Lyddemping mellom etasjer

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
935
Antall liker
1.366
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Hei.
Dere som har erfaring med dette:
Hva skal jeg bruke som dempemateriale mellom etasjene? Jeg har 10-12 cm mellom gulvet oppe og taket nede og vil ha mest mulig lyddemping.
Takker for svar.
Mvh. Stein
 

snooky

Medlem
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Best mulig? Da river du taket nede og gulvet oppe. Legg så nytt tak med to lag fermacell som har mekanisk brudd fra reisverk, f.eks med lydbøyler eller lignende. Isoler hele etasjeskiller og flytt eller fjern eventuelle gjennomføringer som kabler, rør etc. Oppe legger du nytt gulv på mekanisk skille, som f.eks uboat eller gummiklosser. Deretter gulvspon, fermacell, trinnlydsplater og selve gulvet. Pass på å fuge godt langs vegger oa skjøter eller gjennomføringer. Lyd går gjennom selv de minste hull.

Husk også på at lyden finner veien rundt. Selv om du gjør alt dette vil fortsatt noe høres nede gjennom vegger og gulv i tilstøtende rom hvis du ikke også behandler disse.

Hos meg var det ikke plass til alt dette, så jeg endte med å droppe mekanisk brudd i gulvet. I retrospekt tror jeg det hadde vært bedre å droppe trinnlydsplater. Mer bass enn tramping der oppe for å si det sånn. Men med gummi under sub og fronter ble det likevel ganske bra. Hører ikke mye i rommet rett under selv om jeg drar på litt.
 

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
935
Antall liker
1.366
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Takk for svar.
Nå hadde jeg ikke tenkt å `ta den helt ut`i dette rommet, men bare finne produkter som er bedre enn vanlig Glava.
 

snooky

Medlem
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Takk for svar.
Nå hadde jeg ikke tenkt å `ta den helt ut`i dette rommet, men bare finne produkter som er bedre enn vanlig Glava.
Hvis det er helt åpent fra før vil du merke stor forskjell ved å legge isolasjon i etasjeskillet, som f.eks Rockwool, og fuge kanter, hull og skjøter.
 

hansa-bergen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2005
Innlegg
161
Antall liker
65
Sted
Bergen
Takk for svar.
Nå hadde jeg ikke tenkt å `ta den helt ut`i dette rommet, men bare finne produkter som er bedre enn vanlig Glava.
Hvis det er helt åpent fra før vil du merke stor forskjell ved å legge isolasjon i etasjeskillet, som f.eks Rockwool, og fuge kanter, hull og skjøter.
Jeg la 15 cm Rockwool i bjelkelaget ned til utleie del og så lydplater og gulvgips på gulv i 2 etg. og fuget, det ble veldig bra.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei.
Dere som har erfaring med dette:
Hva skal jeg bruke som dempemateriale mellom etasjene? Jeg har 10-12 cm mellom gulvet oppe og taket nede og vil ha mest mulig lyddemping.
Takker for svar.
Mvh. Stein
Hei!
Du får veldig lite effekt med bare å stappe ny isolasjon mellom bjelkene.
Med disse dimensjonene antar jeg at du er i et trehus med trebjelker, og at dette ikke er skille mellom forskjellige leiligheter.
Da ligger golvet rett på bjelkene, og samme med takpanelet nede. Direkte lyd gjennom bjelkene og isolasjon imellom demper bare resonnansen i mellomrommet.
Skal du ha effekt må du både ha isolasjon mellom bjelkene og senke taket nede med lydhimling.
Eventuelt legge trinnlydsplater oppe under nytt gulv.
Sintef Byggforsk har tester og mye proff praktisk dokumentasjon, men der tror jeg dokumentene må kjøpes.
Det fins masser av tips på nettet, og instruksene fra de som selger isolasjon er faktisk ganske gode.
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
725
Torget vurderinger
4
Hei!

Spander de få kronene veilederen fra Byggforsk koster. Den kan spare deg for mange kroner og mye unødig slit.

http://https://www.byggforsk.no/handlekurv/670/forbedring_av_lydisolasjonen_for_etasjeskillere_av_tre_i_boliger

Utfordringene du må løse på best måte er overføring av vibrasjoner, les bass, og lyftlydlekkasjer, les resten av frekvensområdet. Det siste krever en særdeles nøyaktighet i forhold til å tette alle mulige lekasjepunkter. Er ikke det mulig å få til, ja da er det begrenset hva arbeidsinnsatsen og pengene bidrar til av forbedringer. Og når det gjelder lyd; hold en knapp på gips og Rockwool.

Lykke til!

Mvh Olav E
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Hva med å begynne ovenifra på ett eller annet vis, å lage en slags plattform under høytalere som forhindrer vibrasjoner å forplante seg i gulvet? Elimineres ikke da mye av problemet?
 

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
935
Antall liker
1.366
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Takk for svar.
Nå hadde jeg ikke tenkt å `ta den helt ut`i dette rommet, men bare finne produkter som er bedre enn vanlig Glava.
Hvis det er helt åpent fra før vil du merke stor forskjell ved å legge isolasjon i etasjeskillet, som f.eks Rockwool, og fuge kanter, hull og skjøter.
Jeg la 15 cm Rockwool i bjelkelaget ned til utleie del og så lydplater og gulvgips på gulv i 2 etg. og fuget, det ble veldig bra.
Hva slags Rockwool bruker dere, lydplater?
 

snooky

Medlem
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Hva slags Rockwool bruker dere, lydplater?
Inne i etasjeskillet brukte jeg vanlig Rockwool flexi A byggisolasjon. Kunne sikkert brukt annen vanlig isolasjon også, men valgte steinull for vekt. Økt masse. Lydplater inne i gulvet tror jeg ikke tilfører noe annet enn kostnad. De jeg har vært borti er lagd for romakustikk, ikke lyddemping.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva slags Rockwool bruker dere, lydplater?
Inne i etasjeskillet brukte jeg vanlig Rockwool flexi A byggisolasjon. Kunne sikkert brukt annen vanlig isolasjon også, men valgte steinull for vekt. Økt masse. Lydplater inne i gulvet tror jeg ikke tilfører noe annet enn kostnad. De jeg har vært borti er lagd for romakustikk, ikke lyddemping.
Rockwool lydplater har mye høyere densitet og luftmotstand enn Rockwool Flexi A plater og vil i tilsvarende tykkelse fungere mye bedre. Flexi A plater vil være en dårlig løsning p.g.a. lav densitet. Rockwool lydplater er ikke laget for romakustikk, men nettopp for lyddemping mellom rom.

Men strengt fungerer ingen av delene spesielt bra til dempe lyd mellom rom/etasjer. Isolasjon er ikke noe som fungerer spesielt godt til dette. Ser man vekk ifra flytende konstruksjon, så er det høy masse som gjelder.
 

snooky

Medlem
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Hva slags Rockwool bruker dere, lydplater?
Inne i etasjeskillet brukte jeg vanlig Rockwool flexi A byggisolasjon. Kunne sikkert brukt annen vanlig isolasjon også, men valgte steinull for vekt. Økt masse. Lydplater inne i gulvet tror jeg ikke tilfører noe annet enn kostnad. De jeg har vært borti er lagd for romakustikk, ikke lyddemping.
Rockwool lydplater har mye høyere densitet og luftmotstand enn Rockwool Flexi A plater og vil i tilsvarende tykkelse fungere mye bedre. Flexi A plater vil være en dårlig løsning p.g.a. lav densitet. Rockwool lydplater er ikke laget for romakustikk, men nettopp for lyddemping mellom rom.

Men strengt fungerer ingen av delene spesielt bra til dempe lyd mellom rom/etasjer. Isolasjon er ikke noe som fungerer spesielt godt til dette. Ser man vekk ifra flytende konstruksjon, så er det høy masse som gjelder.
Stemmer sikkert. Da var det ikke lydplater jeg prøvde, men noe annet fra Rockwool med fancy overflate som skulle stå inn mot rommet.
At slike er bedre kan godt være, men at vanlig byggisolasjon dermed er dårlig er jeg uenig i. Betydelig forskjell fra tomt bjelkelag hos meg hvertfall. Prøvde kun dette før jeg oppgraderte til flytende gulv, tak i lydbøyler osv. Selv om det jeg har nå er bedre er jeg ikke i tvil om at det å isolere i utgangspunktet var det som gjorde størst utslag.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Alt er relativt. Selvsagt er løs isolasjon bedre enn bare luftrom og kanskje bra nok i flere tilfeller. Spørsmålet er hvilket behov man har. Lyddemping til f.eks lavfrekvent musikkenergi er noe helt annet enn stemmegjengivelse og fottrinn.
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jeg gikk fra 15cm vanlig glava til dobbelt lag fermacell med green glue i mellom nedhengt i lydbøyler. Forskjellen er enorm. Nå er det kun fra 50 Hz og lavere som kan høres opp. Jeg er ikke bare uenig, men vil påstå at det er feil å hevde at glavaen inne i bjelkelaget har særlig betydning
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
593
Antall liker
725
Torget vurderinger
4
Jeg gikk fra 15cm vanlig glava til dobbelt lag fermacell med green glue i mellom nedhengt i lydbøyler. Forskjellen er enorm. Nå er det kun fra 50 Hz og lavere som kan høres opp. Jeg er ikke bare uenig, men vil påstå at det er feil å hevde at glavaen inne i bjelkelaget har særlig betydning
Hei!

Å isolere vegger og etasjeskiller gir bedre lyddemping enn å ikke isolere når vi snakker om normale byggemetoder. Du har åpenbart opplevd det selv nå. Orso har rett i at det er masse, dvs høy egenvekt som er det optimale å benytte i lydskillende konstruksjoner. Rockwool er foretrukket framfor Glava da Rockwool har høyere masse/ egenvekt enn Glava. Begge produserer en rekke produkter med ulike egenskaper, men Rockwool er nr. 1 når det gjelder lyd, og når det gjelder brannmotstand. Derfor min anbefaling. Gips har også høy egenvekt og er mye brukt for å oppnå lydddempende effekt i konstruksjoner. Derfor min anbefaling av gips. Lydbøyler, spikerslag og helst to lag gips med forskjøvede skjøter er en bra løsning i himling under etasjeskille. Husk avstand mellom spikerslag og gips mot tilstøtende vegger og elastisk fuge, gjerne utenpå bunnfyllelist/ glasslist mellom gips og vegg.

Mvh Olav E
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Selvsag har også vanlig Glava betydning, - men nokså lite i nedre mellomtone og bass. Jeg har 8" etasjeskillere med Glava over en tom kjeller, og unntatt nedre mellomtone og bass, og trinnlyd, er det lite å høre nede i kjellerhullet....
 
Topp Bunn