Diverse Lydleg produktutvikling på ville vegar?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg reknar med at dei fleste som les dette har grå hår og penis.
    Det får meg til å tenke: Skal tru om dette med "high fidelity" er noko rudimentært, noko som vil forsvinne når evolusjonen berre får styrt seg litt? Når dei sure, gamle menn har tagna?

    - Produktutviklarane får utvikle produkt. Dei må beklagelegvis selje desse produkta for å tene pengar, og sjølv om det kan vere gode produkt, vert dei ikkje alltid populære. Elkassetten var ei stor forbetring frå diktafon-kassetten til Philips. Og dei trauste, gamle spolebandopptakarane er langt betre enn desse. Likevel forsvann spolebanda, og kassettspelarane overtok som opptaksmedium. Kvalitet?

    Ingeniørarne greier no å lage forsterkarar med 0.005% vrenging. Men kvifor det? For å imponere dei som les tekniske data? Dei gjer det neppe fordi dei vil bli rike. Det vert dei ikkje, av ein eller annan grunn.

    I dag har alle smarttelefon, og musikkstrøymetenestane vert i hovudsak formidla via slike. Sølvplater og nedlasting er økonomisk bagatellmessige medium samanlikna med Spotify.

    Dei små øyreproppene det kjem lyd frå, har erstatta høgtalarane i stova. Sjølv om dei definitivt har dårlegare lyd enn store øyreklokker (og er meir skadelege for høyrselen).

    Masseproduserte ting har ein tendens til å slå an. Dei er billege, og treff marknaden betre enn ting som fyrst og framst er gode. Fordi kvalitet er eit omgrep med ulikt, individuelt bestemt innhald.
    Men det er mange måtar å gjere ting på.
    Ein god pickup kan koste 20 - 30 kkr. Det er bra kilopris.
    Då CD-spelarane kom rundt 1980, kosta dei 6 - 7 tusenlappar.
    Då Bluray-spelarane kom, var prisen nedimot 2tusenlappar Var det nokon som hadde lært eitkvart?

    - Marknadsføring er også ein spennande del av dette.
    - Kvifor har "dundreboksane" slått så an? Alle har ein dundreboks, til og med eg (ein Klipsch kjøpt på Coop her i bygda!!) Desse har knabba omgrepet "Høgtalar" frå dei som har stereo eller mulitkanal, "høgtalar", som dei seier på Power og Elkjøp, og stettar behovet for det som tidlegare var reiseradioar. Samstundes jobbast det intenst med å utvikle lydplankar med kvasi-multikanallyd. Dette er relativt billege greier, og den som har høyrt skikkelege multikanalsoppsett vert lite imponerte. Og det har ikkje publikum gjort, slik at dei let seg imponere over denne stakarsdomen.

    - Endå har eg ikkje gått inn på musikken notildags. Med fare for at eg får ein heil generasjon sure, vil eg hevde at det har skjedd ei enorm utflating av musikken. Unge Tix er ein sympatisk fyr, men musikken som no vert sendt til MGP er nok gjennomtenkt og utstudert, men ærleg talt - dette er pjattete naudrim og klisjeaktige klangstrukturar. Sceneshowet imponerte 4.klassingane, og er visuelt valdsamt (sjølv om assosiasjonane mine går i retning ein mellomting av eit kråketing og ein stormåse som flaksar etter båten ein dag eg har hatt fiskelukke)

    Det er kanskje grunn til ein viss uro? Kva trur de?

    - Er det dette som er å verte godt vaksen?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Platespillere, kassettspillere, cd-spillere ble allemannseie fordi man måtte ha det for å kunne få hørt på musikk av eget ønske, utover det som ble spilt på radio. Men hvor mange hadde lyd som hobby på 60- 70- 80-tallet, var det flere enn i dag?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Musikken notildags, meiner du då musikk i vår samtid?
    For her har flere generasjoner med komponistar grunn til om ikkje vera sure, men kanskje litt lei seg av å ikkje å ut til dei store massane.
    Så ja, det er grunn for å vert uroleg.
    Kva lærar dei unge om musikken frå samtida?
    Ved sida av rocken lærte me også om musikk frå den romantisk klassiske epoken
    Men heller ikkje me lærte noko om den såkalla samtidsmusikken.
    Den var det Eivind Solås og NRK som var inspirasjonskjelde. Men nå er både NRK og Eivind Solås død.

    Og det var slik musikk som fikk meg inn på "high end" stereo. Meir korrekt John Coltrane og artistar på plateselskapet ECM.




     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Mine foreldre kjøpte ny Lada 1200 rundt 1980, har blitt fortalt den kostet ca 30000. Det ble kjøpt inn anlegg til stua (ITT, Akai) med veiledende nypris 9000 kr på omtrent samme tid. Altså kostet dette anlegget omtrent 1/3 av prisen på den simpleste nybilen du kunne oppdrive. Relativt sett mye penger på anlegg når man ikke var særlig interessert.

    Det var ikke mange dyre og fine ting som ble kjøpt inn, men av en eller annen grunn så skulle man ha leksikon i hylla og stereo i stua. Du fikk billigere anlegg enn dette da også, men jeg tror det var ansett som fornuftig bruk av penger. I dag skal man ha små runde spisebord i mørke treslag, slike som ikke tåler riper og er så små at det ikke er plass til alle gjestene det er satt frem stol til. Og så skal man ha walk-in, og masse bad, og knøttsmå høyttalere, eller helst ingen. For rett fremfor sofaen skal det helst stå et speil.

    Verden går faen meg ikke mye fremover.

    Eksempel

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Platespillere, kassettspillere, cd-spillere ble allemannseie fordi man måtte ha det for å kunne få hørt på musikk av eget ønske, utover det som ble spilt på radio. Men hvor mange hadde lyd som hobby på 60- 70- 80-tallet, var det flere enn i dag?
    På 70 tallet hadde absolutt alle hjem jeg var i et stereoanlegg i stuen på hedersplassen . Enten det det var Tandberg sølvsuper , Pioner rack eller en flott Sansui. Og det som betydde noe var « hvor mange liter er høyttalerne a’?»

    Husker en audiofil bror til en venn som hadde Michell platespiller wow .
    Stereo og musikk var omtrent like viktig som moped og damer.

    I dag er det knapt boliger med stereo i stuen igjen, i beste fall en lydplanke , i værste fall en lommehøyttaler med blåtann. Har ikke sett stereo anlegg hos noen under 60år... ingen av våre barns generasjon har annet enn lydplanke på TV
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.589
    Antall liker
    11.069
    Jeg har for en god stund siden erkjent at jeg er blitt en sur eldre herre. Det lever jeg godt med, og nei det er svært få ting som går framover. Det går i en sirkel.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Kona sier også at jeg er en sur gubbe. Alt var bedre før, også framtiden var bedre før enn nå.

    Ungdommelige hipsterne har naturligvis heller ikke råd til dyr stereo med de boligprisene vi har her i min by. . Her er et lite krypinn , naboen skal selge ...
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er det oppdragelsen som er problemet, tru?
    Ymir er inne på undervisning om musikken i samtida. Eg underviser musikk både i småskule og ungdomsskule, og har fram til dei nye læreplanene kom hatt ganske stor fokus på sjangerlære og epokar. Lytting har så langt vore eitt av tre "hovudemne" i læreplanen, så eg har hatt godt alibi for å gje dette fokus. Men musikkfaget er nedprioritert i skulen, på same måte som dei andre praktisk-estetiske faga. Nokre lærarar (akkurat som i gallerlandsbyen de veit) held likevel ut mot overmakta.
    Problemet som no dukkar opp, er faktisk lydkvalitet. Dei elektroniske tavlene er i stand til å gje att frekvensar mellom 200 og 2000 Hz (kanskje litt subjektiv sagt), og har eit dynamikkspenn som ei oppvaskmaskin.
    Klassane er for store til å invitere alle inn i mitt lytterom... men dei som har vore der, gjev uttrykk for ei viss Aha-oppleving (andre band også....)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke undervisningen har allverdens mye å si, i alle fall ikke basert på egen opplevelse. Det eneste jeg kan huske fra musikktimene er føkkings blokkfløyter og en del falsk synging. Likevel ble det kjøpt stereoanlegg og masser av musikk. Ikke for det, det fantes og finnes helt sikkert langt bedre musikklærere enn mine. Forhåpentligvis de fleste.

    Imidlertid hadde vi ikke internett og dermed ei heller Netflix, HBO, YouTube, Spotify, Insta, Snap, TikTok og alle de tusenvis av andre underholdningmulighetene nettet gir tilgang til. NRK1 og 2, musikk og nå og da en film på kino var det hele. Da sier det seg egentlig selv at musikken uvegerlig fikk en lang større plass enn i dag.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Skole og oppdragelse?
    For over 20 år siden valgte vi å flytte. Det vi prioriterte høyest var skolen.
    Det var to steder i nærheten med fådelt skole, og valget ble tatt på grunnlag av bolig.
    På denne skolen ble vi som foreldre invitert til å delta i undervisning.
    I forbindelse med RLE ? faget dukket det opp en anledning for meg til å presentere noe musikk som passet inn.
    Penderecki, "Jakobs drøm". Må si jeg ble mektig overasket hvordan elevene tok dette,
    ingen negative kommentarer, samt litt nysgjerrighet.

    Er en annen tråd her der NRK og musikk sin rolle i samfunnet ble diskutert,
    der er det helt klart for meg at NRK svikter. Flere og dårligere kanaler.
    Ingen pedagogiske genier som Eivind Solås eller programmer som også pirret nysgjerrigheten
    som Sten Broman`s Kontrapunkt.

    Dagens musikkformer og innspillings kvaliteter trigger vel heller ikke de yngre sin interesse til "high end" verden.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tror heller ikke det handler om penger. Du får et helt fint brukt stereoanlegg på Finn til 10k. Det er halvparten av en halvdyr håndveske og det samme som en iphone, noe «alle» har,,så det handler nok mer om interesse og viten enn mulighet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Anbefaler virkelig denne, «Myten om fremskrittet»


    Få treffer bedre enn Finlands store filosof, Georg Henrik von Wright (1916-2003), med sin analyse av det moderne og utvikling.

    Her er en kort og grei oppsummering av von Wright, skrevet av Alfred Fidjestøl, som jeg nettopp fant på Klasskampen (muligens en nekrolog fra arkivet):

    GEORG HENRIK VON WRIGHT (1916-2003)
    Alfred Fidjestøl
    «Jeg kan ikke lenger bekjenne meg til fornuften som et håp for mennesket. Det betyr naturligvis ikke at jeg har kastet fornuften over bord i personlige betraktninger eller i forholdet til mine medmennesker. Den lille kretsen jeg kan nå med mine ord, vil jeg fortsatt mane til fornuftig besinnelse.»Slik skreiv den aldrande finske filosofen Georg Henrik von Wright i 1990. Etter eit langt liv som fagfilosof i fornuftas teneste, framstod den anerkjende logikaren – til manges forbausing – som desillusjonert kulturpessimist.Von Wright var fødd i Helsinki i 1916. Han var mykje sjuk i oppveksten og på eit helseopphald i Tyrol i tolvårsalderen oppdaga han kor tiltrekt han var av geometrien, naturvitskapen og filosofien. Han studerte seinare filosofi under Eino Kaila, og von Wright vart influert av den logiske empirismen.Han hamna etter kvart i Cambrigde og vart nær ven av Ludwig Wittgenstein. Von Wright etterfølgde Wittgenstein i Cambridge og var seinare ein av hans testamentforvaltarar, med ansvar for hans etterlatne skrifter.Von Wright publiserte ei rad betydningsfulle fagfilosofiske verk om grunnlagsproblem i logikken. Men utover 70- og 80-talet utvida han interessefeltet. Han produserte innsiktsfulle essay om Tolstoj og Dostojevskij, og han skreiv bøker om meir kulturpessimistiske og sivilisasjonskritiske emne. Han publiserte bøkene «Humanismen som livshållning», «Vetenskapen och förnuftet», «Myten om framsteget» og «Att förstå sin samtid». Fleire av desse er omsette til norsk, den siste av Knut Olav Åmås.Von Wright var skremt av den teknologiske utviklinga. Han var skremt over i kor liten grad vi lèt oss skake av dei apokalyptiske perspektiva den nye teknikken reiser og i kor liten grad vi fornuftsbasert er i stand til å ta styring med denne utviklinga. Von Wright utvikla det han sjølv kalla ein «provokativ pessimisme» for å vekkje til handling.Boka «Vetenskapen och förnuftet» utløyste harde ordskifte i Sverige og Finland då ho kom ut i 1986. I etterordet til den norske utgåva av 1990 forsvarer von Wright pessimismen sin slik: «En stadig tilbakevendende beskyldning mot forfatteren av 'Vitenskapen og fornuften' er et uttrykk for at pessimisme i seg selv skaper uro og virker handlingslammende. I en viss utstrekning er nok dette riktig. Men jeg finner det langt mer ansvarsløst – og samtidig handlingslammende – å forfekte en optimisme som innebærer at man rolig kan la alt gå videre som før i den overbevisning at problemene nok til slutt vil bli løst ved hjelp av mer forskning og ny teknikk, og i balansen mellom tilbud og etterspørsel på det frie marked.»
    Kilde: https://arkiv.klassekampen.no/1381/article/item/null/georg-henrik-von-wright-
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Spennande, Svartkvit! Må visst lese Klassekampen grundigare....
    Anbefaler virkelig boken. Posten er i drift... Den er ganske så lettlest. Godt skrevet og greit oversatt (har bare lest den norske oversettelsen)👍🏻
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Egentlig bryr jeg meg fint lite om hifai greiene overlever. Det jeg syns er spennende er at musikkinteressen ser ut til å godt fotfeste i ungdomskulturen.

    Og her i huset er det veldig spesielt ved at yngstemann nå spiller og foretrekker musikken som mine foreldre spilte når jeg vokste opp. Sittende i stua hører jeg fra gutterommet nå det samme som jeg fra mitt gutterom hørte fra stua til mine forelderne :)

    ...forresten så skanner han nå helgens platesalg hos PK fordi han sammen med den gamle musikken også oppdaget vinylens gleder.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk skal du ha Audiophile-Arve! Som du refererte til innledningsvis; jeg også har grått hår - dvs det mangler visst helt - og tissemann. Pussig, jeg postet akkurat dette her i en annen tråd;


    Sitte utendørs, med musikk over et godt PA anlegget - gjerne fra en CD - det syntes jeg ofte gir mer fot enn all verdens gode «inne-anlegg» selv om PA låter litt mer PA.

    Men, generelt syntes jeg NRK TV sine live musikksendinger gir mer fot enn noen CD, kan det være fordiden ikke er «mikset ned» av en j... plateprodusent?

    Steinost & likesinnede, de har vel litt av denne «fot-frembringede» effekten via sine 15 og 18-tommere, vil jeg tro.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    På 70 tallet hadde absolutt alle hjem jeg var i et stereoanlegg i stuen på hedersplassen . Enten det det var Tandberg sølvsuper , Pioner rack eller en flott Sansui. Og det som betydde noe var « hvor mange liter er høyttalerne a’?»

    Husker en audiofil bror til en venn som hadde Michell platespiller wow .
    Stereo og musikk var omtrent like viktig som moped og damer.

    I dag er det knapt boliger med stereo i stuen igjen, i beste fall en lydplanke , i værste fall en lommehøyttaler med blåtann. Har ikke sett stereo anlegg hos noen under 60år... ingen av våre barns generasjon har annet enn lydplanke på TV
    Ja, det er jo gjerne slik. En del yngre "med lydplanke" som jeg har diskutert med, tror også at en lydplanke låter like bra som stereo/surroundlanlegg med "løse" komponenter. De viser gjerne til tester av lydplanker og annonser - hvor det gis 6er på terningen og friskt blomsterspråk osv.

    Reportasjer som: slik får du ekte kinolyd og konsertlyd i stua - så handler det om lydplanker. Blar man om til neste side så testes det tver - der blir en tv rakket ned på fordi den har et mickrosekund mer etterslep i menyene og har noen nits lavere verdi - der skal det altså være best - uten kompromisser. Rart å se på.....

    Men - de lytter vel helst på nyere musikk som allikevel er ihjelkomprimert og låter ille uansett - så de tar kanskje ikke så feil... :oops:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er dette Gamlisklubben?
    "alt var bedre før"

    Det var da mye crap i gamledager og, før i ræva da folk hadde hår i tida.

    Jeg omfavner de gode kvaliteter fra både fortiden og nåtiden.

    Jeg digger gammelt Altec, Electrovoice, og JBL skrammel
    ....men også DSP og hiphop.

    (og jeg er så gammel at jeg har fått covid vaksine)

    😜
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    hobby.png


    Folk bryr seg fortsatt om lyd, men fokuset for ungdommen ligger naturligvis på hodetelefoner og boombokser siden det er det de har råd til.

    heldigvis låter disse hodetelefonene og boomboksene milevis bedre enn gamledagers tilsvarende produkter, så mange føler ikke noe stort behov for å oppgradere når de blir eldre og flytter for seg selv.

    Spesielt ikke når det som møter en hos hifipusherne er et stort fokus på dyre kabler og dårlige "konevennlige" skoesker som låter verre en den gjengse boomboks.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Vil nok påstå at dynamikk i innspilt musikk var bedre før.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje? må den yngre garde få gå sine veier? Eller det er vel mer at de skal

    Jukser litt med min favoritt tekst

    IMG_20210410_135151_edit_207766388287044.jpg
    IMG_20210410_135200_edit_207738522020381.jpg
    IMG_20210410_135220_edit_207715159152156.jpg
    IMG_20210410_135228_edit_207692696374034.jpg
    IMG_20210410_135238_edit_207656597176644.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    Husker første gang jeg hørte en Sony Walkman med ørepropper , det låt fantastisk syns jeg da. Kunne høre på musikk sikkert en time før batteriet døde
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Om noen skulle bli nysgjerrig på HiFi og plukke opp et blad eller rote seg inn på et forum, blir de møtt av tester av kabler og strømrensere til titusenvis av kroner. Bedre å bruke de pengene på guttetur til Las Vegas.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.140
    Sted
    Under stjernene
    Om noen skulle bli nysgjerrig på HiFi og plukke opp et blad eller rote seg inn på et forum, blir de møtt av tester av kabler og strømrensere til titusenvis av kroner. Bedre å bruke de pengene på guttetur til Las Vegas.
    Hysj, du må ikke nevne strømrens og kabler, i alle fall må du ikke skrive nettverks...... ;)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.140
    Sted
    Under stjernene
    Drister meg til noe ord.

    Er vokst opp med Sølvsuper 4 (AM) og senere Kurer FM DE LUXE på 50/60 tallet. Ingen platespiller eller båndspiller.
    Husker spesielt Ønskekonserten hvor de takket for x antall kroner som var kommet inn til Radiogavefondet. Senere oppdaget jeg "Platespilleren" og "Hørt og Uhørt"
    Kanskje har vi mistet litt av respekten for musikk, særlig etter Spotify, Tidal og Qubuz. Bruker Tidal og Qubuz, kan ikke tenke meg et liv uten, men allikevel...

    Analogi:
    Husker at TV S/V kom i huset en gang mellom 68 og 70.
    1969: Seertetteheten i Oslo 27,59% og Finnmark med 14%
    Husker programmene The Monkees og Jaget.

    Er fremdeles sulten på ny musikk kanskje er årsaken at men ble sulteforet i ungdomstida.
    Savner Harald Are Lund (RIP) jeg.

    Sliter litt med opptak fra konserter, synes det visuelle er forstyrrende. Nesten på samme måte som de som spretter opp å skal ta bilde hele tida i steden får å gå inn i musikken.

    Hilsen en gammel gretten gubbe.

    Jens
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Musikken notildags, meiner du då musikk i vår samtid?
    For her har flere generasjoner med komponistar grunn til om ikkje vera sure, men kanskje litt lei seg av å ikkje å ut til dei store massane.
    Så ja, det er grunn for å vert uroleg.
    Kva lærar dei unge om musikken frå samtida?
    Ved sida av rocken lærte me også om musikk frå den romantisk klassiske epoken
    Men heller ikkje me lærte noko om den såkalla samtidsmusikken.
    Den var det Eivind Solås og NRK som var inspirasjonskjelde. Men nå er både NRK og Eivind Solås død.

    Og det var slik musikk som fikk meg inn på "high end" stereo. Meir korrekt John Coltrane og artistar på plateselskapet ECM.




    Det er klart at anlegget spelar sterkt inn når musikken er elektronisk. Men opplevinga av eit symfoniorkester bør også formidlast for neste generasjon, på ein skikkeleg måte. Rock og andre liknande sjangrar kjem nok inn via foreldre/eldre sysken, men eg har inntrykk av at "rånemusikk" har fått ein ufortent stor plass. (Tenkjer då på Sputnik og "etterkomande" i same stilart)
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Det har aldri vært mulig å få bedre lyd for en rimelig penge enn i dag. Mistenker at to stk Sonos one i stereo, med trueplay, lyder bedre og mer korrekt enn svært mye gammalt ræl.

    Men keep it coming, denne tråden er jo en skikkelig ungdomskilde. 😂
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.140
    Sted
    Under stjernene
    Musikken notildags, meiner du då musikk i vår samtid?
    For her har flere generasjoner med komponistar grunn til om ikkje vera sure, men kanskje litt lei seg av å ikkje å ut til dei store massane.
    Så ja, det er grunn for å vert uroleg.
    Kva lærar dei unge om musikken frå samtida?
    Ved sida av rocken lærte me også om musikk frå den romantisk klassiske epoken
    Men heller ikkje me lærte noko om den såkalla samtidsmusikken.
    Den var det Eivind Solås og NRK som var inspirasjonskjelde. Men nå er både NRK og Eivind Solås død.

    Og det var slik musikk som fikk meg inn på "high end" stereo. Meir korrekt John Coltrane og artistar på plateselskapet ECM.




    Rosa Seierstad på NRK på lørdagskvelden var nok øreåpneren for klasiskmusikk.
    Hørte Jan Garbarek Group/Dansere (ECM) hos en kammerat i 76/77 og da var det ingen vei tilbake.
    Trur alle finner sin egen vei basert på foreldre, kammerater, media osv.
    Miled Davis/at filmore (1970), har jeg aldri likt. Lyttet på det het om dagen, musikken var til å ikke kjenne igjen. En del musikk krever en del av anlegget er min erfaring.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selv om jeg vokste opp i et musikkelskende hjem hvor ikke anlegget bare var en ettertanke, var jeg faktisk ikke klar over at det fantes skrullinger som oss, før relativt sent i livet. Tror jeg var rundt 19 når jeg traff min første audiofile. Selv om jeg lenge før det var klar over at det var kvalitetsforskjeller var hifi forbruksartikler på lik linje med TV og oppvaskmaskiner. Jeg husker jo at jeg så Beyond 2000 hvor de hadde innslag om B&W Nautilus. Kult tenkte jeg, men satt ikke dette i en kontekst av en folkeidrett.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Om noen skulle bli nysgjerrig på HiFi og plukke opp et blad eller rote seg inn på et forum, blir de møtt av tester av kabler og strømrensere til titusenvis av kroner. Bedre å bruke de pengene på guttetur til Las Vegas.
    Ja, dersom rektutteringa til hifi skal auke, må bransjen demonstrere at satsing på høgare fidelity fører til betre lyd. Å bruke tusenlappar og vere usikker på om det førte til forbetring er den sikraste måten å flytte fokus på noko anna enn hifi.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det har aldri vært mulig å få bedre lyd for en rimelig penge enn i dag. Mistenker at to stk Sonos one i stereo, med trueplay, lyder bedre og mer korrekt enn svært mye gammalt ræl.

    Men keep it coming, denne tråden er jo en skikkelig ungdomskilde. 😂
    Det kjem an på det gamle rælet. Mange komponentar frå sist årtusen har svært bra lydlege kvalitetar. Men dei ser trauste ut, og manglar blåtann.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Det kjem an på det gamle rælet. Mange komponentar frå sist årtusen har svært bra lydlege kvalitetar. Men dei ser trauste ut, og manglar blåtann.
    Ja, det var absolutt ikke meningen å skjære alt over samme kam. Har selv en forsterker fra 1974... Det er heldigvis enkelt å koble opp gamle kvalitetsgreier med moderne, brukervennlige løsninger.

    Interessen og prisen på gode vintagegreier har (dessverre?) skutt i været de siste årene.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Oslo
    Vi har nok indoktrinert guttene bra. De har fått gode headsett og øreplugger og alle har hatt minst 10 års musikkundervisning (gitar eller piano) så nå hører de på musikk omtrent hele tiden og samler vennene til filmkveld i kjelleren vår, for der er det god lyd.

    Det som er litt interessant er at de søker etter ny musikk på helt andre arenaer enn vi gjør eller gjorde. Minstemann har for eksempel lært seg et nydelig stykke fra ete nokså grotesk dataspill som heter "Binding of Isak", og eldstemann spiller melodiene fra japanske tegnefilmer. Det de har felles med oss voksne er at de ikke bryr seg om listepop. Det finnes mye bra og ny musikk der ute, men ikke der vi lærte å lete.

    Så jeg er ikke så pessimistisk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det var litt slik her i huset også, den tida då ungane budde heime. Dei vart skikkeleg indoktorinerte med det vi foreldra meiner er kvalitetsmusikk, og jammen har det festa seg.
    Når dei er heimom, har dei laga spelelister med quiz for oss gamlingane. I tillegg til å kunne det vi kan av slikt, har dei eit vesentleg større repertoar på spennande ting av i dag. Berre når det gjeld klassisk dett dei helst av lasset, men berre når gamlefolket bestemmer seg for å vere litt vanskelege...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dersom rektutteringa til hifi skal auke, må bransjen demonstrere at satsing på høgare fidelity fører til betre lyd. Å bruke tusenlappar og vere usikker på om det førte til forbetring er den sikraste måten å flytte fokus på noko anna enn hifi.

    Blir nok ingen økning av rekrutteringa sålenge den dominerende forretningsmodell er ekstrem høy pris og lavt produksjonsvolum.....
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    939
    Torget vurderinger
    2
    Det har da ingenting med rekruttering å gjøre, at prisene ender opp i stratosfæren. Jeg tror det er mere det at ungdommen kan hente musikk fra mange forskjellige platformer, de er ikke så opptatt av kvaliteten på gjengivelsen. Ser de unge hos meg. De synes det er helt greit å se på film via sine pcer. Selv om det bare er å gå ned i kjelleren å sette på hjemmekinoen med 100" lerret.
    Da jeg våkste opp var stereoanlegg og LPer, en del av almendannelsen. På linje med å ha bøker og leksikon i hylla. Vi må vel bare innse at prioriteringen er anderledes for den oppvåksende generasjon. Så får vi gamle grå heller betale det det koste å være med på morroa. Eller lavær å kjøpe. Synes ikke det er noe å gråte over at prestisje produkter er dyre. Det er ikke alle som kan kjøpe Bugatti når de skal ha bil heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn