Hi-Fi magasin Lyd og bilde toer sine hender – igjen!

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det er en myte i hifi-miljøer at det ikke finnes standarder for lydavspilling i rom. Ta en titt på denne artikkelen, ikke minst fotnotene:

https://www.genelec.com/sites/default/files/media/About Us/Academic_Papers/2001_makivirta_anet.pdf

Ellers har du rett i at høyttalere i rom er komplekst. Men journalister skriver også om bokser som kommer før høyttaler. Det er ikke så veldig vanskelig å avdekke produkter som ikke holder mål objektiv sett, jf. testene på ASR.
Det mangler ikke på standarder for lyd i rom nei, men i det du kaller myte ligger det slik jeg forstår det
1. Det er for mange standarder og de er i stadig utvikling.
2. Standardene er utarbeidet for det profesjonelle markedet.
3. Mediumet innspillingsstandard varierer kraftig og har gjort det i årtier.
4. Det er tildels store variasjoner på avspilling av lyd i små rom.
Enig i at det er mange standarder, men de har vel noen fellesnevnere?

Hjemmelyd er lag på lag med kompromisser, men noen inngår ikke kompromisser selv om det er hjemmelyd (8x12tom).

Men nå er vi off-topic. TS og OP handlet om journalister som har bias.
Ja, de har noen fellesnevnere, men det er grove skisser og tar ikke hensyn til detaljerte høyttalerspesifikasjoner.
Jeg har også hatt anlegget mitt i lytterom som ligger godt innenfor romspesifikasjoner, men både hos Shy og meg kan 0.5db galt nivå over 2 oktaver være utslagsgivende.
Veldig følsomme greier disse "småanleggene" og må alltid tilpasses hvert enkelt tilfelle. :)
 
M

MusicBear

Gjest
les gjerne for å bli underholdt/oppdatert
MEN alt bør testes i fred og ro hjemme, UTEN selger på fanget
Einaste rette. Difor bør alle verte gratis-skribentar for Audiophile.no

Well well... Selv bruker jeg minst et par tre år på å lese tester fra en hi-fi journalist, før jeg danner meg et bilde av vedkommende, til bruk når han beskriver ting. Noen ganger så jeg føler å kjenne journalisten så godt at jeg kan nyttiggjøre meg av hans omtaler om produktene han tester, før neste skritt evt. er å oppsøke forhandleren å lytte selv, dette dessverre under mye dårligere forhold enn journalisten hadde mulighet for.

Hehe, skulle dette vannes ut med stadig nye "journalister" - folk man overhodet ikke kjenner til og hvordan disse opplever/"sanser" ting & tang - glem det!

Enkelte kjente journalister stoler jeg i enkelte tilfeller nesten (!) bedre på enn meg selv, på den måten at de er flinkere til å lytte, har mer kunnskap og erfaring rundt dette, har flere produkter inne til lytting hele tiden - kort og godt profesjonelle folk som kan sakene sine.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Personlig er jeg upåvirket av hva HiFi-pressen skriver, de kan skrive hva dem vil om produkter og ordene kunne ikke blitt mer betydningsløse, en gjeng prostituerte hele gjengen (solgt seg selv til produsentene/annonsørene). Jo da, jeg leser HiFi-blekker jeg også, men som underholdning og for å få litt kjennskap til produkter og ikke for å få klarhet i hvordan de låter.

Meg bekjent så finnes det ikke en eneste kritisk blekke, prostituert seg alle som skriver i slike blekker sett gjennom mine øyne. Ja, jeg etterlyser som TS en ærlig blekke, som faktisk skiller klinten fra hveten og som kunne skilt seg ut som et blad verdt å lytte til. Finnes mange bra produkter der ute som fortjener all ros som kan gis, og andre produkter man med hell kan advare mennesker mot å kjøpe - dessverre skriver ingen ærlig nok til å skille dette.

Legger mye mer i HiFi-bekjente sine meninger, og jeg har lært meg flere av dem å kjenne etter hvert, mange av dem med et lidenskapelig engasjement for visse merker/produkter. Selv har jeg fått kjennskap til og et forhold til produktene gjennom dem, som f.eks. han jeg besøkte som hadde en Audio Innovations S500 forsterker og platespiller jeg ikke hadde noen forventninger til overhodet... Det var inntil jeg satt der med hakeslepp, jo bedre kjent jeg ble med forsterkeren dess mer overbevist ble jeg om at den var en perle av en forsterker, overraskelsen var dog at jeg fant ut at jeg foretrakk vinyl fremfor CD. En annen gang besøkte jeg en som hadde noen eldre ELS63 elektrostater, det var også en åpenbaring for min del.

I løpet av årene har jeg fått et fint forhold til flere merker og produkter selv, eldre Luxman-forsterker f.eks., og en gammel mono rør-radio overrasket meg med den klareste stemmegjenngivelsen jeg noen gang har hørt, til den hadde jeg ingen forventning overhodet og ble helt paff...

Har alltid funnet det spennende å besøke andre HiFi-interesserte, deres meninger legger jeg også mye i (i motsetning til hva prostituerte hifi-journalister skriver, de har mindre troverdighet i mine øyne enn en slesk luring av en bruktbilselger), alltid spennende å bli kjent med mennesker med engasjement og meninger. Er selv en av dem som har engasjement og meninger, er heller ikke redd for å dele de meningene...

Inntil HiFi-journalistene starter å skrive kritisk så er det vel ingen som tar dem alvorlig, er fint at problemet belyses her for jeg er selv skuffet over HiFi-blekkene og spesielt Lyd&Bilde er ille synes jeg...
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Minst like viktige som målinger, som uansett de færreste (!) forstår noe av, er en forklaring av produktet hvordan produsenten har laget det og deres intensjoner med produktet. Mesteparten av dette foreligger i produsentens egne omtaler, marketing omkring produktet eller info fra instruksjonsbøker etc.

Har produsenten eksempelvis laget utyret for filmbruk, ja så blir det dustete å forsøke å teste det med musikk som krever andre parametere i konstruksjonen for maksimalt resutat. En "jorsdkjelv-sub" skiller trolig ikke på en bassgitar og en kontrabass, som et eksempel.

Og hvordan forklare lyden med målinger på sært utstyr, tunet etter ørene og ikke kurver på papir.

Så til gjengivee av tekniske data. Dersom en produsent ikke gjengir eksakte måledata i form av utgangspunkt for resultatet, har det liten verdi.
En høyttalers frekvensområde oppgitt uten hvilke plus minus toleranser er helt verdiløst.
Dempefaktor kan måles, gjengis og forklares på "hundre måter" - nesten verdiløst - og nesten verdiløst under visse konstruksjonsmessige forhold ved en enkelte forsterkere.
Nå tror jeg dette begynner å bli vel «off-topic», men her skrev du en del jeg reagerte på, bl.a. følgende:

«Har produsenten eksempelvis laget utyret for filmbruk, ja så blir det dustete å forsøke å teste det med musikk som krever andre parametere i konstruksjonen for maksimalt resutat. En "jorsdkjelv-sub" skiller trolig ikke på en bassgitar og en kontrabass, som et eksempel».

Et hifi-anlegg skiller definisjonsmessig ikke mellom «filmbruk» og musikk*.

For øvrig er hele lydfaget kommet dit det er i dag på grunn av teori og målinger. Merk at «målinger» inkluderer psykoakustiske studier.

*Et lydanlegg som høres bra ut på musikk, men dårlig ut på film, er neppe hifi. Et lydanlegg som høres bra ut på film, men dårlig ut på musikk, er neppe hifi.
Til filmbruk har man ofte andre krav til subben enn til musikk, og motsatt. En sub kan låte flott for å gi litt fylde til musikken og gjengi detaljer i bassen, men falle helt igjennom om den skal gjengi LFE sporet fra en film på høyt volum. Noen takler begge deler, men det blir jo et spørsmål om pris
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg mener også at TS har mye rett i det han skriver, men jeg forstår at det blir slik. Jeg savner også en mer kritisk "journalistikk" og synes Musik&Bild er de eneste som har fått til det til her oppe i nord i alle fall. Hvorfor får de det til og ikke de norske? Har riktignok ikke lest HiFi blader på en stund. Min erfaring er at man må ta tester bare som en pekepinn og teste selv eller spørre tidligere eiere.

Det jeg også mener å erfare her på HFS i de 10 årene jeg har vært her er at Fidelity har null selvkritikk utad. Aldri et eneste lille antydning til at det kan være noe i kritikk.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Personlig er jeg upåvirket av hva HiFi-pressen skriver, de kan skrive hva dem vil om produkter og ordene kunne ikke blitt mer betydningsløse, en gjeng prostituerte hele gjengen (solgt seg selv til produsentene/annonsørene). Jo da, jeg leser HiFi-blekker jeg også, men som underholdning og for å få litt kjennskap til produkter og ikke for å få klarhet i hvordan de låter.

Meg bekjent så finnes det ikke en eneste kritisk blekke, prostituert seg alle som skriver i slike blekker sett gjennom mine øyne. Ja, jeg etterlyser som TS en ærlig blekke, som faktisk skiller klinten fra hveten og som kunne skilt seg ut som et blad verdt å lytte til. Finnes mange bra produkter der ute som fortjener all ros som kan gis, og andre produkter man med hell kan advare mennesker mot å kjøpe - dessverre skriver ingen ærlig nok til å skille dette.

Legger mye mer i HiFi-bekjente sine meninger, og jeg har lært meg flere av dem å kjenne etter hvert, mange av dem med et lidenskapelig engasjement for visse merker/produkter. Selv har jeg fått kjennskap til og et forhold til produktene gjennom dem, som f.eks. han jeg besøkte som hadde en Audio Innovations S500 forsterker og platespiller jeg ikke hadde noen forventninger til overhodet... Det var inntil jeg satt der med hakeslepp, jo bedre kjent jeg ble med forsterkeren dess mer overbevist ble jeg om at den var en perle av en forsterker, overraskelsen var dog at jeg fant ut at jeg foretrakk vinyl fremfor CD. En annen gang besøkte jeg en som hadde noen eldre ELS63 elektrostater, det var også en åpenbaring for min del.

I løpet av årene har jeg fått et fint forhold til flere merker og produkter selv, eldre Luxman-forsterker f.eks., og en gammel mono rør-radio overrasket meg med den klareste stemmegjenngivelsen jeg noen gang har hørt, til den hadde jeg ingen forventning overhodet og ble helt paff...

Har alltid funnet det spennende å besøke andre HiFi-interesserte, deres meninger legger jeg også mye i (i motsetning til hva prostituerte hifi-journalister skriver, de har mindre troverdighet i mine øyne enn en slesk luring av en bruktbilselger), alltid spennende å bli kjent med mennesker med engasjement og meninger. Er selv en av dem som har engasjement og meninger, er heller ikke redd for å dele de meningene...

Inntil HiFi-journalistene starter å skrive kritisk så er det vel ingen som tar dem alvorlig, er fint at problemet belyses her for jeg er selv skuffet over HiFi-blekkene og spesielt Lyd&Bilde er ille synes jeg...
Jeg har intet i mot at du ikke stoler på mine erfaringer og beskrivelser, det står du så definitivt fritt til.

Men du kan spare deg for beskyldninger om "kjøpt og betalt", det er om lag så langt fra virkeligheten som det går an å komme.

Og ellers er jeg enig med deg i at Audio Innovations S500 er en perle av en forsterker den dag i dag, håper ikke dette betyr at du nå begynner å tro at den forsterkeren ikke er noe god allikevel.

Mvh
Håkon Rognlien
 
M

MusicBear

Gjest
Forstår ikke hvorfor så mange av dere idioterklærer de fleste journalister og blader fordi de ikke har målinger på alt.

OK, om da så skulle ha målnger da:

1. Hvem på kloden skulle sette standarden for hvor mange målinger & hvilke målinger & målemetoder & måleforusetninger & mere til som skulle ligge til grunn for dette?
2. Er det mer enn maks 5 % av oss som har kompetanse til å følge med på disse målingene?
3. Hva skal disse målingene brukes til, av disse 5 % folkene som forstår de, grunnlag for kjøp?
4. Hva skal de 95 % andre av oss som ikke kan alt om dette gjøre, bla oss over titalls sider målekurver & sånt og nærmest miste interessen fordi vi ikke henger med?

Holder det ikke med å melde skiføre, temperaturen i lufta og hva meterologen tror om være videre utover dagen? Fremfor målestasjoner rundt hele løypa i luft, snø og vind som angir hva man skal smøre skia med til neste stasjon - fremfor å gå en tur og NYTE nettopp skituren.

En annen ting, evig klaging på hi-fi journalister som uten lønn eller luselønn har brukt årevis av sin fritid for å veilede oss innenfor sin hobby. Jeg syntes nesten dette er uhørt, kan umulig være noen vitamininnsprøyting om å fortsette - overfor gutta det gjelder. Vi ser det jo her på forumet, er jo nesten bare Rognlien og Skilbrei som gidder være med i debatter, gull verdt (forresten) så mye bare de to gutta der (!) har hørt opp gjennom...

Takk, alle hi-fi journalsiter i Norge for alt dere bidrar med.
Fy & skam til EIERNE av Lyd & Bilde, som ikke lar gutta deres skrive mer om hi-fi.
 
Sist redigert av en moderator:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Forstår ikke hvorfor så mange av dere idioterklærer de fleste journalister og blader fordi de ikke har målinger på alt.

OK, om da så skulle ha målnger da:

1. Hvem på kloden skulle sette standarden for hvor mange målinger & hvilke målinger & målemetoder & måleforusetninger & mere til som skulle ligge til grunn for dette?
2. Er det mer enn maks 5 % av oss som har kompetanse til å følge med på disse målingene?
3. Hva skal disse målingene brukes til, av disse 5 % folkene som forstår de, grunnlag for kjøp?
4. Hva skal de 95 % andre av oss som ikke kan alt om dette gjøre, bla oss over titalls sider målekurver & sånt og nærmest miste interessen fordi vi ikke henger med?

Holder det ikke med å melde skiføre, temperaturen i lufta og hva meterologen tror om være videre utover dagen? Fremfor målestasjoner rundt hele løypa i luft, snø og vind som angir hva man skal smøre skia med til neste stasjon - fremfor å gå en tur og NYTE nettopp skituren.

En annen ting, evig klaging på hi-fi journalister som uten lønn eller luselønn har brukt årevis av sin fritid for å veilede oss innenfor sin hobby. Jeg syntes nesten dette er uhørt, kan umulig være noen vitamininnsprøyting om å fortsette - overfor gutta det gjelder. Vi ser det jo her på forumet, er jo nesten bare Rognlien og Skilbrei som gidder være med i debatter, gull verdt (forresten) så mye bare de to gutta der (!) har hørt opp gjennom...

Takk, alle hi-fi journalsiter i Norge for alt dere bidrar med.
Fy & skam til EIERNEav Lyd & Bilde, som ikke lar gutta deres skrive mer om hi-fi.
Tusen takk, MusicBear, dette varmer.
Jeg har ingen problem med kritisk holdning til det jeg skriver, men jeg er virkelig sår på det punktet der man beskylder meg for saker det ikke finnes fnugg av hold i.
For meg er det vanskelig å akseptere at man uten noen som helst begrunnelse eller noen form av bevisførsel har mage til å beskylde en gjeng entusiaster for korrupsjon eller korrupte holdninger. Jeg mener noen bør gå i seg selv, og tenke litt over hva de holder på med.
I min verden føler jeg sterkt at Jan-Helge skylder meg en uforbeholden unnskyldning.

Mvh
Håkon Rognlien
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Forstår ikke hvorfor så mange av dere idioterklærer de fleste journalister og blader fordi de ikke har målinger på alt.

OK, om da så skulle ha målnger da:

1. Hvem på kloden skulle sette standarden for hvor mange målinger & hvilke målinger & målemetoder & måleforusetninger & mere til som skulle ligge til grunn for dette?
2. Er det mer enn maks 5 % av oss som har kompetanse til å følge med på disse målingene?
3. Hva skal disse målingene brukes til, av disse 5 % folkene som forstår de, grunnlag for kjøp?
4. Hva skal de 95 % andre av oss som ikke kan alt om dette gjøre, bla oss over titalls sider målekurver & sånt og nærmest miste interessen fordi vi ikke henger med?

Holder det ikke med å melde skiføre, temperaturen i lufta og hva meterologen tror om være videre utover dagen? Fremfor målestasjoner rundt hele løypa i luft, snø og vind som angir hva man skal smøre skia med til neste stasjon - fremfor å gå en tur og NYTE nettopp skituren.

En annen ting, evig klaging på hi-fi journalister som uten lønn eller luselønn har brukt årevis av sin fritid for å veilede oss innenfor sin hobby. Jeg syntes nesten dette er uhørt, kan umulig være noen vitamininnsprøyting om å fortsette - overfor gutta det gjelder. Vi ser det jo her på forumet, er jo nesten bare Rognlien og Skilbrei som gidder være med i debatter, gull verdt (forresten) så mye bare de to gutta der (!) har hørt opp gjennom...

Takk, alle hi-fi journalsiter i Norge for alt dere bidrar med.
Fy & skam til EIERNEav Lyd & Bilde, som ikke lar gutta deres skrive mer om hi-fi.
Tusen takk, MusicBear, dette varmer.
Jeg har ingen problem med kritisk holdning til det jeg skriver, men jeg er virkelig sår på det punktet der man beskylder meg for saker det ikke finnes fnugg av hold i.
For meg er det vanskelig å akseptere at man uten noen som helst begrunnelse eller noen form av bevisførsel har mage til å beskylde en gjeng entusiaster for korrupsjon eller korrupte holdninger. Jeg mener noen bør gå i seg selv, og tenke litt over hva de holder på med.
I min verden føler jeg sterkt at Jan-Helge skylder meg en uforbeholden unnskyldning.

Mvh
Håkon Rognlien
Det er fort gjort å komme i skade for å skjære alle over én kam, å generalisere for mye.

I andre sammenhenger er det imidlertid ukontroversielt å anta at incentiver ofte styrer adferd. Altruisme, ren godhet og den beste vilje kan likevel overskygge incentiver i mange tilfeller; det kan vi trygt anta. Men generelt er det naivt og lite fornuftig å tro at incentiver ikke påvirker adferd.

Ellers vekker det litt oppsikt når journalister brukes slik som her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...akta-ren-i-fidelity-bruker-i-sitt-anlegg.html

Man kan få inntrykk i dette tilfellet av at det er en kobling mellom journalist og importør, i dette tilfellet importør av meget dyre produkter.
 
M

MusicBear

Gjest
Forstår ikke hvorfor så mange av dere idioterklærer de fleste journalister og blader fordi de ikke har målinger på alt.

OK, om da så skulle ha målnger da:

1. Hvem på kloden skulle sette standarden for hvor mange målinger & hvilke målinger & målemetoder & måleforusetninger & mere til som skulle ligge til grunn for dette?
2. Er det mer enn maks 5 % av oss som har kompetanse til å følge med på disse målingene?
3. Hva skal disse målingene brukes til, av disse 5 % folkene som forstår de, grunnlag for kjøp?
4. Hva skal de 95 % andre av oss som ikke kan alt om dette gjøre, bla oss over titalls sider målekurver & sånt og nærmest miste interessen fordi vi ikke henger med?

Holder det ikke med å melde skiføre, temperaturen i lufta og hva meterologen tror om være videre utover dagen? Fremfor målestasjoner rundt hele løypa i luft, snø og vind som angir hva man skal smøre skia med til neste stasjon - fremfor å gå en tur og NYTE nettopp skituren.

En annen ting, evig klaging på hi-fi journalister som uten lønn eller luselønn har brukt årevis av sin fritid for å veilede oss innenfor sin hobby. Jeg syntes nesten dette er uhørt, kan umulig være noen vitamininnsprøyting om å fortsette - overfor gutta det gjelder. Vi ser det jo her på forumet, er jo nesten bare Rognlien og Skilbrei som gidder være med i debatter, gull verdt (forresten) så mye bare de to gutta der (!) har hørt opp gjennom...

Takk, alle hi-fi journalsiter i Norge for alt dere bidrar med.
Fy & skam til EIERNEav Lyd & Bilde, som ikke lar gutta deres skrive mer om hi-fi.
Tusen takk, MusicBear, dette varmer.
Jeg har ingen problem med kritisk holdning til det jeg skriver, men jeg er virkelig sår på det punktet der man beskylder meg for saker det ikke finnes fnugg av hold i.
For meg er det vanskelig å akseptere at man uten noen som helst begrunnelse eller noen form av bevisførsel har mage til å beskylde en gjeng entusiaster for korrupsjon eller korrupte holdninger. Jeg mener noen bør gå i seg selv, og tenke litt over hva de holder på med.
I min verden føler jeg sterkt at Jan-Helge skylder meg en uforbeholden unnskyldning.

Mvh
Håkon Rognlien
Det er fort gjort å komme i skade for å skjære alle over én kam, å generalisere for mye.

I andre sammenhenger er det imidlertid ukontroversielt å anta at incentiver ofte styrer adferd. Altruisme, ren godhet og den beste vilje kan likevel overskygge incentiver i mange tilfeller; det kan vi trygt anta. Men generelt er det naivt og lite fornuftig å tro at incentiver ikke påvirker adferd.

Ellers vekker det litt oppsikt når journalister brukes slik som her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...akta-ren-i-fidelity-bruker-i-sitt-anlegg.html

Man kan få inntrykk i dette tilfellet av at det er en kobling mellom journalist og importør, i dette tilfellet importør av meget dyre produkter.

Helt enig, og her er det LEVERANDØREN av kablene som til de grader misbruker (seg av) navnet til en mediekanal. Dette kan da for f... ikke Fidelity noe for.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Det er fort gjort å komme i skade for å skjære alle over én kam, å generalisere for mye.

I andre sammenhenger er det imidlertid ukontroversielt å anta at incentiver ofte styrer adferd. Altruisme, ren godhet og den beste vilje kan likevel overskygge incentiver i mange tilfeller; det kan vi trygt anta. Men generelt er det naivt og lite fornuftig å tro at incentiver ikke påvirker adferd.

Ellers vekker det litt oppsikt når journalister brukes slik som her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...akta-ren-i-fidelity-bruker-i-sitt-anlegg.html

Man kan få inntrykk i dette tilfellet av at det er en kobling mellom journalist og importør, i dette tilfellet importør av meget dyre produkter.
Som skribent blir ofte våre utsagn benyttet fullstendig uten at vi blir informert eller spurt, og jeg er rimelig sikker på at det er tilfellet også her. Dessuten benytter redaktøren i Fidelity litt forskjellige kabler i sine ymse oppsett, så jeg tror trygt vi kan si at importøren får stå for dette utsagnet selv.

Se ellers de fleste annonsene for en av de store hifi-butikkene, der finner du et kult bilde med eier og innehaver som holder et par høyttalerelementer. Det bildet er rappa av en fotograf jeg kjenner godt, ikke 5 øre i bidrag til rettighetshaveren. Fantasiene om pengestrømmer fra hifisjapper til publikasjoner, er det reneste sludder.

Mvh
Håkon Rognlien
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
1. Hvem på kloden skulle sette standarden for hvor mange målinger & hvilke målinger & målemetoder & måleforusetninger & mere til som skulle ligge til grunn for dette?
AES?

2. Er det mer enn maks 5 % av oss som har kompetanse til å følge med på disse målingene?
Ja, det vil jeg tro. Uansett vil det bli mange flere så snart man får gode forklaringer og eksempler på hva man ser på og hvilken sammenheng hver måling har for lydkvalitet når man leser om målingene.

3. Hva skal disse målingene brukes til, av disse 5 % folkene som forstår de, grunnlag for kjøp?
For min del var målinger selve årsaken til kjøp, så ja, jeg tror flere og bedre målinger vil gjøre det lettere å bestemme seg for hvilke produkter man skal se nærmere på.
Eksempelvis kan det være greit å se etter forsterkere med en del 2. Harmonisk forvrengning dersom man liker ekstra klangfarger i musikken. Tilsvarende å unngå produkter med mye oddetall-harmoniske hvis man er allergisk mot hard lyd.

Jeg er ikke av den oppfatning at alle produkter vil ende opp like med best mulig objektive målinger da ørene våre foretrekker forskjellige ting, men jeg tror det vil gjøre det lettere på sikt å få tak i den type lyd man vil ha.


4. Hva skal de 95 % andre av oss som ikke kan alt om dette gjøre, bla oss over titalls sider målekurver & sånt og nærmest miste interessen fordi vi ikke henger med?
Jeg ønsker ikke blader full av målinger, jeg ønsker at produsentene presenterer dette på sine hjemmesider. Subjektiv opplevelse av lyd vil alltid være verdifull fordi vi er forskjellige og fordi fantasi og innlevelse er med på å gi vår hverdag farger og betydning.

En annen ting, evig klaging på hi-fi journalister som uten lønn eller luselønn har brukt årevis av sin fritid for å veilede oss innenfor sin hobby. Jeg syntes nesten dette er uhørt, kan umulig være noen vitamininnsprøyting om å fortsette - overfor gutta det gjelder. Vi ser det jo her på forumet, er jo nesten bare Rognlien og Skilbrei som gidder være med i debatter, gull verdt (forresten) så mye bare de to gutta der (!) har hørt opp gjennom...

Takk, alle hi-fi journalsiter i Norge for alt dere bidrar med.
Fy & skam til EIERNE av Lyd & Bilde, som ikke lar gutta deres skrive mer om hi-fi.
Dette støtter jeg fullt ut!
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Til deg Håkon Rognlien: Jeg kjenner godt det bildet du snakker om, etter å ha holdt på med dette siden 1980-tallet. Godeste Knut har vært en fantastisk fotograf gjennom flere tiår, og jeg har selv sett hvordan flere butikker og produsenter har utnyttet mange av bildene som han har tatt, uten å kredittere opphavskilden (fotografen). Det er for dårlig. Særlig i det tilfellet du nevner, så kunne butikkinnhaveren godt ha betalt fotografen en god slump med penger, i stedet for å bruke pengene på biler......
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke betalt for bruken? Da burde det i det minste være klart hvem som skylder hvem i det forholdet....

Jækla bra bilde. Fra Lyd&Bilde i riktig gamle dager om jeg ikke tar feil?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ikke betalt for bruken? Da burde det i det minste være klart hvem som skylder hvem i det forholdet....

Jækla bra bilde. Fra Lyd&Bilde i riktig gamle dager om jeg ikke tar feil?
Feil... Samme blad som fotograf var redaktør i.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.538
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
les gjerne for å bli underholdt/oppdatert
MEN alt bør testes i fred og ro hjemme, UTEN selger på fanget
Einaste rette. Difor bør alle verte gratis-skribentar for Audiophile.no

Well well... Selv bruker jeg minst et par tre år på å lese tester fra en hi-fi journalist, før jeg danner meg et bilde av vedkommende, til bruk når han beskriver ting. Noen ganger så jeg føler å kjenne journalisten så godt at jeg kan nyttiggjøre meg av hans omtaler om produktene han tester, før neste skritt evt. er å oppsøke forhandleren å lytte selv, dette dessverre under mye dårligere forhold enn journalisten hadde mulighet for.
Unnskyld, men jeg må nesten spørre om du er seriøs her? Stoler du så lite på deg selv at du må bruke 3 år for å lære en "hi-fi journalist" å kjenne, for så å la han bestemme hva du skal gå å lytte på? Mein Gott, man skal høre mye :D
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Polka, det kan være at det er endel produkter man aldri får hørt på, av forskjellige årsaker (jeg kan godt ramse opp noen for deg hvis du ikke evner, noe du seff gjør), men likevel havner på interessant-lista gjennom at interessen blir vekket av feks en test lest et eller annet sted, en eller annen gang. Det er jo et hav av produkter der ute, så noen av oss bruker gjerne artikler når vi peiler oss inn på før evt kjøp nå eller senere, eller rett og slett bare drømmer oss bort på saker vi aldri noensinne får råd til. Sånn sett, så er det jo en fordel jo bedre man (tror man) kjenner skribentens preferanser og skrivemåte.

Jeg tror det er veldig mange av oss, spesielt de som ynder å kjøpe brukt, som tyr til sk reviews før kjøp. Joa, å lytte selv først er seff en fordel, men ikke ofte det lar seg gjøre. Og noen musikkspor hos selgeren, over et ukjent anlegg/rom osv, forteller seff ikke alt om produktet.

Men for all del, les alt i verste mening, de som vil. Dyrk oppgitthet, mistro og harme, hvis det gir glede. Men vi ser det samme i denne tråden, som i diskusjoner rundt visse andre emner (*host*kabler*); det er de som ikke kjøper eller leser som er de mest vokale. Slapp av, senk skuldrene. Det er bare hifi og underholdning!
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke betalt for bruken? Da burde det i det minste være klart hvem som skylder hvem i det forholdet....

Jækla bra bilde. Fra Lyd&Bilde i riktig gamle dager om jeg ikke tar feil?
Feil... Samme blad som fotograf var redaktør i.
Sikker? Jeg har sett det der også, for all del, flere ganger. Det er vel fortsatt hans bilde. Men jeg er ganske så sikker på at det er fra den tiden han skrev for L&B.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ikke betalt for bruken? Da burde det i det minste være klart hvem som skylder hvem i det forholdet....

Jækla bra bilde. Fra Lyd&Bilde i riktig gamle dager om jeg ikke tar feil?
Feil... Samme blad som fotograf var redaktør i.
Sikker? Jeg har sett det der også, for all del, flere ganger. Det er vel fortsatt hans bilde. Men jeg er ganske så sikker på at det er fra den tiden han skrev for L&B.
Syns å huske at det var fra en reportasje fra OHC med om ikke tittel, så iallfall at det ble gjort et poeng av at de ligger ved siden av konserthuset. Mener også at det var L&B, men har kastet alle de gamle bladene og får ikke sjekket.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har fortsatt alle mine. Men å finne fram i alle stablene med gamle blader, et stykke arbeid....
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
Begynte å handle noen sporadiske blader midt på 80 tallet, noe som etter hvert nesten skulle bli en besettelse - Hifi fascinerte meg enormt og eneste måte å utvide horisonten på, var å kjøpe blader. Var vel oppe i fire-fem magasiner i måneden en periode, og leste så tårene rant. Svelget alt med hud og hår og fant fort mine favorittskribenter - de var nesten som guder, med den hele og fulle sannhet og jeg drømte om at en gang skulle jeg være så heldig og høre et av deres system - noe som måtte være en utenom kroppen magisk opplevelse. Dette var faktisk en av de beste perioder i mitt hifiliv- null bakkekontakt. Bodde den gang i Holmestrand å opplevde da at jeg var alene om å ha denne noe sære hobbyen i nærmiljøet.

Så kom dette opplysende stygge internettet og ting skulle sakte men sikkert endre seg. Det snek seg etter hvert inn mange, egentlig uønskede tanker som bladet seg med min virkelighet på dette tidspunkt.
Nysgjerrigheten og troen på folk hadde vært endeløs stor, så når det endelig bøy seg en mulighet for å få høre Rolls Royce, F-1 oppsettet i Norge, ja da trodde jeg himmelen var nær, et oppsett som jeg hadde skyhøye forventninger til.

Det var ikke det at det var direkte dårlig, men det var så langt unne den opplevelsen jeg hadde håpet på, at jeg ble litt svimmel og ør - jeg var jo på besøk hos "guden" min. Forsto da sakte men sikkert at skribenter er helt vanlige hyggelige folk som skriver om sine drømmer og at det må tas med en meget stor klype salt.
Har også sittet "ringside" med noe av "heltene" mine på messer, og funnet ut at deres ører på ingen måte er av edlere metall enn ens egne
Nysgjerrigheten stilnet ikke av den grunn, så, har etter det hørt et hundretall gromme oppsett i Norge, noe som har vært en litt ambivalent opplevelse.
Har nå falt ned på et oppsett som av veldig mange ikke ses på som hifi - mer som en forstørret Cerwin Vega. Gir meg det jeg er ute etter
Musikk er fortsatt for meg mye glede, og morofaktor og dynamikk viktig ting.
Skal jeg beveges dypere så er eneste mulighet å gå på konserter med u-forsterket lyd med klassisk tilsnitt.

Alle mine over 1000 blader havnet tilslutt på deponiet, etter å ha prøvd å gi de bort her
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Selv har jeg heldigvis hverken behov eller tilbøyelighet for å dyrke noen, eller noe. Ser aldri på medmennesker som guder. Ikke tror jeg hifiskribenter ber om å bli sett på som guder heller, iaf de som er i vårt lille land, så dette må nok den enkelte gudfryktige stå for selv.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Selv har jeg heldigvis hverken behov eller tilbøyelighet for å dyrke noen, eller noe. Ser aldri på medmennesker som guder. Ikke tror jeg hifiskribenter ber om å bli sett på som guder heller, iaf de som er i vårt lille land, så dette må nok den enkelte gudfryktige stå for selv.
Jeg leser ikke The Shy som at han bokstavelig talt forgudet og dyrket visse skribenter, mer at han var under misoppfatningen at disse skribentene satt på den hele og fulle sannheten om noe som opptok ham veldig.

Kjenner meg igjen i mye av det som står der. Hifi var nesten litt som en slags trolldom på den tiden man bare hadde bladene å søke informasjon i, og man lurte på hvordan man skullle knekke koden for å få den lyden man var ute etter. For min del var det sånn at besøk i hifibutikker gjorde lite for å opplyse meg om det siden det alltid låt annerledes hjemme hos meg selv, og jeg hadde ikke råd til å bare bytte ut og bytte ut komponenter hele tiden for å prøve ting heller. I tillegg hadde en kompis de samme høyttalerne som meg, og de låt fullstendig annerledes i stua hos han, enn i stua hos meg. Frustrasjonen var til å ta og føle på, og det eneste stedet man følte man kunne søke kunnskap var i bladene. Uten at man egentlig ble særlig klokere, IMO. Man leste om folk som LMC f.eks. som spilte på Watt/Puppy og DP den gangen om jeg husker rett, men det var uansett milevis unna den økonomiske rekkevidden man hadde selv.

Greia for meg var iallfall at det virket som disse kara i bladene "hadde skjønt det", og man higet etter den samme innsikten selv.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.569
Sted
Langesund
Er ikke spesielt god til å utrykke meg, men elefantmannen skjønte essensen, Det står forresten "nesten guder" og det er bruk av anførselstegn.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hifiskribenter er bare skriveføre og skriveglade mennesker som har hifi som interesseområde. Hverken mer eller mindre. Det hender av og til at de tom får en slant for arbeidet sitt. Klart, over mange år, så blir naturligvis til at hifiskribenten har fått prøvd ut en del utstyr. De har dermed bygget seg kunnskapsbank og ervervet seg mye erfaring. Dette deler de, så får se som finner sånn underholdende og nyttig lese det - eller la være. Men de er seff fortsatt bare Homo sapiens, med to ører som alle andre Homo sapiens. Evt gudedyrking eller misoppfatninger får den enkelte stå for selv. Ingenting ble påtvunget, iaf ikke av skribentene.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.152
Torget vurderinger
32
Hifiskribenter er bare skriveføre og skriveglade mennesker som har hifi som interesseområde. Hverken mer eller mindre. Det hender av og til at de tom får en slant for arbeidet sitt. Klart, over mange år, så blir naturligvis til at hifiskribenten har fått prøvd ut en del utstyr. De har dermed bygget seg kunnskapsbank og ervervet seg mye erfaring. Dette deler de, så får se som finner sånn underholdende og nyttig lese det - eller la være. Men de er seff fortsatt bare Homo sapiens, med to ører som alle andre Homo sapiens. Evt gudedyrking eller misoppfatninger får den enkelte stå for selv. Ingenting ble påtvunget, iaf ikke av skribentene.
Blir vi ikke gudedyrket og idolisert? Blir ikke alt vi har sagt og skrevet tatt som den endelige sannhet? Vi som har byttet ut ørene våre i gull og renser dem med salige Duelunds linolje hver kveld.

Mener du å si at denne gudestatusen bare er noe vi har i eget hode???

Sukk, da var den dagen ødelagt...


Roy

PS. burde jeg legge på en smiley nå så folk skjønner at jeg fleiper?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hifiskribenter er bare skriveføre og skriveglade mennesker som har hifi som interesseområde. Hverken mer eller mindre. Det hender av og til at de tom får en slant for arbeidet sitt. Klart, over mange år, så blir naturligvis til at hifiskribenten har fått prøvd ut en del utstyr. De har dermed bygget seg kunnskapsbank og ervervet seg mye erfaring. Dette deler de, så får se som finner sånn underholdende og nyttig lese det - eller la være. Men de er seff fortsatt bare Homo sapiens, med to ører som alle andre Homo sapiens. Evt gudedyrking eller misoppfatninger får den enkelte stå for selv. Ingenting ble påtvunget, iaf ikke av skribentene.
Dette syns jeg var litt merkelig å skrive, og jeg lurer på hvem eller hva du er ute etter å forsvare? Det er vel ingen som prøver å stille noen til ansvar for noe som helst her, jeg for min del prøver iallfall bare å fortelle hvordan hifilivet fortonet seg for egen del etter at jeg som helt ung ble hekta først av kundeavisene til HFK på åttitallet, og begynte å lese blader på tidlig/mid nittitall.

Det er fortsatt noen av skribentene fra den gang jeg fortsatt setter pris på å lese både i blader og på nett, men poenget mitt, hvis man leser litt mellom linjene, var på en måte at framveksten av internett stort sett har vært en velsignelse for alle som er interessert i å øke egen kunnskap. Informasjonsflyten har blitt frigitt og demokratisert så til de grader og man er ikke lenger avhengig av trykte publikasjoner som kommer ut en gang i måneden hvis man er heldig og dekker noen få produkter, men man kan søke opp informasjon om stort sett hva man vil 'in the blink of an eye'.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hifiskribenter er bare skriveføre og skriveglade mennesker som har hifi som interesseområde. Hverken mer eller mindre. Det hender av og til at de tom får en slant for arbeidet sitt. Klart, over mange år, så blir naturligvis til at hifiskribenten har fått prøvd ut en del utstyr. De har dermed bygget seg kunnskapsbank og ervervet seg mye erfaring. Dette deler de, så får se som finner sånn underholdende og nyttig lese det - eller la være. Men de er seff fortsatt bare Homo sapiens, med to ører som alle andre Homo sapiens. Evt gudedyrking eller misoppfatninger får den enkelte stå for selv. Ingenting ble påtvunget, iaf ikke av skribentene.
Blir vi ikke gudedyrket og idolisert? Blir ikke alt vi har sagt og skrevet tatt som den endelige sannhet? Vi som har byttet ut ørene våre i gull og renser dem med salige Duelunds linolje hver kveld.

Mener du å si at denne gudestatusen bare er noe vi har i eget hode???

Sukk, da var den dagen ødelagt...


Roy

PS. burde jeg legge på en smiley nå så folk skjønner at jeg fleiper?
"Og det er ingenting som faller så tungt, så hardt, og så dypt som f.eks. en gud, som viser seg å ikke være en gud, men bare en...."

- Odd Børretzen
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hifiskribenter er bare skriveføre og skriveglade mennesker som har hifi som interesseområde. Hverken mer eller mindre. Det hender av og til at de tom får en slant for arbeidet sitt. Klart, over mange år, så blir naturligvis til at hifiskribenten har fått prøvd ut en del utstyr. De har dermed bygget seg kunnskapsbank og ervervet seg mye erfaring. Dette deler de, så får se som finner sånn underholdende og nyttig lese det - eller la være. Men de er seff fortsatt bare Homo sapiens, med to ører som alle andre Homo sapiens. Evt gudedyrking eller misoppfatninger får den enkelte stå for selv. Ingenting ble påtvunget, iaf ikke av skribentene.
Dette syns jeg var litt merkelig å skrive, og jeg lurer på hvem eller hva du er ute etter å forsvare? Det er vel ingen som prøver å stille noen til ansvar for noe som helst her, jeg for min del prøver iallfall bare å fortelle hvordan hifilivet fortonet seg for egen del etter at jeg som helt ung ble hekta først av kundeavisene til HFK på åttitallet, og begynte å lese blader på tidlig/mid nittitall.

Det er fortsatt noen av skribentene fra den gang jeg fortsatt setter pris på å lese både i blader og på nett, men poenget mitt, hvis man leser litt mellom linjene, var på en måte at framveksten av internett stort sett har vært en velsignelse for alle som er interessert i å øke egen kunnskap. Informasjonsflyten har blitt frigitt og demokratisert så til de grader og man er ikke lenger avhengig av trykte publikasjoner som kommer ut en gang i måneden hvis man er heldig og dekker noen få produkter, men man kan søke opp informasjon om stort sett hva man vil 'in the blink of an eye'.
Fair points, elefantmannen. Det var heller ikke deg, eller spesifikke personer jeg hadde i tankene.
Jeg synes bare - på generell basis - at det er rart å lese all denne harmen, indignasjonen, forakten, "faen, dere hifiskribenter har lurt meg alle disse årene"-følelsen som enkelte har. Som om noen hadde påtvunget de deres "tro".
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hifiskribenter er bare skriveføre og skriveglade mennesker som har hifi som interesseområde. Hverken mer eller mindre. Det hender av og til at de tom får en slant for arbeidet sitt. Klart, over mange år, så blir naturligvis til at hifiskribenten har fått prøvd ut en del utstyr. De har dermed bygget seg kunnskapsbank og ervervet seg mye erfaring. Dette deler de, så får se som finner sånn underholdende og nyttig lese det - eller la være. Men de er seff fortsatt bare Homo sapiens, med to ører som alle andre Homo sapiens. Evt gudedyrking eller misoppfatninger får den enkelte stå for selv. Ingenting ble påtvunget, iaf ikke av skribentene.
Dette syns jeg var litt merkelig å skrive, og jeg lurer på hvem eller hva du er ute etter å forsvare? Det er vel ingen som prøver å stille noen til ansvar for noe som helst her, jeg for min del prøver iallfall bare å fortelle hvordan hifilivet fortonet seg for egen del etter at jeg som helt ung ble hekta først av kundeavisene til HFK på åttitallet, og begynte å lese blader på tidlig/mid nittitall.

Det er fortsatt noen av skribentene fra den gang jeg fortsatt setter pris på å lese både i blader og på nett, men poenget mitt, hvis man leser litt mellom linjene, var på en måte at framveksten av internett stort sett har vært en velsignelse for alle som er interessert i å øke egen kunnskap. Informasjonsflyten har blitt frigitt og demokratisert så til de grader og man er ikke lenger avhengig av trykte publikasjoner som kommer ut en gang i måneden hvis man er heldig og dekker noen få produkter, men man kan søke opp informasjon om stort sett hva man vil 'in the blink of an eye'.
Fair points, elefantmannen. Det var heller ikke deg, eller spesifikke personer jeg hadde i tankene.
Jeg synes bare - på generell basis - at det er rart å lese all denne harmen, indignasjonen, forakten, "faen, dere hifiskribenter har lurt meg alle disse årene"-følelsen som enkelte har. Som om noen hadde påtvunget de deres "tro".
Skjønner hva du mener. Men som sagt, noe av forklaringen på det kan være at i gamle dager, så var man på en måte litt prisgitt det trykte ord, og man tilla kanskje det hifiskribentene skrev større vekt enn godt var. Det kan virke som de som først blir involvert i denne hobbyen ofte blir ganske hardt rammet og noen ganger nesten besatt av tanken på å oppnå lydnirvana, så skuffelsen blir kanskje i overkant stor hvis man følger rådene som blir gitt uten at man føler å komme nærmere. Og la meg bare si at enkelte tilnærminger som har vært på trykk må kunne sies å være å starte i feil ende hvis man jakter korteste vei til best mulig lyd. Ja, nei, veitaf... jeg, er ikke mye til hobbypsykolog. ;)

Jeg kan også si at det har stått mye bra å lese i bladene, men problemet man har som novise på et felt er at man ikke selv har erfaringsgrunnlaget som skal til for å sortere ut hvilken informasjon som er relevant for ens egen tilnærming, og hva man kan se litt gjennom fingrene med.

Hifi er slett ikke bare lek og moro, men blodig alvor for mange, og det investeres mye tid og penger. For egen del er jeg glad jeg har fått et mer avslappet forhold til den tøysehobbyen her og mer fokus på musikken igjen, som var det det hele begynte med.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ja, gudene skal vite at jeg har famlet rundt, jeg også:rolleyes:. Og det har blitt bedre etter at man snublet over the internet, men er det jo ikke akkurat sånn at sannheten har åpenbart seg og den eneste rette veien har blitt belyst av den grunn heller. Men i sum mener jeg at det har vært mer lære enn vranglære. Jeg velger å være så naiv at jeg tror at de tilfeller av vranglære har vært utilsiktet, altså at det ikke har vært bevisst handling fra skribentenes side å lure leseren opp i stry/bak lyset, at de rett og slett har trodd genuint på det de har skrevet. Man justerer seg hele tiden, og det samme gjelder nok for hifiskribenter også.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^Har heller ikke ment å si at det har vært noe shady bak, eller at råd gitt i pressen har vært tuftet på annet enn oppriktig velvilje. Bare at kanskje ikke alt har vært like treffsikkert, og hvis man er uerfaren kan det være vanskelig å skille skitt fra kanel, for å si det sånn. Jeg har alltid opplevd den norske hifipressen som en gjeng ekte entusiaster som var ute etter å spre det glade budskap, bare så det ikke hersker noen tvil om akkurat det.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Som sagt, gjelder ikke deg, elefantmannen :).

Det er all bitterhet og sinne som pøses ut hver gang ordet "hifijournalist" nevnes. Nei, de er ikke perfekte, heller menneskelige, og har helt sikkert gjort sine feilvurderinger. Men derfra til å stadig å komme med konspirasjonsteorier, anklager om korrupsjon og "prostitusjon" (se #85), blir bare tåpelig uten rot i noe bevis. Det er altså så enkelt som å la være å kjøpe/lese, eller enda bedre; komme opp med egne blogger/magasiner isteden for gjentatte fornærmelser som en uoppdragent unge bare fordi andre ikke lager ei blekke slik man selv vil ha det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^Følte uansett at det var greit å presisere, bare sånn for å være helt klinkende klar og unngå misforståelser. :)

Ellers enig i det du skriver der, å kalle hifijournalister for prostituerte blir for dumt. Latterlig egentlig, å tro at det er en stor, stygg konspirasjon og utspekulert skyggespill i kulissene i den lille andedammen av en bransje vi har her i Norge.
 
Topp Bunn