Diverse Lydkvalitetens tre søyler (artikkel)

P

parafinoksen

Gjest
Kom over denne artikkelen i dag, der forfatteren sier lydkvalitet kan vurderes ut fra tre hovedkriterier – klarhet, dynamikk og tonalitet. Synes det var mye fornuftig her og en forholdsvis presis måte å beskrive lyd på. Hva mener dere?

 
Sist redigert av en moderator:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den skal leses.

Jeg er bortimot tonalitetsjunkie, og så tror jeg at jeg setter klarhet (om det er mangel på forvrengning) foran dynamikk siden det ikke alltid går i Mahler her.
 
P

parafinoksen

Gjest
Den skal leses.

Jeg er bortimot tonalitetsjunkie, og så tror jeg at jeg setter klarhet (om det er mangel på forvrengning) foran dynamikk siden det ikke alltid går i Mahler her.
Ja, etter å ha vært på noen uforsterkede konserter i det siste, har det gått opp for meg hvor mye tonalitet betyr. Både klarhet og dynamikk får et lite slør rundt seg i virkeligheten, i hvert fall et stykke ute i salen. Jeg har vært veldig fascinert av soundstage og pinpointing tidligere, men sånn er jo ikke virkeligheten (med mindre det er veldig sparsommelig instrumentering, da). Det blir litt mer hifi-effektmakeri.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.829
Torget vurderinger
23
Merkbart fravær av svadauttrykk i den beskrivelsen faktisk. Til å forstå og enes om.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.395
Sted
Østfold
Jeg synes artikkelen er svært god. Den tar opp et viktig emne og berører i stor grad konseptet å lytte analytisk.

Når vi lytter etter kvaliteter risikerer vi å gå glipp av om noe vesentlig mangler. Hvis vi klarer å omstille hodet til å lytte etter disse tre faktorene kan vi i langt større grad også beskrive hva som rent konkret forårsaker mangler.

For snart 20 år siden husker jeg at jeg reagerte på hvor mange som gikk fra sitt første stereoanlegg til å bli skribent på et halvt år. Ingen ting galt med å lære fort, men jeg synes det er viktig at de man anser som faglige autoriteter har en viss faglig tyngde når det kommer til analytisk lytting.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.049
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Glimrende artikkel, mange takk for link!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.753
Antall liker
21.625
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Svært god artikkel.
For meg blir det noe overlapp mellom dynamikk og tonalitet; Jeg er har sikkert fått Fidelitys mikrodynamikk hardwiret i frontallappene.

(Det er nesten så man får lyst på ny tonearm, Origin Live.)
 
Sist redigert:

Roqer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
459
Antall liker
216
Hvorfor ikke gjøre det enkelt: hvilke høyttalere passer best til krysningen CDT?
Og hvilket utstyr skal de parres med?
Hvis noen hadde svar på dette hadde vi spart mye tid 😀
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Clarity - Dynamics & Tonality, det der er skikkelig bra begreper, tusen takk for dette innlegget:)
 
Topp Bunn