet et akseptabelt anlegg til med gulvstående høyttalere og forsterker bruker heller AirPods. Får ofte kommentarer på hvor ung jeg er når jeg besøker Hifi-sjapper. Så det er vel litt krise..
    De som har pusset opp hvor jeg har bedt dem tenke på multiromslyd har det bare vært tilbakemelding om at det ikke er noe vits, og at en liten klokkeradio på badet vil gjøre nytta.

    Så får jeg litt besøk til tider hvor enkelte får øynene opp for at selv moderne listepop har elementer ved seg som ikke kan høres på radio , i bilen eller på airpodsa. Uten at det pirrer en lyst til å bygge noe hjemme på bekostning av interiøret.

    Jeg er ikke spesielt positiv til utviklingen. Kan bli mye billig på brukten neste 20 åra. Men unntak finnes selvsagt, men dedikert stereoanlegg er ikke et allemannseie lenger.
    NEI , du tar helt feil, helt , helt feil håper jeg. Det kommer tilbake, før eller siden, det som var populært for 50 år siden blir UANSETT retro. God lyd blir retro også, det er jo ikke noe å tenke på for f.... God lyd er himmelsk, deilig, en luksus, før eller siden blir det ett fokus på det igjen, mennesker søker gode opplevelser, foreløpig som du sier søker de i feil retning... Eldste sønnen min tror jeg er loco, og han får uansett ikke høre Eminem på fullt volum her, ett sted går grensen, og DER GÅR DEN. Men det andre klassisk blues eller noe Pavarotti bare for å kødde med han, synker nok inn med årene. På onsdag skal han løfte inn to 120 kg FLH subber på kryploftet, han lurer fælt på hva far holder på med. Han forstår det nok etterhvert...
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    NEI , du tar helt feil, helt , helt feil håper jeg. Det kommer tilbake, før eller siden, det som var populært for 50 år siden blir UANSETT retro. God lyd blir retro også, det er jo ikke noe å tenke på for f.... God lyd er himmelsk, deilig, en luksus, før eller siden blir det ett fokus på det igjen, mennesker søker gode opplevelser, foreløpig som du sier søker de i feil retning... Eldste sønnen min tror jeg er loco, og han får uansett ikke høre Eminem på fullt volum her, ett sted går grensen, og DER GÅR DEN. Men det andre klassisk blues eller noe Pavarotti bare for å kødde med han, synker nok inn med årene. På onsdag skal han løfte inn to 120 kg FLH subber på kryploftet, han lurer fælt på hva far holder på med. Han forstår det nok etterhvert...
    Du vil at de yngre skal fatte interesse for hifi, men ikke med musikken de liker?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du vil at de yngre skal fatte interesse for hifi, men ikke med musikken de liker?
    He he sant nok, foreldre skal være urimelige i ungdommens øyne, ekkje det halve poenget?

    Han har flyttet i leilighet, så "My man-cave, my rules' Eminem streaming forbidden!

    Han spilte Eminem i kjellerstuen, på rommet, i bilen, på fjellet overalt i 3 år. Jeg blir nervøs bare av navnet. Andre favoritten hans Kiss får han bare kjøre på.
    Ka hvis damen din plutselig skulle høre Bjøro Håland til alle døgnets tider, du hadde ikkje vært så høy i hatten da etter 3 år...

    Han skal få være med å koble sub til forsterker, forsterker til Dac/audio interface, sette gain, high-pass og DSP osv.
    Så feirer vi med en gammal Led Zeppelin plate med fullt foredrag eller noe sånt, så kanskje han kommer på sporet...😁
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det er kanskje grunn til ein viss uro? Kva trur de?

    - Er det dette som er å verte godt vaksen?
    Ingen grunn til uro, og ja dessverre.

    Jeg er nok noen år yngre enn deg, men som oppvokst på 70 og 80-tallet har jeg vel også opplevd en mer gyllen alder for både hifi og musikk?
    Men har jeg egentlig det? Skal jeg være ærlig så tror jeg faktisk ikke det, de husene jeg frekventerte som ung jypling var ikke bekledd med Quad, AR, Altec, Linn, Apogee, JBL Paragon etc. Det var stereoanlegg ja, men det var alltid konsumer greier kjøpt på den lokale elektronikkbutikken. Det var folke Tandberg, Radionette, Grundig og Phillips med den vanlige Garrard platespiller, alstå SP25, ikke 301/401.

    Men folk hørte i hvertfall ikke på Tix, nei det gikk i Baccara, Boney M og Bay City Rollers.

    Nei, det spørs nok om det ikke egentlig er andre ting vi savner. Kanskje litt Billie Eilish eller Post Malone streamet fra Spotify til en Iphone over et par Bose QuietComfort ikke er så dårlig? Skal jeg være ærlig så savner jeg hverken Sony Walkman, Sanyo boombox eller Sølvsuper&SP25, men det skulle vært gøy å være 16 igjen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dersom rektutteringa til hifi skal auke, må bransjen demonstrere at satsing på høgare fidelity fører til betre lyd. Å bruke tusenlappar og vere usikker på om det førte til forbetring er den sikraste måten å flytte fokus på noko anna enn hifi.
    ser ut til at vi her på sentralen klarer det helt fint, dvs bruke penger" uten" gevinst, mens de utenfor sparer masse og har det helt greit...lydmessig også..
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    Eg reknar med at dei fleste som les dette har grå hår og penis.
    Det får meg til å tenke: Skal tru om dette med "high fidelity" er noko rudimentært, noko som vil forsvinne når evolusjonen berre får styrt seg litt? Når dei sure, gamle menn har tagna?

    - Produktutviklarane får utvikle produkt. Dei må beklagelegvis selje desse produkta for å tene pengar, og sjølv om det kan vere gode produkt, vert dei ikkje alltid populære. Elkassetten var ei stor forbetring frå diktafon-kassetten til Philips. Og dei trauste, gamle spolebandopptakarane er langt betre enn desse. Likevel forsvann spolebanda, og kassettspelarane overtok som opptaksmedium. Kvalitet?

    Ingeniørarne greier no å lage forsterkarar med 0.005% vrenging. Men kvifor det? For å imponere dei som les tekniske data? Dei gjer det neppe fordi dei vil bli rike. Det vert dei ikkje, av ein eller annan grunn.

    I dag har alle smarttelefon, og musikkstrøymetenestane vert i hovudsak formidla via slike. Sølvplater og nedlasting er økonomisk bagatellmessige medium samanlikna med Spotify.

    Dei små øyreproppene det kjem lyd frå, har erstatta høgtalarane i stova. Sjølv om dei definitivt har dårlegare lyd enn store øyreklokker (og er meir skadelege for høyrselen).

    Masseproduserte ting har ein tendens til å slå an. Dei er billege, og treff marknaden betre enn ting som fyrst og framst er gode. Fordi kvalitet er eit omgrep med ulikt, individuelt bestemt innhald.
    Men det er mange måtar å gjere ting på.
    Ein god pickup kan koste 20 - 30 kkr. Det er bra kilopris.
    Då CD-spelarane kom rundt 1980, kosta dei 6 - 7 tusenlappar.
    Då Bluray-spelarane kom, var prisen nedimot 2tusenlappar Var det nokon som hadde lært eitkvart?

    - Marknadsføring er også ein spennande del av dette.
    - Kvifor har "dundreboksane" slått så an? Alle har ein dundreboks, til og med eg (ein Klipsch kjøpt på Coop her i bygda!!) Desse har knabba omgrepet "Høgtalar" frå dei som har stereo eller mulitkanal, "høgtalar", som dei seier på Power og Elkjøp, og stettar behovet for det som tidlegare var reiseradioar. Samstundes jobbast det intenst med å utvikle lydplankar med kvasi-multikanallyd. Dette er relativt billege greier, og den som har høyrt skikkelege multikanalsoppsett vert lite imponerte. Og det har ikkje publikum gjort, slik at dei let seg imponere over denne stakarsdomen.

    - Endå har eg ikkje gått inn på musikken notildags. Med fare for at eg får ein heil generasjon sure, vil eg hevde at det har skjedd ei enorm utflating av musikken. Unge Tix er ein sympatisk fyr, men musikken som no vert sendt til MGP er nok gjennomtenkt og utstudert, men ærleg talt - dette er pjattete naudrim og klisjeaktige klangstrukturar. Sceneshowet imponerte 4.klassingane, og er visuelt valdsamt (sjølv om assosiasjonane mine går i retning ein mellomting av eit kråketing og ein stormåse som flaksar etter båten ein dag eg har hatt fiskelukke)

    Det er kanskje grunn til ein viss uro? Kva trur de?

    - Er det dette som er å verte godt vaksen?
    Vi blir færre og eldre. Og hårene gråner. Men din påstand om musikken nåtildags kan ikke stå usagt. Min påstand er at det aldri har vært mer god musikk tilgjengelig. Fordelen idag er at man selv ikke er avhengig av musikkredaksjoner, aviser eller radio og tv for å oppdage ny musikk. Har det noen gang vært lettere å bestille musikk på nett, det være seg vinyl eller digitale format?

    Jeg har aldri kjøpt mer musikk enn jeg gjør nåtildags. Popmusikk har alltid vært popmusikk, men heldigvis finnes det andre ting en MGP. Og jeg håper og tror du også ser det, Arve.

    Når det er sagt, så aldes vi godt. Gjør vi ikke?
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    147
    Sted
    Bodø
    Hva fan er det vi sutrer og bekymrer oss over,for oss er dette en hobby og lidenskap på lik linje som alt anna.Jeg trives beste med mark og dupp de gangene jeg fisker i diverse vann,men så har du Hi-end fiskeren som står der med fluestang.Han har brukt en halve dag med å observere område ,sjekket hvilke larver/fluer som klekkes ,skal han bruke 4 eller 5 stang osv, er jeg heldig så får jeg napp og kanskje han med fluestang også får napp. Men gleden er den samme å få napp ,gammel som ung. Ja jeg har prøvd å fisket med flue men det var med begrenset midler og lite kunnskap... Han med fluestanga tenker sikkert sitt om meg ...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Godt argument for overkill karene med alle sine 15 og 18 tommere? Denne strekker seg ned til 16 Hz!. Men vent, hvor mange plater er utgitt med dette instrumentet..? :D
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Eg synes dette er ein tråd som det er verd å halde liv i. Så kanskje de har gode musikktips til universell musikk ?
    Dette med musikk i tida, finnest det noko som vert likt av alle generasjonar?
    Elton John og Mozart, Arve.
    Men du kommer ikke til å oppleve dagen da alle generasjoner vil innrømme at jeg har rett! :D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Miniatyriseringen er ingen dum ting egentlig. Jeg tok opp dette med en håndholdt iPhone 12 Mini i fjor:


    Dersom du synes det ikke låter bra tar du feil, hehe.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Masseproduserte ting har ein tendens til å slå an. Dei er billege, og treff marknaden betre enn ting som fyrst og framst er gode. Fordi kvalitet er eit omgrep med ulikt, individuelt bestemt innhald.
    Men det er mange måtar å gjere ting på.
    Ein god pickup kan koste 20 - 30 kkr. Det er bra kilopris.
    Det er kanskje grunn til ein viss uro? Kva trur de?
    Det er vel der skoen trykker når en PU koster skjorta ?
    Kiloprisen skal opp og holdes oppe med å unngå masseproduksjon
    Uroen er heller mangelen på eierglede av en velspillende MM......
    og innse at den er det sterkeste leddet i kjeden..... :unsure:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Godt argument for overkill karene med alle sine 15 og 18 tommere? Denne strekker seg ned til 16 Hz!. Men vent, hvor mange plater er utgitt med dette instrumentet..? :D
    En kort oppsummering:
    Her er en fin samling av gode argumenter som allerede er historie.
    Youtube-klippet med bassen spiller kun ned til 40Hz
    15 og 18 tommer er standard for troverdig lydbilde
    .........som gir schmeck i trommene.
    Mikke Mus systemer er fortsatt mestselgende :unsure:
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    En kort oppsummering:
    Her er en fin samling av gode argumenter som allerede er historie.
    Youtube-klippet med bassen spiller kun ned til 40Hz
    15 og 18 tommer er standard for troverdig lydbilde
    .........som gir schmeck i trommene.
    Mikke Mus systemer er fortsatt mestselgende :unsure:
    Hadde jeg plass ville jeg også ønsket meg flat respons ned til 10 Hz. Prøvde å være morsom, helt enig med deg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her er et par firma som mener å ha skjønt hva greia er:



    Dette fortjener selvsagt oppmerksomhet, og det gjør vi i kjent stil med å invitere menneskene bak nyhetene opp til oss fra Danmark! Ole og Henrik fra System Audio vil denne uken vise frem og ikke minst spille på flere nyheter i butikkene våre. 😍
    (For oversikt over tidspunkt og dato i din butikk se lenger ned)

    Vis vedlegget 925680 Vis vedlegget 925681

    Vi kan hinte om følgende:
    Møt opp for:
    ➡️
    Silverback Surround​
    ➡️
    Mer info​
    ➡️
    Vegghengt subwoofer​
    ➡️
    Demonstrasjon av produktene​
    ➡️
    Små trådløse høyttalere MED STOR lyd​
    ➡️
    Sosialt og gode samtaler​
    ➡️
    Alt i ett musikksystem/lydplanke?​
    ➡️
    Gode intropriser
    🥳


    Dette kan du ikke gå glipp av!
    Velkommen til en hyggelig kveld med gode venner fra Danmark på besøk!
    Supert å vite om du kommer:

    Forus 6. Juni klokken 18.00 - 20.00
    Beskjed/påmelding: forus@soundgarden.no
    Du finner mer info om eventet her

    Bergen 7. Juni klokken 17.00 - 19.00
    Beskjed/påmelding: Bergen@soundgarden.no
    Du finner mer info om eventet her

    Oslo 8. Juni klokken 18.00 - 20.00
    Beskjed/påmelding: Oslo@soundgarden.no
    Du finner mer info om eventet her


    Vis vedlegget 925677


    Vel møtt!
    Hilsen oss i Soundgarden

    🏫 Soundgarden HiFi
    ☎ 22 27 22 00
    📧kundeservice@soundgarden.no
    🥇ÅRETS BUTIKK i kategorien «LYD, BILDE & MUSIKK» hos Prisjakt Norge🎉
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Eg reknar med at dei fleste som les dette har grå hår og penis.
    Det får meg til å tenke: Skal tru om dette med "high fidelity" er noko rudimentært, noko som vil forsvinne når evolusjonen berre får styrt seg litt? Når dei sure, gamle menn har tagna?

    - Produktutviklarane får utvikle produkt. Dei må beklagelegvis selje desse produkta for å tene pengar, og sjølv om det kan vere gode produkt, vert dei ikkje alltid populære. Elkassetten var ei stor forbetring frå diktafon-kassetten til Philips. Og dei trauste, gamle spolebandopptakarane er langt betre enn desse. Likevel forsvann spolebanda, og kassettspelarane overtok som opptaksmedium. Kvalitet?

    Ingeniørarne greier no å lage forsterkarar med 0.005% vrenging. Men kvifor det? For å imponere dei som les tekniske data? Dei gjer det neppe fordi dei vil bli rike. Det vert dei ikkje, av ein eller annan grunn.

    I dag har alle smarttelefon, og musikkstrøymetenestane vert i hovudsak formidla via slike. Sølvplater og nedlasting er økonomisk bagatellmessige medium samanlikna med Spotify.

    Dei små øyreproppene det kjem lyd frå, har erstatta høgtalarane i stova. Sjølv om dei definitivt har dårlegare lyd enn store øyreklokker (og er meir skadelege for høyrselen).

    Masseproduserte ting har ein tendens til å slå an. Dei er billege, og treff marknaden betre enn ting som fyrst og framst er gode. Fordi kvalitet er eit omgrep med ulikt, individuelt bestemt innhald.
    Men det er mange måtar å gjere ting på.
    Ein god pickup kan koste 20 - 30 kkr. Det er bra kilopris.
    Då CD-spelarane kom rundt 1980, kosta dei 6 - 7 tusenlappar.
    Då Bluray-spelarane kom, var prisen nedimot 2tusenlappar Var det nokon som hadde lært eitkvart?

    - Marknadsføring er også ein spennande del av dette.
    - Kvifor har "dundreboksane" slått så an? Alle har ein dundreboks, til og med eg (ein Klipsch kjøpt på Coop her i bygda!!) Desse har knabba omgrepet "Høgtalar" frå dei som har stereo eller mulitkanal, "høgtalar", som dei seier på Power og Elkjøp, og stettar behovet for det som tidlegare var reiseradioar. Samstundes jobbast det intenst med å utvikle lydplankar med kvasi-multikanallyd. Dette er relativt billege greier, og den som har høyrt skikkelege multikanalsoppsett vert lite imponerte. Og det har ikkje publikum gjort, slik at dei let seg imponere over denne stakarsdomen.

    - Endå har eg ikkje gått inn på musikken notildags. Med fare for at eg får ein heil generasjon sure, vil eg hevde at det har skjedd ei enorm utflating av musikken. Unge Tix er ein sympatisk fyr, men musikken som no vert sendt til MGP er nok gjennomtenkt og utstudert, men ærleg talt - dette er pjattete naudrim og klisjeaktige klangstrukturar. Sceneshowet imponerte 4.klassingane, og er visuelt valdsamt (sjølv om assosiasjonane mine går i retning ein mellomting av eit kråketing og ein stormåse som flaksar etter båten ein dag eg har hatt fiskelukke)

    Det er kanskje grunn til ein viss uro? Kva trur de?

    - Er det dette som er å verte godt vaksen?
    Jeg tror kanskje at visse deler av dette verdenssynet mangler noe presisjon, og det har trolig en hel del å gjøre med at man ser verden fra sitt eget perspektiv. For eksempel synes jeg omtalen av moderne musikk bærer preg av at du om mulig ikke har absolutt oversikt over hva som skjer i den delen av bransjen, da utover Tix og enkelte andre såkalte "festmusikkprodusenter" som verden kunne klart seg svært godt uten. Jeg registrerer også til stadighet at noen grå herrer velger seg ut nettopp moderne popmusikk for å teste utstyr, og da ofte går de for det mest komprimerte og musikalsk uinteressante man overhodet kan tenke seg. Samtidig ser man plutselig en gjeng ungdommer lytte til Beastie Boys, eller Queen.

    At man får spesielt mye dårligere lyd eller mer hørselsskader av propper skal man nok gå en viss vei for å bevise.

    Men til det jeg synes er interessant, vi har jo noe som vi kaller markedskrefter. På den annen side har vi tilbyderne. Det er ikke vanskelig å forestille seg at markedskreftene hadde et ord med i laget når kompaktkassetten utkonkurrerte de store firesporskassettene. Spolebånd har knapt vært et reelt forbrukerformat selv om det en periode var tilgjengelig og var å finne i en del hjem. Men at den versjonen bød på spesielt god lydkvalitet er jeg nok ikke like sikker på.

    Men disse markedskreftene velger hva de kjøper blant det som tilbys. Tilbyderne forsøker å tilpasse seg disse markedskreftene som best de kan. Selv om vi blant annet i München kan finne folk som både er i full jobb (altså ikke pensjonerte), har hårfargen intakt, ikke bærer ryggsekk, og av naturlige årsaker ikke kan stå oppreist når de urinerer, så tror jeg nok at de som produserer for high-end bransjen ikke har gjort spesielt mye markedsundersøkelser når det kommer til hva eventuelle ikke oppfylte markedsbehov måtte være. Jeg tror vi holder produsenter av svært tvilsomme tweaks utenfor denne logikken siden de i høyeste grad er egnet til å utfordre nettopp denne påstanden. Det jeg egentlig tenker på er, hva vil de ha, de som ikke vil ha tradisjonell hifi, men heller ikke Sonos? Narrativet pleier å være at betalingsviljen ikke er der, men det er trolig bare en påstand som er dårlig underbygget. For eksempel begynte lydplanker å komme for alvor for rundt 20 år siden, da til en pris typisk godt under 5000kr, mens man mindre enn 10 år senere plutselig så at det var stor etterspørsel etter 3-4 ganger dyrere tilsvarende utstyr. Vi ser at TV-er til 20-50kkr finner veien inn i ganske mange hjem, uten at de nødvendigvis kombineres med lydutstyr av særlig kvalitet.

    Overraskende nok virker de fleste i vårt miljø å ikke en gang reflektere over hvor store B&O faktisk er. Hvor store? De omsatte for en milliard i tredje kvartal i fjor. Altså på 3 måneder om man foretrekker teskje. B&O har forholdsvis dyre produkter, også sammenliknet med ganske dyr hifi. For eksempel koster vel nå Beolab 50, en ikke altfor stor aktiv høyttaler, over 400 000 kroner. De bittesmå søylene Beolab 18 skal etter hva jeg har forstått gjøre en 150 000kr fattigere. Om jeg har forstått rett er de nå avløst av modellen Beolab 28 til omtrent samme pris. Den byr på en hel 6,5" bass som skal presse det hele ned i 27Hz. Allikevel er det trolig mer interessant enn det meste Samsung og Sony setter sitt nav på.

    Spør du meg, noe jeg overhodet ikke er sikker på at du gjør, så tror jeg kundene og fremtiden er der. Men jeg tror det mangler folk som vil ta de strategisk gode, bittelitt risikable, men potensielt svært lønnsomme skrittene videre i denne bransjen. De vil heller utvikle noe de vet at selger fordi det allerede omsettes en god del milliarder der allerede. For vi må ikke glemme at en forholdsvis stor håndfull høyttalerprodusenter i dag tross alt er milliardindustrier.

    Hva gjelder utviklingskostnader så er det ikke mange år siden ca 75% av alle ressurser brukt til utvikling i audiobransjen gikk til talegjenkjenning via mikrofoner plassert i et rom. Det vil si at denne tilsynelatende nisjen konsumerte tre ganger mer ressurser enn all high end, inkl høyttalere, forsterkere, digitalteknikk osv, alt studioutstyr, hele PA-bransjen, inkl PA-høyttalere, forsterkeri, mixere osv, samt alt plastic-fantastic-utstyr med og uten blå tenner til sammen.

    Det er lett å tenke at vi er en marginal del av befolkningen, og ser vi på rene prosenttall er vi nok også det. Samtidig kan vi se på de samme tallene og begynne å regne på hvor mange kundene er i snitt. Omtrent 1/3 av Coca Cola sin omsetning går til folk som kjøper Coca Cola 1-3 ganger i året. Jeg tror vi kan si med sikkerhet at en forholdsvis stor prosentandel av befolkningen kjøper Coca Cola oftere enn det. Ser vi på dem som kjøper mye dyrt utstyr og tenker oss at de utgjør kanskje 300 personer i Norge, så er det lett å tenke "dette er en døende bransje". Men her er nok forholdstallet helt annerledes. Trolig selges over 90% av alt hifiutstyr til folk som kjøper 1-3 nye hifikomponenter bare én gang i løpet av livet. Det er en gjetning men den kan meget vel være sann, i hvertfall om vi ser på antallet komponenter. Dette skyldes selvsagt at den mest nerdete gruppen er så fryktelig marginal i antall i forhold til totalbefolkningen.

    Så da vil jeg gjerne spørre: Om vi ser for oss at folk flest faktisk vil ha god lyd, hva slags produkt er det egentlig de vil ha?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ønsker å se flere elegant utformede plugg inn og spill-hifiprodukter som de fra B&O og KEF. Modulære greier er for hifidinosaurer og DIYere, dvs. 9/10 av oss HFSere.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Dette synes jeg var godt skrevet Arve.

    Det finnes stunder jeg er bekymret, men så kommer jeg på at verden stort sett går fremover.

    Mangfold blir større over alt. Med mangfold så krever det mer å lete opp de små og sære tingene som kanskje tilogmed har blitt flere og bedre.

    I fjor studerte jeg et emne "Kulturøkonomi og digitalisering" og et av svarene som kom ut av det var at dette er forbrukerens tid. Musikk og film er blitt nesten gratis og mangfoldet har eksplodert.

    Det har blitt vanskeligere å være "en dråpe i havet" når havet blir større, men samtidig er det kanskje også nisjenes tid og mulighet?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    I fjor studerte jeg et emne "Kulturøkonomi og digitalisering" og et av svarene som kom ut av det var at dette er forbrukerens tid. Musikk og film er blitt nesten gratis og mangfoldet har eksplodert.
    Det ser ut som du allerede er manipulert av markedskreftene. Det er IKKE billig å ha tilgang til musikk og film når du tvinges til å sette sammen "pakker" med det du vil ha UTEN alt for mye iblandet søppel og reklame. Det er så galt i dag.........at mange er av den oppfatning at STRØM er BILLIG....... :unsure:
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Dette synes jeg var en litt snodig kommentar, @Flageborg. På nittitallet kosta et ordinært cd-album rundt 160 kr. I dag kan jeg strømme alt jeg orker for omtrent samme summen i måneden. Helt reklamefritt.

    Så jo, det er såvisst billig. Ikke bare litt, men mye billigere :)
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Jeg er den eneste jeg vet om på min egen alder som liker hifi (88 modell). Gjennom hele sosiale liv har jeg ikke møtt en eneste en som driver på med det. Så det blir ensomt :/
    Husker det ble nevnt i en lignende tråd i fjor at hifi slik vi kjenner det har omtrent 25-30 år igjen, fordi kjøpegruppa bokstavelig talt dør ut.

    Og tix er vel ikke representativt for hva ungdommen hører på i dag eller hva kvalitet angår. The weekend og billie eilish vil jeg si er gode kandidater
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    ^ Dette synes jeg var en litt snodig kommentar, @Flageborg. På nittitallet kosta et ordinært cd-album rundt 160 kr. I dag kan jeg strømme alt jeg orker for omtrent samme summen i måneden. Helt reklamefritt.

    Så jo, det er såvisst billig. Ikke bare litt, men mye billigere :)
    Det blir for snevert syn på pris.......når man blander inn kvantitet som et argument fremfor det vi alltid har søkt: KVALITET
    Mine favoritter betales kun 1 gang og spilles hver uke.......så det blir feil å vektlegge alt det "andre" jeg egentlig ikke har lyst til
    å lytte til. Noen bruker argumenter som: du får oppleve mer........du får kontakt med ukjente musikere......og alt til samme pris.....
    I min verden er det bare en musikalsk forsøpling som enkeltindividet blir utsatt for kontinuerlig.......helt uakseptabelt og like velkomment
    som hemoriders..... :coffee:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Vii mennesker er jo veldig flinke til å sammenligne, og bruk av eks ordet billig er jo nøyaktig det; et begrep som har underforstått at noe er sammenlignet. Strøm er billig nå i forhold til 10kr/kwh, mat er billigere i utlandet enn Norge, etc. Men prisen er høy uansett.

    Bruk av de rette ord og det å eie ordskiftet en en kunst, og makt ved korrekt bruk.
    Som å lese om utslippsfrie busser i Oslo, da tenker nok de aller fleste at de er miljøvennlige. Men de samme bussene kan typisk lade på dieselaggregat hele natten. Ingen kan tas i løgn.

    Eller det å påpeke/definere det åpenbare som en funksjon; en flott hifi-kabel presenteres som en fantastisk nyhet med at den har ikke-metallisk (non-metallic eller non-magnetic) isolasjon eller dielektrikum. -Ingen løgn det heller selvsagt, plast eller luft er helt korrekt ikke metallisk eller magnetisk.
    Lar vi oss lure for lett? 🤔
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det blir for snevert syn på pris.......når man blander inn kvantitet som et argument fremfor det vi alltid har søkt: KVALITET
    Mine favoritter betales kun 1 gang og spilles hver uke.......så det blir feil å vektlegge alt det "andre" jeg egentlig ikke har lyst til
    å lytte til. Noen bruker argumenter som: du får oppleve mer........du får kontakt med ukjente musikere......og alt til samme pris.....
    I min verden er det bare en musikalsk forsøpling som enkeltindividet blir utsatt for kontinuerlig.......helt uakseptabelt og like velkomment
    som hemoriders..... :coffee:
    Dette blir kanskje litt på siden av debatten, men siden jeg har noen album liggende på streamingtjenester, så er mitt største ankepunkt at musikerne får for dårlig betalt. På den annen side er det lettere å profilere seg om man f.eks ønsker å bli synlig - sjekket ut av potensielt nye fans - som igjen kan generere inntekt. Som forbruker er streming latterlig genialt. Spesielt om man liker å aktivt oppsøke my ny musikk. Jeg får stadig kick av nyoppdagelser, selv om jeg (motvillig) nærmer meg de 50... Band/artister jeg ønsker å støtte, kjøper jeg fysisk format av uansett.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Dette blir kanskje litt på siden av debatten, men siden jeg har noen album liggende på streamingtjenester, så er mitt største ankepunkt at musikerne får for dårlig betalt. ...
    Jeg er tilbøyelig å tro at det de påstandene om at musikerene får så dårlig betalt på streaming ift CD-salg, er på linje med at eierene av matvarebutikkene i dette landet sier de tjener så lite/selger med tap.

    For artister på streaming-platformer så er det nok en annen rekkefølge eller tidspunkt pengene kommer inn. På cd-salg er det up-front/ved salg av CD, ved streaming så kommer pengene senere.
    Men om det var slik at de fikk mindre penger totalt, så hadde de jo bare kun gitt ut rasket på CD og intet annet.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg er tilbøyelig å tro at det de påstandene om at musikerene får så dårlig betalt på streaming ift CD-salg, er på linje med at eierene av matvarebutikkene i dette landet sier de tjener så lite/selger med tap.

    For artister på streaming-platformer så er det nok en annen rekkefølge eller tidspunkt pengene kommer inn. På cd-salg er det up-front/ved salg av CD, ved streaming så kommer pengene senere.
    Men om det var slik at de fikk mindre penger totalt, så hadde de jo bare kun gitt ut rasket på CD og intet annet.
    Man må ha 6-7000 streaminger for å tjene tilsvarende én CD. For alle andre enn de største artistene er dette en markant nedgang i inntjening. Noen artister velger å ikke la seg streame enten av økonomiske eller andre grunner, men kan risikere å tape penger på potensielt mindre publikum på f.eks livekonserter pga mindre profilering. Før kunne små artister iallefall forvente å gå i null ved å spille inn i proft studio og selge fysisk format. Nå er det ofte et rent tapsprosjekt, selv om det å lage "kunstverk" selvfølgelig har en egenverdi samt profileringsverdi.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.213
    Sted
    Horten
    Tidal ser ut til å betale ca 14 øre pr avspilling. https://dittomusic.com/en/blog/how-much-does-tidal-pay-per-stream/
    Det koster å skulle få spilt inn en CD i studio og ikke minst distribuert denne rundt. (alternatvt selge på stand på torget/konsert).
    Idag kan alle laste opp sin egen musikk/kunst og håpe at mange nok spiller den over tid.
    Mange flere har altså nå muligheter enn før.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Som artist er man vel som regel ikke å finne på bare en strømmetjeneste, men på flere, og i tillegg har man tjenester som Bandcamp og SoundCloud hvor man vel får en større del av kaka. Gjør man seg nytte av hele spekteret man har til rådighet vil jeg tro at strømming kan betale seg ganske bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn